PDA

View Full Version : Nieuwe amp: Splawn Pro Mod



Brum
1 augustus 2017, 11:58
Nieuwe aanwinst, waar ik erg blij mee ben. Een Splawn Pro Mod.:)

https://s20.postimg.org/t42nw3hw9/WP_20170731_21_58_23_Rich.jpg (https://postimg.org/image/t42nw3hw9/)

Mijn wens was al langer een hot rod Marshall en dat is helemaal wat het is. Een twee-kanaals scheurbak, met drie modi op het gain kanaal. Van hot rod plexi, naar hot rod JCM 800, naar hot rod JCM 800 met nog meer gain en laag. Goeie fx loop, prima plexi-achtig clean kanaal. 120 watt, dmv vier KT88's (ik zag Svetlana's zitten), geen versterker voor in de huiskamer.:rockon:

Eerst het gain kanaal, omdat je daar nu eenmaal een high gain bak voor koopt. De plexi modus vind ik echt briljant! Van puur plexi-achtig, naar vollen bak hot rod plexi, omdat z'n gain bereik erg ver gaat. Tubescreamertje ervoor klinkt zo thuis helemaal te gek ook! Ik heb 'm nog niet in de band aan de tand mogen voelen, maar ik heb het idee dat dit voornamelijk de modus wordt die ik ga gebruiken. Voor het zwaardere drop c werk komt de JCM 800 mode helemaal tot z'n recht denk ik. De helemaal over de zeik JCM 800 modus zal ik denk ik niet heel veel gaan gebruiken, maar is wel baggervet. De metallisten onder ons weten met deze modus wel raad schat ik zo in. Daarnaast heeft ie nog een extra footswitchable boost functie, waardoor ik m'n boost pedaal van m'n plankie kan halen. Kortom, heel erg veelzijdig, dat gain kanaal.

Het clean kanaal is voor mij een plus, maar gebruik ik sowieso maar weinig. Het aparte aan dat clean kanaal is dat ie heel erg reageert op de instellingen van je gain kanaal, al heeft ie z'n eigen eq. Je stelt dan ook eerst het gain kanaal in en aan de hand daarvan stel je je clean in. Clean is zoals gezegd, in mijn oren, plexi clean. Goed bruikbaar als je van dik clean met een randje houdt. Spatzuiver is a no go, maar gelukkig ligt daar mijn voorkeur ook niet. Het zal geen Marshall Major worden, maar desondanks hoop ik dat ie op vol volume wel een lekker dik, punchy clean met een goeie rand gaat krijgen met die KT88's. Gister bij het uitproberen bij z'n vorige baasje heb ik 'm wel wat verder open gehad en dat klonk al erg goed.

Al met al, ik is blij. :)

guitarkid2
1 augustus 2017, 12:35
Cool brum heeft een nieuwe jazzbak
Ik zag dat ie voor "niet te hard " ook naar 50 watten te schakelen is

maar zonder dollen
nice one

have fun !

Thiez
1 augustus 2017, 12:37
Nice! volgende white limo optreden ff komen checken ;-)

Brad
1 augustus 2017, 12:41
Gefeliciteerd met je nieuwe versterker. Veel plezier ermee.

Misery Signals
1 augustus 2017, 12:56
Eindelijk eens een HNAD met een amp die gemaakt is om je broekspijpen te doen wapperen en eens niet een amp die je op je bureau tussen de bureaulamp en je pennenbak moet passen of in een hoekje moet staan naast de stofzuiger...
Ziet me er een kick ass amp uit, congrats!

MS

Brum
1 augustus 2017, 13:53
Thanks mensen.

Zit me wel al af te vragen of een master volume er in laten bouwen een goeie optie is, of dat ik het geluid ermee verneuk. Het is namelijk een non-master volume high gain bak en dat gaat wel erg gauw te hard. Met m'n JCM 800 2210 heb ik het kanaalvolume op 8 staan en dan de mastervolume op hooguit 1 en dat werkt erg goed. Misschien ook een optie voor deze versterker.

Naar 60 watt schakelen kan, maar erg veel zachter gaat ie er niet mee. Ik vrees dat jazz er dan nog steeds niet in zit... Maar ik zit er nogal 's naast, da's ook jazz.:cooler:

Kan niet wachten tot ie op m'n 4x12 mag blazen!

The Lo Lands
7 augustus 2017, 10:07
Vette bak, gefeliciteerd! Was de vorige eigenaar van deze versterker Paul uit Andijk?

telerocker
7 augustus 2017, 11:53
Gefeli, gave top hoor.

Brum
7 augustus 2017, 17:46
Thanks! Was van Paul inderdaad. Aardige gast en een goeie gitarist ook vooral. Heeft nog professioneel gespeeld en dat was ook wel te horen.

The Lo Lands
7 augustus 2017, 18:06
Thanks! Was van Paul inderdaad. Aardige gast en een goeie gitarist ook vooral. Heeft nog professioneel gespeeld en dat was ook wel te horen.

Haha, leuk :-) Heb ik de Splawn vorig jaar nog bij hem gehoord. Ik ken Paul al vanaf de middelbare school in Hoorn, hij was altijd al een bevlogen gitarist. Hij heeft een aantal jaar geleden een track van mij voorzien van enkele solo's. Daarvoor ook nog wel eens samen ge-jammed in Hoorn :-) Relaxte vent inderdaad.

D3nnis
7 augustus 2017, 18:40
Ik ben niet zo thuis in de terminologie van de marshalls, dus heb stiekem op youtube geluisterd daar een Splawn.
Gave amp, gefeliciteerd!

Schreeuwt wat mij betreft om gitaren met omgekeerde headstock, king diamond tot motley crue nummers in combinatie met genoeg bier.

Is overigens als compliment bedoeld ;)

Trouwens, het klinkt voor mij heel erg soldano achtig. Nu zegt vast iedereen "duhh, het is een opgevoerde marshall", maar dat is een Friedman ook; deze lijkt me meer richting soldano dan friedman, klopt dat?

Brum
7 augustus 2017, 19:18
Nee, dit zit wel echt in de hoek van de Friedmans en Camerons en zo. Maar misschien heb je de Nitro gehoord, dan kan ik me ergens wel vinden in je vergelijking aan de hand van filmpjes. De Pro Mod is hot rodded brown sound tot jaren '80 Maiden, maar dan met eventueel meer gain en tamelijk strak, zoiets. De Quick Rod is feitelijk dezelfde versterker, maar dan met EL34's. Is iets middiger schijnt, maar zit wel in dezelfde hoek als de Pro Mod.

D3nnis
7 augustus 2017, 19:41
Hmm, ik zal nog eens terugzoeken, en dan met koptelefoon luisteren :)

Brum
12 augustus 2017, 09:41
Ik heb 'm inmiddels open mogen draaien op m'n Randall RA412XL cab. Vet! Diepe laag gain en heel, heel erg strak. Zeker met een tubescreamer er voor (beetje mee zitten experimenteren, ben er nog niet aan uit met of zonder). Maar ook... spikey! Op zich wel heel erg vet om makkelijk door de bandmix te snijden, maar ik denk dat ik m'n Amptweaker DeFizzerator maar weer 's van stal ga halen, om er toch wat meer controle over te krijgen. Harder zetten is ook heel wat meer gain, wat ik terug heb mogen zetten tot nauwelijks op twaalf uur, zoveel gain heeft deze versterker. Ik zou 'm ook nog 's terug kunnen schakelen naar 60 watt, voor wat warmer gain, maar dat steekt een beetje en ga ik vooralsnog niet van uit.:D

Er zit ook een goeie fx loop in, ook tot nu toe het beste wat ik heb gehoord/meegemaakt. De delay kwam er heel erg mooi uit. Desondanks wil ik ook 's experimenteren met de delay voor de versterker en dan kort instellen, Eddie Stijl. Alleen klinkt dan de delay weer ruk voor clean, dus da's nog een beetje een afweging. Denk dat ik uit m'n superstratje wel alles uit sloop en alleen een volumeknop en één humbucker er in ga zetten, ook Eddie stijl:D Brown sound met iets meer gain is een eitje met deze versterker.

Maar ik ben wel zwaar onder de indruk. Nog niet eerder zo'n dynamische, krachtige bak mogen meemaken, die toch heel erg strak blijft. Nog steeds blij!:)

ateng
12 augustus 2017, 11:32
Tweede delay aanschaffen ;) 1 voor in de loop en de ander voor de Eddie stijl maar dan zou ik wel meer een echo achtige pedaal doen want anders zit de delay in de weg.

Brum
12 augustus 2017, 12:28
Heb ik aan zitten denken, ik heb nog wel wat delay pedalen liggen op zich. Maar dat wordt niet praktisch meer op m'n bordje. Moet wel zeggen, ik kan me zo geen nummer van ons voor de geest halen waar ik delay over het cleane signaal gebruik (de zeldzaamheid dat we sowieso iets clean spelen).

dml
13 augustus 2017, 09:14
Zeker met een tubescreamer er voor (beetje mee zitten experimenteren, ben er nog niet aan uit met of zonder). Maar ook... spikey! Op zich wel heel erg vet om makkelijk door de bandmix te snijden, maar ik denk dat ik m'n Amptweaker DeFizzerator maar weer 's van stal ga halen, om er toch wat meer controle over te krijgen.

Allereerst mijn felicitaties!!

Op de tweede plaats verbaast het mij altijd weer dat men een hoop geld voor een dergelijke amp neerlegt en al snel blijkt dat de amp in kwestie stand alone toch niet helemaal voldoet, want er moet (misschien) een tubescreamer voor en ook nog een DeFizzerator........

D3nnis
13 augustus 2017, 09:35
Ik snap eigenlijk niet dat versterkerbouwers zó veel gain "inbouwen".
Of eigenlijk, ik snap niet zo goed dat er veel mensen zijn die zó veel gain gebruiken.

The Lo Lands
13 augustus 2017, 11:27
Ik snap eigenlijk niet dat versterkerbouwers zó veel gain "inbouwen".
Of eigenlijk, ik snap niet zo goed dat er veel mensen zijn die zó veel gain gebruiken.

Ik ook niet maar dat is ook mede afhankelijk van het type versterker. Mijn Mesa Boogie Lone Star Classic bijvoorbeeld heeft een drive channel die nooit echt high gain wordt voor metal bijvoorbeeld, eerder medium gain die je dan wel met een pedaal ervoor in high gain kunt jagen. Een beetje als de Marshall JTM45 die ook niet echt high gain te noemen is. Het is misschien belangrijker af te vragen of een high gain versterker op lagere gain levels ook nog overtuigend kan klinken. Iedere versterker heeft zijn 'sweet spot' en dat kan soms betekenen dat het alles of niets is en dan komen toch de pedalen weer tevoorschijn :-)

dml
13 augustus 2017, 13:29
Iedere versterker heeft zijn 'sweet spot' en dat kan soms betekenen dat het alles of niets is en dan komen toch de pedalen weer tevoorschijn :-)

En da's weer het leuke (voor sommigen is het juist weer een crime) van Mesa amps, die hebben wat mij betreft vele "sweet spots", omdat iedere pot wel weer invloed op de andere pot heeft. Soms even zoeken, maar bijna altijd raak.

Brum
13 augustus 2017, 14:19
Allereerst mijn felicitaties!!

Op de tweede plaats verbaast het mij altijd weer dat men een hoop geld voor een dergelijke amp neerlegt en al snel blijkt dat de amp in kwestie stand alone toch niet helemaal voldoet, want er moet (misschien) een tubescreamer voor en ook nog een DeFizzerator........

Thanks.:)

Wellicht voldoet ie prima in de band zonder extra hulpmiddeltjes, ga ik volgende week wel achter komen en valt dat 'spikey' heel erg mee. Die tubescreamer weet ik ook nog niet, is meer een gewoonte, omdat ik altijd of een pedaal strakker wilde krijgen, of een Marshall, wat nu eenmaal lekker werkt. Zou maar zo kunnen zijn dat deze versterker dat niet eens nodig heeft, omdat ie al knijterstrak is. Then again, als ik qua sound naar één van m'n voorbeelden kijk, Jerry Cantrell, die speelt op meerdere high end versterkers tegelijk en gooit er alsnog een tubescreamer voor, omdat een tubescreamer nou eenmaal iets met je geluid doet wat geen enkel ander pedaal kan, ook een eq niet. Of dat mooi is, of niet, dat laat ik in het midden.;) Daarnaast gooit ie ook nog 's een eq pedaal er overheen, ondanks de Friedmans en Bogners, wat toch geen misselijke versterkers zijn. Zal wel gitarist eigen zijn.

Die DeFizzerator doet ook maar heel erg weinig op zich, is meer een passieve eq die je hoog wat vormt. Eigenlijk het verlengde van je presence op je bordje. Verder doet ie qua eq niets aan je versterker. Ik blijf altijd zoeken naar nog beter, beetje control freak op dat vlak denk ik. Ik vind het ook gewoon leuk om in ieder geval ergens mee bezig te zijn, puur hobbymatig. Stilstand en tevreden zijn zit niet zo in m'n aard denk ik. Neemt niet weg dat ik het een heel erg toffe versterker vind hoor. :)

Ik moet overigens ook wel erg wennen aan dat eigenlijk alles er wel al in zit met wat draaien aan de knoppen. In tegenstelling tot de Marshalls die ik gewend ben. Die doen één trucje heel erg goed en klinken alleen maar beter met een overdrive ervoor als booster. Op een Framus Dragon na heb ik nog niet eerder zelf zo'n high end versterker gehad en die Framus had ook niet dat wat deze Splawn wel heeft. Verder vrijwel altijd Marshalls gehad.


Ik snap eigenlijk niet dat versterkerbouwers zó veel gain "inbouwen".
Of eigenlijk, ik snap niet zo goed dat er veel mensen zijn die zó veel gain gebruiken.

Ik gebruik het ook niet, smeert alleen maar dicht. Maar ik vind het wel fijn dat een versterker zoveel bereik heeft. Van low gain, wat mooi opschoont als het moet, tot volle bak dicht gesmeerde gain, het zit er allemaal in in één draai met de gain knop en dan doet volume ook nog heel veel met de mate van oversturing. Dat hot rodded, het zit er helemaal in, maar je kunt er ook prima standaard plexi en JCM 800 geluiden uit krijgen met minder gain. Dat is ook wat ik tof vind aan een goeie hot rodded Marshall. Een versterker die alleen maar standje bruut kan is wel leuk, maar niet echt multi-functioneel. Desondanks is het wel heel erg verleidelijk om een versterker als deze op alleen maar standje bruut te zetten, omdat ie dat gewoon zo fucking lekker doet.:D

The Lo Lands
13 augustus 2017, 14:28
En da's weer het leuke (voor sommigen is het juist weer een crime) van Mesa amps, die hebben wat mij betreft vele "sweet spots", omdat iedere pot wel weer invloed op de andere pot heeft. Soms even zoeken, maar bijna altijd raak.Ja, breek me de bek niet open haha. Ik heb de Lone Star nu een klein jaartje maar wekelijks of soms dagelijks zit ik nog aan die knoppen te draaien en vind ik weer een andere sound die ook lekker klinkt, geen makkelijke versterker als je er niet mee bekend bent imo :-)

D3nnis
13 augustus 2017, 15:00
Ik blijf altijd zoeken naar nog beter, beetje control freak op dat vlak denk ik. Ik vind het ook gewoon leuk om in ieder geval ergens mee bezig te zijn, puur hobbymatig. Stilstand en tevreden zijn zit niet zo in m'n aard denk ik. Neemt niet weg dat ik het een heel erg toffe versterker vind hoor. :)

Precies dit.
The chase is better than the catch, of zoiets :D

Thiez
15 augustus 2017, 11:29
Tja het is maar wat je zoekt en wat je zelf prettig vind. De ene heeft graag alles in zijn amp, de ander wil liever tapdansen op zijn pedalboard. De ene heeft aan en genoeg aan een gitaar recht in de combo, de andere liever een kemper.

Oversturing uit en amp klinkt anders dan oversturing uit een pedaal. En ga zo maar door. Dus het 'niet snappen' wat andere kopen is meer het niet kunnen verplaatsen in een ander persoon. Zoveel smaken, zoveel sounds, zoveel opties.

arjanb01
15 augustus 2017, 11:47
Maar ff een andere vraag.... als je zo'n geweldenaar koopt vind ik wel dat je toch minimaal
10-15x per jaar op de planken moet staan. Vergelijk het met het kopen van een Ferrari terwijl je alleen op provinciale wegen rijdt 😆

dml
15 augustus 2017, 14:23
Oversturing uit en amp klinkt anders dan oversturing uit een pedaal. En ga zo maar door. Dus het 'niet snappen' wat andere kopen is meer het niet kunnen verplaatsen in een ander persoon. Zoveel smaken, zoveel sounds, zoveel opties.

Als ik het verhaal van de TS zo lees, heeft hij de amp initieel niet gekocht om het op te leuken met een tubescreamer en een DeFizzerator. Daar komt hij pas achter als hij de amp wat beter (maar vooral harder) aan de tand heeft gevoeld. M.a.w. bij nader inzien voldoet de amp niet helemaal en zijn hulpmiddelen opeens gewenst.
Dat snap ik niet, want mijns inziens was dat niet de bedoeling. Uiteraard kan ik er naast zitten maar vooralsnog laat de TS dat niet blijken. Dat heeft dus niets te maken met in een persoon kunnen verplaatsen of niet.
Uiteindelijk zal het mij aan mijn derrière oxideren wat zijn beweegreden is om zo'n dikke amp aan te schaffen en daarna met, naar mijn bescheiden mening, initieel onnodige hulpmiddelen op te leuken.

Brum
15 augustus 2017, 19:23
Ik vind je aannames knap bedacht. Nog niets wordt toegevoegd omdat er wat mist, ik zit nog volledig in de uitprobeer fase. Waarom? Omdat ik dat leuk vind. Daarom zei ik ook al, misschien heb ik het helemaal niet nodig en werkt het zo ook al fantastisch in de bandmix. Daar kom ik dan ook vanzelf wel weer achter. Hoe je daar in kan lezen dat de versterker niet voldoet, ik vind het knap. Je leest er van alles in, maar daar waar ik meerdere keren zeg dat de versterker heel erg voldoet en ik er daarom ook heel blij mee ben, dat lees je dan niet. Da's al knap op zich. Ik snap daarentegen je oordelende blik niet op iemand z'n, mijns inziens, tamelijk enthousiast verhaal. Het kan je niet schelen wat iemand doet, maar je moest het toch even twee keer kwijt. De eerste keer was het nog een vraag en geef ik dan ook antwoord op. Een tweede keer zit er wel degelijk een veroordelende ondertoon in. Mag ook, ga ik ook nog wel op in op zich.

Vraagje voor jou. Waarom is het de normaalste zaak van de wereld om een tubescreamer voor een Marshall te zetten, maar niet voor bijv. een Splawn? Ik ben oprecht benieuwd. Hele kuddes gitaristen zetten dergelijke pedalen voor de dikste versterkers, dus snap ik je punt oprecht niet.

Wellicht een filmpje als antwoord waarom een tubescreamer maar zo 's kan werken en misschien ook wel niet. Wie weet. Is in dit geval een Nitro, maar die is ook wel dik genoeg, toch?


https://www.youtube.com/watch?v=pMMj9LBBftY

Brum
15 augustus 2017, 19:29
Maar ff een andere vraag.... als je zo'n geweldenaar koopt vind ik wel dat je toch minimaal
10-15x per jaar op de planken moet staan. Vergelijk het met het kopen van een Ferrari terwijl je alleen op provinciale wegen rijdt ��

Als je dat lukt als band met eigen muziek, dan mag je je handjes dicht knijpen. Die tijd is helaas geweest. We mogen al blij zijn met 6-7 optredens. Dan maar een Ferrari, ik vind 'm lekker.:) Hoewel Ferrari's wel verdomde lillek zijn...

arjanb01
15 augustus 2017, 19:46
Aha oke. Ik ben wel benieuwd hoe die klinkt met en zonder ts.
Maar m'n ervaring is als je een ts productief wil gebruiken je de gain op de amp niet te vol open moet hebben om er een goeie volume boost uit te halen, want ik neem aan dat je hem daarvoor gaat gebruiken via de fx loop?
Sluit je hem direct vanaf de input van de amp aan, zou dat onzinnig zijn aangezien de splawn al bakken met gain heeft.

Thiez
15 augustus 2017, 19:57
Als ik het verhaal van de TS zo lees, heeft hij de amp initieel niet gekocht om het op te leuken met een tubescreamer en een DeFizzerator. Daar komt hij pas achter als hij de amp wat beter (maar vooral harder) aan de tand heeft gevoeld. M.a.w. bij nader inzien voldoet de amp niet helemaal en zijn hulpmiddelen opeens gewenst.
Dat snap ik niet, want mijns inziens was dat niet de bedoeling. Uiteraard kan ik er naast zitten maar vooralsnog laat de TS dat niet blijken. Dat heeft dus niets te maken met in een persoon kunnen verplaatsen of niet.
Uiteindelijk zal het mij aan mijn derrière oxideren wat zijn beweegreden is om zo'n dikke amp aan te schaffen en daarna met, naar mijn bescheiden mening, initieel onnodige hulpmiddelen op te leuken.

Als een marshall korrel je sound is maar je wil net iets strakker laag waarom zou je dan naar een andere versterker zoeken terwijl je met een marshall + screamer dit voor elkaar krijgt?

Als een amp echt gaaf klinkt maar enkel dat klein beetje tophoog wat eraf moet en je krijgt dit opgelost met een pedaaltje waarom niet?

Zijn zat mensen die een screamer voor een Soldano zetten van 3400 euro. Zijn ook mensen die een 'screamer' achtig pedaal kopen van honderden euro's omdat het boetiek en handgemaakt is, en het voor hun net iets beter klinkt dan die bad monkey van 3 tientjes.

Het gaat om wat je hoort, wat je wilt horen en wat dit mag kosten voor jou. Ieder zijn ding, valt niets aan te snappen.

Thiez
15 augustus 2017, 19:58
Als ik het verhaal van de TS zo lees, heeft hij de amp initieel niet gekocht om het op te leuken met een tubescreamer en een DeFizzerator. Daar komt hij pas achter als hij de amp wat beter (maar vooral harder) aan de tand heeft gevoeld. M.a.w. bij nader inzien voldoet de amp niet helemaal en zijn hulpmiddelen opeens gewenst.
Dat snap ik niet, want mijns inziens was dat niet de bedoeling. Uiteraard kan ik er naast zitten maar vooralsnog laat de TS dat niet blijken. Dat heeft dus niets te maken met in een persoon kunnen verplaatsen of niet.
Uiteindelijk zal het mij aan mijn derrière oxideren wat zijn beweegreden is om zo'n dikke amp aan te schaffen en daarna met, naar mijn bescheiden mening, initieel onnodige hulpmiddelen op te leuken.

Als een marshall korrel je sound is maar je wil net iets strakker laag waarom zou je dan naar een andere versterker zoeken terwijl je met een marshall + screamer dit voor elkaar krijgt?

Als een amp echt gaaf klinkt maar enkel dat klein beetje tophoog wat eraf moet en je krijgt dit opgelost met een pedaaltje waarom niet?

Zijn zat mensen die een screamer voor een Soldano zetten van 3400 euro. Zijn ook mensen die een 'screamer' achtig pedaal kopen van honderden euro's omdat het boetiek en handgemaakt is, en het voor hun net iets beter klinkt dan die bad monkey van 3 tientjes.

Het gaat om wat je hoort, wat je wilt horen en wat dit mag kosten voor jou. Ieder zijn ding, valt niets aan te snappen.

Thiez
15 augustus 2017, 19:59
Als je dat lukt als band met eigen muziek, dan mag je je handjes dicht knijpen. Die tijd is helaas geweest. We mogen al blij zijn met 6-7 optredens. Dan maar een Ferrari, ik vind 'm lekker.:) Hoewel Ferrari's wel verdomde lillek zijn...

Wij hebben er het afgelopen jaar 26 gedaan. Maar dat is het eerste jaar, met veel makelijk te pakken wedstrijdjes. Daarna wordt het vaak inderdaad wat lastiger.

Brum
15 augustus 2017, 21:22
Aha oke. Ik ben wel benieuwd hoe die klinkt met en zonder ts.
Maar m'n ervaring is als je een ts productief wil gebruiken je de gain op de amp niet te vol open moet hebben om er een goeie volume boost uit te halen, want ik neem aan dat je hem daarvoor gaat gebruiken via de fx loop?
Sluit je hem direct vanaf de input van de amp aan, zou dat onzinnig zijn aangezien de splawn al bakken met gain heeft.

In de fx loop vind ik dan weer raar met een tubescreamer, gezien het wel echt een overdrive pedaal is en je die normaal gesproken niet gauw in de fx loop doet (tenminste, ik niet). Voor volumeboost zit ik wel goed, die zit al in de versterker en is schakelbaar en kleurt niet (hoewel een beetje kleuring soms ook wel fijn is voor leads). Het is mij meer te doen om het strak trekken en een tubescreamer doet iets met je mid wat alleen een tubescreamer doet. Of dat mooi, dat laat ik in het midden. Ze zijn er ook die het haten en ik kan me dat voorstellen op sommige versterkers. Maar deze versterker is al retestrak en erg middig, dus wellicht is het niet eens nodig. Enige voordeeltje wat ik me nog kan bedenken is de compressie van de tubescreamer voor een versterker. Ik ga het nog zien, wil het in ieder geval 's testen. Ik wil ook nog 's wat experimenteren met voorversterkerbuisjes. Zitten nu JJ's in en doen het op zich al erg goed. Ook laat ik 'm nog even finetunen en zo bij NEL.

Brum
15 augustus 2017, 21:26
Wij hebben er het afgelopen jaar 26 gedaan. Maar dat is het eerste jaar, met veel makelijk te pakken wedstrijdjes. Daarna wordt het vaak inderdaad wat lastiger.

Ja, die wedstrijdjes... Ik ben er niet zo'n fan van en na een bepaalde ervaring de rest van de band ook niet meer.;) Maar het is wel een goeie manier om veel optredens te krijgen, da's wel zo. Wij zijn ook iets realistischer geworden en hebben ons eisenpakketje wel iets aangepast, anders kom je nergens meer.

D3nnis
16 augustus 2017, 07:56
JJ zijn naar mijn mening prima preamp buisjes. EL34's van JJ kan ik ook wel waarderen.
In mijn mesa top heb ik zowel de pre- als poweramp buizen (6L6GC) van elektro-harmonix, die erg goed bevallen.
Nu komt er vast iemand due zegt dat dat gerelabelde weet ik wat voor buizen zijn. Kan, dan vind ik die ook goed :D
Ik heb in een preamp buizen van TAD zitten. Allemaal leuk, maar de volgende keer gaan er gewoon weer JJ's in.

Thiez
16 augustus 2017, 10:13
JJ zijn zeker prima buizen, degelijk ook. Rollen wel iets hoog af naar mijn mening. EH klinkt juist weer fel vind ik. In mijn engl heb ik momenteel ook TAD. Bevalt opzich goed. Tung sol vind ik ook heel fijn klinken maar al paar keer kapotte buizen gehad.

D3nnis
16 augustus 2017, 10:27
EH klinkt juist weer fel vind ik.

Hmm...ze zitten in mijn mesa dual rectifier roadster....zou daarom iedereen op internet die dingen blubberig vinden, terwijl het de versterker is die ik zou houden als ik er maar 1 zou mogen hebben?

Ik wilde toen JJ's in deze, omdat ik die altijd had, maar de man die mijn versterkers "doet" adviseerde me toen de EHX buizen. Zéker voor de 6L6GC eindbuizen. De 6L6-en van JJ had ie (toen) veel problemen mee, terwijl de EL34's prima zijn.

Ik wou dat ik er meer van snapte :)

Brum
16 augustus 2017, 14:19
In de voorversterker van de Pro Mod zaten eerst Harma Valves, ik had er nog nooit van gehoord. Schijnt een huismerk van Watford Valves te zijn, dus ongetwijfeld gerelabelde buizen. Niet slecht, maar de JJ's klinken echt beter.

Milko
16 augustus 2017, 14:22
Deze buisjes en die buisjes. Kijk nou eens naar die vergelijkende testen op youtube. Het scheelt bijna niks.

Milko sluiten.

Brum
16 augustus 2017, 14:31
Voorversterkerbuisjes Milko, voorversterkerbuisjes. Mag je jezelf 's inlezen tussen de dikken konten door.

Milko
16 augustus 2017, 14:47
Die voorversterbuisjes maken nog minder verschil dan die einbuizen.

Milko sluiten.

D3nnis
16 augustus 2017, 15:04
Nietus....

Brum
16 augustus 2017, 16:27
Die voorversterbuisjes maken nog minder verschil dan die einbuizen.

Milko sluiten.

Eh... Neh... Precies andersom...

arjanb01
16 augustus 2017, 16:39
Milko's hersencellen zijn beschadigd door die koeienreten die hij altijd hier post. Precies andersom, vriend! Pre-amp bepaalt de sound van je amp.

The Lo Lands
16 augustus 2017, 17:36
Die voorversterbuisjes maken nog minder verschil dan die einbuizen.

Milko sluiten.

Geluid zit in je vingers.

Milo sluiten.

ateng
16 augustus 2017, 23:47
Geluid zit in je vingers.

Milo sluiten.

Ook weer zoiets... nee geluid zit in je gear. Aanslag/dynamiek, phrasing, bending en dat soort dingen zitten in je vinger.
Geef Van Halen, Lukather, Clapton en Mayer hetzelfde gitaar en aangesloten aan een Plexi en je zal hetzelfde geluid horen van al die gitaristen.

The Lo Lands
17 augustus 2017, 10:13
Ook weer zoiets... nee geluid zit in je gear. Aanslag/dynamiek, phrasing, bending en dat soort dingen zitten in je vinger.
Geef Van Halen, Lukather, Clapton en Mayer hetzelfde gitaar en aangesloten aan een Plexi en je zal hetzelfde geluid horen van al die gitaristen.


Ik was Milko even voor ;-) Je hebt helemaal gelijk hoor.

ateng
17 augustus 2017, 13:58
Ik was Milko even voor ;-) Je hebt helemaal gelijk hoor.

Hahahaha! Dan heb ik niks gezegd :)

dml
18 augustus 2017, 07:06
@Brum:
Wow!! Mijn excuses, laat ik mijn verhaal wat nuanceren. Vervang in mijn posts "Ik snap niet" door "Ik vind het vreselijk zonde".
Geplaagd door een vreselijke internetverbinding op mijn vakantieadres kan ik helaas het YT-filmpje niet bekijken maar ik weet op voorhand al wel waar het naar toe gaat.
Uiteraard moet iedereen helemaal zelf weten of hij wel of geen pedaaltjes gebruikt om de sound te vormen. Inderdaad, hele volksstammen gebruiken de Tubescreamer om dergelijke amps strakker te doen klinken. En daar zit wat mij betreft de krux. Mijns inziens wordt het geluid niet strakker, maar vooral platter, gespeend van dynamiek en je hoort niet meer wat voor gitaar bespeeld wordt. M.a.w. door een Tubescreamer i.c.m. dit soort (hi) gain amps gaat iedereen hetzelfde klinken, het wordt eenheidsworst. Omdat het gemeengoed is en wij gitaristen graag anderen naäpen en napraten, wordt al snel gegrepen naar een Tubescreamer, zonder ook maar enige moeite te doen om zelf, met je eigen vingers en gitaar een strakke toon tevoorschijn te toveren (dit zal wel weer tegen het zere been schoppen van velen zijn). Ook hier geldt: als je dat op die manier wil doen, gewoon doen.
Ateng geeft het hierboven ook aan, aanslag en dynamiek zit in je vingers, je gitaar produceert i.c.m. daarmee een bepaalde sound. Als je dan ook nog een beetje weet hoe je daarmee een goede toon kan neerzetten en dat stop je in een amp a la een Splawn, dan heb je volgens mij geen Tubescreamer meer nodig.
Mooi voorbeeld is ook op Youtube te vinden, waar Phil X een Friedman BE-100 demonstreert - gitaar rechtstreeks in amp, zonder Buisschreeuwer ertussen. Zou hij er wel zo'n pedaal tussen zetten, dan durf ik te stellen dat je niet meer hoort op wat voor gitaar hij speelt.

Elke weg, ieder moet gewoon lekker zijn ding doen, nogmaals gefeli met je amp en heul, heul veul speulplezier ermee!! :blast:









(met je kut-tubescreamer :sssh: )

Brum
19 augustus 2017, 18:05
Je vorige post kwam wat belerend over, maar als je dat niet zo bedoeld hebt, no hard feelings hoor. Ik begrijp je ook wel en ik stond er ook wel zo in, maar ik was er nog niet had ik het gevoel en deed wat proberen. De DeFrizzerator was ook nog niet zo'n doorslaand succes, dus heb ik er niet voor gezet. De Tubescreamer staat ook lang niet altijd bij, maar geeft me wel wat extra opties, waardoor ik 'm wel op m'n bordje houd. Voor sommige drop C dingetjes geeft ie net wel dat beetje metal-achtig iets. Maar ik ben er ook wel achter gekomen dat de eq op de Pro Mod heel anders werkt dan op de meeste Marshalls. Op bijna alle Marshalls die ik had stond de bas vol open (wat dan nog steeds weinig deed), de mid op zeven en de treble op zes, ongeveer. Beetje presence er bij en dat werkte eigenlijk altijd wel. Maar de Pro Mod staat wel echt bekend als een hele directe versterker met heel veel bite, van wat ik er van heb gelezen. Veel eigenaren hebben de presence en treble echt bijna dicht en dan wordt het opeens een ander beestje. Ik heb wel al gemerkt dat de mid knop heel veel doet met zowel de bas als de treble. Draai je je mids terug, krijg je er ineens veel meer bas bij en minder treble. Heel anders dan bij bijv. mijn JCM 800 2210. Die is ook veel vergevingsgezinder en de attack lijkt veel lomer. De Splawn is retestrak, reageert heel erg direct, met heel veel dynamiek, in vergelijking met de 2210 en daar moet ik gewoon heel erg aan wennen. De Tubescreamer helpt daar stiekem ook wel een beetje aan mee door de extra compressie. Het geluid is echt heel erg tof, maar dan ook echt heeeeel erg tof, alleen de dynamiek is ook echt heel erg wennen. Ik ben vergroeid met die 2210, maar de Splawn gaat ook goed komen hoor. Een toffe versterker is het, ik moet alleen even wennen aan het directe en de dynamiek. Ik ben ook heel erg benieuwd hoe deze versterker het doet in combinatie met de Bogner Extacy van m'n bandmaatje. Die heeft weer veel nadruk op het laag en mid-laag, dus zou op zich elkaar heel erg goed kunnen aanvullen.

Wat ik nog wel serieus overweeg is om er EL34's in te laten zetten. Schijnt een hele makkelijke ingreep te zijn en dan heb je in feite een Quick Rod. De mids zijn dan wat smoother en het hoog wat ronder en dat staat mij wel aan op zich. Begrijp me niet verkeerd, ik vind de versterker nu ook al heel erg tof, maar ik had nou eenmaal de keuze niet qua buizen toen ik deze tweedehands op de kop heb getikt. Als ik 'm nieuw had gekocht, had ik wellicht voor de Quick Rod gekozen, dat wel.

(en tubescreamers zijn goed ja...:sneaky:)

Orpheo
19 augustus 2017, 18:29
Als een marshall korrel je sound is maar je wil net iets strakker laag waarom zou je dan naar een andere versterker zoeken terwijl je met een marshall + screamer dit voor elkaar krijgt?

Als een amp echt gaaf klinkt maar enkel dat klein beetje tophoog wat eraf moet en je krijgt dit opgelost met een pedaaltje waarom niet?

Zijn zat mensen die een screamer voor een Soldano zetten van 3400 euro. Zijn ook mensen die een 'screamer' achtig pedaal kopen van honderden euro's omdat het boetiek en handgemaakt is, en het voor hun net iets beter klinkt dan die bad monkey van 3 tientjes.

Het gaat om wat je hoort, wat je wilt horen en wat dit mag kosten voor jou. Ieder zijn ding, valt niets aan te snappen.

precies. Ik heb een heel rare screamer (ooit gekregen van iemand, geen idee wie 'm gemaakt heeft) maar dat ding is integraal voor mijn sound en feel. Geeft geen gain extra, geeft geen extra volume. tis gewoon een andere feel. Zet 'm voor een SLO of wat dan ook en BAM... ik voel me er direct op thuis.

telerocker
19 augustus 2017, 20:49
precies. Ik heb een heel rare screamer (ooit gekregen van iemand, geen idee wie 'm gemaakt heeft) maar dat ding is integraal voor mijn sound en feel. Geeft geen gain extra, geeft geen extra volume. tis gewoon een andere feel. Zet 'm voor een SLO of wat dan ook en BAM... ik voel me er direct op thuis.

Plus twee, waarom zou je daarin dogmatisch zijn? Ik gebruik af en toe een TS-9 of een Suhr Riot met nauwelijks gain om de amp te kietelen of omdat meer gain op de amp zelf net niet de slagsound is die ik zoek. Bij optredens op zeer laag volume gebruik ik soms alleen (gestackte) pedalen voor overdrive. Gewoon gebruiken wat jij zelf lekker vindt werken/klinken.

Thiez
20 augustus 2017, 16:46
En daarnaast heeft elke amp wel een sound waar je jezelf in kan vinden. Ik speel uiteraard het liefst op eigen gear, maar als een podium beetje fatsoenlijke backline heeft wil ik mijn gear nog wel eens thuis laten. Gitaar erin, even tweaken en gaan.

Grote fout die ik nog steeds veel gitaristen hoor maken, en zeker bij metal, is bass ver open en mids omlaag. Het middengebied is juist waar de gitaar zit en waar je strakheid vandaan haalt. Dan het laag eruit, laag moet van de basgitaar komen. Eerste wat geluidsman vaak doet is laagfilter op de gitaar zetten om bas ruimte te geven.

D3nnis
20 augustus 2017, 17:06
maar als een podium beetje fatsoenlijke backline heeft wil ik mijn gear nog wel eens thuis laten. Gitaar erin, even tweaken en gaan.


Ja, dat is lachen.
Ik heb regelmatig dat anderen over mijn versterker spelen. Dan draaien ze effe tot ze hun sound hebben.
Het komt alleen zeer vaak voor dat ze bijvoorbeeld kanaal B lopen te verdraaien, en over kanaal C spelen.
Maar gelukkig hebben ze dan wel hun sound.
Altijd mooi vind ik dat :D

Erik de Perik
20 augustus 2017, 17:39
Ja, dat is lachen.
Ik heb regelmatig dat anderen over mijn versterker spelen. Dan draaien ze effe tot ze hun sound hebben.
Het komt alleen zeer vaak voor dat ze bijvoorbeeld kanaal B lopen te verdraaien, en over kanaal C spelen.
Maar gelukkig hebben ze dan wel hun sound.
Altijd mooi vind ik dat :D

Heeft wat weg van merk-fetisjisten. Op het moment dat je niet meer kunt zien wat het merk is, wordt het allemaal een stuk onduidelijker wat je hoort, ziet, proeft en ruikt.

Thiez
20 augustus 2017, 22:00
Ik kijk eigenlijk zelden hoe iets staat. Draaien en luisteren.
Een het eerste wat ik meestal doe met nieuwe voor mij onbekende versterkers is kijken in welke freqrange de eq knoppen zitten. Door alle eq knoppen even een keer laag en hoog te draaien zodat je een beetje idee hebt welke knop wat doet.

Maar goed, we dwalen af. Terug naar de splawn.

Brum
20 augustus 2017, 22:53
Oh, maakt niet uit hoor over welke versterker, zolang het maar interessant is.;) Maar om dan toch terug te komen op de Splawn en z'n eq, die is best ongewoon in tegenstelling tot veel andere versterkers. Alles op twaalf uur en vandaar uit bijdraaien werkt niet. Van wat ik er nu van gelezen heb klopt mijn bevinding wel wat betreft het spikey hoog. De treble helemaal op nul draaien schijnt helemaal niet ongewoon te zijn. Moet ik ook maar 's proberen.

Thiez
21 augustus 2017, 09:56
Oh, maakt niet uit hoor over welke versterker, zolang het maar interessant is.;) Maar om dan toch terug te komen op de Splawn en z'n eq, die is best ongewoon in tegenstelling tot veel andere versterkers. Alles op twaalf uur en vandaar uit bijdraaien werkt niet. Van wat ik er nu van gelezen heb klopt mijn bevinding wel wat betreft het spikey hoog. De treble helemaal op nul draaien schijnt helemaal niet ongewoon te zijn. Moet ik ook maar 's proberen.

Treble op 0 of hooguit 1 of 2 doe ik ook met jcm800. Treble omlaag, mids wat omhoog. Laag ook niet te veel. En als je hoog mist dit bijdraaien met presence.

Remork1970
21 augustus 2017, 20:37
Is presence nu eigenlijk tophoog of mid-hoog?

Remork sluiten.

Thiez
21 augustus 2017, 20:53
Ligt aan de condensator in je presence circuit. Maar presence vind ik zelf vaak wat invloed hebben op feel van een amp. Presence geeft (uiteraard afhankelijk van amp en circuit) en wat rauwer tophoog dan treble.

Erik de Perik
21 augustus 2017, 21:03
Presence zit ook op een andere plek nl. in je power-amp.

Tabula Rasa
21 augustus 2017, 21:19
Presence zit ook op een andere plek nl. in je power-amp.Yep, bij de negatieve feedback loop, en hij beïnvloed dus ook de gain, eigenlijk de hele feel van de amp.

gepost met Tapatrut.

Brum
5 november 2017, 13:09
Ik ben inmiddels een paar maand verder met de Splawn. Nog steeds een kick-ass versterker, heeft de wittebroodsweken zonder meer overleeft! Alleen het plan om er een Quickrod van te maken middels andere buizen ga ik wel doen. Het felle hoog is toch wel deels door de KT88's en wil ik gaan vervangen met JJ KT77's. Schijnt dat het hoog dan wat smoother wordt en het mid wat meer aanwezig.

Ik zit er ook sterk aan te denken om twee van de vier V30's te vervangen in mijn cab. Erg veel alternatieven voor te vinden, waar ik nog niet aan uit ben. Small Blocks van Splawn zelf zijn een goeie kandidaat, ook erg goed betaalbaar. Zit nu een beetje te kijken naar allerlei alternatieven voor Greenbacks, Creambacks of misschien zelfs G12-65's. Toch nog geen geld en tijd zat.

De OD808 is ook nog steeds een lekkere toevoeging, voor de beetje extra jus, maar er is een Maxon VOP-9 onderweg, eventueel ter vervanging van de OD808. Ook een tubescreamer-achtige (een 820 met mods), maar eentje die je geluid meer intact houdt, ook in het laag, schijnt. Ben benieuwd wat dat pedaal doet!

Ik ben er ook achter gekomen dat low en medium output elementen lekkerder werken, daar waar ik eerst juist meer voor medium en high output elementen koos. In m'n strat zit nu een SD '59/custom hybrid in de brugpositie (echt een geweldig element!), in m'n SG een setje BKP Mules en in m'n deluxe-achtige tele een SD '59. Die laatste wil ik nog 's uitwisselen met een BKP Crawler, de '59 is het nog niet helemaal.

De Splawn is ook een echte pedalenvreter. Delays doen het geweldig in de fx loop en flangers en phasers/vibes klinken echt super, ook met een zooi oversturing. Nog steeds erg blij!:) De versterker heeft me ook EVH weer doen herontdekken. Als je filmpjes van Splawns zoekt, dan zijn er nogal wat EVH fanatics bij met een Splawn. 1984 is inmiddels weer 's helemaal grijs gedraaid.