PDA

View Full Version : Op zoek



maikel toorenburg
30 oktober 2017, 19:41
Hoi Gitaristen,

Ben nog steeds op zoektocht Ik heb even wat te leen gekregen om te proberen een Martin dxr1 dreadnought en een Ovation, allebei niet mijn gitaar. Gisteren in Amsterdam bij Harry Saxioni geweest, daar verkopen ze Aestman en Richwood hand gemaakt zeggen ze. Heeft iemand daar ervaring mee? Dan nog een vraagje ze hebben het in de winkel over een massieve gitaar, maar die is wel gevoelig voor temp., vocht hoe bang moet je dan worden? Dan misschien een gelamineerde? Mvg Maikel

Erik de Perik
30 oktober 2017, 20:06
Bij alle gitaarbouw en zeker akoestische is veel handwerk gemoeid, dus wat ze zeggen klopt voor iedere gitaar in grote mate.

Plant
30 oktober 2017, 20:12
Kun je aangeven waarom de Martin DXR1 en Ovation (model?) niet jouw gitaar zijn? Klank / gevoel / speelcomfort / formaat / ... ?

Er zijn maar weinig vol-massieve gitaren, meestal betreft massief alleen de top om klankeigenschappen en zijn de zijkant en achterkant sowieso laminaat.
Een laminaat top vind je voornamelijk op budget gitaren.

Iedere gitaar is gevoelig voor temperatuur en luchtvochtigheid, voor laminaat kiezen met het idee dat je er wat dat betreft geen omkijken naar hebt is onzin. Je moet met houten muziekinstrumenten de omgeving in de gaten houden. Relatieve luchtvochtigheid tussen pakweg 50 en 70% ('s winters met stoken bakjes water aan de radiatoren) en instrument niet in de vrieskou of tegen de kachel zetten.

mountainman
30 oktober 2017, 20:54
Wil je echt een gitaar die geen last heeft van temperatuur of luchtvochtigheid dan kun je eens kijken naar carbon fiber gitaren. Die klinken tegenwoordig helemaal niet verkeerd, zeker als je van een helder evenwichtig geluid houdt.

En ja, hoe bang moet je zijn? Mijn Taylor is inmiddels rijp voor een reparatie omdat ik er te laat bij was. Dat droogte een probleem is wist ik, maar in dit geval was het juist de hoge luchtvochtigheid die 'm de das om deed ('s zomers rond de 80% hier). Toen het bovenblad begon te bollen snel in de koffer gedaan. Dat heeft wel geholpen maar door de bolling is er een kier ontstaan tussen brug en bovenblad.

Nu heb ik carbon fiber Rainsong gitaar en die bevalt prima.

Eko
30 oktober 2017, 22:10
De meeste instapgitaren hebben een gelamineerde achterkant en zijkanten. Voor iets meer geld krijg je een massieve zij en achterkant naast een massieve top. Bij normaal gebruik in huis of slaapkamer is vocht niet echt een probleem. Te droog komt eerder voor in de winter bij gebruik van een C.v. Bij voldoende ventilatie is dat nog steeds geen probleem. Maak je dus niet zo veel zorgen. Koop gerust een Eastman als je die mooi vind klinken, ook als die een gelamineerde zij en achterkant heeft. Als je het verschil hoort in de diverse houtsoorten bij volmassieve instrumenten ben je al heel veel verder en kun je altijd nog verder kijken.

maikel toorenburg
24 november 2017, 18:05
Hoi forumleden,
Daar was ik weer :crazyhappy:nu heb ik een k.yairi gitaar fy84te leen vind het een hele prettige gitaar iemand een idee of dat wat is en wat zo iets kost deze is niet te koop :(

Erik de Perik
24 november 2017, 18:10
Hoi forumleden,
Daar was ik weer :crazyhappy:nu heb ik een k.yairi gitaar fy84te leen vind het een hele prettige gitaar iemand een idee of dat wat is en wat zo iets kost deze is niet te koop :(

Ik heb het niet getimed, maar het was zeker onder de 30 seconden ;)

http://yairi.com/where-to-buy/meet-the-team/netherlands/

Dirk_Hendrik
24 november 2017, 18:15
Ik heb het niet getimed, maar het was zeker onder de 30 seconden ;)

http://yairi.com/where-to-buy/meet-the-team/netherlands/

Knap man!
Jammergenoeg hebben ze daar helemaal niks hangen van die bouwer. Effe beter zoeken voor je de held uithangt dus.

arjanb01
24 november 2017, 18:15
Oud adres, Erik, ze zitten nu in dedemsvaart:

https://www.tfoa.eu/nl/

maikel toorenburg
24 november 2017, 18:27
Oke Heren Thanks morgen eens met ze bellen :crazyhappy:

Erik de Perik
24 november 2017, 18:28
Knap man!
Jammergenoeg hebben ze daar helemaal niks hangen van die bouwer. Effe beter zoeken voor je de held uithangt dus.

Heldendom is ook niet meer wat het geweest is.

Erik de Perik
24 november 2017, 18:30
Oke Heren Thanks morgen eens met ze bellen :crazyhappy:

Blijkbaar verkopen zij geen Yairi meer, al lijkt Yairi dat zelf niet te weten. Maar wellicht kunnen zij jou wel vertellen wie dit nu doet. Bij TFOA kun je natuurlijk wel prima terecht voor een goed advies en dito gitaar.

Charlie McD
24 november 2017, 20:51
Maikel, je hebt kennelijk nog weinig of geen idee van akoestische gitaren. Stel jezelf een duidelijk budget, ga naar een goede gitaarwinkel met veel keus en en speel en speel en speel. Alleen zo kom je erachter wat je aanspreekt. Alleen jijzelf bent de graadmeter van je eigen smaak. Sacksioni kan degelijk advies geven, maar er zijn er meer. TFOA is het summum op gitaargebied. Op een forum als dit krijg je honder-en-een verschillende adviezen. Ik kan de mijne er aan toevoegen, maar je zal er niet veel wijzervan worden. Je moet het zelf uitvinden.

Charlie McD
24 november 2017, 21:05
Maikel, je hebt kennelijk nog weinig of geen idee van akoestische gitaren. Stel jezelf een duidelijk budget, ga naar een goede gitaarwinkel met veel keus en en speel en speel en speel. Alleen zo kom je erachter wat je aanspreekt. Alleen jijzelf bent de graadmeter van je eigen smaak. Sacksioni kan degelijk advies geven, maar er zijn er meer. TFOA is het summum op gitaargebied. Op een forum als dit krijg je honder-en-een verschillende adviezen. Ik kan de mijne er aan toevoegen, maar je zal er niet veel wijzervan worden. Je moet het zelf uitvinden.

maikel toorenburg
25 november 2017, 12:55
Dank je wel Charlie,
ik ben zeker al geweest bij Sacksioni aardige mensen heb wel wat op het oog daar een Eastman 122 of 222
maar ben er nog niet uit :)

maikel toorenburg
28 november 2017, 13:03
Deze heeft niks meer van dit merk :mad:

Eko
28 november 2017, 19:45
Misschien eens een dagje Kees Dee in Amesfoort? Heeft veel merken en van instap tot Taylor BTO. Goed advies en service zijn daar ook.TFOA is zo mogelijk nog groter...maar war verder weg voor je.

Charlie McD
8 december 2017, 11:15
Misschien heb je al lang een keuze gemaakt, maar zo niet, bekijk deze -Underdog of the week- dan eens bij TFOA:

Takamine NEX Legacy Series All Koa

It might not say Martin, Gibson or Taylor on the headstock, but this one is well worth a shot! This Takamine is handcrafted in the pro series facility, which has been building quality instruments for over five decades! This world class guitar rocks a full koa body, a rosewood fretboard and can take on any stage. Wether that's the local pub or madison square garden! Don't let the price fool you, this is a "real" guitar. And if you don't fancy it yourself, it is the season of giving nonetheless!

€ 1.099,- INCL 21% VAT

maikel toorenburg
10 december 2017, 09:50
Ja heb min of meer een keuze gemaakt voorkeur gaat naar een eastman 122 of een 222 (iemand ervaring )
heb deze in handen gehad bij Harry saxioni Amsterdam nu zag ik hem ook bij nederland muziek Almere (max guitar )
voor 350 euro inplaats van 400 bij Harry maar kan de winkel niet van nederland muziek Almere (max guitar )als ik het goed begrijp is het een outlet ? iemand ervaring daar ? Harry Saxioni aardige mensen :crazyhappy:

Erik de Perik
10 december 2017, 10:23
De winkel heet Sacksioni en de eigenaar Harry........ de Jong. Je koopt dus geen gitaar bij Harry Sacksioni, mocht je dat soms denken. ;)

Nederland Muziek is recent failliet gegaan en het zou kunnen dat Max Guitars de tent leeg verkoopt of er daadwerkelijk een nieuwe zaak van maakt. Best kans dat je bij Sacksioni nog wat van de prijs af kunt krijgen.

RB-1
10 december 2017, 11:12
Gisteren in Amsterdam bij Harry Saxioni geweest, daar verkopen ze .....Nooit geweten dat Harry een winkel had.....:soinnocent:;)

maikel toorenburg
10 december 2017, 16:41
Dank je wel Had inderdaad het idee van koop hem bij Harry Saxioni Zelf Hahahahah
maar mag de pret niet drukken blijven aardig daar :p

Brad
11 december 2017, 00:32
Ik weet niet of hij de oorspronkelijke eigenaar was maar een man met de naam Fred Sacksioni stond vroeger in de zaak. Dat vond ik nou een aardige integere verkoper. Hij zal de zaak later verkocht hebben. The good old days.

Erik de Perik
11 december 2017, 00:37
Dank je wel Had inderdaad het idee van koop hem bij Harry Saxioni Zelf Hahahahah
maar mag de pret niet drukken blijven aardig daar :p

De ouders van Harry Sacksioni hadden een sigarenwinkel.

maikel toorenburg
5 januari 2018, 20:04
Hierbij wil ik iedereen bedanken voor de reactie op mijn vraag over de akoestische gitaar.
Na veel wikken en wegen en ik bijna voor de Eastman ben gevallen, kwam ik op marktplaats
een Crafter, tegen zo één die ik al te leen had van een nichtje van ons. De gitaar was 6 maandjes oud en de persoon wilde toch
een keyboard in plaats van gitaar :sssh: moest wel even naar Tilburg rijden, maar dat had ik er wel
voor over. Hij is echt als nieuw gitaar, tas, capo, tunner en standaard, helemaal blij mee! THANKS:crazyhappy:

Eko
5 januari 2018, 22:35
En nu maar spelen tot er eelt op je borst zit. ( vertaald van Todd Rundgren ).