PDA

View Full Version : 12 string niet zuiver.



gitaargerrit
15 augustus 2017, 13:57
op mijn werkbank ligt een electr. 12 string, met nieuwe snaren, die ik niet helemaal zuiver krijg.
ik heb de intonatie afgesteld, de zadels moesten nogal ver verplaatst worden.
de actie is mooi laag.
toch is de gitaar nog niet zuiver.
de fret afstanden zijn goed voor deze mensuur.
kleine akkoorden zoals E, Am, F, en D7, komen niet zuiver door, barree akkoorden zijn beter......
wat zou ik hier nog aan kunnen verbeteren?

mountainman
15 augustus 2017, 14:08
Is het een brug waarbij 2 snaren 1 zadel moeten delen? Zo ja, dan zou je eens kunnen kijken of die te vervangen is voor een brug die per snaar intoneerbaar is.

BartV
15 augustus 2017, 15:10
topkam niet diep genoeg ingevijld?

Dan zijn fret 1 en 2 ook snel onzuiver terwijl het verder op de hals beter is....

gitaargerrit
15 augustus 2017, 15:16
wel per snaar intoneerbaar.
topkam zal ik es navijlen, goeie tip!

denis.hermans
15 augustus 2017, 21:50
Te zuiver is eigenlijk ook niet de bedoeling voor een 12 string... Een deel van de sound komt voort uit de "onzuiverheid".

mountainman
15 augustus 2017, 22:35
Te zuiver is eigenlijk ook niet de bedoeling voor een 12 string... Een deel van de sound komt voort uit de "onzuiverheid".

Ja, maar dat gaat vanzelf want zelfs de best geïntoneerde gitaar blijft altijd wat onzuiver. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Het blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur maar ik wil mijn 12 string toch het liefst zo zuiver mogelijk.

gitaargerrit
16 augustus 2017, 08:42
precies!
ik heb 2 snaren gebroken tijdens de topkam vijlen, zodra ik de nieuwe heb weet ik meer.

gitaargerrit
17 augustus 2017, 16:50
het is nu wel beter.
maar nog niet zo zuiver als mijn 3 akoestiese 12 strings, daar stem ik de B snaren iets uit elkaar voor extra chorus.
ik moet er maar mee leven denk ik, tis ook maar een chineesje.

denis.hermans
17 augustus 2017, 17:56
Welke gitaar is het ? (Bij mij komt er binnenkort een koreaan)

Tupelo
17 augustus 2017, 19:34
Blijft een moeilijk ding met die dingen, behalve de krachten die werken, vraag ik mezelf ook altijd af in welke mate kracht en vingerzetting een rol spelen, in het bijzonder op de combinaties gewonden snaren met octaaf zonder.
Ook altijd de indruk dat het minder wordt (zuiverder dus), wanneer je een halve noot lager stemt, en wat minder snaarspanning hebt.

gitaargerrit
17 augustus 2017, 20:36
tis een danelectro, verder wel een prima gitaar.
vraag me toch wel af waar dat nou helemaal in zit, temeer omdat mijn akoestise er totaal geen last van hebben.
maar dat zijn wel duurdere gitaren....

munkie
22 augustus 2017, 11:03
Elementen (Pickups) te dicht bij de snaren? Kan "string pull" geven dus de magneten in de elementen trekken de snaren aan. Dan kan je valse boventonen krijgen.

Actie te hoog? Dan kan je bij bij indrukken vd snaar krijgen dat de toon omhoog gaat.

gitaargerrit
22 augustus 2017, 13:32
nee, dat is het niet.
het is wel iets verbeterd sinds de topkam is gevijld.
nu heb ik alleen nog dat de G snaar tijdens een D7 akkoord vals is.....verder is ie goed.zou het aan de snaren kunnen liggen?
tis wel een nieuwe ddario set.