PDA

View Full Version : Focusrite scarlett of Sapphire?



walberg
31 juli 2017, 18:29
Ik wil een nieuwe (externe) audiokaart koppelen aan mijn Mac mini. Op dit moment heb ik nog een UX1 maar ik zoek wat beters.
Ik ga er van uit dat de Sapphires wat ouder zijn en dus misschien technisch wat achter lopen op de (2e gen) Scarletts? is dat ook zo?
Ik heb dus een Mac, deze heeft alleen maar usb3 geen usb2 ik heb wel een hub natuurlijk met tien uitgangen en die is usb2 maar ervaring met (o.a.) Line 6 spul uit het verleden leerde mij dat je geen hub moet gebruiken, echter hoor ik ook dat je ook geen usb3 moet gebruiken met usb2 spul. Natuurlijk is mijn firewire de 800 versie en geen 400 maar dat zou minder een rol spelen dan bij USB.
Ik heb een imitatie stratocaster (Squirer) met single coil elementen, op de Scarlet 2e generatie zouden de ingangen verbeterd zijn voor gitaren.

Wat is de praktijk?

miyaru
31 juli 2017, 23:08
Ik heb een Saffire Pro 40, en die bevalt me heel goed. Gitaar direct inprikken gaat prima met mijn strat, en klinkt niet gek afhankelijk van de ampsim die je gebruikt. Soms voor clean geluid gebruik ik alleen een SSL channel in Ableton Live met wat chorus en galm.

Als je niet veel eisen hebt qua inputs en outputs zou ik een Scarlet nemen, die doet het volgens mij prima op jouw Mac Mini.

Je zou ook kunnen kijken naar een tweede hands saffire van de een of andere uitvoering.

Wat klank betreft weet ik het niet, de een zegt dit de ander dat........... Ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt!

B~Rock
1 augustus 2017, 10:03
Hamvraag: wat versta je onder verbeteren. Wat mis je nu? Ik heb zelf een Scarlett en deze is prima, bij de saffire zit je specifiek evt. met firewire uitdagingen.

guitarkid2
1 augustus 2017, 12:05
gezien het geringe prijsverschil tussen de Scarlet en de ux1 en het feit dat ux1 speciaal op gitaar gericht is(goede sofware) zou ik iig eens gaan luisteren alvorens tot aanschaf over te gaan

walberg
1 augustus 2017, 15:08
Firewire is in ieder geval wat minder belastend voor de processor, mijn Mac heeft nog steeds een firewire aansluiting en kabels heb ik ook voor firewire nog zat zelfs een verloop van 800 naar 400 dus die firewire uitdaging zie ik niet. Ik heb altijd voor backuppen ook de firewire gebruikt.

walberg
1 augustus 2017, 15:12
Enige wat bij die UX1 zit is de podfarm is in mijn ogen niet echt gebruiksvriendelijk, maar als je ook nog eens een microfoon erbij wil kan je geen condensatormic gebruiken. Ook zijn de line aansluitingen niet echt kraakvast (iedere keer als ik even met mijn hoofdtelefoon beweeg valt er geluid weg of kraakt de lijn dus even draaien en het gaat fout).

B~Rock
1 augustus 2017, 15:25
In dat geval heb je met beiden een verbetering te pakken.

walberg
1 augustus 2017, 16:22
Nog even nagekeken, Potfarm werkt zelfs niet eens, die schijn je apart te moeten aanschaffen, dus dat was dan ook het grootste probleem, je dan gewoonweg niets met de ux1, ja wel gitaar aansluiten en luisteren maar je kan verder niets ermee doen.

miyaru
1 augustus 2017, 21:08
Volgens mij krijg je bij aanschaf van een Focusrite altijd de een of andere DAW erbij, en kan je meteen aan het werk......

Rinze
1 augustus 2017, 21:25
En anders download je Reaper.

Ik heb de Sapphire usb. Die draait nu goed maar wel pas nadat ik een beta driver voor dr Scarlett reeks heb geïnstalleerd. Maar ja, ik heb nog nooit een uit de doos feilloos werkende interface gehad en dit is onderhand toch al de vijfde.

De originele Scarlett serie heeft geen pad switch volgens mij, dus als je een beetje erop los hakt meer je gitaar komt het signaal al vervormd binnen. Daarom heb ik dus de Sapphire usb variant genomen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

tnijland
2 augustus 2017, 00:21
Ik heb persoonlijk wel redelijk goede ervaringen met de RME Babyface i.c.m. Scuffham Amp simulator.

Erik de Perik
2 augustus 2017, 01:09
Nog even nagekeken, Potfarm werkt zelfs niet eens, die schijn je apart te moeten aanschaffen, dus dat was dan ook het grootste probleem, je dan gewoonweg niets met de ux1, ja wel gitaar aansluiten en luisteren maar je kan verder niets ermee doen.

Ik heb Podfarm een tijdje op m'n Mac gehad. Mis je niks aan volgens mij.

En anders download je Reaper.

Ik heb de Sapphire usb. Die draait nu goed maar wel pas nadat ik een beta driver voor dr Scarlett reeks heb geïnstalleerd. Maar ja, ik heb nog nooit een uit de doos feilloos werkende interface gehad en dit is onderhand toch al de vijfde.

De originele Scarlett serie heeft geen pad switch volgens mij, dus als je een beetje erop los hakt meer je gitaar komt het signaal al vervormd binnen. Daarom heb ik dus de Sapphire usb variant genomen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Ik gok dat dit op een pc was en ik wil echt geen Win vs. OSX discussie losmaken, maar mijn (niet enorm uitgebreide) ervaring is dat er veel meer problemen op een Win platform zijn.

D3nnis
2 augustus 2017, 08:20
De originele Scarlett serie heeft geen pad switch volgens mij, dus als je een beetje erop los hakt meer je gitaar komt het signaal al vervormd binnen.

Ik heb al vrij lang een scarlett 2i2, oude versie neem ik dus aan. Je kunt wel kiezen tussen instrument of line (en dan nog de gain regelaar), en inderdaad, op instrument, met gain minimaal, kun je iig met humbuckers (hoeft niet eens high output te zijn) al in rood gebied komen.
Ik gebruik altijd een preamp, of een gebufferd signaal en dan de line setting. Dat gaat prima.

Rinze
2 augustus 2017, 11:03
Ik heb Podfarm een tijdje op m'n Mac gehad. Mis je niks aan volgens mij.

Ik gok dat dit op een pc was en ik wil echt geen Win vs. OSX discussie losmaken, maar mijn (niet enorm uitgebreide) ervaring is dat er veel meer problemen op een Win platform zijn.Klopt. Bij een Mac zit je niet met die asio driver die al dan niet bijgewerkt wordt. Als het een keer goed werkt op een win pc gaat het ook prima verder.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

walberg
2 augustus 2017, 12:41
Wat die asio inhoud weet ik ook niet en ik durf ook niet te zeggen dat een pc minder kan, nee in principe kan je met een pc alles wat je ook met een Mac kan maar het gaat allemaal zo gecompliceerd, driver hier, dit instellen, dat verwijderen, opnieuw opstarten. Je hebt ook overal weer drivers voor nodig waar bij MAC alles al geïntegreerd heeft in het OS. Ik heb hier een Switch met 24 aansluitingen waarvan er zeker 18 bezet zijn, veel externe apparatuur zoals schotel, aquarium, alarm, NAS, ook iemand hier met modelspoor, Domotica en alles is gewoon zo met een commando bereikbaar, alsof het een schijf is. Nou is er bij ons ook iemand met een PC, met windows 10, zoek mij het schompus, voor een ICTer maakt het allemaal niets uit maar voor een hobbyist!
Afijn weer offtopic, ik heb uiteindelijk een Focusrite Saffire Pro 24 DSP aangeschaft voor een prijs van een B stock Scarlett 2i2. Ik heb een Mac dus heb zat firewirekabels hier liggen en mijn Mac mini heeft ook nog steeds een firewire (800) aansluiting. Een verloop heb ik hier ook nog liggen.

miyaru
2 augustus 2017, 13:54
Mooi man, zal je veel plezier aan beleven! Maar heb je al een DAW of andere software? (DAW = Digital Audio Workstation).

walberg
2 augustus 2017, 14:12
Nee, ergo ik weet niet eens wat er allemaal standaard met de Saffire wordt meegeleverd. Ik zal ook niet meteen alle functies uit het apparaat benutten vrees ik. Ik zal eerst nog wat onderzoek moeten doen.

Erik de Perik
2 augustus 2017, 14:25
Je kunt alvast starten met Garageband of Reaper downloaden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

walberg
2 augustus 2017, 14:43
Ik heb natuurlijk Garageband maar ik kan ook beschikken over Logic pro 10.3 (tekst even bewerkt, ik had niet de pro tools maar Logic pro).

VanDiekum
6 augustus 2017, 16:24
Ik gebruik Focusrite Scarlett Solo icm Sonar Home Studio van STEAM €100 voor de Scarlett en iets van €80 voor software . Je kan ook de bijgevoegde software gebruiken, maar die vond ik erg gebruikers onvriendelijk.