PDA

View Full Version : Yamaha LW5C met hoge aktie en brom



mtx123
15 september 2017, 21:11
Heb een Yamaha LW5C op het oog, zojuist op gespeeld en dit is wat me opvalt:
- nieuwe d'Addario snaren er op, klinkt erg mooi.
- vrij hoge aktie, zowel bij d brug als bij de kam, hals is kaarsrecht
- niet helemaal oktaaf zuiver op de 12e fret: vooral de lage A en E zitten hier iets "te hoog"
- koop is vooralsnog niet door gegaan vanwege een hinderlijke brom als je een versterker aansluit,
als ik de massa van de plug vastpak is dat weg. Andere kabel geprobeerd, maar het lijkt echt in de gitaar te zitten. Verkoper gaat nu kijken of hij dat kan repareren.

Wat is jullie advies, vooral met betrekking tot die oktaaf onzuiverheid ?
de kam/brug kan wellicht afgesteld worden voor een lagere aktie, maar dat lost de oktaaf onzuiverheid niet op, toch ?

Plant
15 september 2017, 22:09
Tweedehands?
Je weet dus nu waarom de gitaar te koop staat.
Verder is het moeilijk oordelen. Misschien is de top gaan bollen en staat de brug gekanteld en is daarom de actie hoog en de gitaar vals. In dat geval links laten liggen.
Brom is gewoon versterker op ongeaard stopcontact.

mtx123
16 september 2017, 12:08
Tweedehands?
Je weet dus nu waarom de gitaar te koop staat.
Verder is het moeilijk oordelen. Misschien is de top gaan bollen en staat de brug gekanteld en is daarom de actie hoog en de gitaar vals. In dat geval links laten liggen.
Brom is gewoon versterker op ongeaard stopcontact.

De top leek niet bol, ik heb dat geprobeerd te checken door een plastic lineaaltje achter de brug op de klankkast te leggen. en daar was het gewoon vlak. Ik weet alleen niet zeker of dat de juiste manier is om zoiets te controleren...

Plant
16 september 2017, 12:57
Als het echt erg is kun je dat met het blote oog wel zien als je vanaf de zijkant over de top kijkt. Als je de brug dan ook nog schuin naar voren ziet hellen weet je genoeg.

Bedenk wel dat je qua intonatie met afstelling niet veel kunt doen bij een akoestische gitaar. Als ik de plaatjes bij dit model bekijk, lijkt er een niet gecompenseerd brugzadel te zijn gebruikt. Als dat zo is, kun je door een gecompenseerd zadel te (laten) plaatsen nog wat winnen.

https://i.pinimg.com/originals/d4/61/94/d461940a450178f253ba7791ea7d9daf.jpg

https://i.stack.imgur.com/biRGN.jpg

mtx123
20 september 2017, 20:00
Inmiddels heb ik deze gitaar aangeschaft, en ben ik van plan om een poging te wagen deze beter af te stellen :hide:
Als eerste heb ik de kromming van de hals bekeken, wat in eerste instantie kaarsrecht leek te zijn, was in feite een beetje bol. Dit heb ik als volgt gecheckt:
Capo op de 1e fret, vinger op de 12e fret en halverwege met voelermaten geprobeerd de speling te bepalen.
Die speling was nul.
Ook merkte ik bij de lage E, A en G, dat bij indrukken op de 3e fret de snaren neiging hadden om te rammelen.
De hals wat holler versteld, nu is de speling zoals boven gemeten ca 0.3 mm. Het gekletter van de snaren is weg.

Echter nog steeds een hoge aktie, ook al bij de 1e fret, ik ga dit nauwkeurig opmeten en dan kijken hoe dit te verbeteren.
(dit bericht zal ik morgen updaten met de gemeten waardes)

Erik de Perik
20 september 2017, 20:11
Ik zou de halspen ruim losdraaien en even (dagje) wachten. Uitgaande van de rest van jouw observaties, lijkt me de gitaar niet echt interessant.

Waarom heb je 'm aangeschaft....ja waarom...???

Plant
20 september 2017, 20:27
Echter nog steeds een hoge aktie, ook al bij de 1e fret, ik ga dit nauwkeurig opmeten en dan kijken hoe dit te verbeteren.
(dit bericht zal ik morgen updaten met de gemeten waardes)

Check ook de topkam. Als je tussen de 2de en 3de fret indrukt en er zit 'veel' ruimte tussen onderkant snaar en eerste fret dan is de topkam niet diep genoeg ingesneden. Dat heeft ook wat invloed op intonatie in de lage regionen.

Plant
20 september 2017, 20:48
... Waarom heb je 'm aangeschaft....ja waarom...???

Ach, ik heb het ook weleens gedaan. Als een gitaar maar goedkoop genoeg is (tientjeswerk) en 'potentie' heeft (goede klank en problemen ogen oplosbaar en je kunt dit zelf) kun je een leuke deal hebben. Een mooi leerproject en als het mislukt is er niet veel verloren :ok:

mtx123
21 september 2017, 16:57
Ach, ik heb het ook weleens gedaan. Als een gitaar maar goedkoop genoeg is (tientjeswerk) en 'potentie' heeft (goede klank en problemen ogen oplosbaar en je kunt dit zelf) kun je een leuke deal hebben. Een mooi leerproject en als het mislukt is er niet veel verloren :ok:

Dat klopt in dit geval. Ik heb wat getwijfeld, maar er kon behoorlijk wat van de prijs af toen ik mijn opmerkingen maakte, en de gitaar klinkt gewoon lekker, zowel gewoon als versterkt.
Topkam is inderdaad het eerste wat ik zal gaan aanpakken.
Overigens is de intonatie (oktaaf 12e fret) al sterk verbeterd na afstelling van de halspen.

mtx123
22 september 2017, 17:40
Na afstellen van de hals, heb ik nu eerst eens alle afstanden fret-snaar opgemeten met voelermaten.
Dan kom ik op dit landschap uit.
Wat opvalt is vooral bij de lage E overal een erg hoge aktie.
Maar zowiezo over het geheel een hoge aktie.
Is het verstandig om nu eerst met de topkam aan de gang te gaan ?

http://www.tsmi.nl/Yamaha/LW5C_1.jpg

Tabula Rasa
22 september 2017, 17:57
Nu capo op eerste fret. Fret 15 indrukken en in het midden ff meten tussen fret en snaar. Als je daar heel weinig ruimte hebt, lijkt het alsof je brug omlaag moet

gepost met Tapatrut.

mtx123
22 september 2017, 19:24
Nu capo op eerste fret. Fret 15 indrukken en in het midden ff meten tussen fret en snaar. Als je daar heel weinig ruimte hebt, lijkt het alsof je brug omlaag moet


OK, heb ik even gemeten op die manier en dit is het resultaat:
lage E snaar : 0,10 mm
hoge e snaar: 0,25 mm
Maar dit zegt dan toch iets over de kromming van de hals ?

Samenvattend lijkt het me dat zowel de topkam te hoog zit (want capo op 3e fret geeft bij de 1e fret al veel ruimte),
als de brug (groot verschil tussen 1e fret en 12e of 15e fret).

Of zie ik iets over het hoofd ?

Tabula Rasa
22 september 2017, 19:31
Zo vanaf een afstand lijkt het me meer een halshoek, brughoogte probleem. Topkam kan wat dieper ingesneden worden, maar zal geen extreem verschil maken verder richting klankkast.

gepost met Tapatrut.

mtx123
23 september 2017, 09:10
Zo vanaf een afstand lijkt het me meer een halshoek, brughoogte probleem. Topkam kan wat dieper ingesneden worden, maar zal geen extreem verschil maken verder richting klankkast.


Dan zal ik eens voorzichtig aan de topkam gaan werken, en vervolgens de brughoogte gaan aanpassen.
Voor mij de eerste keer dat ik dit avontuur aan ga, maar ja, dit is een budget gitaar, en kan er alleen maar beter van worden lijkt me.
Maar ik heb er zin in, het is leerzaam, en in het slechtste geval verpruts ik een topkam en een brug, dat zijn de kosten niet...

Tabula Rasa
23 september 2017, 09:17
Voorzichtig! Als je topkam exact goed is en je laat je brug zakken dan......

gepost met Tapatrut.

Plant
23 september 2017, 13:36
Helemaal waar natuurlijk.

Je kunt het checken door een capo op positie 1 te zetten en dan de snaar in te drukken tussen frets 3 en 4. Tussen onderkant snaar en fret 2 zit er dan een minimale ruimte.

Diezelfde ruimte 'moet' je ook hebben als je de snaar open hebt, de snaar indrukt tussen frets 2 en 3 en dan kijkt tussen onderkant snaar en fret 1. Ik hou de topkam zelf wel een fractie te hoog om met open snaren zeker geen fretbuzz te krijgen.

In de praktijk is de snaar maar net vrij. Maar ga idd niet te ver want dan krijg je buzz bij open snaren en kun je de topkam vervangen (of opvullen met secondenlijm vermengd met vijlsel) en opnieuw beginnen.

Zelf hanteer ik de volgorde halsholling afstellen, topkam indien nodig aanpassen en dan pas het brugzadel. Maar dan hoeft aan die laatste niet heel veel te gebeuren. Als je nu al denkt dat het brugzadel een hele millimeter (halve mm op positie 12) moet gaan zakken zou ik al eerst het brugzadel in de richting van wat het moet worden brengen en dan aan beide zijden in stapjes gaan finetunen.

mtx123
23 september 2017, 18:17
Dank voor de tips..

Ik ben deze site tegen gekomen, waarin een afstel methode beschreven staat:
http://www.donhofstee.nl/zelf afstellen.php
En als ik het dan goed lees dan moet bij mijn gitaar op de 12e fret:
de dikke E zakken met minimaal 1,40 mm
de dunne e zakken met minimaal 0,80 mm

maar de dikke E zit op de eerste fret zowiezo al te hoog, bij capo tussen 2e en 3e fret geeft deze snaar 0.30 ruimte.

Als ik alles wat ik nu geleerd heb combineer, kom ik tot het volgende strijdplan:

Een klein beetje topkam aanpassen voor de dikste snaren.
Om ze naar, zeg maar iets van 0,20 te brengen op 1e fret (met capo tussen fret 2 en 3.
Daarna weer meten bij fret 12 en de brug gaan verlagen.

Alles met mate, nooit teveel, vanwege kans op fretbuzz.

Plant
23 september 2017, 19:01
1.40mm zakken op de 12de fret komt overeen met 2.80mm bij het brugzadel.
0.80mm zakken op de 12de fret komt overeen met 1.60mm bij het brugzadel.

Da's veel! Heb je die ruimte wel om te zakken met behoud van voldoende snaarhoek op het zadel?
Overigens vind ik die 2.5 / 2.0mm (E / e) max volgens Don wel wat laag. Het hangt een beetje van je speelstijl en klankwensen af. Net wat hoger 'klettert' wat minder en geeft een wat mooiere toon.

Ik zou dat in eerste instantie een een half mm'tje hoger houden (scheelt weer een mm op het zadel). van 3.90 / 2.80mm naar 3.00 / 2.50mm zal al behoorlijk lichter aanvoelen. Je kunt altijd nog zakken als je wilt.

Als je van de onderkant afhaalt, hou het dan echt vlak. Je hebt een element en piëzo's werken met druk. Geen vlakke bodem = drukverschil tussen snaren = volumeverschil.

Je kunt er ook voor kiezen om niet het huidige zadel te gebruiken, maar deze apart te houden als referentie en een nieuw brugzadel maken. Dan kun je daarmee experimenteren en als je die verprutst is er niets verloren :ok:

mtx123
23 september 2017, 20:52
...
Je kunt er ook voor kiezen om niet het huidige zadel te gebruiken, maar deze apart te houden als referentie en een nieuw brugzadel maken. Dan kun je daarmee experimenteren en als je die verprutst is er niets verloren :ok:

Goede tip, ik ga een nieuw brugzadel bestellen, en misschien ook maar meteen een topkam erbij, dan kan ik (al lerend) experimenteren, en is er altijd een weg terug.
En met kleine stapjes heb ik nu wel begrepen.
Overigens ben ik zeker geen gitaar virtuoos die veel in de buurt van (of een stuk voorbij) de 12e fret speelt hoor.. Maar ja als ik toch de boel probeer te verbeteren, waarom niet...

Ik ga aan de slag met de tips, en zal daarna weer dit topic updaten.

mtx123
25 september 2017, 19:31
Volgende hobbel in dit avontuur:
Topkam vinden voor deze gitaar lijkt geen probleem, de breedte is 43 mm en die vind ik in diverse gitaar onderdelenshop.
Maar een brugzadel voor deze gitaar... breedte 80 mm en dikte 3,1 (of 3,2 ?) mm heb ik nergens kunnen vinden.
Ik heb gezocht in 5 grotere gitaar onderdelenshops, en me een slag in de rondte gegoogeld naar Yamaha spare parts etc, maar niks..
Tips zijn zeer welkom...

Tabula Rasa
25 september 2017, 19:38
Zelf maken van een stuk been?

gepost met Tapatrut.

Plant
25 september 2017, 20:12
Zoek je alleen op voorgevormd?
Op de site van fabrikant GraphTech (http://www.graphtech.com/products/brands/tusq/tusq-acoustic-saddles) (Tusq zadels) gaan ze wel tot ruim 10cm.

Deze (http://www.graphtech.com/products/brands/tusq/product-detail/pq-9125-00-tusq-saddle-acoustic-slab-1-8-thick?id=7cb587fb-315c-4bd4-9e34-7f7f95b3d0ec) komt in de richting, maar moet je wel zelf shapen. En de hoogte moet voldoende zijn natuurlijk.

101.60mm x 3.17mm x 12.70mm

mtx123
25 september 2017, 21:40
Aaa ok, zelf een brugzadel kleien, dat kan natuurlijk ook.
Als ik op die manier ga zoeken vind ik o.a. deze die wel in de buurt komt:
https://www.voxhumanawebstore.nl/saddle-83-x-3-2-x-8mm-bone.html Ik moet inderdaad nog de hoogte controleren dan.
Maar ja, voorgevormd is natuurlijk een stuk makkelijker...

mtx123
9 oktober 2017, 20:41
Weer een stapje verder....
Ik ben uitgegaan van een capo op de 1e fret, om zodoende de topkam problematiek te omzeilen.

In eerste instantie meet ik dan de volgende afstanden op de 12e fret:
hoge e / lage E : 1,90 mm / 2,90 mm
Daarna ben ik de onderzijde van het brugzadel gaan afschuren, uiteindelijk ben ik gestopt bij deze meetwaarden:
hoge e / lage E : 1,50 mm / 2,30 mm

daar ga ik niks meer aan doen..
Nu speel ik al een tijdje met een halve toon lagere stemming, en een capo op de 1e fret,
en ik moet zeggen dat is goed te doen.
Ik ben aan het leren, da's duidelijk, maar de topkam moet er toch aan gaan geloven natuurlijk, dus dat wordt het volgende hoofdstuk....

Alles even in een plaatje gezet:

http://www.tsmi.nl/Yamaha/LW5C_2.jpg

mtx123
21 januari 2022, 11:33
hele lange tijd verder.....

Inmiddels staat deze gitaar al wer 2 jaartjes in een tropisch land (Filippijnen), en het begon me op te vallen dat de aktie hoger werd, hij speelde steeds zwaarder.
Vandaag alles weer eens opgemeten, halskromming mag echt niet rechter. Maar bij de 12e fret heb ik beduidend meer ruimte nu dan voorheen, zie ook mijn oude plaatje. De nieuwe getallen in rood.

Ook heb ik een plastic driehoek over de kast gelegd, en het lijkt dat de snaarspanning de kast krom trekken.
Ik gebruik Elixir 11 52.
Maar de situatie daarvoor ken ik niet, ik heb dat nooit eerder bekeken denk ik (of wel, maar toen geconcludeerd dat het wel goed zat...)
Ben er wel een beetje ziek van.

Is hier nog wat aan te doen, of zie ik deze gitaar langzaam ten onder gaan ?

http://www.tsmi.nl/Yamaha/Yamaha LW5C jan 2022.JPG

Erik de Perik
21 januari 2022, 12:25
Dit is een gitaar die je, naar mijn mening destijds, had moeten laten staan. Prijs jezelf gelukkig voor de tijd die jullie hadden en nog samen hebben. Ik neem tenminste aan dat je de halskromming al gecheckt hebt?

Wellicht verkopen op de Filippijnen ook wel gitaren?

Jazeker! (https://www.guitarpusher.com/)

mtx123
21 januari 2022, 12:57
Dit is een gitaar die je, naar mijn mening destijds, had moeten laten staan. Prijs jezelf gelukkig voor de tijd die jullie hadden en nog samen hebben. Ik neem tenminste aan dat je de halskromming al gecheckt hebt?

Wellicht verkopen op de Filippijnen ook wel gitaren?

Jazeker! (https://www.guitarpusher.com/)

Het is idd begonnen als een oefenproject "hoe stel ik een gitaar af, maar ik ben gewend geraakt aan het kreng, speelde altijd lekker.
Het lijkt er op dat het tropische klimaat hier ook de boel naar de knoppen helpt, zie mijn eerdere topics over oxidatie op de metalen delen van de Epiphone LP en de roestende snaren.

Ik durf dus niet zomaar een "goede/dure" gitaar te kopen met het risico dat het klimaat hem vernaggelt...

Hals kromming had ik al gecheckt, stond ook in m'n post.

Je adres van die gitaarwinkel is in Manila (Cubao), ik zit daar op 1,5 uur (vliegen !) vanaf.
Aanschaffen van wat dan ook, is hier tricky, veel waardeloze chinese kopie rommel. Bijv Elixir nanocoat snaren set voor 1,5 euro o.i.d.

Misschien komen er nog reakties, anders kan ik er altijd nog een neefje mee blij maken, liever nog verkopen. Maar marktplaats achtige sites zijn hier niet zo populair als in NL. En de lokalen kunnen eindeloos zeiken over de prijs, en vervolgens kopen ze niks, want de knip is leeg.
Of gewoon aan de muur spijkeren als decoratie, met MIJN foto ernaast ! :rockon:

Erik de Perik
21 januari 2022, 13:14
Nahja het was maar een voorbeeld. Ik kan mij niet voorstellen dat er niets te koop is daar. Ook in de tropen wordt gitaar gespeeld, meen ik. Wellicht eens bij andere gitaristen informeren? Niet hier maar daar natuurlijk.

Kans is overigens best groot dat jouw huidige gitaar ook uit China komt.