PDA

View Full Version : Hoe verwijder ik de volume koppen van mijn gitaar?



Luca P
29 oktober 2017, 12:23
Ik wil van mijn Gibson ES135 de zwarte knoppen vevangen voor de goudkleurige type top hat.
Hoe krijg ik ze het beste los zonder de gitaar te beschadigen? Ze zitten nogal stevig vast.

Tabula Rasa
29 oktober 2017, 13:45
Theedoek eronder, rondje draaien en dan optrekken.

gepost met Tapatrut.

Dirk_Hendrik
29 oktober 2017, 14:20
Dat moet je misschien "iets" gedetailleerder uitleggen. VNL dat rondje draaien.

rozh
29 oktober 2017, 14:37
idd met een theedoek oid of zonder kan ook.

VOORAL NIET DRAAIEN! als je de tandjes heel wilt houden. enigzins voorzichtig zijwaarts 'wrikken' tijdens het trekken kan wel wat helpen though.
verder moet je soms gewoon echt hard eraan trekken, maar ipc blijft de gitaar sowieso wel heel en de knop ook als je t voorzichtig doet.

barno
29 oktober 2017, 14:39
zitten gewoon geklemd. dus hefboomgewijs de knopmet schroevendraaier omhoog wrikken, telkens klein stukje en dan verplaatsen rondom de knop

jutter
29 oktober 2017, 14:43
2 plectrums/plectra eronder schuiven en voorzichtig rondom de knop omhoog wippen.

Tabula Rasa
29 oktober 2017, 14:57
Dat moet je misschien "iets" gedetailleerder uitleggen. VNL dat rondje draaien.Je hebt wel een beetje gelijk.

Je legt een theedoek plat neet en schuift de rand onder de knop. De theedoek draai je met 1 kant helemaal om de as heen, plat liggend op de body en onder de knop. Na het rondje draaien ga je over het eerste stuk van de theedoek heen (dan dus twee lagen stof op elkaar. )
Dan omhoogtrekken en een beetje wiebelen .

gepost met Tapatrut.

D3nnis
29 oktober 2017, 16:21
Je hebt wel een beetje gelijk.

Je legt een theedoek plat neet en schuift de rand onder de knop. De theedoek draai je met 1 kant helemaal om de as heen, plat liggend op de body en onder de knop. Na het rondje draaien ga je over het eerste stuk van de theedoek heen (dan dus twee lagen stof op elkaar. )
Dan omhoogtrekken en een beetje wiebelen.

Briljant!
Ik heb met knoppen verwijderen al menig bankpas naar de knoppen (badumtsss) geholpen.

fred dons
29 oktober 2017, 16:44
ik doe het meestal met een lepel, onder de knop steken en wiebelen, door de bolle onderkant beschadig je de lak niet

Tabula Rasa
29 oktober 2017, 16:48
ik doe het meestal met een lepel, onder de knop steken en wiebelen, door de bolle onderkant beschadig je de lak nietMaar je knopjes soms wel. Met name die oude Ibanez speedknobs hebben een heel dunne, scherpe rand, die je met een lepeltje zo kapot drukt

gepost met Tapatrut.

fred dons
30 oktober 2017, 09:26
Maar je knopjes soms wel. Met name die oude Ibanez speedknobs hebben een heel dunne, scherpe rand, die je met een lepeltje zo kapot drukt

gepost met Tapatrut.

klopt, je moet het wel voorzichtig doen (en als ik het doe is het meestal om de knoppen te vervangen en dan interesseert het me niet dat ze kapot gaan :) )

Tabula Rasa
30 oktober 2017, 09:40
Zit ineens aan die houten ijsstokjes te denken. Dat zou ook kunnen werken.

gepost met Tapatrut.

no 1 hops
31 oktober 2017, 09:48
Zit ineens aan die houten ijsstokjes te denken. Dat zou ook kunnen werken.

gepost met Tapatrut.houten wasknijper uit elkaar halen en de twee uiteinden tegenover elkaar onder de knop duwen wil ook wel lukken. vindt die theedoek echter wel een hele goede

Frederiek
31 oktober 2017, 10:59
Bankpasjes :)

fred dons
31 oktober 2017, 14:00
ja hoor, alsof gitaristen Geld hebben :D (Maar AH Bonus pas kan natuurlijk ook)

Frederiek
31 oktober 2017, 14:43
Creditcards diep in het rood werken het best!

Tabula Rasa
31 oktober 2017, 14:58
ja hoor, alsof gitaristen Geld hebben :D (Maar AH Bonus pas kan natuurlijk ook)Handig wanneer je alleen stocard gebruikt.

gepost met Tapatrut.

fred dons
31 oktober 2017, 15:23
ja dan zul je toch echt met je knoppen moeten leren leven ;)