PDA

View Full Version : Electrische schok van mijn microfoon.



Jan Buurman
18 oktober 2017, 21:30
Bij mijn laatste twee gigs kreeg ik bij de soundcheck een schok van mijn microfoon. Na wat te wisselen met stroomstekkers was het beide keren verholpen.
Het is iets met een slechte aarde.
Omdat het tweemaal achter elkaar was op verschillende podia zou het wel eens aan mijn gear kunnen liggen. Ik heb wel wat aan mijn board verandert maar ik kan mij niet voorstellen dat daar de oorzaak ligt. Dus zou het mijn versterker kunnen zijn.
Hoe kan ik wat zaken checken om de oorzaak te vinden?

Han S
18 oktober 2017, 22:01
Ik heb ooit het geluid gedaan bij de eerste plaat presentatie van Wolter Kroes. In het voorprogramma speelde een bandje van middelbare heren en toen die man met de gitaar in zijn handen mijn microfoon aanraakte kreeg hij een opsodemieter.

Voltmeter gepakt en tussen zijn gitaar en de microfoon stond 227 volt, een lekspanning.

Maar mijn installatie was geaard aangesloten, dus gingen we zijn gear inspecteren en verdomd, hij had een stuk of wat tafeldozen zonder aarde waar hij de hele meuk op had aangesloten. En maar zeiken dat mijn microfoon onder spanning stond.

Ik had altijd een rol draad mee met twee krokodillenkemmetjes en met dat spul op zijn jackplug en mijn versterkerrack was het probleem over.

Bates15
18 oktober 2017, 22:01
Het laatste wat je wil is als een kerstlampje oplichten op een podium. Dit zijn (soms) fatale fouten in je gear en inderdaad voornamelijk met je aarde. Ik zou het echt laten nakijken door iemand met verstand van zaken !!

Jan Buurman
18 oktober 2017, 22:26
Ik heb aanstaande zaterdag al weer een gig.
Waar kan ik zelf voor die tijd even naar kijken?

macwilliams
18 oktober 2017, 22:52
Of alle stekkerdozen die jij gebruikt geaard zijn, je microfoon aarden zoals Han dat heeft gedaan met een stuk snoer en klemmetjes. Controleer of het chassis van je amp verbonden is met de aarde. En neem een multimeter mee en kijk wat je meet tussen mic en instrument.


Verzonden vanaf mijn iPad met zo'n aplicatie, je weet wel. Ennèh ùhùh PFLRT

Te Koop:Seymour Duncans, SHPG1N pearly Gates bridge. Crème €50.SHPG1B pearly Gates bridge. Zwart & SHPG1N pearly Gates neck. Zwart setje voor €110. SH-11 custom custom. Wit €60. SHPR-1N prails neck. & SHPR-1B prails bridge. Zwart setje €110,- En nog een setje Black-outs. Zwart setje €100,- dimarzio Dp193-Norton. zebra €50. Dimarzio Dp193-Norton. Zwart €50.
Gibson buckers uit een studio, setje bridge en neck. Nikkel/chroom. Setje €80.

Plant
18 oktober 2017, 22:53
Zangversterker òf gitaarversterker is niet geaard.
Dan komt via een netfilter in de ongeaarde versterker (een deel van) de netspanning op het chassis staan.
Als jij dan als gitarist contact maakt met de microfoon staat die spanning over jou.

Prijs je gelukkig want je kunt het nu nog navertellen.

Jan Buurman
18 oktober 2017, 23:07
En dat het in het pedalboard zit is niet in de lijn der verwachting?

Erik de Perik
18 oktober 2017, 23:58
Je mag er gevoegelijk van uitgaan dat het door je versterker komt, aangezien daar netspanning is. Gemakkelijkste manier om dit op te lossen is draadloos spelen.

Plant
19 oktober 2017, 00:12
Het kan ook zijn dat een versterker intern geen deugdelijke aardverbinding meer heeft:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?173422-wederom-aarding!!!!!

Het lijkt allemaal netjes aangesloten maar dat is het intern niet (meer).

Verder is het uitkijken met stekkerblokjes. Sommige mensen schroeven nog weleens zelf een blok of verlengsnoer in elkaar en ik heb weleens meegemaakt dat er dan wel aansluitingen (stekker + contra) met randaarde-lip werden gebruikt met een tweelingsnoer (dus geen aardedraad) er tussen.

Ook uitkijken waar het uiteindelijk allemaal in de muur gaat. Als niet alles op hetzelfde punt wordt aangesloten en er zit een ongeaarde wandcontactdoos in de muur bij heb je ook een probleem.

Jan Buurman
19 oktober 2017, 00:56
Maar de schok die ik kreeg voelde meer als een 12V lading dan een 230...
Betreft mijn versterker... Gewoon met een multimeter de aardepin en het chassis doormeten?

Plant
19 oktober 2017, 01:36
Maar de schok die ik kreeg voelde meer als een 12V lading dan een 230...

Als een versterker ongeaard is, staat er meestal via een ontstoorfilter in de vorm van een of meer condensator(en) spanning op het chassis. Dat is geen harde Ohmse verbinding, een condensator geleidt geen gelijkspanning maar wel wisselspanning zoals uit het net. Het kan zijn dat het filter bestaat uit meerdere condensatoren, één tussen fase en chassis en één tussen nul en chassis. Dan vormen ze voor wisselspanning een spanningsdeler en staat 'maar' de halve lichtnetspanning op het chassis.

De spanning komt dus capacitief op op het chassis te staan en je lichaam heeft weerstand en geleidt naar aarde. Het kan dus best dat je een deel van de lichtnetspanning over je heen krijgt. Ook al is het niet alles, de weg die de stroom door jou naar aarde loopt kan mede bepalend zijn of jij het kunt navertellen.


Betreft mijn versterker... Gewoon met een multimeter de aardepin en het chassis doormeten?

Als je Ohms verbindingen wilt checken (weerstand meten), doe het dan niet met lichtnet aangesloten anders kun je de meter weggooien.

Jan Buurman
19 oktober 2017, 08:14
Dat laatste was ik inderdaad niet van plan..
Maar als het bovenstaand probleem is is het toch niet op te lossen met een wissel van stopcontact vaoor de versterker (of voor mijn board, dat weet ik even niet meer)?

no 1 hops
19 oktober 2017, 08:23
wat gebeurd er in het geval als je bijv. een multieffect met (niet geaarde) stekkervoeding tussen je gitaar en versterker hebt geplaatst?
ontkoppelt deze dan de versterker van je gitaar qua aarding?
ik merk zelf dat als ik de metalen behuizing van de tonelab aanraak de lichte brom verdwijnt, net zoals bij het aanraken van de snaren.

kun je een versterker ook zo maken dat hij die aarding niet nodig heeft, evt later aanpassen?

Plant
19 oktober 2017, 09:09
wat gebeurd er in het geval als je bijv. een multieffect met (niet geaarde) stekkervoeding tussen je gitaar en versterker hebt geplaatst?

Als het goed is, heeft deze dan via de signaalkabel op het chassis hetzelfde aardpotentiaal als de versterker.
Je moet niet 2 apparaten die middels signaalkabel (afscherming) elektrisch verbonden zijn allebei gaan aarden, want dan krijg je een aardlus. Eentje aarden is voldoende.

In het geval met een gitaarversterker en een zangversterker die onderling qua audio niet zijn verbonden moet je ze wel allebei aarden. Op hetzelfde punt.

purplejohn
19 oktober 2017, 12:31
Probeer eens een paar andere schoenen. Ik had er ook last van totdat ik andere schoenen met dito zolen had. Het zijn geen klappen, maar wel erg irritant.

cluseau
19 oktober 2017, 14:32
Probeer eens een paar andere schoenen. Ik had er ook last van totdat ik andere schoenen met dito zolen had. Het zijn geen klappen, maar wel erg irritant.

Tja werkt misschien voor jouw maar is een beetje je kop in het zand steken. Als er iets niet deugd aan de aarding dan moet je dat oplossen en geen lapmiddeltjes gebruiken. De aarding is er niet voor niets. Loopt er toevallig iemand zonder jouw magic schoenen zou die dan wel een doodsklap mogen krijgen?

De amp MOET geaard zijn en de pedaaltjes hebben een galvanische scheiding door hun voeding. Zij nemen via de signaal kabels het potentiaal aan van de geaarde amp en voeren dan automatisch geen spanningsgevaar.

Als een microfoon naar de zanger bijt dan wil dat niet perse zeggen dat het probleem in de microfoon zit, zowel de gitaaramp als de microfoon amp (of mengtafel) kan een aardingsprobleem hebben. Dit is trouwens zeer eenvoudig uit te zoeken.

Jan Buurman
19 oktober 2017, 14:41
Omdat het twee verschillende optredens op rij zijn acht ik het het meest logisch dat het aan mijn kant zit. Mijn boerenkoolverstand zegt dat ik tussen de aarde pin op de versterker (waar je de power kabel in plugt) en het chassis moet meten. Als de meter niet naar 1 gaat maakt hij slecht aarde... klopt dat?

cluseau
19 oktober 2017, 14:47
Omdat het twee verschillende optredens op rij zijn acht ik het het meest logisch dat het aan mijn kant zit. Mijn boerenkoolverstand zegt dat ik tussen de aarde pin op de versterker (waar je de power kabel in plugt) en het chassis moet meten. Als de meter niet naar 1 gaat maakt hij slecht aarde... klopt dat?



Jan, als je een multimeter hebt zet die dan in de stand weerstandmeting of Ohm. Ideaal moet de verbinding tussen het chassis en de randaardeclip op de stekker 0 Ohm zijn. De praktijk is natuurlijk altijd anders omdat alleen de meetsnoeren al een weerstand van enkele tienden ohms zullen hebben. Dan zit er natuurlijk wat oxidatie op het chassis wat ook voor overgangsweerstand naar de meetpen zal zorgen. Al je die verbinding meet zal het iets van 0.5 tot 1 Ohm mogen zijn. Alles daarboven is onwenselijk.

Meet dus van chassis naar de stekker die je in het stopcontact steekt.

Jan Buurman
19 oktober 2017, 15:14
Dank Frans, ik ga checken...

guitaraddict
19 oktober 2017, 15:37
Als je er niet zeker van bent dat het 12 volt is zou ik zeker eens meten. Je zou niet de eerste zijn die geelectrocuteerd wordt.

Waarschijnlijk is het een lekstroom.

Laat er een vakman naar kijken en oplossen als je er niet genoeg van af weet.

Dirk_Hendrik
19 oktober 2017, 18:28
Een vakman "het laten oplossen" is een leuke suggestie maar gaat vaak niet op. Als je eigen gitaar op een andere groep zit dan de backline kun je geaard zijn tot je een ons weegt maar toch klappen krijgen. Dan dus de suggestie van Han. Knoop die aarde van je backline maar aan de aarde van je gitaar. Knalt de aardlek er uit, dan weet je zeker dat het foute boel was. Rubber zolen slaat echt helemaal nergens op. Daarintegen kan een schuimrubberen plopkapje op de microfoorn wonderen doen als lapmiddel.

Erik de Perik
19 oktober 2017, 19:18
Als je alles door een vakman laat oplossen word je er zelf nooit een.

D3nnis
19 oktober 2017, 19:26
Een vakman "het laten oplossen" is een leuke suggestie maar gaat vaak niet op. Als je eigen gitaar op een andere groep zit dan de backline kun je geaard zijn tot je een ons weegt maar toch klappen krijgen.

Hoe kan dat eigenlijk?
Werkt dat voor "mobiele" installaties anders dan thuis? Daar is alle aarde dezelfde aarde, toch?

macwilliams
20 oktober 2017, 01:04
Dirk merkt daar terecht iets op, je kunt onbedoeld een aardlus creëren met een potentiaalverschil.

Erik de Perik
20 oktober 2017, 01:22
Dirk merkt daar terecht iets op, je kunt onbedoeld een aardlus creëren met een potentiaalverschil.

Duhhhh.... :)

macwilliams
20 oktober 2017, 03:17
Oh, jij wist dat meteen? Het klinkt misschien gek maar dit was me even ontschoten, kun je voorstellen hoe vaak iemand als Dennis er aan denkt die misschien niets van potentiaalverschil of elektra in het algemeen afweet? En dan weet is er wel wat maar niet het fijne ervan, moet ik bekennen....:dontgeti:

D3nnis
20 oktober 2017, 09:06
Ik begrijp dat er uiteraard een potentiaalverschil moet zijn voor er stroom kan lopen.
Ik dacht alleen dat die verschillen vrij klein waren (weerstand over kabel?), maar niet dat die zo groot waren dat je daar een opflikker van zou kunnen krijgen.
Mijn elektrotechnische kennis is niet zodanig dat ik begrijp waarom er een dermate potentiaalverschil over (dezelfde?) aarde kan ontstaan.

no 1 hops
20 oktober 2017, 09:08
misschien ontzettend domme vraag die ik nu stel, maar audio apparatuur zoals versterkers, cd speler zijn gewoon met euro stekker uitgevoerd, geen aarde terwijl de kasten van die apparaten wel van metaal zijn. waarom zijn die niet geaard en gitaarversterkers wel?

Midwolda
20 oktober 2017, 09:48
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg/100px-Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg.png

D3nnis
20 oktober 2017, 10:13
Dubbel geisoleerd inderdaad; net als de elektrische boormachine bijvoorbeeld.

Alhoewel mijn audio versterker wel geaard is.

cluseau
20 oktober 2017, 10:19
...... Als je eigen gitaar op een andere groep zit dan de backline kun je geaard zijn tot je een ons weegt maar toch klappen krijgen.



Die mag je mij dan ff uitleggen want ik kan dat niet volgen. Ben geen elektrotechneut maar dacht dat het als volgt was:


In de generator (of zo je wil het verdeelstation) zijn drie spoelen 120 graden uit fase in ster geschakelt. Het sterpunt ligt in de generator aan aarde en is dus kwa potentiaal gelijk aan de "nul". Aan de toppen van de spoelen hebben we drie fasen R, S en T. Deze voeren een spanning van 230V~. Deze drie fasen lopen door de woonwijk en worden gelijk verdeeld over het aantal woningen om zo een gelijkmatige belasting te verkrijgen. Zo kan het zijn dat een huis op fase R zit en een ander huis weer op fase S etc. Hoe dat precies zit is ff niet belangrijk. Tussen de fasen staat door de verschuiving van 120 graden een spanning van 400V~ en geen 460V~ mocht je dat verwachten.


De aardleiding welke uit de centrale komt ligt dus net als de "nul" aan aarde. Dit geld voor alle fasen dus ik begrijp even niet hoe er een dodelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge aarde draden.

Wat wel zeker mogelijk is dat er kleine spanningsverschillen zijn in aaardpunten. Tenslotte is niet elk aardpunt op een punt aangesloten en zijn er ook overgangsweerstanden. Dan zijn er dacht ik ook nog gebouwen die een eigen aard elektrode in de grond hebben. Dus variaties zijn mogelijk maar zeker niet zo dat je er een klap van krijgt, in tegendeel.

Correct me if I´m wrong pls.

cluseau
20 oktober 2017, 10:35
Dubbel geisoleerd inderdaad; net als de elektrische boormachine bijvoorbeeld.

Alhoewel mijn audio versterker wel geaard is.
Dat dacht ik lang geleden ook. Mijn audio installatie was natuurlijk wel onderling verbonden maar verder geheel zwevend op een ongeaard stopcontact. Dat gold ook voor mijn PC. Nu is de antenne kabel echt wel geaard he dus de audio installatie ook. PC chassis voerde echter 115V~ door het netfilter in de voeding. Aarde kabeltje in de soundcard en uit ging de PC. Koste me een harddisk, mainboard en soundcard.

Leuk he dat ongeaarde spul :blast:

guitaraddict
20 oktober 2017, 12:59
Als je alles door een vakman laat oplossen word je er zelf nooit een.

Op een gelectrocuteerde gitarist ( vakman) zit niemand te wachten.

Midwolda
20 oktober 2017, 13:01
Dat dacht ik lang geleden ook. Mijn audio installatie was natuurlijk wel onderling verbonden maar verder geheel zwevend op een ongeaard stopcontact. Dat gold ook voor mijn PC. Nu is de antenne kabel echt wel geaard he dus de audio installatie ook. PC chassis voerde echter 115V~ door het netfilter in de voeding. Aarde kabeltje in de soundcard en uit ging de PC. Koste me een harddisk, mainboard en soundcard.

Leuk he dat ongeaarde spul :blast:

Cool. Nu snap ik waarom er een brom is als ik de antenne in de dubbelgeïsoleerde versterker duw waar ook de geaarde pc op zit. Mag ik de aarde van de antennekabel losmaken?

cluseau
20 oktober 2017, 14:03
Cool. Nu snap ik waarom er een brom is als ik de antenne in de dubbelgeïsoleerde versterker duw waar ook de geaarde pc op zit. Mag ik de aarde van de antennekabel losmaken?

Nee, zeker niet. Waarschijnlijk gaat de lekstroom dan via de kern van de kabel je tuner in welke in de kortst mogelijke tijd een melding zal geven in een vorm die door indianen veel gebruikt werd.

Midwolda
20 oktober 2017, 14:11
Nee, zeker niet. Waarschijnlijk gaat de lekstroom dan via de kern van de kabel je tuner in welke in de kortst mogelijke tijd een melding zal geven in een vorm die door indianen veel gebruikt werd.

Okee, dus brommen of roken... zelf doe ik allebei graag en soms zelfs tegelijk, maar misschien is het dan voor de tuner toch handiger om eerst die coax-kabel maar eens flink in te korten, kijken wat dat doet. ;)

showband
20 oktober 2017, 14:46
wireless spelen is het veiligste ;)

macwilliams
20 oktober 2017, 19:21
Die mag je mij dan ff uitleggen want ik kan dat niet volgen. Ben geen elektrotechneut maar dacht dat het als volgt was:


In de generator (of zo je wil het verdeelstation) zijn drie spoelen 120 graden uit fase in ster geschakelt. Het sterpunt ligt in de generator aan aarde en is dus kwa potentiaal gelijk aan de "nul". Aan de toppen van de spoelen hebben we drie fasen R, S en T. Deze voeren een spanning van 230V~. Deze drie fasen lopen door de woonwijk en worden gelijk verdeeld over het aantal woningen om zo een gelijkmatige belasting te verkrijgen. Zo kan het zijn dat een huis op fase R zit en een ander huis weer op fase S etc. Hoe dat precies zit is ff niet belangrijk. Tussen de fasen staat door de verschuiving van 120 graden een spanning van 400V~ en geen 460V~ mocht je dat verwachten.


De aardleiding welke uit de centrale komt ligt dus net als de "nul" aan aarde. Dit geld voor alle fasen dus ik begrijp even niet hoe er een dodelijk verschil kan zijn tussen de onderlinge aarde draden.

Wat wel zeker mogelijk is dat er kleine spanningsverschillen zijn in aaardpunten. Tenslotte is niet elk aardpunt op een punt aangesloten en zijn er ook overgangsweerstanden. Dan zijn er dacht ik ook nog gebouwen die een eigen aard elektrode in de grond hebben. Dus variaties zijn mogelijk maar zeker niet zo dat je er een klap van krijgt, in tegendeel.

Correct me if I´m wrong pls.

Daar waar de kabel het huis binnenkomtdat, meestal de hoofdzekeringkast vlak onder de meter is waar nul en aarde aan elkaar zitten. Verderop in de installatie lopen ze gescheiden verder. de nul doet dienst als retourstroomgeleider, de aarde is alleen een veiligheidsvoorziening met de aardlekschakelaar die de installatie afschakeld bij een te hoge belasting, piek of kortsluiting.
Omdat er in de nuldraad stroom loopt zal er over de draadweerstand een spanningsval ontstaan. Daardoor kan het voorkomen dat op bepaalde punten in de installatie spanningsverschil optreedt tussen nul en aarde.
Er zijn netten ik dacht alleen niet in Nederland waar de netbeheerder geen aarde meelevert, en de nul ook niet wordt geaard in de meterkast, is de nul alleen geaard bij de voedende transformator. Daar heb je dus een grotere draadlengte tussen het geaarde nulpunt en de nul in je huis. En daardoor kan het spannigsverschil tussen nul en aarde nog groter zijn. Een paar volt is niet uitzonderlijk.
Wanneer je dan een driefasennet hebt waarvan jouw pa/mic op de ene geaard is en je amp op de andere en beide ondervinden een lekstroom elk van een andere fase dan zijn beide dus 120gr van elkaar verschoven. En dan komt er zo dus meer volts door je snufferd dan dat je in eerste instantie afzonderlijk meet, ik meen me te herinneren dat dat v1+v2•0,86 is.

Dirk_Hendrik
21 oktober 2017, 09:50
Dank Mac. Je neemt me een hoop tikwerk uit handen. Daarnaast heb ik een HBO opleiding dus wat weet ik nou van de praktijk... Ik kan nauwelijks een schroevendraaier vasthouden...zogezegd. Fijn dus dat er anderen zijn die het voor me uitleggen :-D

Rare lekspanningen van 110 of 220 volt als gevolg van belabberde aarding kunnen goed pijnlijk zijn. Een "paar volt" zoals Mac terecht schrijft is even dito pijnlijk. Zeker op een gevoelige (dunne huid, vochtig) als je lippen.

7ender
21 oktober 2017, 12:14
Een schok ervaren aan een microfoon komt door zgn "zweving".
Een aarde-snoertje met krokodillen bekjes "kan" een brom (aardlus) opleveren omdat de gitaarversterkers zelf van van aarde af moeten t.o.v. de PA-installatie als deze geaard staat.
Zweving kan bijv.ontstaan doordat in de gitaarversterker de vele wikkelingen in een voedings-transformator tussen fase en randaarde een zgn "capaciteit" ( condensator-waarde ) hebben.
Bij een ongeaard staande versterker komt er dan spannings-verschil te staan tussen het gitaarversterker-chassis en het PA-chassis als deze dan niet goed geaard staat ,....of als je ingang daar met isolatie trafo'tje tot stand is gebracht.
Aangezien je snaren met het chassis middels je ingangsbus staan aangesloten , staat je lichaam op dat moment dus op het potentiaal van je eigen versterker-chassis,....en krijg je een beuker als je met je lippen de microfoon aanraakt :o

Pa-werk is een zeer serieuze bezigheid .

( niet voor niets hoort bijv. bij Fender-buizenversterkers de zgn "fase-schakelaar" ( maffe benaming ) afgekoppelt te worden door de condensator hierover er maar uit te knippen )

macwilliams
21 oktober 2017, 21:04
Dank Mac. Je neemt me een hoop tikwerk uit handen. Daarnaast heb ik een HBO opleiding dus wat weet ik nou van de praktijk... Ik kan nauwelijks een schroevendraaier vasthouden...zogezegd. Fijn dus dat er anderen zijn die het voor me uitleggen :-D

Rare lekspanningen van 110 of 220 volt als gevolg van belabberde aarding kunnen goed pijnlijk zijn. Een "paar volt" zoals Mac terecht schrijft is even dito pijnlijk. Zeker op een gevoelige (dunne huid, vochtig) als je lippen.

Ik leg het misschien wat simpel uit maar ik ben niet geheel ongeschoold hoor :D daarbij is een schroevendraaier kunnen vasthouden een zwaar overschatte vaardigheid, een Engelse schroevendraaier kunnen hanteren daarentegen is een ondergewaardeerd talent. Met een multimeter om m'n nek gedrapeerd zie ik er ook nog eens waanzinnig intelligent uit ook. Ik heb ook expres spoelwerking, inductie en hoe deze nadelig kunnen zijn voor een setje natte lippen tegen een microfoon en de mogelijkheid nog toonvast te kunnen zingen, buiten beschouwing gelaten omdat dit nog eens een extra laag aan de verwarring zouden kunnen toevoegen.


Verzonden vanaf mijn iPad met zo'n aplicatie, je weet wel. Ennèh ùhùh PFLRT

Te Koop:Seymour Duncans, SHPG1N pearly Gates bridge. Crème €50.SHPG1B pearly Gates bridge. Zwart & SHPG1N pearly Gates neck. Zwart setje voor €110. SH-11 custom custom. Wit €60. SHPR-1N prails neck. & SHPR-1B prails bridge. Zwart setje €110,- En nog een setje Black-outs. Zwart setje €100,- dimarzio Dp193-Norton. zebra €50. Dimarzio Dp193-Norton. Zwart €50.
Gibson buckers uit een studio, setje bridge en neck. Nikkel/chroom. Setje €80.

Han S
21 oktober 2017, 22:05
De bottom line is dat je versterker net als bijna elk elektrisch apparaat lekstromen heeft naar massa.

Als de massa van het apparaat niet in verbinding staat met de massa van het net, dan loopt er een elektronenstroom via je gitaar naar je lichaam en meestal voel je daar niets van omdat het daar ophoudt met stromen.

Maar raak je met je schaamlipjes een geaarde microfoon, dan gaat er per direct een stroom lopen en dat ga je heel goed voelen.

Erik de Perik
21 oktober 2017, 23:19
Zo heb ik ooit eens een dikke blauwe vonk getrokken met een verbrande nagel als resultaat. Dit omdat ik een chassis vasthield en een standby switch aanraakte terwijl de versterker al dik een week niet meer aan het lichtnet was geweest. :seriousf:

Jan Buurman
22 oktober 2017, 03:23
Vanavond heerlijk gespeeld en geen schok gehad. Chassis en aardecontact stekker leken goed verbonden bij een meting met mijn multimeter.
Nog effe een uurtje rijden en dan lekker tukken..

Jan Buurman
23 oktober 2017, 07:48
Kan ik hier trouwens een voorzichtige conclusie uit trekken dat het die twee keer niet aan mijn versterker lag? Qua set-up was alles het zelfde alleen een andere zangversterker en andere stopcontacten.

Plant
23 oktober 2017, 09:07
Als jouw versterker een niet veranderende factor is en je hebt het nu niet, zal het geen ondeugdelijke aarding van jouw versterker zijn.

macwilliams
23 oktober 2017, 19:19
Mijn beste gok, zonder meten of optische controle dus, je zat op verschillende fasen aangesloten. Dus niet verschillende groepen maar echt op verschillende fasen.

cluseau
23 oktober 2017, 20:22
Mijn beste gok, zonder meten of optische controle dus, je zat op verschillende fasen aangesloten. Dus niet verschillende groepen maar echt op verschillende fasen.

Kijk en daar zit dus mijn frustratie. Stel dat hij op twee verschillende fasen zit (wat ik me niet voor kan stellen) dan nog heb je een gemeenschappelijk aardpunt toch? Ik begrijp dat jij regelmatig aan de andere kant van de groepenkast werkt en de opmerking dat de nul dicht bij de groepenkast aan aarde zit en niet in het verdeelstation kan ik wel begrijpen, het is zelfs heel logisch vanwege spanningsval over de aanvoer nullijn. Maar ground is ground en het potentiaal moet daar hetzelfde zijn imo. Een paar voltjes vind ik nog aannemelijk hoor, niet op alle slakken zout leggen.

Plant
23 oktober 2017, 20:28
Toch voortaan maar standaard een multimetertje in de koffer naar een optreden :ok:
Als je al 2x achter elkaar op verschillende locaties 'prik' hebt gevoeld is dat kennelijk geen overbodige luxe.

Erik de Perik
23 oktober 2017, 21:53
Toch voortaan maar standaard een multimetertje in de koffer naar een optreden :ok:
Als je al 2x achter elkaar op verschillende locaties 'prik' hebt gevoeld is dat kennelijk geen overbodige luxe.

Oh, da's nieuw....???


Lijkt me redelijk standaard om een multimeter, soldeerbout en een connector tester bij je te hebben.

macwilliams
23 oktober 2017, 22:41
Kijk en daar zit dus mijn frustratie. Stel dat hij op twee verschillende fasen zit (wat ik me niet voor kan stellen) dan nog heb je een gemeenschappelijk aardpunt toch? Ik begrijp dat jij regelmatig aan de andere kant van de groepenkast werkt en de opmerking dat de nul dicht bij de groepenkast aan aarde zit en niet in het verdeelstation kan ik wel begrijpen, het is zelfs heel logisch vanwege spanningsval over de aanvoer nullijn. Maar ground is ground en het potentiaal moet daar hetzelfde zijn imo. Een paar voltjes vind ik nog aannemelijk hoor, niet op alle slakken zout leggen.

Een paar voltjes die ook nog eens 120' van elkaar verschoven zijn zijngenoeg voor je zilte lipjes.
En hoe groot je weerstand ook is, zolang die niet oneindig is dan gaat er hoe dan ook een stroompje lopen.

macwilliams
23 oktober 2017, 22:45
Oh, da's nieuw....???


Lijkt me redelijk standaard om een multimeter, soldeerbout en een connector tester bij je te hebben.
Sowieso altijd een megger mee

Erik de Perik
23 oktober 2017, 22:50
Sowieso altijd een megger mee

In NL eigenlijk nooit, maar in Deutschland altijd. Daar klopt zelden iets van de netstroom. Er heeft altijd wel een Meister aan geknutseld en alles heeft randaarde. :cheerup:

Plant
24 oktober 2017, 01:20
Oh, da's nieuw....???


Lijkt me redelijk standaard om een multimeter, soldeerbout en een connector tester bij je te hebben.

Als je pro bent misschien. Maar ik denk dat er hier zat zijn die dat zelfs niet eens in bezit hebben. Misschien een extra jacksnoertje mee en dat is het dan.

Zelf hoef ik nooit bang te zijn voor schokken van een microfoon. Ter voorkoming van een leegstromende zaal worden die dingen altijd verrrrr bij mij vandaan gehouden :D

7ender
24 oktober 2017, 07:41
hahahahahaha , ...bassen lukt me na al die jaren best echt aardig ,....maar als ik er probeer bij te gaan zingen , ....tjeetje marijntje zeg :hide:

cluseau
24 oktober 2017, 08:45
Een paar voltjes die ook nog eens 120' van elkaar verschoven zijn zijngenoeg voor je zilte lipjes.
En hoe groot je weerstand ook is, zolang die niet oneindig is dan gaat er hoe dan ook een stroompje lopen.


Noem me maar eigenwijs maar ik kan er nog steeds niet bij. Van alle fasen hangt de nul en de aarde aan hetzelfde punt, namelijk aarde. Als het ideaal is staat er dus helemaal geen spanning op en is er van 120 graden verschil helemaal geen sprake. Dat is alleen zo bij de hot line.



Heb jij ergens een schema van de uitvoering? Kan het op het net niet vinden en raak inmiddels nieuwsgierig hoe het nou zit.

7ender
24 oktober 2017, 09:50
Frans ,...je hebt hartstikke gelijk hoor , ....dat is idd zo . ;)

De extra narigheid zou alleen op gaan als alle versterkers verdeeld over drie groepen zouden staan terwijl geen van allen ge-aard zouden staan , ....pas dan zou het fase-verschil de gevaarzetting nog groter kunnen maken i.g.v. het zgn "zweving"- fenomeen.

( maar dat zal echt nooit aan de orde zijn/komen , want dat zou betekenen dat alle betrokkenen gewoon gevaarlijke mafketels zijn )

Goeie PA-mensen weten dit heus wel ( hoop ik )

no 1 hops
24 oktober 2017, 11:27
Frans ,...je hebt hartstikke gelijk hoor , ....dat is idd zo . ;)


( maar dat zal echt nooit aan de orde zijn/komen , want dat zou betekenen dat alle betrokkenen gewoon gevaarlijke mafketels zijn )

Goeie PA-mensen weten dit heus wel ( hoop ik )ik weet niet hoe het op veel podia gaat, maar er zijn soms ook veel vrijwilligers die meehelpen en daar mag/kan je denk ik niet zoveel kennis verwachten.
de meeste mensen weten niet eens van de drie fasen in het 240 netwerk en dat die om het huis een andere aansluiting hebben (tenminste als het klopt wat mij ooit is uitgelegd)

macwilliams
24 oktober 2017, 18:30
Noem me maar eigenwijs maar ik kan er nog steeds niet bij. Van alle fasen hangt de nul en de aarde aan hetzelfde punt, namelijk aarde. Als het ideaal is staat er dus helemaal geen spanning op en is er van 120 graden verschil helemaal geen sprake. Dat is alleen zo bij de hot line.



Heb jij ergens een schema van de uitvoering? Kan het op het net niet vinden en raak inmiddels nieuwsgierig hoe het nou zit.

Pff, nee helaas geen schema maar wel een uitleg van hoe we het hebben meegemaakt. Als je het je dan nog niet kan voorstellen dan kan ik het helaas ook niet veranderen, dus uit eigen ervaring.
Drie fasen, het draaistroomnetwerk geaard en aardlekschakelaar op elke fase, dat ken je wel. Achter de aardlekschakelaar(s) komen ze samen op één punt en zo is in principe je sterpunt daar. Aan de andere kant worden er gebruikers ingeschakeld, op R (L1) bijvoorbeeld A, B en C van enkele Kw en op S (L2) D, E en F ook enkele Kw aan elke zijde van de fases klopt het, ik laat T(L3) even buiten beschouwing.
Wanneer je nu een punt maakt, voor de aardlekschakelaar(s), waar de aarde draden elkaar raken dan zorgt die lus dat je aardlekschakelaar omklapt. En als je daar tussen zit als persoon dan voel je dat.

Maar het kan zomaar zijn dat wij een wazig, niet bestaand fenomeen hebben beredeneert. Toen we eenmaal de boel hadden aangepast was het probleem weg.

.

7ender
25 oktober 2017, 18:20
Ik denk dat ik nu het volgende begrijp :

De hele zwik draait in feite op R, S, T met gemeenschappelijke nul ( logisch ).
Elke gebruikslijn heeft een randaarde .
Als we de randaarde-draden los-halen die horen bij L1 , L2 en L3 ,....
en als we voor gemak even de zgn ALS-sen op elke lijn even vergeten , en aannemen dat er lekspanning op die drie randaarde-draden staat ,....dan staan deze drie , nog niet aangesloten randaarde-draden op dat moment natuurlijk ook onderling 120 graden verschoven t.o.v. elkaar.
Als je dan twee van drie randaarde draden op dat moment beet pakt , om ze bij elkaar te brengen .....
....tja , dan krijg je ook een beukert.

bedoel je dit soms ?

D3nnis
25 oktober 2017, 18:43
Ik denk dat ik nu het volgende begrijp :

De hele zwik draait in feite op R, S, T met gemeenschappelijke nul ( logisch ).
Elke gebruikslijn heeft een randaarde .
Als we de randaarde-draden los-halen die horen bij L1 , L2 en L3 ,....


Maar niet elke gebruikslijn heeft "een aarde". Er is geen aparte aarde voor L1, L2, L3; het is hetzelfde "afvoerputje".

ik las ook iets van "achter de aardlek" wat impliceert datver ook een "voor de aardlek" is, maar de aardlekschakelaar meet stroomverschil tussen fase en 0, dat ding zit niet aan de aarde.


Overigens ben ik blij om te zien dat ik precies hetzelfde stukje niet begrijp als wat cluseau niet begrijpt; voel ik me net wat minder dom door, elektrotechnisch gezien :D

macwilliams
25 oktober 2017, 21:08
Ik denk dat ik nu het volgende begrijp :

De hele zwik draait in feite op R, S, T met gemeenschappelijke nul ( logisch ).
Elke gebruikslijn heeft een randaarde .
Als we de randaarde-draden los-halen die horen bij L1 , L2 en L3 ,....
en als we voor gemak even de zgn ALS-sen op elke lijn even vergeten , en aannemen dat er lekspanning op die drie randaarde-draden staat ,....dan staan deze drie , nog niet aangesloten randaarde-draden op dat moment natuurlijk ook onderling 120 graden verschoven t.o.v. elkaar.
Als je dan twee van drie randaarde draden op dat moment beet pakt , om ze bij elkaar te brengen .....
....tja , dan krijg je ook een beukert.

bedoel je dit soms ?


Maar niet elke gebruikslijn heeft "een aarde". Er is geen aparte aarde voor L1, L2, L3; het is hetzelfde "afvoerputje".

ik las ook iets van "achter de aardlek" wat impliceert datver ook een "voor de aardlek" is, maar de aardlekschakelaar meet stroomverschil tussen fase en 0, dat ding zit niet aan de aarde.


Overigens ben ik blij om te zien dat ik precies hetzelfde stukje niet begrijp als wat cluseau niet begrijpt; voel ik me net wat minder dom door, elektrotechnisch gezien :D

Leg me dan maar uit waarom er tussen twee verschillende aarde draden een spanning gemeten word in bepaalde situaties?

7ender
25 oktober 2017, 21:25
ja,....als die aarde-draden nog niet zijn aangesloten tot het gemeenschappelijke aardpunt grappenmaker.
Dit is a-b-c voor me hoor, ik weet exact hoe het werkt en ik deel volkomen de visie van Frans ( cluseau )
Die zweving op die niet aangesloten randaardelijn ontstaat door capacitieve waarde vanuit de voedingstransformators van de versterkers t.o.v. de versterker-chassis.

Ik vroeg me alleen af hoe je d'r bij kwam , en ik probeer 't te verklaren ( om je te helpen )
Iedereen snapt wel dat elke bijgevoegde aardlijn bij iedere fase dezelfde "aarde" is.
Ik ging er alleen van uit ( door je verhaal ) dat je ze misschien los had gekoppeld en daarna weer bij elkaar had gevoegd. ( vanwege een schok-ervaring )


Ik schei er wat mij betreft liever over uit , want ik vind het heels niet zo interessant eigenlijk. ;)
( dit soort grove werk/materie heb ik gelukkig al lang geleden achter me kunnen laten )

macwilliams
25 oktober 2017, 22:03
ja,....als die aarde-draden nog niet zijn aangesloten tot het gemeenschappelijke aardpunt grappenmaker.
Dit is a-b-c voor me hoor, ik weet exact hoe het werkt en ik deel volkomen de visie van Frans ( cluseau )
Die zweving op die niet aangesloten randaardelijn ontstaat door capacitieve waarde vanuit de voedingstransformators van de versterkers t.o.v. de versterker-chassis.

Ik vroeg me alleen af hoe je d'r bij kwam , en ik probeer 't te verklaren ( om je te helpen )


Ik schei er wat mij betreft liever over uit , want ik vind het heels niet zo interessant eigenlijk. ;)
( dit soort grove werk/materie heb ik gelukkig al lang geleden achter me kunnen laten )

Nou funnypants, ik greep uit eigen ervaring en wat we geconstateerd en beredeneerd hebben maar geen enkel bewijs voor hebben toch hebben kunnen oplossen. Laten we het dan maar op een lucky shot houden en het erbij laten want als het toch niet interessant is heeft het geen enkele zin.

7ender
26 oktober 2017, 00:07
..........:ok:

Plant
26 oktober 2017, 00:17
Kortom: gewoon alles direct aansluiten op 1 zo'n blokje en dat op een geaarde wandcontactdoos en er kan qua aardpotentialen betreft niks meer mis ;)

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/0/7/5/9200000076045704.jpg

Toch? :hide:

no 1 hops
26 oktober 2017, 10:26
Kortom: gewoon alles direct aansluiten op 1 zo'n blokje en dat op een geaarde wandcontactdoos en er kan qua aardpotentialen betreft niks meer mis ;)

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/0/7/5/9200000076045704.jpg

Toch? :hide:dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?

showband
26 oktober 2017, 10:48
ik zou op het podium altijd kiezen voor de (goedkopere) stroomblokjes ZONDER aan/uit schakelaar.
Als zo een ding achter je amp ligt tikt altijd net die baskoffer jouw knop uit. En voorop het podium gaan dronken bezoekers er mee spelen.

Oh ja, en check of het blokje geschikt is voor belgische aardaansluiting. (middenpin)
Kost net zo veel, maar maakt dat je hem ook net over de grens kan gebruiken!

cluseau
26 oktober 2017, 11:18
dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?


Ken het trosradar artikel niet maar kan het wel bevestigen. Deze dingen vind je voor een scheet en drie knikker in de blokker en ikea etc. Ze zijn geen ruk waard en zeer gevaarlijk.

Waarom:
De contactstrip is een heel dun strookje messing of ander marteriaal. Het verdient nog net niet de benaming "folie" maar daarmee is alles gezegd. Sluit een straalkacheltje of flinke buizenbak aan op zo'n brok ellende en je hebt grote kans dat hij gewoon uitfikt. Je verliest hier ook zeker power voor je amp en moet voor het getrainde oor zeker hoorbaar zijn, vergelijkbaar met een paar uitgebluste eindbuizen.

Schaf liever een deugdelijke haspel aan en koop niet de eerste de beste prul omdat het zo lekker goedkoop is. Alle waar is naar zijn geld.

Han S
26 oktober 2017, 11:19
dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?

Hangt van de gebruikers af. Een TV is tegenwoordig zo'n 60 watt, de stereo gebruikt gemideld ook niet zo veel en een DVD speler gebruikt niet meer dan een ouderwets schemerlampje.

Maar ga je er ook elektrische kachels op aansluiten van 1500 of meer watt, dan kun je vuurwerk verwachten.

Edit: Clusje was me voor.

Midwolda
26 oktober 2017, 11:32
dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?

Niet.
Bij mij in de meterkast zit een geaarde dubbele wandcontactdoos. Die heb ik via een overspanningsbeveiliging doorgetrokken naar een geaarde driewegdoos in een slaapkamer boven waar nu al mijn muziekspullen staan. Als ik lekker bezig ga dan staan daar op aan: hifi amp, buizen amp, effecten, synth, laptop, tv-monitor, lamp, lamp, klok. De lampen zijn halogeen, de laptop zit in een docking station wat via USB nog een paar apparaten voedt. Valt allemaal wel mee volgens mij. Zolang de dikke kabel van beneden naar boven koel blijft, blijf ik dat ook.

Jouw voorbeeld van TV dvd stereo trekt misschien nog wel meer? Alles is uit te rekenen natuurlijk.

edit: en wat Cluseau zegt: koop kwaliteitsspullen, da's altijd goedkoper dan een afgefikt huis.

no 1 hops
26 oktober 2017, 13:14
dank jullie wel voor de uitleg.
kabel trekken zit er bij ons huurhuis niet in, woningbouw heeft niet graag dat je met dit soort zaken in hun huis aan de gang bent.
ga zeker even naar andere stekkerdozen zoeken van betere kwaliteit

Plant
26 oktober 2017, 18:52
dat je dit nu noemt, volgens mij bij tros radar kwam een opmerking voorbij m.b.t. brandgevaar bij gebruik van dit soort stekkerblokken en gebruik van meerdere daarvan doorgelust.
maar als je (huur) huis maar weinig stopcontacten heeft, zeg bij de tv, waar je al gauw met 3 a 4 stroomapparaten zit (tv, tv kastje, router, dvd speler , stereo installatie, verlichting) hoe kan je dit dan anders oplossen?

Idd heel flauw van me om met zo'n goedkoop blokje als oplossing aan te komen. De randaarde zit dan wel overal aan elkaar maar natuurlijk kun je hier geen PA en backline op aansluiten zonder dat al snel een extra showelement z'n intrede doet.

Die blokjes van een paar euro zijn over het algemeen niet veilig. De grootste kostenpost is koper en daar wordt op bezuinigd. Daarbij denken veel mensen onterecht dat die blokjes 16A zijn, maar als je heel goed leest staat er op dat ze 2300W zijn en er dus maximaal maar 10A door de adertjes mag. 6 apparaatjes van gemiddeld iets meer dan 1.5A en je bent er al.

Doorlussen is dan al helemaal geen goed idee.

edit: Mijn eerste (eind jaren 50) huurflatje had in de woonkamer maar 4 enkele stopcontacten verspreid over de ruimte, daar moest alles op. Ik had toen niet zulke energieslurpende apparaten staan maar de losse verlichting was ook niet zo zuinig als nu. Dat was een kwestie van verdelen.

De computer stond toen niet in de woonkamer, maar in een slaapkamertje. De computer had toen ook niet zo'n grote rol als nu ;)
De stereo (losse apparaten) zat op een stekkerdoos op 1 wcd. De tv en nog wat klein spul op een andere. Voor een gitaarversterker moest ik ergens een kabel vanaf een wcd met randaarde leggen want randaarde was er alleen in de keuken. Ik had de vermogens dan wel gespreid, maar nu zou ik denk ik ook wel moeite hebben om alles verantwoord in dat flatje aan te sluiten. Toch wonen er nu ook mensen.

D3nnis
26 oktober 2017, 19:10
Maar té spastisch hoeven we er ook niet over te doen toch?
Als je het hebt over een 100W buizenamp, wat is het opgenomen vermogen dan? 350W of zo?
Durf ik makkelijk op zo'n ding aan te sluiten; sterker nog, niet zelden mag ik dat ook doen, als de PA niet van onze vaste geluidsman is.

Plant
26 oktober 2017, 19:20
Maar té spastisch hoeven we er ook niet over te doen toch?
Als je het hebt over een 100W buizenamp, wat is het opgenomen vermogen dan? 350W of zo?
Durf ik makkelijk op zo'n ding aan te sluiten; sterker nog, niet zelden mag ik dat ook doen, als de PA niet van onze vaste geluidsman is.

Het maximaal opgenomen vermogen staat achterop bij de netentree. En dat vermogen is in de praktijk niet continu.
Maar met zo'n 6+ aansluitingen blok kan het geen kwaad om toch even alles op te tellen.
Je kunt ook na een tijdje even aan het snoer voelen, is dat serieus warm dan is dat een indicatie dat het exemplaar niet zo geschikt is.

D3nnis
26 oktober 2017, 19:20
Leg me dan maar uit waarom er tussen twee verschillende aarde draden een spanning gemeten word in bepaalde situaties?

Ik ben geen electrotechnicus, maar als je door kabelweerstand en capaciteit zo'n verschil in aarding hebt, in een Nederlandse vaste installatie zeg maar, dan vraag ik me wel af of die 230V tussen fase en 0 ook wel in de buurt van 230V komt, er vanuit gaande dat de kabellengte en diameter van de aardekabels niet anders zijn dan van de fase?

cluseau
27 oktober 2017, 09:15
Ik ben geen electrotechnicus, maar als je door kabelweerstand en capaciteit zo'n verschil in aarding hebt, in een Nederlandse vaste installatie zeg maar, dan vraag ik me wel af of die 230V tussen fase en 0 ook wel in de buurt van 230V komt, er vanuit gaande dat de kabellengte en diameter van de aardekabels niet anders zijn dan van de fase?


Maak je niet ongerust, als de installatie in orde is zal alles goed werken en meet je die verschillen niet (of nauwelijks) Kleine afwijkingen zijn toelaatbaar en ongevaarlijk. De netspanning is meestal hetzelfde binnen een paar voltjes. Bij mij tussen de 228 en 235.

Verder is spanning relatief. Het gaat om de inwendige weerstand in een geleider en belasting.

Voorbeeld:
Als ik een stuk draad van een paar meter in de lucht houd staat daar een flinke spanning op zonder dat deze ergens op is aangesloten. Dit kan varieren van een paar volt tot wel honderden volts. Maar op het moment dat je er een meter aanhangt is de spanning ineens een stuk minder. Ook ons lichaam staat dagelijks onder spanning. Dat je daar niets van merkt komt door de overgangsweerstanden om ons heen. Leuk om over na te denken? Ik vind het niet zo boeiend maar als zich een ongewoon fenomeen voordoet zoals spanningsverschil tussen aardleidingen wil ik weten waarom en dat is nog steeds niet duidelijk en zal het ook wel niet worden.

lcvanderhelm
28 oktober 2017, 19:02
Stel je hebt een wcd waarop je een zangversterker zet,van daar uit.ga je met een liefst niet uitgerold dun kabelhaspel naar je gitaarversterker.In de aardleiding wordt door het magnetisch veld in de spanningvoerende draad,een spanning opgewekt in de aardleiding.Deze wordt uiteraard afgevoerd via de aardleiding.Er is echter door de weerstand van de aardleiding,sprake van een spanningsval.

Erik de Perik
28 oktober 2017, 19:56
Ik heb zo'n 30 jaar geleden een podium kabel gemaakt. Bestaat uit een 3 x 2,5 mm2 snoer met een dikke rubber ommanteling, om de 2 meter een dubbele industriele geaarde stekkerdoos. Die stekkerdozen waren niet echt voor dit werk bestemd en ik heb er zelf een trekontlasting (tie-rap) voor moeten maken. Heeft diverse bands overleefd en is nooit gerepareerd. Kan het iedereen aanraden zo'n 230V snake over het podium waar iedereen in kan prikken.

Duhsjaak
28 oktober 2017, 20:18
Heeft TS nog gepost?
Laten we hopen dat de recentste schok niet zijn laatste is geweest.

Vriendelijke groet, Gus