PDA

View Full Version : marshall en fender amps, welk pedaal



Dude
1 augustus 2003, 10:54
ok, welke pedaal is nou extreem geschikt voor een buizen marshall, en welke voor een fender amp ?

ik zoek een mooie overdrive dus

sash
1 augustus 2003, 14:12
Okay een beetje cliche antwoord van mij, maar ik zeg dus Menatone Red Snapper! Het voordeel is nu ook zeker dat ze gewoon in NL verkrijgbaar zijn bij Haar Guitars en maar 50 Euro duurder dan een Tubescreamer bij Feedback.

Hier even een post van mij uit een topic waar iemand uitleg vroeg over de Red Snapper:



De Red Snapper vind ik echt het beste overdrive pedaal wat ik tegengekomen ben, naar mijn mening vele malen beter dan de TS en klonen.
Het mooie van de snapper is, is dat ie zo transparant is. Wanneer je de knoppen op 9 uur zet hoor je vrijwel geen verschil tussen het geluid van je amp en met het pedaal aan.

Mijn preset is dan ook heel simpel: wat meer volume, wat meer stevie ray (gain) en wat meer bite (om door de mix heen te prikken). Het is een heel tubescreamer achtig pedaal, maar zonder de gevreesde mid hump die een TS zo doffig maakt.

Dat ie 99.9% transparant is als alles op 9 uur staat betekent dus ook dat je em gewoon kan gebruik als clean boost, treble boost (bite vol open, nek element van strat: gigantische twang met punch van hals element: COOL) of gain boost, zonder verder verschrikkelijk veel aan je geluid te veranderen (zoals bv. Fulltone Fulldrive), maar het betekent ook dat in de min kan met de gain (!), wat soms echt hele coole dingen oplevert.
Je amp staat verschrikkelijk hard en overstuurt flink op de eindbuizen, dan trap je de Red Snapper in met de gain op 0 en dan wordt je signaal zo clean als een Twin.

Als je houdt van het cleane geluid uit je amp in combinatie met je gitaar is de Red Snapper werkelijk een uitkomst. Het enige wat ie doet is je signaal wat oppeppen en desgewenst wat viezer maken en je blijft het karakter van je amp altijd horen.

Toen ik hem heb gekocht was het nog een vrij onbekend pedaal en heb em dan ook geimporteerd uit de States, maar nu wordt Menatone ook geimporteerd door v/d Haar www.haarguitars.nl en is dus ook gewoon leverbaar in NL. Ik geloof dat ze zo rond de 180 Euro gaan kosten (ZEER goede prijs).

Mitch
1 augustus 2003, 21:52
Jij had toch al een Carl Martin Hot drive 'n Boost ? Wat zeur je dan ? :wink: :D :o

Dude
1 augustus 2003, 22:20
jaja, maar ik ben gewoon benieuwd hoe en wat weet je...

Rutger
5 augustus 2003, 10:49
nu we het er toch over hebben

ik zoek eigenlijk een transparante 'blues'overdrive met veel gain. voldoet de red snappper hier aan? vaak missen goede overdrives namelijk de gain en moet je daarvoor al gauw overstappen op een distortionpedal, wat inhoudt dat je weer met teveel oversturing zit.

t zelfde geldt ook voor fuzzes eigenlijk, bestaat er een fuzz met veel gain?

(ik speel overigens over een Twin, dus vandaar dat ik over gain zeur :P )

Phyrexian
5 augustus 2003, 12:17
ik zoek eigenlijk een transparante 'blues'overdrive met veel gain. voldoet de red snappper hier aan? vaak missen goede overdrives namelijk de gain en moet je daarvoor al gauw overstappen op een distortionpedal, wat inhoudt dat je weer met teveel oversturing zit.


EBS MultiDrive, met de gain op 1/2e heb je een mooie warme overdrive. Zet je de pedaal hélemaal open krijg je vette (lees VETTE) distortion. Héél 'romig'.


t zelfde geldt ook voor fuzzes eigenlijk, bestaat er een fuzz met veel gain?

• ProCo RAT: gain in overvloed
• EHX Big Muff: ook gain in overvloed, ik vind deze persoonlijk minder geslaagd en nuttig als de RAT, maar zeker ook leuk.

sash
5 augustus 2003, 12:29
nu we het er toch over hebben

ik zoek eigenlijk een transparante 'blues'overdrive met veel gain. voldoet de red snappper hier aan? vaak missen goede overdrives namelijk de gain en moet je daarvoor al gauw overstappen op een distortionpedal, wat inhoudt dat je weer met teveel oversturing zit.

t zelfde geldt ook voor fuzzes eigenlijk, bestaat er een fuzz met veel gain?

(ik speel overigens over een Twin, dus vandaar dat ik over gain zeur :P )

De Red Snapper voldoet daar zeker weten aan. Het mooie is dus dat je je amp karakter erin blijft horen, zelfs als de gain helemaal open staat.
Kan echt geen enkele andere overdrive tegenop. Je mag em best een keer komen uitproberen.

Fuzz met veel gain? Die zijn er: mijn Everman, Fulltone '70, MJM Foxy Fuzz, MJM Londen Fuzz 2 etc.

Rutger
5 augustus 2003, 12:34
bedankt voor je reactie, maar dat zijn toch niet de pedaaltjes die ik zoek. ik moet denk ik wat specifieker zijn.

met gain bedoel ik eigenlijk meer de sustain in een pedaal, dus niet de hoeveelheid overstuur maar de mate waarin je toon gedragen wordt. beetje slechte woordkeus van me dus. :roll:

thuis heb ik een fulltone 69 liggen. echt een geweldige fuzz en ik vind hem heerlijk voor begeleidingsriffs en dergelijke, droog en bassig. wanneer het echter op soleren aankomt mis ik gewoon sustain. voor de speelstijl is het alsof je een cleane solo speelt.

voor het betere scheur en solowerk gebruik ik daarom een marshall pedaal. ook prima, maar eigenlijk wil ik veel meer fuzzen. voor mij hoeft er geen bakken distortion in te zitten. daarom ben ik op zoek naar een fuzz met veel sustain, al vraag ik me af in hoeverre die bestaat?

t zelfde geldt dus voor een overdrive (al hoewel de fuzz bij mij voorkeur heeft).

Rutger
5 augustus 2003, 12:36
he he, bovenstaande post was dus een reactie op Phyrexian :)

bedankt Sash. voldoen de pedalen nog steeds na mn laatste post?

sash
5 augustus 2003, 12:49
Dat je wat sustain mist in je geluid komt denk ik door het karakter van de Twin. Een fuzz werkt namelijk alleen lekker op een buizenbak die op het randje van oversturen staat.

De Fulltone '69 op m'n Twin vond ik ook niet lekker, maar op m'n Pro was ie veel beter.
Trek de buitenste 2 eindbuizen eens uit je Twin en ga zo eens spelen. Biassen is niet nodig, twin trafo kan 200% mismatch aan.
Qua wattage zou je dan rond de 50 a 55W moeten gaan zitten, kan je amp ook weer wat harder, en gaat dan ook wat eerder oversturen.
Heb je wat meer podiumpower nodig prik je gewoon de overige 2 buizen er weer in en je zit weer op 135W.

Rutger
5 augustus 2003, 13:03
bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen.

over bv een marshall heeft de '69 overigens nog steeds weinig sustain, dus het ligt denk ik niet alleen aan de Twin.

sash
5 augustus 2003, 13:22
Dan is er wat mis met je gehoor of je moet aan de Fulltone '70 :D

Rutger
5 augustus 2003, 13:29
dat eerste betwijfel ik, dat laatste zou je weleens gelijk in kunnen krijgen ;) :)

die Red Snapper blijft ook wel interessant

sash
5 augustus 2003, 13:49
Wat is trouwens jouw instelling op de '69? Kan natuurlijk ook daaraan liggen :)

Rutger
5 augustus 2003, 13:54
ehm

volume: hangt af van hoe hard ik kan :) thuis dus meestal tussen 9 en 12 uur
bias: 12 uur
contour: 3 uur
fuzz: 4-5 uur

heb je een website voor me van Menatone? kan t niet vinden.

sash
5 augustus 2003, 13:56
Kijk daar zit dus ook een groot probleem. Volume gewoon op 2 uur knallen. Daaronder klinkt het NIET lekker.
Mocht het dan nog niet werken gewoon fulltone '70 kopen.

Rutger
5 augustus 2003, 13:58
ja, k weet dat ie op hoog volume beter klinkt. :) ik kan dat alleen in de oefenruimte of op podium realiseren, maar dan blijft voor mij toch sustain ontbreken.

sash
5 augustus 2003, 14:01
Tering, d'r is d'r een online zeg :D

Okay good point. Dan zou ik gewoon voor de Fulltone '70, meer gain en sustain (ook op lagere gain settings).

Vergelijk met fuzz met eten en je krijgt voor de '69 een bak versgeklopte slagroom en de '70 een appelkruimeltaart :)

Fulltone '70 is dus iets rauwer, maar nog steeds, erg lekker :)

The Thumb
5 augustus 2003, 14:38
Het begint allemaal met de afstelling van je versterker. Als je deze clean met net wel of net geen randje afstelt, heeft je cleane geluid al een behoorlijke body en sustainm. Stel je je overdrive pedaal zo af dat deze iets meer volume heeft dan je cleane (bypass) geluid, dan kun je een hele goede sustain genereren zonder de gain knop op je pedaaltje helemaal open te hoeven draaien. Je gebruikt dan je overdrive om je geluid het gewenste karakter te geven en tegelijkertijd lift je mee op de natuurlijke sustain van je versterker,
Om een voorbeeld te noemen, die hot drive ‘n boost heb ik zelf lang gebruikt, en de gain knop kwam bij mij niet verder dan 10 uur.

Als je je volume van je 100 watt Fender of Marshall op 0,5 opendraait klinkt je cleane geluid voor geen meter, laat staan dat er sprake is van sustain. De enige manier om nu sustain te krijgen is door de gain van je pedaaltje ver open te draaien. Verschil met boven is dat nu het pedaaltje de sustain genereert, en niet de versterker. Dit klinkt over het algemeen erg kunstmatig, zelfs de boutique pedalen van Menatone, Fulltone Banzai etc klinken slecht als je ze zo gebruikt.

By the way, wie heeft eigenlijke bedacht dat hoe transparanter het overdrive pedaal is, hoe beter hij is? Er zijn veel mensen die de Fulltone of een TS gebruiken juist vanwege de midboost….

sash
5 augustus 2003, 14:43
Fulltone heeft juist GEEN mid boost. Het enige pedaal dat mid boost heeft is de TS.

Als je houdt van het geluid van je versterker op vet oversturen is transparanter BETER. Hou je van een compleet ander overdrive geluid dan het geluid van je amp op oversturen is het NIET beter.

The Thumb
5 augustus 2003, 15:02
Nou, mijn Fulldrive heeft echt wel een midboost hoor, niet zo aanwezig als die van de TS, maar toch...

Daarnaast zijn er nog wel een paar pedaaltjes met een midboost, de TS heeft hier geen alleenrecht op...

Rutger
5 augustus 2003, 16:19
je amp op een randje zetten en met je overdrive/fuzz het gewenste geluid creeren is idd ideaal, bij een marshall oid is dat geen punt. je vergeet alleen dat je van goede huize moet komen om uit een Twin een randje te krijgen als je bedenkt dat ik telecaster speel. met humbuckers lukt dat wel, maar dat is niet het geluid dat ik wil (wie wil er bovendien een randje uit een Twin, klinkt voor geen meter :P).

iig ben ik voor een overstuurd geluid dus aangewezen op een pedaaltje. k zal de '70 eens beluisteren.

misschien dat elementen met een hoge output ook wel een oplossing is om meer sustain te krijgen? (niet actief :P)

dat een overdrive transparant moet klinken is puur persoonlijke voorkeur en is niet per definitie goed of slecht. ik ga gewoon voor het transparante omdat ik dat mooi vind. :)

The Thumb
5 augustus 2003, 21:28
wat je ook nog eens zou kunnen proberen is met een overdrive of fuzz pedaal je rhythm overdrive geluid instellen, vervolgens met een boost pedaal ervoor je geluid wat meer gain en volume (en sustain..) geven voor je lead sound. klassiek pedaaltje dat hiervoor gebruikt wordt is de tubescreamer, sommigen doen het ook met een fuzz of een boost pedaal als de fulltone fat boost of keeley javaboost.


succes! :D

ps. je zou je ook nog kunnen afvragen of die twin wel de versterker is die bij jou past?

Mitch
5 augustus 2003, 22:21
Niet alle overdrive pedalen reageren even mooi op een element met hoge output. Zo'n element vind ik persoonlijk meer geschikt als je juist een goed scheurkanaal op je amp hebt.
Eén en ander qua oorzaak van je 'probleem' zit inderdaad in de genoemde combinatie lage output/amp ruim binnen de headroom.
Een combi-pedaal met overdrive en boost lijkt me een goed idee, zijn er zat van te koop en zijn hier al genoemd.
Als je meer sustain wil ligt een compressor natuurlijk voor de hand, maar daar zul je vast al wel aan hebben gedacht...
Meer punch, goed door de mix heenkomen zonder bizar veel scheur én met een lekkere sustain: ik neig toch naar een andere amp :oops:

Wilde je trouwens drive voor slag én solo, of alleen solo ?

Rutger
5 augustus 2003, 22:23
:-?

als je mij geld geeft voor een Vox dan zijn we beiden tevreden :)

Mn Twin geeft het cleangeluid dat ik wil hebben en ik wil niet anders. Wat de overdrive betreft zou ik bij een overschot aan geld (en een auto) er idd het liefst een andere amp bij willen hebben. maar zolang vind ik het een sport om met mijn Twin een goede fuzz te krijgen. :) alles is mogelijk.

Rutger
5 augustus 2003, 22:26
seymour, je was me voor. :roll:

jep, ook aan een boostpedaal of een compressor gedacht, maar ik wil het liefst met een goed pedaal klaar zijn. nou ja, ik ben voor begeleidingsriffs tevreden met de '69, dus zou ik beswt met 2 fuzzes willen werken als die me een goed sologeluid geeft met voldoende sustain.

Mitch
5 augustus 2003, 22:39
Misschien ook nog een idee: Carl Martin heeft/had ook nog de Contour 'n Boost. Een high- of low pass filter + boost (aparte knoppen, maar in één keer aan te trappen). Transparantere Trebleboost zal ik maar zeggen :D
Als je je fuzz gebruikt voor slag en dan voor solo's zo'n ding er achter zet moet je een eind komen.

sash
6 augustus 2003, 01:56
wat je ook nog eens zou kunnen proberen is met een overdrive of fuzz pedaal je rhythm overdrive geluid instellen, vervolgens met een boost pedaal ervoor je geluid wat meer gain en volume (en sustain..) geven voor je lead sound. klassiek pedaaltje dat hiervoor gebruikt wordt is de tubescreamer, sommigen doen het ook met een fuzz of een boost pedaal als de fulltone fat boost of keeley javaboost.


succes! :D

ps. je zou je ook nog kunnen afvragen of die twin wel de versterker is die bij jou past?

Fulltone Fat Boost staat ook wel bekent op HC als de mud boost. Zeker met fuzz geeft dat een heel modderig geluid waar je niets mee kan.

Keeley Javaboost is wel weer fantastisch, maar kost dan ook een paar duiten :)

sash
6 augustus 2003, 02:01
Btw, tubescreamer icm fuzz werkt gewoon niet lekker, ik weet het uit eigen ervaring. Fuzzes houden niet van gebufferde pedalen en je krijgt er een nogal schijterig geluid van.
Wil je meer sustain in je fuzz, gewoon fuzz kopen met meer sustain en geen extra boost pedaaltjes erbij. Hoe meer pedalen er tegelijk aanstaan, hoe warriger en onduidelijker je geluid wordt. Daarom moet je altijd proberen om met 1 pedaal zo ver mogelijk in de buurt van een gezochte sound te komen. Vaak lang zoeken, maar daar krijg je een goed geluid van.

Wat betreft de mid boost: mid in pedalen maakt je geluid behoorlijk neuzig en doffig, mid op je amp daarentegen niet. Vandaar dat ik zeg: Red Snapper. Werkt gewoon het best en dat kunnen meerdere mensen hier beamen.

Rutger
28 augustus 2003, 09:30
oke, ik ben eruit:

een fuzz pedaal over een Fender Twin klinkt gewoon kut.

vorige week speelde ik over de eerste de beste buizen amp in de oefenruimte (music man) en de '69 klonk echt retegoed.

Lucky
28 augustus 2003, 10:04
gisteren een fulltone distortion pro gekocht!
en s'avonds uitgeprobeerd met de funk band.

wat een heerlijk kistje!
erg warm, erg natuurlijk en meer gain dan je ooit nodig zult hebben.

met hogere gain settings (gisteravond althans) iets aan de fizzy kant maar ik weer zeker dat je dat met die kleine knopjes kunt bijstellen. dat dingetje heeft zo onzettend veel mogelijkheden en settings.

Het is prijzig spul dat Fulltone, maar het is dan ook wel een pravhtig kistje...en erg mooi ontworpen (ook de enclosure)

Ik heb hem getest naast een aantal andere kistjes (Maxon, Ibanezzzz, Menatone KOB, Howie en Blue Collar, Hotcake, Barber) en die distortion pro vond ik er met kop en schotel bovenuit steken.
Althans....met mijn setje (Fender Vibrolux, Guild jazzbak en Red Snapper)

jpb
28 augustus 2003, 10:08
Probeer dan ook de Fulltone Soul-Bender. Drie (ipv de twee in de '69) germanium transistortjes: Zeer geschikt voor vette leads met veel sustain. De '70 kan te scherp/hard klinken als je germanium gewend bent. Uit je dak gaan met heel veel (te veel?) gain kun je met de ZVex Fuzz-factory. Maar schijnt niet voor mietjes te zijn zoals ik :wink: . succes

ieme
28 augustus 2003, 12:40
2 pedalen, een rat dist en ibanez overdrive mischien een wah en je bent de man@!

Rutger
28 augustus 2003, 13:09
euh, mij hoor je niet meer klagen over mn '69.

maar wel steeds meer over mn Twin. ik wil die Pro Amp :roll:

sash
28 augustus 2003, 19:30
Ja die wil ik ook wel :D

@ jpb: mietjes? mensen met smaak zul je bedoelen :D

EdJ
28 augustus 2003, 20:03
Ik heb een fuzzfactory.Leuk hoor :-D

sash
28 augustus 2003, 20:07
Zei ik wat? Ik zei niks hoor...

:D

EdJ
28 augustus 2003, 20:11
Ik had mijn stomme bek moeten houden :oops: