PDA

View Full Version : To Helix or not to Helix



Pagina's : [1] 2

Stoffel43
2 oktober 2017, 23:58
Zijn er hier Line6 Helixgebruikers die goeie tips kunnen geven? Wat is er goed en wat is er minder goed aan de Helix?
Kom aub niet af met Kempers en Axe Fx toestanden, de vraag gaat enkel over de Helix!

maxdb
3 oktober 2017, 00:30
Dan kan je beter even kijken op The Gear Page, hier doen we niet aan multi FX. ;)
Maar eerlijk gezegd vroeg ik het me ook al af.., wie zal de eerste zijn hier met een Helix of een Headrush.., ook een overweging waard hoor, en de Helix LT natuurlijk!

fred dons
3 oktober 2017, 11:40
ik vind hem vrij gemakkelijk in gebruik mits je weet waar je naar op zoek bent (als in; ik wil het ongeveer de Sound van gitarist X; wat zijn de onderdelen die nodig zijn om daar te komen)
waar je rekening mee moet houden is dat de Impulse Response een belangrijk onderdeel van het authentieke geluid van een bepaalde "versterker" is, maar wanneer je over een "echte" versterker speelt je die functie moet uitschakelen, die IR's klinken eigenlijk alleen goed als je een FR versterker gebruikt of rechtstreeks over de PA gaat
Ik speel in Stereo over een mesa en een H & K met de Helix, en ga in beide via de return van de effectsloop de versterker in, om dan voor mij het beste geluid te krijgen gebruik ik geen speakersimulatie en niet de eindtrap in de Helix (dus alleen de preamps van een "versterker" )
Hierdoor krijg ik bijvoorbeeld niet een 100% Vox of Marshall geluid (dat krijg ik wel op een FR Speaker) maar ik krijg wel erg goede sounds die dat geluid live kunnen benaderen.

fred dons
3 oktober 2017, 11:44
oh ja, nog 1 dingetje dat me van het weekend opviel, Helix immiteert blijkbaar zelfs de tone-suck van bepaalde pedalen, ik had voor 1 setting iets van 7 "pedalen" uit staan in de effect Serie en na dat ik de pedalen volledige verwijderde klonk het geluid minder "geprocessed"
dus hier is het ook minder is meer :)

denis.hermans
3 oktober 2017, 18:26
Wat ik me op technisch afvraag : is de levensduur van zo'n groot kleurenscherm van de helix niet beperkt tov led's van vb kemper ? Bij optredens lijkt het me ook vrij fragiel vb indien men er iets laat op vallen...

Stoffel43
3 oktober 2017, 19:31
Het is sowieso de bedoeling om 'm live te gebruiken en rechtstreeks in de PA te prikken.
Micro en in ear zou ik er ook over sturen zodat alles makkelijk te bedienen is.
Bedoeling is hoofdzakelijk om het gesleur met versterker te beperken en zoveel mogelijk plaats op het podium vrij te houden voor mijn choreografiën 😂.
De IR's zullen dus vrij belangrijk zijn. Ik veronderstel dat er op het www wel goeie te vinden zijn.
Wat het scherm betreft, daar ben ik absoluut niet bang van. Hij zit normaal netjes in een flightcase en de kans dat ik er tijdens een optreden iets op zou laten vallen is zo goed als nihil.

D3nnis
3 oktober 2017, 20:17
Hij zit normaal netjes in een flightcase en de kans dat ik er tijdens een optreden iets op zou laten vallen is zo goed als nihil.

Jij niet, maar nooit "last" van biergooiers, op het podium dansende lompe onbehouwen dames, of nog erger, lompe heren van 150 kilo?

Stoffel43
3 oktober 2017, 22:20
Jij niet, maar nooit "last" van biergooiers, op het podium dansende lompe onbehouwen dames, of nog erger, lompe heren van 150 kilo?

Nee, tot op heden nooit last van gehad.
Of sorry, ooit 1 keertje last gehad van biergooiers. Toen hebben we beslist dat als dat ooit nog een keer gebeurd, we meteen de boel inpakken. Ik ben met zulk een publiek helemaal klaar...!

D3nnis
4 oktober 2017, 17:08
Geartechnisch snap ik dat helemaal.
Aan de andere kant vind ik dat soort feesten de mooiste om op te spelen. Lastig dilemma.

Fusion
4 oktober 2017, 17:30
Kan je aanraden om in de kerk te spelen. Super net publiek :D

lcvanderhelm
4 oktober 2017, 18:01
Dan kan je beter geen zanger meenemen.Iedereen wil namelijk voor het zingen de kerk uit.

Stoffel43
4 oktober 2017, 23:32
Geartechnisch snap ik dat helemaal.
Aan de andere kant vind ik dat soort feesten de mooiste om op te spelen. Lastig dilemma.

Naaahh, das er gewoon over en niet plezant meer.
Kerkpubliek ook liever niet.
Zoals het publiek dat wij gewoonlijk hebben: toffe sfeer, dansen en luidkeels meebrullen werkt prima voor mij hoor!

Maar buiten Fred en Denis niemand iets zinnigs te vertellen over de Helix?

telerocker
5 oktober 2017, 01:11
De Helix LT lijkt me een handig (alle effecten aan boord die je in willekeurige volgorde kunt combineren) en overzichtelijk apparaat dat een oplossing kan zijn voor lowvolume optredens.
Je moet er wel tijd in steken om je (eigen) sounds te zoeken en te creëren. Dat moet je natuurlijk zien zitten. Rechtstreeks in de FX-loop werkt bij een (buizen)amp/cab, maar dan moet je de cabsim uitzetten denk ik. Je kunt ook investeren in een cab met breedbandspeaker, of rechtstreeks de tafel ingaan en het geluid via in-ears terugkrijgen. Dat laatste vind ik persoonlijk nooit zo geweldig omdat ik de cab-ambience mis, maar er zijn gitaristen die niet anders doen. Genoeg opties voor podiumgebruik.
Dit soort units wordt steeds beter, maar het draait erom of je het zelf lekker vindt spelen. Ik vind een overdrivepedaal voor het cleane kanaal een andere feel (minder druk/dynamiek) hebben dan een drivekanaal van een buizenamp dat een beetje open mag. Ik zou de Helix gaan testen. Dan krijg je de beste indruk.

Stoffel43
5 oktober 2017, 07:20
Ik zou de Helix gaan testen. Dan krijg je de beste indruk.

Daar zit nu precies de reden van mijn vraagstelling hier. Ik zou 'm inderdaad kunnen gaan testen (heb ik trouwens al gedaan), maar je kan er op dat uurtje tijd nooit uithalen wat je wil omdat je 'm gewoon niet voldoende kent. Het leek me wel heel gebruiksvriendelijk, maar je moet met zo'n ding een paar maanden bezig zijn om het door en door te kennen. En dan weet je pas of het je bevalt of niet.
Ik heb al enkele goeie tips gelezen, maar wat ik graag zou weten is of dat er hier gitaristen zijn die er solgelukkig mee zijn, of nog beter, wat zij de hekelpunten er van vinden.

dml
5 oktober 2017, 16:47
..................kunnen gaan testen (heb ik trouwens al gedaan), maar je kan er op dat uurtje tijd nooit uithalen wat je wil omdat je 'm gewoon niet .................

Bestel 'm bij Thomann, of beter nog bij Bax. Bij Thomann heb je 30-dagen-niet-goed-geld-terug-garantie, bij Bax is dat zelfs 60 dagen.
Ik zou daar in jouw geval gewoon gebruik van maken. Als je serieus interesse hebt, ben je na een week thuis pielen en prutsen er wel uit of het een blijver is of niet. Ik neem aan dat je voor jezelf al hebt bepaald wat voor jou belangrijk is (bijv. geluid, bedieningsgemak, hoe denk je 'm live te gaan gebruiken, enz.), dus hou de "testperiode" vooral praktisch. De mogelijkheden van dit soort apparaten zijn zó uitgebreid, sommigen komen daar zelfs in een jaar niet doorheen.

En voor de biergooi-partijen: een stuk transparant tafelzeil doet wonderen. Kost geen drol en je materialen blijven beschermd én bedienbaar.

telerocker
5 oktober 2017, 17:20
Goeie tip hierboven. Ik denk dat een goed resultaat vooral afhangt hoe je de Helix gaat uitversterken.

Deze al bekeken?


https://www.youtube.com/watch?v=KQUmE0TfC4I


https://www.youtube.com/watch?v=yyOqgP9cq2Q

Fusion
5 oktober 2017, 17:32
Daar zit nu precies de reden van mijn vraagstelling hier. Ik zou 'm inderdaad kunnen gaan testen (heb ik trouwens al gedaan), maar je kan er op dat uurtje tijd nooit uithalen wat je wil omdat je 'm gewoon niet voldoende kent. Het leek me wel heel gebruiksvriendelijk, maar je moet met zo'n ding een paar maanden bezig zijn om het door en door te kennen. En dan weet je pas of het je bevalt of niet.
Ik heb al enkele goeie tips gelezen, maar wat ik graag zou weten is of dat er hier gitaristen zijn die er solgelukkig mee zijn, of nog beter, wat zij de hekelpunten er van vinden.
Ik vind dat je iedere fx of amp sim of whatever met een uurtje of 2 max echt wel moet kunnen beoordelen hoor. Zoals in "is dit in voor mij ofnie".

lcvanderhelm
5 oktober 2017, 18:00
Ik heb een half jaar geleden de Helix 2de hands aangeschaft en heb daar nog geen spijt van.
Ik gebruik hem thuis met een hele goede koptelefoon of actieve JBL speakers.
Het geluid is iets beter als de HD500 het is echt geen wereld van verschil,de mogelijkheden qua externe loops en dergelijke is eigenlijk zijn beste punt.Ik heb een gitaarsynth(SY300) en een organmachine(C9) in een loop staan schakelbaar via de floorboard.
Ik moet wel zeggen dat mijn oren niet meer geweldig zijn(hoor niets meer boven de 10kHz)dus in mijn oren lijken de versterkersimulaties heel goed.

tnijland
5 oktober 2017, 18:31
Ik heb hem ook een keertje kort uitgeprobeerd en een demo beluisterd tijdens de messe dagen in Frankfurt. Dat is te kort om te kunnen zeggen dat het een goede aankoop is. Zonder direct een vergelijk te trekken kwam hij op mij overigens wel redelijk gelijk over als mijn AX8. De demo was helemaal top maar dat lag voornamelijk aan de demonstrateur. Volgens mij is het in ieder geval geen miskoop en hij heeft zeker een mooie en praktische gebruikersinterface.

Maar ik krijg meestal pas goede presets nadat ik zelf er een tijdje mee heb geëxperimenteerd. En dat heeft tijd nodig. Daarom zou ik je ook adviseren er gewoon eentje aan te schaffen en het te gaan ervaren...

fred dons
5 oktober 2017, 18:31
Ik vind dat je iedere fx of amp sim of whatever met een uurtje of 2 max echt wel moet kunnen beoordelen hoor. Zoals in "is dit in voor mij ofnie".

dat valt vies tegen met de Helix, er is een steep learning curve en als echte vent weiger ik om gebruiksaanwijzingen te lezen :D dus is het vooral veel uitproberen en dan ben je zo meer dan 2 uur verder
de eerste keer dat ik hem hoorde was met koptelefoon en ik was aangenaam verrast door het geluid, toen ik hem thuis uitprobeerde was ik echter nogal teleurgesteld door het matige geluid over de amp (dus capsims uitzetten, amp uitzetten, in de effectloop gooien etc en dan weer opnieuw beginnen
als ik alleen 2 uur had gehad dan was hij zo weer terug naar thomann gegaan maar nu is het een blijvertje :D

Fusion
5 oktober 2017, 19:08
Nou ja is ie zoveel ingewikkelder dan de Fractal dan? Zal toch niet? En de manual niet lezen is voor eikels. Echt. Je haalt dan nooit t maximale uit je unit. No offence :D

Stoffel43
5 oktober 2017, 23:39
Kijk, dat zijn nu allemaal reacties waar ik wat aan heb.
Op Joetjoep heb ik zowat alle filmpjes al gezien denk ik, en ik heb ook al zowat 1000 reviews gelezen.
Ook hen ik'm eens een
uurtje geprobeerd, maar in niet ideale omstandigheden bij musicstore...
Ik ga'm inderdaad gewoon aanschaffen denk ik. Als ie echt niet voldoet kan ik 'm idd alsnog terugsturen.
PA eens ergens opstellen, rechtsteeks en draadloos inprikken en dan in de zaal gaan staan. Benieuwd hoe die dan klinkt!

D3nnis
5 oktober 2017, 23:57
Niet om je op andere gedachten te brengen en zo, gewoon interesse dus, maar wat spreekt je eigenlijk aan in de Helix, ten opzichte van bijvoorbeeld AX8 of Headrush?

Erik de Perik
6 oktober 2017, 01:21
Goeie tip hierboven. Ik denk dat een goed resultaat vooral afhangt hoe je de Helix gaat uitversterken.

Deze al bekeken?



Pete Thorn heeft als 'nadeel' dat hij prima speelt, een oor heeft voor goede sounds en ook nog eens heel handig is met effect apparaten.



dat valt vies tegen met de Helix, er is een steep learning curve en als echte vent weiger ik om gebruiksaanwijzingen te lezen :D dus is het vooral veel uitproberen en dan ben je zo meer dan 2 uur verder
de eerste keer dat ik hem hoorde was met koptelefoon en ik was aangenaam verrast door het geluid, toen ik hem thuis uitprobeerde was ik echter nogal teleurgesteld door het matige geluid over de amp (dus capsims uitzetten, amp uitzetten, in de effectloop gooien etc en dan weer opnieuw beginnen
als ik alleen 2 uur had gehad dan was hij zo weer terug naar thomann gegaan maar nu is het een blijvertje :D

Mijn ervaring ook met uitgebreide effect apparaten. Wat er standaard in zit lijkt voor niet bestaande situaties gemaakt te zijn en je bent een hele tijd kwijt om het karakter van een apparaat te leren kennen. Wat er verder nog geschakeld kan worden vind ik dan weer minder interessant... dat kan altijd extern geregeld worden.

fred dons
6 oktober 2017, 09:40
Nou ja is ie zoveel ingewikkelder dan de Fractal dan? Zal toch niet? En de manual niet lezen is voor eikels. Echt. Je haalt dan nooit t maximale uit je unit. No offence :D

nee hij is zeker niet ingewikkelder dan de Fractal (wat precies de reden is waarom ik geen Fractal heb) de Helix is gebruiksvriendelijker en meer intuitief maar vanuit de fabrieks setting naar een amp setting vergt nogal wat aanpassingen en ja ik zou de gebruiksaanwijzing moeten lezen maar het pielen is half the fun already :D

HaroldA
6 oktober 2017, 09:52
Ik heb niets toe te voegen, behalve dat ik destijds heb gelezen in een vergelijk tussen de Helix en de Boss MS-3 dat zelfs de complete bypass van de Helix "levensloos" genoemd werd, en dat de Boss wel goed klonk in bypass ;)

fred dons
6 oktober 2017, 16:01
ik weet niet of ik dat zou zou zeggen, mijn board was al perfect en ik wilde alleen wat meer gebruiks gemak (ipv constant te tapdancen) en zeker de eerste week klonk mijn oorspronkelijke board veel en veel beter (rk5, bigsky, neunaber, carbon copy, mxr phaser, JHS AT, en nog een japanse boetiek overdrive dingetje)
inmiddels heb ik hem zo geprogrammeerd dat hij beter en levendiger klinkt mijn oude board, maar dat heeft dus wel even geduurd

Stoffel43
6 oktober 2017, 22:38
Niet om je op andere gedachten te brengen en zo, gewoon interesse dus, maar wat spreekt je eigenlijk aan in de Helix, ten opzichte van bijvoorbeeld AX8 of Headrush?

De headrush heb ik getest en klonk wel fijn, maar komt mij minder robuust over en heeft een pak minder mogelijkheden. Ook minder effecten gelijktijdig te gebruiken.
Fractal... hmmm... om één of andere reden spreekt dat me minder aan. Duidelijk de keuze van de meeste metalgitaristen, maar dat ben ik niet. Ik weet niet juist waarom, maar de fractal spreekt me niet zo aan.
Kemper dan weer wel, maar die wordt me dan weer te duur (incl pedaal).

Stoffel43
6 oktober 2017, 22:40
Eigenlijk is de beslissing al wel gemaakt hoor. Ik zoek alleen bevestiging of een goeie reden om het niet te doen.
De bevestiging is er min of meer wel. Die reden om het niet te doen heb ik nog niet gelezen!

maxdb
6 oktober 2017, 23:14
De prijs. Ik zou zeker een LT of HR overwegen als mijn GT stuk ging maar de Helix biedt me teveel wat ik niet nodig heb. Verder vind ik dat Fred zinnige dingen zegt. Het duurt gewoon wel even voor je het beste eruit haalt.

Stoffel43
6 oktober 2017, 23:27
Helemaal eens. Maar ik denk dat ik achteraf spijt zou hebben niet de full version gekocht te hebben.
Ook eens wat Fred betreft. Ik maak me ook geen illusies en besef wel dat het een tijdje zal duren voordat ik er echt een echt lekker geluid uit zal krijgen dat helemaal naar mijn zin is.
Maar de zoektocht naar dat geluid is part of the fun!

dml
6 oktober 2017, 23:34
Of het nou Kemper, Fractal of Helix is, als je er uiteindelijk geen goed geluid uit kan krijgen, ligt het vooral aan jezelf :)

Stoffel43
6 oktober 2017, 23:48
Klopt. Maar met de ene zal het mss makkelijker zijn dan met de andere.
Ik kan er naast zijn, maar ik vermoed dat de Kemper zowat recht uit de doos vrij bruikbaar is, terwijl er met eender welk ander toestel meer gezocht moet worden naar de juiste settings.

denis.hermans
7 oktober 2017, 17:04
Hoewel je dus geen discussie omtrent de kemper wou, kan ik je stelling hieromtrent wel bevestigen.

maxdb
7 oktober 2017, 17:20
Toen ik druk was met de band en aan een nieuwe fx bak moest, zette ik eerst wat basissounds neer met wat varianten. Nu ik weer tijd heb ben ik lekker aan het klooien met modulatie fx waarvan ik 1 of 2 parameters met het expressie pedaal bedien, en alles time based natuurlijk, fijn hoor :)
Ook een soort Vai soundje gevonden met een 7 in de harmonizer.
Met de Helix zou ik op moeten passen niet te verzuipen in de mogelijkheden denk ik.

Stoffel43
7 oktober 2017, 21:08
Vandaag nog eens gaan testen.... helaas nog niet overtuigd!
De headrush is belachelijk makkelijk te bedienen maar klonk wat dof... niet slecht, maar geen 'vol' geluid.
De helix klink clean voller, maar alles anders dan clean kreeg me niet echt warm.
Ik vermoed dat dat een kwestie van tweaken is, maar toch...
De mogelijkheden spreken me echter wel aan. Zoals bijvoorbeeld de in-ear door een aparte lijn met enkele effecten er op...
Ik weet dat ik geen kemperverhaal wilde, maar 'k zou 'm toch wel eens willen uittesten. Helaas is de shop waar ik vandaag was geen dealer meer...

Erik de Perik
7 oktober 2017, 22:12
Vandaag nog eens gaan testen.... helaas nog niet overtuigd!
De headrush is belachelijk makkelijk te bedienen maar klonk wat dof... niet slecht, maar geen 'vol' geluid.
De helix klink clean voller, maar alles anders dan clean kreeg me niet echt warm.
Ik vermoed dat dat een kwestie van tweaken is, maar toch...
De mogelijkheden spreken me echter wel aan. Zoals bijvoorbeeld de in-ear door een aparte lijn met enkele effecten er op...
Ik weet dat ik geen kemperverhaal wilde, maar 'k zou 'm toch wel eens willen uittesten. Helaas is de shop waar ik vandaag was geen dealer meer...

Ik denk echt dat je zo'n apparaat een tijdje (week?) thuis moet hebben om er echt de juiste indruk van te kunnen krijgen.

Stoffel43
7 oktober 2017, 22:26
Ik denk echt dat je zo'n apparaat een tijdje (week?) thuis moet hebben om er echt de juiste indruk van te kunnen krijgen.

Dat is ongetwijfeld zo, en ik zou'm kunnen bestellen met oog op terugleveren als ie me nie bevalt. Maar om één of andere reden zit ik zo niet in elkaar. Misschien moet ik dat maar eens herzien....

Erik de Perik
7 oktober 2017, 22:30
Ik snap precies wat jij bedoelt, zo zie ik het ook. Toch zou ik jouw visie herzien. Dit soort apparaten zijn domweg te complex om effe uit te testen.

maxdb
7 oktober 2017, 22:37
Ja ik bestel ook niet zo maar ff, maar ging laatst naar een fysieke winkel vragen of ze een gitaar wilden laten komen om uit te testen; werd me subtiel duidelijk gemaakt dat ik m beter gewoon kon bestellen..:soinnocent:

Erik de Perik
7 oktober 2017, 22:39
Ja ik bestel ook niet zo maar ff, maar ging laatst naar een fysieke winkel vragen of ze een gitaar wilden laten komen om uit te testen; werd me subtiel duidelijk gemaakt dat ik m beter gewoon kon bestellen..:soinnocent:

Da's vaak het omgekeerde inmiddels, de winkel heeft een item niet, maar online kun je 'm laten komen, testen en eventueel terug sturen.

Stoffel43
7 oktober 2017, 22:56
Heeft er iemand goede of slechte ervaringen bij gear4music? Daar kost ie nl maar liefst 200€ minder!
Heb bij Bax shop gevraagd of ze deze prijs zouden kunnen volgen. Niet dus. Ze doen er zelfs geen 1€ af!

Erik de Perik
7 oktober 2017, 23:14
Sorry, geen ervaring met hun.

Tabula Rasa
8 oktober 2017, 07:24
Met hun wat?

gepost met Tapatrut.

D3nnis
8 oktober 2017, 08:08
Da's vaak het omgekeerde inmiddels, de winkel heeft een item niet, maar online kun je 'm laten komen, testen en eventueel terug sturen.

Wat ik nog jammerderder vind is dat winkels spullen waar ze geen dealer van zijn simpelweg ook niet kunnen leveren. Jammer, omdat ik zo dus niet kan kopen wat ik wil, bij een zaak die ik een warm hart toedraag.

Stoffel43
8 oktober 2017, 10:14
Pfff, hier in de buurt zijn geen (muziek)zaken meer die ik een warm hart toe draag. Vandaar dat ik naar de dozenschuivers ga en dan ook meteen de beste prijs voor mijn eigen portemonee zoek.
En het verschil vind ik hier wel erg groot!

tnijland
8 oktober 2017, 23:10
No offense maar ik vind overigens wel dat je een behoorlijke bias hebt richting de Line6 apparatuur...

Ik ben daarom wel benieuwd wat voor soort sounds je zou willen bereiken. Ligt de nadruk op clean, oversturing, amp simulatie, effect kwaliteit, gebruikersvriendellijkheid etc.

Stoffel43
9 oktober 2017, 08:34
Goh, eigenlijk in tegendeel... ik ben altijd wat terughoudend geweest waat line6 betreft. Ik heb nu bv ook de GT100 ipv de hd500x juist om die reden.
Als je nu echter kijkt wat de keuzes zijn in de poel van goeie modellers, dan lijkt me voor mij deze keuze voor de hand liggend. Kemper ligt gewoonweg boven het budget als je het pedalenbord er bij neemt. Axe is me te metal gericht. Clean is deze zeker niet beter dan line6. Headrush is niet slecht, maar line6 heeft én goeie klank, én ongelofeloze mogelijkheden die relatief eenvoudig in te stellen zijn. Ik heb er ook eindeloos video's van gekeken en reviews van gelezen. Lijkt me dan ook de beste keuze voor me.
Ik speel voornamelijk clean en classic rock...
Het is vooral de bedoeling om versterker thuis te laten en het ding rechtstreeks in de PA te prikken.

Fusion
9 oktober 2017, 08:48
Lijkt me een goede onderbouwing van iemand die zijn vooronderzoek heeft gedaan.

deefke666
9 oktober 2017, 09:37
Heeft er iemand goede of slechte ervaringen bij gear4music? Daar kost ie nl maar liefst 200€ minder!
Heb bij Bax shop gevraagd of ze deze prijs zouden kunnen volgen. Niet dus. Ze doen er zelfs geen 1€ af!

Hoi Stoffel,

Hier is vrijdag een helix afgeleverd via Gear4music. Deze was inderdaad daar besteld vanwege het grote prijsverschil tegenover de meeste anderen. T was voor mij de eerste keer dat ik via hun iets bestelde.
De bestelling is donderdag ochtend doorgegeven en vrijdag middag was hij er al.

De mensen van Gear4music waren erg vriendelijk en behulpzaam over de telefoon, het pakketje is in perfecte staat afgeleverd, en in een record tempo dus van mij is deze van harte aan te bevelen.

Het is hier een druk weekend geweest dus over de helix zelf kan ik nog niet veel zeggen, de testrit begint vandaag pas.

Ik zou deze ook vooral gebruiken voor (classic) rock.
Ik heb wel al wat ervaring met modellers (pod hd500 pod x3, en diverse gt's van boss), en ik kan onderschrijven wat er reeds gezegd is in de reacties hiervoor, je kan er echt wel goede sounds uit halen maar het vergt echt wel wat tijd.

mvg D

dml
9 oktober 2017, 11:58
Maar om één of andere reden zit ik zo niet in elkaar. Misschien moet ik dat maar eens herzien....

Evolutie. De detailhandel heeft het moeilijk gekregen door online shopping. Het warme hart toedragen is er allang niet meer bij. Mijns inziens wordt het je door online shopping veel makkelijker gemaakt. Het is wettelijk geregeld dat je na minimaal 14 dagen van je koop mag afzien. Sterker nog, alle online shops geven je de mogelijkheid om bij retournering zelfs aan te geven dat het product je niet bevalt. Dus gewoon rustig testen.......

Stoffel43
9 oktober 2017, 16:44
Hoi Stoffel,

Hier is vrijdag een helix afgeleverd via Gear4music. Deze was inderdaad daar besteld vanwege het grote prijsverschil tegenover de meeste anderen. T was voor mij de eerste keer dat ik via hun iets bestelde.
De bestelling is donderdag ochtend doorgegeven en vrijdag middag was hij er al.

De mensen van Gear4music waren erg vriendelijk en behulpzaam over de telefoon, het pakketje is in perfecte staat afgeleverd, en in een record tempo dus van mij is deze van harte aan te bevelen.

Het is hier een druk weekend geweest dus over de helix zelf kan ik nog niet veel zeggen, de testrit begint vandaag pas.

Ik zou deze ook vooral gebruiken voor (classic) rock.
Ik heb wel al wat ervaring met modellers (pod hd500 pod x3, en diverse gt's van boss), en ik kan onderschrijven wat er reeds gezegd is in de reacties hiervoor, je kan er echt wel goede sounds uit halen maar het vergt echt wel wat tijd.

mvg D

Dankjewel Deefke, voor dit goeie nieuws over G4m.
Echter heb ik vandaag een mailtje gekregen dat het duitse MS meegaat in de prijs. Hier heb ik dan (mss ten onrechte niet zo in G4M) toch net wat meer vertrouwen in...
Ook ik heb de komende week een enorm drukke agenda. Maar ergens vandaag of morgen vind ik wel een gaatje om de bestelling door te geven! 😁😁😁
Dan kan ik 'm vanaf volgende week eens heel goed uitproberen en zal ik me proberen niet in te houden om hem te retourneren als ie toch niet zou bevallen..
Merci voor de adviezen!

Da Vinci
10 oktober 2017, 13:48
De headrush heb ik getest en klonk wel fijn, maar komt mij minder robuust over en heeft een pak minder mogelijkheden. Ook minder effecten gelijktijdig te gebruiken.
Fractal... hmmm... om één of andere reden spreekt dat me minder aan. Duidelijk de keuze van de meeste metalgitaristen, maar dat ben ik niet. Ik weet niet juist waarom, maar de fractal spreekt me niet zo aan.
Kemper dan weer wel, maar die wordt me dan weer te duur (incl pedaal).

2e hands Kemper met FCB1010 en Uno chip scheelt niet zo veel ;)
Ik ken de Helix niet, dus daar kan ik niks over zeggen in vergelijking met de Kemper. IK ken de Pod HD500x goed (heb ik ook nog) maar die is al weer een paar jaar oud en zat in een ander prijssegement, dus ga er vanuit dat die niet te vergelijken zijn. Hoewel deze uitspraak me dan wel weer boeit.



Het geluid is iets beter als de HD500 het is echt geen wereld van verschil

Ik vond mijn HD500x echt niet verkeerd (wel heel veel mee getweaked) en heb mijn Kemper ivm tijdgebrek en weinig (geen) mogelijkheid thuis op volume te spelen een beetje snelsnel ingesteld. Sloot laatst mijn Pod weer eens aan en nu ik aan de Kemper gewend ben is dat echt een ongelofelijke stap terug.

Wat ik ook heel fijn vind aan de Kemper is dat ik niet op de grond de boel hoef in/bij te regelen. De extra kabels (in geval van een FCB1010 drie, bij een Remote 1) zorgen er wel voor dat opbouwtijd in het voordeel van een all-in-one unit zoals de Helix uitvalt.

dml
10 oktober 2017, 18:15
Wat ik ook heel fijn vind aan de Kemper is dat ik niet op de grond de boel hoef in/bij te regelen. De extra kabels (in geval van een FCB1010 drie, bij een Remote 1) zorgen er wel voor dat opbouwtijd in het voordeel van een all-in-one unit zoals de Helix uitvalt.

Ik ga ervan uit dat je dat niet als argument gebruikt :)
De opbouwtijd zal hoogstens 30 sec. in het voordeel van de Helix zijn. Nou vooruit, laat het een minuut zijn.

Hoe mooi een Helix, HeadRush of AX-8 ook is, ik zou nooit 230V voor mij op het podium willen hebben. Ook al kun je de boel goed afschermen met een transparant zeiltje, ik blijf er altijd huiverig voor.

D3nnis
10 oktober 2017, 19:19
Hoe mooi een Helix, HeadRush of AX-8 ook is, ik zou nooit 230V voor mij op het podium willen hebben. Ook al kun je de boel goed afschermen met een transparant zeiltje, ik blijf er altijd huiverig voor.

Nu heb ik jaren met een pedalboard gespeeld waar zo'n normaal apparaatsnoer in ging, later verbouwd naar powercon etc. Liters bier en zweet, nooit problemen, maar gevoelsmatig vond ik het ook niet wat....tot ik er achter kwam dat onze geluidsman in 85% van de gevallen met actieve monitors werkte....dus tóch 230V voor de snufferd. Ik heb toen opgegeven om het nog te "verbeteren".

Wel mooi hoor, helix, ax8 en headrush; ik zit steeds vaker te denken om mijn midi zooi én mijn pedalboard op te ruimen en gewoon met zo'n ding te klooien. Maakt het leven makkelijker...

fred dons
10 oktober 2017, 19:38
zolang je je oude spullen maar niet weg doet, hoe vaak ik al niet heen en weer gegaan ben van pedaaltjes naar multi en weer terug en iedere keer weer de laatste mode :D (terwijl ik echt iedere keer gewoon blij met mijn geluid was)
ik denk dat ik gewoon van youtube en eBay moet weg blijven ;)

Stoffel43
10 oktober 2017, 20:37
Wel mooi hoor, helix, ax8 en headrush; ik zit steeds vaker te denken om mijn midi zooi én mijn pedalboard op te ruimen en gewoon met zo'n ding te klooien. Maakt het leven makkelijker...
Precies dat!! 😁

D3nnis
10 oktober 2017, 21:28
zolang je je oude spullen maar niet weg doet, hoe vaak ik al niet heen en weer gegaan ben van pedaaltjes naar multi en weer terug en iedere keer weer de laatste mode :D (terwijl ik echt iedere keer gewoon blij met mijn geluid was)
ik denk dat ik gewoon van youtube en eBay moet weg blijven ;)

Dat laatste sowieso!

Gelukkig heb ik met pedalen niet zo veel binding; waar ik bij gitaren nog weleens spijt heb gehad van een verkoop, is dat met versterkers al minder, en met effecten nog minder....dus als het weg is, is het weg :D

tnijland
10 oktober 2017, 21:51
Goh, eigenlijk in tegendeel... ik ben altijd wat terughoudend geweest waat line6 betreft. Ik heb nu bv ook de GT100 ipv de hd500x juist om die reden.
Als je nu echter kijkt wat de keuzes zijn in de poel van goeie modellers, dan lijkt me voor mij deze keuze voor de hand liggend. Kemper ligt gewoonweg boven het budget als je het pedalenbord er bij neemt. Axe is me te metal gericht. Clean is deze zeker niet beter dan line6. Headrush is niet slecht, maar line6 heeft én goeie klank, én ongelofeloze mogelijkheden die relatief eenvoudig in te stellen zijn. Ik heb er ook eindeloos video's van gekeken en reviews van gelezen. Lijkt me dan ook de beste keuze voor me.
Ik speel voornamelijk clean en classic rock...
Het is vooral de bedoeling om versterker thuis te laten en het ding rechtstreeks in de PA te prikken.

Bedankt voor je heldere toelichting. Om toch een kleine lans voor Fractal Audio te breken. Ik ben ook geen metal gitarist maar heb de AX8 juist voor de goede cleane (Fender, Vox etc.) en bruikbare rock sounds (denk aan Lukather, VanHalen etc.) aangeschaft met als bijkomend voordeel dat hij erg compact is, extreem handig met de foot switches te bedienen is en ook nog eens een hele fijne PC editor heeft. Daarnaast vond ik de effecten van de Axe toch behoorlijk beter dan de M serie gebaseerde effecten van Line6 (o.a. stompboxes). Maar ik neem wel aan dat de Helix dit inmiddels verbeterd heeft en dat hij niet op de HDxx reeks heeft voortgeborduurd.

In ieder geval veel wijsheid toegewenst ;-)

dml
10 oktober 2017, 23:01
zolang je je oude spullen maar niet weg doet, hoe vaak ik al niet heen en weer gegaan ben van pedaaltjes naar multi en weer terug en iedere keer weer de laatste mode :D (terwijl ik echt iedere keer gewoon blij met mijn geluid was)
ik denk dat ik gewoon van youtube en eBay moet weg blijven ;)

Nu bijna twee jaar volledig op Kemper. Begin dit jaar na vele mitsen en maren, wikken en wegen, bloed, zweet en tranen toch nog mijn complete Triple Recto set verkocht, na 10 jaar in bezit te hebben gehad, eerste eigenaar, bla bla bla. Spijt van? Nee.
Als ik over drie jaar uit mijn huidige band stap / stop met het commerciële circuit, bestaat de kans dat ik weer iets dergelijks ga kopen maar voor nu heeft het voor mij totaal geen (meer)waarde. Mijn rug daarentegen is wel heel blij.

fred dons
11 oktober 2017, 09:17
dat klinkt heel logisch en verstandig, en dan kom je er over een jaar of 6 achter dat de pedaaltjes die je toen weg deed niet meer gemaakt worden (of ieder geval niet meer met dezelfde Chips etc) en dat als je dezelfde spullen terug wilt hebben opeens de hoofdprijs betaald :( (been there done that :) )
nou blijven mijn mesa's netjes in mijn gitaar kamer en neem ik om te oefenen regelmatig alleen mijn tech 21 RK5 mee dus ik begrijp wel wat je zegt qua gewicht maar ik merk regelmatig wanneer ik op een versterker speel die een tijdje op zolder heeft gestaan dat ik opeens weer "verliefd" op zo'n amp wordt en dan is het toch wel prettig dat je die spullen toch nog hebt

deefke666
11 oktober 2017, 12:18
Ik ben nu een dag of vier nogal intensief met de helix bezig geweest en ik krijg er zeer aanvaardbare sounds uit.
Ik ben ook niet echt bezig geweest met volledige rigs te maken, enkel amp en cab, wat reverb en een drive ervoor, en voor mij persoonlijk is er toch echt wel een groot verschil in kwaliteit van de amps en cabs tegenover de pod HD(x), in tegenstelling tot wat iemand een paar reacties eerder vond (meningen kunnen natuurlijk verschillen he).

Ik vind de helix een enorme sprong vooruit tegenover de HD500.
Ik heb voor de aankoop ook naar de AX8 gekeken en de headrush en voor mij klinken ze allemaal erg goed, de ene niet persé beter dan de andere. maar de helix was voor mij de meest geschikte keuze.
Ik heb ook nog een eleven rack waar ik enorm goede ervaringen mee heb (en die een pak beter klinkt dan de HD), daarom dat ik in de eerste plaats naar de headrush gekeken had, maar de helix is voor mij meer bruikbaar door het groter aantal mogelijkheden.

Ik zal er waarschijnlijk nog wel even mee bezig zijn voor hij mee op het podium kan (en waarschijnlijk dan nog een hoop verder tweaken) maar het zit er wel in naar mijn gevoel.

mvg D

Nils47
11 oktober 2017, 14:59
Ik heb alles verkocht en ben overgestapt naar de Helix Floor. Naast de Helix gebruik ik nog een Polytune en een EHX pitchfork. De tuner in de Helix is nog een beetje "jumpy" en de pitch shifters zijn (nog niet) polyfonic. Beide is d.m.v. software updates op te lossen.

Helix rechtstreeks naar FOH en naar de in-ear mixer. UI en sounds zijn geweldig en alles in een compacte setup!

Stoffel43
11 oktober 2017, 23:40
Ikzelf verkoop niks van versterkers of pedalen. Helix komt er bij en zal zich in de toekomst moeten bewijzen om te mogen blijven.
Ie is trouwens vandaag gearriveerd. Nu nog ergens een emmertje tijd op de kop zien te tikken!
Firmware upgrade is al gebeurd, maar daar blijft het voorlopig bij. Al ben ik reuze benieuwd...!

Nils47
12 oktober 2017, 10:19
Ikzelf verkoop niks van versterkers of pedalen. Helix komt er bij en zal zich in de toekomst moeten bewijzen om te mogen blijven.
Ie is trouwens vandaag gearriveerd. Nu nog ergens een emmertje tijd op de kop zien te tikken!
Firmware upgrade is al gebeurd, maar daar blijft het voorlopig bij. Al ben ik reuze benieuwd...!

Cool! Veel speelplezier! Wanneer je Facebook gebruikt, meld je aan bij deze groep: https://www.facebook.com/groups/line6helixusergroup/

Leuke groep met veel leden waar veel tips, ervaringen, patches en andere info wordt uitgewisseld. Er zitten ook leden van het Line 6 ontwikkelteam in. Vooral Frank Ritchotte (Director Operations) is erg actief. Erg tof om te zien hoe Line 6 contact houdt met de gebruikers van hun producten. Dat miste ik bij Atomic Amplifire en Eleven Rack heel erg.

Stoffel43
12 oktober 2017, 13:23
Cool! Veel speelplezier! Wanneer je Facebook gebruikt, meld je aan bij deze groep: https://www.facebook.com/groups/line6helixusergroup/

Leuke groep met veel leden waar veel tips, ervaringen, patches en andere info wordt uitgewisseld. Er zitten ook leden van het Line 6 ontwikkelteam in. Vooral Frank Ritchotte (Director Operations) is erg actief. Erg tof om te zien hoe Line 6 contact houdt met de gebruikers van hun producten. Dat miste ik bij Atomic Amplifire en Eleven Rack heel erg.

Supertip! Thanx!!

Nils47
12 oktober 2017, 16:17
Dit is ook een interessant topic waarin veel waardevolle info in staat: https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/single-best-helix-tip-youve-used.1863618/

dml
14 oktober 2017, 09:10
dat klinkt heel logisch en verstandig, en dan kom je er over een jaar of 6 achter dat de pedaaltjes die je toen weg deed niet meer gemaakt worden (of ieder geval niet meer met dezelfde Chips etc) en dat als je dezelfde spullen terug wilt hebben opeens de hoofdprijs betaald :( (been there done that :) )
nou blijven mijn mesa's netjes in mijn gitaar kamer en neem ik om te oefenen regelmatig alleen mijn tech 21 RK5 mee dus ik begrijp wel wat je zegt qua gewicht maar ik merk regelmatig wanneer ik op een versterker speel die een tijdje op zolder heeft gestaan dat ik opeens weer "verliefd" op zo'n amp wordt en dan is het toch wel prettig dat je die spullen toch nog hebt

Ik denk dat je hier vooral voor jezelf spreek :)
Ten eerste heb ik weinig binding met welke versterker dan ook. Uiteraard heb ik een bepaalde voorkeur maar ik kan van mezelf zeggen dat ik mijn sound uit nagenoeg iedere multi channel amp kan halen. Dus mocht de door jou beschreven situatie zich voordoen, dan is er vast wel weer wat anders wat goed klinkt. Ten tweede ben ik geen pedalgeek, doe mij maar een goede delay, iets als een DD-7 voldoet prima. En over 6 jaar is er vast wel wat anders wat ook prima klinkt. Sterker nog, ik denk dat er dan nog steeds wel DD-7's te krijgen zijn. Ten derde is mijn hele gitaarspelende leven al een toonbeeld van "buizen of modeling, het maakt mij niet zo heel veel uit". Dus ook voor mij geldt been there - done that. De enige constante factoren zijn:
1. Mesa Thiele cabs met EVM12L's (staan nu op zolder, achter het knieschot, gaan nooit meer weg)
2. Carl Martin Plexitone (heb ik sinds hij uitkwam, jaar of 15 of zo?)
3. Gitaars met twee HB's (gewoon gereedschap)

tnijland
14 oktober 2017, 10:19
Interessant. Bij mij ligt het iets genuanceerder. Live worden het inderdaad heel snel tools waarmee je goed in de mix wilt liggen. Mijn buizen versterkers doen dat veel sneller maar met wat zoek en instelwerk lukken modelers tegenwoordig ook redelijk. De compactheid en het gewicht geven dan de doorslag. Voor de recording hobby in mijn home-studiootje met Logic zijn modelers als AX8 en Scuffham amp dan wel weer favoriet.

Thuis geniet ik echter meer van de prachtige nuances van mijn goede versterkers (Lex Bos, CAE Scott Henderson) in combinatie met high-end effecten (o.a. Eventide, VR Pedalpro etc.) en goede pedalen. Reden om ze dus dus nog steeds aan te houden...

dml
14 oktober 2017, 13:50
Zo zie je maar weer, het blijft een persoonlijk iets. Bij mij ligt de nadruk veel meer op live gebruik, nuanceverschillen gaan dan veel sneller verloren.

O ja, ik heb trouwens een derde Mesa Thiele EVM12L cab, die heb ik op mijn "werkkamer" staan, samen met een DV Mark Little DV 250M, dat gaat trouwens ook als de brandweer!! Mooer Repeater in de loop en klaar is Kees. Gewoon voor de leuk.

telerocker
14 oktober 2017, 16:14
Het is persoonlijk. De meeste pro's hebben toch liever buizenamps. Jay Graydon zweert er bij (doorspoelen naar 27.50).


https://www.youtube.com/watch?v=aMVaZqnfAqY

Fusion
14 oktober 2017, 16:17
De meeste pro's? Wie zegt dat? Ik denk ook idd dat de meesten nig met amps spelen, maar ik zie dat de modellers wel enorm in opkomst zijn. Veel van de nieuwere generatie gebruikt toch wel vaak moddeling . Vraag me dus oprecht af waarom jij (ook) denkt dat de amps t nog steeds winnen.

telerocker
14 oktober 2017, 16:35
De meeste pro's? Wie zegt dat? Ik denk ook idd dat de meesten nig met amps spelen, maar ik zie dat de modellers wel enorm in opkomst zijn. Veel van de nieuwere generatie gebruikt toch wel vaak moddeling . Vraag me dus oprecht af waarom jij (ook) denkt dat de amps t nog steeds winnen.

Het is mijn subjectieve observatie. Ik volg heel veel toppers op YT. Bekijk rigrundowns etc. Op het podium spelen ze zowat allemaal met buizenamps, misschien een aantal Fractal-metalguys uitgezonderd. In de studio is het wat anders. Sommigen zullen vanwege het gemak modelers gebruiken. En ja, die worden wel steeds beter. Je moet voor podiumgebruik wel veel tijd investeren om goede presets te maken die hetzelfde dynamische speelgevoel geven als een brullende buizenbak en die ook nog eens goed door de mix heenkomen.

Just my 2 cents

tnijland
14 oktober 2017, 17:55
Het is mijn subjectieve observatie. Ik volg heel veel toppers op YT. Bekijk rigrundowns etc. Op het podium spelen ze zowat allemaal met buizenamps, misschien een aantal Fractal-metalguys uitgezonderd. In de studio is het wat anders. Sommigen zullen vanwege het gemak modelers gebruiken. En ja, die worden wel steeds beter. Je moet voor podiumgebruik wel veel tijd investeren om goede presets te maken die hetzelfde dynamische speelgevoel geven als een brullende buizenbak en die ook nog eens goed door de mix heenkomen.

Just my 2 cents

In dat standpunt kan ik me ook wel vinden.

In onze band klinken toetsen qua sound altijd hetzelfde op zowel laag als op hoog volume. Sinds korte tijd spelen we als band allemaal over de PA. Maar met gitaar wordt de perfecte huiskamer sound van mijn modeler na volume verhoging scheller en voelt dunner qua feel. Met mijn buizen amp werkt dat net andersom ;-) Het is wel op te lossen door veel met de PA en band te experimenteren maar ik blijf het lastig vinden... Groot voordeel is wel dat ik veel speciale sounds kan maken die goed bij het cover-nummer passen. De af en toe theater projectjes doe ik altijd met mijn buizen amp omdat ik daar mijn eigen favoriete sound kan gebruiken.

dml
14 oktober 2017, 17:58
Veel sessie-pro's, dus de jongens die spelen in de live bands van artiesten als Lady Gaga, Pink, Rihanna, enz. enz. enz. spelen juist vaak met een modeler (meestal Kemper). Bert Meulendijk, niet de minste, gebruikt live 9 van de 10 keer een Kemper.
Een rig rundown is natuurlijk helemaal niet interessant als een gitarist twee Kempers in zijn rek heeft zitten en verder niets, dus enige vooringenomenheid van die Rig Rundown's zal vast wel aanwezig zijn.

Fusion
14 oktober 2017, 18:04
Het is mijn subjectieve observatie. Ik volg heel veel toppers op YT. Bekijk rigrundowns etc. Op het podium spelen ze zowat allemaal met buizenamps, misschien een aantal Fractal-metalguys uitgezonderd. In de studio is het wat anders. Sommigen zullen vanwege het gemak modelers gebruiken. En ja, die worden wel steeds beter. Je moet voor podiumgebruik wel veel tijd investeren om goede presets te maken die hetzelfde dynamische speelgevoel geven als een brullende buizenbak en die ook nog eens goed door de mix heenkomen.

Just my 2 cents
My 2 cents ook wel ;)

Fusion
14 oktober 2017, 18:06
Veel sessie-pro's, dus de jongens die spelen in de live bands van artiesten als Lady Gaga, Pink, Rihanna, enz. enz. enz. spelen juist vaak met een modeler (meestal Kemper). Bert Meulendijk, niet de minste, gebruikt live 9 van de 10 keer een Kemper.
Een rig rundown is natuurlijk helemaal niet interessant als een gitarist twee Kempers in zijn rek heeft zitten en verder niets, dus enige vooringenomenheid van die Rig Rundown's zal vast wel aanwezig zijn.

Hij had t oer pro's niet sessie-pro's, die moeten waarschijnlijk een veel breder arsenaal aan sounds hebben. De gitarist in zijn eigen vaste band, en zeker in rock of blues of whatever die heeft natuurlijk zijn rig bij elkaar verzameld de laatste jaren (of decennia) en vind t wel best zo.

dml
14 oktober 2017, 20:33
Hij had t oer pro's niet sessie-pro's, die moeten waarschijnlijk een veel breder arsenaal aan sounds hebben. De gitarist in zijn eigen vaste band, en zeker in rock of blues of whatever die heeft natuurlijk zijn rig bij elkaar verzameld de laatste jaren (of decennia) en vind t wel best zo.

Goh, dus je hebt pro’s en sessie-pro’s........
In mijn beleving is pro de afkorting van professional, ook wel iemand die (in dit geval) zijn brood verdient met muziek maken.
Kan jij me anders het verschil uitleggen?

Fusion
14 oktober 2017, 20:38
Dat kan ik, ik betwijfel of jij t gaat snappen, het is namelijk nu al zo obvious.

Wat is het verschil tussen beide woorden? Welke letters mist het ene woord tov het andere? S-e-s-s-i-e. Heel goed DML! Wat is een sessiemuzikant? Precies, iemand die dus op sessie-basis meespeelt, bijv voor een tak van de tour, de gehele tour, een song of t hele album etc. En steeds bij andere muzikanten. Zijn er dan nog andere professionele muzikanten dan sessiemuzikanten? Blij dat je t vraagt DML! Dat is nu precies waar het om draait. Ja, die zijn er. Dat zijn de beroepsmuzikanten die niet op sessie-basis spelen, maar bijv solo-artiesten zijn, of vast lid van een band zijn.

Pfff.... Kom op man

fred dons
14 oktober 2017, 20:59
http://www.fractalaudio.com/artists.php niet bepaald alleen metal jongens ;)
maar als we beroepsmuzikanten willen gebruiken als referentie dan hecht ik meer waarde aan de mening van een sessie muzikant die de beste sounds moet leveren om te overleven dan die beroepsmuzikant die al 30 jaar van zijn fans zijn geluid niet mag aanpassen :)

Brad
14 oktober 2017, 21:20
Lex Bolderdijk zei in een interview; die producers willen een bepaalde sound en waar je dat uithaalt zal ze een zorg wezen. Het zou dus zo maar kunnen dat de meesten de sounds uit de Helix Fractal en weet ik wat nog meer prima vinden.
Ik vraag mij daarbij wel af of ze dat nog vinden wanneer je the real thing er één op één naast zet.

guitarkid2
14 oktober 2017, 21:25
"sessie"
like deze gozert
zag um naast gibbons staan in a tube clip en dacht ummmmm die kan spelen
google de google en jup die "ken" ik........


https://www.youtube.com/watch?v=vpAOMjDEdvc

Erik de Perik
15 oktober 2017, 02:55
Hoofdzakelijk metal meneren toch. ;)

dml
15 oktober 2017, 07:12
Ik vraag mij daarbij wel af of ze dat nog vinden wanneer je the real thing er één op één naast zet.

Maar daar gaat het toch helemaal niet om? Dit is typisch een gitaristenissue, die maken zich altijd druk over het vergelijk met "the real thing". Waarom is dat voor jou zo belangrijk? Als jij naar een album luistert (via Spotify?), vraag je je dan daadwerkelijk af of je luistert naar modeling of iets anders?

Hoe je het ook went of keert, we kunnen allemaal wel roepen dat er meer buizenamps worden gebruikt dan modeling, of vice versa maar uiteindelijk blijft het een gevoel, niemand kent de exacte cijfers.

Fusion
15 oktober 2017, 07:15
http://www.fractalaudio.com/artists.php niet bepaald alleen metal jongens ;)
maar als we beroepsmuzikanten willen gebruiken als referentie dan hecht ik meer waarde aan de mening van een sessie muzikant die de beste sounds moet leveren om te overleven dan die beroepsmuzikant die al 30 jaar van zijn fans zijn geluid niet mag aanpassen :)
Dat zeker. En vaak speelt ook de leeftijd mee haha

D3nnis
15 oktober 2017, 09:26
Voor de (tourende) pro zijn dingen als vervoerbaarheid, consistentie, gemakkelijke backup (niet die ene versterker aan de andere kant van de oceaan, maar ff stickie in een fractal of whatever en klaar) minstens zo belangrijk als puur de sound lijkt me.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat een pro voor modelling kiest. Waarom er dan veel zijn die dat niet doen? Geen idee, misschien omdat ze niet de hele dag op gitaarfora en YouTube kijken, en daarom niet weten wat er allemaal is op dat gebied? :D

D3nnis
15 oktober 2017, 10:24
Ik zat trouwens net nog eens op de site van de Helix te kijken, dat ding is er ook als rack. Handig, is dat scherm toch wat beter beschermd.
Wel jammer dat die footcontroller niet standaard bij de rack unit zit; rackversie lijkt al wat duurder te zijn, en dan komt er nog €400 voor de footswitch bij. Aan de andere kant, die RJM midi boards met programmeerbare displays zijn nog duurder.

Ik heb alleen nog niet echt demofilmpjes gevonden van de Helix met daarin fatsoenlijke harmonizing. Wel jammer.

dml
15 oktober 2017, 11:45
Ik zat trouwens net nog eens op de site van de Helix te kijken, dat ding is er ook als rack. Handig, is dat scherm toch wat beter beschermd.
Wel jammer dat die footcontroller niet standaard bij de rack unit zit; rackversie lijkt al wat duurder te zijn, en dan komt er nog €400 voor de footswitch bij. Aan de andere kant, die RJM midi boards met programmeerbare displays zijn nog duurder.

Ik heb alleen nog niet echt demofilmpjes gevonden van de Helix met daarin fatsoenlijke harmonizing. Wel jammer.

Gewone Helix kost € 1444,-
Helix Rack + Floorboard = € 1274,- + 349 = € 1623,- (eigenlijk moet je er dan ook nog een exp. pedaal bij rekenen)
Bij Thomann is er op dit moment een leuke bundel voor € 1549,-, dan krijg je de Helix Rack + Floorboard + 3HE rack.

Ook voor jou geldt: koop dat ding op zicht en ga thuis lekker relaxed met de harmonizer stoeien. Bevalt 'ie niet? Hoppa, retourneren.

D3nnis
15 oktober 2017, 12:24
Dat zijn betere prijzen dan ik (zonder veel te zoeken) in eerste instantie zag, namelijk €1500,- + €400,-.

Als ik dit filmpje beluister van meneer Englund, dan lijk ik voor dit soort sounds de AX8 boven de Helix te prefereren:
https://m.youtube.com/watch?v=IDF1oFyBI6U
Maar de helix heeft een fijnere interface, dat dan weer wel.

Fusion
15 oktober 2017, 14:01
Englund krijgt zelfs uit een MetalZone en een pakje sigaretten nog een dik geluid. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, eerlijk gezegd.

dml
15 oktober 2017, 15:15
Englund krijgt zelfs uit een MetalZone en een pakje sigaretten nog een dik geluid. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, eerlijk gezegd.

MetalZone FTW!!! :)

D3nnis
15 oktober 2017, 15:28
Englund krijgt zelfs uit een MetalZone en een pakje sigaretten nog een dik geluid. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, eerlijk gezegd.

Dat is wel waar natuurlijk.
Het is ook maar net hoe de settings zijn, én hoe makkelijk je eea aan kunt passen. Op zich is het vaak ook een gevoel tijdens het spelen, of een apparaat voor je werkt of niet.

Fusion
15 oktober 2017, 20:38
Vaak hebben die modellers zo veel opties dat je de weg kwijt raakt. Ik geloof dat alle Helixen, Fractals, Kemplers etc allemaal even goed in staat zijn een bruut geluid te maken. Het is ws meer een geval van "is ie voor mij persoonlijk intuïtief genoeg om dat er uit te krijgen ".

Brad
16 oktober 2017, 06:47
Englund krijgt zelfs uit een MetalZone en een pakje sigaretten nog een dik geluid. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten, eerlijk gezegd.

Dat heb je ook met de demonstraties van verschillende midi-gitaren die in de loop der jaren voorbij zijn gekomen. Bij die demonstraties door super virtuozen worden de manco's van die systemen vaak gecamoufleerd.

Hoewel, de Metal zone. Daar kan iedereen een dik geluid uit halen. Een kwestie van de veelzijdige eq afstellen.

Erik de Perik
17 oktober 2017, 01:16
Alles bij elkaar vind ik het ook kutgeluiden maar dat heb ik ook met de Metalzone.

telerocker
17 oktober 2017, 03:44
We gaan toch niet weer de Metalzone discussie oprakelen?

Da Vinci
17 oktober 2017, 15:05
Zo zie je maar weer, het blijft een persoonlijk iets. Bij mij ligt de nadruk veel meer op live gebruik, nuanceverschillen gaan dan veel sneller verloren.

Kwam laatst op FB een rig rundown tegen van Metallica, jawel, met 3 Fractals onder elkaar in een rackje en nog wat andere meuk erbij. En dan daaronder de discussie dat men toch wel vond dat ze tegenwoordig veel punch missen. Ik vraag me echt af in hoeverre je als mens überhaupt fysiek in staat bent nog enige verschil in punch van een gitarist te onderscheiden in een mix waarin nog een drummer en een bassist doorheen gaan en die in een stadion of op een veld door een onwijze PA worden afgedraaid op een volume van boven de 100db.

Fusion
17 oktober 2017, 15:08
Kwam laatst op FB een rig rundown tegen van Metallica, jawel, met 3 Fractals onder elkaar in een rackje en nog wat andere meuk erbij. En dan daaronder de discussie dat men toch wel vond dat ze tegenwoordig veel punch missen. Ik vraag me echt af in hoeverre je als mens überhaupt fysiek in staat bent nog enige verschil in punch van een gitarist te onderscheiden in een mix waarin nog een drummer en een bassist doorheen gaan en die in een stadion of op een veld door een onwijze PA worden afgedraaid op een volume van boven de 100db.
Onderschat niet de vrijheid die de gitarist krijgt in de tijd als de drummer Lars is.

dml
17 oktober 2017, 16:27
Kwam laatst op FB een rig rundown tegen van Metallica, jawel, met 3 Fractals onder elkaar in een rackje en nog wat andere meuk erbij. En dan daaronder de discussie dat men toch wel vond dat ze tegenwoordig veel punch missen. Ik vraag me echt af in hoeverre je als mens überhaupt fysiek in staat bent nog enige verschil in punch van een gitarist te onderscheiden in een mix waarin nog een drummer en een bassist doorheen gaan en die in een stadion of op een veld door een onwijze PA worden afgedraaid op een volume van boven de 100db.

Natuurlijk, als er gewoon een filmpje te zien was met alleen maar Recto's en Diezel's was er vast geen discussie ontstaan.

D3nnis
17 oktober 2017, 17:37
Maar de gitaarsound van metallica is al 20 jaar niet te pruimen.

ErikE
27 januari 2018, 12:44
Interessant nieuw multidoosje, met alle FX uit de Helix, alleen geen amp/cabmodels. (wel IR mogelijk)


https://www.youtube.com/watch?v=bTZ_f6wzJaw

fred dons
29 januari 2018, 09:49
ik zag hem gisteren toevallig op de Website, ik moet nog steeds mijn Helix naar 2.3 upgraden ik was een beetje aan het rondsnuffelen en toen kwam ik hem tegen. voor mij zou het niets toevoegen, de effecten zijn prima in de Helix maar voor mij zijn het vooral de amp simulaties die hem zo goed maken (ik gebruik nog steeds een aantal pedalen in de Loop van de Helix)

Fusion
1 februari 2018, 08:13
Zo. Fractal Axe Fx na 10 jaar oid verkocht. Straks de Helix LT bestellen. Is ie met zo goed als de Fractal? Nee, maar hij kan wel direct op podium gebruikt worden, klinkt in een mix bijna net zo goed, en hij heeft kleurtjes.

telerocker
1 februari 2018, 08:31
Zo. Fractal Axe Fx na 10 oid verkocht. Straks de Helix LT bestellen. Is ie met zo goed als de Fractal? Nee, maar hij kan wel direct op podium gebruikt worden, klinkt in een mix bijna net zo goed, en hij heeft kleurtjes.

Had je hem toevallig ook getest tegen de Akai Headrush?

Fusion
1 februari 2018, 09:45
Neuh geen tijd voor. Ik ken Line6 en weet wat ik er van kan verwachten. Vind jij t wat die Headrush?

telerocker
1 februari 2018, 09:57
Geen idee, ik lees op MusicRadar dat de Akai betere drivesounds levert, maar dat de LT een beter en uitgebreider totaalpakket heeft. Voor wat dat waard is.

Fusion
1 februari 2018, 10:29
Nou ja, 'beter' is natuurlijk in the ear of the beholder ;) Line6 heeft wel ervaring in amp modellen, Akai? Daar ik er ook metal mee wil maken heb ik flink reviews gelezen en geluisterd. De Headrush wordt niet echt vaak genoemd samen met de usual suspects. Maar thanks voor de tip!

Timotio
1 februari 2018, 11:21
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een Helix / Headrush / AX8.

De Helix heeft natuurlijk veel meer effecten etc. aan boord dan de Headrush, maar ik vind de klanken van de Headrush wel natuurlijker. De Helix heeft een helderheid waar ik nog niet aan kan wennen.
Maar ik heb wel de effecten nodig die de Helix heeft. Dilemma.

fred dons
1 februari 2018, 13:19
de Helix kan ook natuurlijk klinken maar je moet wel kunnen tweeken. er zit geen gebruiksaanwijzing bij en ik had geen zin om er 1 te downloaden dus het was vooral door op alle knopjes te drukken en uitproberen . ik gebruik hem niet voor de IR's en Speaker Simulators maar plug hem Stereo in 2 versterkerheads die dan weer over 2 2 x12's gaan.
allereerst betekent dat dat je de speakersimulaties moet uitzetten, dan dat je via de return op de effectloop je amp in gaat ipv de normale ingang, volgende stap is om alleen de pre-amps te gebruiken en niet de "eindtrap" van de Helix. ik gebruik de neunaber als reverb in 1 van de effect Loops en dat klinkt dat het best als je die op 50 % zet in de Helix en het liefst maar op 1 van de uitgangen van de Helix (en dan alle time based effecten in paralel) . Op deze manier klinkt hij na lang knutselen niet meer digitaal maar authentiek . Natuurlijk mocht ik met IR's gaan werken dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen :D

Fusion
1 februari 2018, 13:49
Morgen tussen 18.00 en 21.00. Jippie.

Timotio
2 februari 2018, 12:36
Morgen tussen 18.00 en 21.00. Jippie.

Haha, hier tussen 14.00 en 18.00 uur.
Happy New Helix Day ;-).

Fusion
2 februari 2018, 12:53
Haha, hier tussen 14.00 en 18.00 uur.
Happy New Helix Day ;-).
Gefeliciteerd Helix broeder.

Timotio
3 februari 2018, 00:05
Gefeliciteerd Helix broeder.

Ja van hetzelfde broeder!

Fusion
3 februari 2018, 06:30
De lieve mensen van Bax wisten op e.o.a. mysterieuze manier dat ik, ondanks dat ik duidelijk voor avondbezorging had gekozen, ik héél toevallig net dat half uurtje overdag thuis zou zijn en bezorgden hem precies toen via DHL (wat ik al helemaal niet had gekozen als bezorgmethode). Bax wegen zijn ondoorgrondelijk.

Anyway, nog geen tijd gehad aan te uiten. Morgen hele dag. Joepie

telerocker
3 februari 2018, 14:34
Gefeli, dat wordt lekker vele uurtjes tweaken.

Fusion
3 februari 2018, 19:56
Uurtje getweakt, geprobeerd een metal tone te maken Nog lang niet tevreden. Bij de Fractal was dat erg makkelijk.

Fusion
3 februari 2018, 20:26
Morgen paar uurtjes verder.

Timotio
3 februari 2018, 23:26
Uurtje getweakt, geprobeerd een metal tone te maken Nog lang niet tevreden. Bij de Fractal was dat erg makkelijk.

Ja herkenbaar, lastig tweaken, maar dat wist ik van te voren.
Wel even een preset gemaakt met puur "pedals"en die zonder amp en cab sim in m'n Hook geprikt - klinkt verrassend goed!
Nu nog goeie amp en cab sim vinden die daarop aansluit....

lcvanderhelm
4 februari 2018, 11:11
Ik vind mijn geluiden het makkelijkst door de met 5 sterren bekroonde geluiden uit de tone-byb. te tweaken.Een hoop ervan zijn ruk maar er zitten ook juweeltjes bij.Probeer ook wat gratis IR's te scoren dat werkt wat makkelijker voor een goede metal-tone.De cab-syms zijn ook bruikbaar mits je met equilisers gaat werken.

Fusion
4 februari 2018, 13:01
Ik heb een zooi gratiesj IR's gedownload maar lees overal dat je met de meegeleverde cab sims t ook zou moeten kunnen. Beetje getweakt, in een mixje opgenomen (met heel klein beetje EQ op de gitaren, that's it). Hoe vinden jullie dit klinken???

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=13688803

Fusion
4 februari 2018, 13:07
Een beetje een donkere sound maar desondanks snijdt ie goed door de mix. Dat had ik ook verwacht met een Helix. Die is gewoon wat ehm... minder echt, wat digitaler, wat meer schelle fizz. Stand-alone kut, maar in de mix veel makkelijker. En dat blijkt.

Ik hoor HEEL graag commentaar. Vooral van metalheads. Ik ben namelijk met al deze luistervragen naar jullie toe bezig om mijn sound te creeren voor een EP met profi zang en mixing/mastering. Wil voor ik echt te oud ben voor dit soort shit 1x iets leuks opnemen.

Fusion
4 februari 2018, 13:07
Ik heb een zooi gratiesj IR's gedownload maar lees overal dat je met de meegeleverde cab sims t ook zou moeten kunnen. Beetje getweakt, in een mixje opgenomen (met heel klein beetje EQ op de gitaren, that's it). Hoe vinden jullie dit klinken???

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=13688803
Deze dus... sorry sorry

FNaRK
4 februari 2018, 13:45
lekker zondagochtend melodietje ...
ik hoor 2 versies, waarvan ik de eerste mix aanzienlijker prettig vind ?

Fusion
4 februari 2018, 13:49
TWEE VERSIES? Hueh? De link hierboven linkt naar 1 liedje? Wellicht bedoel je dat als ie afgelopen is (nou ja, af, t liedje is niet af) hij springt naar t volgende liedje maar dan een andere mix en nog met de Fractal Axe Fx ingespeeld?? Dat liedje is 99% hetzelfde.

deefke666
4 februari 2018, 14:02
Alvast gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Hier sprong de player ook verder naar het volgende nummer ja.
Ik vond (puur de gitaarsound dan) veel mooier klinken in de eerste versie.
Voor één dagje programmeren klinkt dit echt enorm goed imo.

En aangezien je de helix nog maar net hebt vermoed ik dat je deze sound gaandeweg nog zal gaan verbeteren, dus dat komt helemaal in orde.

De helix is inderdaad een moeilijker beestje om te programmeren dan de axe of headrush maar ik raad je aan om eens een paar ir's van je favoriete speakercabs te kopen, dat heeft bij mij echt het verschil gemaakt.

Fusion
4 februari 2018, 14:15
Nou ja, ik vind m juist VEEL makkelijker te programmeren, omdat ie ook VEEL minder opties heeft. Dat is zowel zijn kracht als zijn zwakte. Je hebt minder mogelijkheden, maar verzand ook weer niet in uren oeverloos gepiel. Wel vind ik de Fractal tot nu toe wel beter, 'echter', minder digital etc, maar het gaat me uiteindelijk om de mix. En ik heb m idd nog maar net een paar uurtjes uitgeprobeerd, hopelijk wordt t steeds beter.

Ga binnenkort een paar patches maken voor live in de kerk. Daar ga ik dan misschien wel even voor naar factory presets luisteren (had ik helemaal nog niet gedaan haha). Ben benieuwd.

En dank voor t luisteren!!

deefke666
4 februari 2018, 14:28
Nou ja, ik vind m juist VEEL makkelijker te programmeren, omdat ie ook VEEL minder opties heeft. Dat is zowel zijn kracht als zijn zwakte. Je hebt minder mogelijkheden, maar verzand ook weer niet in uren oeverloos gepiel. Wel vind ik de Fractal tot nu toe wel beter, 'echter', minder digital etc, maar het gaat me uiteindelijk om de mix. En ik heb m idd nog maar net een paar uurtjes uitgeprobeerd, hopelijk wordt t steeds beter.


Inderdaad, ik heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt, hij is inderdaad makkelijker in gebruik maar je moet er naar mijn gevoel meer tijd insteken qua tweaken om het wat "natuurlijk" te laten klinken, line6 heeft imo altijd dat "digitale randje" gehad maar dat maakt me niet zoveel uit eigenlijk. Het is voor mij ook niet de bedoeling om bepaalde amps na te maken maar gewoon een leuke sound te krijgen waarmee ik kan werken en dat lukt best goed.

En bij jou ook zo te horen haha.

Fusion
4 februari 2018, 14:36
Post anders ook eens wat lekkers! :) Ben erg benieuwd hoe mijn mede-Helixers m gebruiken!!

deefke666
4 februari 2018, 14:41
Will do :ok:
Ik ga proberen om deze week een dagje te nemen om wat op te nemen (heb ik eigenlijk nog niet gedaan met de helix).
Het zal wel een beetje een andere stijl zijn dan wat jij doet haha.

Fusion
4 februari 2018, 15:03
Nou ik maak eigenlijk vooral dance music en een soort gefreakte prog rock hoor. Maar leuk, ben benieuwd!!

deefke666
4 februari 2018, 15:21
Ik speel eigenlijk een beetje alles door elkaar haha, dat gaat van 50's rock n roll en country, blues, classic rock, hier en daar wat hardrock. Dat gaat echt van the shadows tot metallica zeg maar.
De voorkeur ligt bij classic rock.

Dan is die helix wel handig, tot nu toe heb ik hem enkel thuis gebruikt icm een set mackies 450 of via de pc met m-audio bx5 speakers.
Ik denk dat ik hem een van de komende weken eens live ga testen om eens te zien wat het geeft.

Timotio
4 februari 2018, 16:36
Beste goeie sound zo Fusion, zeker voor dag 1!
Ik heb ook een IR pack met V30's gekocht, eens kijken wat daar uit rolt

Fusion
4 februari 2018, 20:41
Begin steeds blijer te worden. Heb nu een uiteenlopende sound of 6 gemaakt voor live in de kerk, voor mijn nieuwe gitaar. Een metal oversturing, een drive, dikke clean met chorus, hele cleane clean, dikke rock solo en een ambient swell pad. Ear fatigue als de neten nu dus morgen even tweaken, maar ging wel makkelijk en dus supersnel. Klinkt volgens mij best oké al.

Die metal patch van hierboven was geschreven voor mijn RGD gitaar in C#, maar hij klinkt ook héél lekker op mijn RGA waaiboom in E zeg! Wel flink anders door andere hout, pickups, stemming etc maar lekker. Krijg er steeds meer vertrouwen in :)

Timotio
4 februari 2018, 20:43
Klinkt goed!
Ik heb een aantal uurtjes zitten stoeien vanmiddag maar kom er nog niet uit.
Zo te lezen heb jij wel modeling ervaring met de Axe FX, ik heb nul. Je moet ergens beginnen :-)

Fusion
4 februari 2018, 20:46
Nou ja, als je aangeeft welk genre je speelt, kan ik wel wat tips geven?

deefke666
4 februari 2018, 20:47
Klinkt goed!
Ik heb een aantal uurtjes zitten stoeien vanmiddag maar kom er nog niet uit.
Zo te lezen heb jij wel modeling ervaring met de Axe FX, ik heb nul. Je moet ergens beginnen :-)

Dit kan misschien interessant zijn voor degenen die geen ervaring hebben met de helix.
https://www.youtube.com/watch?v=dan5B0Ydfqk

Fusion
5 februari 2018, 07:49
Goede vid gisteren stukjes gezien. Heb ook nog wel wat additionele metal tips voor de liefhebber. Niet dat ik een expert ben maar sommige dingen werken echt wel en zijn mij of meer standaard voor de metal gitarist. Werken meestal ook zo met echte amps en pedalen

deefke666
5 februari 2018, 12:05
Ja die kerel geeft best een goede heldere uitleg vind ik, hij is aan een hele reeks bezig met tips over cabs, compressors, delays, EQ's enz, best interessant allemaal.

Tips zijn altijd welkom hoor Fusion. T is misschien een idee om er een apart topic voor te maken.

Hier is een klein stukje dat ik vlug heb opgenomen, niet teveel van voorstellen hoor want mijn gitaar skills zijn zowat even groot als mijn recording skills haha. Maar dan heb je een idee he.

https://soundcloud.com/user-730114120/helix-test

Fusion
5 februari 2018, 14:03
Ja die kerel geeft best een goede heldere uitleg vind ik, hij is aan een hele reeks bezig met tips over cabs, compressors, delays, EQ's enz, best interessant allemaal.

Tips zijn altijd welkom hoor Fusion. T is misschien een idee om er een apart topic voor te maken.

Hier is een klein stukje dat ik vlug heb opgenomen, niet teveel van voorstellen hoor want mijn gitaar skills zijn zowat even groot als mijn recording skills haha. Maar dan heb je een idee he.

https://soundcloud.com/user-730114120/helix-test
Nou inderdaad, want je gitaarskills zijn prima en orde, en je recording skills idd ook! Klinkt lekker!

JanVrm
5 februari 2018, 15:06
En voor de biergooi-partijen: een stuk transparant tafelzeil doet wonderen. Kost geen drol en je materialen blijven beschermd én bedienbaar.


Heb je daar een plaatje van hoe je dat precies doet? Afgelopen zaterdag in een Ierse pub gespeeld, superleuk maar een barjongen had met glazen ophalen wel wat water op mijn GT-100 gemorst, zonder gevolgen gelukkig.
Zelf vroeg ik me af of het zin heeft om met dunne huishoudfolie af te dekken zodat je de knoppen wil kunt indrukken en daarna de folie gewoon wegmieteren. Maar loop je dan geen risico's zoals oververhitting e.d.?

Stoffel43
5 februari 2018, 22:00
Nou inderdaad, want je gitaarskills zijn prima en orde, en je recording skills idd ook! Klinkt lekker!

Inderdaad, niks mis mee hoor. Ik durf mijn gepiel hier zelfs niet posten.
Ik ben sinds een maand of 2 ook de trotse bezitter van een Helix floor, en ben er nog altijd blij mee! Zeker de snapshots zijn ook een leuke extra. Zeker uitproberen!

deefke666
5 februari 2018, 22:11
De snapshots zijn inderdaad echt super handig.
Je kan zo een hele rig bouwen binnen één enkele patch.
Die nieuwe delay van de laatste update vind ik ook super.

Fusion
5 februari 2018, 22:17
Snapshots is toch dat je wel dezelfde effecten in dezelfd volgorde hebt maar met één voetpedaal één of meerdere settings van één of meerdere van die effecten kunt veranderen?

Timotio
5 februari 2018, 22:32
Nou ja, als je aangeeft welk genre je speelt, kan ik wel wat tips geven?

Laat maar horen, zeker welkom!
Ik speel voornamelijk pop, rock (Toto) en in de worship hoek. Dus van clean tot stevige rock met veel ambience.

Hier mijn eerste poging voor een rock/lead sound:
https://soundcloud.com/timo-hol/line-6-helix-archangl-lead/s-7EUtU.

bij gebruik van de USB opname verlies je toch iets hoog/sprankeling heb ik de indruk, of ligt dat aan mij?

Timotio
5 februari 2018, 22:35
Snapshots is toch dat je wel dezelfde effecten in dezelfd volgorde hebt maar met één voetpedaal één of meerdere settings van één of meerdere van die effecten kunt veranderen?

Met snapshots kun je met 1 druk op de knop instellen welke blocks in je effect stain worden aan- of uitgezet.
Daarom heb ik binnen deze patch 2 amps en IR's zitten - een clean en een drive amp.
En ik dacht te zien dat je de zelfs andere instellingen voor hetzelfde block per snapshot kan hebben? Klopt dat?

deefke666
5 februari 2018, 22:42
ja dat klopt, je kan voor elke snapshot alle instellingen van zowel de amps als effecten als ir's enz veranderen.

Klinkt super goed Timotio, welke ir's gebruik je zoal?

Timotio
5 februari 2018, 22:49
ja dat klopt, je kan voor elke snapshot alle instellingen van zowel de amps als effecten als ir's enz veranderen.

Klinkt super goed Timotio, welke ir's gebruik je zoal?

Thanks!
Ik heb de Helix net een paar dagen, dus ben nog erg aan het zoeken.

Dit is een Ownhammer IR van hun gratis Mesa V60 pack, kun je op hun website downloaden.
Is de "OH 412 MES-ST V60 SP2-05" om precies te zijn.

Heb daarnaast een V30 IR pack gekocht van Joey Sturgis. Even mee gaan stoeien.
Eerste indruk is dat ze iets meer detail/helderheid hebben dan de gratis Ownhammers, maar ook iets dunner klinken.

deefke666
5 februari 2018, 22:56
ja die mesa v60 van ownhammer heb ik ook.
De betaal ir's van ownhammer zouden erg goed zijn heb ik vaak horen zeggen, vooral voor de zwaardere genres.
Ik heb wel de deluxe reverb 112 van hun en die is echt erg goed. Zijn echt ziek veel verschillende files per ir bij hun.
Ik gebruik er ook wel vaak van 3sigma audio. Deze zijn ook erg goed, alleen iets minder keuzes binnen een ir pack.

Over de ir's van celestion hoor ik ook erg goede dingen vertellen.

Joey Sturgis moet ik eens opzoeken, die ken ik niet.

Timotio
5 februari 2018, 23:08
ja die mesa v60 van ownhammer heb ik ook.
De betaal ir's van ownhammer zouden erg goed zijn heb ik vaak horen zeggen, vooral voor de zwaardere genres.
Ik heb wel de deluxe reverb 112 van hun en die is echt erg goed. Zijn echt ziek veel verschillende files per ir bij hun.
Ik gebruik er ook wel vaak van 3sigma audio. Deze zijn ook erg goed, alleen iets minder keuzes binnen een ir pack.

Over de ir's van celestion hoor ik ook erg goede dingen vertellen.

Joey Sturgis moet ik eens opzoeken, die ken ik niet.

Zit er kwaliteitsverschil tussen de gratis en betaalde versies? Dan moet ik zeker er ff naar kijken!
En het zijn er inderdaad heel veel, iets met bomen en bos...
Zou handig zijn als er wat meer in pasten dan 128 wat dat betreft :P.

Ik kende Joey Sturgis ook niet, puur op google gezocht en de sprong genomen.
Moet nog bepalen of het z'n geld waard blijkt voor mij, wat meer testen nog.
Linkje:
https://joeysturgistones.com/collections/everything/products/jtw-v30-impulse-response-pack

deefke666
5 februari 2018, 23:32
Ik weet niet of er eigenlijk een verschil is tussen de gratis en de koop versies, ik vermoed dat degenen die betaald moeten worden toch wel hun betere zijn.
Maar het zijn inderdaad immens veel files waar je per ir uit kan kiezen, de quick starts zijn altijd handig als je het niet meer weet.

Ja ik vind dat ze bij line6 een beetje royaler hadden mogen zijn met de slots voor ir's eigenlijk, maar ja zoveel te meer keuzes moet je dan weer maken he.

Als ze allemaal zo goed zijn als de deluxe reverb 112 die ik gekocht heb is het in ieder geval de moeite waard imo.
Ik hoor erg goede dingen over hun tone core bundel ook dus ik denk dat deze op mijn lijstje gaat komen.
En een celestion pack ga ik ook eens testen.

Fusion
6 februari 2018, 07:10
Laat maar horen, zeker welkom!
Ik speel voornamelijk pop, rock (Toto) en in de worship hoek. Dus van clean tot stevige rock met veel ambience.

Hier mijn eerste poging voor een rock/lead sound:
https://soundcloud.com/timo-hol/line-6-helix-archangl-lead/s-7EUtU.

bij gebruik van de USB opname verlies je toch iets hoog/sprankeling heb ik de indruk, of ligt dat aan mij?
Lekker soundje hoor. Ik vind juist dat er nog wel iets hoogs afmag haha.

Ik speel naast metal eigenlijk ook alleen maar worship oftewel pop/rock qua .uzikaal idioom.

Oké, een paar tips, voor zowel metal als soms algmeen:

* gooi als eerste altijd een low cut erin. Rond 50 tot 80 Hz oid afhankelijk van de gitaar en de chaos erachter.

* er zit een soort van noise gate al in de input block (dus je hoeft er niet eens één expliciet te selecter) gebruik die bij high gain sounds! Dan hoef je bijna geen noise gate of laat staan hard gate toe te voegen

* gebruik relatief lage master settings in de amp bij high gain sounds, gebruik liever de channel volume als je harder moet

* weinig ripple en hum, wil je in t echt ook niet

* EQ vóór of achter een amp kan behoorlijk verschillend werken, kun je gebruiken tot je voordeel

Fusion
6 februari 2018, 07:13
Ik weet niet of er eigenlijk een verschil is tussen de gratis en de koop versies, ik vermoed dat degenen die betaald moeten worden toch wel hun betere zijn.
Maar het zijn inderdaad immens veel files waar je per ir uit kan kiezen, de quick starts zijn altijd handig als je het niet meer weet.

Ja ik vind dat ze bij line6 een beetje royaler hadden mogen zijn met de slots voor ir's eigenlijk, maar ja zoveel te meer keuzes moet je dan weer maken he.

Als ze allemaal zo goed zijn als de deluxe reverb 112 die ik gekocht heb is het in ieder geval de moeite waard imo.
Ik hoor erg goede dingen over hun tone core bundel ook dus ik denk dat deze op mijn lijstje gaat komen.
En een celestion pack ga ik ook eens testen.
Die gratis is gewoon hun eerste ooit. Zlefde kwaliteit als t goed is. Ik heb de gratis OwnHammers, de gratis RedWirez etc maar ik vind eerlijk gezegd de stick cabs net zo goed/slecht. Het geheim is MICROFOONS en hun afstand. Dat bepaalt je sound véél meer.

deefke666
6 februari 2018, 07:34
Die gratis is gewoon hun eerste ooit. Zlefde kwaliteit als t goed is. Ik heb de gratis OwnHammers, de gratis RedWirez etc maar ik vind eerlijk gezegd de stick cabs net zo goed/slecht. Het geheim is MICROFOONS en hun afstand. Dat bepaalt je sound véél meer.

Inderdaad, de stock cabs zijn absoluut erg goed maar je moet zoals je zegt met de mics en afstand werken, ik gebruik vaak een ir's samen met een stock cab.

Hier nog een paar tips:

* gebruik een low and high cut EQ blok in de plaats van de low and high cut van de cabs, je zal zien dat de eq een groter bereik heeft.

* als je een tweede cab gebruikt in een parallel pad kan je het splitpunt gebruiken om een mix te maken tussen de twee cabs.

* studiocompressor achterin de keten kan je gebruiken als een soort mastering tool.

deefke666
6 februari 2018, 08:17
De beste tip die ik tot nu toe heb gekregen is om (als je de kans hebt), je patches te maken op het volume waarmee je normaal speelt.

Fusion
6 februari 2018, 08:46
Ja ook een goede

telerocker
6 februari 2018, 13:09
De beste tip die ik tot nu toe heb gekregen is om (als je de kans hebt), je patches te maken op het volume waarmee je normaal speelt.

Absoluut. Vaak programmeer je op laag volume te veel bas in. Op hoog volume wordt het dan boomy.

Stoffel43
6 februari 2018, 17:44
De beste tip die ik tot nu toe heb gekregen is om (als je de kans hebt), je patches te maken op het volume waarmee je normaal speelt.

Je zegt het wel goed: "Als je de kans hebt"!
Ook het gelijk krijgen van volume tss verschillende patches los je zo het makkelijkst op. Wat dit betreft las ik ergens dat je blok voor blok kan aan/uit schakelen en het geluidsniveau hiertussen gelijkschakelen. Doen jullie dat ook zo? Wat ik dan merk is dat de default volumes van de versterkers véél te hoog liggen. Vervelend als je snel een patch bijmaakt op de repetitie...

De noisegate op de ingang werkt idd prima, maar die mix ik maar voor max 30% in, anders neemt ie je dynamiek teveel weg.

deefke666
6 februari 2018, 19:01
Ik zet de volumes van de verschillende patches altijd gelijk door een drum en bas backing track te gebruiken.
Mijn bestaande patches zijn daar allemaal op afgeregeld, en telkens ik een nieuwe heb gebruik ik die backing track opnieuw om het volume daarop af te stellen.
En meestal werkt dat perfect.

Fusion
6 februari 2018, 19:12
* als je een tweede cab gebruikt in een parallel pad kan je het splipunt gebruiken om een mix te maken tussen de twee cabs.
Ik zie wel eens vaker zo'n splitpunt, merge, A/B, Y etc maar hoe maak ik zo'n ding zelf? Ik dacht. In HX Edit naar beneden trekken met ingedrukte linkermuisknop, maar dat doet niets...

deefke666
6 februari 2018, 19:45
Ik zie wel eens vaker zo'n splitpunt, merge, A/B, Y etc maar hoe maak ik zo'n ding zelf? Ik dacht. In HX Edit naar beneden trekken met ingedrukte linkermuisknop, maar dat doet niets...

Dan moet je gewoon bv een speakercab selecteren en dan de action knop indrukken.
Daarna kan je met de joystick die block naar beneden trekken.
Je kan dat daarna ook doen met de twee merge punten om bv twee verschillende signaal ketens te hebben of om het tweede pad weer te laten aansluiten bij het eersteop de plaats die je zelf wil.
Je kan het een beetje bekijken als een effect loop maken.

Fusion
6 februari 2018, 19:54
Kan dus alleen met de Helix zelf, niet met de HX Edit software?

deefke666
6 februari 2018, 20:04
[QUOTE=Fusion;3356026]Kan dus alleen met de Helix zelf, niet met de HX Edit software?[/QUOTE

Ik programmeer normaal vooral op de helix zelf eigenlijk, maar ik heb het net eens geprobeerd met de software en het gaat inderdaad hoe jij het zei hoor.
Een blok aanmaken en dan gewoon links klikken en naar beneden slepen en dan komt die loop er vanzelf op.

Fusion
6 februari 2018, 20:12
Ah ik probeerde volgens mij zo'n leeg plekje naar beneden te slepen. Het moet dus al een bestaand effect zijn. Klinkt logisch. Gaan we proberen. Ben nu eerst even zonder Helix riffs aan t oefenen haha.

Thanks!!

deefke666
6 februari 2018, 20:14
No problem ;)

speel ze .

deefke666
8 februari 2018, 08:33
Helix update 2.50 is beschikbaar op de line6 website.

Twee nieuwe amps : de cali Texas channel 2, gebaseerd op de mesa boogie lonestar, en placater dirty, gebaseerd op de friedman be100.
De cleane kanalen ervan zouden later komen.

Een paar nieuwe reverb en delay effecten.

En ze hebben er alle "oude" pedalen van de m13, dl4, dm4, fm4 en mm4 bij gedaan onder de naam "legacy"

Niet vergeten voor je de update doet om eerst een back up te maken in de editor (onder file, create backup), anders moet je alles opnieuw gaan doen.

Stoffel43
8 februari 2018, 22:42
Helix update 2.50 is beschikbaar op de line6 website.

Ik wacht er nog even mee tot ie bewezen heeft dat alles naar behoren werkt... de nieuwe reverbs zouden een serieuze verbetering zijn.

danielw
15 februari 2018, 17:27
heb de nieuwe update!. lijkt wel of de hele helix beter klinkt. echt goed gedaan. ben nu aan het kijken naar een frfr speaker. vooral omdat ik akoestisch en electrisch speel!

deefke666
15 februari 2018, 18:30
heb de nieuwe update!. lijkt wel of de hele helix beter klinkt. echt goed gedaan. ben nu aan het kijken naar een frfr speaker. vooral omdat ik akoestisch en electrisch speel!

Ik had net hetzelfde idee na die nieuwe update.
Die Friedman sim is echt erg goed gelukt ook vind ik.

Ik gebruik een mackie srm450 set met mijn helix die ik best goed vind, maar ik heb gelezen dat de mensen van headrush nu ook een frfr speaker hebben. Ik heb er voor de rest nog niets over gehoord maar dat zou misschien wel iets kunnen worden denk ik.
De prijs valt best mee tegenover sommige anderen. Maar hij is nog niet leverbaar.

https://www.thomann.de/be/headrush_frfr_112_active_monitor.htm

dml
15 februari 2018, 19:06
De prijs valt best mee tegenover sommige anderen. Maar hij is nog niet leverbaar.

https://www.thomann.de/be/headrush_frfr_112_active_monitor.htm

Hij is weldegelijk nu al, zelfs al een paar jaar, te koop. Maar dan onder de naam Alto TS212. Is exact hetzelfde ding.

Sjtevel
16 februari 2018, 15:19
Wat is trouwens het verschil tussen de verschillende versies? De rack en de floor lijken mij dezelfde apparaten in een andere behuizing. De LT. Lijkt me een uitgeklede versie. Of zijn er belangrijkere verschillen?

Fusion
16 februari 2018, 15:26
Rack = floor maar dan zonder voetpedalen. LT mist alleen wat I/O.

ErikE
16 februari 2018, 16:38
...en wat ik stiekem het mooiste vind aan de Helix en HX, per footswitch een schermpje dat vertelt wat er precies onder de knop zit.

deefke666
16 februari 2018, 16:51
...en wat ik stiekem het mooiste vind aan de Helix en HX, per footswitch een schermpje dat vertelt wat er precies onder de knop zit.

Vind ik ook ja :)
Da's de reden waarom ik voor de helix heb gekozen en niet de helix lt, en de I/O's.

herrieman
17 februari 2018, 15:54
Zijn er hier ook mensen die van de de AX-8 zijn overgestapt naar de Helix?

tnijland
18 februari 2018, 22:17
Ik in ieder geval niet. De AX8 is interessant genoeg en biedt meer dan genoeg mogelijkheden voor sound design. Mijn vraag zou eerder zijn; wanneer komt modeling in de buurt van een high-end guitar amp. Op line niveau lijkt het heel aardig en ook flexibel maar als het wat harder gaat krijgen modelers toch snel dat vervelende hoog randje...

beus
18 februari 2018, 22:43
ik heb weinig met amp modelers, ik speel gewoon graag op mijn oude AC30 met pedaaltjes maar de Helix HX vindt ik wel erg interessant! ik ben best tevreden met mijn pedalboard maar er blijft altijd een drive naar nieuwe pedalen en het is ook nooit flexibel genoeg. ik vraag mij af of een HX mijn hele pedalboard kan vervangen? ik draai bijvoorbeeld afhankelijk van het podium nog altijd wat aan de gain en treble van mijn OCD en eigenlijk hetzelfde met de delay settings. en als de versterker warmer wordt moet er ook ook iets met met het hoog op de pedalen . kan dat op HX ook in 1 keer of moet je dan alle presets af? en kan je met de HX ook een echte volume boost maken, vergelijkbaar met een 20db boost pedaal? - een oplossing zou kunnen zijn de loops gebruiken voor de drive pedalen en een boost pedaal en de HX voor de rest maar begint het toch alweer op een pedal board te lijken..

D3nnis
19 februari 2018, 18:15
Ik in ieder geval niet. De AX8 is interessant genoeg en biedt meer dan genoeg mogelijkheden voor sound design. Mijn vraag zou eerder zijn; wanneer komt modeling in de buurt van een high-end guitar amp. Op line niveau lijkt het heel aardig en ook flexibel maar als het wat harder gaat krijgen modelers toch snel dat vervelende hoog randje...

Zit wat in; ik ken de Helix niet, maar met bv een Kemper lukt het mij niet om een fatsoenlijk geluid te krijgen, vergelijkbaar met een even dure of duurdere amp.
Ik zie mezelf echter wel ooit overstappen; het gekloot met midi pedalen, switchers, groundloops, kabels die na verloop gaan storen (door oxidatie of weet ik het, omdat ze nooit in en uitgeplugd worden) is ook niet alles.

tnijland
19 februari 2018, 18:42
ik vraag mij af of een HX mijn hele pedalboard kan vervangen?

In dat geval zou je ook eens kunnen kijken naar de FX8 van Fractal Audio: https://www.fractalaudio.com/p-fx8-multieffects-pedalboard

Joppnl
19 februari 2018, 22:34
'k kwam over die Fractal ook nog een testje tegen (voor wat t waard is maar t geeft wat info...)

http://gitarist.nl/tests/artikel/61-20008/fractal-audio-fx8--test-uit-gitarist-296

beus
19 februari 2018, 22:49
ook mooi zo'n FX8 maar wel aardig aan de prijs.. - waarom staat er ''The unit is designed for unity gain '' dat betekend waarschijnlijk dat je je versterker niet echt hard kan insturen? iets wat ik nu wel doe. eigenlijk vraag ik me dat bij de HX ook af of dat kan.

tnijland
21 februari 2018, 07:40
ook mooi zo'n FX8 maar wel aardig aan de prijs.. - waarom staat er ''The unit is designed for unity gain '' dat betekend waarschijnlijk dat je je versterker niet echt hard kan insturen? iets wat ik nu wel doe. eigenlijk vraag ik me dat bij de HX ook af of dat kan.

Een aardige uitleg over unity gain:

The idea of “unity gain” is essentially that when passing audio through a piece of gear, if the output level is the same as when the device is not in the signal path, “unity gain” has been achieved — input equals output, level-wise. Basically, you put one volt in, you get one volt out, which is said to equal a gain of one or “unity.”

Establishing this balance between pieces of audio equipment; whether it is between a guitar amplifier and a stompbox, an outboard EQ and your DAW, or something more complex, will ultimately result in a cleaner overall signal devoid of unwanted distortion and feedback. That being said, certain pieces of gear, such as preamps, are used specifically for boosting gain and should be used as such. However, first establishing unity gain allows you to have control over what is being boosted or cut and by what amount, instead of audio via random circumstance.

De FX8 heeft meerdere mogelijkheden om te boosten: via de equaliser, scene settings etc. Hij is wel duurder dan de Helix maar ik vind de effecten ook wel een heel stuk beter dan de M13/HD serie effecten en ik weet niet hoeveel dat is verbeterd met de Helix HX. Als je niet teveel schakelmogelijkheden zoekt en het heel eenvoudig wilt houden zou ik voor een Eventide H9 gaan. Die is imo (op de Eventide Eclipse na) het beste gitaar muliti-effect qua sounds maar heeft weer dan een belabberde editor...

danielw
21 februari 2018, 18:29
Ik heb zo'n headrush modeler uitgeprobeert, in mijn oren klinkt het net zo goed als helix, maar dat is persoonlijk. Wel een groot verschil dat je bij helix elke parameter naar een knop of pedaal kan verwijzen en benoemen. Dat heb ik op die headrush niet kunnen ontdekken. Ik heb wel een headrush 112 besteld. komt pas eind mei. Wordt in dezelfde fabriek gemaakt als alto. alleen de headrush is 100W continu en de alto 550W continu. Het chassis is volgens mij hetzelfde

danielw
21 februari 2018, 18:49
ben bezig met een flightcase, maar krijg hier geen foto's geplaatst

Sjtevel
21 februari 2018, 18:53
...en wat ik stiekem het mooiste vind aan de Helix en HX, per footswitch een schermpje dat vertelt wat er precies onder de knop zit.

De kogel is door de kerk. Zojuist de Helix Floor besteld. Morgen zal de betaal mail wel binnenkomen, dus ik verwacht hem halverwege volgende week.

Fusion
22 februari 2018, 08:52
De kogel is door de kerk. Zojuist de Helix Floor besteld. Morgen zal de betaal mail wel binnenkomen, dus ik verwacht hem halverwege volgende week.
Welcome to the club! Iemand neemt binnenkort contact met je op voor de secret handshake。

deefke666
22 februari 2018, 10:32
Welcome to the club! Iemand neemt binnenkort contact met je op voor de secret handshake。

:seriousf:

In ieder geval congratulations voor je nieuwe aanwinst.

In verband met de headrush, ik denk dat er in kwaliteit weinig verschil is met de amp modellen tegenover de helix.
De helix heeft imo wel betere effecten en meer amp modellen en gaat overal wat dieper op in, er valt veel meer te editen (wat niet persé goed of slecht hoeft te zijn, want niet iedereen heeft graag zoveel mogelijkheden).
De headrush heeft zijn roots in de eleven rack en dat hoor je erg goed, zelfde amp modellen en effecten, maar dan met de mogelijkheid om ir's in te laden.
Ik heb nog steeds een eleven rack en ik speel er nog steeds graag over, deze klinkt ook veel meer realistisch dan bv de pod HD500,
maar voor mij persoonlijk kon ik meer met de helix.

Fusion
22 februari 2018, 11:30
:seriousf:

In ieder geval congratulations voor je nieuwe aanwinst.

In verband met de headrush, ik denk dat er in kwaliteit weinig verschil is met de amp modellen tegenover de helix.
De helix heeft imo wel betere effecten en meer amp modellen en gaat overal wat dieper op in, er valt veel meer te editen (wat niet persé goed of slecht hoeft te zijn, want niet iedereen heeft graag zoveel mogelijkheden).
De headrush heeft zijn roots in de eleven rack en dat hoor je erg goed, zelfde amp modellen en effecten, maar dan met de mogelijkheid om ir's in te laden.
Ik heb nog steeds een eleven rack en ik speel er nog steeds graag over, deze klinkt ook veel meer realistisch dan bv de pod HD500,
maar voor mij persoonlijk kon ik meer met de helix.
Nou als je de Helix al veel edit parameters vindt hebben.... Dan moet je maar nooit aan de Fractal gaan. Ik vind de edit mogijkheden van de Helix juist lekker basic

deefke666
22 februari 2018, 11:51
Nou als je de Helix al veel edit parameters vindt hebben.... Dan moet je maar nooit aan de Fractal gaan. Ik vind de edit mogijkheden van de Helix juist lekker basic

Klopt inderdaad ja, dat is voor velen ook de drempel voor de fractal producten of de reden om enkel koop patches te gebruiken.
Maar ik bedoelde niet persé dat de helix "teveel" edit mogelijkheden zou hebben, ik bedoelde dat tegenover er in de helix veel meer mogelijkheden zijn dan in de headrush. Die is nog "soberder" qua edit mogelijkheden.

Fusion
22 februari 2018, 13:15
Klopt inderdaad ja, dat is voor velen ook de drempel voor de fractal producten of de reden om enkel koop patches te gebruiken.
Maar ik bedoelde niet persé dat de helix "teveel" edit mogelijkheden zou hebben, ik bedoelde dat tegenover er in de helix veel meer mogelijkheden zijn dan in de headrush. Die is nog "soberder" qua edit mogelijkheden.
Ik snapte um hoor ;)

D3nnis
23 februari 2018, 12:28
Nou als je de Helix al veel edit parameters vindt hebben.... Dan moet je maar nooit aan de Fractal gaan. Ik vind de edit mogijkheden van de Helix juist lekker basic

Wat ik me afvraag, als je zoals jij overstapt van uitgebreid naar meer basic, heb je dan het ook idee dat je instellingen mist? Of valt dat nogal mee en krijg je toch wel de sound die je zo ongeveer wilt?

Fusion
23 februari 2018, 13:03
Wat ik me afvraag, als je zoals jij overstapt van uitgebreid naar meer basic, heb je dan het ook idee dat je instellingen mist? Of valt dat nogal mee en krijg je toch wel de sound die je zo ongeveer wilt?
Het is een stap achteruit in kwaliteit. Het aantal parameters mis ik niet echt. Ik maakte van de helft niets eens gebruik. Maar ik krijg er toch een lekker geluid uit. Anders. Makkelijker in de mix, véél makkelijker. En hij is portable. En behoeft geen apart footboard. Dat alles bevalt me prima.

deefke666
23 februari 2018, 18:15
Hij is weldegelijk nu al, zelfs al een paar jaar, te koop. Maar dan onder de naam Alto TS212. Is exact hetzelfde ding.

Maakt een FRFR speaker eigenlijk echt zo'n verschil tegenover een gewone FR speaker?

D3nnis
24 februari 2018, 09:49
Het is een stap achteruit in kwaliteit. Het aantal parameters mis ik niet echt. Ik maakte van de helft niets eens gebruik. Maar ik krijg er toch een lekker geluid uit. Anders. Makkelijker in de mix, véél makkelijker. En hij is portable. En behoeft geen apart footboard. Dat alles bevalt me prima.

Kwalitatief minder maar wel makkelijker in de mix....bedoel je met kwalitatief dan de bouwkwaliteit?
Heb je ook de AX8 van fractal overwogen?

Fusion
24 februari 2018, 18:49
Nee geluidskwaliteit is minder. Ja maar te duur hehe

Sjtevel
24 februari 2018, 23:36
Maakt een FRFR speaker eigenlijk echt zo'n verschil tegenover een gewone FR speaker?

Dit vraag ik me dus ook af. Zit er echt zoveel verschil in kwa geluid?

D3nnis
25 februari 2018, 07:43
Ja maar te duur hehe

O verdraaid, ik had helemaal niet in de gaten dat de AX8 zowat 2x zo duur is als de Helix LT

Fusion
25 februari 2018, 08:15
Yup. En wou gewoon even met een ander merk stoeien.

telerocker
25 februari 2018, 15:16
O verdraaid, ik had helemaal niet in de gaten dat de AX8 zowat 2x zo duur is als de Helix LT

Ik zie op de site van de Europese dealer dat de AX8 nog geen 1500 euro kost.

https://shop.g66.eu/fractal-audio/12/ax8?c=9

D3nnis
25 februari 2018, 17:01
Ik zie op de site van de Europese dealer dat de AX8 nog geen 1500 euro kost.

https://shop.g66.eu/fractal-audio/12/ax8?c=9

En de helix LT kost €765,-. Toch een aardig verschil.

Sjtevel
26 februari 2018, 16:54
Vandaag binnen en al een hoop mee gestoeid. In het verleden heb ik een pod x3 live gehad, maar die heb ik weg gedaan omdat hij nogal gebruiks onvriendelijk was. Met de helix is dit niet het geval. Alles werkt intuïtief en ik had snel een paar presets gemaakt.

Wat me trouwens opvalt, is dat met de updates een hoop gratis versterkers en effecten worden toegevoegd. Niet die bullshit ‘betaal packs’ wat op eerdere modellen van toepassing waren.

telerocker
26 februari 2018, 19:14
En de helix LT kost €765,-. Toch een aardig verschil.

Da's waar, maar voor de Fractal-kwaliteit vind ik het nog meevallen.

Fusion
26 februari 2018, 19:43
Da's waar, maar voor de Fractal-kwaliteit vind ik het nog meevallen.
Eens. Tien tekens

D3nnis
2 maart 2018, 08:09
Nee geluidskwaliteit is minder.

Wel geinig, ik heb een paar AX8 vs Headrush vs Helix filmpjes bekeken / beluisterd, en daar wasr men achteraf zegt wat wat was, had ik in die blinde tests toch veelal de voorkeur voor de helix, qua high gain. In de crunchgeluiden leek de AX8 me wel beter. Maar toch een aangename verrassing.

Fusion
2 maart 2018, 08:26
Iedereen zijn eigen smaak haha. Maar ik denk dat je een van de weinigen bent in deze hoor.... maar who cares ;)

ErikE
2 maart 2018, 10:17
Ik las in een paar reviews/vergelijkingen trouwens dat het enige dat de AX8 noemenswaardig beter doet qua sounds de cabsims betreft, en dat je door op de Helix goede IR's te importeren (zoals Ownhammer) dat verschil kunt minimaliseren.

Qua gebruik met (power)amps zouden ze elkaar helemaal weinig ontlopen.

Moet zeggen dat ik nu ook wat GAS aan het ontwikkelen ben voor een opvolger van m'n HD500x, na het zien van een review in de meest recente Gitarist is die performance mode van de LT ook prima om snel te zien wat onder welke knop zit. Maar de touchscreen interface op de Headrush lijkt me ook superfijn werken...

deefke666
2 maart 2018, 10:35
Dat is mijn ervaring ook inderdaad.
Ik had moeite om de amp modellen meer "realistisch" te krijgen met de stock cabsims, een collega van mij heeft de ax8 en deze klinken inderdaad out of the box beter dan de helix, maar sinds ik "goede" ir's gebruik (3sigma, ownhammer en celestion) is het echt een heel ander verhaal, het klinkt en voelt veel meer natuurlijk.
En dan is er inderdaad weinig verschil tussen al die modeling units, hoewel de fractal spullen er qua sound wel bovenuit steken.
Maar ik vind de helix dan weer wat interessanter qua effecten en bediening.

Ik denk dat het allemaal erg dicht bij elkaar in de buurt zit momenteel hoor, het is alleen de kwestie wat jij juist wil.

Stoffel43
3 maart 2018, 09:11
Desalniettemin, als je met de stock cabs wat speelt krijg je toch leuke klanken hoor. Voor mij geen IR's nodig.
Speel wat met verschillende mic's, hun afstanden en zet eens een 4 x 12 cab parallel over een 1 x 10 of 12, regel je balans tussen de twee en zet een reverb enkel op de 1 x....
Ik zeg maar wat, maar jongens, wat een mogelijkheden!

tnijland
3 maart 2018, 14:47
De AX8 is inderdaad behoorlijk goed en ik schat dat de kwaliteit mogelijk nog iets beter dan de Helix n.a.v. wat korte impressies die ik met de Helix heb gehad. De AX8 is heerlijk compact en over de voetschakelaars is heel goed nagedacht. Ook de PC editor is geweldig maar die heb je dan ook wel echt nodig om goede sounds te maken. Ik gebruik de AX8 voornamelijk voor in-ear oefenen waar hij ook het meest tot zijn recht komt.

Echter, ik blijf zoeken in de eindeloze mogelijkheden om een geluid precies na te maken. Zelf begin ik altijd met een kale amp als basis en zoek dan een passend cabinet en indie nodig nog een drive pedaal. Klinkt simpel maar dat is het helaas niet als je kritisch bent. Mochten forumleden nog tips hebben over een betere aanpak dan hou ik me graag aanbevolen.

Met mijn buizen amp heb ik een eigen (noem het maar signature) sound die altijd goed is en prettig speelt. Met de modeler blijft het een beetje haat/liefde want de verschillende klanken blijven bijgesteld worden. Omdat we met ons allen rechtstreeks via digitale mixer over de PA spelen blijf ik de AX8 voorlopig aanhouden omdat er ook geen goede lichtgewicht/compacte alternatieven zijn.

Vandaar dat ik me soms wel eens afvraag of er geen markt is voor een simpeler modeler die hooguit 5 amps uitbrengt maar juist focust op kwaliteit van de sound, fijn regelingen van de verschillende overdrive/distortion m.b.t. type, korreligheid etc., schakelbare power amp karakters (enigszins vergelijkbaar met de Torpedo CAB) en een universeel cabinet emulator (met een speciale frequentieband equalizer). Een beetje "less is more" principe i.p.v. alles te willen modeleren terwijl de gemiddelde gitarist tijdens een optreden toch vaak teruggrijpt naar een paar classic sounds.

D3nnis
3 maart 2018, 15:04
Vandaar dat ik me soms wel eens afvraag of er geen markt is voor een simpeler modeler die hooguit 5 amps uitbrengt maar juist focust op kwaliteit van de sound, fijn regelingen van de verschillende overdrive/distortion m.b.t. type, korreligheid etc., schakelbare power amp karakters (enigszins vergelijkbaar met de Torpedo CAB) en een universeel cabinet emulator (met een speciale frequentieband equalizer). Een beetje "less is more" principe i.p.v. alles te willen modeleren terwijl de gemiddelde gitarist tijdens een optreden toch vaak teruggrijpt naar een paar classic sounds.

Nou, ik heb me dit ook al vaker afgevraagd, en aangezien ik verre van revolutionair ben, kan het niet anders als dat er meer mensen zijn die dit wel zien zitten.
Geen fx, alleen preamp, poweramp en cab modelling, kwalitatief goed, en prijstechnisch ook een beetje gunstig.
Lijkt me wel wat, qua functionaliteit niet veel meer dan bv de atomic ampli-firebox.

telerocker
3 maart 2018, 17:52
De AX8 is inderdaad behoorlijk goed en ik schat dat de kwaliteit mogelijk nog iets beter dan de Helix n.a.v. wat korte impressies die ik met de Helix heb gehad. De AX8 is heerlijk compact en over de voetschakelaars is heel goed nagedacht. Ook de PC editor is geweldig maar die heb je dan ook wel echt nodig om goede sounds te maken. Ik gebruik de AX8 voornamelijk voor in-ear oefenen waar hij ook het meest tot zijn recht komt.

Echter, ik blijf zoeken in de eindeloze mogelijkheden om een geluid precies na te maken. Zelf begin ik altijd met een kale amp als basis en zoek dan een passend cabinet en indie nodig nog een drive pedaal. Klinkt simpel maar dat is het helaas niet als je kritisch bent. Mochten forumleden nog tips hebben over een betere aanpak dan hou ik me graag aanbevolen.

Met mijn buizen amp heb ik een eigen (noem het maar signature) sound die altijd goed is en prettig speelt. Met de modeler blijft het een beetje haat/liefde want de verschillende klanken blijven bijgesteld worden. Omdat we met ons allen rechtstreeks via digitale mixer over de PA spelen blijf ik de AX8 voorlopig aanhouden omdat er ook geen goede lichtgewicht/compacte alternatieven zijn.

Vandaar dat ik me soms wel eens afvraag of er geen markt is voor een simpeler modeler die hooguit 5 amps uitbrengt maar juist focust op kwaliteit van de sound, fijn regelingen van de verschillende overdrive/distortion m.b.t. type, korreligheid etc., schakelbare power amp karakters (enigszins vergelijkbaar met de Torpedo CAB) en een universeel cabinet emulator (met een speciale frequentieband equalizer). Een beetje "less is more" principe i.p.v. alles te willen modeleren terwijl de gemiddelde gitarist tijdens een optreden toch vaak teruggrijpt naar een paar classic sounds.

+1. Ik word al duizelig van alle mogelijkheden die zo'n Helix biedt. Een foolproof board met een paar kwaliteitsamps en -effecten, twee loops voor externe pedaaltjes, en enkele goede cabsims zou voor mij genoeg zijn.

tnijland
3 maart 2018, 19:24
Ik zou bijna een crowd funding campagne willen starten en dan bijv. Max van VR vragen voor een goed analoog pre-FX en een digitaal post FX ontwerp dat in een floor-versie past. Lex Bos erbij voor de buizen dynamiek en je hebt een 100% analoge modeler...

Laat ik ze nou beiden goed kennen (beter wordt het niet ;-)

D3nnis
3 maart 2018, 19:46
Hmm....ik vraag me af of dat analoge dinges nodig is.
Toevallig straks wat axe fx 3 filmpjes bekeken; dat begint toch wel héél goed te worden; misschien heeft analoog toch zijn langste tijd gehad...

tnijland
3 maart 2018, 21:00
Je zou eigenlijk geen consessies op analoog gebied moeten doen. De pre-fx van VR zijn dusdanig goed dat ze iedere pedal-minded gitarist in een A/B test direct over de streep trekken. De post-FX van VR zijn gebaseerd op Lexicon reverbs en TC delays en ook het overdrive/distortion PCB board van VR (Ex-versie) is al erg goed.


Dat zou perfect passen bij een pre-amp modeling waarbij ik denk aan het Egnater concept (Twin/Tweed Deluxe, Vox, Marshall JTM/JCM en Mesa).

I.c.m. een goed power-amp model en speaker emulator (multi-band equaliser) en mic. model zou het een mooi eindresultaat moeten kunnen opleveren...

D3nnis
3 maart 2018, 21:05
Je zou eigenlijk geen consessies op analoog gebied moeten doen.

Op het moment dat ik het verschil niet meer hoor, maakt het mij niet uit of het analoog of digitaal is.
VR's effecten zijn zeer goed (op de distortion op de niet-EX versie na dan), maar digitale concurrentie ligt op de loer; kwestie van tijd.
Zeker als je bedenkt dat -in ieder geval in mijn geval- de VR PedalPro een bítch is om in je systeem te integreren.

tnijland
3 maart 2018, 21:25
Op het moment dat ik het verschil niet meer hoor, maakt het mij niet uit of het analoog of digitaal is.
VR's effecten zijn zeer goed (op de distortion op de niet-EX versie na dan), maar digitale concurrentie ligt op de loer; kwestie van tijd.
Zeker als je bedenkt dat -in ieder geval in mijn geval- de VR PedalPro een bítch is om in je systeem te integreren.

Dat ben ik zeker met je eens en het zou geen digital vs. analoog discussie moeten worden. Maar, feit is wel dat het VR systeem qua pre-FX echt factoren beter klinkt dan alles wat er momenteel op de markt is en momenteel uitgebreid wordt met een distortion/overdrive board en een digitaal Lexicon/TC digitale post-FX board ingemixed...

Stel je voor dat je deze meest essentiele effecten in een floor board zou vangen i.c.m. een goede analoge pre-power amp/speaker/mic model dan ben je er toch?

herrieman
3 maart 2018, 22:58
Ik zou bijna een crowd funding campagne willen starten en dan bijv. Max van VR vragen voor een goed analoog pre-FX en een digitaal post FX ontwerp dat in een floor-versie past. Lex Bos erbij voor de buizen dynamiek en je hebt een 100% analoge modeler...

Laat ik ze nou beiden goed kennen (beter wordt het niet ;-)

Goed initiatief!
Doe er een echt werkelijke dynamische speaker/cabinet nabootser bij en dan gaat dit echt groots worden.
Klinken (geluid) doet het inmiddels wel. De echte uitdaging is hoe de snaren onder de vingers voelen. Dat ga je niet redden met 1 lullig EQ IR-plekje terwijl er in het echie miljoenen tegelijk van zijn die ook nog eens per freguentie varieren. Als je deze berg “levende” variabelen weet te vatten heb je mijn aandacht weer.

D3nnis
4 maart 2018, 09:45
Maar, feit is wel dat het VR systeem qua pre-FX echt factoren beter klinkt dan alles wat er momenteel op de markt is en momenteel uitgebreid wordt met een distortion/overdrive board en een digitaal Lexicon/TC digitale post-FX board ingemixed...


Beetje OT in het helix topic, maar toch effe....
De EX versie heeft deze digitale fx en de distortion, toch?
Hoe werkt dat nu met de 4CM? Alle analoge effecten vóór de preamp en het digitale spul na de preamp?

Edit: laat maar, al gevonden in de handleiding; chorus, flanger en delay worden ook als post fx beschouwd :)

deefke666
5 maart 2018, 09:29
Desalniettemin, als je met de stock cabs wat speelt krijg je toch leuke klanken hoor. Voor mij geen IR's nodig.
Speel wat met verschillende mic's, hun afstanden en zet eens een 4 x 12 cab parallel over een 1 x 10 of 12, regel je balans tussen de twee en zet een reverb enkel op de 1 x....
Ik zeg maar wat, maar jongens, wat een mogelijkheden!

Klopt helemaal hoor, je komt zonder ir's evengoed op de sounds die je nodig hebt (YouTube kanaal van Jason Sadites is erg handig voor tips met enkel de stock cabs), maar ik vind het met de ir's dan weer net wat beter klinken, en vaak ook met een ir's samen met een stock cab.
Maar het is ook zoals je zegt, wat een mogelijkheden!!! Ik snap best dat er sommigen zijn die een beetje verloren lopen in alle menu's en parameters, zeker degenen die voor het eerst met modeling werken, ik kan me voorstellen dat dit met de spullen van fractal nog erger is. Maar aan de andere kant ben je er best vlug mee weg vind ik.

In de vergelijking met de AX8 vind ik de fractal qua sound inderdaad wat beter klinken, maar zo erg groot vind ik het verschil niet eerlijk gezegd, en ik vind de helix dan weer wat beter in gebruiksgemak en effecten en schakelmogelijkheden.

Ik moet er misschien bijzeggen dat ik ook niet probeer om bepaalde versterkers echt na te bootsen, ik zoek gewoon een paar sounds die voor mij werken en of die dan echt op een bepaalde versterker lijken maakt me niet zo erg veel uit.
Daar zijn de modelers ook niet echt voor ontworpen, ze bootsen meer een amp na die met een micro naar de pa is doorgelust, dus als je vergelijkt met amps zou je eigenlijk moeten vergelijken met een amp die over de pa is gegaan in plaats van een gewone amp.

Maar ja, ik denk dat het zo een beetje een eeuwige discussie zal blijven tussen amps en modeling, ik gebruik momenteel beide en ik vind beide even leuk om te gebruiken.

Fusion
15 maart 2018, 07:36
Zo net maar een Thon Case gekocht speciaal voor de Helix LT. bij Thomann voor 139

Sjtevel
15 maart 2018, 13:09
Ik heb hem voor de floor, die is perfect!

Fusion
15 maart 2018, 13:12
Goed om te horen. Dank voor de feedback!

Fusion
15 maart 2018, 17:28
Ik heb hem voor de floor, die is perfect!
He, klopt t dat je de zijkant van de case makkelijk onder de Helix laat zitten, met uitsparingen voor kabels enz? En is dat optioneel, of kan t alleen maar zo (dwz kan ie ook normaal openklappen en kun je de Helix er dan uittillen)?

Sjtevel
16 maart 2018, 01:10
Op de mijne blijft hij staan op de bodemplaat. Hij past ‘snug’ in het foam. Achter de helix is ruimte voor wat kabels, maar dat is net genoeg voor de voedingskabel, en 2 jackkabels.

Fusion
16 maart 2018, 07:16
Op de mijne blijft hij staan op de bodemplaat. Hij past ‘snug’ in het foam. Achter de helix is ruimte voor wat kabels, maar dat is net genoeg voor de voedingskabel, en 2 jackkabels.
Maar dan moet je m toch juist van de bodemplaat afhalen? Ik niet snap. Nou ja zal zichzelf wel wijzen .

Sjtevel
16 maart 2018, 08:02
Precies, de koffer werkt als een stolpcase. Er zit geen scharnier in waardoor de deksel open klapt, maar je haalt de hele deksel er af. Wel eerst de koffer plat leggen ;)

Fusion
16 maart 2018, 16:45
Maar wat heeft dat voor zin als je de kabels niet passen? Hmmm....

Sjtevel
16 maart 2018, 18:34
In gesloten toestand uiteraard. Het zal zich uitwijzen als hij er is.

Fusion
16 maart 2018, 19:49
Hij is er. Hij is perfect. Zondag gelijk gebruiken live hehe

Sjtevel
17 maart 2018, 02:50
Gaat je helix een stuk beter van klinken.

Fusion
17 maart 2018, 02:57
Gaat je helix een stuk beter van klinken.Hehe ja viel me al op gelijk een betere sound. Vooral de transparantie in t 500 - 732.88Hz gebied

D3nnis
17 maart 2018, 10:27
Zijn er hier mensen die de Helix 1 op 1 vergeleken hebben met de Headrush eigenlijk?

Ik was een beetje aan het kijken of headrush of helix iets voor me is voor stil thuis spelen; doe ik nu vooral via pc, maar heb gewoon niet altijd zin om achter de pc te zitten met gitaarspelen.

Tot nu toe lijkt het er mij op dat de units best aan elkaar gewaagd zijn; de een lijkt zo uit de doos wat beter te zijn met geluid A, de ander met geluid B, maar je hoort en ziet nigal wat minder headrush dan helix...zal een reden voor zijn?

deefke666
17 maart 2018, 10:52
Zijn er hier mensen die de Helix 1 op 1 vergeleken hebben met de Headrush eigenlijk?

Ik was een beetje aan het kijken of headrush of helix iets voor me is voor stil thuis spelen; doe ik nu vooral via pc, maar heb gewoon niet altijd zin om achter de pc te zitten met gitaarspelen.

Tot nu toe lijkt het er mij op dat de units best aan elkaar gewaagd zijn; de een lijkt zo uit de doos wat beter te zijn met geluid A, de ander met geluid B, maar je hoort en ziet nigal wat minder headrush dan helix...zal een reden voor zijn?

Ik heb de headrush met de helix vergeleken.

Op gebied van amps zijn ze best aan elkaar gewaagd, de headrush klinkt wat "droger" imo, maar niet beter of slechter dan de helix, ik moet er misschien wel bij vermelden dat ik altijd met aangekochte ir's van 3sigma en ownhammer werk. Op dit gebied zijn ze echt erg vergelijkbaar.

Op gebied van effecten heeft de helix veel meer in huis dan de headrush en heb je ook meer tweak mogelijkheden. De headrush is meer basic op dat punt, maar hetgeen erin zit is zondermeer goed.

Op gebruiksgemak en mogelijkheden is de helix echt wel de grote winnaar, de aansluitinging, switching systeem gaan echt veel verder dan de headrush.

Voor mij was de helix de winnaar omdat ik graag veel mogelijkheden heb voor al de verschillende projecten die ik doe.
Maar de headrush is zeker geen slechte keuze "soundwise" dan.
De headrush kan je zo'n beetje vergelijken met de 11rack van vroeger (dacht zelfs dat het hetzelfde team achter de 11rack is).
Minder ampmodellen en effecten maar wel erg goede kwaliteit.

Echter één van de redenen dat ik voor de helix ben gegaan was de ronduit belabberde support van de 11rack destijds, als dit zich voortzet met de headrush dan vrees ik dat die er simpelweg niet gaat zijn. Maar over de headrush support kan ik me niet uitspreken.

D3nnis
17 maart 2018, 11:00
Ah, goed om te weten, thanks!

Stoffel43
17 maart 2018, 23:23
Headrush klinkt best goed en is ook heel handig omwille van z'n touch screen, maar als ik me niet vergis heeft de Helix buiten het oneindig meer routingsmogelijkheden vooral ook meer dsp ter beschikking, wat wil zeggen dat je gewoon meer effecten/amps in je signaalpad kan zetten. Kan wel eens handig zijn.

D3nnis
18 maart 2018, 07:44
Als je het zo optelt is het qua specs bijna een no-brainer, als je ziet dat de headrush duurder is dan de helix LT.

deefke666
28 maart 2018, 14:14
Voor degenen die er interesse voor hebben, hier is een link naar een gratis ir-pack van Allure.
https://be.line6.com/allure/

Ik vind ze persoonlijk niet slecht, vooral voor cleane sounds dan, voor drive sounds vind ik ze iets minder geschikt.
Maar ze zijn gratis dus altijd wel de moeite om eens te proberen denk ik.

Fusion
4 juni 2018, 09:07
Zo die Line6 amp model Badonk is lekker hoor. Een eigen model, dus niet op een bestaande amp gebaseerd, prima soundje voor high gain.

Nu bezig met 4 snapshots onder en 4 stompboxes boven. Iemand anders ook op die manier bezig?

Stoffel43
4 juni 2018, 22:38
Nu bezig met 4 snapshots onder en 4 stompboxes boven. Iemand anders ook op die manier bezig?
Yep, heb 'm ook zo ingesteld. Voor mij de beste instelling! Een simpele tik op de mode toets geeft me 8 stomps. Nog een keer drukken en ik heb weer 4 stomps bovenaan en 4 snapshots onderaan. Werkt super voor mij! 😁

beus
6 juni 2018, 23:04
ik heb een Helix FX (de alleen effecten variant) gekocht en na een paar maanden mijn bevindingen:
ik had nooit gedacht ooit een bijna alles in 1 effecten bak te kopen want ik vind pedaaltjes erg leuk en speel graag op mijn versterker (een hele oude AC30) maar er begon toch iets te jeuken: de meeste pedalen hebben maar 1 stand ondanks dat er meer goede geluiden inzitten. dus een gemis aan presets. en ik speel wel eens in meer bands en projectjes en dan zit je weer aan alle knoppen te draaien voor een ander geluid. ik had al ooit een hele goede aanschaf gedaan met een Zoom MG-50: altijd een leuk effect te vinden en in combinatie met een pedal switcher heel handig in het gebruik. nu leken mij de effect processors met amp modeling enzo onhandig op het podium omdat je niet makkelijk voor al je presets het volume, of de gain, of de delay, of de tone kan instellen. maar de Helix FX leek mij de oplossing voor te veel pdalen en te weinig presets:

ik heb mijn OCD in de 1e loop, gebruik ik voor de meeste geluiden. een boost in de 2e loop voor het solo volume. en een always on delay na de FX. en verder boost ik de OCD met een drive uit de FX als ik meer gain nodig heb. en alle leuke effecten en andere delays/galm komen uit de FX. en dat werkt uitstekend! maximaal flexibel, de FX is de pedal switcher en effectenbak. de externe pedalen gebruik ik in bijna alle presets en zijn dus makkelijk en snel instelbaar. en mijn pedal board half zo groot en de helft lichter.

hoe bevalt de Helix FX: de bediening is geniaal eenvoudig en super doordacht. programmeren gaat heel snel en makkelijk. de effecten klinken goed, de variatie in effecten is wat mager. er zitten redelijk wat dubbele tussen. de Zoom heeft voor mijn gevoel meer en andere effecten. ook de drives in de Helix klinken verrassend goed, de fuzzen wat minder. alles is makkelijk editbaar, sommige effecten heel uitgebreid, sommig lekker eenvoudig.

een nadeel: de effect loops hebben veel ruis en dat maakt ze meteen ongeschikt voor high gain pedalen. en dit vind ik wel een misser want maakt hem op een bepaald vlak toch onbruikbaar. nu gebruik ik niet zoveel gain maar twee pedaaltjes stapelen in een loop lukt dus niet.

dus qua flexibiliteit, gebruiksgemak en effecten super. het gebruik van de effectloops vind ik twijfelachtig.. maar: de grote plus, geen GAS meer voor nieuwe of andere pedalen!

Fusion
9 juni 2018, 13:55
Yep, heb 'm ook zo ingesteld. Voor mij de beste instelling! Een simpele tik op de mode toets geeft me 8 stomps. Nog een keer drukken en ik heb weer 4 stomps bovenaan en 4 snapshots onderaan. Werkt super voor mij! 😁
Goed om te horen :) Zeg, als je de 4 snapshots 4 presets mode doet, krijg je dan die vier snapshots per present? Dus als ik preset 1A selecteer kies ik met de 4 pedalen boven (Of onder) 4 snapshots van preset 1A, staat preset 1B geselecteerd kies ik met de 4 pedalen boven (Of onder) 4 snapshots van preset 1B? Dat zou me pas écht vet lijken!!

deefke666
9 juni 2018, 14:09
Dat klopt inderdaad ja, mits je op preset 1B ook vier snapshots geprogrammeerd hebt natuurlijk.

Fusion
9 juni 2018, 20:42
Dat klopt inderdaad ja, mits je op preset 1B ook vier snapshots geprogrammeerd hebt natuurlijk.
Blimey! Ik dacht dat dat te mooi om waar te zijn zou zijn. Vetjes. Dat ga ik eens proberen :) Dank!

Fusion
9 juni 2018, 20:45
Dayum dan heb je dus met 8 pedaaltjes eigenlijk 16 comoleet verschillende sounds onder voetbereik. Want ik vind dat je met snapshots echt al compleet verschillende sounds kunt maken, hele amps aan of uit, effecten helemaal open of juist subtiel, of helemaal weg etc. Gaaf

Fusion
10 juni 2018, 10:43
Leer net dat ik iedere preset kan laten reageren op de huidige stand van t volumepedaal. Iets wat ik eigenlijk als standaard gedrag had verwacht. Want heb je er nou aan als t volumepedaal bijv uit staat, je van preset switcht en BAM een grote knal van geluid?

D3nnis
10 juni 2018, 12:29
Hetzelfde als wat je eraan hebt om je volumepedaal dicht te zetten :D
Maar het is wel handig dat je de keuze hebt over hoe het gedrag van het volumepedaal is

deefke666
3 juli 2018, 09:26
Nieuwe update beschikbaar voor alle helix modellen !!!

Fusion
3 juli 2018, 13:27
Helaas is alles na 2.50 verbonden aan een HX Edit versie die mijn ouwe MacOS niet meer ondersteunt :( dus ik laat alles even aan me voorbijgaan. Maar ik ben dik tevreden met 2.50, niets mis mee.

deefke666
3 juli 2018, 13:41
Helaas is alles na 2.50 verbonden aan een HX Edit versie die mijn ouwe MacOS niet meer ondersteunt :( dus ik laat alles even aan me voorbijgaan. Maar ik ben dik tevreden met 2.50, niets mis mee.

Hoi Fusion,
Ik ben er niet zeker van of dit dan wel zou lukken, maar toen ik de update deed heb ik er eentje moeten doen voor de helix en daarna een andere voor de editor. Toen ik de eerste gedaan had werkte alles in de helix zelf perfect maar de editor herkende de nieuwe amps en fx niet. Daarna heb ik de update daarvan apart moeten downloaden.
Maar als dat voor jou ook zo werkt dan heb je de update in ieder geval al in jouw helix he.

lcvanderhelm
3 juli 2018, 19:35
Toch is die HX-edit versie een hele verbetering.Je kan nu je zelf gemaakte presets met bijbehorende IRs makkelijk opslaan en terugzetten na de update.Dat is in de vorige versie toch een crime.

Erik de Perik
3 juli 2018, 23:14
Helaas is alles na 2.50 verbonden aan een HX Edit versie die mijn ouwe MacOS niet meer ondersteunt :( dus ik laat alles even aan me voorbijgaan. Maar ik ben dik tevreden met 2.50, niets mis mee.

Nieuwer OS erop zetten?