PDA

View Full Version : Fender HSS en 5 standen schakelaar schema



alk
28 september 2017, 18:16
Ben hier bezig met een Yamaha pacifica 112v, daar ga ik Fender elementen inzetten.
Heb een Fender Shawbucker 1 gekocht, er komt een Fender vintage noiseless in het midden en de neck weet ik nog niet zeker maar zat aan een dimarzio area 61 te denken.
Mijn vraag is als ik de schakelaar op stand 2 zet brug/mid welk van de humbucker coil moet dan actief zijn? is dit de brug zijde of de mid zijde? de yamaha schakelt de mid zijde uit.
Maar heb fender schema's gezien dat de mid zijde actief is! wat is nu standaard voor een Fender HSS?
Kan de humbucker ook splitten in stand 1 als ik de tone knop uittrek!
En zag ook dat er ook push pull pots zijn met 500k humbucker stand en single coil stand 250k, is dit ook aan te raden? alvast vriendelijk dank voor de hulp!

telerocker
28 september 2017, 18:20
Midzijde.
Ja, 500k voor de humbucker en 250k voor de single coils is een ideale combi. De humbucker wordt niet zo niet te donker en de single coils niet te schel.

alk
28 september 2017, 20:16
Zag net op youtube een tekening waar de brugzijde werd aangegeven, je zou toch zeggen dat je de mid kant moet gebruiken om een s-s-s opstelling na te bootsen toch?

Tabula Rasa
28 september 2017, 20:21
Kant bij de brug zal schepper klinken. Is maar net wat je wilt en hoe de spoelen bedraad zijn.

gepost met Tapatrut.

alk
28 september 2017, 20:45
Wil toch het dichste komen bij een s-s-s daar is deze humbucker voor ontwikkeld.
En daarnaast een de humbucker gebruiken voor het zwaardere werk! dus het klassieke fender geluid gecombineerd met de humbucker!
https://www.youtube.com/watch?v=9u6Mewu4ah8 filmpje van het element in een fender

Erik de Perik
28 september 2017, 20:53
Ik heb het ook een paar keer in een strat-achtige gebouwd en toen steeds de brug zijde gekozen.

no 1 hops
29 september 2017, 09:26
hou er wel rekening mee dat omdat je nu verschillende merken pups combineert je het risico loopt ergens een heel dun geluid te krijgen omdat ze uit fase staan

Tabula Rasa
29 september 2017, 10:11
hou er wel rekening mee dat omdat je nu verschillende merken pups combineert je het risico loopt ergens een heel dun geluid te krijgen omdat ze uit fase staanZorg dat je buitenste spoelen de middelste aantrekken als je ze met de bovenkanten naar elkaar toe brengt. Begin en einde van de spoel kan je omdraaien door de twee aansluitdraden te verwisselen.

gepost met Tapatrut.

no 1 hops
29 september 2017, 10:19
Zorg dat je buitenste spoelen de middelste aantrekken als je ze met de bovenkanten naar elkaar toe brengt. Begin en einde van de spoel kan je omdraaien door de twee aansluitdraden te verwisselen.

gepost met Tapatrut.de kracht van dit forum, had zelf geen idee hoe je dit zou moeten uitzoeken voordat je de boel in elkaar zet.

Tabula Rasa
29 september 2017, 10:28
Zit het in een gitaar en je hebt geen los magneetje, maar wel een kompas je, dan geeft die ook de info die je wilt weten.

gepost met Tapatrut.

alk
29 september 2017, 13:09
Bedankt voor de tips! Ga pups wel effe merken voordat ik ze er uit haal! Dus de brugzijde element gebruiken als hij op stand 2 staat?

alk
29 september 2017, 19:43
Dit is een mooie uitleg over de polariteit van de coils! https://www.youtube.com/watch?v=9zUxlYu31PY