PDA

View Full Version : Mag ik dit plaatsen op Spotify, iTunes, Deezer etc?



hega
28 augustus 2017, 11:31
Momenteel worstel ik even met een vervelend probleem.
Wil graag een album gaan plaatsen op ondermeer Spotify, iTunes, Deezer etc en dit wil ik doen via de site Distrokid.
Nou heb ik het probleem dat ik bij twee songtracks samples heb gebruikt van een serie en film.
Ben eigenlijk wel huiverig dat ik hier problemen mee zou kunnen gaan krijgen.
Heb Distrokid hier ook een mail over gestuurd en gevraagd of dit problemen zou kunnen gaan geven (en ook om het te gaan deleten, mocht het zo zijn; nogmaal wil geen problemen).
Is mijn angst reëel hierin?

Duhsjaak
28 augustus 2017, 11:49
Angst is geen beste raadgever.
Het hangt er van af wie je als rechthebbende tegenover je hebt.
Zijn dat de Stones met hun legertje goed werkende juristen, of is dat iemand die jouw werk beschouwt als reclame en instemt met gebruik onder vermelding van bron/naam.

Andrew Loog Oldham maakte ooit een LP met kwijlebabbel muziek waarbij voor ieder liedje (herkenbaar als Stones liedje of niet) een Stones naam werd gebruikt.
De heer Mick J. werkte er ook aan mee. Andrew was zakenbehartiger en producer van de club, maar mocht niettemin alles aftikken wat de Stones vroegen.
Veel later maakte The Verve gebruik van een van die Andrew tracks en verwerkte een loop (loop is ronddraaiend fragment van de muziek) in Bitter Sweet Symphony.

Ook in NL is het zo, dat als je eerst gebruik maakt van iemands product of dienst, dat je dan achteraf moet betalen wat de rechthebbende eist. Ook als dat bedrag je inkomsten na belasting overstijgt.

Moraal van dit verhaal: clearing. Zoek contact met de rechthebbende en vraag of je gebruik mag maken van delen of het geheel van hun muziek/muziek waarvan zij rechthebbende zijn.

Heb je toestemming? Dan is het aan jou om te kiezen of je de gevraagde betaling er voor over hebt. Zo niet, dan zul je iets anders moeten bedenken.
Hoge verheven ethische business? Deze zooi wordt gerund door accountants.

Een mijnenveld is een betere omschrijving.
Soit, succes.
Vriendelijke groet, Gus

hega
28 augustus 2017, 12:00
hoi Gus.
Heel erg bedankt voor je reactie.
Dat is allemaal wel flink complex zeg.
Heb dus ook een mail gestuurd aan Distrokid en wacht hun reactie af.
Anders gooi ik alles er weer rigoureus af.
Wil absoluut geen problemen krijgen hiermee.

JVGM-music
28 augustus 2017, 17:42
En de kans op clearing is nogal klein kan ik u mededelen. Ja, als je tiesto heet dan lukt het wel maar dan kost het je nog steeds zo,n beetje alles wat de plaat opbrengt.

Speel het rideltje gewoon na, verander 2 nootjes en zet dat in de plaats van de samples. Veel handiger.

hega
28 augustus 2017, 19:18
Ben met het uploaden van muziek naar Spotify, Deezer, iTunes etc nogal een leek (heb weliswaar ondermeer soundcloud, bandcamp etc, maar toch).
Om eerlijk te zijn weet ik ook niet zo goed wat ik moet verstaan onder clearing.
Nogmaals; ben hier nog niet zo ver in.
Heb echter wel de twee desbetreffende tracks verwijderd, ondanks dat Distrokid me liet weten in een emailreactie dat er geen noemenswaardige problemen zouden zijn.
Wat dit betreft neem ik toch het zekere voor het onzekere.

Baker
29 augustus 2017, 22:16
Het hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Natuurlijk heb je te maken met rechten van belanghebbenden maar de partij die het voor je regelt dat de nr's op Spotify komen kan dit voor je regelen. Onze albums zijn een mix van eigen werk en vertaalde covers. Was geen enkel probleem om dit op de streamingdiensten te krijgen en 100% legaal. zorg ervoor dat je een goede tussenpartij hebt waar je helder mee kan communiceren en leg desnoods afspraken vast. Zelf heb ik goede ervaringen met http://www.wmdigitalservices.nl/ (edit: ik heb geen aandelen of belangen)
Dit is een NL partij en dat communiceert makkelijk.

hega
30 augustus 2017, 22:25
Bedankt nog voor je reactie en link, Baker.

Heb tevens nog een hele andere vraag.
Heb op YouTube een videoclip staan en deze wordt helaas niet zo heel veel bekeken.
Nou heb ik al wat via google gezocht om dit te gaan promoten oid.
Maar vind het allemaal best nog wel behoorlijk ingewikkeld en omslachtig.
Wie heeft hier eigenlijk ervaringen mee?

hega
30 augustus 2017, 23:04
Ben inmiddels te weten gekomen hoe ik mijn videoclip zou kunnen gaan promoten.
Ben echter nogal huiverig voor kosten (via de creditcard) en ik zou dit willen gaan stoppen wanneer ik dit zou willen (geen ongewenste en doorlopende kosten etc).
Weet iemand hier meer over?

En is het misschien ook handig om desbetreffende videoclip eerst te gaan verwijderen en weer helemaal opnieuw te gaan uploaden in YouTube?

hega
1 september 2017, 13:01
Heb besloten om, na de vakantie (rond de 14e), mijn videoclip van YouTube te gaan verwijderen, opnieuw te gaan uploaden en dan gelijk te promoten.
Overweeg om voor 4 a 5 Euro dit te gaan doen.
Moet dan wel via mijn creditcard.
Hopelijk kom ik er verder niet in de problemen (zoals met kosten die kunnen doorlopen etc).
Ben ook wel benieuwd naar andermans ervaringen hierin.

Ernest01
1 september 2017, 14:23
Als je hier een link naar jouw YT liedjes plaatst, dan heb je in ieder geval meer kans op meer views...

hega
1 september 2017, 15:01
Als je hier een link naar jouw YT liedjes plaatst, dan heb je in ieder geval meer kans op meer views...


Dat is wel zo.
Moet echter wel heel eerlijk schrijven dat het qua stijl niet bepaald gitaar-georiënteerd is.
Het is meer elektronische muziek.

Vooruit dan maar;
https://www.youtube.com/watch?v=z5sOFW0fgdo

hega
1 september 2017, 15:08
Overweeg ook om mijn act-naam (momenteel Tivolica, zie en luister ook www.tivolica.bandcamp.com ) te gaan veranderen.
Heb veel nieuwe namen in mijn hoofd zitten.
Het moet echter niet zo zijn dat er al een andere act,band oid is die ook zo blijkt te heten.

Wil volgend jaar (najaar?) met een nieuw album komen en hier wil ik dan ook uitgebreid de tijd voor gaan nemen.
Naast dance invloeden (trance, progressive, techno, electro, evt ethno etc), wil ik ook meer gitaarinvloeden en evt zang gaan gebruiken.

hega
3 september 2017, 21:18
Was van plan om mijn videoclip te gaan verbeteren en te gaan promoten op YouTube, maar heb hiervan toch moeten afzien.
Kwam teveel problemen tegen (met Adwords) en vond het te omslachtig en te moeilijk ook.

Heb nu de volgende vraag.
Hoe zou ik mijn muziek kunnen gaan promoten in Spotify en ook Deezer etc?
Heb momenteel nog weinig luisteraars en volgers en vind dit wel jammer.

Erik de Perik
3 september 2017, 22:08
Dat is wel zo.
Moet echter wel heel eerlijk schrijven dat het qua stijl niet bepaald gitaar-georiënteerd is.
Het is meer elektronische muziek.

Vooruit dan maar;
https://www.youtube.com/watch?v=z5sOFW0fgdo

Geen gitaar te bekennen.... wat zoek jij hier?

Fusion
3 september 2017, 22:14
Was van plan om mijn videoclip te gaan verbeteren en te gaan promoten op YouTube, maar heb hiervan toch moeten afzien.
Kwam teveel problemen tegen (met Adwords) en vond het te omslachtig en te moeilijk ook.

Heb nu de volgende vraag.
Hoe zou ik mijn muziek kunnen gaan promoten in Spotify en ook Deezer etc?
Heb momenteel nog weinig luisteraars en volgers en vind dit wel jammer.
Vind je de kwaliteit dusdanig dat je duizenden of meer luisteraars wenst? Vergeleken met andere muziek die dat wel heeft?

hega
3 september 2017, 22:15
Geen gitaar te bekennen.... wat zoek jij hier?


Okay ik geef toe dat dit even geen goed voorbeeld is wat betreft gitaarinvloeden etc.
Maar heb momenteel even geen andere voorbeelden op YouTube (wel elders trouwens); daarvoor mijn excuses.

Fusion
3 september 2017, 22:15
Geen gitaar te bekennen.... wat zoek jij hier?
Commentaar op zijn liedje in het daarvoor bestemde gedeelte van dit forum schat ik zo in?

hega
3 september 2017, 22:17
Vind je de kwaliteit dusdanig dat je duizenden of meer luisteraars wenst? Vergeleken met andere muziek die dat wel heeft?

Dat zeker niet.
Maar iets meer aandacht zou wellicht niet verkeerd hoeven te zijn.

Fusion
3 september 2017, 22:21
Dat zeker niet.
Maar iets meer aandacht zou wellicht niet verkeerd hoeven te zijn.
Aandacht trek je door kwaliteit. Zoals ik al zei volgens mij, je kunt fake views kopen, mocht views je doel zijn. Kwaliteit, wow, trekt echte views. Promoten doe je evt op fora ;) bijv voor synthesizers, dance muziek, home recording etc. Krijg je vanzelf wat meer views.

Erik de Perik
3 september 2017, 22:21
Commentaar op zijn liedje in het daarvoor bestemde gedeelte van dit forum schat ik zo in?

Muziek, die mijlenver staat van gitaarmuziek, laten horen op een gitaarforum..... Fijn dat we zo'n gedeelte hebben.

Fusion
3 september 2017, 22:23
Muziek, die mijlenver staat van gitaarmuziek, laten horen op een gitaarforum..... Fijn dat we zo'n gedeelte hebben.
Zeker! Vind meestal de niet gitaar muziekjes hier ook t meest interessant

hega
3 september 2017, 22:23
Muziek, die mijlenver staat van gitaarmuziek, laten horen op een gitaarforum..... Fijn dat we zo'n gedeelte hebben.

Nogmaals; heb op YouTube even geen beter voorbeeld momenteel.
Kan me je reactie verder wel goed voorstellen overigens.

Erik de Perik
3 september 2017, 22:25
Nogmaals; heb op YouTube even geen beter voorbeeld momenteel.
Kan me je reactie verder wel goed voorstellen overigens.

Nahja, het is ook helemaal niet mijn muziek. Dat zal er ook wel mee te maken hebben.