PDA

View Full Version : Lak Les Paul?



mrweird
9 oktober 2017, 21:47
Ik ben op vakantie geweest naar de US of A. En ik ben in Memphis en Nashville enzo geweest.
En ik ben in Memphis bij Gibson geweest, in de fabriek waar Gibson de semiakoestische "Lucille" modellen enzo maakt.
Ik heb daar ook een tour gedaan door de fabriek. Erg leuk om te zien en zo. En na deze tour kom je in een winkel terecht met enkel gitaren, gitaren en gitaren.. Walhalla

https://s1.postimg.org/1w1bltzw67/36528090683_03f3a1f7e2_o.jpg

Ik heb daar wel een uurtje zitten klooien op allerlei LP's :D De beste vond ik toch een R9 van 6500 dollar... (niet gekocht) maar 't begint nu toch wel te knagen.. GAS!!!! Na allerlei Pigro's, Richwoods, en Chibsons word 't toch misschien een keer tijd voor een echte. Maar die dingen zijn gespoten met nitro lees ik. Dunne lak dus klinkt mooi maar erg kwetsbaar? Mijn gitaren staan meestal in m'n woonkamer in rockstands
https://www.thomann.de/pics/bdb/143368/9595156_800.jpg

De lak van een echte les paul smelt weg op 't rubber van die dingen? Of valt dat in de praktijk nog wel mee?

Erik de Perik
9 oktober 2017, 22:27
Daar verschillen de meningen nogal over. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?173401-Ophangsysteem)

Rogueny
10 oktober 2017, 01:19
Er zijn voorbeelden waarbij dat gebeurt is. Echter is dat een heel erg langzaam proces. Zodra je de eerste sporen begint te zien is het wellicht tijd voor een andere oplossing om je gitaren op te bergen ;) heb er zelf tot op heden nog geen enkele last van gehad. Wellicht maakt het ook nog verschil of je de gitaar ophangt of neer zet in een rek ivm gewicht verdeling. Denk dat een rek heel weinig schade aan kan richten. Dat deze lak zo dun is vind ik persoonlijk wel prettig. Het aged mooi en komt mijn inziens de klank ten goede. Tevens krijg je op de hals na verloop van tijd een fijn 'ingespeeld' gevoel. Laat de lak je er dus niet van weerhouden zo'n gitaar aan te schaffen :)

lindstrom
10 oktober 2017, 08:41
Ik heb daar een König & Meijer Heli stand voor met een rubber zonder weekmakers, lijkt voor het oog op kurk. Deze zijn speciaal voor nitro gelakte gitaren.

Mr.Fingers
10 oktober 2017, 09:17
Hangt een beetje af van gitaar tot gitaar, en van standaard tot standaard. Gibson lak is een van de meer fragiele nitrocelluloselakken, die erg snel verkleurt en loslaat. Zelf heb ik geen nitro-safe standaard, maar ik heb dat opgelost door een oude handdoek rond de rubbers te draaien, want in katoen zitten geen weekmakers.

mrweird
10 oktober 2017, 09:50
Wat een gedoe die ouderwetsche lakken ... Ik zou zeggen Gibson doe op de historic reeksen de authentieke lak en op je huidige standaard modellen iets moderners (maar wel dun opbrengen.)

Tx voor alle antwoorden.

fred dons
10 oktober 2017, 11:19
Gibson gebruikt al jaren wat moderners (wat de grootse klacht is van de vintage liefhebbers :) ) , dit is niet echt vergelijkbaar met vintage nitro en is ook veel sterker dan het oude spul. omdat het wel een echte lak is en geen poly reageert hij soms nog wel met bepaalde stands
poly is uiteindelijk het sterkst maar veel klanten van Gibson hebben dat liever niet (ik denk dat dan weer is omdat met name in de jaren 80 en 90 de poly lakken gemiddeld een mm of 10 dik waren )

fred dons
10 oktober 2017, 11:20
Gibson gebruikt al jaren wat moderners (wat de grootse klacht is van de vintage liefhebbers :) ) , dit is niet echt vergelijkbaar met vintage nitro en is ook veel sterker dan het oude spul. omdat het wel een echte lak is en geen poly reageert hij soms nog wel met bepaalde stands
poly is uiteindelijk het sterkst maar veel klanten van Gibson hebben dat liever niet (ik denk dat dan weer is omdat met name in de jaren 80 en 90 de poly lakken gemiddeld een mm of 10 dik waren )

barno
10 oktober 2017, 11:45
awrite 10 mmdikke lak. wel dikke besparing op hout dan 😄

Rick trodat
10 oktober 2017, 12:12
Ik snap het wel hoor dat andere lak wordt gebruikt. Ik heb onlangs ook een gitaar gespoten met nitro van Boston en pas na 6 weken was de lak hard genoeg om te polijsten.

In het verleden heb ik eens een gitaarneck gespoten met 2K blanke lak en niet alleen was die lak sneller droog, ook zat er al voordat ik het ging polijsten een schitterende glans op. Iets wat ik bij Nitro niet had. Daarnaast is nitro lak een stuk zachter en minder krasvast.

Eigenlijk is het gewoon een klote lak.

PRS gebruikt ook op maar hele enkele modellen deze lak en de rest is iets anders.

Erik de Perik
10 oktober 2017, 16:19
Ik heb vaak gehoord en gelezen dat nitro in spuitbussen toch echt iets anders is, vanwege dat het in een spuitbus zit

mrweird
10 oktober 2017, 16:53
Ik heb vaak gehoord en gelezen dat nitro in spuitbussen toch echt iets anders is, vanwege dat het in een spuitbus zit

Duh..

Enfin, het was dus hier: https://s1.postimg.org/45qlr7xupr/1_DCD56_DA-6_B53-4852-88_E5-63935_C5920_D9.jpg
En deze stonden d'r ook.
https://s1.postimg.org/2vnokwede7/5_BAB7_DDC-8_F77-4_EB3-944_B-49_BC56_EE9_F5_E.jpg
En deze speelde 't lekkerste
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21557677_10212869488439469_595503993670368323_n.jp g?oh=274f07ebc26983997ad7274f994d125f&oe=5A78D4AC

fred dons
10 oktober 2017, 19:43
mooie ding, geen overdreven top maar wel een goede vintage vibe

nog even over de spuitbussen, ik laat mijn cellulose uit blik door de winkel in spuitbussen stoppen, reken maar dat dat net zo cellulose in de spuitbus als daarbuiten is ;)
overigens is die cellulose anders dan de gibson cellulose omdat er minder plastirizers in zitten (maar reken maar dat je geen verschil hoort :D )

Orpheo
10 oktober 2017, 21:09
mooie ding, geen overdreven top maar wel een goede vintage vibe

nog even over de spuitbussen, ik laat mijn cellulose uit blik door de winkel in spuitbussen stoppen, reken maar dat dat net zo cellulose in de spuitbus als daarbuiten is ;)
overigens is die cellulose anders dan de gibson cellulose omdat er minder plastirizers in zitten (maar reken maar dat je geen verschil hoort :D )
AH, daarom is ie zo zacht, zelfs na maanden curen ;)

jan jansen
11 oktober 2017, 18:08
In het verleden heb ik eens een gitaarneck gespoten met 2K blanke lak en niet alleen was die lak sneller droog, ook zat er al voordat ik het ging polijsten een schitterende glans op. Iets wat ik bij Nitro niet had. Daarnaast is nitro lak een stuk zachter en minder krasvast.

Eigenlijk is het gewoon een klote lak. .[/QUOTE]


Onzin...heb je een goede nitro cellulose lak dan kan je per dag meerdere lagen spuiten, zo snel droogt dat. Heb je de verdunning goed dan is het zeer snel droog. Na een laag of 10 (essen body met filler)kan ik echt wel na een weekje(of eerder als moet) gaan polijsten. Nu gebruik ik wel nog steeds de ouderwetse cellulose lak en verdun het zelf met thinner. Nee doe mij maar cellulose lak, geen betere lak dan zelf te spuiten. En zeker voor de liefhebber van een oude look kan je binnen zeer snelle tijd een craquelé uiterlijk verkrijgen als het moet....ben ik ooit eens per ongeluk achter gekomen...

Tabula Rasa
11 oktober 2017, 18:13
Ik heb echt al behoorlijk wat Nitro gespoten en moest iedere keer echt wel weken (4-6) wachten voordat ie helemaal uitgehard was. Eerder polijsten kon wel. Voelde droog aan, maar zakte nog in en was niet droog. De nevel die je als laatste aanbrengt is zo droog.... Maar polijsten????

gepost met Tapatrut.

JVGM-music
11 oktober 2017, 19:28
Langer wachten tussen de lagen. Als je al lak erop spuit als de ondergrond nog niet uitgedampt is dan sluit je verdunningsmiddel in.Droogt het eigenlijk nooit. O, en cellulose lak akelig slecht voor de gezondheid.

Tabula Rasa
11 oktober 2017, 19:59
Ik doe 2 a 3 hele dunne lagen per dag, aantal dagen op rij.

gepost met Tapatrut.

Napoje
11 oktober 2017, 20:03
Ik heb hier nog nooit een echt goede reden om nitrolak te gebruiken anno 2017.

Tabula Rasa
11 oktober 2017, 20:14
Ik heb hier nog nooit een echt goede reden om nitrolak te gebruiken anno 2017.Makkelijk te spuiten. Ziet er naar mijn mening beter uit. Verouderd mooi.

gepost met Tapatrut.

barno
11 oktober 2017, 20:20
Ik heb hier nog nooit een echt goede reden om nitrolak te gebruiken anno 2017.

Nitro glanst anders dan moderne lakken, iets meer fluweelig. Voelt ook iets anders aan (omdat het nooit zo hard is als poly). Subtiele verschillen die belangrijk zijn voor den liefhebber. Technische argumenten zijn er niet, maar die zijn zelden echt belangrijk in guitarville.

JVGM-music
11 oktober 2017, 21:23
Ik heb hier nog nooit een echt goede reden om nitrolak te gebruiken anno 2017.

Nou ja, de laagdikte is een stuk minder dan de moderne acrylaat en polyurethaan lakken. Vandaar ook dat men claimt een geluidsvoordeel te behalen met cellulose lak. En cellulose is in principe ook een houtproduct dus zou het ook een betere eenheid moeten vormen met het instrument. Maar daar is niets van bewezen.

fred dons
12 oktober 2017, 16:44
het voordeel is dat het makkelijk te verwerken is (2k is een stuk moeilijker), makkelijk te polijsten, en het is gemakkelijk te repareren. Als Fabrikant ontkom je er niet aan om 2k lakken of andere lakken te gebruiken die binnen 48 uur volledig uitgehard zijn maar voor de zelfbouwer met voldoende vrijtijd is dat minder van belang

btw als je goed naar nieuwe les Pauls kijkt dan zul je zien dat ze inderdaad een satijnachtige gloss hebben, dat betekent niet dat ze niet hoogglans kunnen zijn maar Gibson heeft het geduld of de tijd niet om haar lakken wat langer uit te laten harden voordat ze gaat polijsten (Gibson brengt ook high gloss gitaren uit Maar die hebben dus Meer tijd gehad en zijn wat duurder)
een hoogglangs LP ziet er hierdoor wat "nepper" uit omdat je het gewoon niet gewend bent

mrweird
12 september 2018, 13:15
Bump!!

Ik heb nu die aan mezelf beloofde Les Paul met nitro lak, en ik hen een standaard met kurk gekocht voor thuis..
Als ik elders ben (oefenruimte) en ik zet m'n les paul even op een standaard met rubber, voor een uurtje kan het geen kwaad neem ik aan?
Tx,

Rico

Tupelo
12 september 2018, 13:34
Doet er gewoon ff een theedoek tussen, of trek er een sok over, dan hoef je jezelf dat nieteens af te vragen.

mrweird
12 september 2018, 14:06
Doet er gewoon ff een theedoek tussen, of trek er een sok over, dan hoef je jezelf dat nieteens af te vragen.

Moet ik een theedoek meenemen naar de oefenruimte. Dat ga ik ook een keer vergeten..

Tabula Rasa
12 september 2018, 14:38
Moet ik een theedoek meenemen naar de oefenruimte. Dat ga ik ook een keer vergeten..

Sokken heb je sowieso wel bij je. :-)

mrweird
12 september 2018, 15:03
Sokken heb je sowieso wel bij je. :-)

Niet altijd.. in de zomer vaak teenslippers. :-)

Tabula Rasa
12 september 2018, 15:11
Twee sokken standaard in je koffer of gigbag moet toch wel lukken?

mrweird
12 september 2018, 15:22
Twee sokken standaard in je koffer of gigbag moet toch wel lukken?

Ja dat moet wel lukken, maar dat betekend dus dat Nitro zo kwetsbaar is dat een uurtje tegen plastic met weekmakers houden voldoende is om de lak te mollen??

Agent_Smith
12 september 2018, 15:31
Nou, ik heb dozijnen Gibsons gehad en nu nog 10 ofzo en in een oefenruimte ofzo gebruik ik gewoon een normale standaard hoor. Zo'n vaart loopt dat niet. Nog nooit last van gehad dat de lak beschadigd. En daar zitten vintage en nieuwe Gibsons tussen.
Thuis zit alles altijd gewoon in de koffer.
Zou toch een beetje te dol zijn als je je gitaar niet gewoon op een standaard kunt zetten.

Ik heb het wel eens gehad met 'verse' nitro (paar maanden jong ofzo) van een gitaar die ik zelf in nitro gespoten had.

mrweird
12 september 2018, 21:34
Nou, ik heb dozijnen Gibsons gehad en nu nog 10 ofzo en in een oefenruimte ofzo gebruik ik gewoon een normale standaard hoor. Zo'n vaart loopt dat niet. Nog nooit last van gehad dat de lak beschadigd. En daar zitten vintage en nieuwe Gibsons tussen.
Thuis zit alles altijd gewoon in de koffer.
Zou toch een beetje te dol zijn als je je gitaar niet gewoon op een standaard kunt zetten.

Ik heb het wel eens gehad met 'verse' nitro (paar maanden jong ofzo) van een gitaar die ik zelf in nitro gespoten had.

Tx! Dat zijn ervaringen waar ik wat aan heb.

Da Vinci
13 september 2018, 10:35
Ik heb in de repetitieruimte zo'n uitklapstandaard waar ik m'n Gibson in zet. Heeft tot nu toe niet tot schade geleid, maar hij staat er zoals je aangeeft relatief kort in. En ik zou het aan de onderkant van de body ook nog niet heel erg vinden eigenlijk.
Thuis heb ik zo'n rek als in de beginpost, daar heb ik wat doeken tussen liggen. Want als het op de hals gaat 'rommelen' zoals bij de gitaar van PePe lijkt me dat toch niet zo fijn met spelen. Dat moet gewoon lekker egaal zijn.