PDA

View Full Version : Phase issues ground loops bij twee amps tegelijk



Rick trodat
12 oktober 2017, 15:07
Ik heb een Lehle little dual; een ABY switcher waarmee twee amps aangestuurd kunnen worden. Er zitten twee knoppen op dat ding:

1: Om de aarde van beide outputs te verbinden
2: Om één van de uitgangen de fase 180 graden om te draaien

Handige tools want ik blijf kloten met die knoppen. Thuis moet ik vaak de aarde verbinden met elkaar om bromvrij te kunnen spelen en lijkt het alsof de fase knop niks doet.

In de oefenruimte ( als ik met twee amps tegelijk speel) heb ik soms een heel iel geluid. Ik druk dan de fase knop in en voila, terug is mijn geluid. Ik laat vervolgens de settings hetzelfde en dan heb ik de volgende keer doodleuk weer een iel geluid en dan moet ik de knop weer indrukken.

In de zomer ging de airco aan in de oefenruimte wat een flinke brom veroorzaakte in mijn amp. Door de aarde te scheiden, was mijn brom weer weg.

Hoe kan het dat het zo onvoorspelbaar is wat twee amps tegelijk doen vooraf?

cluseau
12 oktober 2017, 15:39
Een uit fase signaal het best hoorbaar op lage frequenties vandaar dat het dun of iel klinkt, beetje futloos dus. Je constateerd duidelijk wanneer het uit fase is en dat is een mooi begin. Stel me even voor dat Lehle met none latching switches werkt wat wil zeggen dat de elektronica de toestand bepaald afhankelijk van een puls uit de schakelaar. Het is dan goed mogelijk dat die elektronica ook reageerd op een stoorpuls en daarmee in de neutrale toestand komt. Tot zover de verklaring, de oplossing zou ik niet direct weten, misschien goed afschermen.

Tabula Rasa
12 oktober 2017, 16:00
Tegelijk ingewikkelde dingen aan het doen en posten Frans? Ben gelukkig niet de enige die meerdere d/t/dt foutjes in 1 post maakt.

gepost met Tapatrut.

cluseau
12 oktober 2017, 16:40
Zie het nu idd. Nooidt mijn sterkste kandt geweesdt, gelukkig weet je wat ik bedoeldt :soinnocent:

Erik de Perik
12 oktober 2017, 19:22
Ik vind het fasedingetje altijd erg goed merkbaar als je één van je autoluidsprekers verkeerd poolt. Ineens is vrijwel alle bas weg. Vroegah had ik met een bandje een 3-weg PA waar we bins onder gezet hadden. Het 2-weg filter daartussen van Bi-Amp had een traploos fasefilter. Die set kon je daarmee op de zaal tunen.

Rick trodat
12 oktober 2017, 21:30
Soms is het in al het bandgeweld wel lastig hoorbaar.

Erik de Perik
12 oktober 2017, 23:06
Vaak is het handiger om geluidsdingetjes ruim vóór het bandgeweld te regelen ;)