PDA

View Full Version : 18V (2x batterij) aansluiten op voeding



Jeroenvanhulsteijn
27 september 2017, 12:34
Ik heb nog een Ibanez FL301. Die werkt op 2x 9V batterijen. Kan ik die met van die adapterkabeltjes (aan de ene kant batterij clip, aan de andere kant gewone adapter aansluiting) op twee 9V uitgangen aansluiten van een voeding?

Of zijn er andere oplossingen zonder in het apparaat te moeten boren/solderen?

Dutch66
27 september 2017, 14:46
Nop, je hebt 2 x 9 volt in serie nodig dus 18 volt in totaal, als je (slechts) één batterij clip gebruikt
gaat het niet werken. Dit kan bij de FL301DX trouwens wel ...

Je zult zoiets als hieronder moeten creëren, (plaatje rechterkant uiteraard), of gewoon gaatje in de behuizing
boren en daar 2,1 mm DC (female) plugje in aanbrengen

http://www.fratermusic.com/wp-content/uploads/2009/10/18-volts.jpg

EDIT: ik lees (nu) dat je 2 x 9 volt uitgangen wil gaan gebruiken, deze moeten dan wel 'geïsoleerd' zijn,
en feitelijk op dezelfde manier aangesloten als op het bovenstaande plaatje. Gelukkig heb je hier wel
handige verloop kabeltjes voor klikkerdeklik (https://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_y_18_volt_cable.htm?ref=search_rslt_2+x +9+vdc+to+18+volt_207270_0)

Jeroenvanhulsteijn
28 september 2017, 06:03
Tnx. Duidelijk verhaal. Dat kabeltje had ik ook gezien bij Thomann. Ik ga eens kijken. Vroeger wel de 303dx en 303 en fl9 gehad. Maar in mijn herinnering klonken die niet zo waterig/liquid of hoe het dan ook wilt noemen. Mss toch ook maar weer eens naast elkaar vergelijken.

Dutch66
28 september 2017, 08:18
De meeste 301's hebben (inmiddels) wel een plugje gekregen, simpelweg omdat dat in combinatie met
zo'n 'in serie kabeltje' de meest handige oplossing is. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets vanuit een
vintage correct oogpunt o.i.d., een invloed op de waarde zou hebben.

Maar goed, een ander geschikt pedaaltje gewoon op 9 v is natuurlijk ook een optie!

Dirk_Hendrik
28 september 2017, 08:43
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets vanuit een
vintage correct oogpunt o.i.d., een invloed op de waarde zou hebben.

Er is aan geklooid. En dat heeft dus invloed op de waarde. Net als TB maken, een ledje toevoegen, "betere" of qua leeftijd onjuiste chips plaatsen, etc.

Dutch66
28 september 2017, 10:14
Er is aan geklooid. En dat heeft dus invloed op de waarde. Net als TB maken, een ledje toevoegen, "betere" of qua leeftijd onjuiste chips plaatsen, etc.

Persoonlijk vind ik het wel verschil maken of er major 'in geklooid' is (TB of anderszins), of dat uit puur praktische overwegingen, 2 batterijclipjes voor een dc plugje zijn vervangen, je wilt het pedaal immers ook gebruiken ...

Maar goed, het pedaal is dan idd niet meer 100% origineel, en waarschijnlijk onderschat ik de impact die dit op de waarde van het pedaal heeft, @ TS, niet doen dus.

Bovendien is er natuurlijk wel wat te creëren waardoor je de clipjes gewoon in tact laat, en het pedaal wel in combinatie met een voeding kunt gebruiken. Wel het batterijklepje goed bewaren, anders krijg je dat weer bij eventuele verkoop ...

Jeroenvanhulsteijn
28 september 2017, 12:51
Originele doosje heb ik ook nog. Ik was wel van plan het dingetje origineel te laten.

Batterij klepje heeft deze niet. Kwestie van bodemplaat eraf schroeven. Kan wel een kopie maken van PTFE plaat of iets dergelijks.

Ik zag trouwens dat ik de type nrs door elkaar haal. Ik heb dus zo één als op onderstaand plaatje. Dat is dus de FL303. Vroeger heb ik de FL301 en FL301DX en FL9 ook in bezit gehad.

https://images.reverb.com/image/upload/s--iQhM8d9S--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1499555539/ydkwcy2q8jncctshunu9.jpg

Tabula Rasa
28 september 2017, 12:55
Je kan toch twee female jacks nemen en twee van die batterij clips. Die sluit ie dan aan op twee 9v voedingen?


gepost met Tapatrut.

Dutch66
28 september 2017, 13:44
Ach kijk, de FL-303 met script logo, zo mogelijk nog lastiger om aan te komen, ik zou 'm inderdaad
maar zo laten! Leuke site (https://www.tonehome.de/ibanez/wide-box-series/fl-303-flanger/) met veel info over dergelijke trappers.

Dutch66
28 september 2017, 13:48
Je kan toch twee female jacks nemen en twee van die batterij clips. Die sluit ie dan aan op twee 9v voedingen?


gepost met Tapatrut.

Sterker nog, dat is de enige optie realiseer ik me nu, de batterij clipjes staan al in serie ...

Nou Jeroen, leuke flanger, leuk topic, maar vergeet mijn bijdrage maar weer gauw :seriousf:

Tabula Rasa
28 september 2017, 13:58
Yep, intern zullen beide clips in serie staan

gepost met Tapatrut.

Jeroenvanhulsteijn
29 september 2017, 09:30
Bedankt voor alle info! Ik ga van die batterij clipjes kopen en dan laat ik nog horen of het allemaal werkt.








Jullie schrijven echt tig keer zoveel berichten per jaar als ik :seriousf:

Tabula Rasa
29 september 2017, 09:47
Bedankt voor alle info! Ik ga van die batterij clipjes kopen en dan laat ik nog horen of het allemaal werkt.








Jullie schrijven echt tig keer zoveel berichten per jaar als ik :seriousf:Jouw percentage nuttige berichten ligt waarschijnlijk hoger. :-)

Let ff op een kleine valkuil waar ik eens de mist in gegaan ben. Batterij heeft een plus en een min, een rondje en een kroontje. Op je clip is dat dus precies andersom, waar de plus en de min uitkomen omdat je clip op clip klikt.

gepost met Tapatrut.

dml
29 september 2017, 16:56
Er is aan geklooid. En dat heeft dus invloed op de waarde. Net als TB maken, een ledje toevoegen, "betere" of qua leeftijd onjuiste chips plaatsen, etc.

Ook het toevoegen van een blauw ledje?

Tabula Rasa
29 september 2017, 17:02
Blauwe leds is altijd goed net als groene Hendrix-tape. Da's altijd een plus, vintage of niet.

gepost met Tapatrut.

Dirk_Hendrik
29 september 2017, 18:58
Kwestie van bodemplaat eraf schroeven. Kan wel een kopie maken van PTFE plaat of iets dergelijks.

18v adapter naar binnen voeren. Plek waar snoertje "klem" zit tussen cane en bodemplaat verstevigen met een stukje krimpkous of tussen 2 stukken plastic klemmen.Reepje ouwe pinpas of een bonuskaart oid. Originele bodemplaat er lichtvast op terugschoeven. En dan zul jij achterlijk hard moeten trappen voor je daar een draadbreuk in trapt ;-)

Jeroenvanhulsteijn
2 oktober 2017, 19:16
Nogmaals dank voor alle suggesties. Nu heb ik vroeger met taekwondo geleerd om hard te trappen, maar dat is alweer jaren geleden. Dus ik ga eens op zoek naar wat oude pasjes. Heb ook nog wel een stukje slagplaat materiaal liggen.

Er komt ook een AD99. Dus dan wordt m'n "vintage" bordje: Double Sound (met led) -> FL303 flanger -> AD99 Delay. Ik was eigenlijk aan het kijken voor een AD80, maar die zijn me te duur. EM5 leek me ook leuk maar zijn bijna niet te vinden. AD900 ook moeilijk te krijgen en ook wel weer vrij duur. AD99 goede verhalen over gehoord. Dus ben benieuwd.

Kabeltjes zijn ook onderweg.

Mn moderne bordje wordt dan George Dennis Pro Phaser -> VL Effects OD one big block -> Siegmund Double tube -> Pigtronix Echolution 2 Filter pro. Of mss zet ik de Echolution voor de VL.

Over een paar weken in ieder geval weer lekker knutselen.

Jeroenvanhulsteijn
7 november 2017, 21:01
Toch nog even een vraag.

Kan ik, indien ik een 18v adapter gebruik op één van de batterij clips, bij de andere clip de - en + met elkaar doorverbinden?

Ik heb nu een multivoeding en dat zou me een aansluiting schelen als ik 1x 18v gebruik in plaats van 2x 9v.

De multivoeding is een Proel PPS62R. Ik kan er verder niks over vinden, maar je kan de voltages instellen (trapsgewijs van 4,5 tot 18v) en de polariteit. Leek me wel handig. Het is alleen een nogal zwaar 19" ding.
Hij zou de volgende dingen moeten gaan voeden: TL5->FZ5->Double sound v2->AD99->FL303 (in deze komen de pedalen waarschijnlijk te staan).

Erik de Perik
7 november 2017, 21:48
1 x18 volt hetzelfde als 2 x 9 als je het op één apparaat gebruikt.

Dutch66
8 november 2017, 09:01
Toch nog even een vraag.

Kan ik, indien ik een 18v adapter gebruik op één van de batterij clips, bij de andere clip de - en + met elkaar doorverbinden?

Ik heb nu een multivoeding en dat zou me een aansluiting schelen als ik 1x 18v gebruik in plaats van 2x 9v.

De multivoeding is een Proel PPS62R. Ik kan er verder niks over vinden, maar je kan de voltages instellen (trapsgewijs van 4,5 tot 18v) en de polariteit. Leek me wel handig. Het is alleen een nogal zwaar 19" ding.
Hij zou de volgende dingen moeten gaan voeden: TL5->FZ5->Double sound v2->AD99->FL303 (in deze komen de pedalen waarschijnlijk te staan).

Yep, bij het losse clipje verbindt je de + en -, stukje krimpkous er overheen, en daarmee kun je een van de batterij clipjes van de FL 303 'doorverbinden'. De andere is nu geschikt voor 18v, maar (zoals gezegd) pas
even op met de polariteit, want deze zit precies contra t.o.v. een batterij.

En de Proel ..., weet je het zeker?, voor ieder pedaal zul je dan een voedingslijn naar je board
moeten aanleggen ...
Dat enorme apparaat 'ergens' op of onder je board lijkt me niet echt een handige optie.
Ik heb even vluchtig gekeken, maar 1 Ampère per uitgang is ook wel een beetje overkill imo.