PDA

View Full Version : EHX Russian big muff reissue



soup
8 oktober 2017, 16:52
Heeft iemand al eentje geprobeerd/gekocht? Kost maar 89 euro.


https://www.youtube.com/watch?v=2Upt1k_c3_I

vulvasonic
27 oktober 2017, 02:45
Nee, nog niet geprobeerd. Maar ik kwam net wel via Facebook een advertentie tegen van iemand die zijn originele Russische Grote Foef aanbiedt. Bieden vanaf €150,- Inmiddels heeft een of andere idioot er al €250,- voor geboden. Dat wordt tenminste beweerd.
Maar zijn we dan helemaal van de pot gerukt met z'n allen?!?! Wat is er dan zo geweldig aan die dingen dat ze een dergelijke prijs rechtvaardigen?

Nou ja, ze doen maar. :dontgeti:

Tabula Rasa
27 oktober 2017, 08:51
Weet ook niet helemaal wat het is. Echt heel erg zeldzaam zijn ze toch niet?

Heb ook al twee keer de vraag gehad of ik mijn dmm van de hand wilde doen voor toch wel redelijk idiote bedragen.

Geen idee waar dat in dit geval vandaan komt.

gepost met Tapatrut.

MarkS
29 oktober 2017, 12:31
Nee, nog niet geprobeerd. Maar ik kwam net wel via Facebook een advertentie tegen van iemand die zijn originele Russische Grote Foef aanbiedt. Bieden vanaf €150,- Inmiddels heeft een of andere idioot er al €250,- voor geboden. Dat wordt tenminste beweerd.
Maar zijn we dan helemaal van de pot gerukt met z'n allen?!?! Wat is er dan zo geweldig aan die dingen dat ze een dergelijke prijs rechtvaardigen?

Nou ja, ze doen maar. :dontgeti:

Behalve collectieve online gekmakerij? Niets. Ms groeiende sentimenten naar de Koude Oorlog periode? Ik vind die Russische doorgaans ook wat donkerder klinken, of meer “Muff”led zo je wilt...

Dirk_Hendrik
29 oktober 2017, 14:05
Maar zijn we dan helemaal van de pot gerukt met z'n allen?!?! Wat is er dan zo geweldig aan die dingen dat ze een dergelijke prijs rechtvaardigen?

Geen idee. Ik was op FB lid van een vintage effectenclub. Tot ik merkte dat ik me steeds mer begon te irriteren aan hypen en stemmingmakerij met geen andere reden dan zoveel mogelijk geld bij elkaar te proberen te harken. En als je daar kritische vragen over stelde die klakkeloos verwijderd werden. Uiteraard. Da's slecht voor de handel.

Erik de Perik
29 oktober 2017, 19:24
Geen idee. Ik was op FB lid van een vintage effectenclub. Tot ik merkte dat ik me steeds mer begon te irriteren aan hypen en stemmingmakerij met geen andere reden dan zoveel mogelijk geld bij elkaar te proberen te harken. En als je daar kritische vragen over stelde die klakkeloos verwijderd werden. Uiteraard. Da's slecht voor de handel.

Gaaf ja, een hype starten over iets wat je zelf te koop hebt liggen.


Zouden er lui hier zijn die dat doen....??

Tabula Rasa
29 oktober 2017, 19:55
Gaaf ja, een hype starten over iets wat je zelf te koop hebt liggen.


Zouden er lui hier zijn die dat doen....??Weet het zeker. Hier zijn bagger gitaren bejubeld in hngd topics, die kort erop weer verkocht werden.

gepost met Tapatrut.

vulvasonic
30 oktober 2017, 02:42
Nou ja, het punt is ook een beetje dat die Russische Big Muffs mijns inziens voor de kat z'n kut gehypet worden. Om te beginnen moet je met een vergrootglas zoeken naar twee originele exemplaren die identiek klinken. Heel erg betrouwbaar waren ze ook al niet. En ze ruizen en brommen dat het een lieve lust is. Daarbij zijn er talloze pedalen met een vergelijkbare klank (de groene Russische zouden vooral bekend staan om hun behoud van het laag, waardoor ze ook voor een bas geschikt zijn), die veel beter gebouwd zijn, meestal een buffer hebben, geen brom, geen ruis, maar..... (en dat is dan wel weer kut) vaak wel aan de prijs. Maar goed, dat zijn de originele nu dus ook. Ik denk aan Way Huge, Wren and Cuff (die hebben er zelfs overdreven veel, want ze lijken allemaal op elkaar) en .... wel, mijn hersentjes laten me nu even in de steek.

Ik vind de nieuwe EHX trouwens helemaal niet verkeerd. En met een beetje goede wil kun je ze inderdaad iets beter noemen dan het aanbod aan muffs van EHX zelf. Kwestie van smaak ook. Maar als dit de sound is die je zoekt, dan is €89,- inderdaad niet veel. Niet als je het gaat vergelijken met die boutique-achtige merkpedaaltjes.

Dirk_Hendrik
30 oktober 2017, 08:24
Weet het zeker. Hier zijn bagger gitaren bejubeld in hngd topics, die kort erop weer verkocht werden.

gepost met Tapatrut.

En heb niet het gore lef om er wat van te zeggen :-D

Tabula Rasa
30 oktober 2017, 08:41
En heb niet het gore lef om er wat van te zeggen :-DAch, het is een forum he, je mening geven mag altijd.

gepost met Tapatrut.

allochthomas
30 oktober 2017, 09:57
Nou ja, het punt is ook een beetje dat die Russische Big Muffs mijns inziens voor de kat z'n kut gehypet worden. Om te beginnen moet je met een vergrootglas zoeken naar twee originele exemplaren die identiek klinken. Heel erg betrouwbaar waren ze ook al niet. En ze ruizen en brommen dat het een lieve lust is. Daarbij zijn er talloze pedalen met een vergelijkbare klank (de groene Russische zouden vooral bekend staan om hun behoud van het laag, waardoor ze ook voor een bas geschikt zijn), die veel beter gebouwd zijn, meestal een buffer hebben, geen brom, geen ruis, maar..... (en dat is dan wel weer kut) vaak wel aan de prijs. Maar goed, dat zijn de originele nu dus ook. Ik denk aan Way Huge, Wren and Cuff (die hebben er zelfs overdreven veel, want ze lijken allemaal op elkaar) en .... wel, mijn hersentjes laten me nu even in de steek.

Ik vind de nieuwe EHX trouwens helemaal niet verkeerd. En met een beetje goede wil kun je ze inderdaad iets beter noemen dan het aanbod aan muffs van EHX zelf. Kwestie van smaak ook. Maar als dit de sound is die je zoekt, dan is €89,- inderdaad niet veel. Niet als je het gaat vergelijken met die boutique-achtige merkpedaaltjes.

Volgens mij is de hele hype rondom de groene russische big muffs begonnen met de black keys.

Moet bekennen dat als big muff liefhebber en verzamelaar het altijd begint te kriebelen als ik een originele big muff voorbij zie komen. 250 euro is wel echt idioot hoog. Ik heb zelf wel vies mazzel gehad dat ik voor een prikkie een originele V5 op-amp big muff kon overkopen.

jan7
30 oktober 2017, 10:20
Hype, vraag en aanbod en gebruik door een bekende artiest.


Volgens mij is de hele hype rondom de groene russische big muffs begonnen met de black keys.
Klopt, dat en het feit dat ze (Russische) transistors en diodes bevatten die niet meer in grote aantallen gekocht kunnen worden, waardoor het aanbod voor altijd beperkt zal zijn.
Ik zie er hooguit een drietal per jaar voorbijkomen hier op tweedehands.be, waarbij de prijs varieert tussen 200 en 300 euro

En da's los van de vraag in welke mate het type transistors en diodes in een big muff de sound bepaalt.
Het is vooral de waarde van bepaalde weerstanden en condensators in het circuit die de variaties in sound van verschillende big muffs bepalen.

Black Keys gebruikten V7's (of V8?) terwijl de Smashing Pumpkins V4 en V5 gebruikten (de opamp versie van de big muff) en daarom zijn die doorgaans ook zo duur. Maar ook daar speelt aanbod weer een grote rol want die opamp versies zijn niet zo lang geproduceerd geweest.
Ik zie er zo'n viertal per jaar voorbijkomen op tweedehands.be waarbij de prijs varieert tussen 150 en 200 euro.

Het gebruik door een bekende artiest alleen is niet genoeg. Neem bijvoorbeeld Jack White (White stripes en andere bands) die gebruikte een V9 en toch zie je die versie vrijwel wekelijks (bijna dagelijks) aangeboden worden tussen de 20 en 50 euro. Het aanbod aan V9's is enorm en wordt mogelijk nog steeds gemaakt.

vulvasonic
31 oktober 2017, 02:20
Ik ben niet doof en ik hoor ook wel wanneer het ene bakkie net ietsjes beter klinkt dan de ander. Het verschil is echter marginaal en ik denk echt dat dat verschil vrijwel niet, of zelfs helemaal niet waar te nemen is in een bandsituatie. Maar goed, uiteindelijk is dat ook weer voer voor een andere discussie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit zo'n liefhebber geweest ben van fuzzjes, maar deze nieuwe Grote Foef kan me wel bekoren. De Wren and Cuff Box of War en de Tall Font Russian bekoren me nog meer en van de Eye See Pi krijg ik zelfs een stijve (zoek ze eens op), maar man, wat een geld voor een fuzz. Ach ja, de marktwerking.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2017, 08:36
Koop een Ibanez 60's fuzz. Big muff on a budget.

Tabula Rasa
31 oktober 2017, 09:16
Koop een Ibanez 60's fuzz. Big muff on a budget.Da's zo'n zwarte soundtank ding? Geniaal.

gepost met Tapatrut.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2017, 19:21
Da's zo'n zwarte soundtank ding? Geniaal.

gepost met Tapatrut.


Jup ;) En zo zijn er legio Big Muff clones on a budget.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2017, 19:25
Must read!!

https://www.cheaperpedals.com/blogs/articles/7704757-10-reasons-boutique-pedals-are-overrated

apekop
1 november 2017, 09:13
Goed artikel. Maar dat neemt niet niet weg dat er hele toffe boutique pedalen zijn. Of kleine bedrijfjes met vernieuwende pedalen die je nergens anders kan kopen.

Aan de andere kant zie je op forums ook vaak het omgekeerde. Men prijst vaak hun el cheapo pedaal of gitaar helemaal de lucht in. Een Squier gitaar van 150 euro die dan zogenaamd beter is dan een usa Fender en dat soort dingen. Dat zie je bij pedalen ook veel.

Ik beschouw die Big Muff ook niet als een boutique pedaal. Het is meer een overgeprijsde collector.

Dutch66
1 november 2017, 10:06
Nou ja, in hoeverre kun je spreken van een 'artikel' als het feitelijk een opzetje is naar een heel arsenaal aan
Ali-trappers, die de 'auteur' zelf on-line aan de man wil brengen ...

Tabula Rasa
1 november 2017, 11:39
Nou ja, in hoeverre kun je spreken van een 'artikel' als het feitelijk een opzetje is naar een heel arsenaal aan
Ali-trappers, die de 'auteur' zelf on-line aan de man wil brengen ...De vraag is alleen of de auteur helemaal objectief is, maar daar moet je doorheen kunnen lezen.

Z'n mening is niet heilig. Het zet je wel aan het denken. Waar hebben we het over? Een handje weerstanden, wat condensatoren (waar je meestal, bij gelijke waarden het verschil niet tussen hoort, transistoren, opamps etc, alles in een lange keten met ieder z'n eigen marges en afwijkingen.

gepost met Tapatrut.

Kim Wilson
1 november 2017, 11:49
Plus de kosten van je bedrijfje runnen, je huur, je eigen salaris, distributie, marketing (reclame is voor kleine bedrijfjes duurder dan voor de grotere merken, omdat je meer moet doen om gezien te worden), en dat allemaal uit de verkoop van een fractie van het aantal pedalen die bijvoorbeeld EHX omzet. Je betaalt niet voor een bakkie met onderdelen, je betaalt voor een product waar een bedrijf een aantal uren mee druk is. Als muzikant wil je ook graag dat alle kosten (uren repetitie, investering in gear, het nemen van verlof om vrijdag op tijd op de plek te zijn, reiskosten) worden berekend in je gage, in plaats van alleen die 2 uurtjes die je staat te spelen in die kroeg.

Erik de Perik
1 november 2017, 12:21
Toch denk ik dat er geld mee verdiend wordt, gezien al die verschillende pedaalboeren tegenwoordig.

Kim Wilson
1 november 2017, 12:44
Tuurlijk, dat is uiteindelijk ook de insteek. Het gaat me er alleen om dat je de winkelprijs van een pedaal niet kunt vergelijken met de kostprijs van de losse onderdelen. En met een beetje unicorn sparcle en magic mojo wordt alles meer waard toch?

Tabula Rasa
1 november 2017, 12:48
De vraag is alleen: wat is "boutique", is het dan beter (of mogelijk alleen een fractie "anders") en wat rechtvaardigd dan die prijzen?

Vraag en aanbod bij schaars spul (meer als collectorsitem voor de verzamelaar)
R&D zoals Hans al zei, inclusief de bijkomende kosten van kleinschaligheid.
De hype en exclusiviteit?

Neem nou Lovepedal als voorbeeld (voor zover dat "boutique" mag zijn). Ze hebben een aantal pedalen op dezelfde basis met wat wijzigingen. Zo heb ik er ook twee als schema verbouwd met wat aanvullingen en wijzigingen totdat ik echt tevreden was.

Mooi doosje eromheen, fancy verlichting en een mooie decal. Klinkt perfect, ziet er strak uit, doet wat het moet doen. Is het boutique? Het blijft een doosje met wat troep erin wat me bij elkaar 4 tientjes kost en een Chinees zou het waarschijnlijk net zo goed of beter kunnen maken voor nog geen 10 euro.


Kan je dus net zo goed iets van een Chinees voor 3 tientjes kopen? Denk het wel. Zal niet veel beter klinken, hooguit "iets anders".

gepost met Tapatrut.

Kim Wilson
1 november 2017, 13:20
En toch zijn er pedalen die er bovenuit schieten. Waarom is zo'n DMM nou zo goed? Of de Brunetti Mercury Box? Het zijn net zo goed metalen bakjes met een handvol onderdelen, maar deze doen het truukje net even beter dan vergelijkbare andere pedalen.

En daarnaast is marktwaarde nog weer anders dan winkelprijs. Die eerste wordt bepaald door vraag en aanbod. Als iets zeldzaam is, wordt het meer waard. Als een invloedrijk persoon hem gebruikt, wordt ie meer waard. Dat soort dingen. Zoals bij alles eigenlijk. Horloges, auto's, jukeboxen, bepaalde condensators. Zo gauw 'men' ervan overtuigd is dat iets een must have is, gaan de prijzen exponentieel omhoog.

Erik de Perik
1 november 2017, 13:21
Boutique is in mijn ogen dat er veel meer geld voor gevraagd wordt voor een pedaal of versterker, waardoor deze automatisch zeldzamer is.

Tabula Rasa
1 november 2017, 13:29
En toch zijn er pedalen die er bovenuit schieten. Waarom is zo'n DMM nou zo goed? Of de Brunetti Mercury Box? Het zijn net zo goed metalen bakjes met een handvol onderdelen, maar deze doen het truukje net even beter dan vergelijkbare andere pedalen.

En daarnaast is marktwaarde nog weer anders dan winkelprijs. Die eerste wordt bepaald door vraag en aanbod. Als iets zeldzaam is, wordt het meer waard. Als een invloedrijk persoon hem gebruikt, wordt ie meer waard. Dat soort dingen. Zoals bij alles eigenlijk. Horloges, auto's, jukeboxen, bepaalde condensators. Zo gauw 'men' ervan overtuigd is dat iets een must have is, gaan de prijzen exponentieel omhoog.De DMM heb ik zelf en is inderdaad geweldig, maar ik kan me niet voorstellen dat ie niet na te maken, te klonen, is voor een paar tientjes. (Door een computer die boel op een print te laten solderen, alleen heb je dan een hele grote oplage nodig om de prijs te drukken, een hele grote oplage!)

Dirk_Hendrik heeft het zelfs gepresteerd om hem te klonen in een versie die maar 1/4e zo groot is. Geniaal!!!
Als hij het zelf kan, dan moet een fabrikant het ook kunnen denk ik.

gepost met Tapatrut.

Kim Wilson
1 november 2017, 13:38
Ja, er zijn ook mensen die ontzettend goeie kopieën kunnen maken van de aloude Telecaster, die misschien wel beter zijn dan het origineel. En toch móeten we een echte vintage Fender, en daar hebben we drie keer een briljante kopie voor over. Zeg het maar...

Tabula Rasa
1 november 2017, 13:52
Ja, er zijn ook mensen die ontzettend goeie kopieën kunnen maken van de aloude Telecaster, die misschien wel beter zijn dan het origineel. En toch móeten we een echte vintage Fender, en daar hebben we drie keer een briljante kopie voor over. Zeg het maar...Hype, stukje geschiedenis en identiteit.

gepost met Tapatrut.

apekop
1 november 2017, 14:31
Boutique is in mijn ogen dat er veel meer geld voor gevraagd wordt voor een pedaal of versterker, waardoor deze automatisch zeldzamer is.

Dat vind ik niet de definitie van Boutique. De DMM of Mercury Box zijn geen boutique in mijn ogen.
Boutique vind ik toch meer pedalen van relatief kleine bedrijven. Die vragen inderdaad vaak meer vanwege eerder genoemde zaken als hogere kosten etc. Strymon vind ik eigenlijk ook boutique, maar die zijn inmiddels niet zo klein meer. Ze hoeven niet perse zeldzaam te zijn, dan is het meer een collector of vintage ding.

jan7
1 november 2017, 17:28
DMM: ik kan me niet voorstellen dat ie niet na te maken, te klonen, is voor een paar tientjes.
45 euro...
Voorlopig nog niet op voorraad en het is maar de vraag of dat de uiteindelijke prijs gaat zijn. Maar je zou kunnen bestellen en afwachten:
https://www.muziker.de/xvive-e1-echoman
Was lange tijd niet evident omdat er geen mn3005 bbd chips meer werden geproduceerd.

Overpriced boutique pedalen?
Tussen het nemen van de eerste weerstand tot het inpakken in een kartonnen doosje zit snel 2 uur. Maal 40 euro (?): 80 euro
Alu doosje, jacks, weerstanden, condensators, opamps/transistors, pots, knoppen etc: 25 euro.
Beetje winst maken: 25 euo
Totaal: 130 euro en daar moet dan nog de marge van de winkelier bij: 70 euro(?) en zo zit je snel aan 200 euro.
Zelf doen: 25 euro + twee uur hobby plezier.


Toch denk ik dat er geld mee verdiend wordt, gezien al die verschillende pedaalboeren tegenwoordig.
Da's niet de reden. Wel dat de instapkosten vrijwel nihil zijn (soldeerbout, DMM en een boormachine is eigen alles wat je nodig hebt) en dat de vereiste kennis ook vrijwel nihil is. Het gaat hier niet over hifi of precisie-instrumenten maar over een gitaareffect waar de 'juistheid' puur bepaald is door smaak. Met de komst van het internet liggen de schema's van vrijwel alle pedalen voor het grijpen/clonen/modden.

miyaru
1 november 2017, 18:39
Als een echte EHX te duur is en je bent handig: https://www.musikding.de/Der-Muff-Green-Russian-Distortion-kit

Ik heb een Ramshead clone bouwpakket liggen moet hem nog maken......

vulvasonic
2 november 2017, 01:11
Strymon vind ik eigenlijk ook boutique, maar die zijn inmiddels niet zo klein meer.
Zo zijn er nog wel een stel op te noemen. Het gekke is dat de prijzen van die dingen zelden omlaag gaan. :D

Ik las net ook dat schaarste de prijs opdrijft. Doorgaans is dat zo. Maar dat geldt niet altijd voor gitaren. Kijk naar de bekende gitaarmodellen van de grote merken. Voorbeeldje. Mijn voormalig werkgever had een speciale editie van de Gibson ES-335. Ik geloof dat er maar 250 van gemaakt zijn, waarvan 50 in Europa. Hij had er dus een van. Geen kut waard. D.w.z., mocht je er eentje hebben en je zou 'm willen verkopen, dan mocht je van geluk spreken als je €1500,- voor het ding zou krijgen. En dat voor een ES van ongeveer 30 jaar oud. Voor een 30 jaar oude sunburst 335 betaal je al fors meer. Voor een uitvoering in cherry red zelf nóg meer.

Maar ja, wie wil er dan ook een witte 335 met zwarte hardware en actieve EMG elementen met plastic zwarte covers? :D

Dirk_Hendrik
2 november 2017, 17:17
Interessant. Ik lijk in deze discussie iets van boetiek-moeheid te proeven. Da's m.i. een goeie ontwikkeling. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op mooie spullen en daar mag voor mijn part ook best een prijsje aan hangen. Dus, definieer boetiek. Volgens mij is daar maar 1 definitie aan te hangen en dat is exclusief en op maat gemaakt voor de gebruiker die het apparaat koopt. Maar wat de afgelopen 15-20 jaar als boetiek werd verkocht waren dingen die in 1000-tallen werden gefabriceerd met termen als "assembled in the USA (Made in China) en werden verkocht bij "groothandels" als de Roze Zeeuw en Thomann. Exclusief? Ammehoela. Op maat gemaakt? Ammehoela-er.

En zo hebben we inderdaad in de afgelopen jaren heel mooie nieuwe en verneuwende pedalen voorbij zien komen. Maar Boetiek? Me reet. Dan is Boss net zo boetiek als Fulltone.

Dirk_Hendrik
2 november 2017, 17:30
D(Door een computer die boel op een print te laten solderen, alleen heb je dan een hele grote oplage nodig om de prijs te drukken, een hele grote oplage!)


Gaat em niet worden. Al bouw je een waanzinnige DMM clone, het gaat em niet worden. Je impliceert met je "door de computer" opmerking het gebruik van SMT aangezien Through hole en machinaal slecht samengaat. (Kan wel maar je moet zoeken naar een EMS die het kan en betaalbaar doet). Het gebruik van SMT betekent linea recta dat de pedalentechniekNazi's er overheen gaan en verklaren dat het ruk moet klinken en gelukkig ook zo klinkt.

Boetiek kan het al helemaal niet worden. Boetiek betekent dat het handgesoldeerd moet zijn want dat klinkt beter volgens de boetiekpedaalnazi Op de vraag of hij/zij ook vertrouwen zou hebben in een computer of tablet die met de hand gesoldeerd is kijkt deze zelfde nazi me normaliter wat glazig aan. Ik stel daar namelijk een heel domme vraag. Een gitaarpedaal is tenslotte geen computer of tablet.....

Maar reken maar dat je er een harde plasser van krijgt als je een zo'n "soldeercomputer" (SMT bestukmackine gevolgf door reflow dus) de door jou ontworpen pedaalPCB's ziet opbouwen!

Tabula Rasa
2 november 2017, 17:34
Waarom vinden mensen het ruk wanneer iets op het oppervlak gesoldeerd is? Snap dat niet zo. Lijkt me handiger dan met al die gaatjes. Doet verder toch niets af aan de kwaliteit?

gepost met Tapatrut.

jan7
2 november 2017, 18:16
Waarom vinden mensen het ruk wanneer iets op het oppervlak gesoldeerd is?
Omdat het een heel stuk moeilijker te modden of te repareren is voor de doorsnee hobbyist. Da's althans m.i. de enige geldige reden.



Doet verder toch niets af aan de kwaliteit?
Qua toleranties (% afwijking van opgegeven waarde) bij weerstanden en condenstors is het dacht ik zelfs beter dan through hole componenten.

Maar het mist duidelijk mojo, net zoals een LP body die niet hand gecarved is maar dmv CNC.