PDA

View Full Version : Crazy Little Fhing Called Bb......



Joppnl
28 oktober 2017, 21:46
Goeden,

k ben bezig met de solo van Crazy Little Thing Called Love / Queen.

Op het moment dat de gitaarsolo begint gaat de tune over van een standaard D formaat naar D --> Bb --> D

Waar komt nu die Bb vandaan?

In de (majeur) toonladder van D in ieder geval niet, t enige wat ik kan bedenken is in de mineur toonladder (geen idee hoe deze mineur toonladder heet maar het is dan D E F G Bb C D )

Dan zou het de 6e ... zijn.

Ik moet zeggen...van D naar Bb klinkt eigenlijk ook wel goed...doet me wat denken aan melancholisch Nirvana met Something in the Way...maar waarom? Want als het een mineur toonladder zou zijn dan zou de I toch ook een mineur "moeten" zijn.. dus Dmin(7) naar Bb

Maar goed, Waarom dus die Bb in Crazy little Thing??

Alvast bedankt voor de uitleg!

Erik de Perik
28 oktober 2017, 21:56
Wisseling in toonsoort...... maar kun je niet gewoon die solo spelen?

Fusion
28 oktober 2017, 22:00
Als je t over een akkoord hebt.... Het is heel normaal om diatonische akkoorden uit een andere modus of ladder met dezelfde tonica te lenen. Dat zij juist de akkoorden in bruggen, pre-chorussen etc die eruit springen. Zo ook is bijv Bb - (C -) D oftewel bVImaj - (bVIImaj - ) Imaj een bekende. Of ineens een zgn Neapolitaanse bII erin gooien

Fusion
28 oktober 2017, 22:01
Wisseling in toonsoort......
Nou ja, da's niet echt een antwoord

Erik de Perik
28 oktober 2017, 22:25
Als je t over een akkoord hebt.... Het is heel normaal om diatonische akkoorden uit een andere modus of ladder met dezelfde tonica te lenen. Dat zij juist de akkoorden in bruggen, pre-chorussen etc die eruit springen. Zo ook is bijv Bb - (C -) D oftewel bVImaj - (bVIImaj - ) Imaj een bekende. Of ineens een zgn Neapolitaanse bII erin gooien

Mooi antwoord!

Joppnl
31 oktober 2017, 20:03
bedankt voor de uitleg...

k heb t met meerdere akkoorden uitgeprobeerd en inderdaad... bVImaj - bVIImaj - Imaj werkt overal prima

en die Neapolitaanse bII ga ik nog opzoeken.