PDA

View Full Version : Ohmage, hoe zit het ook al weer (wat kan er aan m'n amp)



Da Vinci
10 oktober 2017, 14:08
Ik ben op zoek naar een cabinet voor mijn Kemper, dat ding stuurt 16 ohm uit. Kan ik daar ongestraft een 4 of 8 ohm cab aan hangen ?

Dirk_Hendrik
10 oktober 2017, 16:07
De f(#ing) manual van je Kemper stelt een impedantie (Ohmage is altijd fout) van 8 tot 16 ohm . Acht moet dus kunnen. Dat 4 niet geadviseerd wordt is omdat de power amp dat wss qua vermogen niet aan kan.

Fusion
10 oktober 2017, 17:12
Omelette du ohmage!!!

lcvanderhelm
10 oktober 2017, 17:45
Weerstand is fout,ohmage is goed net als voltage,amperage etc.

Tabula Rasa
10 oktober 2017, 17:55
Oké, iemand verbetert Barend. Ik pak ff chips en bier.

gepost met Tapatrut.

D3nnis
10 oktober 2017, 19:11
Fout verbeteren is niet verbeteren :D

Tabula Rasa
10 oktober 2017, 19:21
Fout verbeteren is niet verbeteren :DDaarom zit ik ook al aan het bier. Voor zover ik Barend een beetje ken, weet hij echt wel waar hij het over heeft.

gepost met Tapatrut.

Dirk_Hendrik
11 oktober 2017, 08:38
Ik ben vnl benieuwd naar de "etc".

Kim Wilson
11 oktober 2017, 08:46
Amperage, voltage, ohmage (wtf?) en wattage, allemaal fout. En lelijk taalgebruik ook. Stroom, spanning, impedantie (weerstand mag ook) en vermogen zijn de juiste termen.

Da Vinci
11 oktober 2017, 10:15
8 tot 16 ohm . Acht moet dus kunnen. Dat 4 niet geadviseerd wordt is omdat de power amp dat wss qua vermogen niet aan kan.

Dank u!

@ de rest, jullie komen er verder samen wel uit hè... :)

Kim Wilson
11 oktober 2017, 10:20
Tuurlijk, zoals altijd. :)

Zo'n Kemper, dat is een transistorversterker toch? In de tijd dat ik nog met auto-hifi bezig was heb ik geleerd dat een versterker (transistor) een bepaalde minimum impedantie aankan. Echt goeie auto-amps zijn 'tot 2 ohm stabiel', wat zoveel betekent dat ie minimaal 2 ohm impedantie kan verdragen. Daaronder is de weerstand zo laag dat je de versterker bijna kortsluit.

Zo werkt het ook met je Kemper. Die kan tot 8 ohm load hebben. Daaronder wordt de impedantie te laag. Alles daarboven is geen probleem.

Let op, bij buizenversterkers gaat dit niet op, die werken net even anders.

cluseau
11 oktober 2017, 11:54
Tuurlijk, zoals altijd. :)

Zo'n Kemper, dat is een transistorversterker toch? In de tijd dat ik nog met auto-hifi bezig was heb ik geleerd dat een versterker (transistor) een bepaalde minimum impedantie aankan. Echt goeie auto-amps zijn 'tot 2 ohm stabiel', wat zoveel betekent dat ie minimaal 2 ohm impedantie kan verdragen. Daaronder is de weerstand zo laag dat je de versterker bijna kortsluit.

Zo werkt het ook met je Kemper. Die kan tot 8 ohm load hebben. Daaronder wordt de impedantie te laag. Alles daarboven is geen probleem.

Let op, bij buizenversterkers gaat dit niet op, die werken net even anders.

Bovenstaande is in grote lijnen waar maar het waarom........

Lage impedantie bij de auto versterkers:

Zoals jullie weten wordt het uitgangsvermogen bepaald door het product van spanning (audio wisselspanning) en stroom, in formule P=UxI. Omdat de uitgangsspanning maximaal kan bewegen tussen 0V en 14V (de boordspanning van een auto) is de uitgangsspanning beperkt.

Nu is de stroom weer mede bepaald door de weerstand waar hij op wordt losgelaten I=U/R. Vullen we dit in bij de vermogensberekening dan wordt dat P=UxU/R ofwel U²/R.

Dan moeten we nog rekening houden met de effectieve waarde, het is immers een wisselspanning en het maakt voor het vermogen ook niets uit of deze van plus naar min loopt of omgekeerd. We moeten daarom uitgaan van de topwaarde van de wisselspanning en die is dan 7V. De effectieve waarde volgt uit Ut/√2 is 7/1.41=4.95V. Dit is de effectieve waarde van ons audio. Het vermogen volgt dan uit P=U²/R is 24.5/4=6.1Watt. Dat valt tegen he!

Trucjes:

Twee speakers parallel geeft al een verbetering, we komen dan namelijk op U²/R of 24.5/2= 12.25Watt.

Brugversterker:

Door het audio in tegenfase aan twee eindtrappen aan te bieden is de output van deze trappen tegengesteld. Hierdoor wordt de uitgangsspanning verdubbeld. Grofweg kunnen we dan zeggen dat de topwaarde net iets minder is dan de voedingsspanning. Theoretisch is de uitgang dan (Ut/√2)²/4=24.5Watt. In 2 Ohm zou dat zelfs (Ut/√2)²/2= 49Watt kunnen zijn.

Dit is allemaal theorie want een boordspanning van 14V haal je niet en er zijn aanzienlijke verliezen in de verbindingen naar de speakers en de voedingskabels.

Zou je vier kanalen van 49Watt hebben moet de radio worden gevoed met minimaal 200Watt wat wil zeggen een voedingsstroom van 200/14 is ruim 14A. Flinke kabels en stekkerverbindingen verboden. Zelden wordt aan deze eis voldaan dus het meeste is allemaal grootspraak.

Boosters:
Sommige boosters hebben de maximale voedingsspanning aangepakt waardoor wel hogere vermogens mogelijk zijn. In de booster zit dan een hoogfrequent generator waardoor de spanning kan worden getransformeerd naar hogere waarden en vervolgens weer gelijkgericht.

Hoe het ook gedaan wordt, alles staat of valt met het aanleveren van de voeding. Tenslotte wordt het allemaal gevoed uit de dynamo bij 14V max dus dit betekend zeer hoge stromen. Ik heb al voertuigen gezien met een hele batterij aan dynamo's om de zaak te kunnen voeden. Daarbij moeten de ramen het soms ontgelden.

Frits van Mourik
11 oktober 2017, 12:28
Bedoel je in je laatste alinea niet "accu's" i.p.v. "dynamo's"?

cluseau
11 oktober 2017, 13:11
Nee hoor Frits. Echt een straatje dynamo's.

Han S
11 oktober 2017, 14:23
Interessante discussie. Barend begon goed met impedantie en dat komt omdat de weerstand van een speaker niet constant is. Er zijn zelfs speakers van 4 ohm die een impedantiedip hebben van minder dan 1 ohm en er zijn weinig versterkers die daar vrolijk van worden.

Dus als je er een speaker aan hangt van 8 ohm (want dat is het maximum begrijp ik), is het wel handig om te weten hoe zo'n speaker zich gedraagt in bijvoorbeeld de resonantiefrequentie.

Het is ook handig om te weten dat 0 ohm niet niks is, maar totale kortsluiting.

lcvanderhelm
11 oktober 2017, 18:24
Wat een idioten zitten er hier,voltage is ineens geen goed nederlands.Ik ben al 38 jaar elektro-monteur en het voltage is gewoon de hoeveelheid volts.Impedantie kan inductief of capacitief zijn.Van weerstand spreek je alleen bij gelijkspanning.

cluseau
11 oktober 2017, 18:49
Wat een idioten zitten er hier,voltage is ineens geen goed nederlands.Ik ben al 38 jaar elektro-monteur en het voltage is gewoon de hoeveelheid volts.Impedantie kan inductief of capacitief zijn.Van weerstand spreek je alleen bij gelijkspanning.


Beetje respectvol omgaan met de niet electro student kan geen kwaad ook al komt de terminologie raar op jouw over. Zolang wij begrijpen wat er wordt bedoeld vind ik het prima, we zitten niet in de examenklas op de electroafdeling.

Nog even dit

Impedantie is de schijnbare weerstand van een inductieve load, bij een condensator spreken we van reactantie en geen impedantie.

Plant
11 oktober 2017, 19:34
Vrouwen hebben ook impedantie. Een soort smoorspoelen dus die 'ongewenst(e) ideeën of gedrag' manipuleren.

Dirk_Hendrik
11 oktober 2017, 20:04
Impedantie is de schijnbare weerstand van een inductieve load, bij een condensator spreken we van reactantie en geen impedantie.
reactantie is het imaginaire deel van een impedantie....

cluseau
11 oktober 2017, 21:49
Yep, heb je gelijk in. Ik zat daar fout, zal die materie weer eens opfrissen, is weer een poosje geleden.

cluseau
12 oktober 2017, 13:28
Bedoel je in je laatste alinea niet "accu's" i.p.v. "dynamo's"?


Voorbeeld van zo'n straatje dynamo's


https://www.youtube.com/watch?v=2pQeeUkPoyk





De nerds voeden hiermee hun ampjes om de ramen er uit te kunnen blazen. Dure hobby hoor.


https://www.youtube.com/watch?v=dr85PAyhEWY

Wel op z'n minst een WA plus afsluiten.