PDA

View Full Version : Zekering er uit geknalt



crazylay
15 september 2017, 19:07
Vandaag wou ik mijn marshall jcm900 gebruiken. Heb hem eerst in standby wat laten opwarmen a 15min en toen van standby afgehaald.

Ik kreeg direct een behoorlijk gekraak, brom en buzz uit de speakers te horen! De laatste dagen had ik dit al eens eerder gehad.. uit gezet en weer aan en het was weg.
Maar vandaag begint het fuse output valve lampje te branden achter op de amp.

Iemand ervaring hiermee? (Nieuwe zekeringen al besteld)

buizen, elco's en weerstanden zijn recent al vervangen.

:???:

Mvg
Marco

Erik de Perik
15 september 2017, 19:18
Is jouw versterker afgelopen juli niet geserviced?

crazylay
15 september 2017, 19:20
Klopt idd. Buizen etc vervangen. Maar dit probleem sinds deze week

Erik de Perik
15 september 2017, 19:37
Ik vind dat jij vrij veel elektrische problemen hebt, zo even in een paar maanden tijd. Klopt jouw netspanning verder wel incl. randaarde?

crazylay
15 september 2017, 19:41
Haha idd. Geen idee, hoe kom ik daar achter?

ik heb net in de amp gekeken maar er zijn geen condensatoren oid kapot en de buizen zien er nog prima uit.

Erik de Perik
15 september 2017, 19:50
Haha idd. Geen idee, hoe kom ik daar achter?

ik heb net in de amp gekeken maar er zijn geen condensatoren oid kapot en de buizen zien er nog prima uit.

En dat vind ik dan ook wel een dingetje. Je knutselt (volgens mij) best regelmatig aan je spullen, maar vraagt aan mij hoe je je netspanning en randaarde controleert. Een kapotte condensator kun je trouwens ook lang niet altijd aan de buitenkant herkennen.

Een kapotte buis is eenvoudiger ;)

http://media01.dolpo.be/wp-content/uploads/sites/5/nggallery/portfolio/bekaert/IMG_0396.JPG

Plant
15 september 2017, 19:53
Ik vind dat jij vrij veel elektrische problemen hebt, zo even in een paar maanden tijd. Klopt jouw netspanning verder wel incl. randaarde?

Hij heeft krachtstroom en sluit de amp aan tussen 2 fasen (400V~) Dan kan ie heel kort heel hard :D

@ crazylay: Zonder gekheid, als er een zekering door gaat is het niet verstandig die zonder meer te vervangen. Een zekering is nl. geen oorzaak maar een indicatie dat er meer aan de hand is en dient om verdere schade te voorkomen.

Niet proberen dus maar gewoon wegbrengen nu je nog garantie op de reparatie hebt (want die heb je en vervalt als je zelf prutst).

crazylay
15 september 2017, 19:55
En dat vind ik dan ook wel een dingetje. Je knutselt (volgens mij) best regelmatig aan je spullen, maar vraagt aan mij hoe je je netspanning en randaarde controleert. Een kapotte condensator kun je trouwens ook lang niet altijd aan de buitenkant herkennen.

Een kapotte buis is eenvoudiger ;)

http://media01.dolpo.be/wp-content/uploads/sites/5/nggallery/portfolio/bekaert/IMG_0396.JPG

Ik ben niet bezig met stroom. Ik doe meer effecten en gitaarwerk. ik heb niets gedaan aan de versterker. Dit is zo uit het niets gekomen.

Een kapotte condensator of elco is in veel gevallen wel te zien.

crazylay
15 september 2017, 19:59
Een zekering zou niet na zoveel jaar uit zichzelf het begeven?

Erik de Perik
15 september 2017, 20:06
Ook dat is 'stroom.'

Kijk, als je zekering eruit vliegt, je vervangt 'm en daarna is alles weer ok.... dan zou het alleen een kapotte zekering zijn. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een eico is trouwens ook een condensator en ik heb er hier een hele zwik liggen die vervangen zijn maar er verder nog prima uit zien.

Plant
15 september 2017, 20:12
Een zekering zou niet na zoveel jaar uit zichzelf het begeven?

Zou niet mogen. Ieder apparaat heeft een inschakelpiek (kortstondige stroompiek om de lege elco's snel op te laden) en daar kan een zekering tegen. Meeste zekeringen zijn traag / slo-blo en reageren niet op een inschakelstroom maar pas als relatief langdurig de maximale stroom wordt overschreden.


... Ik kreeg direct een behoorlijk gekraak, brom en buzz uit de speakers te horen! De laatste dagen had ik dit al eens eerder gehad.. uit gezet en weer aan en het was weg...

Dit is dus al een indicatie dat er meer mis is. Dit komt niet door een zekering.

7ender
15 september 2017, 21:35
zitten er soms EL34 eindbuizen in van het merk J/J ?

crazylay
15 september 2017, 23:44
Klopt. Alles van JJ. Elco's van F&T

crazylay
16 september 2017, 00:09
Kan het liggen aan een verkeerde of wisselende bias ?

cluseau
16 september 2017, 09:41
Je hebt gewoon een defecte eindbuis. Komt helaas wel eens voor. Even terug naar je tech dus. Op buizen zit geen garantie maar bij mij had je direct een nieuw setje gekregen.

verver kun je niet zien dat een condensator defect is. Wat je wel kan zien is een uitgedroogde Elco maar zelfs dan kan die nog goed meten.

crazylay
16 september 2017, 10:37
Kun je nog wel bias meten met een defecte eindbuis dan?

moet ik het niet kunen zien aan de buis als deze kapot is?

Hendriks
16 september 2017, 11:42
Hoe oud is de versterker 20-25 jaar? Misschien is hij wel toe aan een recap. Gemakkelijkst beide buizen vervangen , of je moet al een gematchte bij de nog goede vinden.

crazylay
16 september 2017, 12:01
Hoe oud is de versterker 20-25 jaar? Misschien is hij wel toe aan een recap. Gemakkelijkst beide buizen vervangen , of je moet al een gematchte bij de nog goede vinden.

Begin jaren 90. Recap is recent ook gebeurt. Buizen dus ook(gematched JJ set)

kan een verkeerde bias afstelling zorgen voor een kapotte zekering?

cluseau
16 september 2017, 12:04
Kun je nog wel bias meten met een defecte eindbuis dan?

moet ik het niet kunen zien aan de buis als deze kapot is?

Bias meten is een moment opname. De incidentele sluiting in je buis is dat ook. Zou je de bias continue checken dan zou je kunnen waarnemen dat deze tijdens de kortstondige sluiting ook enorm oploopt. Dit moet wel zo zijn anders zou je zekering niet doorslaan.




Aan een buis kun je niet zo snel iets zien zien, de sluiting zit inwendig en is niet altijd aanwezig.

tmms
16 september 2017, 12:04
Buis stuk, luister dan in vredesnaam:D

cluseau
16 september 2017, 12:11
Buis stuk, luister dan in vredesnaam:D

Nouja, eerst meten/constateren he, dan pas kun je met zekerheid zeggen dat......

Maar ik geef 99% kans op een buis, ook al issie nieuw.

7ender
16 september 2017, 12:32
EL34 eindbuizen ( en ook de EL84 ) van J/J zijn onbetrouwbare , waardeloze klote eindbuizen :sssh:

Niet alles van J/J is klote ,.....de voorv. buizen 12AX7 , 7025 , 12AT7 , 12AU7 , etc zijn prima !
De eindbuizen 6V6 en 6L6 zijn ook prima !

Ik weet nou al op zeker , dat er bliksem-schichten in 1 van ie EL34 buizen zijn te bewonderen in die Marshall ;)


( niet boos worden op je reparatie-mannetje ,.....hij kan d'r ook niks an doen dat die fabriek troep op de markt brengt )

crazylay
16 september 2017, 12:36
Ok bedankt. Is het mogelijk dat ik de buizen door kan meten om te zien welke kapot is?

7ender
16 september 2017, 12:44
Nou,....dat hangt er maar van af .
De kans bestaat dat een emissie-tester/buizen-tester het defect niet eens laat zien.
Vervang je het zekeringetje van de hoogspanning ( geen zwaardere inzetten h`e ) , dan klapt ie d'r meteen weer uit op het moment dat het bliksemt in 1 van de EL34 buizen.

Ik heb dit al zo vaak bij de hand gehad.
Vraag aan je reparatie-mannetje of ie er twee van een ander merk in zet. ( gematched pair ! )
( zelfs made in china is al 100X beter )

....en bias weer opnieuw laten instellen .

cluseau
16 september 2017, 13:10
Daar kan ik me bij aansluiten maar heb minder negatieve ervaringen met E34L van JJ dan 7ender. Het komt eel eens voor dat ik een nieuwe buis gelijk weg kan gooien. Als ik een schatting zou maken ergens tussen 1:50 en 1:100. Voor mij is dat acceptabel maar tref je als klant zo'n misser heb je pech. Zoals gezegd krijg je gelijk een nieuwe set maar het kan natuurlijk ook dat de amp een paar keer warm is verplaatst. Ik maak daar geen discussie van.

7ender
16 september 2017, 13:20
oehhhhh Frans,....ik heb er echt heel veel troubles mee gehad hoor .

Stop ze (bijv) alvast maar nooit in Musicman ,...zodra d'r een beetje serieuze anodespanning op komt te staan is het direct krent.

en die EL84 in een VOX gaan ook fout.

( eigenlijk best jammer :( ,....J/J is het voormalige TESLA ,...en die fabriek stond bekent om uitstekende kwaliteit )

cluseau
16 september 2017, 13:44
Ha die Sjors, ik ben echt minder negatief hoor ook al heb ik wel eens een misser. Zijn per jaar nog altijd op een hand te tellen. Misschien heb je een keer een ongelukkige batch getroffen.

Musicman werkt natuurlijk met serieuze spanningen maar ik zet ze ook in een Maquis, 900V= he!

Maar kan het nog sterker vertellen, heb ze ook op 1200V= zien werken en goed ook. Gewoon ff 120Watt persen uit twee E34L.

cluseau
16 september 2017, 13:56
Vandaag wou ik mijn marshall jcm900 gebruiken. Heb hem eerst in standby wat laten opwarmen a 15min en toen van standby afgehaald.


Ik moest ook nog even aan bovenstaand lijntje denken. De meeste hier weten wel hoe ik over de standby functie denk en dit is weer zo'n mooi voorbeeld waarom.

Zonder die discussie weer aan te wakkeren de volgende uitleg:

Een JCM900 heeft een solid state gelijkrichter wat wil zeggen dat de hoogspanning direct aanwezig is. Zou je de standby niet gebruiken staat deze spanning op de anodes van de hoogohmige buizen. Dit wil zeggen dat er geen stroom loopt door de buizen en gelijkrichter. De buizen beginnen op te warmen en de stroom loopt in enkele seconden geleidelijk op.

De situatie met gebruik van standby is als volgt:

De hoogspanning is bij inschakelen vrijwel direct aanwezig maar berijkt niet de anodes van de buizen.
De gloeispanning is wel aanwezig en na een minuut ofzo zijn de buizen bedrijfsklaar wat wil zeggen laagohmig. Ze hebben dus een relatief lage inwendige weerstand. Bij het activeren van de standbijschakelaar krijgen de bedrijfsklare buizen ineens 600V= voor hun harses. Dat vinden ze niet fijn hoor!

Stel dat je in je auto stilstaat, plankgas geeft en in een klap de koppeling loslaat. Probeer dat maar eens een paar keer en je kan spoedig naar de dokter met je car.

Raar? Je doet het met je amp wel....

crazylay
16 september 2017, 14:57
Ik heb de amp zojuist naar mijn amptech gebracht. Die zoekt het wel uit voor mij. Bedankt voor de antwoorden'.

no 1 hops
16 september 2017, 16:13
als ik deze topic lees krijg ik wel een aantal vragen.
* in hoeverre is een autobias (tenminste ik meende dat sommige buizen versterkers dit hebben)later in te bouwen en wat zou zoiets kosten?
* als JJ eindbuizen niet al te betrouwbaar zijn welke scoren dan beter?

en voor de liefhebbers, bij een workshop van gitarre en bass ging het over vervangen van buizen en ruststroom met demonstraties hoe dit effect heeft op het geluid
https://youtu.be/FGT7BJs32og

cluseau
16 september 2017, 16:49
als ik deze topic lees krijg ik wel een aantal vragen.
* in hoeverre is een autobias (tenminste ik meende dat sommige buizen versterkers dit hebben)later in te bouwen en wat zou zoiets kosten?
* als JJ eindbuizen niet al te betrouwbaar zijn welke scoren dan beter?

Auto bias is niets anders dan tegenkoppeling in de eindtrap. De oplopende buisstroom wordt omggezet in een spanning welke voor een koudere instelling van de buis zorgt. Deze spanning geeft aanzienlijk verlies van de headroom en wordt daarom zelden toegepast bij amps boven de 30Watt, uitzonderingen daar gelaten. Bij de dikke amps zie je wel eens een combinatie van een vaste instelling en een beperkte tegenkoppeling. Ook daar wordt iets vermogen ingeleverd om een biascompensatie te verkrijgen. Een mooi voorbeeld zijn de amps welke op heel hoge voedingsspanning werken. De ontwerper heeft al rekening gehouden gehouden met het werken buiten de buizenspecs.

Wil je een vast ingestelde amp ombouwen naar auto bias is dat heel goed mogelijk maar houd rekening met een aanzienlijk vermogensverlies. Ik bouw ik ze eerder om naar vaste instelling.


Heb al vermeld dat ik niet zo'n problemen heb met JJ. Ook hele dure buizen gaan soms defect. JJ is een buis voor een leuk prijsje en als daar een misser tussen zit doe je niet zo moeilijk, flikker ze gewoon weg.

no 1 hops
16 september 2017, 18:47
Heb al vermeld dat ik niet zo'n problemen heb met JJ. Ook hele dure buizen gaan soms defect. JJ is een buis voor een leuk prijsje en als daar een misser tussen zit doe je niet zo moeilijk, flikker ze gewoon weg.Dank je voor je uitleg. duidelijk waarom er niet vaak voor gekozen word.
het is wel zo voor 'gebruikers' van de buizenversterkers dat zij veel afhankelijker zijn van de technici die buizen voor ze vervangen.
even een buisje vervangen zoals die van de preamp zit er niet in als je niet weet hoe je de versterker af moet stellen qua bias

cluseau
16 september 2017, 20:40
Een buis vervangen kan iedereen wel. Het goed afstellen is een ander verhaal ondanks de verkrijgbare hulpmiddelen. Het kan je ook uitgelegd worden maar bezit je ook de vaardigheid om het uit te voeren? Ik heb geen idee. Niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd.

cluseau
16 september 2017, 20:46
In "het grote versterker faq" (sticky boven in het versterker forum) staat een en ander over bias omschreven. Lees dat ff na, misschien kun je er wat mee.

MarkS
17 september 2017, 07:17
EL34 eindbuizen ( en ook de EL84 ) van J/J zijn onbetrouwbare , waardeloze klote eindbuizen :sssh:

Ik hoop, zoals Cluseau al aangeeft, dat dit iets genuanceerder ligt..
Ik wil een retube voor mijn Classic 50/50 eindtrap... 8x EL84... bijna elke kit of suggestie die ik voor deze amp tegen kom is JJ...

Het in de eerste post genoemde gekraak brom buzz en klappende zekering heb ik 1 keer meegemaakt in mijn 59 Bassman.... toen ik GT's door JJ 6L6 verving... lag echter niet aan de JJ buis maar aan de mettertijd ruimer geworden sockets van de buisvoet, de JJ wiebelde daar in, de GT niet.
JJ Buis is daarna getest door ToneFactory en bleek gewoon goed.

cluseau
17 september 2017, 10:44
Het in de eerste post genoemde gekraak brom buzz en klappende zekering heb ik 1 keer meegemaakt in mijn 59 Bassman.... toen ik GT's door JJ 6L6 verving... lag echter niet aan de JJ buis maar aan de mettertijd ruimer geworden sockets van de buisvoet, de JJ wiebelde daar in, de GT niet.
JJ Buis is daarna getest door ToneFactory en bleek gewoon goed.

Die buisvoeten is een onderschat probleem. Na zo'n 50 jaar trouwe dienst zit hun tijd er echt op. De voetjes van de eindbuizen is namelijk de heetste plek in de versterker omdat de warmte van de eindbuizen grotendeel terecht komt bij deze voetjes. Hierdoor verliest het verenstaal zijn kracht en is niet meer in staat voldoende contact te maken. Ik vervang ze door porselijn voetjes, meer dan 100 per jaar. Vooral bij Fender vallen de buizen er soms gewoon uit. Vaak worden er dan veerspanners op gezet maar dat is in principe een goedkoop lapmiddel van niks. De buizen blijven welliswaar in de sockets zitten maar er moet ook nog eens een keer contact gemaakt worden. Het zou toch zonde zijn als je een quartet nieuwe 6L6jes verkloot omdat pin5 een beetje gammel is. De biasspanning valt dan weg en je blaast in no time twee buizen op. Ook is er schade mogelijk aan voeding en eindtrafo. Fender staat bekend om zijn robuste trafo's maar toch. De kosten voor zo'n operatie zijn afhankelijk van het aantal buizen. Moeten er vier van die jongens losgemaakt worden ben je gauw twee uur verder wil je het netjes doen. De voetjes zelf zijn een paar euro maar de arbeid is een ander verhaal.

MarkS
17 september 2017, 12:26
Die buisvoeten is een onderschat probleem. Na zo'n 50 jaar trouwe dienst zit hun tijd er echt op.
Het was weliswaar een LTD, geen echte ouwe. Maar dat doet verder niets af aan jouw verhaal.

7ender
18 september 2017, 08:22
een slechte batch zou iid nog kunnen Frans , maar het heeft me veel vroeger ook al eens problemen opgeleverd , wat me selectief heeft gemaakt wbt voorkeur
Ik heb ook zelf wel 'ns gedacht of er geen sprake geweest kon zijn van plagiaat , omdat zo'n logo'tje wel zeer eenvoudig na te maken is.
Een poos geleden 8 stuks 12AT7EH ( Electro Harmonix ),....ook zo in de vuilnisbak kunnen kieperen.

Het merk F&T werd hier ook genoemd :
In de tijd dat ik niks anders als bezig was met juke-box amp revisies , hebben we daar zelfs een hele bulk-doos vol van weg-gegooid ,
omdat die hele partij schroef-beker-elco's "motor-boating" veroorzaakten.
We zijn toen op Mallory overgestapt.

Dutch66
18 september 2017, 08:25
Ik wil een retube voor mijn Classic 50/50 eindtrap... 8x EL84... bijna elke kit of suggestie die ik voor deze amp tegen kom is JJ....

Misschien omdat je dan specifiek op 'replacement set' o.i.d. zoekt ?

Je hebt feitelijk 2 matched 'kwartetjes' nodig, die kun je toch in allerlei varianten (merk en dito prijs) vinden?

Ik heb trouwens geen slechte ervaringen met JJ, maar mijn afname is natuurlijk minimaal in verhouding met
Cluseau en 7ender ...

7ender
18 september 2017, 08:35
Ik kan en mag niet zeggen dat ik met alles problemen heb gehad ,....ik heb , zoals eerder gezegd , praktisch nooit problemen ondervonden met voorv buizen en eindbuizen 6L6 en 6V6 .

Wbt EL84 valt mijn 1e keuze op Mullard ( maar die kosten een paar centen meer :roll: )

Dirk_Hendrik
18 september 2017, 09:06
( eigenlijk best jammer :( ,....J/J is het voormalige TESLA ,...en die fabriek stond bekent om uitstekende kwaliteit )

Correctie. Dat was merk dat bekend stond om die kwaliteit.
Die fabriek wordt nu gebruikt door Foxconn en die assembleren er HP computers onder mensonterende toestanden...... Eén van de meest nare omgevingen waar ik ooit geweest ben. Werkdagen van 10 uur, 7 dagen per week zijn normaal en het personeel wordt voor 3 maanden ingevlogen uit landen als Laos, Cambodja en Mongolie. Da's goedkoper dan "locals" inhuren. Een handeling die door zo'n werknemer wordt uitgevoerd mag maximaal een minuut duren en de theorie is dat een aap de handeling uit moet kunnen voeren. Want als een aap het kan moet de werknemer het foutloos kunnen.



Daar komt geen buis meer vandaan, goed of slecht.

D3nnis
18 september 2017, 09:20
EL34 eindbuizen ( en ook de EL84 ) van J/J zijn onbetrouwbare , waardeloze klote eindbuizen :sssh:

Niet alles van J/J is klote ,.....de voorv. buizen 12AX7 , 7025 , 12AT7 , 12AU7 , etc zijn prima !
De eindbuizen 6V6 en 6L6 zijn ook prima !


Is dat iets van de laatste paar jaar?
In mijn EL34 amps heb/had ik altijd JJ, zonder problemen.
Toen mijn 6L6 amp aan nieuwe buizen toe was had ik zoiets van doe ook maar JJ, maar mijn reparateur wilde absoluut geen JJ 6L6GC gebruiken wegens slechte ervaringen vwb levensduur/degelijkheid.

7ender
18 september 2017, 09:54
tja, ? ....Frans heeft geen noemenswaardige uitval ondervonden .
Ik helaas wel . ( en een reparatie-adres in Haarlem ook )
Op internet kom ik ook wat wisselende ervaringen tegen.

Maar goed ,...Die gute Zeiten kommen nie wieder ,....de super-kwaliteit van vroegere Philips , Gen. Electric , RCA , Sylvania , etc
zijn geweest.

Maar je hoeft je , wat mij betreft , geen zorgen te maken over die J/J 6L6 GC ,....daar heb ik GEEN problemen mee gehad
( geen doorslag, geen korstsluiting en geen verloop )

D3nnis
18 september 2017, 10:04
Wel irritant, als buizen heel erg wisselend van kwaliteit (binnen 1 merk) gaan worden; dadelijk moeten we nog allemaal aan de digitale spullen :)
Of die transistorbuizen van AMT!

7ender
18 september 2017, 10:11
Ik heb er geen verklaring voor , dan dat er misschien wel 'ns wat doorheen kan schieten bij kwaliteits-controle.
Daarnaast heb je ook B-keuze , deze spullen duiken wel 'ns op in dump-partijen ( met russische opdruk ),
maar zijn niet echt goed bruikbaar in gitaar/basgitaar amps.

Vroeger bestond dat hier ook,..."merken" als Ultron en Haltron waren B-keuze

cluseau
18 september 2017, 10:13
Wel irritant, als buizen heel erg wisselend van kwaliteit (binnen 1 merk) gaan worden;

Maakt toch niet uit, uiteindelijjk is het mijn verantwoording dat een herstelde amp goed wordt afgeleverd. Als er een misser tussen zit is dat mijn strop en moet dat met mijn leverancier oplossen. Het percentage missers is trouwens zo laag dat ik er niet over klaag. Het retour zenden kost meer dus pleur ze gewoon weg en de klant krijgt een nieuw setje.

D3nnis
18 september 2017, 12:14
Als het percentage missers laag is is er inderdaad niet veel aan de hand, maar als dit percentage hoger is/wordt/gaat worden, dan wordt het op een gegeven moment voor jou (en voor de klant ook) vervelend.

Mijn Mesa (mijn meest gebruikte amp) is in 2009 of 2010 volledig van nieuwe buizen voorzien. Het wordt nu denk ik eens tijd om deze eens na te laten kijken/servicen (en dan nog heb ik niet eens het idee dat mijn buizen slecht zijn). Maar ik heb dus in ieder geval 7 a 8 jaar eigenlijk geen omkijken gehad naar deze amp, dat is ideaal (of geluk ;) ).