PDA

View Full Version : Stompbox bouwers



maanen
12 september 2017, 18:40
Zijn er in Nederland (liefst regio Brabant) effectpedaal bouwers die met je meedenken en uiteindelijk een custom pedaal voor je maken? Ik dacht zelf aan een overdrive/distortion/fuzz apparaat. Weet nog niet helemaal wat ik wil, maar kennen jullie bouwers?

Grt!!!

Tabula Rasa
12 september 2017, 19:19
Zorg eerst maar dat je weet wat je wil. Meestal ben je dan al 5 jaar verder.

gepost met Tapatrut.

maanen
12 september 2017, 22:11
Ben natuurlijk niet blanco. Denk dat een ervaren bouwer me wel kan helpen het eindproduct.

Dirk_Hendrik
13 september 2017, 08:43
Jaren gedaan. Hardstikke leuk en bij tijd en wijle dodelijk vermoeiend. Vooral als je wekenlang aan het mailen bent over alle toeters en bellen en of dit en dat ook kan, hoe dist en dat klinkt tot zus en zo en, meest dodelijk, "er eens is gehoord" of "ergens is gelezen dat".

Pepe
13 september 2017, 11:26
Met je mee denken, daar is het forum ook voor. Voor je maken is gewoon een opdracht van een klant, daar hoort een budget bij.

Dutch66
13 september 2017, 14:14
Zijn er in Nederland (liefst regio Brabant) effectpedaal bouwers die met je meedenken en uiteindelijk een custom pedaal voor je maken? Ik dacht zelf aan een overdrive/distortion/fuzz apparaat. Weet nog niet helemaal wat ik wil, maar kennen jullie bouwers?

Grt!!!

Ik ben eigenlijk best benieuwd wat je precies zoekt en waarom een 'regulier' pedaal hieraan dan niet voldoet.
Ik bedoel, je zult 'iets' van een uitgangspunt moeten hebben, ook in je communicatie naar een bouwer toe, toch?

Plant
13 september 2017, 20:31
In de praktijk zal het idd neerkomen op een bestaande basis met mods en/of uitbreidingen. Hooguit in een eigen jasje. Maar dat maakt het duurder dan nodig.

"overdrive/distortion/fuzz apparaat" op maat zou weleens een multi-fx (3 afzonderlijke circuits in 1 doosje) kunnen worden.

Als je zelf al niet weet wat je wilt, hoe moet een bouwer dat dan weten. En hoe maakt een bouwer de vertaalslag van wat het geluid jij wilt naar wat hij moet maken. Dit kost veel tijd en dus veel geld.

Als geld geen rol speelt is er overal wel iemand te vinden, anders wordt het liefdewerk oud papier.

cannondale_01
13 september 2017, 21:33
Lex Bos heeft er jaren over gedaan zijn EIGEN pedaal zo te bouwen en te tunen totdat hij had wat hij voor ogen had.
Volgens mij zijn er ook wel wat bouwers op dit forum die deze ervaring hebben met een eigen product.

Hoe wil jij jou wensen overbrengen op een bouwer? Nope... zelf bouwen en afstuderen op je eigen product ;)

maanen
13 september 2017, 21:59
Wat ik heb bedacht tot zover:

- een overdrive tot lichte distortion in te regelen met een gain knop
- switch voor fuzz achtige clipping
- laag, parametrisch midden en hoog
- draaiknop om saturatie/harmonische boventonen mee te kunnen regelen (van rauwe klanken tot verzadiging met boventonen)
- een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)

Dit zijn tot zover mijn wensen. Is dit enigszins begrijpelijk en realiseerbaar?

Tabula Rasa
13 september 2017, 22:31
Wat je sowieso ff moet beseffen is dat je geluid, zoals jij het hoort, om moet zetten in woorden, de bouwer moet die juist interpreteren en in een schema zetten en dat dan afgestemd om je hele keten.

Zelf heb ik nu 3 of 4 distortion gebouwd op basis van de elektra en die weer gemod totdat ik nu ongeveer heb wat ik in mijn hoofd had ( en dan heb ik nieteens de stap ertussen zitten dat ik onder woorden moet brengen wat ik wil en dat een bouwer deze woorden ook op de juiste manier "leest".

Wat wil je qua klankkleuring, compressie, respons op ingangssignaal, dynamiek en wat moet het doen binnen je keten.

gepost met Tapatrut.

Tabula Rasa
14 september 2017, 00:07
Edit: ik klonk als een oude lul en ben dat eigenlijk ook wel een beetje.

Je moet vooral je plan wel doorzetten. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is.

gepost met Tapatrut.

Pepe
14 september 2017, 01:12
Dat trial & error op een broodbordje is eigenijk stenen tijdperk. Een app met editor, waarom niet?
Misschien heeft het wat voeten in aarde, TC Electronic heeft enkel modulaties in zijn toneprint.
Maar goed, als je DIE nou ontwerpt, andere koek dan diodes en chips wisselen.
Die laatsten zijn sowieso lekkerder bij een biertje.

obiwanjacobi
14 september 2017, 08:17
- een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)

Dat wordt lastig. Het kan wel, maar maakt de schakelijk veel complexer. Je moet namelijk de analoge instellingen digitaal gaan aansturen (complex) en de waardes van die instellingen gaan opslaan (makkie).
Als je dan toch digitale controle hebt, maak er dan gelijk presets van - meerdere posities die een 'geluid' kunnen opslaan. En als je het dan helemaal spiffy wilt, support je daarop MIDI...

Voor de rest zou je kunnen beginnen met het verzamelen van (schema's van) pedalen waar je bepaalde aspecten van bevalt/zoekt.
Zo heb je iig een inspiratie bron en referentie materiaal voor de bouwer...

Dutch66
14 september 2017, 09:36
Wat ik heb bedacht tot zover:

- een overdrive tot lichte distortion in te regelen met een gain knop
- switch voor fuzz achtige clipping
- laag, parametrisch midden en hoog
- draaiknop om saturatie/harmonische boventonen mee te kunnen regelen (van rauwe klanken tot verzadiging met boventonen)
- een favorite knop (om vaakgebruikte instelling mee vast te leggen)

Dit zijn tot zover mijn wensen. Is dit enigszins begrijpelijk en realiseerbaar?

Nou ja, dat zijn meer de 'grote lijnen', ik bedoelde eigenlijk iets minder abstract ...

Bijvoorbeeld, welke overdrives heb je tot nu toe geprobeerd en welke vondt je goed of juist niet,
en waarom dan niet ... Hoe meer informatie je op dit terrein verzamelt hoe groter de kans dat
het uiteindelijk ontwerp ook daadwerkelijk aan je verwachtingen gaat voldoen ...

Het gaat er natuurlijk om dat er patronen zichtbaar worden in het ontwerp van de overdrives,
en jouw bevindingen. Deze ontwerp specifieke klankeigenschappen moeten uiteindelijk in jouw
custom pedaal ondergebracht worden ...

maanen
14 september 2017, 14:53
Oke, bedankt voor de input zover!

Ik ga proberen dingen meer concreet te krijgen. Zal eerst eens onderzoeken welke pedalen ik echt goed vind klinken. Zal ook eens onderzoeken welke schema's er al op t internet rondzweven.

Mocht iemand nog een pedaal bouwer kennen, hoor ik t graag!

Hendriks
14 september 2017, 18:21
Bas Becu bouwt custom pedalen en variaties erop. BQmusic.

apekop
16 september 2017, 13:09
Zijn er in Nederland (liefst regio Brabant) effectpedaal bouwers die met je meedenken en uiteindelijk een custom pedaal voor je maken? Ik dacht zelf aan een overdrive/distortion/fuzz apparaat. Weet nog niet helemaal wat ik wil, maar kennen jullie bouwers?


Maar waarom geen bestaand pedaal? De overdrive/fuzz pedalen markt is al helemaal verzadigd als je het mij vraagt. Er is al zo ontzettend veel te krijgen voor iedere smaak van drive. Als je het niet in 1 drive pedaal vindt kun je altijd nog een tweede erbij nemen alleen voor de fuzz bijvoorbeeld. Het heeft weinig zin om het wiel nog een keer uit te vinden en bij een custom ding moet je ook nog maar afwachten wat het wordt.

maanen
22 oktober 2017, 15:22
Ondertussen ben ik pedalen gaan stacken. Tube screamer-Mxr overdrive-fuzz. Ben erg blij met hoe de tube screamer de Mxr beïnvloed. De Mxr heeft laag/mid/hoog eq. Geeft me qua klank veel mogelijkheden. Ik hoef voorlopig niet op zoek te gaan naar pedaal bouwers. Bedankt voor alle input.