PDA

View Full Version : Raar Probleempje PRS SE 245 2017



richwoodplayer
5 augustus 2017, 23:31
hallo,

Giser heb ik een PRS SE 245 2017 gekocht, speelt als een trein en klinkt ook super!
nu heb ik alleen uitgevonden dat als ik op de Brug positie speel, ik ook het Hals element erbij heb.
ik kan gewoon het volume van de hals dichtdraaien, en dan behoudt ik het signaal van de brug, maar dit hoort niet. Heb al een mail wisseling met PRS gehad, en die zeggen simpel wel: check de aarde, en probeer contact spray. maarja, daar wordt je ook niks wijzer van.

Nu zat ik het draadschema te bestuderen, en zag ik dat de tone pots anders zitten aangesloten dat op het schema. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat ik ook het hals element hoor op de brug positie?

Schema:
https://image.ibb.co/kBPvBa/Screen_Shot_2017_08_05_at_23_16_59.png

In de Gitaar:
Volume pot
https://image.ibb.co/fRDoWa/20170805_221628_zpsi11ujsex.jpg
Zwarte draad links is aarde van de Brug af, Rood op het eerste pootje hot van de pickup, wit van onderste rode kabel gaat naar de tone pot, wit van de bovenste naar de toggle switch + aarde naar toggle switch. (dit zit allemaal ook precies zo voor de hals positie)

Tone Pot:
https://image.ibb.co/ciDBjv/20170805_221658_zpszczft6ve.jpg
witte kabel is vanaf de volume pot, die volgens het schema de capacitor ertussen hoort hebben. en waar de capacitor zit hoort alleen het pootje tegen de pot gesoldeerd te zitten.

Kan dit zo? of hoort het toch zoals het schema aangeeft?

Dealer waar ik hem heb gekocht is 2 nu weken dicht, en als dit het probleem is is het een easy fix. mocht dit het niet zijn dan wacht ik tot de dealer weer open is en mogen die het fixen.

Alvast bedankt!

Orpheo
6 augustus 2017, 08:40
Die tonepot wiring kan prima. Standaard in Seymour Duncan schematics.

Als 1 van de 2 pickups doorlekt in de verkeerde positie, dan is de switch brak. Daar gaat het immers op verkeerd, dat ding moet de signalen scheiden

richwoodplayer
6 augustus 2017, 18:18
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Heb de switch nagekeken, en hij scheidt wel prima. Andere kant raakt niet het midden.
Maar als het iets anders is dan wacht ik even tot de winkel weer open is en dan laat ik hem daar even nakijken.

D3nnis
6 augustus 2017, 18:37
Stomme vraag, maar ik stel hem toch:
Nagekeken of nagemeten!

richwoodplayer
6 augustus 2017, 23:40
Geen stomme vraag, maar tot nu toe alleen gekeken. Wou meten, maar kwam erachter de de batterij van mijn multimeter op is. Dus daar moet ik eerst even een nieuwe voor halen morgen.

RoryVDW
10 augustus 2017, 18:46
Alles klopt volgens mij...schema ook... alleen hebben ze de condensator anders getekend op schema maar komt op hetzelfde neer...met toonpot regel je de capaciteit + weerstand (pot) naar massa.
Ik denk ook sterk dat het de switch is die ergens lekt !!! Je hebt toch 2 toonregelaars? eentje per pick-up?

richwoodplayer
18 augustus 2017, 20:59
Heb hem vandaag even laten nakijken, probleem lag inderdaad bij de switch. was slordig gesoldeerd, en de soldeer tin vloeide over op het metalen plaatje van het hals element..
Ze hebben er een nieuwe Switch in gezet en het werkt nu zoals het hoort :)

Shredder Mike
18 augustus 2017, 22:04
Fijn dat het opgelost is.

RoryVDW
18 augustus 2017, 23:41
we zaten juist...:rockon:

Erik de Perik
19 augustus 2017, 00:01
Wel fijn als een PRS net zo goed gebouwd blijkt ls een echte Gibson.

richwoodplayer
19 augustus 2017, 20:37
Wel fijn als een PRS net zo goed gebouwd blijkt ls een echte Gibson.

Haha, tjah, gekke bouwers in indonesie zijn dus niet zo netjes met solderen..
de PRS speelt wel een stuk makkelijker dan de Gibsons. maar qua Tone vindt ik de Gibson wel beter klinken. (maar dat kunnen ook de PRS elementen zijn die er nu nog inzitten)

telerocker
19 augustus 2017, 20:57
Pickups zijn idd het zwakke onderdeel van de verder alleszins koopwaardige PRS SE-serie. Het kan ook bijna niet anders voor dat geld. Je kan altijd nog investeren in een setje kwaliteitspickups. Zo'n upgrade kan een SE zomaar een niveau hoger tillen.

Duhsjaak
19 augustus 2017, 21:38
Gibson waardig!!!
Leg de eindcontrole van de kwaliteit bij de afnemer, en je bespaart vele knaken.
Die gaan nog groot worden die jongens.
Da's de volgende door accountants gerunde multinational.
Ik ga vast kantoorruimte voor ze zoeken in Amsterdam.

Weer een reden dat de heer Rutten glunderend op TV zijn wervende teksten kwijt kan.
Sorry voor deze rant and rave.
Maar het moest mij even van het hart.
Vriendelijke groet, Gus

telerocker
20 augustus 2017, 16:07
Wat dat betreft kunnen ze een voorbeeld nemen aan Yamaha.

richwoodplayer
20 augustus 2017, 17:41
Pickups zijn idd het zwakke onderdeel van de verder alleszins koopwaardige PRS SE-serie. Het kan ook bijna niet anders voor dat geld. Je kan altijd nog investeren in een setje kwaliteitspickups. Zo'n upgrade kan een SE zomaar een niveau hoger tillen.

De 2017 serie SE's zijn wel qua kwaliteit een stuk beter dan de vorige series. zijn nu ook een stukje duurder geworden.
Voor de 2017 SE serie betaal je nu rond de 800 euro.
Maar elementen kunnen inderdaad beter. Ik zat te denken aan een setje SD Alnico Pro 2 :)

Erik de Perik
20 augustus 2017, 18:05
Ik heb ooit (opa vertelt) op een PRS gespeeld die ruim 2 x zo duur was als een Gibson LP. Was iedere cent eigenijk waard als je de kwaliteit van Gibson (jaren '90) als standaard nam. Uiteindelijk geen moment spijt van gehad. Kon in die tijd ook een LP door Peer Dellen laten bouwen (handgestoken birdseye/quilted/flame top, hals en body van 50 jaar gedroogd Honduras mahonie, 80 jaar gedroogd Rio palissander toets) voor 2500 gulden. Daar heb ik nog steeds spijt van dat ik het niet gedaan heb. Ik vermoed dat hij daar nu geen zin meer in heeft en al helemaal niet voor die prijs.

D3nnis
20 augustus 2017, 18:18
Daar heb ik nog steeds spijt van dat ik het niet gedaan heb.

Ik heb sowieso meer spijt van gitaren die ik niet gekocht heb dan van gitaren die ik wel gekocht heb. :D

Erik de Perik
20 augustus 2017, 18:37
Ik heb sowieso meer spijt van gitaren die ik niet gekocht heb dan van gitaren die ik wel gekocht heb. :D

Nahja van die PRS had ik geen spijt hè! ;)

telerocker
20 augustus 2017, 19:59
De 2017 serie SE's zijn wel qua kwaliteit een stuk beter dan de vorige series. zijn nu ook een stukje duurder geworden.
Voor de 2017 SE serie betaal je nu rond de 800 euro.
Maar elementen kunnen inderdaad beter. Ik zat te denken aan een setje SD Alnico Pro 2 :)

Ik ben zelf wel gecharmeerd van Bare Knuckle Pickups, niet alle, maar The Mule is toch wel een van de lekkerste PAF 59-copies die ik heb (gehad).

D3nnis
20 augustus 2017, 20:22
Ik ben zelf wel gecharmeerd van Bare Knuckle Pickups

Ik ook, maar hun prijsstelling vind ik wat onsympathiek, op zijn zachtst gezegd.
Mijn eerste set bare knuckles kocht ik in 2003 of 2004, en toen waren ze maar ietsje duurder dan de gemiddelde seymour duncan.
Op dit moment zijn ze flink wat duurder, of eigenlijk, het gaat nergens over, zo duur (in verhouding tot de concurrentie).

telerocker
20 augustus 2017, 21:07
Ik ook, maar hun prijsstelling vind ik wat onsympathiek, op zijn zachtst gezegd.
Mijn eerste set bare knuckles kocht ik in 2003 of 2004, en toen waren ze maar ietsje duurder dan de gemiddelde seymour duncan.
Op dit moment zijn ze flink wat duurder, of eigenlijk, het gaat nergens over, zo duur (in verhouding tot de concurrentie).

Dat ligt eraan welke concurrentie. Amber, Kloppmann etc zijn nog een stuk duurder. En als je ze tien jaar in je plank hebt zitten, praat je over een tientje extra per jaar. Dus dat gaat ook bijna nergens over.

Erik de Perik
21 augustus 2017, 01:02
https://www.youtube.com/watch?v=1cyGMmWEDPw

D3nnis
21 augustus 2017, 07:37
Dat ligt eraan welke concurrentie. Amber, Kloppmann etc zijn nog een stuk duurder. En als je ze tien jaar in je plank hebt zitten, praat je over een tientje extra per jaar. Dus dat gaat ook bijna nergens over.

Voor minder geld koop je bijvoorbeeld elementen van het Nederlandse 4Seasons, die zéker niet onder doen voor BKP, en dan is er ook nog ruimte voor persoonlijke customizing.
't is dat de pond vrij laag is op het moment....

telerocker
21 augustus 2017, 12:25
Voor minder geld koop je bijvoorbeeld elementen van het Nederlandse 4Seasons, die zéker niet onder doen voor BKP, en dan is er ook nog ruimte voor persoonlijke customizing.
't is dat de pond vrij laag is op het moment....

Yep, dat lage pond helpt een beetje. Voor de rest draait het om persoonlijke voorkeuren.

richwoodplayer
21 augustus 2017, 17:46
heb nog geen foto gepost van mijn aanwinst bedenk ik net :)

Deze is het geworden:
https://image.ibb.co/cKXuNQ/20663968_10210566917634069_9190064757748470302_n.j pg
https://image.ibb.co/niZVwk/20622072_10210566918554092_4380602720229617259_n.j pg
https://image.ibb.co/iPjkU5/20664924_10210566918834099_6541460813425552981_n.j pg

Voor spec's:
https://www.thomann.de/nl/prs_se_245_ts_2017.htm?ref=search_rslt_prs+se+245+ 2017_401044_0

AoDf
22 augustus 2017, 07:38
Horen de snaren zo diep in de topkam te liggen?

D3nnis
22 augustus 2017, 07:45
Of je het mooi vind is wat anders, maar in feite maakt het niet uit hoe hoog de topkam is, als de onderkant van de sleuf maar op de goede hoogte tov de frets zit.

Plant
22 augustus 2017, 08:59
Als de topkam helemaal langs de snaren gaat heb je ook meer wrijving en dus kans op ontstemming bij trem-gebruik. Hoe minder raakvlak hoe beter dus.

D3nnis
22 augustus 2017, 09:13
Alles wat boven de snaar uit steekt raakt de snaar toch niet?

richwoodplayer
22 augustus 2017, 11:47
Gitaar blijft heel er goed in stemming. heb er dus geen last van :)

Plant
22 augustus 2017, 18:49
Alles wat boven de snaar uit steekt raakt de snaar toch niet?

Het liefst heb ik alleen een kuiltje waarop de snaar rust, net diep genoeg dat de snaar er niet uitfloept tijden het benden.

http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/My%20Work/Stonebridge/21.JPG

Orpheo
22 augustus 2017, 19:05
Die topkammen van prs zijn zelfsmerend. En Tis kinda de regel dat de topkam niet boven de snaar uit moet steken. Gek genoeg maakt t wel uit voor je stemming.

D3nnis
22 augustus 2017, 20:11
Gek genoeg maakt t wel uit voor je stemming.

Dus...

Situatie (uitvergroot):
https://i.imgur.com/vs4BjNM.jpg
Grijs = snaar
Geel = topkam

Ik maak een topkam en de gleuf is gewoon goed in orde, geen gekke dingen.
Dan kan ik stemproblemen verwachten, en op het moment dat ik hem lager maak, tot de blauwe lijn, dan zijn mijn stemproblemen weg?
Je kunt me veel wijs maken, maar naar díe uitleg ben ik wel heel erg benieuwd!

Plant
22 augustus 2017, 20:45
In de praktijk maakt een snaar nog wel een knik en is er meer raakvlak dan geschetst.

D3nnis
22 augustus 2017, 22:27
Dat de snaar een knik maakt en daarmee druk op de topkam houd doet er voor deze situatie weinig toe volgens mij.
Ik heb het nog eens opgezocht in het guitar repair book van Dan Erlewine, en daarin wordt geschreven dat de sleuf maximaal zo diep als de halve snaardikte moet zijn. Daarmee wordt o.a. Ken Parker tegengesproken overigens.

Praktisch gezien is er iets meer raakvlak dan getekend, maar dat zal dan door elastische of plastische vervorming (óf uitstulping van de snaar als gevolg van de knik die de snaar over de topkam maakt) moeten komen; in het plaatje heb ik een 0,009" snaar en een 0,011" sleuf getekend. Geen ondenkbare situatie, aangezien ik op mijn gitaren die af fabriek met 0,009" snaren zijn afgeleverd, zonder topkam aanpassing 0,011" snaren kan leggen.

D3nnis
22 augustus 2017, 22:38
Ik vraag mezelf zelfs af, door het verschil wat er meestal is tussen de radius van de snaar en de radius van de sleuf, zou een v-vormige sleuf niet beter zijn? Zoals een as in een V-blok zeg maar; dan kan ie niet "kantelen", wat ie nu wel kan.
Voor de wrijving zou het theoretisch niet uit maken; je hebt een wrijvingscoefficient en een normaalkracht, die een maximale wrijvingskracht geven; oppervlakte komt daar niet eens in voor.

Orpheo
23 augustus 2017, 14:31
Ik weet niet precies waarom. Ik heb het wel structureel ondervonden, bij mijn eigen gitaren én op werk (ik werk voor Guild Guitars).

Ik denk dat zodra je aanslaat, de snaar ook in de topkam gaat trillen en dus netto breder wordt en door die hoge wandjes niet de ruimte krijgt.

Een andere reden kan ik me niet bedenken.

D3nnis
23 augustus 2017, 16:23
Hmm, zou kunnen.
Ik heb een parker fly deluxe gehad die door Ken Parker zelf gebouwd is, en die heeft een "diepe" topkam. Nooit problemen met stemmen gehad, en die gitaar kon zeer diepe duikvluchten maken. Echter, de hoek van de snaar over de topkam is zeer flauw bij een Fly, dus de situatie is misschien wat anders daardoor.

Tupelo
23 augustus 2017, 20:56
Het liefst heb ik alleen een kuiltje waarop de snaar rust, net diep genoeg dat de snaar er niet uitfloept tijden het benden.

http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/My%20Work/Stonebridge/21.JPG
Heb ik ook wel.
Moet zeggen, nooit fan geweest van mijn Strat Plus, maar fok, die LSR roller nut is ideaal.
https://gtr1ab.files.wordpress.com/2012/04/wolverine-lsr-rollernut.jpg
Dat of een nul-fret, nog zo een ding waarvan ik niet goed begrijp dat die eruit is ontwikkeld. :dontgeti: