PDA

View Full Version : Zoektocht naar een thuis-versterker



dagrim1
29 september 2017, 15:26
Sinds kort ben ik weer het gitaarspelen aan het oppakken, een paar jaar terug ben ik er pas mee begonnen (ben nu 40) en op een gegeven moment zakte het weer wat in... Bleef trekken maar het kwam er gewoon niet van, nu komt het er weer van en heb ik hernieuwde motivatie! (Onder andere door hernieuwde collectie ;) )

Anyway, ik heb eigenlijk al die tijd over een Yamaha THR10c gespeeld. Reden is het wonen in een gehorige flat en vaak in de avond spelen. Deze yamaha kwam er uit als een goed betaalbare, goed klinkende thuis-amp en hij beviel dan ook prima... Maar op de een of andere manier heb ik het gevoel 'iets' te missen. Waarbij 'iets' een gevoel van warmte, omarming, 'volheid', etc is.

Oftewel, ik noem maar wat termen waar ik aan moet denken maar waarbij ik niet zeker weet ofze het nou echt zijn. Gevolg, ik ben aan het kijken naar een wat 'grotere' versterker... Met hopelijk als gevolg een wat voller geluid want dat is een beetje waar ik naar op zoek ben.

In eerste instantie kwam ik langs de Vox Adio Air GT, ziet er erg leuk uit (qua mogelijkheden dan, looks valt over te twisten hoewel ik het nog best iets vind hebben) en van wat ik begrijp heeft deze inderdaad een voller geluid, bluetooth verbinding (makkelijk tracks afspelen), etc. Maar het voelt meer als een incrementele upgrade, misschien een verbetering maar wellicht 1 die met een paar maanden ook alweer 'klaar' voelt.

Dus wat dan?

Budget:

Mijn budget is tot een 500 euro... Het voordeel van op latere leeftijd beginnen is dat je een baan hebt en dus wat meer uit kan geven ;) Maar 500 is voor mij alsnog een aardig bedrag voor deze hobby, waarvan het de vraag is of ik het deze keer echt vol ga houden.

Gebruik:

Ik denk dat ik over het algemeen van de cleanere geluiden ben. Wel af en toe met een rauw randje. (Denk AC/DC, slash, guns n roses, lynyrd skynyrd, SRV, etc.) Soms is wat lekkere distortion heerlijk, maar niet waar de nadruk op ligt.

Ik woon in een gehorige flat dus het moet ook goed klinken op laag volume. Waar ik vroeger dacht 'alles boven de zoveel watt heeft geen zin want dat klinkt toch voor geen meter op mijn volume' ben ik erachter gekomen dat dat niet zo gaat. Er zijn versterkers waar je in kan stellen of je op 0.15, 1.5 of vol kan spelen. Maar ook waarbij je gewoon de master laag kan draaien en het alsnog prima klinkt.

Ik heb een Line6 Pod HD500x, het zou mooi zijn als de amp dus ook goed klinkt met een effecten bak erop aangesloten ;)

Het liefst een versterker die gewoon goed uit de doos klinkt, het is fijn als je met 4 dagen instellen een prachtig geluid kan krijgen, maar ervaring leert dat ik dat niet ga doen. Een beetje klooien, prima... maar het moet wel leuk blijven.

Ik speel niet in een band, geen intentie om dat snel te doen, dus het hoeft niet snoeihard te kunnen.

Gear:

Zoals vermeld, mijn Line6 Pod HD500x erop aansluiten is een plan... Verder heb ik zowel strats, les pauls en een tele dus niet gericht op 1 specifieke gitaar of soort pickups wat dat betreft. Moet dus met al deze gitaren lekker om kunnen gaan.

Opties:

Een (redelijk random, vooral gebaseerd op specs en reviews) lijst die ik tot nu toe had opgesteld was:

Boss Katana 50 of 100: Goede reviews (maar uiteraard ook genoeg mensen die het niks bijzonders vinden). In eerste instantie dacht ik aan de 50, maar de 100 heeft net wat meer mogelijkheden (FX loop, line out). Goed betaalbaar en in te stellen op 0.5/25/50 dan wel 0.5/50/100.

Vox AC10 (of AC15): Nou ja, deze komt altijd naar boven op de een of andere manier :) Speaker out en eigenlijk unaniem positieve reviews. AC15 natuurlijk wel een stuk boven budget...

Blackstar HT5: Komt ook vaak naar boven als een ideale huiskamer buizen amp. Uitgebreid, veel mogelijkheden, iets goedkoper dan de AC10, iets meer op lager volume gericht.

Roland Blues Cube Hot: Kwam vooral naar boven als alternatief voor de Katana, ook weer in te stellen op 0.5, 5, 15 en max W.

Bugera V5 infinium: Enorm betaalbaar, in te stellen op 0.1, 1 en 5W.

Laney Cub 12R: <1 en 15W settings. Goed te betalen weer, fx-loop...

Al met al, zijn hier nog echte af- of aanraders? Zijn er dingen die ik compleet over het hoofd heb gezien, mis heb, waar ik aan moet denken?

Ik ben een redelijke nitwit op dit gebied dus het is al erg snel erg veel allemaal met uitzoeken maar hopelijk kan ik in ieder geval een redelijk gerichte keuze maken uiteindelijk...

Napoje
29 september 2017, 15:29
Blackstar ht 1 of ht 5 met eventueel een 4x8 blachstar cabinet. Heb ik zelf ook. Erg tevreden over.

Napoje
29 september 2017, 15:31
Of evt een engl gigmaster 15. Die kan je ook op 1 watt zetten.

Kim Wilson
29 september 2017, 15:37
Een AC15 lijkt me wat overkill voor thuis, zeker in een flat. De AC4 is mogelijk wel interessant.

In lijn met de Roland Cubes kun je ook bij Vox terecht voor Valvetronix modeling amps, zoals de AD15VT of VT20 of hoe ze ook heten. Die klinken ook op laag volume prima. En met een beetje zoeken voor minder dan 100 euro te scoren, maar dat was niet het belangrijkste las ik al.

Kijk ook eens bij kleinere Fender amps, een Excelsior bijvoorbeeld. Of een Mustang, dat is de modeling serie van Fender.

dagrim1
29 september 2017, 15:42
Thanks voor de reacties, hoewel ik niet weet of ik nou blij moet zijn dat ik nu alleen nog maar meer opties heb :P

De AC15 leek me idd teveel van het goede (financieel en qua volume), weet ook niet meer precies waarom ik daar terecht wkam. Volgens mij omdat iemand een AC10 overwoog en er een reactie was dat je dan beter voor de AC15 kon gaan want 'blah di blah'. Maar ik denk dat ik die inderdaad sowieso van de lijst schrap. Dat scheelt er al weer 1 ;)

Kim Wilson
29 september 2017, 15:47
Thanks voor de reacties, hoewel ik niet weet of ik nou blij moet zijn dat ik nu alleen nog maar meer opties heb :P

Welkom op Gitaarnet, het medium dat meer vragen oproept dan het beantwoordt. :)

De beste tip die ik je kan geven is een goeie dag uitkiezen en een paar uurtjes ervoor nemen om met je eigen gitaar en effectenbak naar een muziekwinkel te gaan, alles binnen budget meenemen naar een testhok en die eens lekker aan de tand voelen. Na die sessie zul je al veel meer een richting hebben in welke hoek je moet zoeken.

Napoje
29 september 2017, 15:52
Ik heb al die modelingamps wel eens geprobeerd maar een (semi) buizenbak vind ik toch lekkerder. Liefst met wat grotere kast/speaker.

Kim Wilson
29 september 2017, 15:56
Het hangt er maar vanaf waar je hem wilt gebruiken. Ik pak thuis liever mijn Vox AD15 dan mijn Fender Vibrolux.

guitarkid2
29 september 2017, 16:08
fender bass breaker 007

Tabula Rasa
29 september 2017, 16:46
Tot nu toe nog nooit een buizenversterker gehoord die echt lekker klonk op niveau "gehorige flat", tenzij geheel clean en crunch uit een trapdoosje

gepost met Tapatrut.

dacide
29 september 2017, 16:55
Ik heb een Katana 100 thuis (als vervanger van de zeer matige Fender Mustang GT40). De katana bevalt me echt heel erg goed.

MAAAAAAAAAR...

Ik heb inmiddels ook een THR10C in huis gehaald. Nou ik kan je vertellen. De Katana100 staat sindsdien stof te happen.

Mijn snelle conclusie is dat, áls het echt bedoelt is als woonkamerversterker/practice amp, de THR10 reeks bijna onverslaanbaar is.

Napoje
29 september 2017, 17:24
Tot nu toe nog nooit een buizenversterker gehoord die echt lekker klonk op niveau "gehorige flat", tenzij geheel clean en crunch uit een trapdoosje

gepost met Tapatrut.

Ht 5 met de geemuleerde uitgang + koptelefoon kom je een heel eind. Zullen nog wel meer buizenbakjes zijn die die truk kunnen maar die ken ik niet.

Tabula Rasa
29 september 2017, 17:26
Ht 5 met de geemuleerde uitgang + koptelefoon kom je een heel eind. Zullen nog wel meer buizenbakjes zijn die die truk kunnen maar die ken ik niet.Ik bedoelde ook echt: gitaar > amp > speaker

gepost met Tapatrut.

BorisA
29 september 2017, 17:37
Ik kan alleen maar bevestigen wat hier al gezegd is: met de thr10 heb je al de beste thuis versterker in huis. Aan het materiaal zal het dus niet liggen, sorry ;-)
(Behalve dat de line6 wschl niet voor een "betere" sound zorgt).
De blackstars klinken ook goed, maar alleen voor volledig clean of serieus overdriven. Er tussenin hen je helaas niets (of het is toch niet eenvoudig in te stellen)

Erik de Perik
29 september 2017, 17:51
Ik heb 3 verschillende versterkers in m'n woonkamer staan, maar vind ze allemaal leuk om op te spelen. Ze hebben allemaal toch hun eigen sound.

denis.hermans
29 september 2017, 19:20
Ik moet de post van tabula rasa beamen. Ht 5 op gehorige flat niveau eonder hoofdtelefoon is echt niet ideaal. Idem voor vox ac 10.

Mijns insziens als je je wil verbeteren op dit geluidsniveau kijkdan naar high end modeling en profiling (KEMPER!!!) maar dan moet je je budget aanzienlijk optrekken,

Brad
29 september 2017, 19:43
Die Bugera zou ik nemen. Een prima versterker met een goede klank en een mooie reverb. Ook valt hij terug te schakelen naar een lager wattage.

NLF
29 september 2017, 20:36
In een gehorige flat zou ik sowieso nooit aan een versterker beginnen. Hou ook even in de gaten dat het vermogen niet zo heel veel over het volume zegt, of anders gezegd: om twee keer zo hard te gaan als 5 watt heb je (in theorie) 10x zoveel vermogen nodig. Dit betekent omgekeerd dat een 5 watt versterker helaas niet zo heel veel zachter gaat dan een 10 of 15 watt amp. Modelling en dat soort oplossingen hou ik niet van, maar dit is allemaal persoonlijk. Het is moeilijk om een ampje te pakken die nauwelijks geluid maakt maar toch lekker klinkt. Ikzelf heb een SF Champ en dat werkt prima maar die kan ook al best hard.

dagrim1
29 september 2017, 22:10
Thanks voor de feedback allemaal!

Misschien dat ik het nog even moet laten doorwerken allemaal, gewoon nog even doorgaan met de THR10c (wat inderdaad een prima ding is) en accepteren dat als het allemaal zacht moet dit het gewoon is...

Wie weet als ik 2e hands wat leuks kan overnemen ik het alsnog probeer, en ondertussen blijf ik me verder inlezen en alles. Maar het lijkt redelijk duidelijk hier ;)

Tabula Rasa
29 september 2017, 22:12
Heb zelf al best wel wat dingen geprobeerd, maar volgens mij is volume ook een deel van de beleving.

gepost met Tapatrut.

no 1 hops
30 september 2017, 10:31
maar volgens mij is volume ook een deel van de beleving.

gepost met Tapatrut.en ik denk dat dit de spijker op zijn kop is.
ik heb jarenlang moeten spelen via hoofdtelefoon via multieffect en dan ben je verwend m.b.t geluidskwaliteit.
dat vervang je niet met welke versterker dan ook op huiskamer niveau.
de beleving van geluidsdruk is gewoon anders en denk ik het benoemde gemis van de TS.
je hebt goed spul dat geschikt is voor gebruik van hoofdtelefoon.
misschien is je zoektocht die van het vinden van een goede draadloze en plug die in op de line6
(maak je gitaar aansluiting ook draadloos en je kan spelende door je hele huis)

The Lo Lands
30 september 2017, 10:44
Heb zelf al best wel wat dingen geprobeerd, maar volgens mij is volume ook een deel van de beleving.

Helemaal waar! Ik speel thuis over mijn Mesa Lonestar op de 10 watt setting, wat uiteraard nog steeds hard gaat, maar met een goede overall master volume is het volume prima te regelen om toch voldoende karakter over te houden. Je merkt heel snel waneer je onder een bepaald volumeniveau komt dat het bijna 'hifi' gaat klinken waardoor je er nog nauwelijks dynamiek en feel in kan leggen :-) Dit ligt niet aan je versterker maar eerder aan de gebruikte gitaar speaker.

Voor de ultieme thuis speelervaring (tevens voor opnames) heb ik jaren terug gekozen voor een buizen-versterker op vol vermogen met een goede reactive load box en dan middels je computer en audio interface te spelen middels Impulse Responses of all-in-one software over studio monitoren. Het is een ander geluid dan spelen over een gitaarspeaker maar veel beter in volume te regelen. Uiteraard een Kemper Line 6 Helix of AxeFX is hiervoor ook een prachtige oplossing! Maar aan al deze oplossingen hangt een aardig prijskaartje :-)

ateng
30 september 2017, 12:20
Ik heb al die modelingamps wel eens geprobeerd maar een (semi) buizenbak vind ik toch lekkerder. Liefst met wat grotere kast/speaker.
Het gaat hier om wat het beste is voor in een gehorige flat en daar vallen de meeste buizenversterker al af... laat staan met een grotere kast/speaker ;)
Modeling is daarom ideaal omdat het op zachtere volume het geluid goed blijft en meestal wel een koptelefoon aansluiting heeft.

Thuis speel ik over Bias FX/Amp via een Beats By Dre koptelefoon en klinkt lekker vet en soms over mijn actieve monitor en volume wat hoger en dat is voor mij ook goed genoeg.

Brad
30 september 2017, 13:24
Er is binnenkort ook een Boss Katana mini. Hij heeft ook deze uitgang: Ook is er een uitgang voor een hoofdtelefoon, die tevens werkt als uitgang voor opnames.

Je kunt hem via die uitgang ook op je stereo aansluiten of op een actief speaker setje. Dan houd je ook het volume in de hand terwijl je alles goed hoort.

Hij had een erg goede recensie in de Gitarist.


https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/boss-katana-mini-gitaarversterkercombo

https://static.roland.com/assets/images/products/gallery/katana-mini_image_gal.jpg

dagrim1
30 september 2017, 14:12
Een hoofdtelefoon uitgang, al dan niet te gebruiken als recording uitgang, is toch niks bijzonders?

Mijn hele idee was juist dat het probleem (of mijn idee van het probleem) lag bij bijv de kleine speakers in de THR10c... Dat ik dus vooral grotere/degelijkere speakers nodig zou hebben.

Dit topic doet me dus een beetje concluderen dat dat niet de oplossing is en het gewoon het gevolg is van op (heel) laag volume spelen en dat de THR10 daar gewoon nog op zijn minst in de top meedoet.

Neemt niet weg dat ik stronteigenwijs en gedreven door koopzucht niet alsnog een impulsieve aankoop ga doen trouwens, dus wie weet kom ik er in de toekomst nog op terug met wat praktijk informatie maar voor nu heb ik het even uit mijn hoofd gezet ;)

telerocker
30 september 2017, 18:53
Een hoofdtelefoon uitgang, al dan niet te gebruiken als recording uitgang, is toch niks bijzonders?

Mijn hele idee was juist dat het probleem (of mijn idee van het probleem) lag bij bijv de kleine speakers in de THR10c... Dat ik dus vooral grotere/degelijkere speakers nodig zou hebben.

Dit topic doet me dus een beetje concluderen dat dat niet de oplossing is en het gewoon het gevolg is van op (heel) laag volume spelen en dat de THR10 daar gewoon nog op zijn minst in de top meedoet.

Neemt niet weg dat ik stronteigenwijs en gedreven door koopzucht niet alsnog een impulsieve aankoop ga doen trouwens, dus wie weet kom ik er in de toekomst nog op terug met wat praktijk informatie maar voor nu heb ik het even uit mijn hoofd gezet ;)

Kijk eens naar de Tubemeister-serie, met ingebouwd attenuator.

NLF
30 september 2017, 23:11
Modeling is daarom ideaal omdat het op zachtere volume het geluid goed blijft en meestal wel een koptelefoon aansluiting heeft.

Hangt heel sterk af van speelstijl / smaak / benadering. Modelling vind ik dus helemaal niks. Als het geen lawaai mag maken kun je ook gewoon helemaal niet inpluggen. Doet Uli Roth ook vaak. Prima en goedkope oplossing.

denis.hermans
30 september 2017, 23:19
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de tubemeister maar volgens mij heb je dan eerder een goede "rijhuis" of "goed geluidsgeïsoleerde appartement" versterker maar "gehorige" flat durf ik toch te betwijfelen.

Ik vond persoonlijk het constante micromilimeter gedraai aan de volumeknop van een buizenamp ussen net "platte" toon en net te luid niet leuk.

Misschien moet de ts investeren in (studio)monitors voor de yamaha thr om zo een betere geluidservaring te bekomen ? Voor 500 eur koop je wel wat leuks.

telerocker
1 oktober 2017, 02:03
Ik heb persoonlijk geen ervaring met de tubemeister maar volgens mij heb je dan eerder een goede "rijhuis" of "goed geluidsgeïsoleerde appartement" versterker maar "gehorige" flat durf ik toch te betwijfelen.

Ik vond persoonlijk het constante micromilimeter gedraai aan de volumeknop van een buizenamp ussen net "platte" toon en net te luid niet leuk.

Misschien moet de ts investeren in (studio)monitors voor de yamaha thr om zo een betere geluidservaring te bekomen ? Voor 500 eur koop je wel wat leuks.

De Tubemeister kun je terugdraaien tot 1 watt.

ar250artist
1 oktober 2017, 11:21
Al ken ik de thr10 zelf niet, dat lijkt toch echt de beste thuisversterker. De kleinere modelingversterkers hebben wel meer body in hun geluid en meer volume (grotere speakers), maar ook die gaan snel (te) hard voor de juiste beleving. Ik heb hier een mustang I die ik om die reden nauwelijks gebruik. Jammer, maar als de kleintjes op bed liggen niet handig. Daarvoor heb ik nu een blackstar fly en die bevalt uitstekend. Thuis in een woonkamer heb je echt niet meer nodig. De thr10 is echt nog wel een pak beter lijkt me. Een gehorige flat lijkt me wel een vergelijkbare situatie. My 2 cents...

ateng
1 oktober 2017, 12:16
Hangt heel sterk af van speelstijl / smaak / benadering. Modelling vind ik dus helemaal niks. Als het geen lawaai mag maken kun je ook gewoon helemaal niet inpluggen. Doet Uli Roth ook vaak. Prima en goedkope oplossing.

Volume heeft niks met speelstijl smaak of benadering te maken, tone wel maar dit is hier niet de isseu. Dat jij t niks vindt is dan weer persoonlijk maar misschien voor ts een uitkomst.
Maar goed, aangezien de ts toch niet hard kan spelen is een 1x12 of een 2x12 modeling ook niet ideaal.

Rinze
1 oktober 2017, 12:20
RI heb een Marshall Code 25. Als je van Marshall houdt en het zacht moet wat mij betreft ideaal. Had hiervoor een Blackstar ID-40, de Marshall bevalt mij veel beter. En dat merk ik aan het feit dat ik hem veel gebruik en daar een kick van krijg. Ik woon ook in een extreem gehorig huis btw, als de buren poepen hoor ik de drollen vallen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

NLF
1 oktober 2017, 13:47
Volume heeft niks met speelstijl smaak of benadering te maken, tone wel maar dit is hier niet de isseu. Dat jij t niks vindt is dan weer persoonlijk maar misschien voor ts een uitkomst.
Maar goed, aangezien de ts toch niet hard kan spelen is een 1x12 of een 2x12 modeling ook niet ideaal.

Ik houd absoluut niet van modelling, hoewel de modelling amps steeds beter worden hoor, dat moet gezegd. Volume is wel degelijk belangrijk voor een speelstijl. Het is totaal belachelijk om anders te beweren. De hele hardrock is erop gebaseerd. AC/DC, Van Halen, Scorpions: allemaal versterkers die heel hard staan. Als je gewend bent op een klein versterkertje te spelen (5 watt of 10 watt) en je speelt vervolgens ineens op een 100 watter die heel hard staat ga je op je bek omdat je veel meer dynamiek in je sound hebt en de fouten worden uitvergroot (alles wordt uitvergroot, dus ook je fouten). Je moet het volume kunnen beheersen. Op zo'n grote bak spelen die heel hard staat is moeilijk, dat maakt die gasten ook zo goed. Het verschil tussen hard en zacht aanslaan is op een 5 watt ampje namelijk veel minder groot dan op een 100 watter. Alle hardrock drummers hebben vanaf Bonham en Moon grote drumkits en zware stokken genomen om er bovenuit te kunnen komen. Je kunt geen hardrock spelen zonder volume te maken, dan slaat het namelijk nergens op. Die muziek moet je helemaal door elkaar schudden, anders is het namelijk niks. Je moet echt het gevoel hebben dat je met een straaljager keihard laag over de grond vliegt anders gaat het nergens over. Voor meer intieme muziek is het daarentegen vaak fijner om ook een amp te pakken die niet zo vreselijk hard gaat. Fijner voor de zanger(es), blazerssectie, etc.

Terug naar Topic: het is een beetje lastig als je in een gehorige flat woont. Je wilt anderen niet tot overlast zijn, en een versterkertje maakt nu eenmaal lawaai. Doet een boormachine ook, maar buren snappen dat vaak niet.

maxdb
1 oktober 2017, 14:13
Je draait je muziek toch ook niet op live volume.., klein modeling ampje met kleine speaker is ideaal voor een appartement, zelf jaren gedaan. Als het even harder of voller mag met de phones uitgang naar je hifi versterker.

Tupelo
1 oktober 2017, 14:27
KW stelde al voor, AC4..?
Is nog aardig op volume te houden... then again, ik vraag mezelf af of je eruit komt wanneer ik je laatste post lees.
Mijns inziens heeft het veel met aanslag & speelstijl te maken, volgens jou ook, en inderdaad, waar ik mezelf mede door de omstandigheden juist naar een heel gearticuleerde zachte aanslag ontwikkeld heb, zal jij waarschijnlijk juist het maximale (andere zijde van de dynamiek) eruit willen persen, zelfs met een amp met laag wattage, op laag volume, loop je de kans dat je buren daarmee wakker schudt.

ateng
1 oktober 2017, 21:15
Ik houd absoluut niet van modelling, hoewel de modelling amps steeds beter worden hoor, dat moet gezegd. Volume is wel degelijk belangrijk voor een speelstijl. Het is totaal belachelijk om anders te beweren. De hele hardrock is erop gebaseerd. AC/DC, Van Halen, Scorpions: allemaal versterkers die heel hard staan. Als je gewend bent op een klein versterkertje te spelen (5 watt of 10 watt) en je speelt vervolgens ineens op een 100 watter die heel hard staat ga je op je bek omdat je veel meer dynamiek in je sound hebt en de fouten worden uitvergroot (alles wordt uitvergroot, dus ook je fouten). Je moet het volume kunnen beheersen. Op zo'n grote bak spelen die heel hard staat is moeilijk, dat maakt die gasten ook zo goed. Het verschil tussen hard en zacht aanslaan is op een 5 watt ampje namelijk veel minder groot dan op een 100 watter. Alle hardrock drummers hebben vanaf Bonham en Moon grote drumkits en zware stokken genomen om er bovenuit te kunnen komen. Je kunt geen hardrock spelen zonder volume te maken, dan slaat het namelijk nergens op. Die muziek moet je helemaal door elkaar schudden, anders is het namelijk niks. Je moet echt het gevoel hebben dat je met een straaljager keihard laag over de grond vliegt anders gaat het nergens over. Voor meer intieme muziek is het daarentegen vaak fijner om ook een amp te pakken die niet zo vreselijk hard gaat. Fijner voor de zanger(es), blazerssectie, etc.

Terug naar Topic: het is een beetje lastig als je in een gehorige flat woont. Je wilt anderen niet tot overlast zijn, en een versterkertje maakt nu eenmaal lawaai. Doet een boormachine ook, maar buren snappen dat vaak niet.

Hallo we hebben het hier over modeling en niet buizenversterker die inderdaad lekkerder gaat klinken op redelijk hoog volume. En zeker beweer ik dat volume niks met speelstijl te maken heeft ;)

De hele hardrock is gebaseerd op buizenverzadiging en dat is een heel ander verhaal als het om volume gaat.

Tupelo
1 oktober 2017, 21:42
Thuis in iedere beleving bijna de beste optie, modeling.
Speel soms met mijn AC4, maar voorkeur geniet toch mijn Cube20x, weet ik in ieder geval zeker dat ik mijn buren niet verveel.
Die maken zelf ook muziek, en ik erger me groen en geel wanneer die idioot zijn Koch met 4*12 thuis gebruikt.
Dusssss.... goede voorbeeld geven, en denken als de buur, niet als de muzikant.

dagrim1
1 oktober 2017, 23:11
Heb in het verleden wel een Cube30x gehad, die omgeruild voor een Mustang 1 maar vooral die laatste kon me uiteindelijk niet echt bekoren van wat ik me herinner... De cube30x was van wat ik me herinner best prima, weet niet meer precies waarom ik die toen weg heb gedaan (volgens mij zelfde verhaal, beetje overkill en speelde toen echt pas net ook).

Ik denk dat het gehorige flat gebeuren (en dat is hier echt bovengemiddeld) gewoon inhoudt dat ik het voor nu bij de THR10c houdt. De AC4 heb ik inderdaad ook wel bekeken, blijft op de backup lijst staan en verder... Mocht er een leuk kansje langskomen om 2e hands eea uit te proberen ga ik ervoor maar voor nu is de hoge nood eraf ;)

Zag oook een 'studiospeakers' optie langskomen, helaas geen aansluiting daarvoor op de THR10 serie... alleen een headphones aansluiting. Speakers zouden nog wel kunnen zijn voor bij de Pod HD500x evt.

Aaaaanyway, nogmaals thanks voor alle feedback! Zeer gewaardeeerd en sowieso eea opgestoken en weer wat extra opties voor eventuele aanschaffen in de toekomst ;)

postbus31
1 oktober 2017, 23:20
Hier een Cube 80x met 12” Imho een prima huiskamerversterker (Zit ook in een flat)
Mooi clean maar ook zeker fijne gain sounds. Door de 12” heb je ook nog iets van laag tenminste.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

no 1 hops
2 oktober 2017, 10:04
volgens mij is het voordeel van bv een THR dat deze akoestisch eerder ontkoppelt word van bepaalde delen van een woning.
versterkers staan vaak op de vloer en tegen een wand, reden van een open back kast is dat dit gebruikt wordt om je geluid van een kleine speaker grootser te maken d.m.v gebruik van de muur (zo werken subwoofers namelijk ook).
zo een THR zet je denk ik snel op een dressoir, tafeltje o.i.d. en daarmee geef je dan minder contact geluid door.
zelf heb ik mijn versterker op een gitaarstandaard staan, staat hij ook iets scheef omhoog met de voorkant. en niet met direct contact met de vloer

Midwolda
2 oktober 2017, 10:15
Zag oook een 'studiospeakers' optie langskomen, helaas geen aansluiting daarvoor op de THR10 serie... alleen een headphones aansluiting. Speakers zouden nog wel kunnen zijn voor bij de Pod HD500x evt.


Als je een headphones uitgang hebt kun je daar toch een set actieve studio monitoren op aansluiten?
Heb ik ook rechtstreeks op een ME-50, kan ook op jouw HD500x, geeft je toch weer meer opties.

dagrim1
2 oktober 2017, 10:42
Kan me herinneren dat ik mijn Cube30x destijds ook op een paar halve tennisballen had gezet zodat de zware bastonen niet direct door/op de vloer dreunden en dat dat ook hielp qua ('gevoel van') overlast...

THR10c staat idd op mijn (glazen) salontafel... Nou ja, het is eigenlijk ook wel een prima geluid. Ik las een review van iemand over de Vox Adio Air GT dat deze wel een 'voller' geluid zou hebben dan de Yamaha THR10 die hij ook heeft dus misschien is dat toch weer net datgene wat ik nodig heb in mijn flatje. Het blijft ook lastig omschrijven wat je zoekt soms.

Maar 300 euro weer, misschien eens kopen bij een winkel met goed retourbeleid zodat ik hem thuis eens kan testen (het via bluetooth connecten kan ook wel een plus zijn, toch weer een kabeltje minder).


Als je een headphones uitgang hebt kun je daar toch een set actieve studio monitoren op aansluiten?
Heb ik ook rechtstreeks op een ME-50, kan ook op jouw HD500x, geeft je toch weer meer opties.

Dat zou inderdaad zeker nog een optie zijn voor de HD500x/ME-70... Hou ik ook nog steeds in de gaten :)

Zoveel mogelijkheden, zoveel te kopen!

no 1 hops
2 oktober 2017, 11:06
glasplaat versnelt je geluid stevig (beste vleugel was een uit glas vanwege zijn projectie, maar niet te tillen).
zolang je niet wil staan bibberen/trillen voor een 4 x 12 inch speaker kast

https://www.morrisonhotelgallery.com/images/medium/Van%20Halen%20Eddie%20performing%20kneeling%20play ing%20guitar%20in%20front%20of%20wall%20of%20speak ers%201979.jpg

zou ik toch echt de optie goed hoofdtelefoon onderzoeken in combi met een THR of de line6

http://www.guitarworld.com/sites/default/files/public/styles/article_detail_featured__622x439_/public/eddie_5_1.jpg

dagrim1
2 oktober 2017, 11:18
Mjah, goede is het sleutelwoord denk ik dan... Hoofdtelefoon heb ik wel, maar ben nooit zo onder de indruk van het geluid (moet even opzoeken welke ik ook alweer heb, maar volgens mij iets als een Superlux HD-681. Budget dus...)

Ondertussen een beetje naar speakers gekeken, en dan komen de JBL LSR305's wel als goede optie naar boven... Lees ergens een opmerking dat iemand ze via 1/4 jack heeft aangesloten omdat XLR qua volume tegenviel? Klinkt dat logisch?

Als in, stel dat ik die dingen aanschaf, kan ik dan beter XLR kabels aanschaffen of gewoon 6.4mm (stereo) jack-jack kabels.

*Edit*
Zie dat XLR balanced is en de jacks unbalanced... XLR lijkt dan toch de betere keuze

rozh
2 oktober 2017, 16:02
speel zelf al 1,5 jaar met deze: http://hughes-and-kettner.com/products/tubemeister/tubemeister-deluxe-edition/tubemeister-deluxe-20/
perfect op de 1 watt stand, woon in een studentenhuis en kan zelfs snachts spelen zonder overlast voor huisgenoten/buren.

jan7
2 oktober 2017, 18:57
THR10c staat idd op mijn (glazen) salontafel...
In jouw situatie zou ik dat aanraden: een 'coffee table guitar amp'...

Die zijn doorgaans ontworpen om goed en vol te klinken op heel laag volume maar tonen al snel hun beperkingen als je ze luid wil gebruiken en daarom zal je op een gitaar/gear gerelateerd forum er niet snel veel positiefs over lezen.
Maar bekijk even de reviews op thomann/bax/amazon en je zal andere dingen lezen. Voor de meesten hier en op andere fora ook gewoon niet cool genoeg en zelfs te goedkoop denk ik.

Voor de prijs van een gemiddeld effect pedaal koop je ze tweedehands.
Rest je enkel nog om er een half dozijn (en dan zit je waarschijnlijk nog niet aan je budget van 500 euro) te proberen en een paar te vinden te vinden die bij jou passen
Ik gebruik de volgende, en kan van alle drie zeggen dat ze een volume knop hebben waar je niet moet liggen micromilimeter pielen tussen standje 0,5 en 0,7 om een volume te vinden dat niet te stil is en ook niet te luid:
https://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/ampli-guitare-%C3%A9lectrique-vox-pathfinder-369547712.html
https://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/ampli-blackstar-ht1-reverb-360198958.html
https://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/fender-champion-600-373720576.html

Maar er zijn er honderden andere, dus gewoon blijven proberen tot je eentje vindt.

telerocker
2 oktober 2017, 19:04
speel zelf al 1,5 jaar met deze: http://hughes-and-kettner.com/products/tubemeister/tubemeister-deluxe-edition/tubemeister-deluxe-20/
perfect op de 1 watt stand, woon in een studentenhuis en kan zelfs snachts spelen zonder overlast voor huisgenoten/buren.

Precies wat ik bedoel (zie mijn eerdere post).

NLF
3 oktober 2017, 10:22
En zeker beweer ik dat volume niks met speelstijl te maken heeft

Dat is echt grote onzin. Ja: er zijn genoeg platen ingespeeld met kleine amps op laag (lager) volume: ZZ Top, Zeppelin etc. Ja, modelling klinkt steeds beter en kan oplossing zijn als je weinig lawaai kunt maken. Maar hardrock of punk op laag volume slaat echt als een tang op een varken. Dan wordt het ouwe lullen muziek.


https://www.youtube.com/watch?v=4xgx4k83zzc

raabje
3 oktober 2017, 13:26
Ik heb een Yamaha THR5 voor in de woonkamer, en die klinkt prima voor oefenen en pielen. Op zolder staat een Marshall 30 watt buizenamp, die lekkerder klinkt als ie hard staat. Ik heb er nu een Bogner Blue pedaal op aangesloten (om alle andere OD pedalen weg te doen), en met de Blue klinkt de amp weer prima op laag volume, als de kinderen slapen.

Ik had het idee om een Mooer Little monster BM 5 watt amp te kopen (Fender Bassman clone?), en die te koppelen aan de 2x10 inch Greenback speakers in de Marshall amp (omdat de Marshall een beetje te bright klinkt op het cleane kanaal en te zompig/dof op het drive kanaal), maar met de Blue is dit geen probleem meer.

Maar dat is nog wel een tip, Mooer Little Monster BM, of een Bogner Blue in een amp pluggen, voor een betere tone die je niet uit de amp zelf haalt. Of een Catalina Bread DLS, dat is ook wel tof denk ik.

telecastermaster
3 oktober 2017, 15:13
Mijn tip zou deze zijn:

Koop tweedehands een Zoom G3 (https://www.marktplaats.nl/z.html?query=zoom+g3&categoryId=728&postcode=&distance=0)of G5 (https://www.marktplaats.nl/z.html?query=zoom+g5&categoryId=728&postcode=&distance=0) effect processor en een kleine keyboardversterker. Zelf heb ik deze (https://www.bax-shop.nl/keyboard-versterker-piano-versterker/behringer-ultratone-kt108-keyboardversterker/product-details.html) (waar ik heel tevreden over ben) plus een Zoom G5.
Die Zoom is een hele goede (budget) fx processor met ingebouwde looper (40 seconden voor G3 en 60 seconden voor G5) en een drumcomputer. Daarmee kun je direct oefenen en loopen. Bovendien ook bruikbaar voor een grote versterker. Een keyboardversterker klinkt ook iets smeuiger dan de LSR305 (ik kan het weten want die heb ik ook). De hele set kun je met een beetje zoeken vinden voor 200 euro of net iets meer. En als er een nieuwe multi effect uitkomt die beter is hoef je alleen de fx processor te vervangen.

Samenvattend, het geeft je een setup die i) heel behoorlijk klinkt, ii) voor meerdere doeleinde te gebruiken is, iii) makkelijk up te graden is en iv) niet veel kost.

Mijn 2 centen....

Casual Ruud
3 oktober 2017, 18:43
Precies wat ik bedoel (zie mijn eerdere post).

+1 voor de TM serie van H&K. Onder het mum van die heb ik thuis ook.

Maar echt. Schakelbaar naar 1 wat van tot max 40 watt tegenwoordig. Weinig 3-kanaalsversterkers met die mogelijkheid en dan nog eens perfect draagbaar.

Ik vind alleen wel dat het romantische beeld dat hier een beeldje ontstaat van 0,5-1 watt buizenbak rock en roll een beetje te overdreven is. Het klinkt wel aardig op 1 watt, maar het is ten eerste nog steeds best hard voor thuis, zelfs op standje 1, en ten tweede klinkt het op bijv. 5 watt een stuk beter, hetgeen ook weer veel harder is.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het grote verschil nu echt heel merkbaar is tussen een buizenbak of goede transistor of modelingamp op zo'n laag volume. Mijn HK klinkt wel 10x vetter dan mijn Roland cube-je op laag volume maar dat komt ook wel voor een groot deel door het verschil in gain kanalen.

Maar goed, happy hunting.

ateng
3 oktober 2017, 23:57
Dat is echt grote onzin. Ja: er zijn genoeg platen ingespeeld met kleine amps op laag (lager) volume: ZZ Top, Zeppelin etc. Ja, modelling klinkt steeds beter en kan oplossing zijn als je weinig lawaai kunt maken. Maar hardrock of punk op laag volume slaat echt als een tang op een varken. Dan wordt het ouwe lullen muziek.


https://www.youtube.com/watch?v=4xgx4k83zzc

Wat lul je nou.. bij hardrock spelen ze hard vanwege het pushen van de eindbuizen en niet vanwege het aantal decibel, Van Halen gebruikte daarom een variac en puur voor de tone en niet om lawaai te maken. Ik speel zelf met mijn versterker 3 kwart open maar speel zelf in ear en dat allemaal voor de tone. Of Eddie Van Halen hard of zacht speelt veranderd niets aan zn speelstijl hoor... wel de beleving maar dat is hier ook al een keer naar voren gebracht. Daarom misschien dat Punk hard spelen voor de beleving.
Je hoort mij niet zeggen dat er niet hard gespeeld wordt op de bühne maar niet om de reden wat jij hier noemt.
Je speelstijl zal wel anders zijn als je van een Vox AC30 naar een JCM800 zou gaan switchen maar niet vanwege het aantal decibel.

Tupelo
4 oktober 2017, 00:50
Dunne plectrums & underwound pups aanbevolen. :ok:

dagrim1
4 oktober 2017, 09:59
Door compleet gebrek aan impulscontrole en geduld ondertussen ook al 2 JBL studio monitors binnen (toch de SLR 305).

Compleet onderschat hoe groot die dingen eigenlijk zijn, maar hey. Op dit moment vermoed ik dat dit mijn setup in de 'hobbykamer' gaat worden (line6 hd500x icm de jbl's) en dat ik in de woonkamer gewoon mijn THR10c laat staan...

Gekozen voor deze JBL's omdat ze me groot genoeg leken (letterlijk en figuurlijk) en het qua prijs ook nog wel het proberen waard is. Over het algemeen ook goede reviews, zeker gezien prijs/kwaliteit verhouding.

Op dit moment nog een beetje twijfel, maar moet er even goed de tijd voor gaan nemen om eea goed neer te zetten en echt uit te proberen. In het slechtste geval verkoop ik het hele spulletje wel weer (als ik niet binnen mijn retourperiode besluit ze terug te sturen).

De H&K TH series werd wel heel prijzig btw (aangezien ik de 5W versie niet kon vinden zo snel) en ik daar nog een cabinet oid bij nodig zou hebben... De rest van de opties hadden ook opties geweest, maar bomen en bos enzo ;)

Dit is waar ik nu voor gegaan ben, en waar ik het voor nu bij hou. Of het de juiste keuze was, geen idee maar beter spijt van de dingen die je wel doet dan van de dingen die je niet doet toch? ;)

In ieder geval thanks voor alle feedback en tips!

Kim Wilson
4 oktober 2017, 10:04
Over coffee table guitar amps, als ik nog eens wat geld over heb ga ik voor de Fender Greta. Al was het alleen maar om de looks...

http://media.musiciansfriend.com/is/image/MMGS7/Pawn-Shop-Special-Greta-2W-1x4-Tube-Guitar-Combo-Amp-Red-and-Gold/H79026000001000-00-500x500.jpg

dagrim1
4 oktober 2017, 10:28
Over coffee table guitar amps, als ik nog eens wat geld over heb ga ik voor de Fender Greta. Al was het alleen maar om de looks...

http://media.musiciansfriend.com/is/image/MMGS7/Pawn-Shop-Special-Greta-2W-1x4-Tube-Guitar-Combo-Amp-Red-and-Gold/H79026000001000-00-500x500.jpg

NEE! NEE! Niet nog meer coole dingetjes... (Die is idd wel heel tof)

Brad
4 oktober 2017, 14:11
Toch nog iets om te overwegen. Die Hotone miniversterkers van 5 watt klinken clean loepzuiver en er zit ook nog een aardige crunch in. Gecombineerd met die nano cab zal je een compact geluid hebben al heb ik hem alleen in combinatie met een normale 1x12 inch uitgeprobeerd.
Een ander idee is zo een ding combineren met een Orange 1x8 inch cab.

https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-top/hotone-nano-legacy-british-invasion-5-watt-gitaarversterker-top?gclid=EAIaIQobChMIg9r4ofjW1gIVhz4bCh306g_NEAQY ASABEgLtevD_BwE

Tabula Rasa
4 oktober 2017, 15:22
Over coffee table guitar amps, als ik nog eens wat geld over heb ga ik voor de Fender Greta. Al was het alleen maar om de looks...

http://media.musiciansfriend.com/is/image/MMGS7/Pawn-Shop-Special-Greta-2W-1x4-Tube-Guitar-Combo-Amp-Red-and-Gold/H79026000001000-00-500x500.jpgHeel gaaf! Je kan met een 0.1 watter ofzo best een te gek geluid krijgen, zelfs het "juiste" geluid, maar op heel laag volume (volume gehorig appartement etc.... ) mis je wel de beleving, de druk, het pushen....

Ik ben redelijk fel anti-modeling, maar op echt laag volume..... dan maakt het imo weinig uit. Mag het een stuk luider..... zoals in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis, overdag, direct aangrenzende buren niet thuis. ... Ja, dan buizen met max een wat of 2 ofzo. 5 watt vind ik echt al weer te veel.

gepost met Tapatrut.

denis.hermans
4 oktober 2017, 18:42
Looks zijn zeer ok. Sound hiervan durf ik toch betwijfelen tenzij je misschien kan doorschakelen naar een cabinet met degelijke speaker.

Kim Wilson
5 oktober 2017, 08:03
Schijnt nog heel aardig te klinken, voor zover dat kan natuurlijk, met een 4" speakertje. Maar hij heeft ook een externe speaker output, dus je kunt er ook bijvoorbeeld een 12" kastje aanhangen.

NLF
5 oktober 2017, 13:58
Wat lul je nou.. bij hardrock spelen ze hard vanwege het pushen van de eindbuizen en niet vanwege het aantal decibel, Van Halen gebruikte daarom een variac en puur voor de tone en niet om lawaai te maken. Ik speel zelf met mijn versterker 3 kwart open maar speel zelf in ear en dat allemaal voor de tone. Of Eddie Van Halen hard of zacht speelt veranderd niets aan zn speelstijl hoor... wel de beleving maar dat is hier ook al een keer naar voren gebracht. Daarom misschien dat Punk hard spelen voor de beleving.
Je hoort mij niet zeggen dat er niet hard gespeeld wordt op de bühne maar niet om de reden wat jij hier noemt.
Je speelstijl zal wel anders zijn als je van een Vox AC30 naar een JCM800 zou gaan switchen maar niet vanwege het aantal decibel.

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/lemmy-dead-frontman-wanted-motorhead-to-be-so-loud-that-if-we-moved-in-next-door-your-lawn-would-die-a6789221.html


https://www.youtube.com/watch?v=5MDYagpt29c

Tupelo
5 oktober 2017, 21:23
Die Greta is een te gek ding, alleen die kleur !! :o
Maar verder, als preamp te gebruiken, als versterker voor je MP3 speler e.d. ?
Lekker verder gekeken.
Slim bedacht.
Zowaar GAS nu, ding om een middagje te proberen, en weer door te verkopen. :D

ateng
6 oktober 2017, 00:15
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/lemmy-dead-frontman-wanted-motorhead-to-be-so-loud-that-if-we-moved-in-next-door-your-lawn-would-die-a6789221.html


https://www.youtube.com/watch?v=5MDYagpt29c

Hahaha wat wou je hier mee zeggen... dat ze hier zo abnormaal hard spelen om de speelstijl, smaak of benadering?!! Gast ze spelen hier alleen maar om harder dan hard te zijn en verder niets dus wat is je punt.

Nogmaals, volume (meer decibel) heeft niks met smaak of speelstijl te maken maar met beleving... of je gehoor zijn naar de knoppen. Sound en karakter van een versterker heeft met smaak te maken en beïnvloed je speelstijl.

raabje
6 oktober 2017, 09:26
Ik heb begrepen dat hoog volume uit een cabinet, dat terugslaat op de gitaar, de tone beinvloed, meer trillingen o.i.d.? En je kan met feedback spelen. Gitaar, amp en speaker vormen dan 1 instrument.

Dat heb ik zelf nog nooit kunnen uitproberen, zal behoorlijk hoog volume zijn.

Terug naar TS, ik geloof echt dat een kleinere buizenamp met een goede 2 x 10 inch, of 1 x 12 inch cabinet, die thuis niet hard kan staan, met een analoog pedaal als een Bogner Bue of Red of een Catalinabread DLS het hoogst haalbare is wat tone betreft (voor thuis, met buren). Zeker ook beter dan een kleine buizenamp met een attenuator.

guitarkid2
6 oktober 2017, 11:58
Hahaha wat wou je hier mee zeggen... dat ze hier zo abnormaal hard spelen om de speelstijl, smaak of benadering?!! Gast ze spelen hier alleen maar om harder dan hard te zijn en verder niets dus wat is je punt.

Nogmaals, volume (meer decibel) heeft niks met smaak of speelstijl te maken maar met beleving... of je gehoor zijn naar de knoppen. Sound en karakter van een versterker heeft met smaak te maken en beïnvloed je speelstijl.

helemaal met je eens, zeker gezien het aantal metalbands die kempers en axefx gebruiken


Ik heb begrepen dat hoog volume uit een cabinet, dat terugslaat op de gitaar, de tone beinvloed, meer trillingen o.i.d.? En je kan met feedback spelen. Gitaar, amp en speaker vormen dan 1 instrument.
veel bands, oa gnr gebruiken, iso cabs

en in de studio zit je achter het glas en hoor je je amp via de monitoren bv ..MEtallllliccca

dus....

telerocker
6 oktober 2017, 17:22
https://www.youtube.com/watch?v=EeSrDjBugTI

raabje
6 oktober 2017, 18:46
Mooi ding die Bimbo voor 900 euro, alleen uit productie, en boutique, zal niet snel te vinden zijn?

telerocker
7 oktober 2017, 12:50
Mooi ding die Bimbo voor 900 euro, alleen uit productie, en boutique, zal niet snel te vinden zijn?

Er moet een aantal in Nederland zijn, want Maxguitar en Guitarking verkochten ze enkele jaren geleden. Er staat er eentje te koop in Brussel.

https://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/the-valve-bimbo-class-a-374651423.html

guitarkid2
7 oktober 2017, 14:25
https://www.youtube.com/watch?v=ToD7t0kPGzE

2 min 17

;)

denis.hermans
15 oktober 2017, 21:52
Even een andere benadering. Ik speel soms gitaar in een "gehorige flat" en soms in een vrijstaande woning.
Wat mij opvalt : als het stil moet zijn, verkies ik altijd een (semi-) hollow gitaar. Solid body gitaren voelen dan wat "doods" (bij gebrek aan een beter woord). Als het luider kan heb ik dat "probleem" niet. De sterkere vibratie van de semi(hollow) compenseert ahw het gebrek aan geluidsdruk.