PDA

View Full Version : 'Ground' probleem v847 wah



crazylay
12 september 2017, 14:35
Hey

ik heb een probleem met mijn V847 wah. Bij inschakeling krijg ik een erge buzz. Het klinkt als een aarde probleem. De wah is batterij gevoed en rust tussen mijn andere effecten op mijn board.

Heb al gechecked of het aan de andere effecten ligt maar dat is het probleem niet.. ligt echt aan de wah. Potmeter heb ik al vervangen door een blacktop deluxe en heb inmiddels het binnenwerk geïsoleerd.

Zie link voor fotos: https://www.dropbox.com/sh/nrurxko12ay5obl/AADBxDGLU69zGl3Hep7o5gmma?dl=0

kunnen jullie zien of er iets verkeerd zit aangesloten? Of hebben jullie een idee wat het zal kunnen zijn?

Alvast bedankt.

mvg
Marco

pasqual
12 september 2017, 15:00
Hoi Marco,
Is de brom begonnen nadat je geshield hebt of was het daarvoor ook al?

crazylay
12 september 2017, 15:33
Nee daarvoor ook al.

Little Jay
12 september 2017, 15:50
Waarom heb je in hemelsnaam geshield? De hele behuizing en bodenplaat zijn al van metaal!

Waarschijnlijk raakt er ergens folie de printplaat aan......

crazylay
12 september 2017, 15:54
Het probleem was er voor het shielden ook al. Het shielden(koper folie) heb ik gedaan om buiten af signalen te voorkomen. En dat helpt wel.


moet er misschien nog een aarde draad van de out naar in jack en weer naar de behuizing?

Plant
12 september 2017, 18:45
Waar zit de voeding voor de andere pedalen op het board? Recht eronder of ernaast? Afschermen helpt natuurlijk, maar mogelijk niet afdoende als je de stoorbron pal onder of naast de behuizing hebt zitten.
Die wah heeft een mooie spoel in het circuit en die pikt het waarschijnlijk alsnog op.

Als de kabels lang genoeg zijn, beweeg dan de wah eens een stuk van de plank af. Wordt het dan minder? Zo ja dan heb je toch nog instraling en moet je de voeding / adapters van andere pedalen verder weg plaatsen.

Aardlus kan, maar dan heb je de brom altijd en niet alleen met wah aan.

crazylay
12 september 2017, 18:52
Ik had al geprobeerd de wah apart te houden maar dan blijft het ook. Pedalboard heeft hier dus geen invloed op.

Het board is via een 9v daisy chain gevoed. De wah is apart met een (nieuwe) batterij gevoed.

Volgens jullie is de bedrading wel correct? Ik kan zo niets vinden namelijk

Plant
12 september 2017, 20:06
Hoor je het clean ook of voornamelijk als er ook iets met (veel) gain na het pedaal ingeschakeld is?

crazylay
12 september 2017, 20:53
Beide. Maar voornamelijk met gain aan. Heb een video gemaakt:

https://www.dropbox.com/s/lyxiyduurbu8rqu/Video%2012-09-17%2020%2044%2018.mov?dl=0

Volume in de video is wel erg overdreven.. ligt aan de telefoon denk ik. Het soort buzz is wel goed te horen.

crazylay
13 september 2017, 06:42
Kan het ook aan mijn woning liggen misschien? Misschien een noise gate o.i.d er tussen? Of zorgt dit voor tone verlies ?(geen ervaring mee)

Plant
13 september 2017, 09:12
Zelf ben ik meer van de bronbestrijding (indien mogelijk). Dus de stoorbron wegnemen i.p.v. met allerlei lapmiddelen proberen te onderdrukken.
Als je de wah bedient hoor ik ook de 'klank' van de brom veranderen.
Als je in of rond de kamer andere apparatuur en verlichting (TL, spaarlampen, dimmers) e.d. uitschakelt, kun je het dan bromvrij krijgen?

crazylay
13 september 2017, 09:25
Dat zal ik even moeten proberen. Keuken of woonkamer maakt geen verschil.. dat had ik al geprobeerd.

Als ik goed luister is er ook een buzz geluid in het clean. Dus twijfel nu of het wel de wah is. Misschien dat de gains en de wah er voor zorgen dat het meer versterkt wordt? Dat het toch in het stopcontact of omgeving zit?? Bij inschakelen van de effecten wordt het wel echt erger zoals te horen in de video.

crazylay
13 september 2017, 14:42
Heb zojuist een andere versterker geprobeerd en het geluid blijft. Ook zonder wah en/of pedalboard.

Het zit dus toch ergens hier in huis niet helemaal goed.. slecht geaard misschien.

Little Jay
15 september 2017, 13:16
Ff off-topic: ben ik nou echt gek? De behuizing van die wah is compleet van metaal, dan heeft die koperfolie toch geen enkele zin? Of zie ik iets over heeft hoofd? School me please....

Plant
15 september 2017, 19:11
Niet elk metaal schermt alle vormen van storing (brom, radio ontvangst, ...) even goed af. Ik weet niet van welk metaal de behuizing is gemaakt, maar als de TS zegt dat koperfolie wat uitmaakt zou dat zomaar kunnen.

Erik de Perik
15 september 2017, 19:17
Dikte maakt ook uit; hoe dikker hoe beter de afscherming.

Plant
15 september 2017, 19:56
Ja, je kunt er natuurlijk ook een kernreactor omheen bouwen. Dat zal alles wel tegenhouden zolang ie heel blijft ;)