PDA

View Full Version : Nux Roctary (Leslie simulator met extra's)



Little Jay
9 oktober 2017, 10:25
Heeft er iemand ervaring met de Nux Roctary?

Op basis van wat ik zie op YouTube lijkt het me een erg leuk pedaal, maar ben benieuwd naar gebruikerservaringen. Ik wil een leuke rotary speaker simulator (gebruik daarvoor nu een MXR chorus op de 'snelste' stand, werkt niet eens verkeerd). Ik zag ook de Neo MiniVent maar ik vind dat nogal een duur ding en dan een hele dure one-trick-pony, de Nux Roctary heeft veel meer mogelijkheden. Maar dat kan misschien ook weer een zwakte zijn.....


https://www.youtube.com/watch?v=q6Y4UmxfEF8

miyaru
9 oktober 2017, 19:23
Ziet er gaaf uit en klinkt meer dan OK! Waar je ook naar kan kijken is een Digitech Ventura Vibe - die heb ik zelf. Een Rotary, Uni-Vibe en space effect in één.

https://www.youtube.com/watch?v=a5mMSW1Nm3s

Kijk dit maar even........

pasqual
9 oktober 2017, 22:08
Allebei leuke pedalen. Ligt eraan wat je wil: Rotary met octave en drive óf rotary met vibe. De prijs van de Nux is wel een stuk gunstiger.

mountainman
10 oktober 2017, 15:46
Was ik net een lang antwoord aan het typen loopt de kat over het toetsenbord heen en... alles weg.

Het kwam in het kort hierop neer: Leuk ding die Nux maar naar mijn mening verslaat niets de Neo Vent Mini wat betreft realisme. Hoezo draaiknoppen? Hoezo mogelijkheden? Inpluggen en je hebt direct HET geluid. Het mag inderdaad wel wat goedkoper want met zo'n prijs kom je alleen weg als je de competitie ver voor bent en ook ik moet toegeven: inmiddels is die voorsprong lang niet meer zo groot.

Han S
10 oktober 2017, 21:12
Natuurlijk wil ik niemand teleurstellen, maar ik heb diverse echte Leslies gehad en dat is een bizar apparaat dat je nauwelijks of niet kunt simuleren.

Twee roterende speakers die tegengesteld draaien en bij het van langzaam naar snel schakelen niet gelijktijdig op snelheid komen.

Bovendien draait bij elke omwenteling de fase 180 graden.

Als je ooit de kans krijgt om eens over een echte Lesliebox te spelen moet je die kans zeker niet laten liggen.
Het is een geweldig effect dat eigenlijk alleen tot zijn recht komt als je er zelf bij zit of staat, want het is ook eigenlijk niet op te nemen.

Sjtevel
11 oktober 2017, 02:47
Helaas is dit voor slechts weinig mensen weggelegd en zal men hun fix uit een pedaaltje moeten halen. Zo zullen er weinig een echorec kunnen veroorloven. Hetzelfde geldt voor zoveel dingen en zal men toch tot een compromis moeten komen naar wat praktisch/financieel haalbaar is.

Little Jay
11 oktober 2017, 06:50
Ziet er gaaf uit en klinkt meer dan OK! Waar je ook naar kan kijken is een Digitech Ventura Vibe - die heb ik zelf. Een Rotary, Uni-Vibe en space effect in één.

https://www.youtube.com/watch?v=a5mMSW1Nm3s

Kijk dit maar even........

Oh klinkt ook keuk inderdaad, thanks!

Little Jay
11 oktober 2017, 06:55
Natuurlijk wil ik niemand teleurstellen, maar ik heb diverse echte Leslies gehad en dat is een bizar apparaat dat je nauwelijks of niet kunt simuleren.

Twee roterende speakers die tegengesteld draaien en bij het van langzaam naar snel schakelen niet gelijktijdig op snelheid komen.

Bovendien draait bij elke omwenteling de fase 180 graden.

Als je ooit de kans krijgt om eens over een echte Lesliebox te spelen moet je die kans zeker niet laten liggen.
Het is een geweldig effect dat eigenlijk alleen tot zijn recht komt als je er zelf bij zit of staat, want het is ook eigenlijk niet op te nemen.

Klopt Han, maar mijn doel is eigenlijk niet een zo realistisch mogelijke leslie-simulator te hebben, maar een leuk klinkend modulatie-effect in de die richting. En een leslie meesjouwen daar wordt mijn Daihatsu-tje ook niet echt blij van......

Little Jay
11 oktober 2017, 18:35
Alright..... inmiddels heb ik een Nux Mod Core aangeschaft. Voor 5 tientjes een errrug lekker pedaal! De fantastische chorus zou ik 'm alleen al voor aan kunnen schaffen! En dan krijg je tremolo, phaser, vibrato, univibe (klinkt super!) en een rotary er gratis bij! De rotary is erg leuk, klinkt goed en gaat mijn chorus-met-rate-op-max-sound vervangen.

De Roctary blijft wel lonken, dus wellicht dat die er ook nog wel eens komt. Ondertussen ben ik wel erg enthousiast over Nux: stevig metalen doosje, fijne klikloze switch, knoppen voelen goed en kost geen rib uit je lijf. Me happy :-)

Han S
11 oktober 2017, 19:16
Klopt Han, maar mijn doel is eigenlijk niet een zo realistisch mogelijke leslie-simulator te hebben, maar een leuk klinkend modulatie-effect in de die richting. En een leslie meesjouwen daar wordt mijn Daihatsu-tje ook niet echt blij van......

Je hebt een goed punt hoor, want een Leslie is alleen van leuk tot super als je er zelf bij bent. Als je optreedt en het moet via een PA is de gein er weer vanaf.

Het is zoals ik zei een heel ingewikkeld effect. De fasedraaiing had ik al genoemd en daarbij heb je nog het Doppler effect.

Vooral met een Hammond Toonwielorgel is het gewoon knettergeil.

Little Jay
11 oktober 2017, 22:25
Je hebt een goed punt hoor, want een Leslie is alleen van leuk tot super als je er zelf bij bent. Als je optreedt en het moet via een PA is de gein er weer vanaf.

Het is zoals ik zei een heel ingewikkeld effect. De fasedraaiing had ik al genoemd en daarbij heb je nog het Doppler effect.

Vooral met een Hammond Toonwielorgel is het gewoon knettergeil.

Zekers! Begin deze eeuw (haha) trad ik op met gitarist Will Sophie die toen orgel speelde (een M3 for the road en een B3 thuis) mét Leslie en dat klonk inderdaad knettergeil!

Plant
12 oktober 2017, 00:22
Zo heb ik toen ik nog in Gouda woonde Carlo de Wijs zien optreden in de Agnietenkapel. Een gelegenheidsband met o.a. ook gitarist Jesse van Ruller.

Carlo (speelt met blote voeten) op een Hammond met lesliebox, niks PA... en dan die akoestiek :) Dat vergeet je nooit meer.

Little Jay
24 juni 2021, 12:24
Even een bump van dit oude topic…

Inmiddels heb ik- na 4 jaar zie ik - de Roctary maar aangeschaft 😎

Het is wel echt een heel gaaf pedaal. Wat opvallend is, is dat de speed op stand low echt een heel tof effect oplevert dat heel fijn als alternatief voor een chorus kan dienen zonder dat steriele/metalige dat een chorus vaak kan hebben.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210624/d83903541f1b7f4bbe35cd2ff3759b07.jpg

YannickH
24 juni 2021, 16:28
ziet er leuk uit!
Ik gebruik zelf de Strymon Lex.

Wat ik vooral doe is met een beetje gain als ik een solo speel de Lex op trage stand ala chorus hem inschakelen onder de solo en met mijn expressiepedaal de laatste paar noten op de snelle stand de solo afsluiten.
Dan krijg je echt een mooie afsluiter in combinatie met een goeie delay. Ik gebruik een Skreddy Echo.
Ik hou echt van tape en leslie pedalen delay:lovelove:

Veel speelplezier!

Little Jay
25 juni 2021, 10:05
Strymon Lex nog nooit geprobeerd maar ziet er veelbelovend uit. Ik vind Strymon alleen zo verschrikkelijk duur…. Effecten zijn bij mij toch gimmicks en ik kan zomaar de zin verzetten en dan belandt zo’n effect weer in de kast. Beetje zonde voor meer dan €300 vind ik dan. Ik koop eigenlijk nooit effecten als ze meer dan €100 kosten…..

Dimitri92
25 juni 2021, 16:39
Strymon Lex nog nooit geprobeerd maar ziet er veelbelovend uit. Ik vind Strymon alleen zo verschrikkelijk duur…. Effecten zijn bij mij toch gimmicks en ik kan zomaar de zin verzetten en dan belandt zo’n effect weer in de kast. Beetje zonde voor meer dan €300 vind ik dan. Ik koop eigenlijk nooit effecten als ze meer dan €100 kosten…..

Altijd 2e hands kopen! :-) Een mini vent 2 is toch wel verdomde goed, vooral in stereo hoor, man man. *Ik ben zelf wel een beetje van het kamp, alles in evenwicht, een custom shop gitaar door een aliexpress pedaaltje is zonde, het kan fantastisch klinken, en ik zeg niet dat alle goedkope pedalen niet klinken(!) maar het voelt wat gek. Maarja, menselijk gedrag is ook gek :-) Ik kende heel Nux niet, veel plezier ervan!

YannickH
25 juni 2021, 21:37
Heb de mijne 200€ betaald 2dehands ;)
Trouwens gebruiken jullie je leslie ook voor jullie drives?
Ik gebruikte hem eerst achter mijn drives en dat klonk echt niet zoals ik wou. De hoorn was scherp. Moest hem bijna dicht draaien en het effect zelf kwam amper door. Kon echt amper de features van de pedaal gebruiken.
Toen las ik dat je hem voor je drives moet proberen en god dat ding sprong gelijk open! Wat een pedaal ej!
Daarom ben ik wel eens benieuwd waar die bij jullie staat.

Little Jay
26 juni 2021, 09:12
In de Roctary zit een drive geïntegreerd en die klinkt best fijn! Wel redelijk lichte oversturing, geen doom metal sounds mogelijk natuurlijk. Geen idee of die voor of na de rotary in de keten zit

Nog niet geëxperimenteerd met drive pedalen in combi met de Roctary….