PDA

View Full Version : Welke soorten effecten gebruiken jullie in je rig?



Rogueny
21 september 2017, 00:11
Ik ben toch wel benieuwd in welke mate jullie allemaal gebruik maken van pedaal effecten. Persoonlijk gebruik ik eigenlijk enkel een delay en een reverb van een Boss ME-70 om de versterker minder droog te laten klinken. Maar verder haal ik al het geluid uit de versterker zelf. Het OD/DS pedaal klinkt bij deze Boss nou dan ook niet echt denderend. Geluid is prima, maar de buizen van de versterker zelf klinken gewoon veel meer open, waardoor ik mezelf er continu op betrap om al het geluid uit de Egnater te halen.

Maar afijn, ik dwaal af. Maken jullie veel gebruik van pedalen? Waarom wel/niet? En welke is voor jullie een echte must-have?

grtzz,,

Tobiasopdenbrouw
21 september 2017, 07:14
Ik gebruik (coverband):

Tuner
Fuzz (triangle muff)
Wah (Crybaby mini)
Overdrive/distortion (guv'nor ii)
Delay (flashback x4l
Boost (spark)

Waarom? Omdat onze covers all over the place zijn qua sound en effects , en ik niet altijd over eigen amp speel, en dus de amp clean wil zetten met toch voorspelbaar ruig - dus uit mijn eigen doosjes.

Tuner onmisbaar, boost onmisbaar. Rest hangt in theorie van de set af, maar toch meestal gewenst dus zit er altijd op.

Big E
21 september 2017, 09:19
Same here. Rockcovers. 90% van mijn geluid komt uit de twee kanalen van mij versterker, aangevuld met een boorstpedaal voor solo's. Verder is er nog een boostpedaal voor 'meer' en de volumeknop van mijn gitaar voor 'minder'. Een flanger, een reverb en twee delays (allen subtiel) leuken het geheel op maar zijn niet essentieel. En een stemapparaat ja, want ik speel op gibson les pauls en als die krengen langer dan één nummer in tune blijven is het al veel.

edje kadetje
21 september 2017, 11:34
Zo dat is een vraag: welk effect gebruik ik niet, kun je beter vragen.

Ik gebruik of een oude GP100 van Roland en daarvan gebruik ik, de compressor, de preamp, eq, flanger, phaser, chorus, delay, reverb.
En dan heb ik voor de fun een pedaalboardje als backup. Daarop: een compressor, sd 1, tubescreamer, ds 1, us dream, ultimate drive van HB. Een digitech autowah, dan de american sound (als preamp, altijd clean) octaver, tremolo, flanger, chorus, een rp55 voor delays en reverbs (een een aantal standjes clean boost).

Waarom?
Gewoon omdat het kan.
Ik houd van allerlei subtiele verschillen in drive en ik heb geen zin om tussendoor te gaan draaien aan knoppen, dus de vijf overdrives hebben allemaal hun eigen functie in drive en boost (en worden ook nog gestacked voor een oneindig palet aan combinatiemogelijkheden).
Ik speel veel Pink Floyd nummers en daarvoor is ook nogal wat nodig aan sounds.

Brad
21 september 2017, 12:04
Van de Boss Me-5 gebruik alle effecten. dus compressie, distortion, twee soorten overdrive, EQ, chorus, flanger, delay en reverb. In de loop heb ik meestal een Boss Metal zone, een Boss PH3 phaser, en momenteel een Boss DF-2 feedbacker distortion.
Ook gebruik ik altijd een Boss AC-3 acoustic simulator.
Verder gevruik ik bij opnames een Boss CE-3 chorus, een Beheringer chorus, en een Behringer distortion feedbacker.

Daar komt binnenkort een Digitech B-stock Whammy 5 bij. Ik ga mijn EHX octaver toch maar inruilen tegen dat ding. Lekker diven zonder aan een tremolo te hoeven rukken, een 12 string gitaar simuleren en bassen op 008 snaren natuurlijk.

MarkS
21 september 2017, 12:44
Verkeerde rubriek

Thiez
21 september 2017, 12:46
heel lang heb ik gespeeld met enkel een Wahwah en tuner op mijn 'pedalboard'. Tegenwoordig is daar een MXR flanger aan toegevoegd die ik incidenteel een keer gebruik.

Pepe
21 september 2017, 12:50
Verkeerde rubriek

Goeie naam voor een pedaal. Eentje die je scherp houd!

barno
21 september 2017, 13:03
ik ben sinds kort terug bij af. Vroeger altijd enkel tuner en TS. nu enkele jaartjes zitten kloten met wat meer maar ik ga er slechter van spelen (maw, niet echt goed in het gebruik van effecten), dus nu terug naar de eenvoud. beetje opluchting toch. Het occasionele gemis van een delaytje ofzo wordt ruimschoots gecompenseerd door het comfort van niet te moeten bezig zijn met mijn voeten.

Mr.Fingers
21 september 2017, 13:08
Ik gebruik geen effecten. Direct van gitaar naar amp (die wel onboard reverb & tremolo heeft, die wel gebruikt worden).

Braml
21 september 2017, 13:17
Ik gebruik een crybaby wah voor het wah effect (duh), en verder een zoom ms-100bt multieffect om overige effecten te gebruiken. Deze gebruik ik niet vaak, en ik gebruik er live alleen soms een chorus van, een snel ingestelde vibe, een phaser, en een delay. Chorus en Delay zijn daarvan alleen echt must haves (daar heb ik ook losse pedalen voor). Thuis vind ik het wel leuk om met wat meer rare effecten te knoeien zoals de random filter (obi wah van Throw away your television van RHCP). Ik vind het wel leuk om mn sound interessant te houden door er af en toe eens een effect overheen te gooien, ik ben ook geen meestergitarist dus moet ik soms iets anders verzinnen haha.

Effecten noem ik het niet echt, maar verder gebruik ik vooral een Boss DS-2 voor mn distortion, een Fulltone OCD voor wat overdrive, en een Maxon OD-808 voor een boost.

Brad
21 september 2017, 13:36
Ik gebruik geen effecten. Direct van gitaar naar amp (die wel onboard reverb & tremolo heeft, die wel gebruikt worden).

Dan gebruik je toch wel een paar effecten dus. Oversturing, EQ, eventueel de natuurlijke compressie van de amp, tremolo en reverb. Je kunt je afvragen of je dan nog wel van direct van gitaar naar amp kunt spreken.

Kim Wilson
21 september 2017, 13:40
Ik heb niet zoveel effecten. Drie drives (Boss BD-2, Fulltone OCD, Brunetti Mercury Box), een booster (Flowerbooster), een delay (Carl Martin Red Repeat) en de onboard reverb op mijn Fender amp, maar die staat meest van de tijd bijna dicht. En de tremolo op de amp werkt momenteel niet heel goed.

De Boss BD-2 Bluesdriver is mijn eerste pedaal, en heeft nagenoeg altijd in de keten gezeten. Heerlijke bluesy lo-fi overdrive voor net dat randje.
De OCD is een wat modernere drive, is wat strakker en helderder.
De Mercury Box is een hele fijne leadsound. Veel compressie, heel smooth in de gain, dus echt zo'n hele fijne zingende solo-drive die zo lekker blijft hangen.

De Flowerbooster is een zelfbouwding van Newtone, een kloon van de Super Hardon. Mijn eerste projectje, en een heel erg fijn pedaaltje. Naast een boost maakt ie het geluid ook een stukje mooier, alsof je wat 'saturatie' toevoegt. Het geluid komt tot leven. Niet heel obvious, maar tijdens het spelen viel het me op dat het met boost aan toch wel heel fijn klonk.

Delay heb ik mee moeten leren spelen, lange tijd een haat-liefdeverhouding mee gehad. Mijn eerste was een Boss DD-6, daar kon ik niks mee. Daarna na lange tijd een T-rex Reptile gehad. Erg fijne delay, maar door de modulatiefunctie een beetje te uitgebreid of zo. Nu heb ik dus de Carl Martin Red Repeat, en die is wel heel fijn. Heeft alleen delay, maar die kun je wel met vier knoppen helemaal instellen. Vooral de toonknop is een uitkomst, want door de echo's iets donkerder in te stellen krijg je een heel natuurlijke echo. Hoorbaar zonder opdringerig te worden. Waar ik bij de DD-6 dus wel heel erg last van had.

Little Jay
21 september 2017, 15:42
Als ik jazz speel (standards, bebop) gebruik ik een gitaar, een kabel en een versterker.

In mijn band begin ik meer en meer effecten te gebruiken. Momenteel zit dit om mijn board:

- wah wah (voor funky slagjes en om lekker te kunnen 'screamen' in solo's met overdrive)
- compressor (staat vrij vaak aan, om buizenversterker nog vetter te laten klinken)
- overdrive (geen metal drive, randje dat heftiger wordt naarmate je harder aanslaat)
- octaver (te gek effect voor cleane jazzy solo's of in combi met wat drive en chorus op 'leslie-stand')
- EH Freeze (om gebrek aan toetsenist te compenseren)
- EQ (om het mid een beetje te boosten voor solo's)
- delay (niet als The Edge, maar gewoon als ruimtelijk effect om de boel wat groter te maken)
- chorus (op maximale rate, voor een Leslie-imitatie. Of instant Scofield met wat drive)
- phaser (voor de 70ies vibe in slagpartijen)

IL76
21 september 2017, 16:19
Ik speel met...

Vòòr de versterker (Mesa Roadster):
-Wah

In de loop:
-Delay
-Chorus

Ben nog zoekende naar een EQ en flanger/phaser.

Mijn band speelt nauwelijks covers en àls we ze spelen (voor de lol) zijn de liedjes verbouwd naar onze stijl. Taylor Swift en ABBA hebben nog nooit zo zwaar geklonken.
Ik hoef iig geen gitaristen te emuleren qua geluid. :)

ateng
21 september 2017, 16:47
In mn rack:
- Line 6 ModPro (gebruik alleen de Tri-Chorus)
- Boss GX700 (compressor, reverb en volume swell)
- Yamaha SPX90 (detune)
- Roland SDE 330 delay
- pedaltray met daarin Line 6 DL-4 (Tape echo), Arion SCH-1 (leslie) en Red Snapper (als boost)

Wanneer ik klein speel met een 1x12 versterkertje
- Ibanez SD9 Sonic Distortion
- Ibanez TS9 Tube Screamer
- Ibanez DL-5 Digital Delay
- Arion SCH-1 Chorus
- Boss GE-7 Equalizer

Mijn rack is echt een all round rig met lekkere '80 sounds erin en mijn pedalboard is heel basic voor blues/rock.

telerocker
21 september 2017, 17:09
Ik heb een hoop zooi, maar ik neem steeds minder mee. Laatst een optreden gedaan met alleen wah, od en een analoge delay.

Midwolda
21 september 2017, 17:24
Tuner, overdrive (TS5) en delay (DL5) als eeuwige basis.

En soms even een multi-effect om lekker te freaken met allerlei onmogelijke geluiden.

D3nnis
21 september 2017, 18:40
Als ik met mijn 19" set speel gebruik ik, naast 4 kanalen van de preamp, af en toe compressie (voor funky clean, en bij leads doe ik iets compressie erbij), chorus, delay, tremolo, phaser, harmonising (bij bepaalde nummers) en shimmer-zooi.
Echter, de laatste tijd speel ik veel met een 4-kanaals top, met wah, chorus en delay, en dan mis ik al die andere effecten eigenlijk niet.

Thuis spelen doe ik nagenoeg effectloos (zonder effecten, maar ook weinig effectief eigenlijk :D )

pim raaijmakers
21 september 2017, 22:00
ik gebruik eigenlijk niets dat een zelfgebouwde plank met een p90 en een multitone van koch. sinds deze amp gebruik ik niets anders meer.

Brum
22 september 2017, 06:46
Dan gebruik je toch wel een paar effecten dus. Oversturing, EQ, eventueel de natuurlijke compressie van de amp, tremolo en reverb. Je kunt je afvragen of je dan nog wel van direct van gitaar naar amp kunt spreken.

Echt... Dit soort opmerkingen he... Man, man, man...:stop:

NLF
22 september 2017, 11:27
Meestal helemaal niks behalve (soms) een Kool & Elfring booster om mijn fender gitaren een tikje meer te laten bijten.

Verder heb ik een paar (hele goede) pedalen die ik af en toe eens aansluit (meestal niet meer dan 1 tegelijk): een wah, een tremolo, een phaser en een chorus/flanger. Ik zoek eigenlijk nog een fuzz (geen haast, komt wel).

Reverb en delay heb ik momenteel niet (mijn Dual Showman heeft reverb, mijn andere amps niet). Zoek nog een keer een Fender Reverb Tank en een Fulltone tube tape echo maar kost allemaal veel geld. Bovendien voor mij niet echt nodig.

Eigenlijk speel ik hoofdzakelijk zonder effecten dus gewoon rechtstreeks de amp in (gewoon 1 kanaal). Dus ben nogal basic: gitaar / amp / speaker is voor mij waar het om draait. Soms sluit ik twee amps aan. Wet/dry vind ik af en toe wel leuk om mee te experimenteren.

Tabula Rasa
22 september 2017, 11:30
Een holy grail nano sowieso en meestal een soort van les lius / elektra-achtig bouwsel voor een Fender-achtige crunch

gepost met Tapatrut.

MarkS
22 september 2017, 11:38
In mijn "daddy"-rack gebruik ik een Wah vooraan, een TS in de eerste loop van mijn switcher, een GSP2101 als mfx na mijn preamps (tevens soms met de preamps van de GSP2101 zelf), een Replifex en een Intellifex (laatste gebruik ik echter bijna niet).
Vrijwel alle beschikbare effecten uit de units komen wel een keer voorbij.
In mijn grab 'n go "baby"-rack gebruik ik een 2e GSP2101 zowel als preamp als mfx.

guitarkid2
22 september 2017, 12:42
Toen(vroegah) ik nog een gigrig "nodig" had, een boss os 2 into een fender supertwin(no galm)

nu als ouwe huiskamer rocker..............................pfffffffffff

guitarkid
22 september 2017, 13:49
Niet veel: een Z-vex SHO-clone voor een Blackstar HT-Dual en dan naar het cleane kanaal van de amp. Sinds kort een Fender Blues Deluxe i.p.v. de vertrouwde Peavey Delta Blues. En verder een TC-delay in de loop.
Er zitten wel meer pedalen in mijn bak, maar die gebruik ik zelden.

Gr. GuitarKid (de enige échte!!!!) ;)

Pepe
22 september 2017, 14:22
Ik denk dat wanneer ik het woord RIG in mijn band laat vallen ik meewarig wordt aangekeken.
Pepe's Rig.
Bekt wel goed trouwens.

guitarkid2
22 september 2017, 14:48
ach ja
das ook de reden dat ik besloten heb om het voortaan zonder bandleden te doen
tenzij brad wil drummen in MIJN band

miyaru
22 september 2017, 16:45
Even voorop gesteld dat ik niet optreed, heb ik wel een uitgebreide plank: Korg Pitchblack, Dunlop Wah, Okko Diablo Gain+, Way Huge Fat Sandwich, Dunlop Hendix Univibe, EHX Nano Small Stone en Neo Clone, Digitech Ventura Vibe, EHX Memory Boy en een EHX Holy Grail. Dit alles staat op een Pedaltrain Novo 32 en is geschakeld via een switcher / Looper van Harley Benton...... Dit alles voed mijn '73 SF Fender Champ.

Jeroenvanhulsteijn
22 september 2017, 20:45
bord.1; fuzz/wah-flanger-delay en dat gaat naar bord 2; phaser/vol-distortion-preamp-delay

zoiets moet het gaan worden. Bord 2 heb ik compleet. Bord 1 nog niet.

De flanger gebruik ik meer voor chorus- en leslie-achtige geluiden. De phaser gebruik ik voor leslie- en autowah achtige geluiden. De delay op bord 1 zal gebruikt worden voor slapback delay. De delay op bord voor wat langere delays.
De fuzz en distortion worden gebruikt om herrie mee te maken.

Als het zacht moet gaat dit over een ZT Amps lunchbox acoustic. Als het wat harder kan, dan hang ik er een 1x12" cab aan (Harry Kolbe single twelve met EV speaker).

Maar eerlijk gezegd neem ik gemiddeld 1x per maand de moeite om alles aan te sluiten en pak ik verder de akoestische gitaar.

Brad
22 september 2017, 22:33
Echt... Dit soort opmerkingen he... Man, man, man...:stop:

Dat kun je wel zeggen maar iemand die een Boogie heeft met alles erop en eraan en op neerbuigende toon praat over die gast met zijn effecten waslijst beseft niet dat hij vaak van dezelfde ''effecten'' gebruik maakt.

Hij (de man met de effecten waslijst) gebruikt een overdrive pedaal, een distortion pedaal, een EQ pedaal, een reverb pedaal en een compressor. Ik plug mijn gitaar gewoon rechtstreeks in mijn boogie. Nou al die effecten zitten feitelijk in die Boogie.

ateng
23 september 2017, 10:16
Nou al die effecten zitten feitelijk in die Boogie.

Maar niet te veranderen van positie in de fx keten ;) Denk ook niet dat jij de mate van compressie kan instellen of überhaupt uitzetten.

ateng
23 september 2017, 10:27
Even voorop gesteld dat ik niet optreed, heb ik wel een uitgebreide plank: Korg Pitchblack, Dunlop Wah, Okko Diablo Gain+, Way Huge Fat Sandwich, Dunlop Hendix Univibe, EHX Nano Small Stone en Neo Clone, Digitech Ventura Vibe, EHX Memory Boy en een EHX Holy Grail. Dit alles staat op een Pedaltrain Novo 32 en is geschakeld via een switcher / Looper van Harley Benton...... Dit alles voed mijn '73 SF Fender Champ.

Zo'n pedalboard en niet optreden?! Wow! :)

Dutch66
23 september 2017, 11:06
Ik plug mijn gitaar gewoon rechtstreeks in mijn boogie.

http://1.bp.blogspot.com/-d9m-4XcBNLE/VhJmR_UCU-I/AAAAAAAAFc4/5CMWfEjMK5s/s1600/pinokkio.jpg

Brad
23 september 2017, 12:44
http://1.bp.blogspot.com/-d9m-4XcBNLE/VhJmR_UCU-I/AAAAAAAAFc4/5CMWfEjMK5s/s1600/pinokkio.jpg


Je snapt wel dat ik niet degene ben die zijn gitaar rechtstreeks in zijn versterker plugt maar even een dergelijk iemand citeerde? En die gasten die dat zeggen liegen niet maar zijn bloedserieus en spreken doorgaans de waarheid.


Maar niet te veranderen van positie in de fx keten Denk ook niet dat jij de mate van compressie kan instellen of überhaupt uitzetten.
Natuurlijk heb je minder mogelijkheden wat dat betreft. Ik wil zeggen dat de basisgeluiden die een effect gebruiker gebruikt in wezen niet zoveel verschillen van het geluid dat iemand gebruikt die zijn gitaar rechtstreeks in de versterker plugt.

Een beetje compressie, overdrive, EQ, delay of galm. Precies wat een figuur gebruikt wanneer hij rechtstreeks in de versterker plugt, het scheurkanaal van de versterker gebruikt en de galm wat open heeft staan.

Ik ben wel een fervente effect gebruiker, dat is veel praktischer,flexibeler en je hebt veel meer klankmogeljkheden.

miyaru
23 september 2017, 20:09
@Ateng: ik speel redelijk veel thuis, en heb ook een homestudio(otje). Voor verschillende muziekstijlen komt dit board goed van pas met opnames...... LOL. Ik ben niet echt goed met gitaar - ben eigenlijk bassist maar vind het onwijs gaaf te pielen met fx pedalen met gitaar. Met mijn bas gebruik ik een beetje compressie van mijn Eden WT-300 amp, en als ik zin heb soms een Bassdriver DI van Sansamp ertussen. Eigenlijk vind ik zoveel instrumenten gaaf, heb ook een paar synthezisers om mee te rommelen.

Met gitaar kwam ik wel eens op het podium met de workshops van Ruben Hoeke waar ik 4 keer aan heb meegedaan. Aan het einde van het seizoen hadden we altijd 4 of 5 presentaties voor publiek, was erg leuk!

Nu heb ik daar geen tijd meer voor omdat ik ook een muziekprogramma presenteer voor de lokale omroep van de Zaanstreek. Dat neemt ook tijd in beslag, maar is ook tof om te doen!

Vandaar het uitgebreide board, en de reden van niet veel meer op het podium staan......

MarkS
24 september 2017, 01:36
Zo'n pedalboard en niet optreden?! Wow! :)

ik had ook een giga-board en heb nu een flink rack en ik ben ook maar een nederig thuistokkelaartje….

YannickH
24 september 2017, 09:08
- Een tuner: stemmen natuurlijk maar ook om de hele boel te muten.
- Een digitech droptune: wij spelen in 2 tunings, drop C en drop B. Met de digitech droptune verander ik mijn drop C gitaar naar drop B. Dus kan ik met 1 gitaar de hele set spelen.
- wahwah: niet voor solo's maar meer voor rifjes op te vormen. Wij spelen 90's numetal.(korn, coal chamber, deftones...)
- overdrive: om mijn amps net dat beetje meer te geven. Mijn amps zijn nogal droog.
- chorus ensambler: alle settings op max. Als ik deze aanzet klinkt het niet meer als een gitaar. Gebruik ik voor een "spooky" effect te krijgen.
- delay: thuis gebruik ik die voor solo's maar met de groep gebruik ik deze meer voor op het einde van een nummer de laatste nooit de laten doorgaan zodat het niet meteen stil is.
- noisegate: deze kan je niet missen bij heavy music!

D3nnis
24 september 2017, 09:23
- noisegate: deze kan je niet missen bij heavy music!

Ik vind dat dat nogal afhangt van de versterker die je gebruikt.
Mijn ene amp is heel stil, terwijl andere amps behoorlijk wat ongewenste ruis produceren, zeker bij gestapelde drives en boost.

YannickH
24 september 2017, 13:44
randall rh100, marshall jcm2000, ENGL powerball II, mesa dual rectifier 2004, VHT pittbull classic, orange jim root terror, orange dark terror, orange CR120, ceriatone yeti100, mesa dual rectifier 1998... geen enkele heb ik zonder een noisegate kunnen gebruiken.
overdrivepedaal gebruik ik geen gain op. dus eigenlijk enkel als cleanboost en de gain op mijn amps gebruikte ik max op standje 6

ik wist zelfs niet dat er amps waren die je voor metal kan gebruiken die stil zijn :o

D3nnis
24 september 2017, 14:41
Ik weet ook niet, mijn mesa roadster is de stilste amp die ik heb en heb gehad. Geen idee waarom die wel stil is en sommige (veel) anderen niet (mijn soldano ruist nogal op stand oorlog, mijn triamp mk2 was ook behoorlijk stil, mijn ervaringen met engl, koch en orange zijn ook niet stil, de Rover preamp heeft ook wel wat ruis)
Niet dat je niks hoort bij de mesa, maar live in ieder geval niet merkbaar (zolang je gitaar maar uit de buurt van de trafo blijft).
Het verbaast me dan ook dat jouw dual rectifier wel veel herrie maakt, dus óf ik ben niet kritisch / wel doof, óf zelfs tussen versterkers die zowat hetzelfde zijn zit toch veel verschil.

ateng
24 september 2017, 15:28
Maar over het algemeen is een noisegate wel een must bij highgain versterkers dat geloof ik graag.

En gitaar uit de buurt van de trafo? Kan me niet voorstellen dat iemand zo dicht op een versterker zit of staat tijdens optreden of wat dan ook. Ga ervan uit dat je de trafo bedoelt in je versterker toch ;)

ateng
24 september 2017, 15:31
ik had ook een giga-board en heb nu een flink rack en ik ben ook maar een nederig thuistokkelaartje….

Zo zonde... net als dat je een Ferrari in je garage heb staan maar nooit ermee op de weg ga.

Maar tis en blijft een leuke hobby :)

Brad
24 september 2017, 15:55
Thuis kun je ook lekkere concerten geven hoor. Gisteren nog met kant 1 van The Wall meegespeeld en daarna kwamen The Babys aan de beurt. Ook dan is het lekker om een goede veelzijdige rig te hebben staan voor de verschillende sounds.

ateng
24 september 2017, 16:04
Zucht.....

Tabula Rasa
24 september 2017, 16:05
Tsja, een tiny terror met een ME-50 en een metalzone.

gepost met Tapatrut.

Brad
24 september 2017, 16:11
Nee een ME-5 en een Mico terror en een Micro dark. Aangevuld met diverse pedalen zoals de Metal zone, DF-2, PH-3, Ac-3, Whammy 5. Die Orange topjes klinken op niet al te hoog volume beter dan veel duurdere versterkers. Dat zijn schelle snerpende bakken in vergelijking met die Orange hybride topjes.

Die Micro terror en Micro dark zijn voor fijnproevers.

Brum
24 september 2017, 16:38
Ja Brad... Je hebt helemaal gelijk jong...

Brad
24 september 2017, 16:42
Meneer voor jou.

Brum
24 september 2017, 16:44
Je hebt helemaal gelijk Brad...

Tabula Rasa
24 september 2017, 16:54
Die Micro terror en Micro dark zijn voor fijnproevers.

Weinig fijnproevers hier op het forum.


gepost met Tapatrut.

MarkS
24 september 2017, 17:04
Zo zonde... net als dat je een Ferrari in je garage heb staan maar nooit ermee op de weg ga.

Maar tis en blijft een leuke hobby :)
Lack of time and talent.
Maar net als Miyaru vind ik het heerlijk om met sounds te kloten.

YannickH
24 september 2017, 18:38
Ik weet ook niet, mijn mesa roadster is de stilste amp die ik heb en heb gehad. Geen idee waarom die wel stil is en sommige (veel) anderen niet (mijn soldano ruist nogal op stand oorlog, mijn triamp mk2 was ook behoorlijk stil, mijn ervaringen met engl, koch en orange zijn ook niet stil, de Rover preamp heeft ook wel wat ruis)
Niet dat je niks hoort bij de mesa, maar live in ieder geval niet merkbaar (zolang je gitaar maar uit de buurt van de trafo blijft).
Het verbaast me dan ook dat jouw dual rectifier wel veel herrie maakt, dus óf ik ben niet kritisch / wel doof, óf zelfs tussen versterkers die zowat hetzelfde zijn zit toch veel verschil.

mijn recto is stiller dan de yeti maar voor mij moet hij echt STIL zijn! dus ik zal wel gewoon te veeleisend zijn :p

D3nnis
24 september 2017, 19:03
Té veeleisend in ieder geval nooit :D

Welke noisegate gebruik je?

Brum
24 september 2017, 19:24
Ik ben ook een high gain junk, maar gebruik m'n noisegate nooit echt voor ruis en dat soort bijgeluiden, maar meer voor de ongecontroleerde feedback. Dat geruis hoor je toch niet bij een flinke uithaal en goed rammelende band.:)

YannickH
24 september 2017, 20:38
Té veeleisend in ieder geval nooit :D

Welke noisegate gebruik je?

ik gebruik een oude boss ns2 die ik 10 jaar geleden gekocht heb. werkt super.
ik gebruik niet de loop van de pedaal maar gewoon in en out op het einde van mijn pedalbord

Midwolda
24 september 2017, 20:49
Tsja, een tiny terror met een ME-50 en een metalzone.

gepost met Tapatrut.

Dat was ik, met een ME-50... rechtstreeks naar een setje Behringer aktieve monitorretjes. :D
Maar da's de set in de woonkamer, effe lekker snel aanzetten + aan de knoppen draaien = hop geluid.
Kost maar één boekenplankje ruimte en alle mogelijke effecten zijn direct onder handbereik.
Op de muziekkamer gaat een Ibanez PUE-5 stereo uit naar een oude Champ & VibroChamp.
En daar staat nog wel wat meer leuks.

Tabula Rasa
24 september 2017, 20:58
Dat was ik, met een ME-50... rechtstreeks naar een setje Behringer aktieve monitorretjes. :D
Maar da's de set in de woonkamer, effe lekker snel aanzetten + aan de knoppen draaien = hop geluid.
Op de muziekkamer gaat een Ibanez PUE-5 in stereo naar een oude Champ & VibroChamp.Het is je vergeven.

Trouwens....Ik maakte een foutje. Het schijnt de me-5 te zijn die zo gruwelijk subliem is niet de me-50.

gepost met Tapatrut.

Brad
24 september 2017, 21:01
Och jee nu is het ineens niet meer een inferieur apparaat die ME-50. Wonderlijk.:soinnocent:

Tabula Rasa
24 september 2017, 21:08
Nee, de me-5 moet geweldig zijn volgens jou, niet de me-50. Die was toch beduidend minder goed?

gepost met Tapatrut.

Brad
24 september 2017, 21:12
Jij zou de spullen die je zelf gebruikt nog afkraken als het je uitkomt.

Midwolda
24 september 2017, 21:15
Een ME-50 is qua geluid ook naatje.
Al die goedkope dingen zijn meuk.
Ze zijn alleen retehandig, daarom.

Tabula Rasa
24 september 2017, 21:18
Jij zou de spullen die je zelf gebruikt nog afkraken als het je uitkomt.Ik heb zelf een van de twee gehad. De blauwe met 3 footswitches en expressiepedaal. Volgens mij de me-50. Was redelijk ruk.
Heb dus recht van spreken.

gepost met Tapatrut.

telerocker
24 september 2017, 23:48
Ik heb zelf een van de twee gehad. De blauwe met 3 footswitches en expressiepedaal. Volgens mij de me-50. Was redelijk ruk.
Heb dus recht van spreken.

gepost met Tapatrut.

In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik er ooit een gekocht. Een gebruikte, dat wel. De sounds vond ik nogal matig dus die ging meteen weer de deur uit.

Pepe
25 september 2017, 09:44
Nou is Boss een merk wat ik doorgaans mijd maar niet omdat het slecht is, het is simpelweg niet het geluid wat ik wil horen.
Dat is toch iets wat altijd door mijn hoofd schiet bij het Boss afkraken, het pedaal is niet verkeerd, de gebruiker is verkeerd.

Boss is kwa attitude altijd een beetje blijven hangen in de technische strakke 8o's met hun Dolly Dots kleurtjes zoals EHX altijd iets van wacky experiment 70s over zich heen heeft. Je kan min of meer wel weten wat je in huis haalt zou je zeggen.

Onkelpazuzu
25 september 2017, 09:48
Back on topic:

Ik gebruik, in volgorde van gitaar richting amp:

phaser (Ibanez)
overdrive (Tube Screamer)
distortion (op dit moment: Blackstar HT Dual)
chorus (Boss)
delay (Boss)
reverb (Boss)
volumepedaal (merkloos volgens mij)

Onmisbaar vind ik ze uiteindelijk allemaal, ik heb ze immers niet voor niets op mijn pedalboard zitten. :-) De Tube Screamer staat bijna altijd aan, met alleen een klein beetje 'drive' erin. De reverb staat meestal ook wel aan, al is het maar om een heel klein beetje ruimtelijkheid aan het geluid toe te voegen.

Ik speel alleen thuis en soms met een vriend in een oefenruimte. Dus voor mijn doeleinden is deze 'rig' meer dan voldoende.

haakman123
25 september 2017, 14:05
Wat is die Brad toch een fijne meneer..

Op dit moment op het bord:

-Tuner(duh. TC Polytune, want vind ik fijn)
-Compressor(EHX Black Finger, bij mn Strat bijna altijd aan om de sound dikker te maken)
-Octaaf fuzz(MXR Hendrix Octavio, voor als het ruig, vuig en monofonisch moet zijn)
-Drive(EHX Soul Food, voor, ehm, drive)
-Boost(MXR Micro Amp, om het voor een solo of melodie allemaal wat te boosten)
-Vibe(EHX Good Vibes, voor als we Breathe van Pink Floyd coveren of ik zin heb in wat Vibeeee)
-Tremolo(Supro Tremolo, voor de pre-amp omdat deze niet lekker werkt in de loop, en hij geeft ook een lekkere drive voor de preamp(geeft echt een beetje Supro soundje))

Pre-amp van m'n Blackstar HT-40

-Chorus(EHX Small Clone, voor een beetje een leslie soundje)
-Delay(EHX Deluxe Memory Boy, in eigen nummers bijna altijd aan)

Power amp van Blackstar met een klein beetje reverb, maar dat ligt aan de ruimte

Brad
25 september 2017, 16:05
Nou is Boss een merk wat ik doorgaans mijd maar niet omdat het slecht is, het is simpelweg niet het geluid wat ik wil horen.
Dat is toch iets wat altijd door mijn hoofd schiet bij het Boss afkraken, het pedaal is niet verkeerd, de gebruiker is verkeerd.

Boss is kwa attitude altijd een beetje blijven hangen in de technische strakke 8o's met hun Dolly Dots kleurtjes zoals EHX altijd iets van wacky experiment 70s over zich heen heeft. Je kan min of meer wel weten wat je in huis haalt zou je zeggen.

Mooie kleurtjes, niets mis mee. Het oog wil ook wat al staat de sound voorop. Snooker is mede door de aanblik op tv van al die mooie gekleurde ballen op dat groene laken populair geworden.

Over Boss gesproken. Ik ga mijn Whammy toch inruilen voor een Boss PS-6 Harmonist. Brian May harmonieen binnen een toonsoort naar keuze. Kom ik toch weer per toeval uit bij dat vertrouwde merk.

Erik de Perik
25 september 2017, 18:43
Precies.... gewoon hetzelfde apparaat als Brian May gebruikt.

mattihafler
28 september 2017, 07:11
Boost (EHX lpb1)
Overdrive (EHX Glove)
Overdrive (okko diablo gain+)
Multi (line 6 m9_ reverb, delay)
Delay (ibanez de7)
Reverb (Digitech supernatural)
Tremolo (Marshall vibratrem)
Tuner (Korg Pitchblack)
Fuzz (black arts pharaoh clone)
(alles aangestuurd met G-Lab GSC2)

Dit alles ter compensatie van mijn middelmatig gitaar gebruik..

Thuis nog n boss me5 en 2 Digitech jammans

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

NLF
28 september 2017, 11:10
Ik ga mijn Whammy toch inruilen voor een Boss PS-6 Harmonist. Brian May harmonieen binnen een toonsoort naar keuze. Kom ik toch weer per toeval uit bij dat vertrouwde merk.

Zou ik niet doen want hij trackt niet snel genoeg. Beste harmonizer is de Harmony Man.

NLF
28 september 2017, 11:11
Precies.... gewoon hetzelfde apparaat als Brian May gebruikt.

Het zou mij verbazen als ie dat ding gebruikt. Is dat zo?

Brad
28 september 2017, 11:41
Zou ik niet doen want hij trackt niet snel genoeg. Beste harmonizer is de Harmony Man.

Nou, het begin van One of these nights, de melodieuze riff van Phantom of the Night (Kayak), het einde van Killer queen gaat prima met dat ding.

Helaas zijn er veel nummers waarbij May andere intervallen gebruikt die niet op het pedaal te kiezen zijn als harmonie, dus dat gaat niet. Voor niet al te snelle passages trackt hij goed vind ik. In de hamoniser functie zeker. Bij een bas geluid is er wel sprake van een lichte vertraging. In de pitch shift mode dus.

Harmony man is alleen 2e hands te krijgen en veel duurder. Dat heb ik er niet voor over.

Brad
28 september 2017, 11:42
Het zou mij verbazen als ie dat ding gebruikt. Is dat zo?

Was het maar waar, want dan zou ik al zijn meerstemmige partijen precies mee kunnen spelen.

Erik de Perik
28 september 2017, 12:14
Het zou mij verbazen als ie dat ding gebruikt. Is dat zo?

Nee natuurlijk niet. :D
Hij vertelde wel eens in een interview dat hij een of ander DigiTech ding had gebruikt voor meerstemmige koortjes bij een solo project van 'm.

NLF
28 september 2017, 17:05
Nou, het begin van One of these nights, de melodieuze riff van Phantom of the Night (Kayak), het einde van Killer queen gaat prima met dat ding.

Helaas zijn er veel nummers waarbij May andere intervallen gebruikt die niet op het pedaal te kiezen zijn als harmonie, dus dat gaat niet. Voor niet al te snelle passages trackt hij goed vind ik. In de hamoniser functie zeker. Bij een bas geluid is er wel sprake van een lichte vertraging. In de pitch shift mode dus.

Harmony man is alleen 2e hands te krijgen en veel duurder. Dat heb ik er niet voor over.

Ik heb er eentje gehad en zo snel mogelijk weer verkocht omdat ie veel te langzaam was. Het was echt niet om aan te horen. Harmony Man heb ik ook gehad die was beter. Maar er gaat niks boven de partij 2 of drie keer inspelen. Bovendien klonk er iets mee in de sound, iets wat me niet beviel.

Brad
28 september 2017, 23:17
Die nieuwe van TC electronics die Mountanman heeft gepost ziet er veelbelovend uit.

miyaru
29 september 2017, 10:57
+1 Wat NLF zegt over meerdere malen inspelen - wordt gauw artificieel met die kastjes...... BTW, kan je het niet met een looper doen, een paar keer het rondje maken en inspelen?

edje kadetje
29 september 2017, 12:59
Nou, het begin van One of these nights, de melodieuze riff van Phantom of the Night (Kayak), het einde van Killer queen gaat prima met dat ding.

Helaas zijn er veel nummers waarbij May andere intervallen gebruikt die niet op het pedaal te kiezen zijn als harmonie, dus dat gaat niet. Voor niet al te snelle passages trackt hij goed vind ik. In de hamoniser functie zeker. Bij een bas geluid is er wel sprake van een lichte vertraging. In de pitch shift mode dus.

Harmony man is alleen 2e hands te krijgen en veel duurder. Dat heb ik er niet voor over.

De harmonizer van de roland gp100 heeft mij altijd kunnen bekoren. Klank, tracking en instelmogelijkheden. Destijds was het zeker een van de redenen het ding te kopen. Toen voor 2000 keiharde guldens. Nu kun je hem misschien wel voor de prijs van een pedaal kopen.

RoryVDW
29 september 2017, 13:06
Ik speel op een Boss ME25, met als eerste in de rij Electro harmonix "Superego synth engine, en als laatste in de rij Mooser "Reecho pro" Alles rechtreeks aangesloten stereo op mijn mengpaneel.. Geen gitaarversterker meer !!! erg handig en voor mij uitstekend geluid.

Brad
29 september 2017, 13:34
De harmonizer van de roland gp100 heeft mij altijd kunnen bekoren. Klank, tracking en instelmogelijkheden. Destijds was het zeker een van de redenen het ding te kopen. Toen voor 2000 keiharde guldens. Nu kun je hem misschien wel voor de prijs van een pedaal kopen.

Interessante tip dit. Dank.

D3nnis
29 september 2017, 20:40
Die nieuwe van TC electronics die Mountanman heeft gepost ziet er veelbelovend uit.

Zolang je het filmpje je niet beluistert wel ja.
Ik zal nog eens over een fatsoenlijke set luisteren, maar mijnneerste indruk is wat sound betreft niet best eigenlijk.
Ik heb nog even gezocht, maar ik zie (nog? ) geen whammy achtige mogelijkheden of zelfs maar een octave functie. Jammer.

mountainman
29 september 2017, 23:18
Heb je het hele filmpje van TC electronics bekeken? Ik zie in dit andere filmpje zeker wel whammy-achtige dingen maar inderdaad geen hele octaven.


https://www.youtube.com/watch?v=vhN3mAQm39A

D3nnis
30 september 2017, 07:37
Ja, hele filmpje bekeken, en zoals gezegd ben ik niet onder de indruk. Harmonizer klinkt ruk, geen octaven. Jammer. Zal wel een marketing verhaal zijn zodat ze hun octaver ook nog kunnen verkopen.
Maar als ie uit staat zal ie allicht beter klinken dan de PS-6 van Boss :)

The Lo Lands
30 september 2017, 11:31
Het is niet altijd een 'must' maar Boss als wel TC electronic geeft voor hun pedalen geen info over de gebruikte bitrate en samplerate van hun digitale effecten. Van de duurdere Boss alles-in-één effecten weten we dat deze 32 bits - 96kHz sample rate zijn. De Whammy V werkt op 24 bits - 44,1kHz. Bij TC en Boss zal dit lager zijn wat je dan toch terug gaat horen in de kwaliteit van dit effect. Ik hoop dat Strymon nog eens een top harmoniser/pitch shifter gaat maken, want hoe hoger de sample rate des te lager wordt de latency (net zoals bij je computer) volgens mij? Mits de processor krachtig genoeg is.

Brad
1 oktober 2017, 01:25
Boost (EHX lpb1)
Overdrive (EHX Glove)
Overdrive (okko diablo gain+)
Multi (line 6 m9_ reverb, delay)
Delay (ibanez de7)
Reverb (Digitech supernatural)
Tremolo (Marshall vibratrem)
Tuner (Korg Pitchblack)
Fuzz (black arts pharaoh clone)
(alles aangestuurd met G-Lab GSC2)

Dit alles ter compensatie van mijn middelmatig gitaar gebruik..

Thuis nog n boss me5 en 2 Digitech jammans

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk
Was me nog niet opgevallen. Een collega Me-5 gebuiker. Gebruik je ook alle effecten die erin zitten?

D3nnis
1 oktober 2017, 07:30
Het is niet altijd een 'must' maar Boss als wel TC electronic geeft voor hun pedalen geen info over de gebruikte bitrate en samplerate van hun digitale effecten. Van de duurdere Boss alles-in-één effecten weten we dat deze 32 bits - 96kHz sample rate zijn. De Whammy V werkt op 24 bits - 44,1kHz. Bij TC en Boss zal dit lager zijn wat je dan toch terug gaat horen in de kwaliteit van dit effect.

Misschien hoor je er dan een bepaalde kwaliteit in terug, maar volgens mij zegt dat niks over of de sound je bevalt.
Ik heb met TC heel vaak het gevoel van "meh". Bij T Rex heb ik dat ook vaak. Bij Boss meestal niet.
In mijn rack gebruik ik een eventide eclipse, die is 24 bit, en volgens mij heb ik m op 48khz sampledinges staan, en die unit klinkt echt fantastisch. Naar mijn smaak dan.

Tóch zou ik die quintessence nog weleens willen testen. De true bypass is handig, en als ie ook nog met fx loop levels kan werken, dan is ie featurewise niet gek. Hoeft ie alleen nog maar ok te klinken en de "whammy" functionaliteit van de ps-6 te krijgen ;)

Dirk_Hendrik
1 oktober 2017, 09:54
want hoe hoger de sample rate des te lager wordt de latency (net zoals bij je computer) volgens mij?
Dat zou je inderdaad verwachten ja.... en die vlieger gaat niet helemaal op.

Je latency bestaat uit 2 delen:
1) De AD en DA conversie.
2) de processing.

De processing zal met een snellere CPU inderdaad sneller gaan. Het effectalgoritme wordt tenslotte sneller uitgevoerd.

Maar die AD en DA conversie is een ander verhaal. Fabrikanten van dit soort chips werken, uiteraard, naar een zo mooi mogelijke conversie. Daarvoor kunnen ze dus in die chip allerlei extra processing toepassen die het resultaat verbeterd. De bekendste is oversammpling. Die processing kost echter tijd. Omdat dit soort chips in heel veel gevallen niet worden gebruikt in een applicatie met directe AD en DA conversie is dat niet zo erg. Als je materiaal digitaliseert maakt het niet uit of en na 10 of 20 mS in he geheugen wordt geschreven en als je muziek afspeelt zal het je ook niet opvallen of die sample die gelezen wordt nas 10 of 20mS later "hoorbaar" is. Da's pas een probleem als je het gedigitaliseert materiaal meteen weer afspeelt zoals in onze effectapparaten. En da's en kleine markt.
Samengevat kan de latency van AD en DA converters best fors zijn 10mS is geen uitzondering. Het irritantste is nog dat als je de datasheets van dit soort converters er op napluist er meestal niets over wordt gezegd. En zo hebben goedkope, "slechte"" want minder interne processing, converters vaak een veel lagere latency.

The Lo Lands
1 oktober 2017, 11:10
Dat zou je inderdaad verwachten ja.... en die vlieger gaat niet helemaal op.

Je latency bestaat uit 2 delen:
1) De AD en DA conversie.
2) de processing.

De processing zal met een snellere CPU inderdaad sneller gaan. Het effectalgoritme wordt tenslotte sneller uitgevoerd.

Maar die AD en DA conversie is een ander verhaal. Fabrikanten van dit soort chips werken, uiteraard, naar een zo mooi mogelijke conversie. Daarvoor kunnen ze dus in die chip allerlei extra processing toepassen die het resultaat verbeterd. De bekendste is oversammpling. Die processing kost echter tijd. Omdat dit soort chips in heel veel gevallen niet worden gebruikt in een applicatie met directe AD en DA conversie is dat niet zo erg. Als je materiaal digitaliseert maakt het niet uit of en na 10 of 20 mS in he geheugen wordt geschreven en als je muziek afspeelt zal het je ook niet opvallen of die sample die gelezen wordt nas 10 of 20mS later "hoorbaar" is. Da's pas een probleem als je het gedigitaliseert materiaal meteen weer afspeelt zoals in onze effectapparaten. En da's en kleine markt.
Samengevat kan de latency van AD en DA converters best fors zijn 10mS is geen uitzondering. Het irritantste is nog dat als je de datasheets van dit soort converters er op napluist er meestal niets over wordt gezegd. En zo hebben goedkope, "slechte"" want minder interne processing, converters vaak een veel lagere latency.
Dankjewel DH, duidelijk verhaal!

Daar ik veel speel over mijn computer (buizen-versterker > reactive load box / line out > preamp > AD-DA convertor > computer) is een zo laag mogelijke latency wel een vereiste en is heden ten dagen ook prima mogelijk waardoor ik denk dat dit voor dit specifieke effect ook mogelijk is, dus lage latency en optimale geluidskwaliteit. De Whammy V bijvoorbeeld klinkt top, en tracking is best goed maar er is imo nog wel winst te behalen in de geluidskwaliteit. Time will tell :-)

edje kadetje
1 oktober 2017, 13:26
Dat zou je inderdaad verwachten ja.... en die vlieger gaat niet helemaal op.

Je latency bestaat uit 2 delen:
1) De AD en DA conversie.
2) de processing.

De processing zal met een snellere CPU inderdaad sneller gaan. Het effectalgoritme wordt tenslotte sneller uitgevoerd.

Maar die AD en DA conversie is een ander verhaal. Fabrikanten van dit soort chips werken, uiteraard, naar een zo mooi mogelijke conversie. Daarvoor kunnen ze dus in die chip allerlei extra processing toepassen die het resultaat verbeterd. De bekendste is oversammpling. Die processing kost echter tijd. Omdat dit soort chips in heel veel gevallen niet worden gebruikt in een applicatie met directe AD en DA conversie is dat niet zo erg. Als je materiaal digitaliseert maakt het niet uit of en na 10 of 20 mS in he geheugen wordt geschreven en als je muziek afspeelt zal het je ook niet opvallen of die sample die gelezen wordt nas 10 of 20mS later "hoorbaar" is. Da's pas een probleem als je het gedigitaliseert materiaal meteen weer afspeelt zoals in onze effectapparaten. En da's en kleine markt.
Samengevat kan de latency van AD en DA converters best fors zijn 10mS is geen uitzondering. Het irritantste is nog dat als je de datasheets van dit soort converters er op napluist er meestal niets over wordt gezegd. En zo hebben goedkope, "slechte"" want minder interne processing, converters vaak een veel lagere latency.

Was of is het niet ook zo dat lagere tonen meer vertraging opleveren omdat de golflengte van die tonen langer is en het dus langer duurt voordat de golflengte bekend is? Vroeger bij midi-conversie werd dat wel beweerd/gezegd.

Dirk_Hendrik
1 oktober 2017, 16:15
Was of is het niet ook zo dat lagere tonen meer vertraging opleveren omdat de golflengte van die tonen langer is en het dus langer duurt voordat de golflengte bekend is? Vroeger bij midi-conversie werd dat wel beweerd/gezegd.

Da's alleen van belang als je de frequentie van je ingangssignaal moet weten. Dat kan, maar moet niet want da's afhankelijk van de gebruikte methodiek, van belang zijn voor pitch shifters maar is voor bijvoorbeeld een delay, reverb of chorus niet direct van belang. Idd dus een ja voor midi-conversie. Viel het me al jaren terug wel op dat m'n GR30 (moet em nog ergens hebben) met z'n interne geluiden veel vergevender was met wat hij weergaf dan wat er in MIDI uit kwam.

mattihafler
2 oktober 2017, 07:33
Was me nog niet opgevallen. Een collega Me-5 gebuiker. Gebruik je ook alle effecten die erin zitten?Chorus flanger gebruik ik nagenoeg niet.. Overige effecten wel...
Maar puur om thuis wat mee te klooien.
Sinds aanschaf thr 10 ligt ie ook beetje in de hoek

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

obiwanjacobi
2 oktober 2017, 08:05
(Over) Drive voor clean sounds (ja echt) - net dat randje he.
Distortion voor leads en heavier stuff
Chorus voor die lekkere Rush sound
Compressor (/EQ) om het af te romen (mix)
Delay voor de sfeer
Reverb voor de ruimte
Wah voor (distorted) leads
Phaser, Flanger heel af en toe, dan op een slow setting (ala EvH)

vodje
16 oktober 2017, 19:38
Pedalboardje verandert wel regelmatig, ik heb nu gitaar naar smartgate, mini crybaby, Uberschall pedal naar amp, en dan in de loop een H9. werkt wel aardig, maar het is nog steeds redelijk tapdansen. Oh, en nog een rc-3 met samples via DI naar de PA, maar daar zit geen gitaarsignaal op dus dat telt eigenlijk niet ofzo...

cannondale_01
16 oktober 2017, 20:52
Kan nog steeds uit de voeten met mijn huidige set-up

Fuzz. Kafuzz. Voor alle overdrive stukken
Tubescreamer TS10. Voor stukken met een randje
Overdrive. Soul food. Gebruik hem als boost pedaal
Delay en reverb. Flashback en Hall of fame. Voor ruimte en licks Met delays heb ik nog geen vriendschap gesloten. Maar gaat nog wel komen.
Phaser. MXR Phase 90. Puur voor een paar nummertjes.
Chorus. CS9. Idem de phaser. Maar hier experimenteer ik nog wel mee.
Boss volume pedaal FV-50. Gebruik hem voor volume swell. Die gaat zeker vervangen worden. Niet zo'n subtiel ding. Wel een subtiel maatje.
Verder een korg tuner DT 10. Prima tuner maar veel te groot. Die gaat er gelijk af met het volume pedaal. Om plaats te maken voor een polytune. Super handig.

kwispelhond
17 oktober 2017, 00:04
Dat ligt helemaal aan wat ik aan het doen ben, soms plug ik een gitaar direct in de versterker en soms gebruik een een volle bak met effecten. Het zit er ook vaak wat tussen in zoals bv alleen een Overdrive en Delay, net waar ik zin in heb of wat werkt in de muziek.

In één band gebruik ik een Phaser en een Tremelo allebei voor 1 nummer, is wel weer 2 pedalen erbij maar ja: vinden we leuk klinken. In die band gebruik ik momenteel 9 pedalen op m'n plank (Fuzz, Distortion, Overdrive, Wha, Tremelo, Phaser, 2x Delay en Chorus).

maxdb
17 oktober 2017, 00:34
Dat ligt helemaal aan wat ik aan het doen ben, soms plug ik een gitaar direct in de versterker en soms gebruik een een volle bak met effecten. Het zit er ook vaak wat tussen in zoals bv alleen een Overdrive en Delay, net waar ik zin in heb of wat werkt in de muziek.

In één band gebruik ik een Phaser en een Tremelo allebei voor 1 nummer, is wel weer 2 pedalen erbij maar ja: vinden we leuk klinken. In die band gebruik ik momenteel 9 pedalen op m'n plank (Fuzz, Distortion, Overdrive, Wha, Tremelo, Phaser, 2x Delay en Chorus).

Phaser en Tremolo tegelijk gebruik ik voor dat stukje in 'Come as You are'; Memorieeeees yeah. :)
Ik gooi meestal mijn (GT) presets open zodat ik lekker kan improviseren met het voetenwerk, en zo kwam ik er achter dat dat heerlijk 'wobbelig' klinkt.

Erik de Perik
17 oktober 2017, 01:39
Ik ga naar gigs met een 1 channel versterker zonder reverb en een overdrive. Maar ik doe ook modulatie, en de hele shit op een stereo set. Voelde me vroeger altijd wel veiliger met wat modulatie erop, daarna de top40 tijd met van alles-en-nog-wat en inmiddels maakt het me allemaal geen ruk uit.

telerocker
17 oktober 2017, 03:52
Ik ga naar gigs met een 1 channel versterker zonder reverb en een overdrive. Maar ik doe ook modulatie, en de hele shit op een stereo set. Voelde me vroeger altijd wel veiliger met wat modulatie erop, daarna de top40 tijd met van alles-en-nog-wat en inmiddels maakt het me allemaal geen ruk uit.

Het begint met zelfvertrouwen. Als je dat hebt, kun je een hoop zooi thuislaten. Ik deed laatst een Top 40-gig met een ampje, een od-pedaal en een analoge delay. Trouwens, geen hond die hoort dat je je phaser, flanger, chorus, boost en trem hebt thuisgelaten.

kwispelhond
17 oktober 2017, 11:04
Het begint met zelfvertrouwen. Als je dat hebt, kun je een hoop zooi thuislaten. Ik deed laatst een Top 40-gig met een ampje, een od-pedaal en een analoge delay. Trouwens, geen hond die hoort dat je je phaser, flanger, chorus, boost en trem hebt thuisgelaten.

Ze horen het best maar ze vinden het gewoon niet belangrijk! Al die zooi doe je vooral voor jezelf en je mede-bandleden die het leuk vinden om zo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Het publiek vind het al leuk als het lekker klinkt en goed gespeeld wordt.

Voor mij is het allemaal juist omgekeerd gegaan, ik ben met een gitaar direct in de versterker begonnen van de 70's tot de 90's en ben pas met effecten begonnen toen ik halverwege de jaren 90's voor het eerst in een top-50 bandje kwam te spelen, dan zijn al die verschillende geluidjes ineens erg handig en leuk.

Kim Wilson
17 oktober 2017, 11:11
...
Verder een korg tuner DT 10. Prima tuner maar veel te groot. Die gaat er gelijk af met het volume pedaal. Om plaats te maken voor een polytune. Super handig.
Die Polytune is met pluggen vrijwel net zo breed als de DT-10. :)

Brad
17 oktober 2017, 11:12
Ze horen het best maar ze vinden het gewoon niet belangrijk! Al die zooi doe je vooral voor jezelf en je mede-bandleden die het leuk vinden om zo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Het publiek vind het al leuk als het lekker klinkt en goed gespeeld wordt.

Voor mij is het allemaal juist omgekeerd gegaan, ik ben met een gitaar direct in de versterker begonnen van de 70's tot de 90's en ben pas met effecten begonnen toen ik halverwege de jaren 90's voor het eerst in een top-50 bandje kwam te spelen, dan zijn al die verschillende geluidjes ineens erg handig en leuk.



Bewust zullen ze het niet horen maar onbewust misschien wel. Met allerlei verfraaiende effecten zal het geheel toch mooier overkomen. En dat zal weer invloed hebben op hoe ze het optreden achteraf zullen beoordelen.

The Lo Lands
17 oktober 2017, 13:13
Ik heb over het algemeen een schijthekel aan coverbands, en of ik het hoor of niet, ik mis vaak de intentie. Je kunt een nummer noot voor noot naspelen met de juiste effecten en gear maar als de intentie ontbreekt dan haak ik snel af. Uitzonderingen daar gelaten maar overall mogen coverbands van mij ver wegblijven. Maar meestal maak ik die keuze, heel ver wegblijven ;-) Wat ik wel weer kan waarderen zijn cover- en of project bands die werk van één band of album spelen. Vaak hoor je daar nog wel de bezieling en intentie. Spelen in een Top 40-50-100-1000 coverband is imo altijd een compromis sluiten op basis van smaak van de muzikanten en wat het publiek graag wil horen. Muziek maken mag wat mij betreft geen compromis zijn.

On topic: ik gebruik modulatie, pitch- en time based effecten. Drive uit een pedaal en uit mijn versterker. Tevens reverb uit mijn versterker.

telerocker
17 oktober 2017, 16:09
Als je tegenwoordig wilt optreden, moet je bijna wel in coverbandjes spelen. Gelukkig heb ik ook nog wat andere creatieve projectjes.

Pepe
17 oktober 2017, 16:21
Het gaat belabberd met live muziek, bijna weer terug naar af.
We zitten weer in 1950, Chitlin circuit.
Speel je alle bekende hits na, welke legende is er niet groot mee geworden.
Er is helemaal niks mis mee, eerbiedwaardig ambt.
Groot verschil is wel, men heeft nu dezelfde spullen als de voorbeelden.
Dat klinkt als een voordeel maar als het copycat vormen gaat aannemen ga je vergelijken en dat valt altijd slecht voor je uit.
Je kan je energie beter stoppen in er een leuk showtje van maken, do je ding.
En als je er dan zelf lol in hebt werkt dat beter dan de juiste delay en phaser instelling.

telerocker
17 oktober 2017, 18:06
Het gaat belabberd met live muziek, bijna weer terug naar af.
We zitten weer in 1950, Chitlin circuit.
Speel je alle bekende hits na, welke legende is er niet groot mee geworden.
Er is helemaal niks mis mee, eerbiedwaardig ambt.
Groot verschil is wel, men heeft nu dezelfde spullen als de voorbeelden.
Dat klinkt als een voordeel maar als het copycat vormen gaat aannemen ga je vergelijken en dat valt altijd slecht voor je uit.
Je kan je energie beter stoppen in er een leuk showtje van maken, do je ding.
En als je er dan zelf lol in hebt werkt dat beter dan de juiste delay en phaser instelling.

Absoluut. Als je er een leuke show van maakt, en je hebt lol op het podium, slaat dat over op het publiek. Ik speel liever voor een hossende bende kroegtijgers dan voor een muisstil erudiet publiek. En ach, 't is voor mij ook maar een hobby, je bent van de straat...

Sinner
11 november 2017, 21:06
Crybaby>phase90>DT10tuner>RAF compressor>WhammyDT>BossEQ>Pog2>Ventura vibe>BossNS2(in de loop: TS9-GTOD-RAT>muff) >MXR flanger>Boss CE2>Boss DM-2W>Nova Delay>EHX super pulsar>verbzilla

Ja en dat gebruik ik ook live :-)
Ik beschouw mijn board ook echt als 2e instrument.

Onmisbaar drives/distortion en delays. Whammy ook wel.

Dat alles in een Twin en AC30


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

nollen
15 november 2017, 18:59
Crybaby>phase90>DT10tuner>RAF compressor>WhammyDT>BossEQ>Pog2>Ventura vibe>BossNS2(in de loop: TS9-GTOD-RAT>muff) >MXR flanger>Boss CE2>Boss DM-2W>Nova Delay>EHX super pulsar>verbzilla

Ja en dat gebruik ik ook live :-)
Ik beschouw mijn board ook echt als 2e instrument.

Onmisbaar drives/distortion en delays. Whammy ook wel.

Dat alles in een Twin en AC30


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoi ik ben nieuwsgierig hoe je dat doet met die bossns2 ( daarmee schakel je de 4! Overdrives aan in 1 keer?)
Wat voor muziek speel je?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
18 november 2017, 17:26
Hoi ik ben nieuwsgierig hoe je dat doet met die bossns2 ( daarmee schakel je de 4! Overdrives aan in 1 keer?)

Nope, de boss ns-2 is een noise suppressor (of eigenlijk een noise gate), hij zorgt ervoor dat op momenten dat je niet speelt er geen brom te horen is. De boss ns-2 heeft een eigen loop waarin je al je drives kunt plaatsen, op die manier werkt hij beter dan dat je de ns-2 gewoon vooraan in de keten plaatst.

onrust nv
9 februari 2018, 12:46
Teveel om op te noemen en iedere keer anders.