PDA

View Full Version : K&K Pure mini western



Eric van Esch
20 augustus 2017, 22:30
Ik speel tegenwoordig alleen nog maar akoestisch, kan niet goed vriendjes worden met elektrisch spelen. Mijn Blueridge is een heerlijke gitaar, maar ik heb geen mogelijkheid om deze aan te sluiten om op te kunnen nemen. Nu overweeg ik om een K&K Pure mini western in te bouwen. Deze is passief en heeft geen noodzaak van een batterij, iets wat ik wel prettig vind. Nu de vraag, is er voor het opnemen (doe ik via een POD) een preamp noodzakelijk of niet. In veel berichten die ik op het internet vind wordt gesteld dat het niet nodig zou zijn zolang je maar niet in een zeer luide omgeving zou spelen waar feedback een probleem zou zijn. Enige ervaringen met de K&K Pure mini op deze manier?

Plant
21 augustus 2017, 18:39
De 'noodzaak' voor een eventuele preamp zou impedance-matching zijn.
Het is een passieve pickup en die dien je hoogohmig af te sluiten om geen signaalverlies te krijgen. De optionele Pure preamp heeft een gespecificeerde input impedance (Zi) van 1MΩ en dat is algemeen gebruikelijk voor dit soort passieve pickups.
Line 6 specificeert geen impedanties, dus dat moet je navragen of uitproberen.

Eric van Esch
21 augustus 2017, 22:52
Bedankt Plant. Het is dus een kwestie van uitproberen en als het niet werkt een Pure preamp in de keten zetten.

Erik de Perik
21 augustus 2017, 23:06
Is een microfoon niet wat?

Eric van Esch
21 augustus 2017, 23:14
Ook wel even over gedacht, maar een line in vind ik wel zo pretig. Minder gedoe met richten. Even wat snuffelen op het web, ingangsimpedantie van de POD X3 zou 1.0 MOhm zijn en dus zou een preamp niet nodig zijn.

Scip
23 augustus 2017, 21:53
Ik heb zelf deze pick-up in mijn Eastman zitten. Voor opname zou ik hier wel een preamp voor gebruiken, anders blijft het geluid erg vlak en schel. Voor live-gebruik heb ik een artec acoustic pre-amp die mijns inziens erg goed is. Toch zou ik voor opname eerder een microfoon gebruiken, omdat je dan het volle dynamische geluid kunnen vangen. Dat gaat je met een k&k mini niet lukken denk ik.

Erik de Perik
23 augustus 2017, 22:12
Ook wel even over gedacht, maar een line in vind ik wel zo pretig. Minder gedoe met richten. Even wat snuffelen op het web, ingangsimpedantie van de POD X3 zou 1.0 MOhm zijn en dus zou een preamp niet nodig zijn.

Beetje condensator is al niet zo kritisch.

Eric van Esch
24 augustus 2017, 10:56
Bedankt Scip, dus een preamp is voor het geluid wel aan te bevelen.

@EdP: enig voorstel voor een redelijke condensator microfoon als alternatief?

Erik de Perik
24 augustus 2017, 18:16
Gebaseerd op het budget van rond de 100 eur, zou een MXL770 of een V67G wel wat kunnen zijn. Voordeel is dat je er meer mee kunt doen dan alleen die ene gitaar opnemen. ;)

Charlie McD
27 augustus 2017, 19:17
Eric, ik heb al sinds 15 jaar K&K Pure Minis ingebouwd in al mijn gitaren. Eerst Taylors en nu Lowden en Poljakoff. In alle gitaren was en is het een succes. En heerlijk vrij, zonder geklooi met batterijen. Het uitgangssignaal van de K&K is zo 'hot' dat je op zich geen voorversterker nodig hebt. Voor het fijner regelen de EQ heb ik er wel behoefte aan. Voor als ik live optreed heb een K&K voorversterker(tje) wat perfect werkt met mijn AER compact. Bij opnames gebruik ik meestal microfoons, maar soms gaat de K&K ook rechtsstreeks in mijn interface. Dat is natuurlijk ook weer een voorversterker. Bij opnames, althans met een DAW, kan je sowieso niet zonder interface. Ik heb in de loop der jaren heel wat pick-ups geprobeerd. Mijn ervaring is dat het qua geluidskwaliteit lastig is om beter dan K&K te krijgen.

Eric van Esch
27 augustus 2017, 20:48
@Charlie: Bedankt voor je reactie. Bedoeling is om de gitaar dan aan mijn POD X3 aan te sluiten, dus dit zou kunnen volgens jou?

Charlie McD
27 augustus 2017, 23:03
De Pod X3 ken ik niet, maar met wat ik er over vond op internet, lijkt het mij dat het moet lukken.

Midwolda
17 april 2020, 19:06
Even een oud topic omhoog halen, want mijn 1976 Suzuki Hummingbird gaat ook aan de K&K Pure Mini.

Laptop met DAW, via USB naar een Line6 UX1 interface, die heeft microfoon-, gitaar- en line-ingangen.
Zo'n externe preamp heb je toch alleen nodig als je naar een gitaar-ingang (Hi-Z) gaat?
Er ligt hier nog een Mooer Micro DI, daarmee kan ik dan toch direct naar de line-ingang?

https://i0.wp.com/www.notreble.com/wp-content/uploads/2013/09/Mooer-Micro-DI.jpg

D3nnis
17 april 2020, 19:20
Op de K&K site staat het volgende:

The Pure pickup sounds best with lower input impedance like 500 k to 1 meg, even just in a line input of a mixing board.

Op de support site van line 6 vond ik dat de jackinput van de UX1 een impedantie heeft van 1 MOhm, dus dat is goed.

Enige nadeel zonder preamp zou kunnen zijn dat je de toonregeling mist, maar dat is wel op te lossen.

Midwolda
17 april 2020, 19:34
Op de K&K site staat het volgende:

Op de support site van line 6 vond ik dat de jackinput van de UX1 een impedantie heeft van 1 MOhm, dus dat is goed.

Enige nadeel zonder preamp zou kunnen zijn dat je de toonregeling mist, maar dat is wel op te lossen.

... van de gitaar?

D3nnis
17 april 2020, 19:46
Het stomme is dat er in de handleiding die ik vond niks over impedanties staat.
Maar 1MOhm is wat hoog voor line level als ik het goed heb, dus logischerwijs zou het over de gitaar input van de UX1 moeten gaan.

Midwolda
17 april 2020, 19:58
Check. Dankjewel Dennis!