PDA

View Full Version : Gitaarbouwer voor custom 335



Dribbel_
7 oktober 2017, 23:27
Hallo :)

Al een tijd ben ik op zoek naar de perfecte 335 Maar het wil nog niet helemaal vlotten. Ik heb bepaalde specs in mn hoofd die zo in die combinatie helaas niet uit de fabriek komen rollen.

Vandaag vroeg iemand me waarom ik er niet een liet bouwen. En toen vroeg ik me weer af waarom ik daar nog helemaal niet aan gedacht had.

Nouja ik kan nu een heel lang verhaal over specs houden maar dat komt wel als ik jullie op de hoogte hou van het bouw proces.

Het belangrijkste punt is dus een goede bouwer. En hier ben ik dus helemaal niet in thuis. Hebben jullie goeie tips voor bouwers die goed thuis zijn in het maken van een vette 335 ?

Alvast bedankt voor se input, de winnende tip krijgt een pak gevulde koeken ;)

Erik de Perik
7 oktober 2017, 23:39
Ik kan eens navragen, maar de bouwer die ik bedoel is eigenlijk al gestopt. Wellicht vindt hij dit wel een leuke klus.

barno
7 oktober 2017, 23:52
Een 335 is iets wat niet veel bouwers zullen doen, oa vanwage de lastige laminated top en back. Eugen van Gun Guitars (Haarlem) doet het wel. Betere bouwer vind je niet in de benelux.

Dribbel_
8 oktober 2017, 00:02
Bedankt voor de twee snelle reacties :)

Ik ga eens rondneuzen op de site van Gun Guitars en zal eens contact opnemen voor de mogelijkheden.

JazzBass
8 oktober 2017, 09:26
Je zou ook nog even bij Eric Smid van Smitty's Custom Guitars kunnen kijken. Ik heb mijn Tele bij hem laten bouwen, volledig naar mijn specs. Hij doet ook erg veel met semihollows, heeft er zelfs een paar eigen ontwerpen in.

fred dons
8 oktober 2017, 12:58
afhankelijk van de specs zijn er best wel opties binnen "zelfbouw" (ik gebruik de term losjes hier :D ) met kits je je kunt (laten) afbouwen en customizen
een kitje van deur 200 (maar dan met goede hardware en electronica
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16806962_1445789712100524_114725117552311565_n.jpg ?oh=e2842980b8992220940954c01e297e40&oe=5A440EB3
en een kit van usd 900 met solid top en back
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21731087_1667955473217279_8055123839430604089_n.jp g?oh=72e9cebfac6a4d4fdbed65c3a9f436d0&oe=5A872476
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21768093_1676917988987694_2718079928084375374_n.jp g?oh=fd261b55dc6d9134daa43e5a4c1ac930&oe=5A755264

Remork1970
8 oktober 2017, 14:47
Een custom built kun je niet vooraf testen.
En verkopen levert geen reet meer op want niet bekend.
Dat is dan wel weer klote he?

Remork sluiten.

barno
8 oktober 2017, 14:50
Een custom built kun je niet vooraf testen.
En verkopen levert geen reet meer op want niet bekend.
Dat is dan wel weer klote he?

Remork sluiten.

tja, gitaren kopen ifv mogelijke herverkoop is voor handelaars of slaapkamergitaristen/verzamelaars. muzikanten denken niet zo.

fred dons
8 oktober 2017, 15:44
klopt, ik verbaas me er nog steeds over dat mensen die zich voor dat ze überhaupt op een gitaar gespeeld hebben zich al afvragen wat de verkoopprijs zal zijn wanneer ze er vanaf willen :D

Tabula Rasa
8 oktober 2017, 15:48
Je koopt toch geen gitaar als belegging?

gepost met Tapatrut.

D3nnis
8 oktober 2017, 16:19
tja, gitaren kopen ifv mogelijke herverkoop is voor handelaars of slaapkamergitaristen/verzamelaars. muzikanten denken niet zo.

Je zegt nu dat muzikant zijn en prijsbewust zijn gewoon niet in die combinatie voorkomt? :D

barno
8 oktober 2017, 16:30
Je zegt nu dat muzikant zijn en prijsbewust zijn gewoon niet in die combinatie voorkomt? :D

Nee, ik zeg dat muzikanten doorgaans niet denken aan herverkoop als ze op zoek zijn naar een gitaar. Ze live gebruiken is het einddoel en gaat meestal sowieso gepaard met heel wat cosmetische schade. TS is op zoek naar een gitaar die wordt gebouwd volgens zijn specs, dan hou je per definitie geen rekening met doorverkoop.

denis.hermans
8 oktober 2017, 16:50
@Fred Dons : zonder dit topic te willen kapen : heb je links naar die zelfbouwkits ?

Dribbel_
8 oktober 2017, 17:00
Nee, ik zeg dat muzikanten doorgaans niet denken aan herverkoop als ze op zoek zijn naar een gitaar. Ze live gebruiken is het einddoel en gaat meestal sowieso gepaard met heel wat cosmetische schade. TS is op zoek naar een gitaar die wordt gebouwd volgens zijn specs, dan hou je per definitie geen rekening met doorverkoop.

Klein beetje heeft hij ook wel gelijk :sssh: want daar hou ik over het algemeen ook wel rekening mee. En dat komt meer door het feit dat alle gitaren die ik heb gehad altijd "iets" hadden wat het net niet was waardoor ik van te voren al wist at hij ooit weer eens de deur uit mocht.

In dit geval speelt dat inderdaad niet mee. Nu wil ik gaan voor een gitaar die gewoon echt aan alles voldoet hoe ik het zou willen waarbij de restwaarde irrelevant is.

Komende dagen contact met wat van die jongens opnemen en ik hou jullie hier op de hoogte hoe alles verloopt :)


Het moet een soort van combinatie worden tussen de looks van mijn Chris Cornell ES-335 en de sound/feel van m'n LP Traditional

http://www.gibson.com/Images/Products/Electric-Guitars/ES/Gibson-Custom/Chris-Cornell-ES-335/ARCCSBNH1-Finish-Shot-jpg.aspx?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=410&width=1000

Mat zwarte 335, zilvere (aged) hardware, humbuckers, block inlays.

fred dons
8 oktober 2017, 20:33
@Fred Dons : zonder dit topic te willen kapen : heb je links naar die zelfbouwkits ?

sure,de "dure"
https://precisionguitarkits.com/product/the-ulitmate-archtop-customizer
de goedkope
http://www.ebay.de/itm/GD240-Coban-Guitars-Mahogany-Semi-Hollow-body-Electric-Guitar-DIY-Kit-/152616859413?epid=2143765662&hash=item2388ac7715:g:MigAAOSwGIBZuvdr

fred dons
8 oktober 2017, 20:38
dat lijkt me geen makkelijke opgave, de sound van een es 335 lijkt verassend veel op die van een les paul bij oversturing maar het karakter van de hollowbody zal er door heen blijven komen, ik zou dan toch snel gaan kijken voor een es met solidbody die uitgehold is met daarop een solid top ipv laminate



Het moet een soort van combinatie worden tussen de looks van mijn Chris Cornell ES-335 en de sound/feel van m'n LP Traditional

http://www.gibson.com/Images/Products/Electric-Guitars/ES/Gibson-Custom/Chris-Cornell-ES-335/ARCCSBNH1-Finish-Shot-jpg.aspx?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=410&width=1000

Mat zwarte 335, zilvere (aged) hardware, humbuckers, block inlays.

Olvert
14 oktober 2017, 21:33
Misschien dat Daniel Slaman iets voor je kan betekenen? http://www.newvintageguitars.com/
Hij maakt erg mooie verschillende soorten jazz/archback gitaren!

Erik de Perik
15 oktober 2017, 01:30
dat lijkt me geen makkelijke opgave, de sound van een es 335 lijkt verassend veel op die van een les paul bij oversturing maar het karakter van de hollowbody zal er door heen blijven komen, ik zou dan toch snel gaan kijken voor een es met solidbody die uitgehold is met daarop een solid top ipv laminate

Precies, als het sowieso alleen maar om de looks gaat.


Misschien dat Daniel Slaman iets voor je kan betekenen? http://www.newvintageguitars.com/
Hij maakt erg mooie verschillende soorten jazz/archback gitaren!


Maakt zeker mooie gitaren, maar volgens mij toch vooral in de full hollow body's voor de jazz muzikant.

Duhsjaak
15 oktober 2017, 08:01
klopt, ik verbaas me er nog steeds over dat mensen die zich voor dat ze überhaupt op een gitaar gespeeld hebben zich al afvragen wat de verkoopprijs zal zijn wanneer ze er vanaf willen :D

Klopt. Ik vind het altijd tamelijk hilarisch dat er hier mensen rondlopen, die in het bezit zijn van een auto. En die te schijterig zijn een paar honderd euro af te schrijven op een gitaar.
Accountants hier? Een weird soort van accountants dan toch.

@dribbeltje
Welkom terug!
Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
15 oktober 2017, 08:38
Gus, auto's zijn gezinsvervoermiddelen die duizenden euro's kosten en vaak jaren in bezit zijn.

Gitaren die niet bevallen gaan na een paar weken de deur uit, zijn niet echt noodzakelijk voor het gezin, dus een enigszins overbodige, luxe, uitgave.

Ik snap het wel denk ik.

Hobbyisten hebben het over restwaarde, de beroepsmuzikanten die ik ken hoor ik er nooit over.


gepost met Tapatrut.

D3nnis
15 oktober 2017, 09:18
Klopt. Ik vind het altijd tamelijk hilarisch dat er hier mensen rondlopen, die in het bezit zijn van een auto. En die te schijterig zijn een paar honderd euro af te schrijven op een gitaar.
Accountants hier? Een weird soort van accountants dan toch.


Ik weet niet wie jouw accountant is, maar als zijn redenatie is dat je nergens naar hoeft te kijken en alles maar over de balk moet flikkeren omdat de auto nu eenmaal een duur ding (in kosten per jaar) is, dan denk ik dat ik toch een andere accountant ging zoeken.

Duhsjaak
15 oktober 2017, 09:32
Ik weet niet wie jouw accountant is, maar als zijn redenatie is dat je nergens naar hoeft te kijken en alles maar over de balk moet flikkeren omdat de auto nu eenmaal een duur ding (in kosten per jaar) is, dan denk ik dat ik toch een andere accountant ging zoeken.

Sorry, je hebt gelijk. Het was ook nog te vroeg voor enige humoristisch bedoelde relativering.
Ik had het gewoon niet moeten zeggen.
Wat ben ik ook een lul hè?
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
15 oktober 2017, 09:57
Ik snap je punt wel, en het is ook best bizar, alleen als je twijfelt tussen twee exemplaren, kan ik me best voorstellen dat een eventuele doorverkoopwaarde de doorslag geeft.
Op zich doet Fred dat het beste. Als die twijfelt tussen 2, koopt ie ze allebei volgens mij :D

fred dons
16 oktober 2017, 09:15
dat is wel eens gebeurd ja :D
maar ik benader al mijn aankopen (dus niet alleen gitaar maar ook dingen als hifi, tv's, dingen voor mijn koi vijver etc) met het idee wat is het me nu waard om te hebben en kan ik me het veroorloven. als dat laatste niet het geval is dan koop ik het gewoon niet. daarna is de aankoop een gepasseerd station en kijk niet niet meer naar wat iets ooit gekost heeft, mocht ik het later willen verkopen omdat het in de weg zou staan dan kijk ik wat het dan waard is en beslis dan wel of ik zin heb om het te verkopen.
ik geloof niet dat ik ooit iets gekocht heb waarbij ik geen idee had of het iets was en er rekening mee hield dat ik het snel weer zou doorverkopen
ik snap overigens wel dat het zonder lokale winkels steeds moeilijker wordt om dingen uit te proberen maar je kunt met online research best ver komen. Voordat ik een effect pedal koop heb al zeker 10 youtubefilmpjes gezien waarbij ik een selectie maak tussen de profesionele "verkopert" en de huiskamer gitarist die zijn filmpje gemaakt heeft met een iphone 5, ik volg de verschillende fora en kijk wat mensen wiens mening ik respecteer gebruiken. Qua gitaren (degene die ik online koop) wil ik weten wat het neckprofiel is en wat de gebruikte houtsoorten zijn, dat geeft mij al een grof idee of ik overweg kan met een gitaar. En uiteindelijk accepteer ik dat ze allemaal anders zijn en waardeer ik dat ook; niets zo frusterend om jaren te spenderen op je zoektocht naar de perfecte gitaar om er uiteindelijk achter te komen dat je die al jaren had (en natuurlijk het gaat om de reis en niet om het aankomen maar weten dat je "jouw" gitaar gevonden hebt geeft ook wel rust ;) )

D3nnis
16 oktober 2017, 09:58
Prima uitgangspunt lijkt me.
Toen ik mijn prs kocht heb ik wel even getwijfeld om een gitaar te laten bouwen door Patrick Koopman (mijn favoriete bouwer). Dat ging niet meer kosten (misschien wel minder), dus had best gekund. Maar tóch, het onbekende, plus als het uiteindelijk niet is wat je verwacht, heeft me doen besluiten om toch iets "af fabriek" te kopen (omdat het bijna 100% voldeed aan mijn wensen ook).
Zo heb ik bijvoorbeeld een gitaar die is gebouwd door Henk vd Heuvel. Prima gitaar, maar die zou ik aan de straatstenen niet kwijt raken als ik hem zou verkopen.

Pepe
16 oktober 2017, 10:41
Regel 1: Gitaren worden gewoon minder waard naarmate je er meer zelf aan knutselt.
Regel 2: Gitaren worden iets minder snel minder waard als iemand anders er aan knutselt.

Het zijn jouw ideeën en die lol heb je er al uitgehaald voor iemand anders.
Logisch.
Soms probeert men nog de zaak te redden door UPGRADE te roepen. Liefst in kapitalen, dat lijkt het net nog wat.
Bij een bouwer kan je je nog beroepen op exclusiviteit. Soms is iemand daar gevoelig voor.

Op Marktplaats stonden laatst een paar Galema's. Twee zaten in de 7000 euro range, een ander in de 15.000.
Ik heb wat gemist, dacht ik. Is Anno overleden?
Zo werkt het in de kunsthandel. Je koopt wat kunst en dan maar hopen dat de kunstenaar eerder dood gaat dan jij.

Nou ken ik iemand die een Galema HAD. Had want verkocht en er een Smitty voor terug gekocht.
Waarom? vroeg ik, vind je die beter dan?
Nah, zei hij, gewoon weer eens wat anders.
Dat leek me dan weer een redelijk argument.

Erik de Perik
17 oktober 2017, 01:06
Soms is het gewoon een opeenstapeling van 'gevoel' en gebrek aan marktinzicht. Maat van me heeft een Ibanez LP met geschroefde hals. Geen foute gitaar maar minder dan mijn HB van 149 eur. Hij heeft echt het idee dat het een 'sleeper' is. Gaat nooit gebeuren.... nahja nooit....??

Mr.Fingers
17 oktober 2017, 10:17
Die cheape kit, met split parallelogram inlays... Dat zou ik wel lusten!