PDA

View Full Version : Voeding? goedkoop is duurkoop (brom)



lindstrom
9 oktober 2017, 12:07
Al even kamp ik met een brom/fluittoon in mijn pedalen door een goedkope niet-gebalanceerde voeding.

Zodra ik mijn mercury box aanzet, wordt het alleen nog maar erger.
Vanaf vandaag ga ik mijn pedalboard opnieuw opbouwen en zoek ik, betaalbaar maar goede voeding.
Ik gebruik 8 pedalen.

Wat raden jullie mij aan? budget ca. € 50,-

The Lo Lands
9 oktober 2017, 13:00
Wat raden jullie mij aan? budget ca. € 50,-

Truetone 1 spot adapter of batterijen

lindstrom
9 oktober 2017, 13:01
Ah ok, maar dat is toch zo'n geschakelde voeding? mijn vorige geschakelde voeding maakte juist herrie op de overdrive en heb voor de overdrive een losse spoelvoeding gekocht toen. een goedkope waarbij ik nu andere storingen heb dus.

Maar de 1 spot heeft een stille werking?

The Lo Lands
9 oktober 2017, 13:12
Ah ok, maar dat is toch zo'n geschakelde voeding? mijn vorige geschakelde voeding maakte juist herrie op de overdrive en heb voor de overdrive een losse spoelvoeding gekocht toen. een goedkope waarbij ik nu andere storingen heb dus.

Maar de 1 spot heeft een stille werking?
Binnen je budget wordt het lastig een 'betere' multi voeding met 8 'isolated' uitgangen aan te schaffen. Harley Benton heeft een goedkope multi voeding maar heeft geen isolated uitgangen dus werkt niet anders dan bijvoorbeeld de One Spot. De One Spot werkt bij velen prima maar kan inderdaad ook storing geven, kwestie van uitproberen.

the sure thing
9 oktober 2017, 13:49
Je budget laat IMHO geen enkele serieuze optie toe. Advies: spaar door voor een goede voeding als je van plan bent de komende tig jaar nog gitaar te blijven spelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjtevel
9 oktober 2017, 14:16
Zoals je al in je topictitel aan geeft: goedkoop is duurkoop. Ik snap persoonlijk niet dat mensen een plankje volgooien met pedaaltjes ter waarde van honderden euro’s, maar wel het beste verwachten van een voeding van een paar tientjes.

Kim Wilson
9 oktober 2017, 14:24
Een 1-Spot werkt anders prima, zeker tot een pedaaltje of 6. Alleen het gegeven dat je een hoop geld aan de rest van je gear hebt gespendeerd, betekent niet dat alle randzaken ook veel geld móeten kosten. Goed is goed. Het hoeft niet boutique, high-end of exotisch, zolang het maar doet wat het moet doen, op de juiste manier. En de 1-Spot doet dat, voor een paar tientjes.

The Lo Lands
9 oktober 2017, 14:36
Een 1-Spot werkt anders prima, zeker tot een pedaaltje of 6. Alleen het gegeven dat je een hoop geld aan de rest van je gear hebt gespendeerd, betekent niet dat alle randzaken ook veel geld móeten kosten. Goed is goed. Het hoeft niet boutique, high-end of exotisch, zolang het maar doet wat het moet doen, op de juiste manier. En de 1-Spot doet dat, voor een paar tientjes.

Het advies is dus doorsparen voor een multi-power supply of de One Spot proberen. Uiteraard kan TS ook Marktplaats in de gaten houden voor tweedehands voedingen van bijvoorbeeld Cioks, Voodoo Lab, Truetone etc.

Iets duurdere opties met 8 isolated uitgangen zijn bijvoorbeeld de Mooer Micro Power (82 euro) of XVive Micro Power (69 euro). Nog geen top voedingen maar door de isolated uitgangen wel minder storingsgevoelig.

almarvk
9 oktober 2017, 14:41
Tja, ik vind het altijd maar een beetje vaag gedoe over die voedingen. Ik heb met vele voedingen gewerkt, en merk zelf weinig verschil. Die 1 Spot dingen werken altijd, nog nooit iemand over horen klaren. Daisy chain erbij en go. Natuurlijk zijn er pedalen die veel stroom nodig hebben, of gevoelig zijn etc. maar met een paar standaard pedalen is een 1Spot gewoon meer dan prima.




Of moet je de kabels omdraaien voor een beter resultaat?

The Lo Lands
9 oktober 2017, 15:00
Tja, ik vind het altijd maar een beetje vaag gedoe over die voedingen. Ik heb met vele voedingen gewerkt, en merk zelf weinig verschil. Die 1 Spot dingen werken altijd, nog nooit iemand over horen klaren. Daisy chain erbij en go. Natuurlijk zijn er pedalen die veel stroom nodig hebben, of gevoelig zijn etc. maar met een paar standaard pedalen is een 1Spot gewoon meer dan prima.

Het is niet zo ingewikkeld maar voor een budget van 50 euro ben je gewoon beperkt in je keuze. Daarnaast 8 effecten? Neem een aantal stroom vretende (digitale) effecten en je kunt al snel op de max stroom zitten wat de One Spot kan leveren. Verder als je 12 of 18 volt pedalen heb dan valt de One Spot al af. Maar ik ga er vanuit dat TS hier verder over nagedacht heeft :-) Is alles 9V en opgeteld niet meer dan 1700mA dan is de One Spot zeker het proberen waard...

lindstrom
9 oktober 2017, 15:30
Alles is 9v en zeer weinig digitale meuk op mijn plank. Eigenlijk niets. dacht ik.

ff opsommen: Korg tuner DT10 -> Dunlop Zakk Wylde Wah -> Mooer Slow Engine -> Brunetti Mercury box -> CAE linedriver / booster -> MXR Carbon Copy delay -> EHX Holy Grail (oud type) -> Rocktron Deep Blue Chorus.

The Lo Lands
9 oktober 2017, 16:42
Alles is 9v en zeer weinig digitale meuk op mijn plank. Eigenlijk niets. dacht ik.

ff opsommen: Korg tuner DT10 -> Dunlop Zakk Wylde Wah -> Mooer Slow Engine -> Brunetti Mercury box -> CAE linedriver / booster -> MXR Carbon Copy delay -> EHX Holy Grail (oud type) -> Rocktron Deep Blue Chorus.

Ik zou dan eerst de One Spot adapter (daisy chain) proberen en anders eventueel de iets duurdere Mooer- of XVive Micro Power supply (isolated). Mocht dat allemaal toch niet goed werken kun je altijd nog naar de duurdere voedingen kijken. Bestel bij Baks en je hebt 60 dagen niet goed geld terug garantie!

Kim Wilson
9 oktober 2017, 16:45
Dat is bij elkaar nog geen 500 mA. Die Holy Grail pakt wel ruim 200 mA, het is maar de vraag of je dat redt met zo'n duur ding met geïsoleerde outputs. Met een 1-Spot is dat geen probleem.

The Lo Lands
9 oktober 2017, 17:20
Dat is bij elkaar nog geen 500 mA. Die Holy Grail pakt wel ruim 200 mA, het is maar de vraag of je dat redt met zo'n duur ding met geïsoleerde outputs. Met een 1-Spot is dat geen probleem.

De Mooer Micro Power (met meegeleverde externe 12V adapter) heeft 8 isolated uitgangen á 9V - 300 mA per uitgang dus is een optie, voor 79 euro bij Baks...

orangerocker
9 oktober 2017, 18:04
Voor net iets meer (66eu) koop je twee Harley Benton Powerplant Juniors. Elk 5 x 120mA uitgangen, dus als je vooral (relatief zuinige) 9v pedalen hebt (18v of 240mA uit twee uitgangen kan ook met behulp van een kabeltje) is dat een mooie optie met geïsoleerde uitgangen voor weinig.

Ik en de andere gitarist van de band waarin ik speel, hebben dit allebei op onze boards: probleemloos.

miyaru
9 oktober 2017, 19:18
Ik heb negen pedalen op een One Spot, waaronder één digitaal pedaal - een Digitech Ventura Vibe. Gaat allemaal prima, heb alleen mijn EHX Holy Grail op zijn eigen voeding gezet die werd meegeleverd.

Gewoon proberen zo'n One Spot, terugsturen kan altijd nog!

jan7
9 oktober 2017, 21:21
EHX Holy Grail (oud type) schijnt nogal een moeilijk pedaal te zijn wat betreft voeding/noise.

Mijn 1-spot is muisstil zolang er minstens 1 element in de keten (pedaal, versterker, usb interface, laptop,..) een stekker met randaarde heeft, zoniet bromt ie verschrikkelijk.
Bijna al mijn amps en laptops hebben een stekker met randaarde dus geen probleem.

Mijn Roland Cube 30 had geen randaarde stekker en één laptop heeft dat ook niet en dan had ik brom van de 1 spot totdat ik een apart draadje naar de aardingspin in een stopcontact trok.
Zelfde probleem met mijn Zoom G3 als ik die als koptelefoon versterker gebruikte tesamen met mijn pedalboard.

Met die oude Boss adapters had ik dat probleem nooit, maar die genereren dan weer meer EMI waardoor je moet opletten dat ze niet te dicht in de buurt van spoelen (pickups, reverb tank) komen.

soup
9 oktober 2017, 21:54
Gewoon even doorsparen en je budget verhogen en en dit bv. kopen: http://cioks.com/products/schizophrenic-link/.

Ik heb de mijne al lang, ik denk nu al minstens 6-8 jaar en nooit problemen gehad of ruis of wat dan ook.

Brum
9 oktober 2017, 22:00
EHX Holy Grail (oud type) schijnt nogal een moeilijk pedaal te zijn wat betreft voeding/noise.

Honderd procent de boosdoener. Die Holy Grail is inderdaad een kieskeurig pedaal qua voeding, zowel de stoeptegel als de nano versie. Sowieso vraagt dit pedaal erg veel met z'n 200 mA, wat de meeste voedingen al niet trekken in combinatie met meerdere pedalen. De fluittoon is een bekend probleem. Ik heb het met beide versies ervaren. Onespotje vond ie ook niet zo fijn en verhielp het probleem niet. Sowieso zijn Onespotjes niet zo stil. Kom je bij opnames wel achter (zo'n moment dat je er eigenlijk niet achter wilt komen).

lindstrom
10 oktober 2017, 08:28
Honderd procent de boosdoener. Die Holy Grail is inderdaad een kieskeurig pedaal qua voeding, zowel de stoeptegel als de nano versie. Sowieso vraagt dit pedaal erg veel met z'n 200 mA, wat de meeste voedingen al niet trekken in combinatie met meerdere pedalen. De fluittoon is een bekend probleem. Ik heb het met beide versies ervaren. Onespotje vond ie ook niet zo fijn en verhielp het probleem niet. Sowieso zijn Onespotjes niet zo stil. Kom je bij opnames wel achter (zo'n moment dat je er eigenlijk niet achter wilt komen).

Oei!! dat schijnt toch even ander licht op de zaak.

Het is uiteraard goed te testen door simpelweg de Holy Grail er even tussen uit te halen en te kijken wat er dan gebeurd.

Inmiddels lijkt doorsparen voor een "fatsoenlijke" voeding sowieso een goed uitgangspunt. Waarom zou ik willen bezuinigen op een voeding als ik wel veel geld steek in gitaren, spectraflex kabels, George L's patch kabels, buizenversterkers etc.

Tabula Rasa
10 oktober 2017, 08:51
Zelf heb ik een holy grail nano en die heeft ook nog weleens kuren met een andere voeding

gepost met Tapatrut.

The Lo Lands
10 oktober 2017, 10:08
EHX effecten valt dus ook onder de noemer, goedkoop is duurkoop ;-)

miyaru
10 oktober 2017, 10:46
Wat ik al zei: mijn Nano Holy Grail gaat alleen goed op zijn eigen voeding........ Maar om hem duurkoop te noemen........:???:

Nee zonder gekheid, ze zijn lastig dus......

Tabula Rasa
10 oktober 2017, 10:51
Holy grail nano is geniaal is z'n geld dik en dwars waard!

gepost met Tapatrut.

The Lo Lands
10 oktober 2017, 11:14
Waren ze alleen maar kwalitatief iets beter gebouwd. Een beetje een Behringer in een EHX jasje. Ik heb zelf één EHX pedaal gehad en de kwaliteit van componenten en afwerking was onder de maat. Daar betaal je ook voor, het effect klonk overigens aardig.

Tabula Rasa
10 oktober 2017, 12:21
Ik heb twee pedalen van EHX en heb weinig opmerkingen op de bouwkwaliteit. Toggle op de HG nano is wel heel erg klein en kwetsbaar, maar verder.....
Het andere pedaal is de DMM (die stoeptegel)

gepost met Tapatrut.

lindstrom
10 oktober 2017, 12:28
Holy Grail uit de keten gehad, getest, nog steeds zelfde probleem. Zit m toch in de voeding denk ik.

The Lo Lands
10 oktober 2017, 12:52
Holy Grail uit de keten gehad, getest, nog steeds zelfde probleem. Zit m toch in de voeding denk ik.

Probeer meerdere effecten één voor één uit je keten te halen. Blijft het probleem dan nog steeds dan is het inderdaad de voeding! Je hebt verder geen effecten in de fx-loop van je versterkers? In dat geval is het soms verstandig voor die effecten een aparte voeding te gebruiken om een ground-loop te voorkomen.

Kim Wilson
10 oktober 2017, 13:11
Doet ie ook brommen als je geen gitaar hebt ingeplugd?

Sjtevel
10 oktober 2017, 13:36
Waarom zou ik willen bezuinigen op een voeding als ik wel veel geld steek in gitaren, spectraflex kabels, George L's patch kabels, buizenversterkers etc.

Dit dus. Een goede voeding gaat een heel mensenleven mee. Sinds ik mijn huidige voeding heb, heb ik nooit meer voor een andere hoeven kijken.

Brad
10 oktober 2017, 13:53
2 Boss adapters van 500mA en 2 van die multipluggen. Dan ben je iets duurder uit maar het werkt. Hoe storend is die brum eigenlijk?

https://www.bax-shop.nl/gitaareffect-voeding-adapter/boss-psa-230s-adapter?gclid=EAIaIQobChMIkv7L1f3l1gIVVUAbCh1_aguV EAQYAiABEgLJ-vD_BwE

https://www.thomann.de/nl/mooer_multi_plug_power_cable_8_angle.htm?sid=05097 e0384a2e36bdb02a5bc116739d9

D3nnis
10 oktober 2017, 14:31
Hoe storend is die brum eigenlijk?


Het is al even geleden dat ik 'm hier voorbij zag komen volgens mij, maar ik heb nooit last van Brum gehad ;)


Verder was ie al genoemd...de harley benton powerplant Jr. Heeft geïsoleerde uitgangen.
Ik merk geen verschil in bijgeluiden tov de pedalpower 2+.
Op 1 uitgang van mijn powerplant Jr na, die stoort inmiddels wel (waarom die wel en de anderen niet, geen idee).

lindstrom
10 oktober 2017, 15:36
Doet ie ook brommen als je geen gitaar hebt ingeplugd?

geen gitaarkabel in het ingaande jacksocket van het eerste pedaal,.. -> ja ook dan brom fluit.


Probeer meerdere effecten één voor één uit je keten te halen. Blijft het probleem dan nog steeds dan is het inderdaad de voeding! Je hebt verder geen effecten in de fx-loop van je versterkers? In dat geval is het soms verstandig voor die effecten een aparte voeding te gebruiken om een ground-loop te voorkomen.

Dat van het troubleshooten per pedaal was ook al bij me naar boven gekomen.

Ik gebruik geen loop nee. alles tussen gitaar en amps (1 of 2 amps, beiden geprobeerd maar geen verschil)


Een goede voeding gaat een heel mensenleven mee. Sinds ik mijn huidige voeding heb, heb ik nooit meer voor een andere hoeven kijken.

precies mijn gevoel nu ook.

telecastermaster
10 oktober 2017, 15:52
Goed zo.

Bite the bullet.Het is even kut maar je hebt er de rest van je leven geen omkijken meer naar.

The Lo Lands
10 oktober 2017, 16:58
Hierbij wel een interessante YT test met een wah pedaal en diverse merken power suplies die kunnen zorgen voor hum bij een wah door het strooiveld van de voeding. Een voeding die ze niet hebben getest maar ook erg stil blijft zijn de power supplies van Strymon. Uiteraard is deze test niet de belangrijkste factor voor de keuze van een goede power supply maar wel om rekening mee te houden bij de uiteindelijke plaatsing van je voeding en in dit geval een wah pedaal op je effectenplank. Andere effecten kunnen soms ook last hebben van dit strooiveld!


https://www.youtube.com/watch?v=4-_enmmi_Ac&t=1400s

Brum
10 oktober 2017, 18:14
Holy Grail uit de keten gehad, getest, nog steeds zelfde probleem. Zit m toch in de voeding denk ik.

Ah, oké. Verbaast me wel. Ik had namelijk exact hetzelfde probleem en dat was wel de Holy Grail. Maar goed, kan je die weer afstrepen. Toch iets positiefs.:)

Dutch66
11 oktober 2017, 09:24
Verder was ie al genoemd...de harley benton powerplant Jr. Heeft geïsoleerde uitgangen.


Ik twijfel een beetje 'hoe' geisoleerd de individuele uitgangen van de Jr. nu werkelijk zijn,
2 x 9 volt parallel (240 mA) ging prima als toepassing voor een wat dorstig pedaal.
Echter, 2 x 9 volt in serie (18 volt) leverde onherroepelijk een vette brom op, ik had 2 Jr's
maar ook een serie combinatie tussen beide werkte niet ...

Ze hebben trouwens wel jaren lang prima gefunctioneerd in een 'normale' 9 volt situatie,
en dan is 3 tientjes gewoon een steal!

The Lo Lands
11 oktober 2017, 10:06
Ik twijfel een beetje 'hoe' geisoleerd de individuele uitgangen van de Jr. nu werkelijk zijn,
2 x 9 volt parallel (240 mA) ging prima als toepassing voor een wat dorstig pedaal.
Echter, 2 x 9 volt in serie (18 volt) leverde onherroepelijk een vette brom op, ik had 2 Jr's
maar ook een serie combinatie tussen beide werkte niet ...

Ze hebben trouwens wel jaren lang prima gefunctioneerd in een 'normale' 9 volt situatie,
en dan is 3 tientjes gewoon een steal!

HB Jr. isolated = galvanisch gescheiden. Mogelijk zijn er meerdere technische manieren om de uitgangen 'isolated' te mogen noemen?

TS heeft 8 pedalen dus de HB Jr. is geen optie. Ik zou TS adviseren eens te kijken naar de Joyo en Cioks voedingen die in de YT video goed scoort met betrekking tot het magnetisch strooiveld. Als ik nu opzoek zou zijn naar een nieuwe voeding zou ik gaan voor de Cioks of Strymon power supplies. Ik heb al ruim 10 jaar twee Voodoo Lab voedingen onder mijn pedalboard hangen die mogelijk mijn tijd wel uitzitten :-)

Dutch66
11 oktober 2017, 12:14
HB Jr. isolated = galvanisch gescheiden. Mogelijk zijn er meerdere technische manieren om de uitgangen 'isolated' te mogen noemen?


Het heeft denk ik te maken met de perceptie van de term isolated, wat wezenlijk echt iets is anders is dan 'galvanisch' gescheiden, de 'isolated = galvanisch gescheiden' vlieger gaat hier dus niet op.

Verder denk ik dat zo'n HB toch een betere optie is dan bijvoorbeeld een enkele geschakelde voeding met een daisy chain, simpelweg omdat je dan mogelijke probleem combinaties een eigen (isolated) uitgang kunt geven, en de rest van de uitgangen met daisy chain(s) kunt voeden.
(Ik ga er dan even vanuit dat totaal 600 mA genoeg is...)

Uiteindelijk is een investering in een knappe voeding met voldoende uitgangen, die ook een 12 of 18 volt pedaal lust, de beste optie, want inderdaad als je veel geld uitgeeft aan de rest van je gear, is het eigenlijk gek dat je daar dan op zou bezuinigen.

The Lo Lands
11 oktober 2017, 12:23
Het heeft denk ik te maken met de perceptie van de term isolated, wat wezenlijk echt iets is anders is dan 'galvanisch' gescheiden, de 'isolated = galvanisch gescheiden' vlieger gaat hier dus niet op.

Verder denk ik dat zo'n HB toch een betere optie is dan bijvoorbeeld een enkele geschakelde voeding met een daisy chain, simpelweg omdat je dan mogelijke probleem combinaties een eigen (isolated) uitgang kunt geven, en de rest van de uitgangen met daisy chain(s) kunt voeden.
(Ik ga er dan even vanuit dat totaal 600 mA genoeg is...)

Uiteindelijk is een investering in een knappe voeding met voldoende uitgangen, die ook een 12 of 18 volt pedaal lust, de beste optie, want inderdaad als je veel geld uitgeeft aan de rest van je gear, is het eigenlijk gek dat je daar dan op zou bezuinigen.

Ik dacht op de Thomann site gelezen te hebben dat deze HB voedingen galvanisch gescheiden uitgangen heeft? Misschien kan een techneut hier nog een ander licht op schijnen?

Nu heb ik met mijn Voodoo Lab ook wel eens met een speciaal VL kabeltje twee 9V uitgangen samengevoegd voor 18V wat wel iets meer ruis gaf dan als ik alleen de 18V uitgang van mijn VL ISO-5 gebruikte. Het is soms als gebruiker lastig de vinger er op te leggen daar een aantal 'noise' problemen ook andere oorzaken kunnen hebben.

tmms
11 oktober 2017, 13:14
De powerplant jr. heeft vijf galvanisch gescheiden uitgangen, naar voorbeeld van weet ik niet meer. Misschien dat de verschillende stabilisatie-schakelingen door goedkope componenten eerder storing geven dan het origineel. Maar hij heeft dus vijf wikkelingen op de trafo, het ding is alleen voor het trafootje z'n geld al waard.

Kim Wilson
11 oktober 2017, 13:30
Ik vind het wel opvallend dat een voeding met geïsoleerde uitgangen blijkbaar helemaal de shit is, maar dat we niet precies weten wat dat is en vanaf welke mate van isolatie goed genoeg is...

The Lo Lands
11 oktober 2017, 14:03
Ik vind het wel opvallend dat een voeding met geïsoleerde uitgangen blijkbaar helemaal de shit is, maar dat we niet precies weten wat dat is en vanaf welke mate van isolatie goed genoeg is... Het is niet dat het één altijd beter is dan het andere alleen mag je er wel vanuit gaan dat bij een multi-voeding met geïsoleerde uitgangen de kans op storingen minder is. Alleen de mate van kwaliteit en QC is nog wel eens wisselend. Zo heeft Truetone afgelopen jaar een prachtig nieuwe multi-voeding gebouwd en kort na de lancering regende het klachten op bijvoorbeeld de GearPage over stroom pieken en uitvallende uitgangen. Dus de betrouwbaarheid stond aardig ter discussie. Een merk als Voodoo Lab is gewoon bewezen kwaliteit, misschien niet de beste voeding op het gebied van shielding en het kleinste magnetisch strooiveld maar wel robuust gebouwd voor jaren speelplezier.

Ik vraag mij alleen af of de techniek achter geïsoleerde uitgangen verschillend kan zijn? Zo heb je een voeding van Mooer die zegt 'isolated' te zijn maar deze wordt gevoed middels een 12V adapter met een verlengsnoertje in een verdeelkastje met 8 uitgangen van 9V - 300mA. Dus geen spoel met 8 afzonderlijke windingen maar een adapter in een verdeeldoos? Wat is hiervan het verschil vraag ik mij dan af?

Dutch66
11 oktober 2017, 14:27
De powerplant jr. heeft vijf galvanisch gescheiden uitgangen, naar voorbeeld van weet ik niet meer. Misschien dat de verschillende stabilisatie-schakelingen door goedkope componenten eerder storing geven dan het origineel. Maar hij heeft dus vijf wikkelingen op de trafo, het ding is alleen voor het trafootje z'n geld al waard.

Ik denk dat je de Fuel Tank Jr. (T-Rex) bedoeld, daarmee lukte het idd wel om 2 uitgangen in serie te zetten,
en dan bedoel ik bromvrij ...

Sjtevel
11 oktober 2017, 17:23
De eerste drie reacties in dit topic zijn misschien wel interessant om te lezen: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415

The Lo Lands
11 oktober 2017, 17:45
De eerste drie reacties in dit topic zijn misschien wel interessant om te lezen: http://basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=13415

Ik beb dit verhaal al eerder gelezen. Duidelijk toch!

Dit was alleen hetgeen de nieuwe Truetone multi power supply ook last van heeft namelijk: 'Daarnaast geeft de One Spot een piek van >10V per 2 seconde (wat bepaalde chips kan frituren)'. Ik had het eerder over stroom pieken (post #43) maar ik bedoelde dus spanningspieken.

Plant
11 oktober 2017, 19:24
Ik vind het wel opvallend dat een voeding met geïsoleerde uitgangen blijkbaar helemaal de shit is, maar dat we niet precies weten wat dat is en vanaf welke mate van isolatie goed genoeg is...

Het belangrijkste is denk ik voorkomen van een aardlus. Met een daisy chain lus je alle voedingspluggen door en zijn alle plussen en minnen (massa's) zo verbonden. Tegelijk verbind je met de patchkabels via een tweede weg ook alle massa's door. Dat is een aardlus en kan een waarneembare brom opleveren.

Als je dus al een massaverbinding via patchkabels hebt, moeten niet ook alle minnen van de voedingen aan elkaar. Als je ieder pedaal met een eigen lichtnetadaptertje voedt is er geen probleem, behalve dan dat er een paar lange stekkerblokken op je pedalboard zitten.

In die zin is de Powerplant Jr. een ideaal apparaat, een trafo met een aantal aparte secundaire wikkelingen, apart gelijkgericht en gestabiliseerd en geen doorgeluste massa. Zeg maar 5 adapters in 1 doosje:

https://www.musiker-board.de/attachments/p1050247-jpg.194520/

Dat blauwe ding is de trafo, meteen rechts ervan zie je 4 gelijkrichters en erboven ook nog eentje, je ziet de elco's en helemaal rechts zie je een rijtje stabilisatoren en links boven ook nog eentje. 5 t.o.v. elkaar gescheiden voedingen dus.

Die Mooer Micro werkt iets anders. Daar gaat 12V DC in en er komt 8x 9V DC uit. Daar zitten dus DC-DC-converters in. Dat zijn geheid schakelende omzetters en daarbij is het per omzetter zo dat de ingangs- en uitgangs-min (massa) niet hard verbonden is. Dus ook de minnen van alle uitgangen onderling niet.

Galvanisch gescheiden is het als er echt geen Ohmse verbinding tussen in en output is. Bij een trafo is dat zo, bij DC-DC converters is dat maar de vraag en mogelijk dat men daarom daar de term 'isolated' gebruikt.

Plant
11 oktober 2017, 19:58
De powerplant jr. heeft vijf galvanisch gescheiden uitgangen, naar voorbeeld van weet ik niet meer. Misschien dat de verschillende stabilisatie-schakelingen door goedkope componenten eerder storing geven dan het origineel. Maar hij heeft dus vijf wikkelingen op de trafo, het ding is alleen voor het trafootje z'n geld al waard.

Goedkope componenten kan wel meevallen. Een gemiste kans is het niet koelen van de stabilisatoren.

Zo'n stabilisator (78xx serie of LM317) heeft een zeker spanningsverschil over in- en output nodig om goed te werken, doorgaans minimaal 3V en dat is dan onderkant rimpel op de elco. Dus effectief moet het spanningsverschil groter zijn.
Als je dan een paar honderd mA zou willen afnemen is de dissipatie in de stabilisator zo richting 1 Watt.

Ongekoeld gaat dat misschien nog, maar bedenk dat dit soort stabilisatoren meerdere beveiligingen hebben en de uitgangsspanning terugregelen als de dissipatie te hoog wordt.
Dat kan dus leiden tot een alsnog ongestabiliseerde en te lage uitgangsspanning.

Wat losse koelprofieltjes of 1 profiel met isolatiematjes of mica met pasta (metalen huis is massa en die moeten dus ook hier elektrisch gescheiden) zou al wonderen doen.

D3nnis
11 oktober 2017, 20:33
Een merk als Voodoo Lab is gewoon bewezen kwaliteit, misschien niet de beste voeding op het gebied van shielding en het kleinste magnetisch strooiveld maar wel robuust gebouwd voor jaren speelplezier.


Zo, dat kun je wel zeggen ja...de Pedalpower 2+ mocht ik best een kilometer van mijn wah af monteren, wat een drama anders.
Dat is trouwens ook meteen het nadeel van 2 Powerplant Jr's tov 1 Pedalpower 2+: als je een aantal pedalen hebt die er gevoelig voor zijn, heb je relatief veel oppervlakte onder je plank vol hangen met voeding.

Plant
11 oktober 2017, 20:55
Tja, een wah bevat ook een spoel en vormt op zo'n korte afstand in feite een trafowikkeling.
Serieus afschermen met mu-metaal en/of een voeding kiezen met ringkerntransformator.

The Lo Lands
11 oktober 2017, 21:53
Zo, dat kun je wel zeggen ja...de Pedalpower 2+ mocht ik best een kilometer van mijn wah af monteren, wat een drama anders.
Dat is trouwens ook meteen het nadeel van 2 Powerplant Jr's tov 1 Pedalpower 2+: als je een aantal pedalen hebt die er gevoelig voor zijn, heb je relatief veel oppervlakte onder je plank vol hangen met voeding.

Ik heb ook de VL Pedalpower 2+ en de VL DIGITAL linksboven onder mijn Pedaltrain Pro hangen en mijn Wah staat rechtsonder op de plank om die reden. Eigelijk helemaal geen last van het magnetisch strooiveld, overige effecten ook niet. Tevens de bekabeling van de pedalen niet over, of te dicht langs de voedingen laten lopen want dat kan soms ook al storing geven. Maken van stille pedalboards is een vak en als je weet waar je mee bezig bent dan is dat prima zelf te doen :-) Wil je een voeding met een klein magnetisch strooiveld zijn de nieuwe Strymon en Cioks Power Supplies al stukken beter. Maar wat ik zeg, de Voodoo Labs zijn erg goed en heb er verder nog nooit een probleem mee gehad. Ik heb voor mijn kleine plankje ook nog de VL ISO-5.

beus
11 oktober 2017, 22:09
Het belangrijkste is denk ik voorkomen van een aardlus. Met een daisy chain lus je alle voedingspluggen door en zijn alle plussen en minnen (massa's) zo verbonden. Tegelijk verbind je met de patchkabels via een tweede weg ook alle massa's door. Dat is een aardlus en kan een waarneembare brom opleveren.


Dat klopt volgens mij, ik heb lang een zelfgemaakte daisychain gebruikt met maar 1 draad; alleen de centertaps met elkaar verbonden. de + gaat dan via de aarde van de patch kabels. Werkte zonder brom. Nu heb ik een One Spot met een standaard daisychain, werkt eigenlijk ook goed - ik hoor niet meer brom...

Dutch66
12 oktober 2017, 08:56
Dat klopt volgens mij, ik heb lang een zelfgemaakte daisychain gebruikt met maar 1 draad; alleen de centertaps met elkaar verbonden. de + gaat dan via de aarde van de patch kabels. Werkte zonder brom. Nu heb ik een One Spot met een standaard daisychain, werkt eigenlijk ook goed - ik hoor niet meer brom...

Ik begrijp dit niet, de centertaps van de daisy chain zijn min en liggen aan de 'common' aarde van het pedaal,
en hetzelfde geld voor de sleeves van de in- output jacks. Als je nu + 9 volt op de aarde van een patchkabel zet,
(en dus ook op de sleeves) dan sluit je de boel toch gewoon kort ...

Difficulttocure
13 oktober 2017, 16:37
je zou eens 2 One-Spot adapters kunnen proberen en dan een daisy-chain met de digitale pedalen en een chain met de analoge pedalen. Analoog en digitaal (incl tuner) gezamenlijk op 1 chain kan namelijk ook een probleem veroorzaken.

Gerben.Rinkel
13 oktober 2017, 19:17
Is het een broodje aap dat je 9v batterijen in je pedalen leeglopen als je de jacks erin laat zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Plant
13 oktober 2017, 19:32
Nee, da's geen broodje aap.
Met de jack schakel je het pedaal aan en dan loopt er altijd wat stroom, ook in bypass.

Dat geldt ook voor gitaren met actieve elektronica.

Midwolda
13 oktober 2017, 20:46
Is het een broodje aap dat je 9v batterijen in je pedalen leeglopen als je de jacks erin laat zitten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Uit ervaring: nee, dat is geen broodje aap verhaal, ze lopen wel degelijk leeg.
Zodra je een jack in de ingang steekt, wordt verbinding gemaakt tussen de batterij en het elektronische circuit. Ook al doe je er verder niets mee, er zal dan toch verlies optreden. Jack er uit, geen verbinding, geen verlies.

Note to self: f5, f5, f5... ;)

Aanvulling: heb ook wel wat lopen klooien met voedingen, een T-Rex FuelTank Jr. en een Cioks Schyzo en wat Boss en Ibanez enzovoort adapters. Iedere keer als ik naar een vlooienmarkt ging kocht ik de 9 en 12 en 18 volt adapters voor een eurootje, thuis even een ander kabeltje er aan solderen en gaan. Eigenlijk nooit problemen gehad. Meest handige en stabiele was toch wel de FuelTank Jr.

Gerben.Rinkel
13 oktober 2017, 23:25
Thnks

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk