PDA

View Full Version : Coverbands en effecten !



Michke4u
2 november 2017, 11:27
Hoi, zelf speel ik in een coverband en om solo's te spelen kijk in nogal veel op youtube. Enkel heb ik nu als probleem dat bij sommige liedjes niet echt goed de effecten weet te herkennen.

Nu is mijn vraag, bestaat er zoiets als een website waar je te weten kunt komen welke effecten bands gebruiken voor hun songs.

Ik zal eens even schetsen wat ik bedoel :

Metalica -- Nothing else matters -- 1ste solo -- Dist. 70% --Overdr. 60 % -- Rev. 20%
Metalica -- Nothing else matters -- 2de solo -- Dist. 90% --Overdr. 80 % -- Rev. 20% ....enz.

Het zou heel praktisch zijn. :)

Pepe
2 november 2017, 12:02
Er is een website die de gear van gitaristen bijhoud maar per song met percentages, no such thing. De reden is dat zoiets enkel zin heeft als je EXACT dezelfde ruimte, spullen en instellingen zou kunnen dupliceren. En zelfs dan zijn er een hoop parameters die je niet kan weten.
Het eerste goede nieuws is, je hebt oren.
Het tweede goede nieuws, je hoeft helemaal niet dezelfde spullen te hebben.

Ik snap, als je nog in percentages denkt dat misschien een grote stap is.

Je kan dingen benaderen. Dan zeg je bijvoorbeeld, hier een shitload aan distortion, wat phaser en delay en enigzins semi scooped.
Wat overigens niet wil zeggen dat dat geluid in jouw situatie het beste gaat werken maar soit.
Je moet dat zien alsof je bij de kapper zit. Je kan dan zeggen, ik wil mijn haar precies zoals dat model op die foto. Je kan ook zeggen, ik wil iets dat MIJ enorm leuk staat.
Pick your pick.

NLF
2 november 2017, 12:48
Let even op. Als je het hebt over effecten (phaser, chorus, delay): ja dat is soms moeilijk te herkennen. Soms is de reverb of delay ook bijgemengd van het mengpaneel (en dus niet met effect ingespeeld). Hou wel even in de gaten dat de ene chorus (bijvoorbeeld een TC Electronic) de andere (bijvoorbeeld een Moog MF) niet is (en dus echt anders kan klinken). Wat betreft overdrive en distortion (als je dat "effecten" wilt noemen, ik zou dat nooit doen): dat heeft echt heel veel te maken met welke versterker en speakers je gebruikt. Dat ga je ook pas herkennen als je een keer over die spullen speelt, en zelfs dan kun je er naast zitten. De ene versterker klinkt overstuurd heel anders dan de andere. Het is dus eigenlijk alleen zinvol om (precies) te weten welke gitaar + amp + speakers + effecten iemand gebuikt dan te weten dat iemand "overdrive" of "reverb" gebruikt (ik wil weten welke reverb en welke versterker, een AC30 klinkt overstuurd anders dan een Marshall 1959).

Wat betreft covers spelen: het hangt er van af wat je wilt. Wil je de boel alleen maar benaderen of wil je alles zo nauwkeurig mogelijk reproduceren (zoals The Analogues doen in het geval van The Beatles, een extreem voorbeeld). Tegenwoordig worden er veel goede spullen verkocht voor niet teveel geld en ben je in mijn ogen met een leuke amp en een paar pedalen (wah, delay, chorus) eigenlijk al een heel eind als je covers wilt doen.

Pepe
2 november 2017, 12:59
De Analogues zijn extreem ja maar zelfs die zijn praktisch. De gitarist gebruikt voor de gently wheeps solo gewoon een OCD. Voor dat geluid zou dat ook mijn keuze zijn als er even snel geen '67 plexi voorhanden zou zijn en dat is precies het punt, wees sensible en pragmatisch.

Michke4u
2 november 2017, 15:07
Gelukkig hoeft het allemaal niet zo juist te zijn dus is het eerder een benadering van. Anders zou het bijna niet te doen zijn als je een 30 tal covernummers achter elkaar moet spelen. Het was gewoon handig geweest als er een website zou zijn waar je per song de gebruikte effecten kon raadplegen daar ik zelf nogal moeite heb om deze effecten uit elkaar te houden. Als voorbeeld heeft boss een site waar je patches kunt downloaden voor laten we zeggen een Boss-GT 10. Maar deze zijn dan weeral dun bezaaid voor covers van de jaren '70. Ik denk dat ik vooral mijn oren moet gaan gebruiken en de effecten zelf ga analyseren. :)
Toch bedankt voor de leuke reacties.

NLF
2 november 2017, 15:14
Als je er niet uitkomt dan gooi je je vraag hier toch gewoon ergens op het Forum? Leuk topic.

Erik de Perik
2 november 2017, 19:05
Als je erg op het origineel wilt lijken kun je je beter verdiepen in het spel dan in de standjes van de potmeters.

denis.hermans
2 november 2017, 21:05
Ik weet niet of je hier iets mee bent maar bij verschillende modeling amps en multieffecten zijn communities vb boss gt 100 waarbij leden hun presets voor songs kunnen uploaden. Als je dus zo'n multieffect hebt kan je zo'n preset downloaden en zien wat de settings zijn.Minstens heb je dan een vertrekpunt.

Erik de Perik
2 november 2017, 21:07
Op zich ook fijn als je dan bij iedere perfect gekopieerde setup de juiste gitaar hebt.

maxdb
2 november 2017, 22:49
Ik doe er niet moeilijk over; hoor ik clean, speel ik clean, hoor ik crunch, speel ik met crunch, hoor ik overdrive met delay, dan speel ik daarmee. Of niet :D
Enzovoort, hoor ik chorus, speel ik net zo makkelijk met een phaser. Moet ik eens U2 spelen doe ik dat met mijn simpele enkelvoudige delay. Zelfs als het een piano partij is zet ik gerust een overdrive aan.
Mocht iemand er over gaan ouwehoeren roep ik eerst iets over muzikale vrijheid, en ram daarna mijn strat in zijn nek en verschuil me achter de oersterke zanger (en zangeres).
Gelul allemaal!

telecastermaster
2 november 2017, 23:01
Als ik jou was zou ik een populaire multi fx unit kopen waarvan je veel patches kunt downloaden (b.v. de Zoom G3) . Dan kun je zien wat anderen er van brouwen. Zie b.v. hier:

http://guitarpatches.com/units.php

Fusion
2 november 2017, 23:07
Multi fx. Dat zeg ik.

Erik de Perik
2 november 2017, 23:13
Ik doe er niet moeilijk over; hoor ik clean, speel ik clean, hoor ik crunch, speel ik met crunch, hoor ik overdrive met delay, dan speel ik daarmee. Of niet :D
Enzovoort, hoor ik chorus, speel ik net zo makkelijk met een phaser. Moet ik eens U2 spelen doe ik dat met mijn simpele enkelvoudige delay. Zelfs als het een piano partij is zet ik gerust een overdrive aan.
Mocht iemand er over gaan ouwehoeren roep ik eerst iets over muzikale vrijheid, en ram daarna mijn strat in zijn nek en verschuil me achter de oersterke zanger (en zangeres).
Gelul allemaal!

Gemakkelijk lullen.... en als 'ie nou geen Strat heeft.....??

NLF
3 november 2017, 14:44
Enzovoort, hoor ik chorus, speel ik net zo makkelijk met een phaser.

Ja, bovendien: het ene pedaal heeft bij de ene fabrikant "chorus", precies (of ongeveer) hetzelfde effect kan bij een andere producent "flanger" genoemd worden (of phaser). Het ligt vaak dicht bij elkaar.

Fusion
3 november 2017, 15:33
Meen je dat nu? Zijn toxh wel aparte effecten ...

dejohan
3 november 2017, 16:00
On topic:

Reverb.com heeft een serie op youtube die "potent pairings" heet en aangeeft met welke effecten je een bepaald geluid kan benaderen:

Hier een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=4-HjnwZQINo&index=8&list=PL6gRE6x7kQfp-4EGruNpHx0Fa9aA6x9oI



Andertons heeft een serie op youtube die heet "Sound like ... without busting the bank". Ze zijn er wel minder goed in dan Reverb.

Hier voorbeeld voor Metallica:
https://www.youtube.com/channel/UCSNxIry_FPFcQDFRbi3VOAw

telecastermaster
3 november 2017, 17:21
Multi fx. Dat zeg ik.

+1

https://www.youtube.com/playlist?list=PLrxXQYEp-_ujw_nWvP8W2Y5n8BNy71Qxi

telecastermaster
3 november 2017, 17:22
http://youtu.be/qsW9OPijAuM?list=PLrxXQYEp-_ujw_nWvP8W2Y5n8BNy71Qxi

Fabrieksinstellingen
3 november 2017, 17:32
Gewoon uit die coverband stappen.

NLF
3 november 2017, 17:37
Meen je dat nu? Zijn toxh wel aparte effecten ...

Nee. Chorus en Flanger zijn min of meer hetzelfde (vraag me niet naar de technische details, heeft te maken met de delay die in de chorus zit). Als je bijvoorbeeld de Moog MF 108 bekijkt (een hele goede chorus / flanger trouwens, ik wil geen andere meer) dan kun je ook goed aan de instellingen en schakelaars zien dat het feitelijk om min of meer hetzelfde effect gaat maar je kunt de knoppen heel verschillend instellen. De Moog Phaser MF 103 (heb ik ook, is ook helemaal te gek) verschilt inderdaad en is een ander effect, maar sommige instellingen van de flanger zitten heel erg dicht bij de phaser en omgekeerd.

Dutch66
3 november 2017, 18:12
Nee. Chorus en Flanger zijn min of meer hetzelfde (vraag me niet naar de technische details, heeft te maken met de delay die in de chorus zit). Als je bijvoorbeeld de Moog MF 108 bekijkt (een hele goede chorus / flanger trouwens, ik wil geen andere meer) dan kun je ook goed aan de instellingen en schakelaars zien dat het feitelijk om min of meer hetzelfde effect gaat maar je kunt de knoppen heel verschillend instellen. De Moog Phaser MF 103 (heb ik ook, is ook helemaal te gek) verschilt inderdaad en is een ander effect, maar sommige instellingen van de flanger zitten heel erg dicht bij de phaser en omgekeerd.

Je schaart ze wellicht alle drie onder het kopje 'modulatie', maar daar blijft 't dan wel bij ...
De werking (en dito klank) van bijvoorbeeld een phaser verschilt echt wezenlijk van een flanger.
Maar verder is het natuurlijk helemaal prima als je voor een bepaalde cover een flanger ipv phaser gebruikt,
als het werkt dan werkt het wat mij betreft.

mountainman
3 november 2017, 19:12
In het kort: Een chorus is een flanger met de feedback op 0 en een langere delay tijd. Chorus zit meestal tussen 5 en 30 ms. Een flanger kan onder de 5 ms komen.
Flangers kunnen vrijwel altijd worden ingesteld als chorus, maar andersom gaat dat niet op vanwege het ontbreken van de feedback/resonance knop op een chorus. Een flanger is dus 2 halen 1 betalen. ;) Waarom zou je dan eigenlijk nog een chorus willen?

NLF
3 november 2017, 20:44
De werking (en dito klank) van bijvoorbeeld een phaser verschilt echt wezenlijk van een flanger.


werking is inderdaad anders. klank kan zeer dicht bij elkaar liggen, probeer die moog pedalen maar eventjes.

tom1984
18 januari 2018, 13:01
hooooooooooow, hier was nog reactie.

Ik heb een strat en ook een zoom G3!
Echter de meeste patches hebben een amp sim, zou ik deze dan kunnen gebruiken met een Marshall DSL40C?

Bedankt voor de tips!!!!

Binnekort heb ik denk ik meer tijd om te experimenteren.
Ik denk erover te stoppen bij de coverband.
We blijven maar aanmodderen en de andere gitarist geraakt geen meter verder.
Hij is maar een simpel gitaristje zegt hij, en dan hoef je niets te leren hé......... sucker!

Het zal een ultimatum worden denk ik. Hij of ik.

D3nnis
18 januari 2018, 17:49
Hoe belemmert die andere gitarist jou of jullie? Dan speel jij toch wat meer?
Onze andere gitarist doet technisch ook niet veel (net of ik technisch wat bij te zetten heb....niet dus), maar het is maar zelden voorgenomen dat hij geen partij kon pakken die hem wel paste.

arjanb01
18 januari 2018, 19:12
En daarbij: wat ultimatum?
Als je je al zo opstelt tegen je collega gitarist, zou ik als band collectief ervoor stemmen jou eruit te zetten.
In een band spelen betekent mekaar helpen, samenwerken zodat je elkaar naar we hoger level tilt en niet een wedstrijdje doet wie de grootste lul heeft.
Wat je gear betreft: speaker Sim op je fx unit uit en ding in de fx loop van je amp gooien. Geeft de mooiste sound.

D3nnis
18 januari 2018, 19:20
En daarbij: wat ultimatum?
Als je je al zo opstelt tegen je collega gitarist, zou ik als band collectief ervoor stemmen jou eruit te zetten.


Zit wat in.
Als je zelf zo'n ultimatum abieert zou ik beginnen met zelf op te stappen denk ik. Mocht men willen weten waarom kun je het alsnog uitleggen. Maar goed, dat zou mijn manier zijn, niet gezegd dat dat dan goed is.

Brad
18 januari 2018, 23:36
En daarbij: wat ultimatum?
Als je je al zo opstelt tegen je collega gitarist, zou ik als band collectief ervoor stemmen jou eruit te zetten.
In een band spelen betekent mekaar helpen, samenwerken zodat je elkaar naar we hoger level tilt en niet een wedstrijdje doet wie de grootste lul heeft.
Wat je gear betreft: speaker Sim op je fx unit uit en ding in de fx loop van je amp gooien. Geeft de mooiste sound.

Ja maar dat geval meten komt helaas in de meeste bands toch wel voor. En als het niet om de muzikale kwaliteiten gaat dan gaat het wel om andere zaken. Het zit helaas in de mens en (te)veel mensen kunnen zich daar niet van losmaken.

On topic:
Het liefst zou ik mijn ME-5 meenemen met een hoop aanvullende pedalen ondergebracht in een goed schakelsysteem met meerdere versterkers. Maar ik denk dat ik voor een coverband nu toch gewoon zou kiezen voor een Boss GT100 al dan niet rechtstreeks op de P.A. aangesloten.

tom1984
19 januari 2018, 09:06
Ok hier is verduidelijking nodig.......

-Als het voetbal is komt hij niet.
-Hij regelt zijn feestjes altijd op repetitiedag
-onze basist wil er niet meer naast staan omdat hij naast het ritme speelt.
- zijn gitaar staat altijd vals, net geen hello kitty gitaar. ( niets mis mee maar hij wil ze niet laten afstellen)
-als je hem tips geeft of opbouwende kritiek loopt hij kwaad weg.
-partijen die hij kan/wil spelen oefent hij niet maar neemt wel pianoles en drumles.
-hij zingt ook nummers, maar die worden nooit geoefent tot onze frustratie.
-hij gaat altijd dezelfde partij spelen als de andere gitarist.
-.......

Dit is al langer aan de gang. Zelfs zo erg dat we al vergadering hebben gehad om hem eruit te stemmen, maar em dan toch nog een kans gaven. Maar ik ben dus niet alleen hoor. Het zit erg hoog bij minstens 4 leden van de 7.

Wij willen vooruit, maar het laatste jaar hebben we ocharm 3 nieuwe nummers toegevoegd aan ons repertoire.

Ik ben ook geen muzikaal wonder, maar ik heb bijvoorbeeld wel mijn vader die ook in de band speelt, op 1 jaar weten groeien tot een volwaardige ritmegitarist. Hij vraagt me alternatieve akkoorden, gaat die vervolgens oefenen en past die principes overal toe. Hij wil zelfs binnekort een solo voor zen rekening nemen en waarom ook niet!

Er zijn meer mensen die zich ergeren en uiteindelijk gaat er 1 de handdoek in de ring gooien. Dat zal ik zijn. Ik merk dat dit een sleur wordt en ik nog weinig plezier beleef aan spelen.

De nummers die ik aanbreng worden toch als te moeilijk afgeschreven en zo zit ik vaak teveel nummers te pielen die me helemaal niet interesseren.

Dat in een notendop.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Kim Wilson
19 januari 2018, 09:22
Hebben jullie dit ook al zo naar hem toe gecommuniceerd? Is hij op de hoogte van het lijstje wat je hier net hebt opgenoemd?

arjanb01
19 januari 2018, 10:27
Precies, niet sjiek om dit achter zijn rug om op dit forum te kwakken🙈

Kim Wilson
19 januari 2018, 10:42
Buiten dat. Als hij niet weet wat de rest dwars zit, kan hij er ook niet aan werken om het te verbeteren. Vergaderen over verbeteren werkt alleen als alle betrokkenen aanwezig zijn. Ik snap het wel hoor, dat je het met de anderen eerst over hebt, maar uiteindelijk moet jullie frustratie wel bij de juiste persoon terechtkomen.

Brad
19 januari 2018, 12:40
Precies, niet sjiek om dit achter zijn rug om op dit forum te kwakken🙈

Waarom? Hij noemt zijn naam toch niet. En de lijst die Tom opnoemt, ik kan me voorstellen dat hij zich daar aan ergert.

D3nnis
19 januari 2018, 17:49
Ik kan me de ergernis wel voorstellen ja.
Maar als er 4 van de 7 zijn die 'm weg willen hebben, dan zijn er dus 2 (exclusief het lijdend voorwerp) die vinden van niet. Interessant om te bespreken waarom niet, denk ik.



-Hij regelt zijn feestjes altijd op repetitiedag


Op dinsdagavond repeteren. Feestjes zijn zelden op dinsdagavond.

Erik de Perik
19 januari 2018, 18:23
Op dinsdagavond repeteren. Feestjes zijn zelden op dinsdagavond.

Dan heeft Tom pianoles :seriousf:

tom1984
20 januari 2018, 08:59
Ik kan me de ergernis wel voorstellen ja.
Maar als er 4 van de 7 zijn die 'm weg willen hebben, dan zijn er dus 2 (exclusief het lijdend voorwerp) die vinden van niet. Interessant om te bespreken waarom niet, denk ik.



Op dinsdagavond repeteren. Feestjes zijn zelden op dinsdagavond.De zangeres is dikke vriendjes met hem sinds ze alleenstaande is. Ze hebben buiten de band ook contact en staan altijd tot laatste alleen aan het repetitielokaal om "af te sluiten".

Onze PA dame, vrouw van onze drummer die ziet en hoor het probleem niet zo......

Straks een optreden, als ik kan post ik hier wat filmpjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

D3nnis
20 januari 2018, 10:18
De zangeres is dikke vriendjes met hem sinds ze alleenstaande is. Ze hebben buiten de band ook contact en staan altijd tot laatste alleen aan het repetitielokaal om "af te sluiten".


Hmm.
Heb ooit in een bandje gezeten waarbij de drummer en zangeres een stelletje waren. Drummer ging op een gegeven moment vreemd met de gitariste. Op 1 andere manier heeft dat toch invloed op de band :D

Maar goed, van de 7 man 1 geen mening vanwege niet horen, en 1 tegen wegens andere vleselijke behoeften...lijkt me redelijk unaniem :)

arjanb01
20 januari 2018, 10:37
Heb dat ooit bij een vorige band meegemaakt. Saxofoniste en bassist waren een stelletje. Zat net een halfjaartje bij die band, ging hun relatie uit. Toen hadden we de keuze: saxofoniste eruit of bassist eruit. Keuze was makkelijk.😂

D3nnis
20 januari 2018, 10:40
Saxofoniste eruit?

arjanb01
20 januari 2018, 10:45
Tuurlijk, saxofonist was puur opvulling, bassist zorgde voor de groove samen met de drummer.
Jammer dat er onderling te weinig persoonlijke klik was en te weinig gedaan werd de boel van de grond te krijgen, want het waren stuk voor stuk waanzinnige muzikanten.

Plant
20 januari 2018, 12:51
Heb dat ooit bij een vorige band meegemaakt. Saxofoniste en bassist waren een stelletje. Zat net een halfjaartje bij die band, ging hun relatie uit. Toen hadden we de keuze: saxofoniste eruit of bassist eruit. Keuze was makkelijk.

Waarom zou er iemand uit moeten als de relatie strandt? Fleetwood Mac bleef ook bij elkaar en de relatieproblemen leverden ook nog eens prima songs op (o.a. Go your own way) :ok:

D3nnis
20 januari 2018, 12:53
Ik heb het al vaker gezegd. Wijven in de band, vroeg of laat altijd gezeik gegarandeerd :D
Ik zou best met een goede zangeres in een bandje willen zitten, maar resultaten uit het verleden doen mij huiveren bij het idee ;)

arjanb01
20 januari 2018, 13:15
Fleetwood Mac, daar noem je wat. Hadden er heul veul drugs bij nodig maar inderdaad het kan wel.
Wij hebben ook een zangeres in de band, nooit gezeik, geen relaties met andere bandleden, ook omdat zij ons allemaal aardsonaantrekkelijk vindt 😆

Eko
20 januari 2018, 16:21
Wij hebben ook een zangeres in de band. Gaat goed omdat we allemaal wat ouder zijn en genoeg gezien en meegemaakt hebben. Deze heeft een fantastische strot en heeft absoluut geen sterallures. Iedereen doet waar hij goed in is.
Wat de effecten betreft: gebruik zo min mogelijk. Als mensen het herkennen is het voor hun al genoeg. Perfect hoeft niet.

arjanb01
20 januari 2018, 16:43
Zwaar mee eens. Ik gebruik reverb, chorus en een beetje delay. En heb nog los een wah pedaal, that’s it. Scheur haal ik uit de amp en verder moet het toch van mezelf komen. Werkt voor mij het fijnste.

D3nnis
20 januari 2018, 17:28
Werkt dat goed, reverb in een bandsetting?
Ik speel nooit met reverb in de band, heb het idee dat alles al genoeg galmt. Wordt het van reverb allemaal niet heel erg ongedefinieerd?

arjanb01
20 januari 2018, 17:57
Krijg genoeg reverb via de tafel, heel klein beetje, altijd wel goed voor de body in de sound.

Erik de Perik
20 januari 2018, 18:26
Sound City (http://www.imdb.com/title/tt2306745/) Leuke film om te zien hoe het zo'n beetje gegaan is destijds met Fleetwood Mac.

Ik ben niet zo'n fan van galm voor de elektrische gitaar, maar als je het gebruikt, doe het dan echt als effect en dus véél....!! Overdrive sounds met galm vind ik helemaal niks incl. dat kutgeluid van Steve Lukather dus....! :soinnocent:
De enige keren dat ik het gebruik is bij repetities als men vindt dat ik te hard sta. Ik speel behoorlijk droog en dan wordt dat al snel als te luid ervaren. Ik heb ook een paar versterkers zonder galm en dan hebben ze pech :)
Zelf veel gespeeld met zangeressen en het gaf meestal gedoe, de mannelijke bandleden gaan zich vaak anders gedragen, gezeik over het volume, ze sjouwen niet, hebben hooguit een (slechte) microfoon en tegenwoordig IEM en iPad, kennen hun teksten niet etc.....

arjanb01
20 januari 2018, 19:04
Die docu ken ik.
Maar Lukather heeft tegenwoordig echt een andere sound hoor. Je hebt het over zn jaren 80 en begin 90 sound, inderdaad niet echt best.
Ik vind zn sound sinds dat hij van die belachelijke racks af is erg verbeterd. Veel organischer, veel mindet effecten, beetje delay en wat modulatie en that’s it.

Pepe
20 januari 2018, 19:43
Maar jij bent dan ook wel bijgedraaid Arjan?
Bij mij sta je te boek als 80's rack adept?
In-ear G-major enzo.

Erik de Perik
20 januari 2018, 19:52
Die docu ken ik.
Maar Lukather heeft tegenwoordig echt een andere sound hoor. Je hebt het over zn jaren 80 en begin 90 sound, inderdaad niet echt best.
Ik vind zn sound sinds dat hij van die belachelijke racks af is erg verbeterd. Veel organischer, veel mindet effecten, beetje delay en wat modulatie en that’s it.

Ik vind hem nog steeds een gitarist die vaak puberaal soleert en muzikaal zoveel meer te bieden heeft dan hij qua sound neerzet.
Een (volwassen) gast als John Mayer heeft een perfecte sound, doet dit met meer dan alleen een gitaar en amp maar weet iedereen het idee te geven dat hij het niet moeilijker maakt.

arjanb01
20 januari 2018, 19:54
Klopt helemaal. Maar John Mayer heeft inderdaad een hele sobere organische sound.
Maar muzikaal... nee... luister maar eens naar Robben Ford of Matt Schofield, muzikaal mijlenver voor op Mayer.

Eko
21 januari 2018, 11:41
Ik gebruik reverb spaarzaam en eigenlijk alleen als echt effect. Dan is het ook echt aanwezig en dus bijna als surfgeluid. Voor de rest meer een klein beetje delay. Chorus bij slechts 1 of 2 nummers op een avond. Dat is bij de Americana band.
Bij de rock’n roll band een slapback echo en eventueel een TS-9. Met de Gretsch en de Classictone 4 x 10 is dat genoeg.

Brad
21 januari 2018, 14:44
Werkt dat goed, reverb in een bandsetting?
Ik speel nooit met reverb in de band, heb het idee dat alles al genoeg galmt. Wordt het van reverb allemaal niet heel erg ongedefinieerd?

De Simple minds wisten wel raad met delay en reverb ook live.

telerocker
21 januari 2018, 18:44
Wel, een beetje of geen reverb hangt helemaal af van de zaal/kroeg/podium. Overstuurd niet of zo min mogelijk, clean vind ik wat ambience wel lekker.

Erik de Perik
22 januari 2018, 02:30
Klopt helemaal. Maar John Mayer heeft inderdaad een hele sobere organische sound.
Maar muzikaal... nee... luister maar eens naar Robben Ford of Matt Schofield, muzikaal mijlenver voor op Mayer.

Goeie tip! Robben Ford volg ik pas sinds hij begin jaren '80 bij de Yellow Jackets speelde en Matt Schofield ruil ik zo in voor Tony Spinner, waar ik toevallig ook nog de (Europese) bandleden van ken.


En ik vind John Mayer nog steeds een uiterst muzikale gast..... dat dan weer wel! ;)


Leuk liedje:


https://www.youtube.com/watch?v=szgj8HjYwhQ

En deze ook:


https://www.youtube.com/watch?v=mU7JD0gZ3-0

arjanb01
22 januari 2018, 06:27
Robben Ford - Live at Infinity Hall:

https://youtu.be/e01xjNoD4FM

Magistraal👍
Smaakvolle notenkeuze, tone past bij de muziek, moduleert alle kanten op, en Ford heeft anders dan andere gitaristen binnen een solo op verschillende manieren ritmisch te variëren.

Pepe
22 januari 2018, 07:02
Het punt met Robbie is
fenomenaal gitarist, nummers van niks.
Is op zich niet erg, hele generaties zijn verwekt op drie akkoorden
maar een beetje geinige tekst dan graag, grappig refreintje, leuke melodie plees
Ik heb een cd van Ford dus ik heb mijn best gedaan
ik ben ook gitarist dus dus mijn excuus is studiemateriaal
maar eenmaal uitgestudeerd blijft er weinig over
geldt ook voor de SRV man trouwens maar dan weer niet voor zijn broer, raar he hoe dat werkt.
maar goed, geen wonder dat de stergitaristen indertijd een gat in de lucht sprongen als Fagen & Brecker belden, eindelijk goed materiaal. Dat heeft Mayer dan weer op hem voor. Afgezien van de looks maar daar kan Ford ook niks aan doen.

Ford heeft een prachtige toon maar die eeuwige medium single slap delay mag ie nou wel eens uitzetten, dat was 25 jaar geleden hot maar dat effectje ken ik nou wel.

Fusion
22 januari 2018, 09:33
Het punt met Robbie is
fenomenaal gitarist, nummers van niks.
Is op zich niet erg, hele generaties zijn verwekt op drie akkoorden
maar een beetje geinige tekst dan graag, grappig refreintje, leuke melodie plees
Ik heb een cd van Ford dus ik heb mijn best gedaan
ik ben ook gitarist dus dus mijn excuus is studiemateriaal
maar eenmaal uitgestudeerd blijft er weinig over
geldt ook voor de SRV man trouwens maar dan weer niet voor zijn broer, raar he hoe dat werkt.
maar goed, geen wonder dat de stergitaristen indertijd een gat in de lucht sprongen als Fagen & Brecker belden, eindelijk goed materiaal. Dat heeft Mayer dan weer op hem voor. Afgezien van de looks maar daar kan Ford ook niks aan doen.

Ford heeft een prachtige toon maar die eeuwige medium single slap delay mag ie nou wel eens uitzetten, dat was 25 jaar geleden hot maar dat effectje ken ik nou wel.
Eigenlijk vind in jouw posts altijd van een hoog niveau. Grappig, geïnformeerd, nuchter en ben t bijna altijd met je eens.

Zo.

Haal die veer er nu maar weer uit.

Kim Wilson
22 januari 2018, 10:48
Ford heeft een prachtige toon maar die eeuwige medium single slap delay mag ie nou wel eens uitzetten, dat was 25 jaar geleden hot maar dat effectje ken ik nou wel.
Haha, dat is de enige soort delay die ik een beetje bruikbaar vind voor mezelf. :D

Ik heb altijd droog gespeeld, als in geen reverb (ja, alleen thuis en eventueel als extreem effect), en ik kon nooit aan een delay wennen. Nu heb ik er één waar ik wel enigszins mee kan werken, maar dan alleen met een enkele delay van minder dan een halve seconde.

NLF
28 januari 2018, 11:17
Een (volwassen) gast als John Mayer heeft een perfecte sound, doet dit met meer dan alleen een gitaar en amp maar weet iedereen het idee te geven dat hij het niet moeilijker maakt.

De muziek van John Mayer vind ik dus juist helemaal niks, echt natte dweil muziek.

guitarkid2
28 januari 2018, 12:12
precies
diizz da shizzle



https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=opgo1zOhohY

dml
28 januari 2018, 16:03
De muziek van John Mayer vind ik dus juist helemaal niks, echt natte dweil muziek.

Bedoel je dan die natte top-40-meuk waar menig MILF een slakkenspoor van achterlaat of dat wat hij met z'n trio ten gehore brengt? Dat laatste heeft in ieder geval best mijn voorkeur.
Over niet te pruimen gesproken: Joe Bonamassa - gevoelloos notenpoeperij. Maar da's mijn bescheiden mening.

D3nnis
28 januari 2018, 18:35
Die live at rockpalast dvd van bonamassa (met eric czar op bas) vind ik wel érg gaaf overigens.

Kim Wilson
29 januari 2018, 08:55
Bonamassa lijkt het de laatste jaren een beetje te verliezen, voor mij althans. Beetje popi-jopie doen, inderdaad veel notenkakken. Hij kan het wel, zijn eerdere werk is wel vet.

arjanb01
29 januari 2018, 09:27
Eens. Maar dat heb ik ook met Mayer. Zn vroege werk in een 3 mans bezetting is zeker wel goed.
Maar beide heren moeten ook verdienen dus wordt het steeds gelikter en borduren ze voort op wat publiek trekt.
Die pakken mag Bonamassa thuislaten trouwens. Dus een styliste heeft nog werk te doen met hem 😉

vulvasonic
30 januari 2018, 01:44
Ik weet het niet. Als ik Bonamassa bezig zie, dan hoor ik nog steeds die waanzinnig goede gitarist. Ik merk echter ook dat ik zijn gedoe met zijn onbetaalbare spullen en zijn gedweep ermee zat begin te worden. En het idiote is dat hij het eigenlijk niet meer goed kan doen. Nu is ie ineens weer helemaal terug naar 1 gitaartje en 1 amp. En vervolgens prijst ie zijn signature Epiphone aan..... Hij heeft zijn geloofwaardigheid verloren. Niet eens als gitarist, maar wel als mens. En ik denk dat je dat onbewust mee laat wegen in je oordeel. Ik vrees dat ik me daar ook in mee laat slepen.