PDA

View Full Version : Welk toestelleke



RoryVDW
12 september 2017, 20:57
Hallo Misschien een heel domme vraag. Hoe noemt men het toestelleke dat sommige gitaristen ter hoogte van de pick-up houd om een zingend geluid van de gitaar te creeëren.
zie filmpje The mission...https://www.youtube.com/watch?v=Y5dXawGOIYM
thanks

Fusion
12 september 2017, 21:06
De e bow bedoel je?

RoryVDW
12 september 2017, 21:10
De e bow bedoel je?

Voila zie... dat ist... Bedankt voor de vlugge reaktie.:rockon::rockon::rockon:

Erik de Perik
12 september 2017, 22:05
https://www.youtube.com/watch?v=HFBPg-MgfcE

cannondale_01
13 september 2017, 09:06
Ennnn bedankt:dance:
Heb een gitaarpartij waarbij ik een "celloachtig" geluid moet produceren. Dat doe ik nu met veel fuzz en spelen met het volumepedaal. Leuk, maar net niet. Dit zou wel eens kunnen gaan werken in combi met het aan en af zwellen van het volume. 90 eukers pffff eerst maar ff naar de Bax kijken of het echt produceert wat ik zoek.

Fusion
13 september 2017, 09:08
Let wel op t feit dat een e-bow een gigantisch volume produceert. Dus je zult een eindtrapsvolume wel een stuk zachter moeten doen als je van plectrum overschakelt op e-bow

cannondale_01
13 september 2017, 09:18
Volume pedaal sluiten bij gebruik van de e-bow. En weer openen als je de pick hanteerd. Gaat dat niet werken dan?

Pepe
13 september 2017, 11:35
De Ebow zelf produceert helemaal geen volume.
Toevallig een tijdje geleden een track voor iemand er mee ingespeeld, dat nummer ging over John Martyn dus het leek me wel aardig om in zijn geest partijen te bedenken en de Ebow paste daar prima in.

De truc is het spelen met de afstand tav de snaar, dat bepaald je volume en boventonen.

Fusion
13 september 2017, 12:48
De Ebow zelf produceert helemaal geen volume.
Toevallig een tijdje geleden een track voor iemand er mee ingespeeld, dat nummer ging over John Martyn dus het leek me wel aardig om in zijn geest partijen te bedenken en de Ebow paste daar prima in.

De truc is het spelen met de afstand tav de snaar, dat bepaald je volume en boventonen.
Poteehtooh potaahtooh. Als je m dicht bij je snaren houdt, is het volume van t signaal vele malen hoger dan jij met je hardste aanslag kan produceren, als ie lekker staat te ffeedbacken.

Onkelpazuzu
13 september 2017, 13:22
De ebow die ik zelf heb, is ontworpen om te 'liggen' op de snaren naast degene die je ermee bespeelt; daar heeft hij zelfs twee sleuven voor. Ik weet niet of dat op alle modellen zo is, en natuurlijk kun je hem ook hoger houden. Maar uitgaande van snaarhoogte is het volume echt wel behoorlijk hoog. Zelf gebruik ik gewoon de volumeknop van de gitaar om dat wat tegen te gaan.

cannondale_01
13 september 2017, 18:51
ahhaaaa tegengestelde berichten ;)

Verder onderzoek voor mijn eventuele inzet is dus nodig. Thx daarvoor.

D3nnis
13 september 2017, 19:02
Helemaal niks tegenstrijdigs; pepe heeft gelijk.
Met behulp van een ebow kun je een aardig volume bewerkstelligen, maar het hoeft niet.

cannondale_01
13 september 2017, 21:20
Sorry, je hebt gelijk.
Te snel gelezen.
Als ik mijn bewegelijkheid zo inschat zet ik hem op de snaren. Mijn partij is wat meer op de achtergrond dus volume boost is wel iets om rekening mee te houden. Toch ff live checken bij de dozenschuiver in A'dam.
Blijft een interesting thing.

RoryVDW
13 september 2017, 23:14
Allee vooruit...kga da eens aanschaffen zie, ik vind het een machtig geluid. Bij Thomann goedkoopst.

Onkelpazuzu
14 september 2017, 09:14
Je kunt het volume trouwens ook makkelijk aanpassen als je hem wel op de snaren laat rusten, door de ebow weg te bewegen van de pickup die je op dat moment gebruikt. Zelf gebruik ik hem meestal in combinatie met de hals-pickup, dus als ik wat zachter wil, beweeg ik de ebow gewoon wat in de richting van de brug.

Fusion
14 september 2017, 10:32
Je kunt het volume trouwens ook makkelijk aanpassen als je hem wel op de snaren laat rusten, door de ebow weg te bewegen van de pickup die je op dat moment gebruikt. Zelf gebruik ik hem meestal in combinatie met de hals-pickup, dus als ik wat zachter wil, beweeg ik de ebow gewoon wat in de richting van de brug.
Klopt. Zal ook wel van t specifieke model afhangen, maar zelfs dan is de mijne nog extreem LUID. Gebruik m overigens niet meer, heb tegenwoordig mijn monitor gewoon lekker hard en speel heerlijk met feedback. Zo lekker om te doen

dejohan
14 november 2017, 16:25
ebow volume kan je ook beïnvloeden door hem op de snaar naar voor of achter te schuiven.
Hoe dichter bij de brug hoe minder luid. Het meeste krijg je bij de "helft" van de snaar. Bij een open snaar is dat dus de 12e fret, bij vinger op eerste fret is dat de 13e, etc.

Dit trouwens ook een bekend e-bow nummer:
https://www.youtube.com/watch?v=uEyZfwUveQc

Pepe
14 november 2017, 16:34
Heeft niet zozeer met de absolute afstand te maken maar met de relatieve afstand tot de slugs van de pickup die werkzaam is.