PDA

View Full Version : Scheve tremolo op stratocaster



Rick trodat
5 oktober 2017, 09:25
Ik probeer het kort te houden: Tijdje terug via een bouwer een one piece stratocaster body gekocht waarbij de gaten voor de tremolo al voorgeboord waren. Deze zijn helaas flink scheef. De lage E staat ruim 3 milimeter dieper dan de lage E. Helaas kwam ik er pas achter nadat ik de body gespoten had.

Ik heb inmiddels contact met de bouwer en ik ben in onderhandeling over korting op andere producten. Maar de gaten moet ik zelf (denk ik) opvullen en opnieuw boren.

Op het net lees je dat dit vaker gebeurt ( alleen niet zo extreem als mijn geval). Sommige zeggen dat het slechts cosmetisch is en dat de stand van de nek veel kan corrigeren. Tot op zekere hoogte geloof ik dit wel, maar ik denk dat het niet opgaat in mijn verhaal.

Hoe kan ik die gaten het beste opvullen?

no 1 hops
5 oktober 2017, 10:04
zou even een foto plaatsen als dat kan, maakt duidelijker wat het probleem is

fred dons
5 oktober 2017, 10:05
het sterkst is om een stripje maple op de plek van de gaten te frezen, ik moet zeggen dat ik als ik met een rommel boddy werk ik het nog wel eens opvul met rondhout maar datwil nog wel eens bewegen bij het opnieuw boren van de gaten

Rick trodat
5 oktober 2017, 10:22
Ik ben nu op mijn werk, maar het ziet er exact zo uit.

http://www.squier-talk.com/data/attachments/18/18001-2e4c43cff6c42e5f792dc231026b63aa.jpg

En de slagplaat zit wel recht.

Tabula Rasa
5 oktober 2017, 10:29
Als je er geen last van hebt.... Schuurpapiertje langs de slagplaat

gepost met Tapatrut.

Rick trodat
5 oktober 2017, 10:36
Dat vraag ik me af. Ik moet de nek nog gaan plaatsen en daarin weet ik dat ik het eea kan corrigeren zodat de snaren niet van de fretboard aflopen.

Maar ga ik geen last krijgen met intoneren of iets dergelijks? Is het voorbeeld niet ( te ) erg?

jutter
5 oktober 2017, 12:26
Slagplaat zit er scheef op. Kijk maar eens goed.

Rick trodat
5 oktober 2017, 13:10
Klopt in deze foto wel ( maar das een voorbeeld van het net) sorry. Bij mij is dat niet het geval.

fred dons
5 oktober 2017, 13:55
ik zou de neck er gewoon recht opzetten, als het verschil is zoals op de foto dan valt het nog mee (ik heb erger gehad) , mochten de snaren er alsnog aflopen dan zou ik de trem corrigeren en niet de nek

Rick trodat
5 oktober 2017, 14:36
ik zou de neck er gewoon recht opzetten, als het verschil is zoals op de foto dan valt het nog mee (ik heb erger gehad) , mochten de snaren er alsnog aflopen dan zou ik de trem corrigeren en niet de nek

Waarom niet de nek? ( ik weet het echt niet)

Tabula Rasa
5 oktober 2017, 14:39
Waarom een tweede zaak scheef zetten om een eerste scheve zaak te compenseren? Kan je het beter gelijk goed doen, toch?

gepost met Tapatrut.

Pepe
5 oktober 2017, 15:15
Mijn '73 strat heeft hetzelfde euvel. Het is enkel esthetisch een probleem als je dat een probleem vindt.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer er nog garantie loopt, of wanneer je niet on the wrong foot wil beginnen je er een punt van gaat maken.
Ik zou er niet zoveel woorden aan vuil maken, body terugsturen en omruilen voor een goede.

Rick trodat
5 oktober 2017, 15:19
Mijn '73 strat heeft hetzelfde euvel. Het is enkel esthetisch een probleem als je dat een probleem vindt.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer er nog garantie loopt, of wanneer je niet on the wrong foot wil beginnen je er een punt van gaat maken.
Ik zou er niet zoveel woorden aan vuil maken, body terugsturen en omruilen voor een goede.

Body is al gespoten, dus dat gaat niet.

Pepe
5 oktober 2017, 15:31
Maakt dat verschil?
Je zou zeggen, ding besteld, niet goed.
Ik zou het in ieder geval niet mijn probleem maken.

Tabula Rasa
5 oktober 2017, 15:46
Maakt dat verschil?
Je zou zeggen, ding besteld, niet goed.
Ik zou het in ieder geval niet mijn probleem maken.Klant heeft body gespoten en daarna ontdekt dat ie scheef was.

gepost met Tapatrut.

Rick trodat
5 oktober 2017, 16:04
Zo is het.

Nu kwam ik er wel achter dat, sommige hele oude fenders dit probleem ook hadden. Alles ging toen met de hand en in de fabriek werden die gitaren echt massa geproduceerd. Dus een fout was snel gemaakt. Ook bij deze verhalen lees ik dat het ''probleem'' eigenlijk alleen cosmetisch is.

Ik ga volgende week de snaren er op zetten, als ik de tuners binnen heb om te zien hoe de snaren lopen over de hals. Als dat recht is, dan ga ga ik die pickguard een beetje veilen en dan laat ik het zo.

Sommige leden hebben ook de topkam iets verschoven. Zou dit werken?

Tabula Rasa
5 oktober 2017, 16:12
Waarom hals verschuiven, topkam verschuiven omdat de brug scheef staat?

gepost met Tapatrut.

Rick trodat
5 oktober 2017, 16:14
Het lijkt mij veel meer werk om de gaten uit te boren, deuvels te plaatsen, vast te lijmen, nieuwe gaten boren en opnieuw te spuiten.

Pepe
5 oktober 2017, 16:15
Als de sleuven van de topkam goed gepositioneerd zijn zou ik ze niet verkeerd positioneren.

Mocht een E snaar problemen geven omdat die boven de 12 te dicht langs de rand gaat lopen DAN kan je dat met de neck enigszins bijsturen.
Het is niet ideaal, een neck onder spanning vastschroeven terwijl die niet in zijn natuurlijke spanning zit kan weerslag hebben op sustain maar hoeft niet. Ene gitaar is er gevoeliger voor dan de andere.

Tabula Rasa
5 oktober 2017, 16:20
Hoe staat de brug eigenlijk scheef? In het voorbeeld lijkt ie alleen verdraaid met de klok mee. Dan zou alles binnen de marges kunnen vallen .

gepost met Tapatrut.

Rick trodat
5 oktober 2017, 16:35
Ik zal vanavond ff een foto maken en morgen posten. Persoonlijk vind ik het behoorlijk afwijken.

barno
5 oktober 2017, 18:38
ik zou je "persoonlijke mening" gewoon even toetsen aan de feiten, en die achterhaal je door te meten.

Mr.Fingers
5 oktober 2017, 19:21
Meten is weten. Kan een schuin afgesneden slagplaat zijn, heb het ook al eens voorgehad (al was die niet zo extreem).

Rick trodat
5 oktober 2017, 20:26
https://imgur.com/a/l4YzZ

Je kan aan de achterkant van de cavity zien ( waar de veren zitten) dat het blok ook scheef zit.

Rick trodat
5 oktober 2017, 20:29
https://imgur.com/a/l4YzZ

https://m.imgur.com/a/l4YzZ

Remork1970
5 oktober 2017, 21:17
Als dat recht is, dan ga ik die pickguard een beetje veilen en dan laat ik het zo.

En hoeveel denk je dat ie oplevert?
Eénmaal, andermaal...

Remork sluiten.

Rick trodat
5 oktober 2017, 23:41
Ik heb het eea nagemeten en wat blijkt: brug tussen beide E-snaren is 1,5 mm off. De slagplaat daarentegen is scheef afgesneden. Laatste komt van dezelfde leverancier. Ik heb als laatste check ook twee snaren door de brug laten lopen over de hals. De dikke e komt na de 12e fret richting de rand van de fretboard maar gaat er niet overheen.

Erik de Perik
6 oktober 2017, 01:23
Ik heb het eea nagemeten en wat blijkt: brug tussen beide E-snaren is 1,5 mm off. De slagplaat daarentegen is scheef afgesneden. Laatste komt van dezelfde leverancier. Ik heb als laatste check ook twee snaren door de brug laten lopen over de hals. De dikke e komt na de 12e fret richting de rand van de fretboard maar gaat er niet overheen.

Als dat werkelijk zo is....... waar gaat het dan heen met de gitaarbouwers en hoe moet het verder...?? Ik vind dit zeer verontrustend.

Duhsjaak
6 oktober 2017, 06:54
Het is de vraag of er voor de body is betaald.
In dat geval is de bouwer de vakbekwame partij die zich voor zijn vakmanschap laat betalen.

In welk stadium van afwerking jij de fout van de bouwer bemerkt is minder relevant. Het is zijn/haar fout. je zult niet als bestelling hebben opgegeven: Verkoop mij s.v.p. een body waaraan van alles mankeert. Als de body niet is gemaakt op basis van fatsoenlijke vakmanschap en techniek, dan maakt de bouwer een nieuwe die wel voldoet aan de specs.

Heb je m er niet voor betaald, dan is het een vriendendienst en dan is het aan jou om m bruikbaar te maken.

Voor zover ik kan inschatten zal geen rechter aan jou evenveel vakkennis toerekenen als aan een bouwer. Alhoewel je op basis hiervan nog aan de vakkennis van die bouwer kunt twijfelen.

Dus wat Pepe zegt. Het is primair aan de bouwer om het op te lossen. Anders kun je net zo goed een gitaar bij de Blokker kopen.
Vriendelijke groet, Gus

Rick trodat
6 oktober 2017, 07:50
Oh ja er is flink betaald voor de body. Achteraf had ik beter voor allparts kunnen gaan. Daar heb ik uitstekende ervaring mee.

no 1 hops
6 oktober 2017, 08:30
Oh ja er is flink betaald voor de body. Achteraf had ik beter voor allparts kunnen gaan. Daar heb ik uitstekende ervaring mee.dat laatste is natuurlijk zo wanneer de bouwer niet thuis zou geven als je hem de klacht verteld.
overal kunnen fouten worden gemaakt, maar de kwaliteit van een winkel of bouwer is dan hoe die daar dan mee omgaat en een oplossing zoekt die voor beide partijen bevredigend is.

ooit bij guitarsupplies een korina telebody besteld die later qua frezing van de neckpocket helemaal niet bleek te kloppen en dit was ook niet meer te veranderen, kreeg netjes een nieuwe. moest er wel op wachten want de voorraad bleek dezelfde fout te hebben.

Tabula Rasa
6 oktober 2017, 09:26
Even een raar voorstel: vraag de bouwer een stripje esdoorn in te leggen zoals Fred al voorstelde. Kan onzichtbaar onder de brug. Dan is je probleem ook opgelost.

gepost met Tapatrut.

Rick trodat
6 oktober 2017, 12:25
Probleem is eigenlijk minder groot dan gedacht. Ja, de brug is scheef, tevens de pickguard en ik heb zojuist met de bouwer een deal gesloten waarbij ik van pickups tot het draad 50% korting krijg. Dus daar ben ik blij mee. Ook al zal ik de bouwer nooit aan iemand aanraden.

Ik heb de pickguard van mijn oude fender afgehaald en vergeleken. Tussen beide pickguards zit zeker een millimeter. Ook viel me op dat de pickguard scheef is aan de nek-zijde. De pickguard is dus echt een piece of crap. Ik heb dus een fender pickguard besteld ( in de hoop dat deze machinaal gesneden wordt).

De brug valt in principe binnen de marge. De zadels staan een heel klein beetje scheef zodra er een snaar overheen gaat ( maar dit is nauwelijks te zien). De nek heb ik gewoon recht erop gezet.

Resumé: De brug staat van E tot E een millimeter scheef, misschien 1,3. De pickguard is aan beide zijdes scheef. 2 millimeter aan de onderkant en ook aan de bovenkant scheef.

Alle overige onderdelen die ik bestel zijn ''standaard'' producten. Ik ga geen risico meer lopen.

Milko
6 oktober 2017, 16:16
Als de bilnaat van je vrouw of vriendin maar niet scheef is.

Milko sluiten.

Rick trodat
6 oktober 2017, 16:53
Als de bilnaat van je vrouw of vriendin maar niet scheef is.

Milko sluiten.

Bedankt. Je bent echt een aanwinst voor dit forum:ok:

D3nnis
6 oktober 2017, 17:23
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp.
Je betaalt -naar eigen zeggen- dik voor de body van een bouwer.
Bouwer heeft een foutje gemaakt.
Volgens mij heb ik nergens gelezen dat de bouwer de fout niet wil herstellen of een nieuwe wil leveren.
Je wilt zelf liever korting op pickups, dan dat de fout hersteld wordt.
Maar eigenlijk ben je niet tevreden want je zou de bouwer aan niemand aanraden.
Misschienklopt mijn interpretatie niet, maar ik vind dat best vreemd.

Rick trodat
6 oktober 2017, 18:08
Bouwer accepteert een gespoten body niet. Vandaar

D3nnis
6 oktober 2017, 18:18
Ahh, ok, dat had ik even gemist!
Briljant eigenlijk, hoe veel mensen zouden er voor het finishen toch alvast passen als zo'n body van een gerenommeerde bouwer af komt?
50%?
En 50% dan dus niet....breng je als je gelakte bodies niet accepteert je garantiegevallen/kosten dan toch mooi met 50% terug.

Plant
6 oktober 2017, 18:29
Ik denk dat Gus wel gelijk heeft dat het niet uitmaakt of de body gespoten is voor het al dan niet terugnemen van de body. De bouwer maakt een fout die jij tijdens het assembleren (helaas na het lakken) pas opmerkt. Het is en blijft zijn fout.

Er wordt nu gesproken over een marge waarin de bruggaten gelijk moeten zitten, als dat vooraf gespecificeerd zo is en het voldoet heb je geen punt.

Verder snap ik het wel dat je de korting op andere delen neemt, als hij wel een nieuwe body levert of deze herstelt moet je die toch weer opnieuw spuiten. Dubbel werk en kosten voor nieuwe lak.

Zoals een oud leidinggevende ooit de wijze woorden sprak: "Het maakt niet uit wat je kiest, je zit altijd met je pik tussen de deur." :ok: