PDA

View Full Version : keuze uit houtsoorten



BramVersteeg
1 augustus 2003, 02:03
Hallo daar,
ik ben nu een beetje het forum aan het afzoeken over de verschillen tussen het hout voor een gitaar. Ik wil misschien in de toekomst een gitaar laten bouwen en wil nu al wat info op doen over hout/elementen/constructie enz.

Ik speel in ieder geval hardrock/metal maar ik wil niet zo'n oppervlakkig geluid dat alleen kan scheuren. Ik wil ook wel wat blues spelen enzo. Veel sustain vind ik belangrijk(zoals iedereen geloof ik 8-) ). Zelf houd ik wel van het geluid van een LP. Die worden gemaakt van Mahonie. Maar ik wil even kijken of er(eventueel) andere alternatieven zijn.

Maar de constructie en combinatie van hout spelen natuurlijk ook een rol(even de elemeneten,snaren enz. niet meegerekend).

En het model ook. Ik houd wel van een LP model. Maar is dit een goed model voor de muziekstijl die ik speel? Of zijn er andere modellen die daar goed voor zijn (natuurlijk een questie van smaak, maar misschien zijn er nog leuke opties)?

Ik dacht zelf aan een ebben of brazilian rosewood toets.
Voor de body misschien hard ash/mahonie ofzo.
Hals weet ik nog niet.

Wat raden jullie mij aan als goede combinatie(mogen natuurlijk ook andere combinaties zijn)?
En wat voor top kan ik er op leggen?

Bij voorbaat dank.
Bram

bert k
1 augustus 2003, 09:14
Kijk hier maar... http://www.warmoth.com/common/goodwood.htm

michielv
1 augustus 2003, 11:11
Ik dacht zelf aan een ebben of brazilian rosewood toets.
Voor de body misschien hard ash/mahonie ofzo.
Hals weet ik nog niet.


Hier kan ik uren over kletsen maar in ieder geval hebben essen en mahonie totaal verschillende klankkleuren.

Aan alles wat je opnoemt heb je nog geen idee wat je wilt dus ik zou eens met een gitaarbouwer gaan praten wat voor combinaties nou welke geluidsoorten opleveren.

BTW: niet negatief bedoeld!!! :D

BramVersteeg
1 augustus 2003, 11:46
Op de site van warmoth had ik al van tevoren gekeken. Vandaar mijn voorkeuren. Ik wil de gitaar door Shamray laten maken dus voorbeelden zijn moeilijk te vinden. Ik vind het een beetje lullig om bij een bouwer in nederland alle info op te doen en dan vervolgens de gitaar ergens anders laten maken.
Misschien kan ik Sharay mailen en daar wat info op doen?
Grz. Bram

iam
1 augustus 2003, 13:31
ik zou dat zeker doen bram :)

leuk dat er zich al een tweede persoon opwerpt om te bestellen bij shamray :)

michael gaat je zeker alle info geven die je nodig hebt!!

ben benieuwd welk soort gitaar je gaat bestellen (mail het mij eens door... ben ook aan het browsen naar verschillende mogelijkheden :))

greetz,

koen

iam
1 augustus 2003, 13:33
btw ik zou een lp met een flamed maple top nemen altijd een mooie combinatie (wel wat prijzig though)

kijk in het pictures topic voor foto's!! :)

BramVersteeg
1 augustus 2003, 16:43
Wat voor gitaar het word ben ik zelf ook nog niet helemaal uit.
LP vind ik over het algemeen erg fijn en ook erg mooi. Zo vond ik die zwarte synth-lp met de EMG's wel om te likkebaarden. :D
Zoiets zal het wel worden. Maar als ik dan toch de top er zelf bij kan kiezen vind ik zwart ook weer zo saai. Zou ik idd eerder voor zo'n flamed maple topje gaan met een lekkere kleur. Misschien laat ik de snaren ook wel doorlopen in de body. Ziet er wel stoer uit maar of het op een LP past?? Maar in ieder geval die LED's en een mooie inlay in de hals. Elementen weet ik ook nog niet zeker maar dat komt wel na het hout en de constructie :wink:
Verder vind ik een PRS model ook wel mooi maar ik heb nog nooit op een PRS gespeeld dus dat zal ik eerst toch eens moeten gaan doen.
Ik zal hem wel eens mailen voor wat info. Maar dat ik die gitaar laat maken zal toch pas over een jaar of 1,5 / 2 zijn denk ik. Ik wil eerst nog een nieuwe amp. :lol: en ga 9 maanden naar OZ.

BramVersteeg
1 augustus 2003, 16:46
P.S. als ik de gitaar van mijn dromen kan ontwerpen wil ik daar best een tijdje langer voor doorsparen dus ik wil niet te veel naar de prijs kijken. En volgens mij is Shamray zelfs bij de duurste gitaar nog spotgoedkoop!
Grz. Bram

iam
1 augustus 2003, 17:48
en gelijk heb je om er je tijd voor te nemen!!!

ben ik nu ook aan het doen... als je alles zelf kan kiezen mag je niet overhaast te werk gaan hé

bij mij gaat het ook wel zeker nog een jaartje duren (waarschijnlijk tot achter de zomervakantie van volgend jaar) dan hoefk niet meer op mn centen te kijken want dan gaat al mn vakantiewerkgeld erin verdwijnen :)

anyway suc6 met je keuze

(ben btw wel benieuwd wat het wordt met de prs van ikisnick)

discovery
1 augustus 2003, 19:27
Weet je wat lekker klinkt

body van Hondouras mahony hout
Seymour duncan humbucker achterin
En een gibson paf 59 onder het halsje plaatsen
gebruik gewoon ebben toetsten
Neem wel een compound toets met speed frets , das wel zo lekker

Dus,

greetz , discovery

Theije
6 augustus 2003, 18:41
Ik zou Linden voor de body kiezen dit geeft nog steeds een goeie sustain maar is lang niet zo zwaar als mahony.
En uiteraard een ebben toets das gewoon the only way to go al is het alleen al voor de 'looks'

discovery
6 augustus 2003, 18:53
Hondouras mahony is minder zwaar als andere mahony hout soorten
voor een goede sustain kun je ook speciale houders voor je elementen krijgen , ik weet niet hoe ze heten maar ze werken wel mee aan een betere sustain

greetz

discovery

Bram Versteeg
8 augustus 2003, 03:53
Bedankt voor de reacties,
het gewicht vind ik niet zo erg. Een lekker zware LP vind ikookwelwat hebben. Dan heb je echt het gevoel alsof je lekker op je plank staat te raggen! :D
En snaren door de body laten lopen, geeft dat ook meer sustain?
Grz. Bram

P.S. groeten uit autralie!! 8-)

Negative K3 fan
8 augustus 2003, 16:05
ja, geeft ook meer sustain. Je kunt trouwens ook voor wat meer exotische houtsoorten gaan, die hier over het algemeen niet zo bekend zijn, zoals Koa, dat spul ziet er niet alleen geweldig uit, maar schijnt ook nog heerlijk te klinken.

bert k
8 augustus 2003, 21:37
Ter informatie: ik heb een Charvel van lindenhout (basswood), die is best licht. Ik heb een Les Paul van mahonie die is loeizwaar. Ik ben nu bezig om een strat te bouwen an essen (ash) en die zit er kwa gewicht net tussenin.
Of dat ook met de sustain gelijk opgaat weet ik binnenkort, als hij af is :)