PDA

View Full Version : To Helix or not to Helix



Pagina's : 1 [2]

Fusion
4 juli 2018, 07:46
Nieuwer OS erop zetten?Ja zou kunnen maar is een laptop (zo'n dunne) die al wat ouder is en al flink traag. Zou t wel eens kunnen proberen.

Bates15
4 juli 2018, 09:05
Er zijn voldoende mogelijkheden om te kijken of je macbook de nieuwe OS aan kan. Maar wees er van bewust dat apple nogal wat applicaties verplaatst en dus onbruikbaar worden met de high siera releases... been there done that :(

Fusion
4 juli 2018, 09:08
Er zijn voldoende mogelijkheden om te kijken of je macbook de nieuwe OS aan kan. Maar wees er van bewust dat apple nogal wat applicaties verplaatst en dus onbruikbaar worden met de high siera releases... been there done that :(
Waar vind ik die mogelijkheden?

Ik kijk deze week even welke OS er nu op draait. Volgens mij best een oude

Bates15
4 juli 2018, 17:33
Op je mac staat een a-nummer. Met dat nummer google je c a#### high siera" (of woorden van gelijke strekking) (what os can a#### run)

Stoffel43
7 juli 2018, 23:31
Ondertussen weer een Helix update verder en weer enkele leuke amps en effecten er bij... de Helix wordt alsmaar uitgebreider.
Nog steeds blij met deze modeller!!

Erik de Perik
8 juli 2018, 00:45
Waar vind ik die mogelijkheden?

Ik kijk deze week even welke OS er nu op draait. Volgens mij best een oude

Als je op de appel linksboven klikt en dan de bovenste optie kiest kun je zien wat voor Mac je hebt. Dan ben ik zelfs nog wel genegen om je te vertellen welk OS je gratis kunt downloaden.

telerocker
9 juli 2018, 22:25
Buizenamp versus modelers. Nou vind ik distortion > een Hotrod vaak niet zo'n succes vanwege de midscoop van de amp, maar kijk en vergelijk.


https://www.youtube.com/watch?v=sNfT_FmJq7E

munkie
16 juli 2018, 14:45
IMHO. Die modelers dat is een kwestie van smaak en vooral, hoe zijn ze geprogrammeerd? De buizenamp met pedalen klinkt totaal anders. Alleen al het laatste stukje, de gitaarspeaker plus de microfoon is moeilijk te modelen.

Fusion
16 juli 2018, 14:48
IMHO. Die modelers dat is een kwestie van smaak en vooral, hoe zijn ze geprogrammeerd? De buizenamp met pedalen klinkt totaal anders. Alleen al het laatste stukje, de gitaarspeaker plus de microfoon is moeilijk te modelen.
Da's nou net t stukje dat relatief makkelijk en relatief nauwekeurig te doen is, met IRs. Toch?

Fusion
16 juli 2018, 14:48
Als je op de appel linksboven klikt en dan de bovenste optie kiest kun je zien wat voor Mac je hebt. Dan ben ik zelfs nog wel genegen om je te vertellen welk OS je gratis kunt downloaden.
Had ik even gemist, thanks! Ga mezelf helpen herinerren.

WouterDVR
13 september 2019, 01:35
Los van alle amp modelling, hoe klinkt de Helix door een ‘echte’ versterker. Ik heb hier een VOX AC15 (greenback) staan en vroeg me af hoe de boosts, drives en fuzz’es het met deze amp doen. Plus, hoe verhouden de Helix reverb en delay zich ten opzichte van bijvoorbeeld de Strymon en Boss DD & RV units?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

purplejohn
13 september 2019, 08:22
Ik heb twee AC-15's waar ik over speel. Juist omdat dat het geluid is wat ik zocht heb ik de HX aangeschaft. Ben er dik tevreden over, maar blijft nou eenmaal persoonlijke smaak.

pasqual
14 september 2019, 20:38
Ik heb twee AC-15's waar ik over speel. Juist omdat dat het geluid is wat ik zocht heb ik de HX aangeschaft. Ben er dik tevreden over, maar blijft nou eenmaal persoonlijke smaak.

Stereo setup? Ik ben ook aan het kijken voor een mooi setje. Een Headrush, Boss GT1000 of een Mooer GE300. Helix is echt te duur. Er moet namelijk ook nog een stereo amp bij komen. Ben er nog niet helemaal uit hoe en wat maar ben me er in het verdiepen. Heb je toevallig opnames van deze setup?

D3nnis
14 september 2019, 21:41
Helix is echt te duur.

Helix LT geen optie?

pasqual
14 september 2019, 22:59
Helix LT geen optie?

Misschien...ik ben nog bezig met research en deze neem ik mee!

maxdb
14 september 2019, 23:11
Als je voldoende tijd en inzet hebt kan ik de Helix LT wel aanraden. Is echt wel goed, maar je zal er echt wat voor moeten doen, en de verleiding om rond te snuffelen in het overweldigende aanbod van Amps en FX en de duizend mogelijkheden om die te tweaken, te plaatsen, te bedienen..., je hebt er meteen een leuke hobby binnen je hobby bij zeg maar :D

pasqual
18 september 2019, 22:42
Als je voldoende tijd en inzet hebt kan ik de Helix LT wel aanraden. Is echt wel goed, maar je zal er echt wat voor moeten doen, en de verleiding om rond te snuffelen in het overweldigende aanbod van Amps en FX en de duizend mogelijkheden om die te tweaken, te plaatsen, te bedienen..., je hebt er meteen een leuke hobby binnen je hobby bij zeg maar :D

Ik heb al een tijdje me verdiept in de diverse moddeling floorboards. De Mooer GE300 leek me wel wat maar ik ben bang dat als ik dit ding aanschaf of ik niet spijt ga krijgen dat ik die paar extra euro's beter wél had kunnen besteden voor die Headrush of Helix...
Moeilijk! Wat de Helix betreft: is de volwaardige Helix die 300 euro extra écht waard t.o.v. van de LT?

maxdb
18 september 2019, 23:16
Waar ik lang over nagedacht heb is of ik de volgende dingen echt nodig heb:
-een derde (extern)voetpedaal,
-meer aansluitingen(oa. mic input),
-het feit dat je 2 voetschakelaars extra kunt programmeren naar wens(op de LT blijven de 2 linker knoppen altijd voor
omhoog/omlaag(presets,snapshots of banknummers) ingesteld.
Ik had besloten van niet, de tijd zal het leren. Ik vond het duur zat :)

pasqual
19 september 2019, 10:58
Waar ik lang over nagedacht heb is of ik de volgende dingen echt nodig heb:
-een derde (extern)voetpedaal,
-meer aansluitingen(oa. mic input),
-het feit dat je 2 voetschakelaars extra kunt programmeren naar wens(op de LT blijven de 2 linker knoppen altijd voor
omhoog/omlaag(presets,snapshots of banknummers) ingesteld.
Ik had besloten van niet, de tijd zal het leren. Ik vond het duur zat :)

Yep...is geld zat! Dus wat jou betreft valt er goed te leven met de LT?

maxdb
19 september 2019, 21:37
Met de LT ga ik ooit meer kunnen dan met de GT. Maar zover ben ik nog niet. Tot die tijd zal het een beetje haat/liefde zijn.

Ik wil dus heel duidelijk géén advies uitbrengen.

Fijn is ie als ik ff wat wil opnemen op de pc(met cab sims dus), en het apparaat de hele avond aan staat en 12 watt trekt ipv de 150 of meer van een buizen amp. De cab sims vind ik wel héél erg bepalend voor een amp sound, maar dat zal in t echt ook wel zo zijn(maar dat doe je dan niet zomaar ff) Je hebt wel snel resultaat, het klinkt als een amp met een mic ervoor tenslotte, het past al snel in de mix.
Fijn is ook de snelle manier van iets aanpassen/instellen.

Vervelend is dat ie geen stomp presets heeft, altijd moet je weer de zelfde handelingen verrichten om het naar believen te laten klinken/werken.(of je moet m importeren uit een andere preset, daar ben ik nog niet zo handig mee, weet nouwelijks wat er in welke preset zit nog.
Zonder cab sims vind ik een hoop amps en drives wel erg op elkaar lijken. (Misschien zijn de oren op een gegeven moment ook te moe, na 10 of meer versterkers ofzo..)

Dus...

Fusion
20 september 2019, 08:22
Je geeft in mijn optiek terecht commentaar op je eigen punten van kritiek. Stomps kun je volgens mij kopiëren uit een preset (Google is je vriend ,) ), en ja je oren zijn denk ik wat moe. Ik vind er behoorlijk wat verschil tussen de amps hoor. En hoeveel verschil kan er zijn als je 50 echte amps naast elkaar zonder kabinet neerzet, zitten er toch ook wel paar tussen die op elkaar lijken?

Volhouden Max ;)

Joppnl
21 september 2019, 11:56
@Pasqual:

uiteraard zijn op YT heel veel reviews te vinden maar of ze allemaal helemaal 'eerlijk' zijn....

Ik kwam deze week wat video's van 'Soulhenge' tegen, een jonge jongen die (zover ik kan beoordelen) erg eerlijk de producten test en toevallig ook de modellers die jij noemt (Mooer 300, de GT1000, de Helix LT etc).

Interessant om de verschillen te ontdekken!

pasqual
21 september 2019, 19:13
@Pasqual:

uiteraard zijn op YT heel veel reviews te vinden maar of ze allemaal helemaal 'eerlijk' zijn....

Ik kwam deze week wat video's van 'Soulhenge' tegen, een jonge jongen die (zover ik kan beoordelen) erg eerlijk de producten test en toevallig ook de modellers die jij noemt (Mooer 300, de GT1000, de Helix LT etc).

Interessant om de verschillen te ontdekken!

Die Soulhenge was ik ook al tegengekomen. Zijn meningen zijn wel interessant maar zijn geluiden alleen metal en dat is dan weer jammer. Anyway, ik heb een andere keuze gemaakt: Headrush Pedalboard. Vooral vanwege het bedieningsgemak. Qua sounds ontloopt het zich toch niet zo veel (denk ik). Dus dit topic is voor nu even off limits:soinnocent:

WouterDVR
28 september 2019, 23:49
Iemand die weet of je de Helix (Stomp) kan gebruiken als een cab-louder met een ‘echte’ lampenversterker? In mijn geval een VOX AC15.

De ‘chian’ zou er dan als volgt uit zien:
Gitaar > pedalboard (eventueel Helix incluis) > amp preamp > amp poweramp > Helix > hoofdtelefoon.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rinze
29 september 2019, 01:02
Iemand die weet of je de Helix (Stomp) kan gebruiken als een cab-louder met een ‘echte’ lampenversterker? In mijn geval een VOX AC15.

De ‘chian’ zou er dan als volgt uit zien:
Gitaar > pedalboard (eventueel Helix incluis) > amp preamp > amp poweramp > Helix > hoofdtelefoon.




Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkNee, je power amp moet op een speaker aangesloten zijn is of op een loadbox. Anders sloop je je versterker.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

maxdb
6 oktober 2019, 01:11
Vanavond een concert van de Ruben Hoeke Band met Jan Akkerman gezien. Erg gaaf om zo de blues te horen. Maar Jan had niet echt een heel lekker geluid uit z'n Helix. Hij speelde over 2 kleine Vox amps.
Ruben daarentegen met zijn Marshall en 3 pedaaltjes wel. Zeer interessant avondje al met al.

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/72587266_2562205033844525_7068205894953074688_o.jp g?_nc_cat=108&_nc_oc=AQmpM9KTx06wM3aykU2pEPCPkhoqPyGPByv3lNCasVT YQyLcwST1omJwEVddQHz70Jo&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=fa69b43a53f9f76c819a05b4c14cc4b2&oe=5E382D6B

arjanb01
6 oktober 2019, 08:08
Interessante foto, Ruben die op een peavey wolfgang zn bluesding doet. Geinige combi😁

Fusion
6 oktober 2019, 11:16
Misschien binnenkort toch maar even de Helix updaten naar 2.82. Zit nog op 2.02 oid

tnijland
6 oktober 2019, 19:24
... en alle modeling updates blijven maar doorgaan ;-)

Fusion
6 oktober 2019, 19:28
Aan de andere kant heb je met een Helix wel erg makkelijk een lekkere sound. Op IRs na geen enkele behoefte andermans presets die toch heel anders klinken op je eigen gitaar te kopen.

tnijland
6 oktober 2019, 19:31
Sorry Fusion, Mijn fout want ik had per ongeluk een Kemper postje verward met een Helix ;-)

Hansie
7 oktober 2019, 14:42
Interessante foto, Ruben die op een peavey wolfgang zn bluesding doet. Geinige combi😁

Lijkt er wel op maar het is zijn nieuwe Brandin signature. Kijk maar op de FB pagina van Brandin Guitars (voormalig leverancier van de JA signature)

Fusion
21 oktober 2019, 10:55
Toch maar de stap genomen na 2 jaar ofzo naa de nieuwste 2.82 fimware te upgraden. Ben benieuwd. Schaf ook nog wel wat goede metal georienteerde cab IRs aan.

Fusion
6 november 2019, 11:36
Ging overigens extreem soepel allemaal. Van een héél oude versie nog wel.

Erik de Perik
13 augustus 2020, 20:58
Nou.... Steve Howe is ook om! (https://www.guitarplayer.com/news/steve-howe-why-i-ditched-my-pedals-for-the-line-6-helix?utm_source=Selligent&utm_medium=email&utm_campaign=21967&utm_content=Guitar_Player_eNews_8%2F13%2F20+&utm_term=1142669&m_i=iJBMltD_ZeMdNgW0%2Bm%2Bus11u60WcTJotV203D0%2BT 1D6FjDZyGyu3IBRMcvgSqhIcHxYuPhU_qQqPBlbdyTB16sPDdj tAzHiii9)

Napoje
13 augustus 2020, 21:55
Vanavond een concert van de Ruben Hoeke Band met Jan Akkerman gezien. Erg gaaf om zo de blues te horen. Maar Jan had niet echt een heel lekker geluid uit z'n Helix. Hij speelde over 2 kleine Vox amps.
Ruben daarentegen met zijn Marshall en 3 pedaaltjes wel. Zeer interessant avondje al met al.

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/72587266_2562205033844525_7068205894953074688_o.jp g?_nc_cat=108&_nc_oc=AQmpM9KTx06wM3aykU2pEPCPkhoqPyGPByv3lNCasVT YQyLcwST1omJwEVddQHz70Jo&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=fa69b43a53f9f76c819a05b4c14cc4b2&oe=5E382D6B

Jan is zo doof als een kwartel. Die hoort niet zoveel hoog meer dus draait ie er nog maar wat bij met als gevolg...

Erik de Perik
13 augustus 2020, 22:02
Jan is zo doof als een kwartel. Die hoort niet zoveel hoog meer dus draait ie er nog maar wat bij met als gevolg...

Kan heel goed de reden zijn ja. Maar dat is hij dan al jaren, want 20 jaar terug was zijn sound ook al ruim schel.

dml
14 augustus 2020, 11:51
Kan heel goed de reden zijn ja. Maar dat is hij dan al jaren, want 20 jaar terug was zijn sound ook al ruim schel.

Absoluut waar. En vaak tijdens een concert alleen maar aan de knoppen blijven draaien, hele nummers met z'n rug naar het publiek staan. Wat een gast.

arjanb01
14 augustus 2020, 12:26
Maar spelen kan hij wel, alhoewel hij de laatste 15 jaar wel erg slordig wordt, zal de leeftijd zijn, stramme vingers enzo.😁

Da Vinci
14 augustus 2020, 14:45
Ik heb bij Jan vooral de indruk dat het op z'n minst deels een mentaal probleem is. Iets met er geen fuck meer om geven...

Outrage
22 februari 2021, 12:03
Ik ben geïntrigeerd geraakt door Helix, mede dankzij dit topic. Ik probeer de geluidskwaliteit en de mogelijkheden te beoordelen via een free trial van Helix Native. Ik ben nu zover geraakt dat ik het Helix menu te zien krijg in Garageband. Alleen hoor ik enkel het basis geluid van de focusrite in Garageband, geen geluiden via de Helix plugin. Kan iemand mij wat verder helpen?

Fusion
22 februari 2021, 13:17
Ik had paar dagen geleden de schik van mijn Helix-leven. Ik maakte een mooie cleane patch, sloeg hem op, wou naar een andere patch.... weg. Al mijn patches weg behalve die ene. Aan sommige live en recording patches had ik echt uren en uren besteed. Paniek Zoeken naar en uiteindelijk op de ouwe Windows laptop waar ik ooit HX Edut op had gedraaid maar ik was al bang dat ik veel nog daarna met de hand heb getweakt.... Wat bleek nou, ik had HX Edit nog en toen ik de laptop verbond met de Helix zag ik dat er een aantal blokken met patches bestaan, deze blokken noemen ze setlists. Whatever. Long story short die nieuwe patch was in een andere (blanco) setlist terecht gekomen. Volgens mij kun je niet van setlist switchen met t apparaat zelf, maar met de HX editor wel. Probleem opgelost :)

Anyway


Het goede is trouwens dat ik de laatste tijd steeds minder block elementen nodig heb. Geen compressors, geen limiters, geen 3x noise surpressors etc. Mijn metal patch gebruikt de standaard noise gate van de input, en dan:

1. overdrive block (de TS808)
2. amp (Line6 Badonk)
3. IR (varieert)

Ben terug gegaan van a 6 a 7 naar 3. Mijn laatste cleane patch (waarbij alles mis leek te gaan) is alleen maar een pitch/octaver ding en een am block.

Outrage
23 februari 2021, 15:20
Ik ben geïntrigeerd geraakt door Helix, mede dankzij dit topic. Ik probeer de geluidskwaliteit en de mogelijkheden te beoordelen via een free trial van Helix Native. Ik ben nu zover geraakt dat ik het Helix menu te zien krijg in Garageband. Alleen hoor ik enkel het basis geluid van de focusrite in Garageband, geen geluiden via de Helix plugin. Kan iemand mij wat verder helpen?

Helix Native toch aan de praat gekregen door het in Reaper te gebruiken. Over de geluidskwaliteit ben ik eerlijk gezegd minder te spreken. Ik sluit de gitaar aan via een focusrite scarlett, en speel zo door de software. Ik zit volg de basisstappen uit filmpjes zoals deze, maar ik krijg bijlage na niet het volle geluid dat ik hier hoor.
https://www.youtube.com/watch?v=6Gqy-p0kKZ0

Meestal klinkt het wat fragiel, en als ik bijvoorbeeld iets van overdrive of distorion gebruik (uit de versterker of uit een pedaaltje), klinkt dat eerder op de achtergrond. Wellicht nog heel wat uit te zoeken. Alle tips zijn nog steeds welkom!

D3nnis
23 februari 2021, 16:18
Niet toevallig direct monitoring aan staan?

Outrage
24 februari 2021, 15:34
Niet toevallig direct monitoring aan staan?
Dat was het niet, maar het heeft me wel geholpen. Ik had op de scarlett inst aangeklikt. Toen dat uit stond, was het opeens een stuk beter!

D3nnis
24 februari 2021, 17:16
Hmm, daar had ik niet op gegokt, dat dat het probleem zou zijn.

Maar, fijn dat het is opgelost!

Erik de Perik
24 februari 2021, 18:46
Ik had paar dagen geleden de schik van mijn Helix-leven. Ik maakte een mooie cleane patch, sloeg hem op, wou naar een andere patch.... weg. Al mijn patches weg behalve die ene. Aan sommige live en recording patches had ik echt uren en uren besteed. Paniek Zoeken naar en uiteindelijk op de ouwe Windows laptop waar ik ooit HX Edut op had gedraaid maar ik was al bang dat ik veel nog daarna met de hand heb getweakt.... Wat bleek nou, ik had HX Edit nog en toen ik de laptop verbond met de Helix zag ik dat er een aantal blokken met patches bestaan, deze blokken noemen ze setlists. Whatever. Long story short die nieuwe patch was in een andere (blanco) setlist terecht gekomen. Volgens mij kun je niet van setlist switchen met t apparaat zelf, maar met de HX editor wel. Probleem opgelost :)

Anyway


Het goede is trouwens dat ik de laatste tijd steeds minder block elementen nodig heb. Geen compressors, geen limiters, geen 3x noise surpressors etc. Mijn metal patch gebruikt de standaard noise gate van de input, en dan:

1. overdrive block (de TS808)
2. amp (Line6 Badonk)
3. IR (varieert)

Ben terug gegaan van a 6 a 7 naar 3. Mijn laatste cleane patch (waarbij alles mis leek te gaan) is alleen maar een pitch/octaver ding en een am block.

Dat zal wel een schrik zijn geweest, geen schik ;)

Ik denk dat je, al was het maar voor het overzicht, het simpel moet houden. Met m'n oude rack had ik te maken met bijv. verschillende EQ's en als je dan de ene keer op de ene en de andere keer op de andere aanpassingen doet, raak je de controle kwijt. Noise gates worden vaak als een simpele oplossing gezien, maar ik heb ze slechts kort gebruikt (ik zit ook niet in het zware metaal) en ik kan mij indenken dat wanneer je er een stel in je chain gebruikt er allerlei andere problemen voor terug komen.

Mij valt het op bij jouw opnames dat jij veel compressie gebruikt. Ik ben een fan van compressie maar je loopt het risico dat je het geheel wat zompig en onduidelijk maakt.

maxdb
24 februari 2021, 21:17
Volgens mij kun je niet van setlist switchen met t apparaat zelf, maar met de HX editor wel.

Jawel, met de linker joystick (what's in a name)

Outrage
11 maart 2021, 14:38
Ik heb ondertussen 15 dagen lang de proefversie van Helix Native uitgetest. Ik schrijf hier even enkele conclusies neer. Als ik zulke zaken van anderen lees, ben ik altijd geïnteresseerd en heb ik er steeds wat aan gehad. Wie weet helpt het ook anderen vooruit.

1. Helix Native in eerste gebruik is vrij teleurstellend, vind ik persoonlijk. De presets die Line 6 vooraf heeft toegevoegd waren niet mijn smaak, en dat is wat jammer. Het kan natuurlijk ook meespelen dat ik enkele technische problemen ben tegen gekomen, waarover ik zelf niks terug vond.

2. IR's: als je met Helix en andere modellers bezig bent, is er al snel iemand die vertelt dat je sowieso IR's van anderen moet downloaden en importeren, omdat de cabinet simulaties van Line6 zelf niet zoveel voorstellen. Ik ben daar niet zo zeker van. Ik heb enkele gratis paketten gedownload en vind niet dat zij onmiddellijk veel goeds toevoegen. Je krijgt niet onmiddellijk een betere sound.

3. Zelf een preset opbouwen is een enorm werk. Het lijkt mij dat de basisinstellingen bij de versterker en de cabinets niet optimaal zijn ingesteld, toch niet naar mijn smaak. Wellicht lagen mijn verwachtingen te hoog. Er zijn bij elke stap zoveel parameters die je moet instellen, dat je al gauw het bos door de bomen niet meer ziet. Ik had eerder verwacht dat wanneer je een versterker en een cabinet had geselecteerd, je al snel op een bruikbare sound zou komen die je dan eerst in die twee elementen naar smaak aanpast. Ik denk dat dit de typische werkwijze is van iemand die van fysieke versterkers komt. Zelfs als je (naar jouw eigen inzicht) alle stappen volgt die anderen (dit forum, youtube tutorials, Line6 facebook groep) opsommen, dan nog bereikte ik niet de sound die ik zelf in gedachten had. Ik heb dat hier en daar ook bij andere gebruikers gemerkt. Ik vraag me af of er modellers zijn die uit de doos betere sounds geven.

4. Ik heb het geluk gehad een stuk of 3 presets te downloaden die erg bruikbaar waren, gewoon na het downloaden en importeren. Eentje ervan was een soort Van Halen imitatie. Die bestond gewoon uit de elementen die Line 6 zelf aanleverde, dus zonder externe IR's. Een andere was gebouwd rond een Soldano versterker. De laatste was iets rond een Fender versterker met heel veel atmosferische effecten aan toegevoegd. Mijn favoriet was de Van Halen preset omdat die de eerste was waar ik een bruikbaar en overtuigend clean uit kreeg, gewoon door de volumeknop van mijn gitaar dicht te draaien. Dat dit kon en zo'n goed geluid op leverde, daar keek ik echt van op.

5. Wat mij opvalt, is dat bepaalde sounds erg goed klonken toen ik ermee aan het rommelen was binnen Helix Native en tegenvielen op een opname via Garageband, en soms gebeurde net het omgekeerde. Ik vermoed een instelling die ik niet heb gevonden.

6. Zou ik een Helix of een andere modeller aanschaffen? In eerste instantie niet. Na de eerste twee dagen was ik flink teleurgesteld. Eenmaal ik de bruikbare presets had gevonden, ben ik er toch in veranderd. Ik heb vandaag voor het eerst in weken nog eens mijn eigen buizenversterker + pedalen bovengehaald en aangesloten en ik merk toch dat ik ook daar niet altijd onverdeeld gelukkig mee ben. Waar ik heb Helix een vrij brede clean sound wist te halen, die wat stereo aandoet, klinkt mijn huidige set nu vrij dozig. Ik mis zelfs de optie om ide verschillende parameters wat bij te stellen om het geluid dat je hebt, zo ideaal mogelijk te maken. Ik heb enkele weken terug geëxperimenteerd met twee fysieke versterkers en een wet-dry setup, net om dat brede geluid te bereiken. Alleen is het met twee versterkers, de hele resem kabels en het pedalboard een heel gesleur. De reden waarom ik zo in Helix geïnteresseerd was, is dat het een lichtgewicht en praktische oplossing leek te bieden: één pedalboard, één kabel, één box. Van zodra het een beetje veilig kan, wil ik wel eens een Helix, of Kemper of Fractal, ... horen door een FR FR cabinet. Nadeel is de prijs, vind ik. Als ik even vlug reken, kom ik voor de Helix LT + Powercab al gauw aan €1500. De Kemper floor start nog maar daar.

munkie
7 juni 2021, 15:09
Tja. het is maar net wat je wil. Als je gewoon wat wil gitaarspelen in de huiskamer kan je ook gewoon op een gitaarversterker spelen. Ik heb een Boss Katana top, 270 euro B-stock bij Bax, klinkt prima IMHO. Veel effecten via USB, power scaling etc. Echter, ik neem ook wel eens wat op en dat werkt voor mij niet, SM57 voor de kast enz. Veel last van het directe geluid. Dus modeling, eerst de ElevenRack, heb ik nog steeds trouwens, nog altijd prima voor het geld. Recentelijk de Kemper, hangt erg af van de profile (preset). Voor de betere moet je betalen, ik heb de complete BM set. Doen het goed in de mix zonder EQ. Beetje galm en/of deley erop en klaar.

Nadeel is wel de afschrijving, die Kemper is over 10 jaar nix meer waard en de Helix ook niet.

ACSlater
30 november 2021, 15:18
Helix Native (en andere software/plugins) hebben weer de gebruikelijke cybermonday 30 % korting. Ik heb eindelijk Native gekocht. Bij het bestellen gebruikmakend van mijn brievenbusfirma op de Marshall eilanden en dan komt er geen btw bij :) Voor €65 altijd handig (naast mijn Helix Floor en HX Stomp). Als je geen Helix hardware hebt kost het rond de €190 ex. https://shop.line6.com/software/helix-native.html

Fusion
7 december 2021, 09:26
Ik heb m ook gekocht met korting omdat ik al een Helix LT heb. Tot nu toe bevalt het prima. Kan er niet over oordelen of ie precies hetzelfde klinkt, geen tijd/zin om te A/B-en, maar het werkt iig prima. Ben er erg blij mee.

Fusion
11 augustus 2022, 06:58
En weet niet of ie zo mooi lightweight is gepogrammeerd of dat t mjn (idd relatief krachtige) nieuwe PC is, maar ik draai er rustig 6 parallel, naast nog een hoop andere plugins etc. Erg blij mee!

lcvanderhelm
12 augustus 2022, 20:35
Ik neem aan dat je de helix dus niet als interface gebruikt?Waarom niet?Je kan dan eventueel een cleane line-in ingang gebruiken voor het re-ampen.

Fusion
13 augustus 2022, 08:06
Ik reamp nu gewoon met mijn PC. Mijn fysieke Helix staat in in flight case en gebruik ik alleen op t podium. Ik ben lui en verwend ben ik bang.

lcvanderhelm
13 augustus 2022, 12:10
Vandaar,ik snap hem,alleen dat lui en verwend geloof ik niet.

ACSlater
18 april 2023, 10:03
Helix Native (en andere software/plugins) hebben weer de gebruikelijke cybermonday 30 % korting. Ik heb eindelijk Native gekocht. Bij het bestellen gebruikmakend van mijn brievenbusfirma op de Marshall eilanden en dan komt er geen btw bij :) Voor €65 altijd handig (naast mijn Helix Floor en HX Stomp). Als je geen Helix hardware hebt kost het rond de €190 ex. https://shop.line6.com/software/helix-native.html

Mijn HX Stomp heb ik verkocht en er is een nieuwe Stomp XL voor in de plaats gekomen. De Helix Native licentie (die ik al had) heb ik verkocht voor €125 want ik kreeg een nieuwe licentie en Metallurgy bij de Stomp XL https://line6.com/total-guitar-recording-bundle/
Zo zit ik dus effectief met een nieuwe Stomp XL voor minder geld dan de kleine Stomp. Nu eens kijken of die Metallurgy plugin ook overdraagbaar is :)

HaroldA
18 april 2023, 12:04
Ik heb sinds kort ook een HX Effects, maar eigenlijk zou ik beter af zijn met een HX Stomp, want kleiner.

Is er hier misschien iemand die juist lever de HX Effects heeft?

Fusion
18 april 2023, 13:07
Ik neem aan dat je de helix dus niet als interface gebruikt?Waarom niet?Je kan dan eventueel een cleane line-in ingang gebruiken voor het re-ampen.
Edoch! Als ik nu een DI opneem, ga ik vanuit mijn gitaar rechtstreeks mijn Yamaha/Steinberg audio interface in (Hi-Z ingang), en ga daarna met Helix Native tweaken. Fantastisch, edoch, dus, ik hoor dus niets als ik inspeel (behalve het akoestische gekletter van mijn snaren). prima voor clean, prima voor rock, pop, whatever, maar niet voor palm muted metal met bakken distortion. Ik moet dus met een patch gaan spelen ipv 'blind' c.q. 'doof'. Helix Native heeft te veel latency daarvoor, dus zal ik inderdaad de Helix LT als audio interface moeten gebruiken. Vraagjes!

* ik zal dan dus de drums en de bas etc waar ik op mee ga spelen via de Helix moeten afluisteren?
* door de juiste USB poorten in de Helix ASIO driver te selecteren in Cubase?
* daar ik niet mijn studio monitoren ga ontpluggen en aansluiten op de Helix LT, kan neem ik aan gewoon met hoofdtelefoon?
* de Helix LT laat dan gewoon m.b.v. direct monitoring mijn gitaarspel a.d.h.v. actieve patch horen in de mix met de via USB binnenkomende bas en drum?
* En dan dus uiteraard de opnemende DI en (evt met-geluid-track, maar die ga ik denk ik toch niet gebruiken) moeten muten in Cubase want anders komt die weer met latency terug in de Helix LT?

Zoiets? Heeft iemand hier ervaring mee? Liefst ook met Cubase??

maxdb
18 april 2023, 14:38
veel vragen Fusion. Een hoop gedoe om de Helix te gebruiken als audio interface.

Denk hier eens over: Cubase kan maar één interface tegelijk gebruiken...

Dus makkelijkst is gewoon je Helix in je gewone interface pluggen, en een andere uitgang van de helix gebruiken om jezelf te horen (waarop dan ook, ampje ofzo)

Nog makkelijker word het om je interface via een mixertje naar je boxen te leiden(stereo out), en de helix kanalen (via channel direct out, soms ook via inserts mogelijk) naar je interface te leiden, dan heb je een permanente opstelling waarbij je heel makkelijk het volume van je mix versus je monitoring kan inschuiven (en hoef je niet je cubase mix te vernaggelen daarvoor)

een mixer met 2 direct outs is wat je dan nodig hebt natuurlijk(ik gebruik een oude Mackie vlz, is betaalbaar)

Voor de duidelijkheid: als je persé usb wil opnemen moet je dus de helix als interface gebruiken. Er zijn kanalen voor een onbewerkt signaal en ander voor signaal met amps etc, zie handleiding.

hoop dat je er wat aan hebt, ik heb uren doorgebracht met het uitpuzzelen ervan, dit werkt heerlijk, en je kan alles (bas, toetsen, mics) inprikken in die 2 channels op je mixer, de handelingen blijven hetzelfde

Fusion
18 april 2023, 14:49
Hela! Dank voor je commentaar. Als ik eerlijk ben, klinkt jouw oplossing ook best omslachtig. Ik heb al een mixertje, maar daar komen een aantal synthesizers samen richting mijn audio interface. En je zegt 'een andere uitgang' maar welke dan? DI komt toch alleen maar uit de USB? De enige andere optie die je hebt, maar dan moet je al je patches aanpassen en je input en ingang-noise-gate parameters uitzetten c.q. apart in een blok zetten, is om als eerste een Send block in al je patches op te nemen, en dan is dus je Send uitgang deze 'andere uitgang'? Maar dan moet ik dus al mijn patches flink editten. OF snap ik je niet haha. Ik ken i.i.g. geen andere uitgangen die standaard een DI signaal sturen dan de USB?

maxdb
18 april 2023, 15:04
Ik gebruik dus geen usb signaal, alleen audio outputs, die heb je zat op de helix. goed genoeg naar mijn mening.

Ik maakte wel een foutje in de uitleg. als je de xlr uitgang naar je interface doet, en de jacks naar de mixer waar ook cubase op zit, dan ben je er, niet eens channel direct outs nodig.
Het mooiste komt pas na het aansluiten, daarna hoef ik niets meer te veranderen, neem op met mijn live patches, en kan terugluisteren en opnieuw inprikken zonder aan mijn cubase mixer te zitten(opname volume en mix volume is toch anders, dus dan blijf je schuiven voor je weer kan spelen)

Fusion
18 april 2023, 15:51
MAar wat ik nog steeds niet snap, waar trek je je DI signaal dan uit?

Rinze
18 april 2023, 16:10
Ik ken de Helix niet maar kan me niet voorstellen dat het met zo'n apparaat niet mogelijk is om een droog signaal op te nemen en een bewerkt signaal af te luisteren... Dat kon met de POD X3 15 jaar geleden al..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fusion
18 april 2023, 16:16
JA dat kan. Met de USB :) Of, met wel wat kanttekeningen, potentieel met de Send De POD had volgens mij echt een dedicated Dry out jack oid. Die is er niet maar, maar USB heeft een stereo DI out dus

maxdb
18 april 2023, 16:18
MAar wat ik nog steeds niet snap, waar trek je je DI signaal dan uit?

als je de xlr uitgang naar je interface doet, analoog dus. Géén usb(bedoel je digital input of direct input? ik heb het over het laatste dus )

En Rinze: dat kan ook, maar Fusion wil perse usb digitaal geloof ik, en dan moet je helix dus de geluidskaart zijn, voor het afspelen ook,

want cubase doet maar 1 geluidskaart.

ff simpel: je kan niet de ene geluidskaart(helix) gebruiken als input, en een andere (?) als output.
Tenzij je iets als 'asio4all' gebruikt, en dat loopt vaak niet zo lekker, latency ellende etc.

Fusion
18 april 2023, 16:22
Maar die XLR, bevat toch gewoon je patch? Je geluid met de huidige preset? Of mis ik iets curciaals

maxdb
18 april 2023, 16:37
ja, tenzij je een lege patch neemt? Want jij moet echt re-ampen?

ps.
Maar als je het met een minimale goede sound opneemt hoef je het niet re-ampen denk ik dan weer, en t speelt wel zo lekker lijkt mij., en je kan alsnog meer gain toevoegen via native.

Fusion
18 april 2023, 16:39
Oke maar mijn hele vraag ging om DI recording, reamping dus ;)

maxdb
18 april 2023, 16:41
ja, maar je wil je helix niet aan je speakers hangen toch?
Maar misschien draaf ik wat door uit enthousiasme over mijn set up. Succes met de jouwe, ik ga ff wandelen.

Fusion
18 april 2023, 16:42
Nope. Maar met jouw setup heb je dus geen DI opname terwijl je op de monitoren wel een dikke metal sound hoort, oftewel een reguiere reamping setup

maxdb
18 april 2023, 16:45
idd. en geen latency ;)

Fusion
18 april 2023, 16:57
Prima, good for you :) Maar ik heb er niets aan dus lol

Rinze
18 april 2023, 17:05
als je de xlr uitgang naar je interface doet, analoog dus. Géén usb(bedoel je digital input of direct input? ik heb het over het laatste dus )

En Rinze: dat kan ook, maar Fusion wil perse usb digitaal geloof ik, en dan moet je helix dus de geluidskaart zijn, voor het afspelen ook,

want cubase doet maar 1 geluidskaart.

ff simpel: je kan niet de ene geluidskaart(helix) gebruiken als input, en een andere (?) als output.
Tenzij je iets als 'asio4all' gebruikt, en dat loopt vaak niet zo lekker, latency ellende etc.Windows kan sowieso maar een interface tegelijk aan en ASIO4All heeft bij mij nog nooit bevredigend gewerkt.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fusion
18 april 2023, 17:14
Ik hoor idd zeer wisselende verhalen over ASIO4ALL. Er is nog een alternatief, dat een beetje het zgn ' aggregaten' van de Mac afkijkt, maar dat is ook nog niet stabiel. Ach, als het met een hoofdtelefoon prima, maar ik wil wel DI opnemen. Desnoods blijf ik t doen zoals ik t nu doe dus zonder enig gitaargeluid, maar liever met een dikke patch, zodat ik positie slaghand op de brug kan corrigeren, meer gewezen wordt op string noise, fret noise etc. Spelen met een dikke sound zal ook de energie waarmee ik e.e.a. inspeel ten goede komen vermoed ik

maxdb
18 april 2023, 17:48
Een send block vóór je amp sim naar de geluidskaart toe? In een lusje dan natuurlijk, zodat het geluid ook rechtdoor gaat.

T'is dat je van die toffe muziek maakt en dat ik het ongelofelijk vond dat je dat allemaal inspeelt zonder sound. :seriousf:
Ik wil zelf altijd goed horen of er iets meeklinkt wat niet moet als ik met veel gain speel, anders wordt het een zootje.
(en ja, dat word het toch wel haha)

En nou moei ik me er echt niet meer mee.

Rinze
18 april 2023, 17:48
Maar wat is er op tegen om de Helix als geluidskaart te gebruiken en dan via USB droog op te nemen en bewerkt af te luisteren?

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

lcvanderhelm
18 april 2023, 18:19
Ik heb net op jiij buis gekeken en gezien hoe het moet.Ga naar global settings op de helix.Op de laatste pagina kan je kanaal 7 van de USB instellen als het DI spoor.

maxdb
18 april 2023, 18:22
Op zich niets. Maar je moet dus de speakers aan je helix hangen, en als je dat niet altijd zo hebt staan dan moet je ompluggen. en dan moet je in cubase schuiven tussen inspeel monitoring en mix volume, dus als je dan een punch in wil doen moet je weer schuiven, luisteren, weer schuiven enz. Geloof dat je usb 1 en 2 dan clean hebt en 7 en 8 met de hele amp setup(of andersom), die kan je ook nog tegelijk opnemen, dat moet je pc ook maar redden, en daar komt latency om de hoek...

lcvanderhelm
18 april 2023, 19:04
Van latency heb je weinig last als je aan direct-monitoring doet,de Helix is immers de geluidskaart.

maxdb
18 april 2023, 19:42
Waarschijnlijk ja. Hier word het wel ingewikkeld.
Dan veronderstel je dat de helix direct monitoring doet. Ik weet niet of dat zo is maar je zou het wel verwachten voor je eigen input signaal in elk geval toch. Maar alle andere tracks spelen ook, dat vraagt toch ook geheugen, die spelen dan ook via de Helix.
Waarom zou de Helix dan geen latency hebben?
Het lijkt mij dat ook als je via usb opneemt dat je dan alsnog de line out als monitoring kan gebruiken, dus hoe dan ook moet het wel lukken.

Fusion
18 april 2023, 19:59
Dat van die Send zei ik al ;) Maar dan moet patches aanpassen en mijn noise gate settings op de input eruit slopen etc. En ik weet niet 100% zeker of dan dat signaal eruit hetzelfde is als rechtstreeks uit mijn gitaar de audio interface in, of via de USB. En met metal luistert dat heel nauw
Als niet t juiste signaal op t juiste level binnenkomt, klinkt t nergens naar.

In ieder geval dank voor t meedenken!

lcvanderhelm
18 april 2023, 20:04
Dat doe je via cubase.Het speakericoontje op de op te nemen track zet je gewoon uit en het geluid komt dan rechtstreeks van de Helix.
Doe je dat niet,dan krijg je het rechtstreekse geluid en het via de computer terugkerende signaal gecombineerd.
Leuk als je van chorus houdt.
Reactie op Max Fusion kwam tussendoor.

Fusion
18 april 2023, 20:17
Nou je de theorie is me duidelijk. Helix met USB koppelen. Patch kiezen. Helix ASIO selecteren in Cubase. USB 7/8 opnemen en idd muren. Stereo put naar USB 1/2 van Helix ASIO. Hoofdtelefoon op. En dan opnemen, punchen, rewinden als normaal. Maar dan met hoofdtelefoon. Als alles opgenomen is, lekker reampen over de studio monitoren

Gewoon even proberen dit weekend hehe

ACSlater
18 april 2023, 22:56
Nou is Native niet de meest lichte plugin maar ik snap niet dat je met jouw geluidskaart niet Native kunt gebruiken om iets live in te spelen, zonder al te hoge vertraging. Is die Steinberg zo oud? Je zou ook een vederlichte plugin kunnen gebruiken en na de opname deze weer vervangen door Native.

Fusion
19 april 2023, 01:08
Pc en interface zijn flink aan de specs en slechts 2.5 jaar oud

Erik de Perik
25 april 2023, 21:34
https://www.youtube.com/watch?v=_v6xw8SesV4

Fusion
26 juni 2023, 14:50
Gaaf ding, maar lost mijn uitdaging niet op volgens mij. Mijn huidige audio interface heeft al een prima direct in dinges. Of bedoel je dit als splitter o.i.d.?