PDA

View Full Version : Versterker coverband



tom1984
29 oktober 2017, 16:41
Hallo!!!

Op dit moment speel ik op een fender bassbreaker 15 head en cab. Ik krijg het na een heel jaar nog altijd niet erg warm van de BB. Ik mis een 2de kanaal en meer headroom.

Welke versterkers zijn volgens jullie geschikt voor een heel breed scala aan geluid in een coverband. Van the scabs naar ac/dc en terug.

Ik dacht aan:

Fender hot rod deluxe
Hughes en kettner tubemeister 20/36
Fender supersonic
...
...
Alle ideeen zijn welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

arjanb01
29 oktober 2017, 16:53
Daar kun je de Engl thunder, engl screamer, blackstar ht40 en Marshall dsl40 aan toevoegen.
Lekker testen en wat jij het fijnste vindt klinken en gebruiken kiezen!

D3nnis
29 oktober 2017, 16:54
Smaak blijft smaak, maar laatst speelde er voordat ik moest een band waarvan de ene gitarist een bassbreaker had, die hij aansloot op mijn bogner 4x12.
Ik vond dat behoorlijk goed klinken eigenlijk.
Aangezien je de BB nog niet gek lang geleden gekocht hebt kun je je misschien nog herinneren waarom je toen voor deze gekozen hebt?
Wellicht heb je aan een andere cab (of andere speaker) icm een drive pedaal wel jouw ideale setup?

tom1984
29 oktober 2017, 17:58
Smaak blijft smaak, maar laatst speelde er voordat ik moest een band waarvan de ene gitarist een bassbreaker had, die hij aansloot op mijn bogner 4x12.
Ik vond dat behoorlijk goed klinken eigenlijk.
Aangezien je de BB nog niet gek lang geleden gekocht hebt kun je je misschien nog herinneren waarom je toen voor deze gekozen hebt?
Wellicht heb je aan een andere cab (of andere speaker) icm een drive pedaal wel jouw ideale setup?Ik kwam van de blues junior. De BB had meer mogelijkheden en goeie drive.

Nu krijg ik hem moielijk afgesteld met pedalen. De ene keer is het net goed en de andere keer over the top. Echt clean kan je de BB moeilijk houden in band setting. De volgende repetities ga ik enkel met boost pedaal proberen.

Dikke drive op de versterker en met de volumeknop van de gitaar spelen met een boost voor solo.

Probleem is dat als ik de versterker harder ga zetten de drive ook steviger wordt. Volgende week spelen we in een hele bescheiden etablissement. Volume lager dus drive weg 😁.

Het is altijd een gedraai aan de knoppen waardoor de klank nooit echt consistent is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

ar250artist
29 oktober 2017, 18:47
Ik ben ooit begonnen met een Peavey Bandit en dat ging prima.
Daarna wilde ik ook buizen. Jarenlang met een studiotone combo gespeeld en nooit spijt van gehad.

Erik de Perik
29 oktober 2017, 18:56
Ik zou voor een clean strak klinkend Fender combo kiezen met een multieffect floor pedaal. G-system misschien? Of als je niet zo van de effecten bent, een paar pedaaltjes. Met een volumepedaal achter je drive kun je het volume onder controle houden zonder veel verlies van geluidskwaliteit. 4CM zou ik dan ook voor kiezen.

tom1984
29 oktober 2017, 20:16
Ik zou voor een clean strak klinkend Fender combo kiezen met een multieffect floor pedaal. G-system misschien? Of als je niet zo van de effecten bent, een paar pedaaltjes. Met een volumepedaal achter je drive kun je het volume onder controle houden zonder veel verlies van geluidskwaliteit. 4CM zou ik dan ook voor kiezen.Ik zat ook in die richting te denken maar dan een line 6 helix ofzo. Voorlopig zou ik denk ik met een fender ook al met men pedalen verder geraken.

Zelf zat ik ook te denken aan een orange cr120. Ik denk alleen dat ik snel men buizen zou gaan missen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

maxdb
29 oktober 2017, 20:43
Heel eerlijk en vooral goed bedoeld:
Als je je huidige set-up niet in kan inregelen gaat een Helix je ook niet helpen is mijn angstige vermoeden.
(Een instelbaar gain pedaal voor je amp en je hebt scheur op elk volume..)
Koop een 2e hands multi FX voor €250, ga aan de slag met je huidige amp. En dan over een (paar jaar) eens kijken wat je eruit gehaald hebt, en wat je echt nodig hebt.

Of stort jezelf gewoon in het diepe en koop een Helix, is wel gaaf natuurlijk :D

Erik de Perik
29 oktober 2017, 20:52
Klopt ook wel. Je moet er altijd tijd in steken en als je niet zo handig bent met digitale effecten is dat veel te veel werk. Denk niet dat een of ander über multi FX jou gaat redden. DE enige die jou kan redden ben jij zelf en eerlijk naar jezelf zijn is het beste. Dus.... niet uitgesproken handig met de vaak totaal onmenselijke infrastructuur van een digitaal multi FX.....? Niet doen dan.

Vertel eens wat jij zelf verwacht van die nieuwe setup.

Fusion
29 oktober 2017, 20:55
Bij coverband denk ik gelijk aan multi fx icm danwel poweramp of willekeurige cleane amp

Agent_Smith
30 oktober 2017, 12:13
Na ruim 15 jaar coverband kan ik je een Egnater Renegade met een G-System van harte aanbevelen. Erg veelzijdig spul.

mrweird
30 oktober 2017, 14:33
Bij coverband denk ik gelijk aan multi fx icm danwel poweramp of willekeurige cleane amp

Dat doe ik idd.. Line6 500x in een Tech 21 power engine. M'n buizenversterkers staan stof te verzamelen..

D3nnis
30 oktober 2017, 15:45
Bij coverband denk ik gelijk aan multi fx icm danwel poweramp of willekeurige cleane amp

Bij een allround coverband is dat niet gek denk ik.
Overigens ken ik ook blackmetal bands met een dergelijke setup.

Maar voor een rockcoverband is dat toch niet het eerste waar ik aan denk.

Fusion
30 oktober 2017, 16:28
Bij een allround coverband is dat niet gek denk ik.
Overigens ken ik ook blackmetal bands met een dergelijke setup.

Maar voor een rockcoverband is dat toch niet het eerste waar ik aan denk.
Ja als t alleen rock is met t ganbare slaapverwekkende repertoire kun je wel met minder sounds en dus met een versterker waar je ook je gain(s) uit haalt uit den voeten :D

D3nnis
30 oktober 2017, 18:05
Och, wat is slaapverwekkend.

Alive van Pearl Jam is volgens mij doodgecovered, en dat was voor mij altijd onderdeel van slaapverwekkend repertoire, maar er zijn nu toch niet veel bandjes -hier althans- die dit nummer goed brengen.
Dat betekent dat ie bijna weer kan.
Ik wil het woordje "bijna" nog wel benadrukken :D

tom1984
30 oktober 2017, 18:31
Die G system ziet er wel heel solide uit, alleen heeft die geen drive effecten of dist.
De M9, Helix, POD heeft die dan weer wel.

Alive spelen we niet! Creep en weak wel.
Lekker losgehen toch?

Wat verwacht ik:

-Dat mijn geluid consistent is, eender op welk volume.
-Dat ik verschillende gitaarelementen types kan matchen qua volume.
-Meer headroom om punt 1 te realiseren. Nu is luider ook meer gain en stiller veel te weinig. (altijd maar regelen)
-Een multifx unit is natuurlijk handig om alle songs voor te programmeren.

Ik had ooit een POD HD 500 en die heb ik niet lang gehad.
Ik gebruikte hem in een blues junior, welke geen fx loop heeft.
Na een paar weken in een hoek beland en zo weer verkocht.
Nog geprobeerd met een Behringer FR speaken, maar dat was het ook niet.
TOEN had ik nog geen geduld en verstand van geluid.

Nu eigenlijk nog niet hoor.

Ik heb gewoon voor elk nummer een ander geluid nodig.
We spelen zo uiteenlopende nummers dat gewoon drive en clean niet voldoende is.

Wat ik dus nu ga proberen is scheur uit de versterker met de volumeknop van men gitaar en een boostpedaal.

Verder ben ik nu nog verder weg van mijn keuze dan in het begin.
Zo veel opties !!!!!

D3nnis
30 oktober 2017, 19:34
Ik heb gewoon voor elk nummer een ander geluid nodig.
We spelen zo uiteenlopende nummers dat gewoon drive en clean niet voldoende is.


Spelen jullie nummers zo exact mogelijk na of zo?
Ik speel covers, en ik speel alles met 3 of 4 basissounds, maar, alles dus niet exact als het origineel.

Als je echt zo veel sounds nodig hebt, zou ik zéker ook een (powered) Kemper overwegen, ook al realiseer ik me dat dat een ander budget is (alhoewel, ik zag Helix ook al voorbij komen) Consistentie ten top en relatief plug en play.

dml
30 oktober 2017, 19:51
Dat je als coverbandgitarist zoveel mogelijk verschillende sounds moet hebben, om zgn. het origineel zo goed mogelijk te benaderen, is echt een opvatting van de betreffende gitarist zelf. Met een paar goede basissounds (clean, crunch, lead) kun je eigenlijk al alle kanten op. Voeg daar delay en chorus aan toe en je bent eigenlijk wel klaar.
Dat kan overigens ook met Kemper's, Helixen en Fractal's. Dus staar je vooral niet blind op kwantiteit maar wel op kwaliteit.

tom1984
30 oktober 2017, 19:58
Spelen jullie nummers zo exact mogelijk na of zo?
Ik speel covers, en ik speel alles met 3 of 4 basissounds, maar, alles dus niet exact als het origineel.

Als je echt zo veel sounds nodig hebt, zou ik zéker ook een (powered) Kemper overwegen, ook al realiseer ik me dat dat een ander budget is (alhoewel, ik zag Helix ook al voorbij komen) Consistentie ten top en relatief plug en play.

hmmmm misschien ben ik wel idealistisch.......perfectionistisch........
Kemper is no go, net een PRS van 2 ruggen in huis gehaald.
Ik heb vooral verschillende gradaties van overdrive nodig op +- hetzelfde volume. Ik gebruik verder reverb van de versterker en that's it.
Behalve een boost dan.

Daarom wil ik nu proberen vette dist. op mijn versterker te zetten en de gradaties met het volume op de gitaar te doen.
Nadeel is dan dat de een solo in hound dog veel stiller zal klinken dan in bad case of loving you of piece of my heart.
Meer volume op de gitaar betekend dan ook meer overdrive :-).

D3nnis
30 oktober 2017, 20:27
hmmmm misschien ben ik wel idealistisch.......perfectionistisch........


Niks mis mee!

Agent_Smith
30 oktober 2017, 20:34
Dat je als coverbandgitarist zoveel mogelijk verschillende sounds moet hebben, om zgn. het origineel zo goed mogelijk te benaderen, is echt een opvatting van de betreffende gitarist zelf. Met een paar goede basissounds (clean, crunch, lead) kun je eigenlijk al alle kanten op. Voeg daar delay en chorus aan toe en je bent eigenlijk wel klaar.


Mee eens idd. Er zijn er idd die alle geluiden proberen te kopieren om zo bij elk nummer op het origineel te lijken.
Dat heb ik nog nooit geambieerd. Ik wil vooral als mezelf klinken. Dus 1 versterker (Renegade of JVM) waar gewoon het geluid uit komt. Paar effectjes zoals een chorus, phaser en wah en dat is het wel ongeveer.

D3nnis
30 oktober 2017, 20:44
Dus 1 versterker (Renegade of JVM) waar gewoon het geluid uit komt.

Zo, ik zou 1000x liever een JVM hebben dan de (eerder reeds genoemde) Marshall DSL!

Maar ja, ik zou ook liever een 6100LM hebben dan een DSL (waar hele volksstammen het toch niet mee eens zijn).....maar die 6100LM's zie je nog weleens tweedehands voor niet gek veel geld.

Fusion
30 oktober 2017, 20:45
Ik speel ook min of meer covers in de kerk, eigenlijk,maar speel alle nummers met mijn ehm...12 basis sounds. En héél soms een gitaarsynth met max 4 sounds. Maar ik speel dan ook alleen maar originele partijen. Dus hoef ook niet de sound van de gitarist na te bootsen.

Fusion
30 oktober 2017, 20:48
Verder snap ik ook nooit zo goed waarom mensen zo moelijkopen te doen met de zoektocht naar hun sound. Ik heb nooit iets verkocht omdat t kut klonk. Heb in mijn pak m beet 17 jaar gitaarspelen chronologisch 4 fx bakken gehad voor live, altijd goed geluid. En ik ben géén ster in sound maken.

Waarschijnlijk denk ik gewoon goed te klinken omdat ik geen goede oren heb.

NLF
30 oktober 2017, 20:50
hmmmm misschien ben ik wel idealistisch.......perfectionistisch........
Kemper is no go

Mmmh ... je maakt het jezelf wel lastig. Als je perfectionistisch bent dan zul je nooit tevreden zijn. Een P90 gitaar over een Marshall die hard staat klinkt heel anders dan een Tele over een Silverface Fender, een Les Paul met humbuckers over een Tweed klinkt totaal anders dan een strat over een AC 30 met een booster ervoor. Het probleem met covers is dat je snel allerlei sounds tegenkomt die erg karakteristiek zijn (Gretsch sound, 12 string, Marshall, Hiwatt enzovoorts) en als je dat met 1 gitaar en een allround amp wilt gaan doen moet je dus voortdurend (verregaande) compromissen sluiten. Zo'n versterker als een Hot Rod Deville vind ik bijvoorbeeld niet veel soeps omdat ie vlees noch vis is: een silverface twin klinkt clean 10x zo goed, een Marshall of Vox sound zit er niet in en een Mesa sound doet een Mesa toch echt veel beter dan die Deville. Zo'n modeller (niet mijn kop of thee) zou misschien toch het beste zijn. Of zoek een Hook amp of iets dergelijks, die zijn volgens mij tamelijk allround en die zie je regelmatig te koop staan.

dorrus
30 oktober 2017, 21:02
Een Kemper 'no go" haha, Ik heb mijn Bogner XTC anniversary en mij Bogner Shiva 20th anniversary beide weggedaan omdat ze jaren werkloos stof stonden te vergaren na aanschaf van mijn Kemper ;)
Ik denk dat als je perfectionistisch bent,dat je (zoals gezegd door NLF) inderdaad nooit tevreden zal zijn met een enkele versterker. Een versterker die echt alles kan en overal in uitblinkt bestaat niet. Enige bevredigende oplossing is 'gewoon' een hele verzameling aan leggen van een breed scala aan versterkers, Als je het geluk hebt nog jong te zijn moet dat lukken. En waarschijnlijk kom je dan net als ik ( en veel gitaristen) er na jaren achter dat je eigenlijk nooit helemaal tevreden was met je materiaal. Telkens als je het dacht helemaal gevonden te hebben, dacht je er een maand of drie later toch weer anders over. tevredenheid duurt voor een perfectionist niet zo lang ;) Zoals Dennis aangaf: Een goed cabinet zoals een Bogner OS212 of nog beter : Een 4x12 bepaald een groot stuk van je geluid, Misschien moet je daar mee beginnen? Succes met de zoektocht .

MarkS
30 oktober 2017, 21:22
Dat “Nogo” slaat volgens mij op het benodigde budget Dorrus, niet op een Kemper an sich volgens mij..

tom1984
30 oktober 2017, 21:57
Het budget inderdaad 😁.

Bedankt iedereen voor de tips! Echt waar erg geaprecieerd.

Een cabinet met 2 speakers maakt het geluid voller en beter? Of ook luider?
Misschien is dat het proberen waard om de basis net iets "meer" te maken dan wat het nu is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Eko
30 oktober 2017, 21:59
Je hebt een versterker gekocht met een vermogen van 15 watt. Hoewel hij hard kan wil dat wel zeggen dat de amp dan snel gaat oversturen. Drive heb je dan al snel vanzelf......... Een versterker zoals een Twinreverb is beroemd geworden omdat hij je cleane geluid bijna onveranderd weergeeft , ook op vol volume. Die is daar dus voor gebouwd. Jouw amp is een prachtige manier om een crunch te verzorgen op diverse volumes.
Als je meerdere geluiden wilt kun je er ook voor kiezen om meerdere pedalen te gebruiken met een basisinstelling. Of een multieffect. Je versterker kun je niet gebruiken om van superclean naar overstuurd te gaan in een flits. Daarvoor is het type niet de beste uitgangspositie....

NLF
30 oktober 2017, 22:52
Een cabinet met 2 speakers maakt het geluid voller en beter? Of ook luider?
Misschien is dat het proberen waard om de basis net iets "meer" te maken dan wat het nu is.

Hiervoor geldt min of meer hetzelfde als voor de amps :-) Een cabinet met 2 speakers hoeft niet luider of voller of beter te zijn.

1) Allereerst is het allemaal een kwestie van smaak.

2) Daarnaast een kwestie van wat zoek je, wat wil je etcetera. Wil je een amp die op laag volume overstuurd neem je een klein cabinet met een speaker met weinig vermogen die ook zelf oversturing aan het geluid toevoegt (of juist een speaker met meer vermogen die exact het geluid van de amp weergeeft zonder het te vervormen als je alle vervorming uit de amp haalt). Het hangt ook af van de combinatie met de gitaar en de amp (een telecaster is schel, neem je een amp die vrij veel scherp hoog heeft dan kun je het best een donkere speaker pakken die wat compneseert, heb je een les paul en een donkere versterker dan neem je een speaker die veel hoog heeft enzovoorts). Het hangt ook af van de rest van de band: heb je genoeg volume, hoe klinken de drummer en de bassist en past jouw sound er wel of niet goed bij.

3) Voor het volume van een speaker(kast) is de efficiency belangrijk (hoeveel geeft een speaker door van het vermogen dat er in gestuurd wordt door de amp) en daarnaast het vermogen. Daarnaast is de kast zelf belangrijk (materiaal, omvang, open back of gesloten back). Ook de afmeting van de speaker heeft invloed op de sound (10 inch, 12 inch, 15 inch). Dus er zijn kasten met twee speakers die harder gaan de kasten met 4 speakers etcetera. Ook hier geldt weer: wat zoek je: veel bas, of juist niet. Er zijn ook kasten met 1 12 inch speaker met veel vermogen en dan maakt het niet veel uit, heb je een 20 watt amp dan is er waarschijnlijk verschil tussen een kast met een 25 watt speaker of een kast met 4x75 watt speakers.

Het is een beetje puzzelen, experimenteren etcetera.

dorrus
30 oktober 2017, 22:58
sorry dubbel post

dorrus
30 oktober 2017, 22:59
Dat “Nogo” slaat volgens mij op het benodigde budget Dorrus, niet op een Kemper an sich volgens mij..

Oei, duidelijk, foutje van mijn kant.
Nog even een mogelijke tip, kun je niet ergens een extra 2x12 cabinet lenen om je versterker op aan te sluiten? Wie weet brengt dat wat je mist? Of niet natuurlijk- heb je dat ook weer ervaren

NLF
30 oktober 2017, 22:59
Je hebt een versterker gekocht met een vermogen van 15 watt. Hoewel hij hard kan wil dat wel zeggen dat de amp dan snel gaat oversturen. Drive heb je dan al snel vanzelf.........

Dat kan, maar dat hoeft niet. Sommige amps oversturen heel snel (Tweeds, zeker in combinatie met bepaalde speakers), andere niet of nauwelijks (oude Vox versterkers bijvoorbeeld, Fender silverface amps ook niet zo, zoals je zelf al aangeeft). Mijn 20 watt Marshall blijft vrij clean vergeleken met grotere Marshalls maar niet vergeleken met een AC30, dat ligt gewoon aan de amp en niet aan het vermogen. Het beste is te accepteren hoe de amp klinkt en 'm weg te doen als ie niet doet wat je zoekt (of gewoon een andere amp erbij kopen natuurlijk!). Maar ik begrijp wel wat je bedoelt: een laag vermogen amp zit sneller aan zijn limiet wat betreft headroom als je 'm in een band gebruikt (dat kan een voor en nadeel zijn: wil je clean spelen in een funk band met blazers dan wil je een amp met veel vermogen, wil je in kleine kroegen vervorming en feedback dan pak je een kleinere versterker om gedoe met de geluidsman te voorkomen).

D3nnis
31 oktober 2017, 06:24
wil je in kleine kroegen vervorming en feedback dan pak je een kleinere versterker om gedoe met de geluidsman te voorkomen).

Krijg je met een kleinere versterker op volume X sneller feedback dan met een grotere versterker op hetzelfde volume?
Dat wist ik niet, ik dacht dat het gewoon een volume-afhankelijkheid was; in combinatie met de gitaar en pickups natuurlijk, maar toch.

MikeD
31 oktober 2017, 08:25
wat NLF zegt in post # 25 lijkt me des poedel's kern. Hoewel niet altijd en overal te realiseren (vanwege de wens om niet te veel te slepen en / of beperkte ruimte op het podium): 1 versterker voor clean en 1 voor ruig met een ABY switch; eventueel zelfs een tweede gitaar.... plus een overzichtelijk en hanteerbaar pedalensetje.

tom1984
31 oktober 2017, 09:15
Ik realiseerde mij nu net nog dat ik eigenlijk helemaal niet zonder pedalen kan optreden volgende week.
We spelen in een kleiner etablissement met ook beperkte PA. Mijn versterker dient alleen om mezelf te horen, dus zal redelijk stil staan.
Als ik op de overdrive van de versterker speel is die dan weg natuurlijk.
Ik vind het verschrikkelijk om dan op het laatste moment zonder deftige soundcheck te gaan klooien om het geluid op laag volume dan hetzelfde te krijgen als normaal.

Daarom dus HEEL belangrijk, consistent geluid ongeacht het volume.

Hoe zouden jullie dit dan oplossen op dit moment.
Oja ik heb eigenlijk ook geen plaats voor mijn pedalboard die avond.

1 boost en 1 OD moet wel kunnen.

NLF
31 oktober 2017, 09:33
Krijg je met een kleinere versterker op volume X sneller feedback dan met een grotere versterker op hetzelfde volume?
Dat wist ik niet, ik dacht dat het gewoon een volume-afhankelijkheid was; in combinatie met de gitaar en pickups natuurlijk, maar toch.

Voor zover ik weet: ja en nee, maar ik houd een slag om de arm want ben op dit punt niet helemaal zeker. Mijn ervaring is dat grotere versterkers meer druk kunnen zetten en (wellicht?) daarom veel feedback kunnen leveren - als je ze maar hard zet natuurlijk. Met mijn kleinere 20 watt Marshall gaat het wat lastiger dan met mijn 100 watters en moet ik er een booster voor zetten. Maar het zou ook heel goed aan het type amp kunnen liggen: met een Tweed Super 2 x 10 Jensen heb ik een keer een goede volle tone met feedback gehad op laag volume. Het hangt misschien ook een beetje af van hoeveel de speakers kunnen hebben.

Waar het mij om ging: als je een 18 of 20 watt Marshall versterker op 5 of 6 zet begint het lekker te klinken. Datzelfde geldt voor een 50 of 100 watt Marshall amp: je moet 'm een stuk opendraaien voordat het een beetje klinkt. Maar een 100 watt amp die op 5 staat gaat veel harder dan een 18 watt amp die half open staat. In een kleine kroeg kan een kleinere amp dus heel praktisch zijn. Heb je een grote versterker dan moet je snel het volume knijpen. Zit er een master volume op je amp kun je nog steeds met vervorming spelen, maar een mastervolume is geen tovermiddel: de amp klinkt beter als ie wat harder staat. Feedback met een grote amp gaat prima als je 'm maar hard genoeg zet zodat ie de speakers op zijn donder kan geven.

NLF
31 oktober 2017, 09:44
I
Daarom dus HEEL belangrijk, consistent geluid ongeacht het volume. Oja ik heb eigenlijk ook geen plaats voor mijn pedalboard die avond.
1 boost en 1 OD moet wel kunnen.

Omdat ik geen optredens meer doe vind ik het moeilijk iets verstandigs te zeggen. Als ik nu in een bandje zou spelen zou ik gewoon verschillende amps meeslepen totdat ik weet welk podium welk volume toestaat. Ik speel namelijk zonder overdrive of distortion pedalen en gebruik altijd de klank/oversturing van de amp zelf. Er zijn op dit Forum veel mensen die verstand hebben van pedalen (ik hou niet van die dingen) die je misschien een nuttige tip kunnen geven.

Maar wat je zegt is lastig: de sound kan nooit (helemaal) consistent zijn ongeacht volume. Dat kan als je zegt ik speel over een Fender Princeton of Deluxe, speel ik op een groot podium dan pak ik een Twin Reverb of desnoods twee tot ik hard genoeg ga (afgezien van de subtiele klankverschillen tussen die versterkers die er natuurlijk zijn, je blijft dan in dezelfde silverface sound en klankeigenschappen). Maar als je zegt: ik heb een pedaal voor mijn sound en ik gebruik mijn versterker alleen als eindtrap (met andere woorden: het geluid komt 100 % uit het pedaal, niet uit je amp) dan moet je er altijd wel rekening mee blijven houden dat het toch anders klinkt als jij je versterker op 1 of 2 zet op podium x en op 5 of 6 op podium y en op 3 of 4 in de oefenruimte (let op: dit hangt ook weer sterk van de versterker af: heb je er een met veel headroom dan zijn de verschillen kleiner dan wanneer je een amp hebt die gaat vervormen zodra die half open staat, dan gaat de amp vervorming toevoegen aan de sound die je met je pedaal probeert te vormen). Dat komt omdat een pedaal zelf geen klank heeft. Een pedaal reageert op je gitaar en je amp + speaker reageren vervolgens op het pedaal. Daarom klinkt een zelfde pedaal ook heel anders over (totaal) verschillende versterkers/speakers.

Agent_Smith
31 oktober 2017, 16:04
Zo, ik zou 1000x liever een JVM hebben dan de (eerder reeds genoemde) Marshall DSL!

Maar ja, ik zou ook liever een 6100LM hebben dan een DSL (waar hele volksstammen het toch niet mee eens zijn).....maar die 6100LM's zie je nog weleens tweedehands voor niet gek veel geld.

Even verder geen echte toevoeging voor dit topic....
...maar ik heb alle marshalls ongeveer wel gehad waaronder twee 6100's. Ik vind echt serieus dit de slechtste Marshall ooit. Een levenloos, karakterloos ding imo. Een DSL vind ik wel een fijn ding. Kan een beetje 'boomy' worden maar ik mag m wel.
Dus uiteindelijk heb ik alleen mn 2205 en JVM410 nog over. En de Renegade dan, maar het ging over Marshall.

D3nnis
31 oktober 2017, 17:28
Even verder geen echte toevoeging voor dit topic....
...maar ik heb alle marshalls ongeveer wel gehad waaronder twee 6100's. Ik vind echt serieus dit de slechtste Marshall ooit. Een levenloos, karakterloos ding imo. Een DSL vind ik wel een fijn ding.

Hahaha, de DSL's, en erger, TSL's die ik ken klinken als puddingbroodjes gevuld met poep.
Ik ben geen marshall connaisseur, maar regelmatig over een 6100LM gespeeld en vond dat best lekker; instant Iron Maiden staat me bij.

ErikE
1 november 2017, 10:38
Ooit eens een demo van die shredder Michael Angelo bijgewoond, die kwam toen een nieuw model Hamer hardtail of zo demoën, speelde direct (geen pedalen) over een DSL halfstack, vetste rocksound die ik ooit gehoord heb denk ik. Zelf ook een heel vet en romig klinkende DSL50 head gehad.
Bij Db's, oefencentrum in Utrecht waar wij repeteren, staan ook in elke ruimte DSL's, maar die klinken vreemd genoeg stuk voor stuk voor geen meter. Dunne krasbakken. Zet ik m'n super portable Tubemeister 36 topje op die zelfde 4x12, super dikke sound.

Agent_Smith
1 november 2017, 10:49
ja ongeveer zelfde ervaring hier idd. Mijn eerste DSL50 head was een wereld ding. Echt dik en dynamisch. Ben na een aantal jaar overgestapt naar mijn 800, maar weer jaren later nog een DSL100 en DSL50 gekocht omdat de 1e zo fijn was. Maar die haalden het lang niet bij die eerste. Vooral de DSL100 niet. TSL's ook gehad maar die konden me totaal niet bekoren. Hoewel...nog altijd beter dan die 6100's... ;-)
Er zijn trouwens best wat pro's die DSL gebruiken.

Nu maar weer on topic, want het gaat nu over DSL's ;-)

Eko
1 november 2017, 20:43
Tom1984, ik heb, bij ruimtegebrek, het pedalboard wel eens op mijn amp gezet. Niet ideaal, maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Denk in oplossing , niet in problemen. Twee pedalen passen prima op je amp. Amp op een stoel zetten en pedalen net er onder kan ook. Amp afstellen zodat hij overstuurt en met volumeknop op je gitaar terugrekenen naar clean kan vaak ook. Is misschien niet helemaal 100% wat je zoekt, maar onthoud dit maar eens: de meeste mensen die in het publiek staan willen een nummer herkennen en dan meestal mee kunnen zingen. Hoe je dat brengt zal ze worst zijn. Whole lot of Rosie wordt zelfs mee geblèrd als je het op een Spaanse gitaar brengt......

tom1984
2 november 2017, 13:39
Tom1984, ik heb, bij ruimtegebrek, het pedalboard wel eens op mijn amp gezet. Niet ideaal, maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Denk in oplossing , niet in problemen. Twee pedalen passen prima op je amp. Amp op een stoel zetten en pedalen net er onder kan ook. Amp afstellen zodat hij overstuurt en met volumeknop op je gitaar terugrekenen naar clean kan vaak ook. Is misschien niet helemaal 100% wat je zoekt, maar onthoud dit maar eens: de meeste mensen die in het publiek staan willen een nummer herkennen en dan meestal mee kunnen zingen. Hoe je dat brengt zal ze worst zijn. Whole lot of Rosie wordt zelfs mee geblèrd als je het op een Spaanse gitaar brengt......Hehe das waar! Zo ga ik het nu ook doen. Drive op de amp. Sparkle boost en ocd mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

tom1984
2 november 2017, 13:39
ja ongeveer zelfde ervaring hier idd. Mijn eerste DSL50 head was een wereld ding. Echt dik en dynamisch. Ben na een aantal jaar overgestapt naar mijn 800, maar weer jaren later nog een DSL100 en DSL50 gekocht omdat de 1e zo fijn was. Maar die haalden het lang niet bij die eerste. Vooral de DSL100 niet. TSL's ook gehad maar die konden me totaal niet bekoren. Hoewel...nog altijd beter dan die 6100's... ;-)
Er zijn trouwens best wat pro's die DSL gebruiken.

Nu maar weer on topic, want het gaat nu over DSL's ;-)Zijn die DSL 40's goeie pedaalslikkers?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

D3nnis
3 november 2017, 10:35
Tom1984, ik heb, bij ruimtegebrek, het pedalboard wel eens op mijn amp gezet. Niet ideaal, maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Denk in oplossing , niet in problemen.

Superhandig met je wah ook!
Mijn oplossing voor dat probleem: Ik heb regelmatig een flightcase voor het podium geknikkerd, met daar het pedalboard op.

MarkS
3 november 2017, 11:48
Ik durf het bijna niet te suggereren, maar is een Blu Amp 1 wellicht niet iets voor een coverbandje?
De meningen daarover zijn nogal verdeeld, but maybe worth checking. 4 kanalen.
Alles kan dan incl Blu Amp op een pedalboard, heb je alleen een cabje achter je staan.
Ik ken 2 gitaristen van een coverband, die zweren er inmiddels bij.

ErikE
3 november 2017, 13:57
En anders zo'n VOX MV50 topje, zou je volgens mij ook prima op een pedalboard kwijt kunnen. Bv die Clean of Plexi als clean platform gebruiken en wat pedals ervoor.

NLF
3 november 2017, 14:48
Als het allemaal niet groot mag zijn: 1 amp van 20 watt of iets meer en 1 x 12 cabje, eventueel een overdrive pedaaltje, eventueel aanvullen met wah iets van een chorus delay en je kunt bijna alles doen.

Plant
3 november 2017, 18:28
Superhandig met je wah ook!

Het is even oefenen met je neus, maar als je het eenmaal kunt levert het een leuke stage-act op :ok:

tom1984
3 november 2017, 20:21
Als het allemaal niet groot mag zijn: 1 amp van 20 watt of iets meer en 1 x 12 cabje, eventueel een overdrive pedaaltje, eventueel aanvullen met wah iets van een chorus delay en je kunt bijna alles doen.Ja gisteren op de repetitie met enkel overdrive van de versterker dat was niets. Op gitaarvolume 10 dikke drive en op 5 clean een intro spelen dat werkt dus niet. Veuuuuls te stil.

15 a 20 watt is perfect zo doe ik het nu ook. Ik zit erg te denken over hughes en kettner. Andere alternatieven zijn er niet echt denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

rozh
4 november 2017, 02:51
Ik zit erg te denken over hughes en kettner.

top spul :P

arjanb01
4 november 2017, 07:08
Ik zou in jou geval een engl screamer nemen + z4 footswitch. 2 kanalen, 4 voicings van clean, crunch, soft lead en lead. Tc electronic gmajor in de loop, presets maken middels een behringer fcb1010 en je bent voor een coverband compleet afgedekt.

dml
4 november 2017, 08:14
Compact, flink vermogen, onvervormd, gaat (als het moet) keihard, vreet pedalen als een malle, weegt geen drol en klinkt op beide kanalen ook nog eens goed: DV Mark Little 250M. Leuk 12" cabje erbij en je bent klaar.

D3nnis
4 november 2017, 11:01
Ik zou in jou geval een engl screamer nemen + z4 footswitch. 2 kanalen, 4 voicings van clean, crunch, soft lead en lead. Tc electronic gmajor in de loop, presets maken middels een behringer fcb1010 en je bent voor een coverband compleet afgedekt.

Altijd mooi, om anderen je exacte setup aan te smeren :D

arjanb01
4 november 2017, 12:00
Ja, typisch hè?😉
Ik krijg altijd complimenten over mn sound. En speel hier al bijna 10 jaar mee, met 1 verschil dat ik een engl thunder heb, nog compacter 😉

guitarkid2
4 november 2017, 12:56
Ik krijg altijd complimenten over mn sound..

je snapt toch wel waarom :D

tom1984
6 november 2017, 08:40
Ik denk dat ik voor een hot rod deluxe ga of een tubemeister 20. Daarna kan ik nog steeds belijken welke effecten ik gebruik.

Heeft iemand ervaring met een hrd thuis gebruiken. Komt er iets stil uit of ineens 150db?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

LRS
6 november 2017, 13:52
Ik heb een Blues Deluxe staan hier (het warmer klinkende broertje van de HR Deluxe), mijn ervaring is dat hij voor thuis al snel te luid is. De volume regelaar doet bij “1” niets en staat bij “2” echt aan. Meestal plug ik thuis in op m’n Laney L20H. Totaal andere sound maar voor thuis gewoon beter regelbaar. Beide versterkers doen het in de oefenruimte of op het podium uitstekend.

humbucker
6 november 2017, 14:25
Mijn ervaring met Hotrod deluxe's. Ze moeten hard (!) (standje 7-8) om goed te klinken.

Ik zou in jouw geval een JVM410 op de kop tikken. Dan heb je alles wat je nodig hebt, paar modulatie pedalen in de loop en klaar. Met zo'n hot rod ga je je probleem volgens mij niet echt oplossen...

tom1984
6 november 2017, 15:11
Mijn ervaring met Hotrod deluxe's. Ze moeten hard (!) (standje 7-8) om goed te klinken.

Ik zou in jouw geval een JVM410 op de kop tikken. Dan heb je alles wat je nodig hebt, paar modulatie pedalen in de loop en klaar. Met zo'n hot rod ga je je probleem volgens mij niet echt oplossen...JvM 410 is niet te luid dan??? Ik zit te denken aan max 20w eigenlijk. Daarom was die BB ideaal, maar toch niet echt zo blijkt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

arjanb01
6 november 2017, 15:57
Je hebt een 15 watt buizenamp en je gaat naar 20 watt omdat hij op laag volume niet overstuurt.
Beetje onlogisch.
Wat je dan nodig hebt is een amp met een mastervolume, 2 kanaals die op laag volume ook oversturen kan. Dan ga je met een BD tegen dezelfde problemen aanlopen die je had.

tom1984
6 november 2017, 16:11
Je hebt een 15 watt buizenamp en je gaat naar 20 watt omdat hij op laag volume niet overstuurt.
Beetje onlogisch.
Wat je dan nodig hebt is een amp met een mastervolume, 2 kanaals die op laag volume ook oversturen kan. Dan ga je met een BD tegen dezelfde problemen aanlopen die je had.Hij mag niet oversturen......

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

NLF
6 november 2017, 16:47
Hij mag niet oversturen......

Dan moet je geen buizenamp nemen. Iedere buizenamp overstuurt als je 'm hard zet. Wel is het zo dat de oversturing per amp zeer sterk kan verschillen qua klank en karakter (een silverface twin heeft een andere oversturing dan een marshall 1959 etc.). Bovendien zijn er amps die langer clean blijven (een oude AC30 bijvoorbeeld) en andere die snel gaan vervormen (Fender Tweeds bijvoorbeeld). Sommige klinken heel strak (silverface fender), andere korrelig (vox ac 30), sommigen smeren de mids dicht (marshall superlead), anderen hebben een losse flabberige bas (tweed deluxe).

Als je zegt: ik wil mijn amp clean houden en het geluid uit een pedaal halen dat kan ook. Misschien bedoel je dat. Dan is het inderdaad zo dat je behoorlijk wat vermogen kunt gebruiken afhankelijk van de situatie (podia etc). Veel laag vermogen amps vallen dan af. Ik zou dan minstens 30 watt nemen, liever zelfs 50, zit je altijd goed.

MoonlandMenace
7 november 2017, 03:50
Ik speel ook in een coverband en gebruik al jaren een Marshall JVM. Enorm veelzijdige versterker, waar alle geluiden inzitten op elk gewenst volume.
Het cleane kanaal is zo opgebouwd dat dit clean blijft ongeacht het volume. En door de verschillende modussen zijn er veel andere sounds mogelijk, van lichte crunch tot zware overdrive, perfect instelbaar qua volume door de master volume.

tom1984
7 november 2017, 08:26
Ik speel ook in een coverband en gebruik al jaren een Marshall JVM. Enorm veelzijdige versterker, waar alle geluiden inzitten op elk gewenst volume.
Het cleane kanaal is zo opgebouwd dat dit clean blijft ongeacht het volume. En door de verschillende modussen zijn er veel andere sounds mogelijk, van lichte crunch tot zware overdrive, perfect instelbaar qua volume door de master volume.Gebruik je dan de combo of de head versie? Een 100watt buizen meesleuren en een 412 cabinet is geen optie. Daarvoor spelen we te stil 😁.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

NLF
7 november 2017, 09:20
Een 100watt buizen meesleuren en een 412 cabinet is geen optie. Daarvoor spelen we te stil ��.

100 watt en 4x12 is niet nodig. Maar te stil is geen argument, want als je een amp zoekt met veel headroom (je wilt immers geen oversturing) is er juist iets voor te zeggen om veel vermogen tot je beschikking te hebben en het volume zacht te zetten.

MoonlandMenace
8 november 2017, 02:25
Gebruik je dan de combo of de head versie? Een 100watt buizen meesleuren en een 412 cabinet is geen optie. Daarvoor spelen we te stil .

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ik gebruik de 50watt combo versie, lekker compact maar toch een groots geluid. Meer als vermogen genoeg voor elke situatie. Staat tijdens de repetities amper half open, en onze drummer produceerd aardig wat volume...

tom1984
8 november 2017, 18:02
Ik heb een mooie deal gezien op een nieuwe DSL40C.
Stevig aan het overwegen.
Lijkt me ook ok als pedalenplatform toch?

Eko
13 november 2017, 17:28
Kijk voor de lol eens naar een Tech 21 trademark 60. Geen buis in te vinden, maar geen hond die het verschil hoort. Draagbaar en met alle vormen van drive aan boord. Het leuke is dat je eerste reactie waarschijnlijk is: neeeee is geen buizenbak......, maar als je hem uitprobeert zul je zien dat het een heel goed alternatief is. Niet zwaar en thuis uitstekend te gebruiken, ook op slaapkamerniveau...

telerocker
13 november 2017, 19:47
Dit iets? Die dingen gaan keihard.

https://www.thomann.de/de/vox_mv_50_cl_clean.htm

tom1984
15 november 2017, 08:57
Allemaal erg goeie opties, maar het maakt alles niet makkelijker. Wat ik ook heb zitten denken in plaats van een versterker.

Voor een coverband:

Line 6 variax
Line 6 Helix
PA/speaker/.....

Iemand van jullie ervaring met dit soort setup en zijn de gitaren bespeelbaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

tom1984
24 november 2017, 16:30
Het is dan toch een DSL40 geworden.
Uiteindelijk een hele flexibele versterker.
Voorlopig gebruik ik de clean met effecten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

NLF
24 november 2017, 16:49
Allemaal erg goeie opties, maar het maakt alles niet makkelijker. Wat ik ook heb zitten denken in plaats van een versterker.

Voor een coverband:

Line 6 variax
Line 6 Helix
PA/speaker/.....

Iemand van jullie ervaring met dit soort setup en zijn de gitaren bespeelbaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Dat is een totaal andere benadering. Wel leuk dat je gewoon voor een (nog redelijk simpele) amp oplossing gekozen hebt.

telerocker
24 november 2017, 18:45
Gefeliciteerd. Grappig, je vindt het een flexibele amp en je gebruikt alleen het cleane kanaal met effecten. Het kan natuurlijk, maar ik denk dat de kracht van deze amp juist in de drivechannel zit.

ateng
24 november 2017, 19:56
Het is dan toch een DSL40 geworden.
Uiteindelijk een hele flexibele versterker.
Voorlopig gebruik ik de clean met effecten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Live is ie niet zo flexibel hoor, je kan alleen tussen Classic of Ultra schakelen.
Vind (tenminste bij de DSL50) alleen de Crunch kanaal geweldig en voor de rest mwah.

In ieder geval veel plezier ermee!

tom1984
20 januari 2018, 09:00
Gefeliciteerd. Grappig, je vindt het een flexibele amp en je gebruikt alleen het cleane kanaal met effecten. Het kan natuurlijk, maar ik denk dat de kracht van deze amp juist in de drivechannel zit.Het clean kanaal overstuurt niet, ook niet op 10 😁. De bassbreaker deed dat al op 4-5.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Agent_Smith
20 januari 2018, 13:25
Het clean kanaal overstuurt niet, ook niet op 10 ��.


Dan doe je echt iets niet goed.

Fabrieksinstellingen
20 januari 2018, 13:55
Volgens mij was dat juist de bedoeling.