PDA

View Full Version : VOX AC15 - Gibson les paul bridge te scherp



Arez
18 september 2017, 21:36
Hi.
Ik ben momenteel zeer tevreden over mijn setup, maar er blijft toch nog een werkpuntje over. Mijn gibson les paul door een treblebooster, blues driver en OCD naar mijn VOX AC15 levert me heerlijke klankjes op. Tenminsten... zolang ik op de nek pickup blijf. Ik kan echt mijn draai niet vinden met de bridge pickup. Men gitaar heeft de originele pickups, namelijk de 490r en 498T.

De VOX is natuurlijk op zich serieus mid en high voiced. Van zodra ik de bridge pickup neem valt alle bottom end weg en blijft er enkel een te schel geluid over.

Iemand tips om dit op te lossen?
- andere pickups?
- hoogte pickup? Ik heb hier al wat mee geexperimenteerd maar lager afstellen zorgt er dan weer voor dat de versterker minder wordt gepusht dan de nek-pickup.
- andere tone pot? Condensator?

Alle tips worden geapprecieerd.

Erik de Perik
18 september 2017, 21:38
Je gebruikt een treblebooster en hebt last van teveel hoog?

the sure thing
18 september 2017, 21:43
Andere pickups zal je probleem verhelpen. Ik heb lange tijd op Gibsons gespeeld en een bepaalde "hissss" van deze pickups vond ik vreselijk...

Die keramische elementen die je nu hebt zijn eigenlijk behoorlijk ruk-klinkende elementen.

Goede vervangers zijn: Gibson Classic '57 elementen (zitten nu standaard op veel Gibsons) of de Seymour Duncan Seth Lovers.

Geluid wordt ronder en voller, vooral het brugelement!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
18 september 2017, 21:46
+1 voor Erik. Kijk ook eens naar je combi treble booster en Vox


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Arez
18 september 2017, 21:47
Je gebruikt een treblebooster en hebt last van teveel hoog?
Je raadt het nooit, maar ik heb een versie met een aan uit knopje. :ok:
Maar het is een terechte opmerking: ik blijf er in elke situatie last van hebben, met of zonder effecten. Door mijn blackstar ht1 oefenampje klinkt het beter maar merk je ook wel dat het heel schel wordt, dunnetjes, schriel, harsh of hoe je het ook maar wil noemen. Het wordt op de vox echt massaal uitvergroot.

Erik de Perik
18 september 2017, 22:07
Ik geloof niet dat die pups keramisch zijn. Gibson ook niet trouwens. (http://store.gibson.com/490r-modern-classic-neck/) Alnico 2 zelfs, dus die moeten ruim voldoende klank geven. Hoe klinkt jouw gitaar rechtstreeks, zo zonder effecten? Of op een Fender?

Tupelo
18 september 2017, 23:00
3 effecten tussen je gitaar en je amp, en nog een kut geluid ?
Hoe doet 'ie het rechtstreeks ?


Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

telerocker
19 september 2017, 00:45
De 498T is alnico V, een hotrodded PAF. Persoonlijk vind ik de meeste Gibson pickups niet zo bijzonder, maar dat is mijn smaak. Als je een dikke sound met veel laag- en centermids en ronder hoog wilt, kan ik je de Bare Knuckle Crawler aanbevelen.
Maar misschien is de pickup vervangen helemaal niet nodig. Heb je geëxperimenteerd met de hoogte van de pickup? Misschien nog een stukje naar beneden zetten. Steeds een mm en dan weer luisteren. Ik weet niet of je de toonregeling op je gitaar gebruikt, maar als je die iets dichtzet, haal je er toch een stukje hoog af? En anders is een graph eq pedaal wellicht een optie.

no 1 hops
19 september 2017, 08:02
ik zeg misschien iets heel doms, maar een lespaul heeft toch voor elke pup een toneregeling?
ook het iets dichtdraaien van de volumepot zou aan het hoog snoepen? of er zou een treble bleed in moeten zitten.
heb je hem nieuw gekocht of tweedehands (misschien heeft iemand aan de wiring iets verandert)?
en als het verschil zo groot is zou ik hem ook eens doormeten qua Ohmse waarde of de pup nog wel in orde is

Arez
19 september 2017, 11:32
Ik zit er niet op te wachten om nieuwe pickups te plaatsen, maar als het moet dan moet het. Ik hou de Gibson Classic '57, Seymour Duncan Seth Lovers en Bare Knuckle Crawler zeker in het achterhoofd. Ik vind het alleen zo verdomd moeilijk om pickups te beoordelen op basis van geluidsfragmenten. Dat wordt dus een hele zoektocht mocht het effectief zo ver komen.


Mijn Gibson Les paul studio HP 2016 (om eventjes specifiek te zijn :) ) heb ik nieuw gekocht eind vorig jaar en heeft uiteraard afzonderlijke toonregeling voor beide pickups maar heeft ook intern een treble bleed. Daar heb ik al wat mee gespeeld, mijn vaststellingen:
- met treble bleed uitgeschakeld en ik draai de tonepot terug dan is geluid minder schriel, maar het resultaat is dan zeker niet sprankelend te noemen. Het wordt er eerder gortig droog/doods van.
- met de treble bleed ingeschakeld blijft het geluid schriel over het hele bereik van de tonepot.
kortom: geen bruikbaar resultaat.

Het geluid van de bridge pickup is op een Fender amp beter bruikbaar dan op de VOX. Met en zonder pedalen blijft het schriel op de VOX. Ik heb wel nog niet geprobeerd om op de pedalen de toonregeling aan te passen. De huidige instellingen klinken zeer lekker op de nek-pickup. Twee totaal verschillende instellingen voor de pickups is echt wel zeer onhandig. Ik ga er in ieder geval straks even mee aan de slag.

Onkelpazuzu
19 september 2017, 11:42
Hoe heb je de AC15 eigenlijk afgesteld staan, qua preamp?

guitarkid2
19 september 2017, 12:08
laas wat horen ?

no 1 hops
19 september 2017, 12:09
telerocker benoemd dit: De 498T is alnico V, een hotrodded PAF
hotrodded lees ik als high output, maar daar verlies je juist de sprankel mee (wat men dan probeert op te lossen met de treble bleed denk ik)
ik ga misschien wat geks zeggen, maar op op tdpri is een topic over goedkope donlis humbuckers

http://www.tdpri.com/threads/a-double-cream-humbucker-set-that-isnt-dimarzio-and-costs-only-25.666998/

zit tussen de regels door toch redelijk veel uitleg waar je op letten moet als je wat anders zoekt

Pepe
19 september 2017, 12:36
Ik vind die nieuwe Voxen ook teveel hoog voor mij hebben. Ik speelde dit weekend weer met een HW AC15, ok dacht ik, ik weet weer precies waarom ik er niks mee kan. Het is persoonlijk natuurlijk, hele volksstammen dwepen er mee.
Een greenback helpt ook niet mee en er is een reden waarom bijna iedereen liever een blues erin heeft en trebleboosters gebruikt, beide benadrukken het gebied tussen 500 en 1600 wat aan het hoog tegengas geeft.
Ik zou sowieso de OCD op LP zetten en de tone niet over 12 uur laten komen.

Meestal is het een optelsom van dingen. Het eerste wat ik in jouw geval zou doen is de bright cap knippen, een simpele niets kostende en reversible mod die dramatische impact op scherp treble heeft. En tempert dat teveel hoog zet je een iets lagere waarde in, paar dubbeltjes.

Pickups swappen is leuk hoor maar niet om frequentie problemen op te lossen.

Pepe
19 september 2017, 12:42
Bright cap.

Ik zeg het nog een keer, meestal wordt er over heen gelezen.

humbucker
19 september 2017, 13:23
Jep da's een goeie Pepe, zeker op lage volumes!!

Tabula Rasa
19 september 2017, 13:56
Een klein knipje, maximaal resultaat. Zou de oplossing kunnen zijn. Klein tuimelschakelaartje ergens achterop het chassis maakt het helemaal af.

gepost met Tapatrut.

the sure thing
19 september 2017, 15:33
Een klein knipje, maximaal resultaat. Zou de oplossing kunnen zijn. Klein tuimelschakelaartje ergens achterop het chassis maakt het helemaal af.

gepost met Tapatrut.

Geldt dat ook voor een sterilisatie? Klein knipje maximaal resultaat? En dan een klein tuimelschakelaartje voor als je je bedenkt 😀


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
19 september 2017, 16:21
telerocker benoemd dit: De 498T is alnico V, een hotrodded PAF
hotrodded lees ik als high output, maar daar verlies je juist de sprankel mee (wat men dan probeert op te lossen met de treble bleed denk ik)
ik ga misschien wat geks zeggen, maar op op tdpri is een topic over goedkope donlis humbuckers

http://www.tdpri.com/threads/a-double-cream-humbucker-set-that-isnt-dimarzio-and-costs-only-25.666998/

zit tussen de regels door toch redelijk veel uitleg waar je op letten moet als je wat anders zoekt

9K vind ik nou niet bepaald een hoge output, eerder vintage tot vintagehot. Ook sommige highoutput elementen hebben trouwens voldoende helderheid/sprankel.

no 1 hops
19 september 2017, 17:00
9K vind ik nou niet bepaald een hoge output, eerder vintage tot vintagehot. Ook sommige highoutput elementen hebben trouwens voldoende helderheid/sprankel. eigenlijk is ohmse waarde niet echt bepalend voor de sound maar de zgn Henry waarde oftewel inductie. hoe lager de inductie hoe grotere spark, opener en minder 'mud'

citaat
DC resistance (Rdc) tells you as much about a pickup's tone and output as the shoe size tells you about a person's intelligence!

http://www.billlawrence.com/Pages/Pickupology/output_sonic_evaluation.htm

guitarkid2
19 september 2017, 17:30
en dan hebben we het nog geen eens over snaren/plectra/aanslag

bedoel qua plectra is het verschil in geluid tussen bv nylon tortex ultex ect al groot imo

Brad
19 september 2017, 18:45
Veel versterkers klinken te schel bij een brug pick-up. Ook op vrij laag volume. Wanneer je de tone knop van de versterker helemaal dichtdraait is het nog wel te doen maar of dat nou de bedoeling is.

Rogueny
20 september 2017, 11:05
Persoonlijk vind ik de combinatie van Gibson les paul bridge pu + een Vox gewoon geen geweldige combi. Voor de leuk laatst een keertje uitgeprobeerd, maar klonk me, zoals jij ook al vermeld, te schel. Dus tijdens dat testje heb ik simpelweg mijn gitaarswitch op de middelste stand gezet en het volume van de neck pu iets wat dicht gedraaid. Op die manier haal je wat treble bij de gitaar weg, waardoor het geluid uit de versterker je oren niet meer laat bloeden. Klonk direct echt een stuk beter.

Maar goed, als je echt graag de brigde pu wilt gebruiken moet je een andere oplossing zoeken. Maar dan zou ik persoonlijk naar andere pu's/gitaar of versterker zoeken.

humbucker
20 september 2017, 11:25
Bright cap knippen
Treble op de amp niet te hoog zetten
Tonepot op gitaar dichter draaien
Volume op gitaar wat minder en amp wat harder
Positie van de amp
Speelstijl
Plectrum
Pedaalinstellingen
Polepieces pickup aanpassen
etc...


Flink lijstje dus, maar als ik mijn tonepot van de brugpickup van mijn LP dichtdraai en ik speel daar mee over m'n AC30 dan zit je toch echt niet dik in het hoog hoor...

Dutch66
20 september 2017, 11:55
Maar zijn we nu niet meer bezig met goed bedoelde symptoombestrijding voor een amp die in beginsel
al gewoon (erg) bright is, en mede daardoor niet bepaald als een fijne 'pedalenslikker' bekend staat ...
Begrijp me niet verkeerd, erg gave amp, maar gewoon niet geschikt voor iedere toepassing ben ik bang ...

Op lage volumes draagt de bright cap (470k/47pF) hier i.d.d. zeker aan bij, dus als op oorlogssterkte het
'probleem' weg is, dan is het zeker de moeite waard om hier mee te experimenteren.

EDIT: en dit dan met inbegrip van het feit dat TS eigenlijk alle andere voor de hand liggende oorzaken
qua pu's, pot's en pedalen al geprobeerd heeft..

NLF
20 september 2017, 13:16
1) Even heel flauw (maar toch het goedkoopst en meest voor de hand liggend, iemand anders zei het ook al dacht ik): waarom draai je niet de toneknop op je gitaar een beetje dicht? Daar is ie voor. Ik doe dat ook wel met mijn Tele of mijn LP jr als ik vind dat het allemaal wat te schel is.

2) De speaker maakt natuurlijk ook heel veel uit (is ook al gezegd door iemand, geloof Pepe). Sommige speakers ronden het hoog niet af. De 4x12 kast die ik wel eens in de oefenruimte gebruik heeft veel scherp hoog. Voor met een AC 50 wel lekker (zit veel laag in die amp), voor met een Marshall met strat en Tele veel te veel van het goede. De 2 x 12 kast die lekker klinkt met mijn Marshall 20 watt (ongeacht de gitaar, Tele, LP custom, maakt niet uit) klinkt niet goed met mijn AC 50 en omgekeerd.

3) Treble boosten als je teveel hoog hebt is natuurlijk ook een beetje het paard achter de wagen spannen :-)

NLF
20 september 2017, 13:19
Veel versterkers klinken te schel bij een brug pick-up. Ook op vrij laag volume. Wanneer je de tone knop van de versterker helemaal dichtdraait is het nog wel te doen maar of dat nou de bedoeling is.

Ja, maar met een humbucker moet het toch kunnen zou je zeggen. Ik bedoel: als het dan al te schel is, wat doet een P 90 of Tele pu dan wel niet?!

Tupelo
20 september 2017, 14:02
2e Amp A/B switch ? :ok:

Moet zeggen dat ik op geen van mijn Voxen (AC30cc2 & AC4 nu) erg gecharmeerd was/ben van de toonregeling. Meestal een kwestie van zo dicht mogelijk houden voor me.

the sure thing
20 september 2017, 14:12
Ja, maar met een humbucker moet het toch kunnen zou je zeggen. Ik bedoel: als het dan al te schel is, wat doet een P 90 of Tele pu dan wel niet?!

Met een humbucker moet het ook zeker lukken...

Ik mis het argument "het ligt aan je speelstijl" nog...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
20 september 2017, 14:17
3) Treble boosten als je teveel hoog hebt is natuurlijk ook een beetje het paard achter de wagen spannen :-)

Niet alle trebleboosters zijn gelijk maar grosso modo is het een verwarrende naam want ze werken doorgaans in het mid hoog gebied, ver onder wat we bright noemen. Bovendien moet je amp minimaal tegen clippen aanzitten anders klinkt een treblebooster als een natte krant, terugdraaien van je gitaar volume werkt dan weer wel goed (en DAN wordt het mid/laag geshelved, er komt however geen hoog bij)

Wat ik fijn vind werken is de Xotic EP met de beide dipswitches down, het geluid wordt wat donkerder alsof je op een vintage amp hebt ingeprikt zonder dat je het idee krijgt dat het doffer klinkt (wat je wel hebt als je op je gitaar of amp het hoog weghaalt)

no 1 hops
20 september 2017, 15:17
je zou eventueel een pushpull potmeter kunnen plaatsen in plaats van de gewone potmeter van de brugpup en daar mee een andere condensator waarde schakelen als de huidige waarde teveel hoog weg snoept.
ook kun je kiezen voor de greasebucket mod
https://www.premierguitar.com/articles/12311-mod-garage-the-fender-greasebucket-tone-circuit

NLF
20 september 2017, 21:15
Niet alle trebleboosters zijn gelijk maar grosso modo is het een verwarrende naam want ze werken doorgaans in het mid hoog gebied, ver onder wat we bright noemen.

OK, aha, op die manier. Ik heb er een keer eentje geleend en die klonk heel goed maar niet bij mij in de oefenruimte want ik ontving alleen maar een radiosignaal met dat ding :-).

Duhsjaak
20 september 2017, 21:44
Ok, ik snap er geen tering van.
Dus het ligt niet aan jou, het ligt aan mij. Hé, waar ken ik die zin van?

Effe overnieuw.
Als ik je vraag goed begrijp, ben je ok met de halspup. Right?
Maar vind je je brugpup ruk klinken?

Als het een pup is met 4 draden, is het mogelijk, dat die niet goed is aangesloten.
Zoals ik standje 2 en 4 van een strat utterly kut vind klinken, Donald ducksound... men noemt dat de strat quack, zo iets proef ik hier ook.

Ik kan de plank volledig misslaan, maar toch:
Ik stel voor dat je iemand met een fatsoenlijk werkende lichte soldeerbout je bedrading laat controleren.
Het kan zo maar zijn, dat je halspup ok is, maar dat je brugpup verkeerd is gesoldeerd.

Ik sta bekend om deviante en ongerijmde theorietjes. Soms blijk je ineens (iemand had een schrikdraad pulse over het net) gelijk te hebben, en soms sla ik de plank totaal mis.

Ik geniet van mijn fouten, ik hoop dat jij dat ook doet.
Succes.
Vrindelijke groet, Gus

Erik de Perik
21 september 2017, 00:54
Om het even samen te vatten, Gus. TS vindt zijn LP met de brug pup te schel op zijn Vox AC15.
De meest logische vraag zou zijn: Waarom kies je deze combinatie als die niet klinkt? We gaan er gemakshalve even vanuit dat deze combi niet uit een erfenis voorkomt. Maar goed, ik heb diverse HB-HB combi's op een Vox meegemaakt, door de jaren heen. DE AC15 ken ik niet.

Pepe
21 september 2017, 01:24
Nah, zo werkt dat niet helemaal natuurlijk. Volgens mij heb ik aan zo'n beetje elke amp wel wat gedaan, je ziet het potentieel en fine tunen ligt vaak meer voor de hand dan een nieuwe pot met wurmen openen. Groei je na een tijdje naar elkaar toe, nukken & al.
En soms moet je je verlies nemen, dan krijg je het niet aan de praat. Maar niet zonder slag of stoot he.

Arez
21 september 2017, 08:28
Leuk, het gaat hier alle richtingen uit. Op zich geen enkel probleem mee zolang je maar ergens geraakt. Als IT'er lijkt mij een lichte referentie naar het spanning tree protocol wel op zijn plaats. Sommige grijnzen nu, anderen kunnen nog iets bijleren door het google momentje dat automatisch volgt.

Allereerst: Ik ben mezelf ervan bewust dat een treble booster gebruiken en dan klagen over teveel hoog een tikkeltje absurd is. Daarom ook dat ik al een keer of 3 geschreven heb dat die NIET, ik herhaal: NIET aan staat. :ok: Ik ben van het principe dat gitaar - versterker ok moet klinken. Van daaruit bouw ik eventueel wel verder met pedalen. Het geluid gitaar op bridge pickup rechtstreeks naar de voxer is niet ok. Gitaar op bridge rechtstreeks naar de blackstar is beter, maar niet top.

De vox noch de les paul is een erfstuk. Enerzijds jammer, want een lekkere vintage AC30 of les paul lijkt me wel iets, anderzijds best ok want om te erven dient er ook meestal iemand te sterven. Ik ben zeer tevreden over mijn sound waarbij ik me momenteel exclusief beperk tot de hals-pickup. Het is enkel tijdens de eeuwige queeste naar meer bruikbare geluiden dat ik het potentieel van de bridge ook wil ontdekken.

Toonregeling op de vox is zo goed als onbestaande. De bridge pickup klinkt momenteel veruit het best over het normal channel. Daarbij heb ik dus enkel in de mastersectie een tonecut. Die staat nu op 10-11 uur ( standje 3.5 als je het zou nummeren).

Ik heb hier her en der leuke tips gekregen waar ik zeker mee aan de slag kan, bedankt daarvoor!

Tussen de massa hier, is er niemand dat momenteel met een Gibson les paul over een Vox speelt?

humbucker
21 september 2017, 10:51
...Tussen de massa hier, is er niemand dat momenteel met een Gibson les paul over een Vox speelt?

Yes, ik momenteel. Wel over een AC30H2 en volgens mij zitten er burstbuckers in mijn LP. Een behoorlijk andere combi dus, maar dat klinkt niet over the top scherp hoor. Ik heb wel de brightcap geknipt en de treble op de amp staat meestal ook niet heel ver open.

Je kan ook eens proberen om de amp wat harder te zetten en het volume van de gitaar wat te knijpen, dat snoept ook wat hoog weg.

NLF
21 september 2017, 12:09
Allereerst: Ik ben mezelf ervan bewust dat een treble booster gebruiken en dan klagen over teveel hoog een tikkeltje absurd is. Daarom ook dat ik al een keer of 3 geschreven heb dat die NIET, ik herhaal: NIET aan staat. :ok: Ik ben van het principe dat gitaar - versterker ok moet klinken.

Even voor de duidelijkheid: hij staat dus NIET aan? Geintje :hippie:

OK. Basis is 1 gitaar / 2 amp / 3 speaker. Dus als het te scherp is dan moet je (minstens) 1 van die drie aanpassen. Maar ja, of je dan met de pickup moet beginnen ...

Pepe
21 september 2017, 12:22
Als je naar je gitaar kijkt valt er niet heel veel te doen aan een disbalance.
De 500 bridge tone vervangen voor een 250 of Alnico II's in je pickup swappen.
Het is experimenteren maar kost ook niks.
En de pickup in zijn totaal vervangen maar nieuwe pot met wurmen, duur en garantie tot de hoek.

telerocker
21 september 2017, 13:00
Gebruikt Gibson al niet 300k pots?

Tabula Rasa
21 september 2017, 13:23
Een lagere weerstand op je pot kan helpen het hoog wat te temperen.

gepost met Tapatrut.

Marc Oblivian
21 september 2017, 16:54
Van de drie factoren zou ik in dit geval de speaker aanpakken als het knippen van de bright cap niets helpt (dat laatste maakte bij mijn amp, JCM800, overigens wel vrij veel uit). Maar het blijft lastig: als het karakter van de amp je op dit punt niet ligt, dan kan het zo maar dat je over een half jaartje een heel ander beestje hebt staan.