PDA

View Full Version : Handgebouwde gitaar voor materiaalprijs



Davidvdijk
18 augustus 2017, 17:52
Hallo allemaal,

Ik ben David (17) en ik bouw en speel gitaar. Ik ben een beginnende bouwer en ik wil graag meer ervaring opdoen. Ik vroeg me dus af of er mensen zijn een F-type gitaar willen voor de kosten van het materiaal en niks meer dan dat. Dit betekent dus dat je voor ongeveer 400-500 euro een gitaar heb die je met gemak aan een Fender Custom Shop gelijk kan stellen.
Het voordeel is natuurlijk ook dat alles mogelijk is: Neck shape, grootte van de frets, Neck profile, Radius etc...

Ik hoop van jullie te horen!

Tabula Rasa
18 augustus 2017, 17:57
Hoho.... Beginnende bouwer en een Fender achtige die gelijk vergelijkbaar is met Fender customshop lijkt me rijkelijk overdreven.

gepost met Tapatrut.

Davidvdijk
18 augustus 2017, 18:03
Hallo Tabula Rasa,

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het bouwen van een gitaar is geen rocket science. Zolang je genoeg geduld hebt en ervoor dat je drie keer meet voordat je begint met zagen kom je een heel eind.

Pepe
18 augustus 2017, 18:06
Ik ben een beginnende bouwer en ik wil graag meer ervaring opdoen... Dit betekent dus dat je voor ongeveer 400-500 euro een gitaar heb die je met gemak aan een Fender Custom Shop gelijk kan stellen. !

Hou dat enthousiasme vast!
Maar misschien onderschat je het edele vak van luthier een beetje.
Maar misschien onderschat ik jou. Laat eens wat foto's zien van je eigen gitaren.
Want een oude gitaarbouwer gezegde luidt, proof is in the pudding.
Of was het praatjes vullen geen gaatjes?
Anyhow, foto's!

Davidvdijk
18 augustus 2017, 18:48
Misschien heb je gelijk over het vergelijken met een custom shop. Maar ik kan je er wel van verzekeren dat je voor de kosten van de materialen een hele mooie gitaar naar jouw specificaties kan krijgen

gitaargerrit
18 augustus 2017, 18:51
geen fotos dus......

Tabula Rasa
18 augustus 2017, 19:22
Misschien heb je gelijk over het vergelijken met een custom shop. Maar ik kan je er wel van verzekeren dat je voor de kosten van de materialen een hele mooie gitaar naar jouw specificaties kan krijgenDat lijkt me erg knap met 17 haar en bijna geen ervaring. Complimenten hoor. Ben ook benieuwd naar de foto's, of mogelijk in real life zien op de Gitaarbouwersmeeting dit jaar?

gepost met Tapatrut.

Davidvdijk
18 augustus 2017, 19:39
[IMG]FullSizeRender 2.jpg[/IMG

zjanke
18 augustus 2017, 19:41
De poging is goed, maar je zult je plaatje ergens moeten uploaden. Zo kunnen we zien hoe het plaatje heet, maar ook niet meer dan dat. Ik ben benieuwd naar je bouwkunsten.

Tabula Rasa
18 augustus 2017, 20:49
Probeer een site zoals imageshack of tinypic.com en dan de link met de [ IMG ] en [/IMG ] in je tekst plakken.

gepost met Tapatrut.

postbus31
18 augustus 2017, 20:54
Of vanuit de Tapatalk app op smartphone of tablet.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Tabula Rasa
18 augustus 2017, 20:58
Of vanuit de Tapatalk app op smartphone of tablet.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Huh? Dat klinkt interessant.

gepost met Tapatrut.

Erik de Perik
18 augustus 2017, 21:43
De jeugd van tegenwoordig is zo handig met pc's en internet.....

postbus31
18 augustus 2017, 21:49
Huh? Dat klinkt interessant.

gepost met Tapatrut.

In de app op het + symbool in het tekstvak tikken en een afbeelding selecteren, voilahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170818/0bbc38f475ab3e64e29eaca8f6263356.jpg


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Tabula Rasa
18 augustus 2017, 21:55
Cool, dat ga ik eens proberen.

gepost met Tapatrut.

Erik de Perik
18 augustus 2017, 23:31
De jeugd van tegenwoordig is zo handig met pc's en internet.....

Ik bedoelde trouwens TS, mocht dit niet duidelijk zijn.

barno
18 augustus 2017, 23:57
Hallo allemaal,

Ik ben David (17) en ik bouw en speel gitaar. Ik ben een beginnende bouwer en ik wil graag meer ervaring opdoen. Ik vroeg me dus af of er mensen zijn een F-type gitaar willen voor de kosten van het materiaal en niks meer dan dat. Dit betekent dus dat je voor ongeveer 400-500 euro een gitaar heb die je met gemak aan een Fender Custom Shop gelijk kan stellen.
Het voordeel is natuurlijk ook dat alles mogelijk is: Neck shape, grootte van de frets, Neck profile, Radius etc...

Ik hoop van jullie te horen!

ik heb 75 gitaren gebouwd from scratch maar zou nooit durven beweren dat ik fender custom shop evenaar. Het is dan ook een klassieke beginnersuitspraak :)
Bovendien, als je dat kan, waarom zou je dan nog ervaring moeten opbouwen?

Maw: ander verkooppraatje verzinnen ;)

Erik de Perik
19 augustus 2017, 00:01
ik heb 75 gitaren gebouwd from scratch maar zou nooit durven beweren dat ik fender custom shop evenaar. Het is dan ook een klassieke beginnersuitspraak :)
Bovendien, als je dat kan, waarom zou je dan nog ervaring moeten opbouwen?

Maw: ander verkooppraatje verzinnen ;)

Dan ken jij David nog niet..... ;)

Brad
19 augustus 2017, 01:42
Hallo Tabula Rasa,

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het bouwen van een gitaar is geen rocket science. Zolang je genoeg geduld hebt en ervoor dat je drie keer meet voordat je begint met zagen kom je een heel eind.

Zo is dat David, laat je niet ontmoedigen.

D3nnis
19 augustus 2017, 08:36
ik heb 75 gitaren gebouwd from scratch maar zou nooit durven beweren dat ik fender custom shop evenaar. Het is dan ook een klassieke beginnersuitspraak :)


Ik heb in 2006 mijn eerste gitaar from scratch gebouwd, en dat is eigenlijk best goed gelukt. Maar inderdaad geen customshop kwaliteit. Maar wat een customshopper dan zogoed maakt snap ik niet.
Uiteindelijk heeft TS wel gelijk dat een strat bouwen geen rocketscience is.
Een jaar of zes geleden heb ik een fretless bas gebouwd, en die is echt fantastisch (ook na die paar jaar vind ik dat nog, belangrijk, want elke gitaar die net af is, is fantastisch.....maar ook "echte" bassisten hebben hem goedgekeurd). En de werkwijze was eigenlijk niet wezenlijk anders als bij die eerste.
Ik denk dat de moeilijkheid zit in het bereiken van een constante (hoge) kwaliteit.

En misschien is barno wat bescheiden mbt de kwaliteit van zijn gitaren ;-)

Moet de TS zich uit het veld laten slaan? Nee, zeker niet.
Ik ben ervan overtuigd dat je zo voor 400,- een meer dan prima gitaar kunt hebben.
Echter, als ik kijk naar merken als bijvoorbeeld Cort, en wat voor gitaren die voor weinig (en dan ook nog met prima hardware) op de markt brengen...daar is bijna niet tegenaan te bouwen.

Fusion
19 augustus 2017, 08:39
Doe mij dan maar een Ibanez J-Custom of Mayones achtig custom dingetje voor 500 EUR. Dus eigenlijk maken die bedrijven gewoon heel veel geld op die perfect afgewerkte en bespeelbaar gitaren en kan eigenlijk iedereen het? (een serieuze vraag, geen sarcasme)

Napoje
19 augustus 2017, 08:40
Sinds wanneer is "de fender customshop" de maat der dingen eigenlijk? echt mensen voor dat grld zijn er verl mooiere dingen alleen staat er geen fender op.

D3nnis
19 augustus 2017, 09:03
Sinds wanneer is "de fender customshop" de maat der dingen eigenlijk? echt mensen voor dat grld zijn er verl mooiere dingen alleen staat er geen fender op.

Omdat het wat nietszeggend is als iemand aangeeft dat de gitaren die je bouwt dezelfde kwaliteit hebben als de gitaren van Harry uit Emmeloord, of zo.

barno
19 augustus 2017, 09:06
Doe mij dan maar een Ibanez J-Custom of Mayones achtig custom dingetje voor 500 EUR. Dus eigenlijk maken die bedrijven gewoon heel veel geld op die perfect afgewerkte en bespeelbaar gitaren en kan eigenlijk iedereen het? (een serieuze vraag, geen sarcasme)

iedereen die een hoop dure cnc machines, professionele lakinstallaties enz... en veel ervaring heeft, kan het idd :)

at dennis: ik kan ondertussen heel goede gitaren bouwen, denk ik, maar bv mijn lakafwerking is niet van het niveau custom shop. En dan heb ik het niet over gerelict gedoe maar over de high gloss nieuwe gitaren. Er zijn trouwens veel bouwers die gaan reliccen juist omdat ze geen perfecte finish voor mekaar krijgen. En voor dat reliccen dan een extra toeslag vragen :)

Tabula Rasa
19 augustus 2017, 09:27
Reliccen moet je wel doen op een goeie mooie lakafwerking. Of bedoel je dat ze dan op de plekken van de foutjes gewoon de lak wegrammen? Da's wel makkelijk.

gepost met Tapatrut.

Midwolda
19 augustus 2017, 09:57
De kracht van een voorstel zoals TS dat doet zit 'm (m.i.) niet in een met Fender CS vergelijkbaar afwerkingsniveau, maar in de "personal touch" dingetjes als afmetingen van de hals, gebruikte houtsoorten, keuzes in componenten etcetera. Als dat vergezeld gaat met een nette kwaliteit van constructie dan kun je zomaar een gitaar voor het leven hebben voor 500 eypo's.
Maar hee, ik zie de zon graag schijnen he. :)

Davidvdijk
19 augustus 2017, 10:46
Haha dat bedoel. Iedereen heeft Fender zo hoog in zijn bol staan terwijl er veel kleinere bedrijven zijn die voor minder geld meer gitaar maken

Davidvdijk
19 augustus 2017, 10:48
Ik zal nog even proberen een foto via mn mobiel proberen te uploaden. Ik hoor niet helemaal bij de jeugd van tegenwoordig... Dat krijg je als je het grootste deel van de tijd in de garage met je vriend de bovenfrees doorbrengt

Davidvdijk
19 augustus 2017, 10:50
Ik ben inderdaad wel iets te hard van stapel gegaan met mijn vergelijking met custom shop. Laten we de schuld maar geven aan de puberhormonen dan ;). Maar ff serieus gitaren bouwen is niet zo moeilijk. Alle losse stappen zijn vrij simpel. Het lastige is om al die stapjes op de juiste volgorde en voldoende geduld te doen.

Erik de Perik
19 augustus 2017, 12:49
Maar effe serieus. Nog steeds geen foto?

Tabula Rasa
19 augustus 2017, 13:09
Ik ben inderdaad wel iets te hard van stapel gegaan met mijn vergelijking met custom shop. Laten we de schuld maar geven aan de puberhormonen dan ;). Maar ff serieus gitaren bouwen is niet zo moeilijk. Alle losse stappen zijn vrij simpel. Het lastige is om al die stapjes op de juiste volgorde en voldoende geduld te doen.Hoeveel heb je al gebouwd en welke standaard missers heb je al meegemaakt? Er zijn honderden valkuilen.

gepost met Tapatrut.

MartinL
19 augustus 2017, 13:16
Ik ben ondertussen best wel benieuwd naar foto's......

Tabula Rasa
19 augustus 2017, 13:48
Ik ook. Heb er nu minimaal 15 from scratch en nog een hoop van parts en nog steeds geen 100% customshop afwerking.

gepost met Tapatrut.

Pepe
19 augustus 2017, 13:54
Maar ff serieus gitaren bouwen is niet zo moeilijk. Alle losse stappen zijn vrij simpel. Het lastige is om al die stapjes op de juiste volgorde en voldoende geduld te doen.

Hoe beter je het kan hoe moeilijker het wordt.
Dat principe geldt voor eigenijk alles in den scheppende kunsten.
Andersom, hoe minder je kan hoe makkelijker alles lijkt.
Dan krijgen we ome Piet die naar een schilderij van Picasso kijkt en zegt, kan mijn kleinzoon ook. Of naar een gitaar, wat stukken hout zagen en wat schroeven, hoe moeilijk kan zijn.

barno
19 augustus 2017, 14:08
Hoe beter je het kan hoe moeilijker het wordt.
Dat principe geldt voor eigenijk alles in den scheppende kunsten.
Andersom, hoe minder je kan hoe makkelijker alles lijkt.
Dan krijgen we ome Piet die naar een schilderij van Picasso kijkt en zegt, kan mijn kleinzoon ook. Of naar een gitaar, wat stukken hout zagen en wat schroeven, hoe moeilijk kan zijn.

good one pepe

ook: in het begin ben je niet te zelfkritisch, moet ook niet want anders zal je de werken vlug opgeven. Dus die zelfoverschatting heeft zeker een functie. Sommigen blijven op dat spoor doorgaan: wordt niks. Anderen passen zich aan, that's the way to go.

Pepe
19 augustus 2017, 14:29
In creatieve opleidingen wordt je het eerste jaar helemaal afgebrand. Dan zit iedereen aan het eind in een persoonlijke crisis, weg zelfvertrouwen.
Het is een reset van het systeem, al die oude ideeën over jezelf zitten nieuwe dingen in de weg. In de loop van de opleiding krijg je weer opnieuw zelfvertrouwen maar dit keer gebaseerd op daadwerkelijke skills.
Althans, dat is het idee.

Davidvdijk
19 augustus 2017, 14:41
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/b19c26a4372aee5bba2b5c2985439643.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

postbus31
19 augustus 2017, 14:45
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/b19c26a4372aee5bba2b5c2985439643.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat ziet er niet verkeerd uit. Mooi dat blond met goud.




Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Pepe
19 augustus 2017, 15:06
Het ziet er zeker veelbelovend uit als dat een van je eerste projecten is.
De scheve brug/pickguard zal je zelf ook wel een doorn in het oog zijn neem ik aan.

Davidvdijk
19 augustus 2017, 15:07
Het ziet er zeker veelbelovend uit als dat een van je eerste projecten is.
De scheve brug/pickguard zal je zelf ook wel een doorn in het oog zijn neem ik aan.

Je slaat de spijker op zn kop. Het is de pickguard



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Davidvdijk
19 augustus 2017, 15:17
Link naar youtube filmpje: https://youtu.be/ztfOlnunzAs


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
19 augustus 2017, 15:41
Het ziet er zeker veelbelovend uit als dat een van je eerste projecten is.
De scheve brug/pickguard zal je zelf ook wel een doorn in het oog zijn neem ik aan.Loopt de controleplate ook recht naast de brug of vertekent dat een beetje? Verder, naast de scheve pg wel een leuk ding.

gepost met Tapatrut.

D3nnis
19 augustus 2017, 15:50
Slagplaat volgt met name bij de cutaway niet de vorm van de body, dat vind ik wel jammer.
Echter, dat zie ik hier wel vaker voorbij komen, dus misschien is het mode.

Verder lijkt het of de lage E niet parallel aan de rand van de toets loopt, maar kan misschien ook vertekenen op de foto.

Wel een mooie gitaar verder, met de mooiste trussrod verstelling ;)

Davidvdijk
19 augustus 2017, 15:57
Slagplaat volgt met name bij de cutaway niet de vorm van de body, dat vind ik wel jammer.
Echter, dat zie ik hier wel vaker voorbij komen, dus misschien is het mode.

Verder lijkt het of de lage E niet parallel aan de rand van de toets loopt, maar kan misschien ook vertekenen op de foto.

Wel een mooie gitaar verder, met de mooiste trussrod verstelling ;)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatal

Davidvdijk
19 augustus 2017, 16:07
Slagplaat volgt met name bij de cutaway niet de vorm van de body, dat vind ik wel jammer.
Echter, dat zie ik hier wel vaker voorbij komen, dus misschien is het mode.

Verder lijkt het of de lage E niet parallel aan de rand van de toets loopt, maar kan misschien ook vertekenen op de foto.

Wel een mooie gitaar verder, met de mooiste trussrod verstelling ;)

Dat niet paralel lopen van de slagplaat is jammer ja. Veel geleerd van de eerste bouw. De snaren lopen wel parallel overigens. Beetje vertekend op de foto denk ik. Hij speelt en klink verder ook heel goed. Ik heb er al een auditie op het conservatorium mee gespeeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
19 augustus 2017, 16:13
De snaren lopen wel parallel overigens.

Da's mooi!
Ik denk dat het vertekent op de foto omdat de hoge E hoger op de hals natuurlijk verder van de hals af staat als bij de topkam. Als de foto dan nét een tikkeltje niet helemaal recht erop is, dan lijkt ie eraf te lopen.

Ik vind het een mooie gitaar.

Wat voor elementen heb je gebruikt? Filmpje klinkt goed!

barno
19 augustus 2017, 16:53
looking good

Davidvdijk
19 augustus 2017, 17:21
De elementen zijn Tonerider vintage plus. Erg goed voor de prijs (€80).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Davidvdijk
19 augustus 2017, 17:22
Body is trouwens van tulpenhout. Iemand hier die daar meer ervaring mee heeft? Ik vind heg fijn hout. Mooie tekening en laat zich goed afwerken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
19 augustus 2017, 19:01
Tonerider....daar hoor ik goede verhalen over (in ieder geval over de strat pickups); toch maar eens proberen ook.

Dat tulpenhout; ik had er weleens over gelezen, dat dat best fijn hout is voor een elektrische gitaar.
Jaren terug hadden ze het heel veel bij de Arnhemse fijnhouthandel.

Pepe
19 augustus 2017, 19:32
Precies. Ik de eighties woonde ik in Arnhem en die fijnhouthandel zal wel iets mee van doen hebben maar tulpenhout was best gangbaar bij mijn gitaarbouwende kennissen.

Davidvdijk
19 augustus 2017, 19:45
Grappig dat jullie het over de arnhemse fijnhouthandel hebben. Daar heb ik het gekocht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Davidvdijk
19 augustus 2017, 19:46
Volgende week ga ik naar de Masave fijnhouthandel. Hebben jullie daar ervaring mee?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
19 augustus 2017, 20:14
Volgende week ga ik naar de Masave fijnhouthandel. Hebben jullie daar ervaring mee?



Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkJa, zat. Rick is een prima kerel met prima hout

gepost met Tapatrut.

loose-fur
19 augustus 2017, 20:20
Tulpenhout wordt veelvuldig gebruikt in de sector van de binnenhuisinrichting. Het is goedkoop en in grote maten verkrijgbaar. Het is licht, erg stabiel en laat zich makkelijk bewerken. Ideaal voor lijst- en schilderwerk. Dat laatste is bijna een noodzaak vanwege van de vaak storende en/of lelijke groene nerfpartijen.
Wellicht omwille van dat lakvoordeel kan het misschien een gewilde houtsoort zijn bij gitaarbouwers?

Welke houtsoorten heb je voor de hals gebruikt?


Tee.

D3nnis
19 augustus 2017, 20:37
Grappig dat jullie het over de arnhemse fijnhouthandel hebben. Daar heb ik het gekocht


Ah, dat is leuk.
Hoe lang is dat geleden? Ik ben er een half jaar geleden nog geweest, maar toen heb ik geen tulpenboomhout gezien geloof ik.

Davidvdijk
19 augustus 2017, 20:39
Ah, dat is leuk.
Hoe lang is dat geleden? Ik ben er een half jaar geleden nog geweest, maar toen heb ik geen tulpenboomhout gezien geloof ik.

Ik denk zo'n 3 maanden geleden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Davidvdijk
19 augustus 2017, 20:56
Tulpenhout wordt veelvuldig gebruikt in de sector van de binnenhuisinrichting. Het is goedkoop en in grote maten verkrijgbaar. Het is licht, erg stabiel en laat zich makkelijk bewerken. Ideaal voor lijst- en schilderwerk. Dat laatste is bijna een noodzaak vanwege van de vaak storende en/of lelijke groene nerfpartijen.
Wellicht omwille van dat lakvoordeel kan het misschien een gewilde houtsoort zijn bij gitaarbouwers?

Welke houtsoorten heb je voor de hals gebruikt?


Tee.

Ik meer gelezen over de lelijke kleuringen. Toen ik het hout ging kopen viel het me op dat er veel verschil zat in de verschillende stukken. Ik vind het stuk dat ik heb erg mooi! Voor de hals Maple en Pallisander


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

gitaargerrit
20 augustus 2017, 10:58
als je nog pallisander kunt bemachtigen ergens.....

Tabula Rasa
20 augustus 2017, 11:06
als je nog pallisander kunt bemachtigen ergens.....Tuurlijk kan dat nog gewoon, met wat papierwerk erbij

gepost met Tapatrut.

D3nnis
20 augustus 2017, 11:29
als je nog pallisander kunt bemachtigen ergens.....

Guitarsupplies heeft zowel voorgezaagde toetsen als blanks op voorraad, dus heel moeilijk gaat dat niet worden.

Davidvdijk
20 augustus 2017, 11:32
als je nog pallisander kunt bemachtigen ergens.....

Volgens mij is dat niet zo'n probleem. Bij de arnhemse fijnhouthandel hebben ze veel (wel duur). En volgens mij heeft masave fijnhout ook pallisanded


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Davidvdijk
20 augustus 2017, 11:33
Guitarsupplies heeft zowel voorgezaagde toetsen als blanks op voorraad, dus heel moeilijk gaat dat niet worden.

Is dat wat, dat hout van guitarsupplies? Ik vind online kopen altijd een beetje tricky.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
20 augustus 2017, 11:44
Neckblanks heb ik er nooit gekocht, maar pre slotted fretboards wel, zowel ebben als palissander.
Ik weet niet waar goede gitaarbouwers precies op letten, maar ik heb in ieder geval prima toetsen met mooie rechtlopende nerf ontvangen.
Ik heb in Arnhem ook weleens ebben meegenomen, die was écht helemaal egaal pikzwart, maar daar weten ze de prijzen ook wel voor.

Edit: Ik heb hier nog een palissander toets liggen die ik een half jaar geleden gekocht heb, even gechecked, die is nog steeds mooi recht/vlak. Natuurlijk is hout een natuurproduct, maar ik heb niet veel te klagen met die fretboards tot nu toe.

gitaargerrit
22 augustus 2017, 22:14
vergis je niet, echt palissander is schaars, en er zijn wel wat soorten die erop lijken.
dat geldt ook voor ebben, vaak noemt men zwart gekleurd wenge ook ebben.

Erik de Perik
22 augustus 2017, 23:13
Gitaren zouden pas echt duur worden als gitaarfabrikanten zelfs maar vaag iets in de buurt van de prijzen die dit soort houthandelaren rekenen, zouden betalen. Aan de andere kant maakt het ook niet zo vreselijk veel uit wat voor hout je gebruikt voor een solid body. Alleen wat we zien, horen we ineens ook.

Pepe
22 augustus 2017, 23:54
Het maakt natuurlijk wel uit, niet te zwaar, niet snel krom, geen knoesten, makkelijk verwerkbaar, in grote hoeveelheden te verkrijgen, niet te duur, niet te lastig met cites... ik zal nog wel wat vergeten.
En sommige mensen stellen dan ook nog eisen aan klankeigenschappen , zeker.

Erik de Perik
23 augustus 2017, 00:00
Het maakt natuurlijk wel uit, niet te zwaar, niet snel krom, geen knoesten, makkelijk verwerkbaar, in grote hoeveelheden te verkrijgen, niet te duur, niet te lastig met cites... ik zal nog wel wat vergeten.
En sommige mensen stellen dan ook nog eisen aan klankeigenschappen , zeker.

Zou helemaal kloppen als niet de meeste aandacht naar de body uitgaat, terwijl de hals (en mensuur) veel meer de klank bepalen. Het moet er vooral mooi uitzien.

D3nnis
23 augustus 2017, 06:27
vergis je niet, echt palissander is schaars, en er zijn wel wat soorten die erop lijken.
dat geldt ook voor ebben, vaak noemt men zwart gekleurd wenge ook ebben.

Ik zal niet zeggen dat ik het verschil zie tussen verschillende palissanders, maar het verschil tussen ebben en wenge is toch wel vrij duidelijk te zien (en ruiken)?

Fusion
23 augustus 2017, 09:31
Verbaas me altijd over mensen die zo stellig beweren dat de soort hout van dit of dat onderdeel van de gitaar wel of niet uitmaakt. Hebben die dan een vergelijkend onderzoek gedaan met identieke gitaren maar alleen de nek top van materiaal A ipv B enzovoorts enzovoorts?

fred dons
23 augustus 2017, 14:02
het blijft amateur wetenschap omdat je niet alles neutraal opneemt, nooit precies het zelfde hout kan gebruiken etc maar als ik eerlijk ben kan ik op een opname niet horen of een strat van ash dan wel van elzen gemaakt is, ik hoor dat het een "strat" is verder eigenlijk niet . verder heb ik genoeg van iedere variant in huis om te zeggen dat constructie inderdaad een sterke invloed heeft maar zeker niet 100 % het geluid bepaald; ik heb setneck Mahonie gitaren met een koa top die toch echt als een strat klinken :D

Milko
24 augustus 2017, 15:50
Ik zal niet zeggen dat ik het verschil zie tussen verschillende palissanders, maar het verschil tussen ebben en wenge is toch wel vrij duidelijk te zien (en ruiken)?

Tussen verschillende chicks kan ik meestal het verschil wel zien én ruiken.

Milko sluiten.

D3nnis
24 augustus 2017, 16:08
Ja, maar die kunnen per dag er zelfs anders uit zien. En ruiken ook.

haakman123
25 augustus 2017, 15:34
Maar nu zien we dus 1 gitaar die heel simpel is, en dat van iemand die beweert net zo goede gitaren te bouwen als de Fender Custom Shop.

-Waar zijn de voorbeelden van andere gitaren die je hebt gebouwd?;
-Body binding? Neck binding? En dan vooral lastige dingen zoals binding over de fret heen;
-Inlays?;
-High gloss finnish? Je voorbeeld gitaar is als ik het goed bekijk iets van een oil finnish;
-De apartere dingen zoals een mooie finish checking? Zoals op veel CS Closet Classics, de niet al te relliced -custom shops.

En voor het "materiaalprijs", hoe duur wordt dat met AAA flame maple en de betere kwaliteit Alder of Ash die zij tot hun beschikking hebben tegenover een houthandel hier in Nederland?

Ik ben benieuwd of jij mijn, of enig ander CS die ik heb bespeeld bij Zjon's Guitarstore(shoutout), in dezelfde kwaliteit kan nabouwen.

En ik wil hier niet mee beweren dat de Fender Custom shop de beste gitaren ooit maakt, of de mooiste ooit.(ik kan wel vertellen dat ik nu 3 jaar een Custom Shop Closet Classic heb en dat ik er helemaal gek op ben) maar ik gebruikte de Custom Shop nu aangezien hij zichzelf hier mee vergelijke.

En daarbij wil ik ook zeker niet jou van gitaren bouwen af halen, je hebt een hele mooie Tele, maar je bewering is wel heel groot.

ps. Ik ben dus wel benieuwd naar andere gitaren die je hebt gebouwd, aangezien het altijd leuk is een ander zijn bouwsels te zien.

Tabula Rasa
25 augustus 2017, 15:48
Maar nu zien we dus 1 gitaar die heel simpel is, en dat van iemand die beweert net zo goede gitaren te bouwen als de Fender Custom Shop.

-Waar zijn de voorbeelden van andere gitaren die je hebt gebouwd?;
-Body binding? Neck binding? En dan vooral lastige dingen zoals binding over de fret heen;
-Inlays?;
-High gloss finnish? Je voorbeeld gitaar is als ik het goed bekijk iets van een oil finnish;
-De apartere dingen zoals een mooie finish checking? Zoals op veel CS Closet Classics, de niet al te relliced -custom shops.

En voor het "materiaalprijs", hoe duur wordt dat met AAA flame maple en de betere kwaliteit Alder of Ash die zij tot hun beschikking hebben tegenover een houthandel hier in Nederland?

Ik ben benieuwd of jij mijn, of enig ander CS die ik heb bespeeld bij Zjon's Guitarstore(shoutout), in dezelfde kwaliteit kan nabouwen.

En ik wil hier niet mee beweren dat de Fender Custom shop de beste gitaren ooit maakt, of de mooiste ooit.(ik kan wel vertellen dat ik nu 3 jaar een Custom Shop Closet Classic heb en dat ik er helemaal gek op ben) maar ik gebruikte de Custom Shop nu aangezien hij zichzelf hier mee vergelijke.

En daarbij wil ik ook zeker niet jou van gitaren bouwen af halen, je hebt een hele mooie Tele, maar je bewering is wel heel groot.

ps. Ik ben dus wel benieuwd naar andere gitaren die je hebt gebouwd, aangezien het altijd leuk is een ander zijn bouwsels te zien.Een recht toe, recht aan Telecaster is inderdaad niet zo heel erg lastig. Het zijn voor mij, exact die dingen die je noemt die het interessant maken, zoals inleg, binding, de perfecte halshoek met een zo laag mogelijke brug, het lakwerk, een mooie neckjoint.

Ik hoop dat alles ooit nog eens perfect onder de knie te krijgen.

Maar eerlijk is eerlijk: het is een hele mooie Telecaster en voor een eerste bouw: complimenten, dikke complimenten!https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/dfe5ecba4aecd2e5070b7c57a1ef974d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/774f127e5efd32fbf859ab2cc1f4a053.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/ff936fec50a0f50ea4a996c743437f5f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170825/abc0c134f679e0bed5e7048c3af03a4e.jpg


Bovenstaande foto's waren voor mij, met mijn niveau zo'n beetje de max op dit moment en zeker nog lang geen customshop.

gepost met Tapatrut.

Erik de Perik
25 augustus 2017, 16:02
Gitaar ziet er leuk uit, maar minder strak dan bijv. een willekeurige Chinees en dat is volgens de meeste mensen pure rommel vergeleken bij een CS.

D3nnis
25 augustus 2017, 16:02
En dan vooral lastige dingen zoals binding over de fret heen

Wat is binding over de fret heen?
Zoals de nibs van gibson? Dat is toch niet zo moeilijk?

Tabula Rasa
25 augustus 2017, 16:03
Doe zelf liever fret over binding.

gepost met Tapatrut.

haakman123
25 augustus 2017, 16:09
Wat is binding over de fret heen?
Zoals de nibs van gibson? Dat is toch niet zo moeilijk?

Na naja, ik heb het zelf nog nooit gedaan maar het lijkt mij niet het makkelijkste binding klusje.


Doe zelf liever fret over binding.
gepost met Tapatrut.

Iets met smaak en twisten?

Tabula Rasa
25 augustus 2017, 16:11
Als ik even heel kritisch naar de foto kijk zie ik een scheve slagplaat die bij de horn niet lekker uitkomt. Waarschijnlijk om hem bij de brug wel lekker uit te laten komen.
Mij idee is dat óf de horn niet goed gezaagd is, of de brug niet helemaal op de juiste plek staat als gevolg van een scheve neckpocket. Stringferrules zouden het geheel nog mooier gemaakt hebben.

Zelf zou ik er niet veel aan versleutelen, hooguit de slagplaat bij de horn wat schuren zodat die de lijn beter volgt.

Kan een vertekend beeld zijn door de hoek van de foto, maar volgens mij zie ik daar nog een paar minimale aandachtspunten.

gepost met Tapatrut.

Tabula Rasa
25 augustus 2017, 16:18
Na naja, ik heb het zelf nog nooit gedaan maar het lijkt mij niet het makkelijkste binding klusje.



Iets met smaak en twisten?Ja, eigenlijk wel. Ik heb liever fretdraad over de gehele breedte en niet twee plastic "dopjes" aan het eind. Nadeel is wel dat ik bij iedere fret aan beide kanten de tang moet wegvijlen en dat je bij het rond zetten snel de binding beschadigd

gepost met Tapatrut.

D3nnis
25 augustus 2017, 16:24
De nibs maken is niet zó moeilijk, als je de tijd er voor neemt; kwestie van schrapen

Tabula Rasa
25 augustus 2017, 16:28
De nibs maken is niet zó moeilijk, als je de tijd er voor neemt; kwestie van schrapenKlopt. Gewoon de toets volgens tussen de frets. Nibs zijn niet lastig. Makkelijkst vind ik eerst de toets, dan de frets, dan de binding ertegenaan en daarna de toets op de hals. En dan fixeren vanuit de gaten waar de inlay in komt.

gepost met Tapatrut.

Fusion
25 augustus 2017, 20:50
Ik snap er niets van. Maar doet u mij maar een Mayones/Ibanez/Blackmachine/achtig iets voor 500 EUR

D3nnis
26 augustus 2017, 07:14
Klopt. Gewoon de toets volgens tussen de frets. Nibs zijn niet lastig. Makkelijkst vind ik eerst de toets, dan de frets, dan de binding ertegenaan en daarna de toets op de hals. En dan fixeren vanuit de gaten waar de inlay in komt.


Klinkt het meest logisch inderdaad.
Een refret met behoud van nibs, dat lijkt me wel lastig.

gitaargerrit
26 augustus 2017, 09:59
is zeker lastig, ik zou nooit een gitaar met nibs maken, ze slijten toch weer weg

D3nnis
26 augustus 2017, 10:52
Gevoelsmatig zou ik zelf ook eerder kiezen voor frets over de binding.
Echter, mijn LP heeft wel nibs, en ik heb er eigenlijk helemaal geen last van (je hoort nog weleens dat snaren tussen fret en nib in komen zitten).
Deze LP moet een keer een refret, maar dan moet ik echt de nibs weghalen; bij hogere frets kloppen de nibs toch niet meer, en de hele binding vernieuwen zie ik niet zitten.

Marcel2
26 augustus 2017, 15:08
Hallo allemaal,

Ik ben David (17) en ik bouw en speel gitaar. Ik ben een beginnende bouwer en ik wil graag meer ervaring opdoen. Ik vroeg me dus af of er mensen zijn een F-type gitaar willen voor de kosten van het materiaal en niks meer dan dat. Dit betekent dus dat je voor ongeveer 400-500 euro een gitaar heb die je met gemak aan een Fender Custom Shop gelijk kan stellen.
Het voordeel is natuurlijk ook dat alles mogelijk is: Neck shape, grootte van de frets, Neck profile, Radius etc...

Ik hoop van jullie te horen!

Een forum waar allemaal meer of minder ervaren gitaarbouwers op zitten lijkt me niet de ideale plek voor een dergelijk aanbod.

arnoldtims
27 augustus 2017, 11:49
Jee 17 jaar. talent vol mannetje ben je hoor. gouden handjes wat bouwen betreft maar ook zeker wat spelen betreft.

motorhan
27 augustus 2017, 12:20
is zeker lastig, ik zou nooit een gitaar met nibs maken, ze slijten toch weer weg

Sorry wat zijn nibs.

Met vr gr
Han

arnoldtims
27 augustus 2017, 12:29
http://www.guitariste.com/share/users/forums/2017/04/accessoires-et-lutherie-surfacage-frettes-164893-497261-76bf4e0fea-26b1.jpg
Niet de mooist uitgevoerde trouwens maar de binding die de uiteinden van de frets afschermen zijn nibs

Tabula Rasa
27 augustus 2017, 12:32
Sorry wat zijn nibs.

Met vr gr
HanDie hobbeltjes binding naast de frets op een Gibson.

gepost met Tapatrut.

Fusion
27 augustus 2017, 12:58
Wie speelt er dan ook op een Nibson...

D3nnis
27 augustus 2017, 13:42
Of Nibanez

motorhan
27 augustus 2017, 14:44
http://www.guitariste.com/share/users/forums/2017/04/accessoires-et-lutherie-surfacage-frettes-164893-497261-76bf4e0fea-26b1.jpg
Niet de mooist uitgevoerde trouwens maar de binding die de uiteinden van de frets afschermen zijn nibs

Bedankt weer wat wijzer geworden.
Met vr gr
Han

Thiez
28 augustus 2017, 10:15
Ik vind het een leuke poging van de TS, om gitaren te leren bouwen met andermans geld... Wel raar, maar wel een goed idee.
Als ik een tip mag geven, eerst bouwen van je eigen geld, en dan zo af en toe misschien eens wat verkopen via marktplaats en veel andere mensen op je gitaren laten spelen om beetje naamsbekendheid te krijgen. Veel foto's en bouwprocessen posten hier op het forum. En dan langzaam aan komen er misschien wel custom bouw aanvraagjes binnen.

Althans...... zo dacht ik dat het normaal ging. Anders ben ik met mijn versterkers ook verkeerd bezig, lekker voor mezelf bouwen en inmiddels komen er zo af en toe wat reparaties van vrienden langs, en veel verder denk ik nog niet..

Fusion
28 augustus 2017, 10:28
Of NibanezIk vind jou stom