PDA

View Full Version : Het effect van de kleur van wat LEDs op het geluid. WTF?!?!



vulvasonic
11 oktober 2017, 03:40
Ik weet niet of jullie hier van wisten, maar IK had in elk geval NOOOOOOIT kunnen vermoeden dat de kleur van de LED lampies op je pedaaltje zo'n dramatisch effect kon hebben op het geluid. Brian Wampler lijkt me, ook gezien de teneur van dit filmpje, niet het type mens dat ons hier bedot.
Ik heb het met open bek van verbazing zitten bekijken, maar misschien zijn er hier kenners, of electronica-wizzards die me kunnen verzekeren dat het effect van de kleur in de praktijk helemaal niet zo groot is als het hier lijkt.

Eén van mijn beste pedaaltjes (dat nu helaas kapot is) heeft een blauw LEDje. Hoe goed zou dat ding zijn geweest met een oránje LEDje?!?! :eek:

Kijkt en laat u verrassen en spreekt u zich uit!!! KLIK HIER! (https://youtu.be/PH2uj9bWfM4)
Het stukkie over de LEDs begint ongeveer op 11:30. Dat eerste stuk is zeer interessant, maar minder verbazingwekkend (althans, dat vond ik). :)

Tabula Rasa
11 oktober 2017, 06:30
Filmpje niet bekeken, maar een led is een diode en die hebben naast kleur ook nog een effect op de spanning en stroom in het circuit. De aan - uit leds zitten daar bijna nooit.

gepost met Tapatrut.

Little Jay
11 oktober 2017, 07:15
Rooie gitaar klinkt ook beter dan een blauwe....

Fusion
11 oktober 2017, 08:09
Wat veel belangrijer is voor de sound, en wat ook vaak als hoax wordt afgeschilderd, is zeep (of niet!!!) de persoon die de elementen in een wax bad onderdompelt gebruikt heeft in zeg de afgelopen 2 uur. De chemicaliën lossen bijna altijd op in de was en forceren een bepaalde reliëfstructuur op t oppervlak. Waardoor in extreme gevallen feedback juist wordt gegenereerd ipv voorkomen. Ook worden vaak de midhoge frequenties FLINK geboost.

Dit is ook één van de 5 zaken welke de TX2031-A mod simuleert.

Tabula Rasa
11 oktober 2017, 08:35
Mocht je het leuk vinden Mario, Brian heeft een heel boekwerk online staan met hoe de meeste effecten werken, de werking van alle componenten etc....
Erg leuk leesvoer zonder dat het extreem technisch wordt.

gepost met Tapatrut.

Tabula Rasa
11 oktober 2017, 08:36
Ohja, TX2031-A natuurlijk ook.

gepost met Tapatrut.

Little Jay
11 oktober 2017, 10:08
Ok, even gekeken en hij heeft een schakeling met de LED’s in het circuit. Ja dan kan ik me voorstellen dat verschillende componenten met andere waarden voor een andere sound zorgen. Geen idee wat zo’n LED doet dan trouwens... weerstand? Clipping?

Overigens vind ik het verschil zeer subtiel.

jan7
11 oktober 2017, 12:10
Heel simpel gesteld:
-een diode bepaalt het plafond van je signaal
-alles wat er boven komt (luider is) wordt afgekapt/afgetopt, wat clipping genoemd wordt
-die clipping veroorzaakt harmonics wat wij als distortion ervaren

De hoogte van het plafond wordt bepaald door de 'Forward voltage' van een diode.
Deze waarde verschilt per diode en geeft je voornamelijk dus meer of minder headroom oftewel meer of minder clipping/distortion voor hetzelde ingangssignaal.

Bij een Germanium diode ligt het ongeveer op 0,3 volt
Bij een silicon diode ligt het ongeveer op 0,6 volt
Bij een Light Emitting Diode (LED) hangt het af van de kleur. Rood ligt rond de 1,5 volt dacht ik en een blauwe rond 3 volt (voor de rest van de kleuren kan je die waarde opzoeken in de datasheet van je desbetreffende led.)

Toevallig geeft een LEDiode, in tegenstelling tot een germanium of silicon diode ook zichtbaar licht.
Als ze in een pedaal als clippers gebruikt worden, kan je ze zien branden/knipperen op het moment dat ze clippen/distortion creëren.

maxdb
11 oktober 2017, 13:00
Ik vind die blauwe het mooist klinken :D

Plant
11 oktober 2017, 18:59
Warm wit.

Maar het gaat idd om de clipping dioden en niet de fx / bypass diode (al zullen er corksniffers zijn die ook dát verschil beweren te horen).

RoryVDW
11 oktober 2017, 22:46
Ja man..... van zever geklapt....en ik ben sinterklaas en zwarte pieten mogen niet meer...

vulvasonic
12 oktober 2017, 01:35
...
Overigens vind ik het verschil zeer subtiel.
Ik vind het verschil juist gigantisch! Misschien even je koptelefoontje opzetten. :eek:



Heel simpel gesteld:
-een diode bepaalt het plafond van je signaal
-alles wat er boven komt (luider is) wordt afgekapt/afgetopt, wat clipping genoemd wordt
-die clipping veroorzaakt harmonics wat wij als distortion ervaren

De hoogte van het plafond wordt bepaald door de 'Forward voltage' van een diode.
Deze waarde verschilt per diode en geeft je voornamelijk dus meer of minder headroom oftewel meer of minder clipping/distortion voor hetzelde ingangssignaal.

Bij een Germanium diode ligt het ongeveer op 0,3 volt
Bij een silicon diode ligt het ongeveer op 0,6 volt
Bij een Light Emitting Diode (LED) hangt het af van de kleur. Rood ligt rond de 1,5 volt dacht ik en een blauwe rond 3 volt (voor de rest van de kleuren kan je die waarde opzoeken in de datasheet van je desbetreffende led.)

Toevallig geeft een LEDiode, in tegenstelling tot een germanium of silicon diode ook zichtbaar licht.
Als ze in een pedaal als clippers gebruikt worden, kan je ze zien branden/knipperen op het moment dat ze clippen/distortion creëren.
Weer wat geleerd. Dank! :)


Ik vind die blauwe het mooist klinken :D
Ik vond oranje juist het lekkerst. In dit filmpje althans. :)

Jimi Hendrix58
1 december 2017, 13:18
Ik vind het verschil juist gigantisch! Misschien even je koptelefoontje opzetten. :eek:



Weer wat geleerd. Dank! :)


Ik vond oranje juist het lekkerst. In dit filmpje althans. :)

Een mens wil soms horen wat hij horen wil.:gitarist:

obiwanjacobi
2 december 2017, 15:27
Yep, legit.
Te gekke video IMO.

Brum
3 december 2017, 11:09
Een mens wil soms horen wat hij horen wil.:gitarist:

Filmpje niet gekeken/beluisterd?