PDA

View Full Version : Belachelijk goedkope gitaarhals, is dit wat?



Smeigel_12000
6 oktober 2017, 10:14
http://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Elektrische-gitaar-hals-natuurlijke/15RY?origin=product-ads&gclid=EAIaIQobChMIk5z_tcXb1gIVkzLTCh2gsw5MEAkYHyAB EgLUJ_D_BwE

Ik ben voor een telemaster achtige gitaar op zoek naar een passende gitaarhals en kwam dit tegen op gear4music. What's the catch? Hoe kan dit voor die prijs? alleen het hout is volgens mij al meer waard.

no 1 hops
6 oktober 2017, 10:22
http://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Elektrische-gitaar-hals-natuurlijke/15RY?origin=product-ads&gclid=EAIaIQobChMIk5z_tcXb1gIVkzLTCh2gsw5MEAkYHyAB EgLUJ_D_BwE

Ik ben voor een telemaster achtige gitaar op zoek naar een passende gitaarhals en kwam dit tegen op gear4music. What's the catch? Hoe kan dit voor die prijs? alleen het hout is volgens mij al meer waard.het lijkt ieder geval jong hout. kan nog veel 'leven' in zitten

Erik de Perik
6 oktober 2017, 13:21
Dan zul je deze wel helemaal krankzinnig goedkoop vinden.... (http://www.ebay.de/itm/Ahornholz-Maple-E-Gitarren-Hals-Guitar-Neck-22-Bunde-Elektrische-Gitarre-Ersatz-/322672610582?hash=item4b20c94d16:g:MtAAAOSw0jFZnVY y) ;)
Prijs is incl. verzendkosten trouwens.

Smeigel_12000
6 oktober 2017, 13:27
Potverdikkeme, dat kan toch helemaal niet voor dat geld???? :dontgeti:

loose-fur
6 oktober 2017, 20:50
'het lijkt ieder geval jong hout. kan nog veel 'leven' in zitten'

Bovenstaande conclusie aan de hand van twee foto's, dat is pas indrukwekkend!


Tee.

Duhsjaak
6 oktober 2017, 21:40
Jong hout? Ach...., waar bemoei ik me mee.

Toen gear4music nog gerund werd vanuit een oude kippenschuur in da UK, had ik daar al een klantnummer.
Ik weet persoonlijk geen pleuris van deze halsen, laat ik daar duidelijk over zijn.

Maar - meer in het algemeen - ik moet de eerste klote deal nog doen met deze mensen.
Ze zij zo goed als de Duitse huizen, maar dan Engels hè. Ghandi had geen schijn van kans gehad met Duitsers. Maar met Engelsen....

Kijk. Ik zeg: bestel maar. En als de prijs:kwaliteit ratio leaves anything to be desired? Laat het ze weten. Dat wordt keurig opgelost.

OK sponsors. Kom er maar in. Jullie hebben mijn bankrekening. Toch? Binnen 14 dagen graag.
Daaaaaaaaaank!
Vriendelijke groet, Gus

Napoje
6 oktober 2017, 21:55
Welkom op aarde. Op aliexpress staan ze nog goedkoper. En nee geen jong hout zoals men roept om de lage prijs maar te rechtvaardigen. Zitten vask goede dingen tussen en soms totale troep. Beetje russische roulette

Plant
6 oktober 2017, 22:10
Als je bij de Aldi een starterkit (gitaar + amp) kunt kopen voor 100 Euro - en sommige leden hier doen dat voor de fun en zijn soms nog best aangenaam verrast ook - dan is alleen een hals voor 39 of zelfs 28 Euro toch ook weer niet zo goedkoop?

Misschien moet je de fretjes wat bijwerken, zit de halspen er scheef in, is de topkam niet (goed) afgewerkt...
Beetje Rad van Fortuin of Russisch Roulette.

Erik de Perik
7 oktober 2017, 00:21
Potverdikkeme, dat kan toch helemaal niet voor dat geld???? :dontgeti:

Tuulk wel.... van welke planeet kom jij...?? :seriousf:

Compleet Tele bouwpakket (incl. alle hardware) voor 69 eur, wat zou die hals kosten?


'het lijkt ieder geval jong hout. kan nog veel 'leven' in zitten'

Bovenstaande conclusie aan de hand van twee foto's, dat is pas indrukwekkend!


Tee.

Ik wilde het maar eens niet zeggen.... helemaal gelijk hoor!

no 1 hops
7 oktober 2017, 09:46
'het lijkt ieder geval jong hout. kan nog veel 'leven' in zitten'

Bovenstaande conclusie aan de hand van twee foto's, dat is pas indrukwekkend!


Tee.ik wil het even toelichten.
Ik kan mij niet echt voorstellen dat ze bij de productieaantallen die waarschijnlijk gedraaid worden veel tijd gebruikt wordt om hout te laten rusten zodat het uitgewerkt is. (dat bedoel ik eigenlijk met jong hout, hout dat snel verwerkt is )
het is mij tenminste 2 x gebeurd dat ik aanmerkelijk duurdere halzen rechtstreeks besteld had uit china en deze getordeerd waren.
daarmee zeg ik niets over gear4music

loose-fur
7 oktober 2017, 10:34
Even deze hals in een bepaald perspectief plaatsen:

In het prehistorische jaar 1998 kon Fender reeds tot 350 gitaren per dag op de markt gooien. Dat zijn 50.000 halzen per jaar.

De manier die Leo bedacht om een hals uit één platte plank te halen moet zo'n 500 halzen per kubieke meter hout opleveren.

Wat zou vandaag de dag -als fabrikant of groothandelaar- een aankoop van 100 kubieke meter esdoorn kosten = één vrachtwagentrailer (goed voor één productiejaar bij Fender, anno 1998 ). 1000 euro/kubiek? Laten we er 1500 euro van maken, okee?

1500 delen door 500, en er nog een handvol fretjes en een truss rod bijtellen.

Wat kost een originele Fender hals?


Tee.

no 1 hops
7 oktober 2017, 12:04
Even deze hals in een bepaald perspectief plaatsen:

In het prehistorische jaar 1998 kon Fender reeds tot 350 gitaren per dag op de markt gooien. Dat zijn 50.000 halzen per jaar.

De manier die Leo bedacht om een hals uit één platte plank te halen moet zo'n 500 halzen per kubieke meter hout opleveren.

Wat zou vandaag de dag -als fabrikant of groothandelaar- een aankoop van 100 kubieke meter esdoorn kosten = één vrachtwagentrailer (goed voor één productiejaar bij Fender, anno 1998 ). 1000 euro/kubiek? Laten we er 1500 euro van maken, okee?

1500 delen door 500, en er nog een handvol fretjes en een truss rod bijtellen.

Wat kost een originele Fender hals?


Tee.mooie uitleg

Brad
7 oktober 2017, 12:17
Maar hoe zit het nou met dat jonge hout waar nog (te) veel leven in zit? Is dat de reden dat veel gitaren ontstemmen waar je bij staat?

no 1 hops
7 oktober 2017, 12:38
Maar hoe zit het nou met dat jonge hout waar nog (te) veel leven in zit? Is dat de reden dat veel gitaren ontstemmen waar je bij staat?
tijdens mijn opleiding machinale houtbewerking mochten we een paar grote lange dikke planken iroko verwerken.
met een man of 6 zo een plak boom over de zaagtafel
de ene plank ging achter het spouwmes als een v vorm uit elkaar, een andere plank van dezelfde boom kneep juist achter het spouwmes.
stel je voor, je maakt allemaal gelijke planken en als die door de vlak en vandikte bank zijn geweest zijn ze mooi haaks en vlak
daarna door de cnc waar op allerlei plekken hout verdwijnt.
de kans dat er bij enkele planken in dit proces naar een afgewerkte hals 'krachten' hun weg zoeken, al dan niet door temperatuur en vocht is dan wel aanwezig, ook later

loose-fur
7 oktober 2017, 13:47
Hout blijft altijd 'werken', ook na een duizendjarige opslag blijft het gevoelig voor vocht en droogte.

Waar jij over spreekt, hops, is meer soort- dan vochtgerelateerd. Bepaalde houtsoorten staan sowieso bekend (en berucht) omwille van hun soms 'wild karakter'. En dit karakter kan op zich dan weer enorm verschillen van stam tot stam.

Jouw ervaring met Iroko is ook mij niet onbekend. Ook beukenhout valt op voorhand soms niet in te schatten, uit sommige planken valt geen rechte regel te halen. Es(doorn)? Idem dito. Soms laat een plank zich heerlijk rustig verwerken, terwijl het bij een ander vechten is om verzaagd te krijgen.
Na een tijdje leer je de karaktergestoorde planken wel herkennen.

Heel waarschijnlijk nemen bepaalde (Chinese) groothandelaars het bij de aankoop van hun hout niet al te nauw, en krijg je al eens een 'onstabiel' exemplaar in de bus (wat jij als 'jong hout' benoemt, hops).
Maar stel nou eens dat een pak Super kwaliteit esdoorn tien keer zo veel kost als in mijn eerdere berekening, namelijk: 10.000 euro(!) per kubiek. Dan stijgt de houtprijs voor één hals tot iets van 20 euro.

Dan kun je voor deze prijs (https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fender-USA-Tele-Hals-Maple-Griffbrett-Medium-Jumbo-frets/art-GIT0032298-000;pgid=gYUgs4gz2.ZSRpRYCtv0xhN100007Ezzsxaf?gcli d=EAIaIQobChMI5JDnvrTe1gIVSzwbCh2JeAVYEAQYAiABEgJA I_D_BwE&campaign=GBase%2FNL) misschien al eens een gratis verzending aanbieden, inderdaad.


Tee.

D3nnis
7 oktober 2017, 16:47
Maar hoe zit het nou met dat jonge hout waar nog (te) veel leven in zit? Is dat de reden dat veel gitaren ontstemmen waar je bij staat?

Naar mijn vermoedens niet, aangezien hout niet/nauwelijks krimpt en uitzet in lengterichting, maar wel in breedterichting.


Wat het houtvoorbeeld van hierboven betreffende Fender betreft is heel mooi, maar de vraag is of het in 1998 verwerkte hout in 1998 aangekocht is, of in 1988 (als voorbeeld). Netjes oplatten en laten drogen voor lange tijd kost meer geld dan zagen en schaven terwijl de blaadjes er nog aan zitten.

loose-fur
7 oktober 2017, 17:31
Absoluut akkoord, D3nnis, maar geloof me dat je voor 10.000 euro per kubiek al flink wat jaren kan drogen en oplatten. Om je zomaar even een indicatie te geven:
https://www.hardenzachthout.nl/producten-prijzen/


Tee.

D3nnis
7 oktober 2017, 20:11
Zeker!
Je hoort mij ook niet zeggen dat de prijs niet 10x over de kop gaat :)

Erik de Perik
7 oktober 2017, 20:49
100% dat een houthandel die geen idee heeft van de gitaarindustrie, heel andere prijzen heeft. De bulk wordt sowieso niet voor instrumenten gebruikt. De hoeveelheid die een willekeurige bouwer aan 'superkwaliteit' mojo tonewood heeft liggen, wordt in een week bij een beetje forse handelaar als zaagrestjes in de bbq/open haard gegooid.

Napoje
7 oktober 2017, 21:38
Zo de perik, kom jij je dagelijkse + 20 postcount even veiligstellen of heb je iets zinnigs te melden? Of kom jij dagelijks bij fijnhouthandelaren thuis die hun haard stoken met cocobolo. Zonja vindt ik dat knap want hier staat de cv nog nietcerns aan.

Erik de Perik
7 oktober 2017, 21:53
Zo de perik, kom jij je dagelijkse + 20 postcount even veiligstellen of heb je iets zinnigs te melden? Of kom jij dagelijks bij fijnhouthandelaren thuis die hun haard stoken met cocobolo. Zonja vindt ik dat knap want hier staat de cv nog nietcerns aan.

Leuk dat je reageert. Wat bedoel je?

barno
7 oktober 2017, 22:25
wsch bedoelt Perik dat bv maple geen drol kost bij houthandelaar. Maar all that aside, waarom dat gemier over grondstofprijzen. Grootste kosten gitaarbouw bestaan uit design, productie, kwaliteitscontrole, marketing, distributie, vraag en aanbod Een chinees halsje kan meevallen of tegenvallen qua kwaliteit maar bij herverkoop valt het garantie tegen qua waarde tov een licensed fender hals. Logica zelve. Het werd oorspronkelijk enkel geproduceerd en verdeeld.

Erik de Perik
7 oktober 2017, 22:27
wsch bedoelt Perik dat bv maple geen drol kost bij houthandelaar. Maar all that aside, waarom dat gemier over grondstofprijzen. Grootste kosten gitaarbouw bestaan uit design, productie, kwaliteitscontrole, marketing, distributie, vraag en aanbod Een chinees halsje kan meevallen of tegenvallen qua kwaliteit maar bij herverkoop valt het garantie tegen qua waarde tov een licensed fender hals. Logica zelve

Precies, de grondstoffen maken de prijs niet.

loose-fur
8 oktober 2017, 09:33
Designkosten zullen in het geval van dit zestig jaar oud Fender ontwerp al wel enigszins terugverdiend zijn, Barno, niet?

In tegenstelling tot marketing, daar noem je het. Mensen willen graag een verhaal om hun dure aankoop te verantwoorden, en dat hebben Chinezen niet. Die laatste kunnen alleen maar uitpakken met goedkoop. En dat is fijn wanneer je zelf eens wil proberen om een gitaar samen te schroeven, maar je wil er niet mee op een podium gezien worden.


Tee.

barno
8 oktober 2017, 12:21
Designkosten zullen in het geval van dit zestig jaar oud Fender ontwerp al wel enigszins terugverdiend zijn, Barno, niet?

In tegenstelling tot marketing, daar noem je het. Mensen willen graag een verhaal om hun dure aankoop te verantwoorden, en dat hebben Chinezen niet. Die laatste kunnen alleen maar uitpakken met goedkoop. En dat is fijn wanneer je zelf eens wil proberen om een gitaar samen te schroeven, maar je wil er niet mee op een podium gezien worden.


Tee.

Groter plaatje : design van die strat headstock is wsch al terugverdiend ja (zeker als je in rekening brengt dat Leo dat ontwerp eigenlijk gepikt heeft van Paul Bigsby) :) Maar Fender is niet zo'n mastodont geworden door enkel dat ontwerp. daarna en tot op de dag van vandaag zijn er nog talloze gelukte en mislukte ontwerpen gelanceerd die mee de naam en het imago hebben gemaakt. En ja, imago en uitstraling is 80 procent van het verhaal bij muziekinstrumenten. En kwaliteit van een gitaar is moeilijk quantificeerbaar. Zo kan je bv niks inbrengen tegen iemand die bij hoog en laag beweert dat zijn fender gitaar beter speelt en klinkt dan een (objectief) betere onbekende gitaar. Meer nog: als hij dat denkt, dan is het ook zo.

loose-fur
8 oktober 2017, 14:07
Helemaal mee eens, Barno.

En tot die eensgezinde conclusie wou ik ook komen door aan te tonen dat, wanneer je zo'n hals van alle 'bagage' ontdoet, het best mogelijk is om zo'n ding aan te bieden tegen 20 euro per stuk, en er nog winst aan over houden ook.

Wat uiteindelijk het antwoord is op de vraag:

Belachelijk goedkope gitaarhals, is dat wat?



Tee.