PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar



maikel toorenburg
5 oktober 2017, 17:39
Beste forumleden,
Ik weet dat de vraag misschien al meerdere malen gesteld is, maar kan het niet terugvinden op het forum.Ik wil graag een akoestische, staalsnarige gitaar kopen (western). Nu is mijn vraag, wat is een goede gitaar waar ik wat aan heb, prijs rond de 500 euro. Moet ik kiezen voor een semi of gewoon akoestisch? Ik ben een beginnend gitarist.
Met vriendelijke groet,
Maikel

micrub
5 oktober 2017, 20:39
Beste Maikel

Er zijn voor rond de 500 eurie zeker wel goede gitaren om mee te starten.
Zelf zou ik kiezen voor een akoestische zonder versterking om te beginnen.
Tenzij je nu al weet dat je zult gaan optreden en dus versterkt dient te worden.

Maar ik kan hier veel merken gaan neer pennen zoals Seagull:ok: maar er is zoveel goede keuze dat je beter op een lekkere herfstdag kunt gaan testen in een winkel.
Elke gitaar voelt en klinkt anders.
En jij moet er op gaan spelen en zeker voor je eerste gitaar is het belangrijk dat alles goed voelt.
Plus dat ze in de betere zaken de gitaar nog even een afstelbeurtje kunnen mee geven zekers belangrijk om ontspannen te kunnen gaan spelen.
Ik denk dat ik zo de grootste clichés wel genoemd heb.

nhoekstra
6 oktober 2017, 13:42
Dag Maikel,

Voor dat bedrag kan je vast en zeker een leuke gitaar voor beginners kopen.
Hiermee bedoel ik dat je nog moet zoeken naar de klank die je graag wilt.
Door langer te spelen ga je ontdekken welke style je mooi vind om te spelen.

Een dreadnought gitaar gebruik je vaak voor strumming (akkoorden) en een small body gitaar over het algemeen voor fingerstyle.

Seagull is zoals hierboven genoemd een goed merk. Ga vooral de winkel in een luister en voel wat jij fijn vindt.

Houd wel rekening met:
Wil je versterkt spelen zonder microfoon ervoor? Dan heb je een onboard pickup systeem nodig. Bekijk dus of deze al in de gitaar gebouwd zit. Ook kan je later professionele pickups boven het klankgat laten installeren. Denk dan aan prijzen van 400 euro. De vraag is natuurlijk wel of dat de investering van een 500 euro gitaar waard is.

Veel succes met je zoektocht. Laat je zeker niet alleen beïnvloeden door grote namen als taylor, martin en fender.

Groet,

Noel

maikel toorenburg
7 oktober 2017, 19:17
Hoi Heren, bedankt voor jullie reactie. Ik ben vandaag even naar Amsterdam geweest naar Dijkman, daar het één en ander gezien, maar ja het zegt mij niks :) Nu liet ik mijn oog vallen op een Blueridge br 40. Is dit wel een beetje merk of gewoon Chinese ruk :) Het ziet er leuk uit maaaaar nu komt het. is dit wat? klinkt voor mij goed, maar ze kunnen mij daar alles wijs maken. Ga zeker nog verder kijken!

Ernest01
7 oktober 2017, 20:11
Blueridge is geen meuk. Althans niet in naar mijn idee. Diverse modellen getest in het verleden en die waren niet verkeerd.
En je zegt iets belangrijks, nl. dat hij voor jou goed klinkt. Dat is heel belangrijk in de keuze voor een gitaar. Dat hij goed klinkt en lekker speelt.
Misschien nog eens terug gaan en weer die gitaar oppakken. Als het dan nog een goed gevoel geeft, dan zou het best kunnen dat dat de gitaar voor jou is.

Erik de Perik
7 oktober 2017, 21:13
Veel gitaren in die prijsklasse komen uit China, net zoals die Blueridge dus. Ik zou me er niet zo9 druk over maken. Je eerste gitaar is zeer zelden de gitaar waar je je hele leven op zult spelen. Kijk wat om je heen, ga naar andere winkels en speel op van alles, van super goedkoop tot peperduur.

Fabrieksinstellingen
8 oktober 2017, 09:15
Nou ging ik ooit eens voor een akoestische ibanez of Fender gezien op hun website naar musicmaniacs en ging weg met een tanglewood, merk waar ik nog nooit van had vernomen. En die kerel daar beweerde dat ik nog een ander gitaar moest nemen, op zich goed natuurlijk extra mening en nog een gitaar uitproberen.
En nu 9 jaar later heb ik die tanglewood nog steeds, helemaal tevreden. Kan uiteraard veel beter, maar dat is altijd zo heb ik het idee als ik dit forum doorlees :)
Mijn ongezouten en net zo onbelangrijke mening is dus eigenlijk dat merk weinig uitmaakt als je het je blij maakt.

Fabrieksinstellingen
9 oktober 2017, 10:48
In de nieuwe gitarist (magazine) staat een hulpgids koopgids voor akoestische gitaren. Alles wat er in staat is een aanrader volgens die journalisten.

Rogueny
9 oktober 2017, 11:07
Al het zinnige is eigenlijk hierboven al wel gezegd: koop een gitaar die goed klinkt en goed voelt. In muziekwinkels is vaak de prijs gewoon redelijk. Eventueel kun je ter plekke googlen wat de prijs bij andere winkels is.

Reagerende op je vraag: blueridge is een gerespecteerd akoestisch merk. Ook wel vrij populair volgens mij. Maar laat het merk je niet leiden in je keuze. Voorbeeld: ik ging laatst in Zwolle naar een gitaar winkel om een normale western gitaar te kopen. Ze hadden daar een hoop occasions liggen en ik had een budget van 200 euro. Van alles geprobeerd, maar geen van de gitaren sprak me aan. Tussen de nieuwe artikelen zag ik een twaalfsnarige gitaar liggen. Puur uit nieuwsgierigheid pakte ik hem even op. Het was de eerste keer dat ik een twaalfsnarige gitaar bespeelde. Voelde helemaal geweldig. Fijne dikke hals, fraai fretwerk. Hij lag 100 euro boven mijn budget. Toch nam ik hem mee. Ik had ook nog even andere en duurdere twaalfsnarige gitaren geprobeerd. Geen van die alles speelde zo goed als deze. optisch gezien ziet de gitaar er niet speciaal uit en het merk? Iets van Morgan ofzo. Interesseert me gezien het ding zo fijn is ook helemaal niks.

LaurentB
13 oktober 2017, 18:16
Blueridge heeft een geweldige prijs-kwaliteitverhouding. Ze worden in China gemaakt, maar naar westerse specificaties, in feite zijn het vaak zeer overtuigende Martin klonen. Zeer zeker een aanrader!

telerocker
13 oktober 2017, 18:55
Let even op de halsdikte en de afstand tussen de snaren. Blueridge - fijne gitaren hoor - is op veel modellen vrij narrow.

maikel toorenburg
29 oktober 2017, 17:17
Hoi Gitaristen,

Ben nog steeds op zoektocht ;) Ik heb even wat te leen gekregen om te proberen een Martin dxr1 dreadnought en een Ovation, allebei niet mijn gitaar. Gisteren in Amsterdam bij Harry Saxioni geweest, daar verkopen ze Aestman en Richwood hand gemaakt zeggen ze. Heeft iemand daar ervaring mee? Dan nog een vraagje ze hebben het in de winkel over een massieve gitaar, maar die is wel gevoelig voor temp., vocht hoe bang moet je dan worden? Dan misschien een gelamineerde? Mvg Maikel

LaurentB
1 november 2017, 23:00
Je moet helemaal niet bang worden van massieve bovenbladen :-) Dat is gewoon hoe het hoort, gelamineerde bovenbladen zijn een budgetoplossing, alhoewel ze soms ook nog redelijk klinken. Bij enigszins normale omstandigheden gaat er niet snel iets fout tgv vocht; eerder tgv droogte in de winter tgv centrale verwarming maar ook dat heb ik zelf nog niet meegemaakt, het klimaat is hier gewoon gematigd en daardoor zit je niet wekenlang in kurk- en vriesdroge omstandigheden. Richwood handgemaakt lijkt me sterk, dat is een budgetmerk. Eastwood heeft een goede naam, goede kwaliteit-prijsverhouding.

maikel toorenburg
2 november 2017, 19:21
Oke dank je wel voor reactie.
Ik krijg van de week een martin te leen een ooom model geen idee afwachten

LaurentB
2 november 2017, 19:26
Aha, dan krijg gelijk een goede referentie!