PDA

View Full Version : Douane onderzoekt gitaar op illegaal hout



Rogueny
9 oktober 2017, 13:24
https://www.facebook.com/douane/?hc_ref=ARQp2yzyOoIkj-_1GFA5M8ubw-gP419uXt7bY6a1oIaTAyJNjWaACl9nbWewpYml6HM&fref=nf

Kwam ik toevallig net tegen op de facebook van de Douane. Dit gaat toch wel erg ver. Een oude Gibson onderzoeken op 'fout hout'. De gitaar is ouder dan de regelgeving. Wat zou er gebeuren wanneer blijkt dat een gitaar verkeerd hout bevat? Kan het dan zonder pardon in beslag genomen worden?

Mr.Fingers
9 oktober 2017, 13:33
In beslagname, boete voor de invoerder en vernietiging. En dat is al voorgevallen dat een vintage Martin (prewar 28 reeks) met brazilian rosewood zonder pardon de versnipperaar in ging wegens fout papiewerk.

Ik zie een Gibson ES330 van de late jaren '60 (1966 of later), daar zit sowieso een palissander toets op, dewelke sinds 1 januari 2017 onderhevig is aan CITES-bepalingen. Sinds 1966 is Gibson gestopt met Rio palissander te gebruiken, dus dat zou geen probleem mogen geven (Rio valt bijna niet meer in- of uit te voeren). Maar er hoort wel een CITES-certificaat bij de gitaar te zijn waarop staat dat het een "pre-convention" instrument is.

Little Jay
9 oktober 2017, 13:44
En dat is al voorgevallen dat een vintage Martin (prewar 28 reeks) met brazilian rosewood zonder pardon de versnipperaar in ging wegens fout papiewerk.

yeah right... denk dat er ergens een douane ambtenaar ineens een nieuwe prewar Martin bleek te hebben!

More serious: lijkt me wel sterk dat in zo'n geval een antiek instrument meteen vernietigd zou worden. Gaat het dan niet retour afzender met een boete of zo? Lijkt me logischer? En anders zou ik in huilen uitbarsten, pure cultuurvernietiging!

Mr.Fingers
9 oktober 2017, 13:47
Zelf gehoord van een gitaarspelende douanier die ik ken. Het brak zijn hart, maar de gitaar werd onherroepelijk in een verzegelde container "weggebracht voor vernietiging" tezamen met namaakspullen uit China, illegaal ivoor (slagtanden maar ook kleine sigarenkistjes,...), ...

barno
9 oktober 2017, 14:01
Nieuwe Cites regels: heb er zelf last van want stuur regelmatig gitaren naar US. Maar ik stuur braaf een (pre)convention certificaat mee voor het rosewood van toets en brug. Beetje vervelend want kost 30 euro en moet ruim op voorhand aangevraagd worden (met de juiste info betreffende het hout en herkomst) maar soit. Als enigszins milieubewuste mensch kan ik er niks op tegen hebben, dat beschermen van tropische houtsoorten. Het dadelijk vernietigen lijkt me toch wat overdreven. Mocht er obvious misleidende bedoelingen achterzitten, kan ik me het nog voorstellen maar nu al, net na nieuwe regelgeving? weet wel, men wordt geacht de wet te kennen, maar toch...

turboblues
9 oktober 2017, 20:50
Ik zie een Gibson ES330 van de late jaren '60 (1966 of later), daar zit sowieso een palissander toets op...
Die logica ontgaat me!?! Je geeft iets later zelf al aan dat Gibson sinds 1966 gestopt is met palissander (bij de meeste modellen).
Bedoelde je misschien "Geen" palissander toets..?

wietse
10 oktober 2017, 00:49
Die logica ontgaat me!?! Je geeft iets later zelf al aan dat Gibson sinds 1966 gestopt is met palissander (bij de meeste modellen).
Bedoelde je misschien "Geen" palissander toets..?

goed lezen mr fingers zegt RIO pallisander, daarmee is gibson sinds 1966 gestopt, de andere palisander soorten zijn pas sinds begin dit jaar verboden.

vulvasonic
11 oktober 2017, 02:47
Maar.... hoe kom je aan zo'n certificaat? Waar vraag je die aan? En wie zijn er gemachtigd een dergelijk certificaat uit te schrijven? Is dit allemaal niet bijzonder fraudegevoelig? Emmers vol vragen. :eek:


Nieuwe Cites regels: heb er zelf last van want stuur regelmatig gitaren naar US. Maar ik stuur braaf een (pre)convention certificaat mee voor het rosewood van toets en brug. Beetje vervelend want kost 30 euro en moet ruim op voorhand aangevraagd worden (met de juiste info betreffende het hout en herkomst) maar soit. Als enigszins milieubewuste mensch kan ik er niks op tegen hebben, dat beschermen van tropische houtsoorten. Het dadelijk vernietigen lijkt me toch wat overdreven. Mocht er obvious misleidende bedoelingen achterzitten, kan ik me het nog voorstellen maar nu al, net na nieuwe regelgeving? weet wel, men wordt geacht de wet te kennen, maar toch...

fred dons
11 oktober 2017, 09:05
goed lezen mr fingers zegt RIO pallisander, daarmee is gibson sinds 1966 gestopt, de andere palisander soorten zijn pas sinds begin dit jaar verboden.

niet verboden maar strenger gereguleerd ;) als in; als je door middel van een certificaat kan aantonen dat het gebruikte hout al voor dit jaar in je bezit was dan wel dat het hout op een sustainable manier geoogst is en de herkomst van het hout ok is dan mag het nog steeds gebruikt worden

Brad
11 oktober 2017, 10:55
Als ze die ellende nou gewoon bij de bron aanpakken in plaats van dat ze gitaristen gaan pesten bij de grens, dan bereik je werkelijk wat.

Orpheo
11 oktober 2017, 12:13
Maar.... hoe kom je aan zo'n certificaat? Waar vraag je die aan? En wie zijn er gemachtigd een dergelijk certificaat uit te schrijven? Is dit allemaal niet bijzonder fraudegevoelig? Emmers vol vragen. :eek:

Zakelijk bezien: rvo.

Consumenten: geen idee.

turboblues
11 oktober 2017, 23:12
goed lezen mr fingers zegt RIO pallisander, daarmee is gibson sinds 1966 gestopt, de andere palisander soorten zijn pas sinds begin dit jaar verboden.

Ja, ik zat in de war. Ik gebruik normaal de term "Rio pallisander" niet. Ik zeg altijd Brazilian Rosewood.
Ik dacht bij pallisander meteen aan Brazilian rosewood (Rio pallisander dus).
Excuseer voor de domme opmerking.
Dat terzijde : ik zit ook middenin een Cites aanvraag voor een gitaar met Brazilian rosewood fretboard of "Dalbergia Nigra" zoals die mannen dat zo mooi omschrijven . Is al bijna 2 maanden geleden aangevraagd (België dus) en toevallig gisteren hebben ze opnieuw contact opgenomen voor enkele idiote vragen te stellen die ik eigenlijk al beantwoord had bij mijn aanvraag.. bureaucratie..

Little Jay
6 november 2017, 11:34
Gasten,

Google-en geeft me nog steeds geen definitieve bevestiging, dus misschien weten jullie dit: bij het kopen van een gitaar uit de VS van een particulier (in casu een Gibby uit '89 met palissander toets - gezien jaartal dus geen Brasilian Rosewood), loop je dan ook tegen de CITES-regels aan? Moet een ontheffing/importvergunning worden gevraagd?

Wat ik lees op google heeft steeds betrekking op het exporteren.

Graag jullie expertise!

barno
6 november 2017, 12:16
Alle rosewood (dus ook indian, pau ferro, enz...) valt vanaf 2017 onder Cites regulations

als ik gitaren naar us stuur, stuur ik een exportvergunning mee die ik eerst heb aangevraagd. de ontvanger moet niks bijzonder doen. Dus als je dat omdraait: verkoper verstuurt je de gitaar met een door hem aangevraagde exportvergunning (pre convention).

edit: ik vraag een re-export vergunning aan als ik rosewood naar US stuur (want het is ooit naar hier geïmporteerd), maar of dat ook zo moet, weet ik niet zeker.

Little Jay
6 november 2017, 13:59
Alle rosewood (dus ook indian, pau ferro, enz...) valt vanaf 2017 onder Cites regulations

als ik gitaren naar us stuur, stuur ik een exportvergunning mee die ik eerst heb aangevraagd. de ontvanger moet niks bijzonder doen. Dus als je dat omdraait: verkoper verstuurt je de gitaar met een door hem aangevraagde exportvergunning (pre convention).

edit: ik vraag een re-export vergunning aan als ik rosewood naar US stuur (want het is ooit naar hier geïmporteerd), maar of dat ook zo moet, weet ik niet zeker.

Ok, dus ik hoef in principe niks te doen. Wat gebeurt er als de verkoper in de US geen export (of re-export) vergunning aanvraagt? Daar heb ik natuurlijk geen controle over, hij kan 'm op de bus gooien zonder exportvergunning aan te vragen. Gaat de gitaar dan de shredder in en ben ik m'n geld kwijt?

barno
6 november 2017, 14:09
Ok, dus ik hoef in principe niks te doen. Wat gebeurt er als de verkoper in de US geen export (of re-export) vergunning aanvraagt? Daar heb ik natuurlijk geen controle over, hij kan 'm op de bus gooien zonder exportvergunning aan te vragen. Gaat de gitaar dan de shredder in en ben ik m'n geld kwijt?

Geen idee, er gaan straffe (indianen)verhalen daarover rond maar denk niet dat het zo'n vaart loopt. Kans is trouwens groot dat er geen controle wordt gedaan. Ik heb begin dit jaar eentje verstuurd zonder vergunning en die is evengoed aangekomen. Maar tegenwoordig geef ik toch liever 30 euro aan vergunning dan in spanning te moeten zitten wachten.

Pepe
6 november 2017, 14:17
Als de gitaar niet aankomt, wat geen probleem zal zijn om aan te tonen wanner de douane de gitaar confisqueert, dan laat je PP het geld terugboeken.
Beetje verkoper houdt daar rekening mee maar als het een onervaren particulier betreft kan je het onderwerp opgooien voordat je de koop bevestigd.

Little Jay
6 november 2017, 19:37
Ok thanks, ik ga met de verkoper overleggen.

Orpheo
7 november 2017, 07:41
Alle rosewood (dus ook indian, pau ferro, enz...) valt vanaf 2017 onder Cites regulations

als ik gitaren naar us stuur, stuur ik een exportvergunning mee die ik eerst heb aangevraagd. de ontvanger moet niks bijzonder doen. Dus als je dat omdraait: verkoper verstuurt je de gitaar met een door hem aangevraagde exportvergunning (pre convention).

edit: ik vraag een re-export vergunning aan als ik rosewood naar US stuur (want het is ooit naar hier geïmporteerd), maar of dat ook zo moet, weet ik niet zeker.

Pau Ferro is geen dalbergia. Valt er dus niet onder.

Over vernietigde gitaren: laat daar geen misverstand dat bestaan: de RVO heeft dit jaar al containers gitaren vernietigd omdat er hier geen importvergunning is aangevraagd.

denis.hermans
29 juni 2020, 17:54
Mag ik even een update vragen ? Ik weet voor gewoon rosewood zijn de regels versoepeld, voor brazilian rosewood niet.
Ik ben nu geïnteresseerd in een guild x 175 uit 1960 uit de V.S. . Toets en brug zijn uit brazilian rosewood. Kan ik nu mits de nodige papieren toch tot aankoop overgaan of lukt import in Eu zowieso niet ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gitaar met brazilian rosewood enkel kan ingevoerd worden in de Eu als het een "herinvoer" is, maw de gitaar moet dan ooit al in de Eu geweest zijn . Of is deze info fout/ook achterhaald ? Mvg, Denis

Orpheo
30 juni 2020, 11:41
Je kan Dalbergia Nigra uberhaupt invoeren, MITS je aan kan tonen dat het pre-verbod gekapt en verwerkt is. De leverancier moet daar dus een exportvergunning voor regelen, als bewijs dat het 'oud' genoeg is. Met die vergunning kan jij dan een importvergunning regelen.

Veel werk, maar het kan wel.

benwave
30 juni 2020, 13:26
Mag ik even een update vragen ? Ik weet voor gewoon rosewood zijn de regels versoepeld, voor brazilian rosewood niet.
Ik ben nu geïnteresseerd in een guild x 175 uit 1960 uit de V.S. . Toets en brug zijn uit brazilian rosewood. Kan ik nu mits de nodige papieren toch tot aankoop overgaan of lukt import in Eu zowieso niet ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gitaar met brazilian rosewood enkel kan ingevoerd worden in de Eu als het een "herinvoer" is, maw de gitaar moet dan ooit al in de Eu geweest zijn . Of is deze info fout/ook achterhaald ? Mvg, Denis

Hier heb je het stukje van het RVO :

Dalbergia nigra is streng beschermd en staat op Bijlage A en Appendix I. Voor invoer en uitvoer heeft u een vergunning nodig. Hout, producten of voorwerpen die gemaakt zijn van Dalbergia nigra mag u niet invoeren voor commercieel gebruik. Met commercieel gebruik bedoelen we dat u het weggeeft, ruilt, huurt of verkoopt. Het maakt niet uit of u er iets voor terugkrijgt. U mag het dus alleen invoeren in de Europese Unie (EU) als u het zelf houdt.

Vervoert of (ver)koopt u Dalbergia nigra binnen de EU? U heeft een EU-certificaat nodig. En u moet kunnen bewijzen dat u het voorwerp of product legaal heeft gekocht of gekregen. Meer informatie over het EU-certificaat leest u op de pagina CITES-soorten binnen de Europese Unie. Wilt u meer weten over handel buiten de EU? Bekijk dan de pagina CITES-soorten buiten de Europese Unie.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitzonderingen Dalbergia-soorten, ( waaronder dus Latifolia cq Indian rosewood deze text is van mij )
Er zijn uitzonderingen voor de bescherming van Dalbergia-soorten die op Bijlage B staan. Deze uitzonderingen staan in een aantekening (annotatie #15) bij de bijlage. U heeft geen in- of uitvoervergunning nodig voor:

bladeren, bloemen, pollen, vruchten en zaden;
eindproducten met maximaal 10 kg Dalbergia hout per zending;
afgewerkte muziekinstrumenten, afgewerkte onderdelen van muziekinstrumenten en afgewerkte accessoires voor muziekinstrumenten;
delen en producten van de Dalbergia cochinchinensis die onder annotatie #4 vallen. In de Soortenlijst ziet u welke delen en producten onder annotatie #4 vallen;
delen en producten van Dalbergia soorten die oorspronkelijk uit Mexico komen en onder annotatie #6 vallen. In de Soortenlijst ziet u welke delen en producten onder annotatie #6 vallen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Reizen met muziekinstrumenten
Reist u in een groep, bijvoorbeeld een orkest, en neemt u muziekinstrumenten mee? Vervoert u deze bij elkaar in een container? En zit er Dalbergia-hout in de instrumenten, dat niet van de Dalbergia nigra is? Dan hoeft u geen vergunning aan te vragen.

Gaat u op vakantie of reizen naar een land buiten de EU? En neemt u een instrument mee met Dalbergia-hout van soorten van Bijlage B? Hiervoor geldt een vrijstelling. Het maakt niet uit of u meereist met de instrumenten. U mag het ook eerder of later versturen.

Neemt u een instrument mee waar Dalbergia nigra in zit? U heeft een uitvoervergunning nodig uit Nederland. En een invoervergunning in het land waar u naartoe gaat. Reist u vaak met dit instrument? Dan kunt u misschien beter een muziekinstrumentencertificaat (MIC) aanvragen. Meer informatie hierover leest u op de pagina Reizen met muziekinstrumenten.

denis.hermans
30 juni 2020, 16:31
Bedankt voor de informatie !