PDA

View Full Version : Welke all round speaker cab?



Tommeke90
28 juli 2017, 15:53
Hallo,

Heb de volgende amps :

Marshall clas 5 combo
Ampeg gvt5h (voor de amps moet ik sowieso een cab aanschaffen)
Vox ac15 combo
Fender bassman 100 + 4x12 cabinet

Nu ben ik op zoek naar de speakerkast voor bovenstaande amps.

Allereerst voor mijn Ampeg 5w head, en eventueel om mijn Marshall 5w een grotere speaker te geven.

Maar zou hem dan ook wel willen gebruiken voor mijn bassman, zodat ik de 4x12 in het repetitie kot kan laten staan. En alleen de head mee naar huis / optreden moet sleuren.

Of als extra voor mijn vox AC 15.

Is dit voor te beginnen wel mogelijk?
Of ga in mijn moeten beperken voor een aantal amps.

Was voorlopig aan het denken :
2x12
Stereo ?? (bv Ampeg & marshal 5w elk 1 12inch speaker.

Oh hou ik het gewoon bij 1x12 met een goeie speaker?

Iemand een idee?

Alvast bedankt !!

Erik de Perik
28 juli 2017, 20:52
Een extra grote 2 x 12 Bogner kast is wel wat.

Brad
28 juli 2017, 21:24
Deze cab eventueel?

http://www.keymusic.com/nl/item/engl-1x12-pro-straight-e112v/?gclid=EAIaIQobChMIyveBydms1QIV16ntCh3sqgYYEAQYAyA BEgKjO_D_BwE#outlet

Tabula Rasa
28 juli 2017, 21:27
100 watt Marshall moet erop kunnen he. Gewoon weer een online cabje gepakt?

geen handtekening.

Pepe
28 juli 2017, 21:31
Als je bassman erover moet bepaald dat de speaker natuurlijk.
Die bassman is 4x 6L6, kneterhard. It beats me waarom je daar thuis over wil spelen met wat je al hebt.

Ik zou zelf uitgaan van een extra cab voor de AC15, ook goed voor de Ampeg en Marshall.

Tommeke90
29 juli 2017, 01:03
Als je bassman erover moet bepaald dat de speaker natuurlijk.
Die bassman is 4x 6L6, kneterhard. It beats me waarom je daar thuis over wil spelen met wat je al hebt.

Ik zou zelf uitgaan van een extra cab voor de AC15, ook goed voor de Ampeg en Marshall.

Denk dat dit inderdaad het beste gaat zijn.
Leek me gewoon handig dat ik wat meer opties zou hebben voor de bassman. Met die 4x12 cabinet sleuren is geen optie om regelmatig te doen.

1x12 : is voorlopig misschien de makkelijkste/beste/goedkoopste oplossing
2x12 als ik stereo wil. Ampeg + Marshall. Zie dat marshall stereo cabs heeft, voor de rest kan ik weinig stereo cabs vinden.

Is er iets waar ik op moet letten qua ohm of...?
De Ampeg die ik pas gekocht heb ik getest met een 1x12 celestion creamback 75 8ohm cab. Klonk wel heel lekker !!

Neem aan dat deze speaker zen goede aanvulling zou zijn voor de rest ?

EBOUE
29 juli 2017, 09:45
Een 1.12" of een 4.12" is natuurlijk wel totaal wat anders.

Als je een 2.12" pakt, ben je wel heel veelzijdig. Een 1.12" geeft wel een heel ander geluidsbeeld. zou jammer zijn als je voor teleurstelling komt te staan. Ik heb een 2.12" Palmer cab gehad met V30s erin. Die klonk hartstikke goed voor het geld en was niet zwaar. Mijn huidige Zilla kast is wel beter, maar weegt ook een aantal kg meer (en in de portemonnaie).

The Lo Lands
29 juli 2017, 10:51
Kies je voor een handzame 1x12 cabinet en wil je deze onder anderen gebruiken met een hoge wattage versterker (lager is ook prima) zou ik bijvoorbeeld bij Haar guitars een 1x12 cabinet naar keuze zonder speaker aanschaffen en deze voorzien van de nieuwe vintage voiced Celestion 150 watt Redback speaker. Ik heb zelf een b-stock ported Koch 1x12 cabinet met extra korting aangeschaft en de speaker vervangen voor de Redback. Een combinatie dat als ik die vergelijk met m'n Koch 2x12 met V30 (UK) speakers de 1x12 niet onder doet in 'volume'! Ik heb een Mesa Lonestar Classic head versterker die op 10/50/100 watt kan werken, en het is niet zo dat een 150 watt speaker minimaal 100 watt nodig heeft om goed te klinken! Op lagere volumes en wattages klinkt deze speaker net zo goed alleen heb je meer 'headroom' wat best fijn is :-)

En anders toch kijken naar een minimaal 2x12 cabinet met speakers naar keuze.

Tommeke90
29 juli 2017, 11:14
Ok, zoals het nu lijkt laat ik de optie bassman vallen en focus ik me op :

1 : Ampeg 5 head
2 : Marshall class 5 combo
3 : vox AC15 (thuis/repetitie niet echt nodig. Eventueel in de toekomst bij een optreden)
4 : optie 1 & 2 samen. 2x12 stereo voor Ampeg + Marshall.
Moet ik dan kijken voor een stereo cab?
Of is een standaard makkelijk om te bouwen?

Wat neem ik dan best qua ohm?

Voorlopig al heel fel bedankt ;)

EBOUE
29 juli 2017, 11:15
Palmer levert ze ook stereo. Los van uitversterking in een zaal of dat je heel graag twee amps wilt gebruiken om het geluid, is er verder niet zoveel nut om een stereo kastje te kopen.

Tommeke90
29 juli 2017, 11:27
Palmer levert ze ook stereo. Los van uitversterking in een zaal of dat je heel graag twee amps wilt gebruiken om het geluid, is er verder niet zoveel nut om een stereo kastje te kopen.

Als ik een 2x12 stereo koop is het inderdaad om de 2 amps gelijk te laten werken.
Leek me handig voor thuis, aangezien ik niet kapot ben van de 10inch van de Marshall.
Maar dat zie ik me op repetitie of optreden niet drekt doen met die 2x5watt amps..

Pepe
29 juli 2017, 11:29
Je moet misschien eerst even kijken welk ohmage je amps willen zien voor een extra speaker of speakers.

Tommeke90
29 juli 2017, 11:39
In de vox zit een 16ohm greenback.
Zou dus voor het gemakkelijk te maken kan ik best ook een 1x12 16ohm aanschaffen.
Als ik ze samen gebruik kan ik de amp op 8ohm schakelen. 16 + 16 = 8ohm als ik het goed heb?

Voor de Ampeg heb ik de keuze van 4-8 of 16ohm. Dus dat maakt weinig uit (denk ik)

Pepe
29 juli 2017, 11:49
Dat zou kunnen, geen idee hoe dat geschakeld zit bij die AC15.
Als je 2 speakers mono gebruikt zou je ze dan parallel moeten aansluiten om bij stereo 16 te houden denk ik?
Daarnaast, hoe bedoel je stereo. Dat je Ampeg over 1 speaker loopt en je AC15 over zijn eigen cab EN de extra kast? Zoiets? Dubbel mono bedoel je denk ik.
Maar dat moet je even goed uitzoeken bedoel ik voordat je de boel beschadigd.


Er loopt trouwens ergens anders een topic om 2 amps op 1 box te laten lopen, niet iedereen is overtuigd dat zoiets goed uit pakt.

Tommeke90
29 juli 2017, 12:15
Inderdaad, dubbel mono is juister in dit geval.
Zou dan de Ampeg & de Marshall elk over 1 speaker laten gaan.
Voor thuis, 2x 5watt leek me leuk.

Als ik hem zou gebruiken voor de AC 15, zou dit alleen op repetitie / optreden zijn.
Naast mijn 100 bassman.

Wou de cab voor vanalles gebruiken als dat mogelijk was.
Maar nr 1 is toch de Ampeg, en daarna de vox.

Dus nu staan mijn gedachte op een 1x12 16ohm.
Zo kan ik de Ampeg en de vox optimaal gebruiken.de rest is voorlopig bijzaak.

Na alleen nog cab & speaker.
Heb de lege palmer cab hier al voorbij zien komen. Kwaliteit van deze cab ok?
Of ergens anders een lege cab gaan zoeken? Zoals bij 'haar guitars' zoals ze hierboven al vermeld hebben?

The Lo Lands
29 juli 2017, 12:32
Na alleen nog cab & speaker.
Heb de lege palmer cab hier al voorbij zien komen. Kwaliteit van deze cab ok?
Of ergens anders een lege cab gaan zoeken? Zoals bij 'haar guitars' zoals ze hierboven al vermeld hebben?
Hangt van je budget en wensen af. Als je niet zo kritisch bent zou de Palmer of een Harley Benton cabinet prima zijn. Heb je meer specifieke wensen dan zou je bij Haar eens kunnen kijken die diverse cabs aanbied van Bogner, Suhr, Port City, Friedman e.d. De keuze is reuze en smaken verschillen :-)

EBOUE
29 juli 2017, 14:08
Heb je aan de AC15 zo tekort dan? Ik heb er een in bruikleen, maar qua volume vond ik het prima. Wel een zwaargewicht voor een 12" combo zeg...

Tommeke90
29 juli 2017, 18:49
Heb je aan de AC15 zo tekort dan? Ik heb er een in bruikleen, maar qua volume vond ik het prima. Wel een zwaargewicht voor een 12" combo zeg...

Er is helemaal niks te kort. Ben er zelfs zeer tevreden mee.
Maar denk dat een 2de speaker wel leuk zou zijn als ik hem toch heb staan. (voor thuis gebruik zal het niet nodig zijn nee ;) )

EBOUE
30 juli 2017, 07:51
Voor thuisgebruik is een extra speaker bij de AC15 ook wel heel leuk! (kids weg, vrouw weg.. zo eens in de maand of zo :D ).
Ik vind de sound heel goed overigens. Mooi clean. Vettige Top Boost.

Tommeke90
31 juli 2017, 00:08
ok, ga even afwachten als ik 2de hands iets mooi tegen kom.
Anders ga ik zelf cab laten maken of palmer kopen.

Dus even samenvatting als ik alles juist heb.
Dat ik naast de ampeg ga moeten kiezen tussen ofwel de Vox ax15 of de Fender bassman?
Op de bassman heb ik enkel de keuze tussen 4ohm

1x12 : 16ohm
Ampeg
Vox ac 15 (externe speaker)

2x12 : 2x8 parallel = 4 ohm ?
Ampeg
Fender bassman 100

Luxeprobleem..

Pepe
31 juli 2017, 00:38
Een Bassman gaat van 8 ohm niet dood, ik heb er jarenlang eentje over een 8 ohm 100 watt speaker laten lopen maar het is niet ideaal en in principe zit je dan vast aan 2 x12 8 ohm die je op 4 en 16 moet bedraden.

The Lo Lands
31 juli 2017, 13:19
ok, ga even afwachten als ik 2de hands iets mooi tegen kom.
Anders ga ik zelf cab laten maken of palmer kopen.

Dus even samenvatting als ik alles juist heb.
Dat ik naast de ampeg ga moeten kiezen tussen ofwel de Vox ax15 of de Fender bassman?
Op de bassman heb ik enkel de keuze tussen 4ohm

1x12 : 16ohm
Ampeg
Vox ac 15 (externe speaker)

2x12 : 2x8 parallel = 4 ohm ?
Ampeg
Fender bassman 100

Luxeprobleem..

Je kunt volgens mij een combi 2x12 cabinet maken waarbij je kunt schakelen tussen 4 of 16 ohm. Twee speakers 8 ohm parallel maakt inderdaad 4 ohm en dezelfde twee speakers 8 ohm in serie maakt 16 ohm. Zal je even op zoek moeten gaan naar een veilige schakeling die dit mogelijk maakt!

Pepe
31 juli 2017, 14:19
Je kan het nog slimmer doen, behalve schakelen tussen 1x 4 & 16 ook een 2 x 8.
Gok dat het een gecompliceerde schakeling is.:D

Tabula Rasa
31 juli 2017, 14:24
Je kan het nog slimmer doen, behalve schakelen tussen 1x 4 & 16 ook een 2 x 8.
Gok dat het een gecompliceerde schakeling is.:DNee, rete simpel. Weet alleen niet meer hoe. Nico Verduin hier op het forum had vroeger een afbeelding 3 ingangen, serie mono en parallel. Je zou hem een berichtje kunnen sturen. Was een heel duidelijk plaatje.

geen handtekening.

tmms
31 juli 2017, 15:08
Klopt, was toch met schakelende jacks? Probleem was de stroom dacht ik. Vond deze, moet wel een robuuste switch zijn, 5A om en nabij.
http://i68.tinypic.com/2uihoqa.jpg

Tabula Rasa
31 juli 2017, 15:20
Ja, 3 schakelende jacks op een plaatje. Heb het zelf eens op een 212 gehad en werkte super.

geen handtekening.

Da Vinci
1 augustus 2017, 13:44
Maar even hier op inhakend....

Is er iets wat te typeren is als een breed inzetbaar cabinet/speaker.... Zoek zelf nl. ook iets (bij voorkeur een (staande) 2x12) voor mijn Kemper. Hoeft uiteraard geen FRFR (juist niet dus) te zijn, maar wel iets dat niet te stijf is voor een lekker clean/lichte overdrive of juist totaal geen druk geeft als het ff moet.

The Lo Lands
1 augustus 2017, 21:51
Maar even hier op inhakend....

Is er iets wat te typeren is als een breed inzetbaar cabinet/speaker.... Zoek zelf nl. ook iets (bij voorkeur een (staande) 2x12) voor mijn Kemper. Hoeft uiteraard geen FRFR (juist niet dus) te zijn, maar wel iets dat niet te stijf is voor een lekker clean/lichte overdrive of juist totaal geen druk geeft als het ff moet.

Best lastig! De Marshall 4x12 cabinets met onder andere Vintage 30 of Greenbacks zijn imo toch wel breed inzetbare cabinets voor diverse muziek stijlen en versterkers. Maar eigelijk is ieder cabinet van 4-8-16 ohm breed inzetbaar, als we het even niet over smaak hebben :-)

Uiteindelijk als je zelf de keuze zou moeten maken en in jouw geval een staand 2x12 cabinet voor gebruik met de Kemper met diverse type versterker profiles aan boord dan wordt de keuze en het aanbod al wat persoonlijker. De keuze van een speaker is uiteindelijk ook smaak en stijl gebonden maar als je imo over een breed inzetbare speaker praat is bijvoorbeeld de V30, Creamback of Greenback van Celestion een goed startpunt. Er zijn uiteraard nog veel meer smaken (daar de speaker het eindfilter van je geluid bepaald) en merken, maar breed inzetbaar zijn imo de classics die we allemaal wel kennen. En in welk cabinet ze hangen kan zeker voor de toepassing en de stijl muziek belangrijk zijn.

ateng
1 augustus 2017, 23:10
Maar even hier op inhakend....

Is er iets wat te typeren is als een breed inzetbaar cabinet/speaker.... Zoek zelf nl. ook iets (bij voorkeur een (staande) 2x12) voor mijn Kemper. Hoeft uiteraard geen FRFR (juist niet dus) te zijn, maar wel iets dat niet te stijf is voor een lekker clean/lichte overdrive of juist totaal geen druk geeft als het ff moet.

Schakel je dan de speakersimulator uit want een modeling is bedoelt om met een neutraal speaker te gebruiken. Wil je toch een gitaarspeaker gebruiken dan vind ik persoonlijk dat de Kemper niet helemaal tot zn recht komt.

Erik de Perik
2 augustus 2017, 00:46
Ik denk dat wanneer je een bepaalde gitaar speakerbox kiest, je ook een beetje vast zult zitten op het karakter van die speaker, terwijl je bij modeling/profiling het geluid min of meer 'afgebakken' door het apparaat zelf krijgt. Dan zou het alleen nog een kwestie van zo natuurgetrouw mogelijk uitversterken moeten zijn.
Maar goed, ik heb er totaal geen ervaring mee. :D

The Lo Lands
2 augustus 2017, 10:13
Kies een cabinet die het beste past bij jouw stijl! Als ik moet kiezen zou ik bij een 4x12 de Marshall met Greenbacks nemen, bij een 2x12 de Mesa Boogie met V30 en bij een 1x12 mijn ported Koch met Redback speaker.

Dus als je moet kiezen uit één cabinet setup voor een 4/2/1x12 cabinet wat zou jij dan kiezen?

Da Vinci
2 augustus 2017, 10:37
Ateng en Erik de P., jullie hebben uiteraard een heel goed punt.
Bij de Kemper zou ik dan inderdaad de speakersim uitzetten (in ieder geval het signaal wat naar de speaker gaat ;)).

Het is natuurlijk allemaal een beetje uitzoeken wat voor jou (of voor mij, in deze) werkt. Zelf switch ik de laatste jaren zo nu en dan tussen digitaal en buizenversterkers. Echter is sinds overschakeling op In-Ear de balans voor wat ik nu denk definitief uitgeslagen naar digitaal.

Ik heb de Kemper pas een week en nog niet mee gerepeteerd oid, maar obv. mijn eerdere ervaring van digitaal vind ik het door de PA vaak gewoon perfect werken. Daar was ik met mijn Pod eigenlijk al best tevreden over. Echter, in een klein café met een matig zangsetje ben je aangewezen op eigen versterking voor de zaalmix vind ik een FRFR monitor nog niet helemaal bevredigend. Dat wil ik dus met een traditioneel gitaarcabinet gaan doen.
Een van de voordelen van de Kemper t.o.v. bijvoorbeeld mijn Pod is dat ik naar een gitaarspeaker een signaal zonder speakersim kan sturen en naar mijn in-ears (én indien aanwezig klein PA) een stereo signaal met speakersim kan sturen. En dat dat ding een ingebouwde versterker heeft natuurlijk.

Dat een gitaarspeaker in dat geval karakter toevoegt, hetgeen in de praktijk betekent dat je niet 100% het specifieke karakter van bijvoorbeeld een profiel van een Fender Bassman of Mesa Boogie Rectifier kan pakken, boeit me eigenlijk nog niet een beetje :D. Ik speel al jaren op V30's (neig nu naar een Palmer cab met V30's of trek iets soortgelijks van MP af) en dat heeft me nooit weerhouden om een fatsoenlijke clean, crunch en leadsound te krijgen.

Wat ik wil is gewoon een goed geluid in de zaal in op mijn oortjes. Mijn verwachting is dat ik in de praktijk twee rigs maak, ééntje afgestemd voor mijn speakercab als ik zelf het zaalgeluid moet voorzien (dan zoek ik een speakersim erbij die het meest overeen komt met mijn fysieke cabinet zodat het geluid zoveel mogelijk matcht met wat in op mijn in-ears binnenkrijg en waarbij ik indien mogelijk voor wat spreiding en stereo effect ook nog wat naar de huisinstallatie stuur) en een rig voor wanneer ik over de PA speel waarbij ik dan wat meer gebruik maak van de mogelijkheden die de Kemper biedt op het benaderen van een origineel profiel.

Heb dit zelf geprobeerd in mijn oriëntatie en daar kreeg ik al veelbelovende resultaten in een paar minuten. Op het Kemperforum zie je ook een aantal mensen die voor FRFR gaan voor de ultime flexibiliteit of mensen die nog met een gitaarspeaker werken, beide naar tevredenheid. Ik denk dat eea ook wel afhankelijk is van waar je speelt, en uiteraard van smaak... In ons geval komt het wel eens voor dat er een fatsoenlijke set staat. Dan is dat ideaal, maar ook dat we wat meer op onszelf zijn aangewezen. Of dat ik in de basis een gitaarcab wil gebruiken en zoals gezegd wat ondersteuning van de huisinstallatie wil (of andersom, is maar hoe je het ziet). Ik wil voor al die situaties een goede oplossing hebben, waarbij ik als ik stereo naar FOH ga ook nog stereo naar mijn IEM kan.
Als je een half uurtje met die Kemper aan 't klooien bent merk je echt dat ze daar goed over al dit soort situaties/wensen hebben nagedacht. Met dat ding ben je echt zo flexibel als Barbapappa :cooler:

Maargoed, al die mogelijkheden zorgen er ook voor dat er veel te proberen, af te wegen en te kiezen is. Als ik een nadeel van de Kemper zou moeten noemen, dan zou dat het zijn ;)

Brad
2 augustus 2017, 10:44
Ik zou deze nemen. Lekker licht, maar 10 kg en een goede spreiding van het geluid voor een 1x12'' cab.
https://www.thomann.de/nl/bluguitar_nanocab.htm

Da Vinci
2 augustus 2017, 10:52
Ik zou deze nemen. Lekker licht, maar 10 kg en een goede spreiding van het geluid voor een 1x12'' cab.
https://www.thomann.de/nl/bluguitar_nanocab.htm

Zou dan sowieso de 2x12 worden omdat die ook als stabiele ondergrond voor m'n 19" rack moet dienen ;)
Maar ooit eens op een blue amp + cab gespeeld maar daar werd ik echt niet vrolijk van eigenlijk... Erg veel hiss in het geluid zegmaar. Weet niet of dit van de blua amp of de cab af kwam overigens, dus dat valt nog te checken.

Brad
2 augustus 2017, 10:57
Je hoeft hem ook niet met de blu amp 1 te gebruiken. Ik heb hem uitgeprobeerd met een kleine 20 watt Boogie top en dat klonk uitstekend.

Da Vinci
2 augustus 2017, 11:23
Je hoeft hem ook niet met de blu amp 1 te gebruiken. Ik heb hem uitgeprobeerd met een kleine 20 watt Boogie top en dat klonk uitstekend.

Dat snap ik ;)
Gaf alleen aan een nog niet zo'n hele goede ervaring te hebben met het ding en hoe die tot stand is gekomen :)
Zal 'm wellicht nog een kans geven als ik zo ver kom. Zie op mp voor minder geld alternatieve die me meer aanspreken, dus wie weet...

The Lo Lands
2 augustus 2017, 12:09
De Kemper met een gitaar cabinet, hmmm. Zou ik overwegen de Kemper als preamp te gebruiken met een losse buizen eindversterker. Het beste van twee werelden zeg maar. En het voorgestelde 1x12 Bluguitar cabinet zou een optie zijn hoewel ik niet zo snel zou kiezen voor een nog relatief jong en onbekend merk. Een breed inzetbaar cabinet is in mijn optiek tevens een cabinet die overal in de wereld makkelijk te krijgen is. Zodat als je niet in staat bent je eigen cab mee te nemen deze wel easy peasy te huren is als backline zeg maar. En dan vallen er toch al snel diverse cabs af!

Da Vinci
2 augustus 2017, 12:35
Ik vraag me oprecht af of een buizen eindtrap een (voor mij en/of in bandverband hoorbaar) verschil teweeg brengt. Ik ben niet zo'n purist wat dat betreft ;). Het feit dat ik in-ear speel telt dan ook nog mee, ware het niet dat ik daarmee de hele vraag over welk cabinet ook kan degraderen... Daarbij heb ik dan wel het idee dat het in 'de zaal' wel degelijk een verschil maakt vs. een monitor.

En met een mogelijk wereldtournee hoef ik in de aanschaf van een cab gelukkig geen rekening te houden. Dat komt uiteraard omdat we in die gevallen nog nooit om een fatsoenlijke PA verlegen hebben gezeten, dus dan ga ik gewoon direct. :crazyhappy:

The Lo Lands
2 augustus 2017, 12:41
Ik vraag me oprecht af of een buizen eindtrap een (voor mij en/of in bandverband hoorbaar) verschil teweeg brengt. Ik ben niet zo'n purist wat dat betreft ;). Het feit dat ik in-ear speel telt dan ook nog mee, ware het niet dat ik daarmee de hele vraag over welk cabinet ook kan degraderen... Daarbij heb ik dan wel het idee dat het in 'de zaal' wel degelijk een verschil maakt vs. een monitor.

En met een mogelijk wereldtournee hoef ik in de aanschaf van een cab gelukkig geen rekening te houden. Dat komt uiteraard omdat we in die gevallen nog nooit om een fatsoenlijke PA verlegen hebben gezeten, dus dan ga ik gewoon direct. :crazyhappy:

Ik ken de Kemper verder niet maar mocht als iemand hier eerder schreef het resultaat met gitaar cab tegenvallen zou dat mogelijk het 'beste' alternatief zijn. Maar we praten nu over twee verschillende dingen hier, deels wat is een breed inzetbare speaker/cab en de mogelijkheden van de Kemper :-) Voor beiden is er denk ik niet een éénduidig antwoord en oplossing.

Da Vinci
2 augustus 2017, 12:47
Ook dat.
Er zijn mensen die een Kemper het liefst FRFR gebruiken gezien het brede spectrum/verschil in karakter. Er zijn ook mensen die 'm liever via een gitaarcab gebruiken vanwege het 'amp in the room' karakter dat dat geeft. En uiteraard zijn er ook mensen die 'm 't liefst helemaal niet gebruiken :)

Ik ga zelf iig testen met een cab met V30's denk. Zag dat EBOUQE best tevreden was over een Palmer cab, maar zie op MP ook wat gerenommeerde merken die ook voor 250 - 300 euro te scoren zijn...

The Lo Lands
2 augustus 2017, 13:03
Ook dat.
Er zijn mensen die een Kemper het liefst FRFR gebruiken gezien het brede spectrum/verschil in karakter. Er zijn ook mensen die 'm liever via een gitaarcab gebruiken vanwege het 'amp in the room' karakter dat dat geeft. En uiteraard zijn er ook mensen die 'm 't liefst helemaal niet gebruiken :)

Ik ga zelf iig testen met een cab met V30's denk. Zag dat EBOUQE best tevreden was over een Palmer cab, maar zie op MP ook wat gerenommeerde merken die ook voor 250 - 300 euro te scoren zijn...

De Palmer cab is het proberen waard en de V30 is als ik eerder schreef een breed inzetbare 'classic' speaker. Bevalt het niet kun je de speaker altijd vervangen voor een ander type. Ik weet niet welke amp profiles je momenteel veel gebruikt met de Kemper maar ik zou je wel adviseren daar je cabinet zo goed en zo kwaad op af te stemmen. De V30 is één onderdeel maar het type cabinet kan ook zeker het verschil maken zonder meteen een purist te zijn imo :-) Ben benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen!

Da Vinci
2 augustus 2017, 13:11
Clean in de fender/vox hoek, daarna Marshall plexi voor crunch, een recto voor als het echt ff dik moet (Volbeat covertje, gebruik 'm verder niet veel) en lead een Bogner. Dat is overigens nu na een paar dagen pielen met in-ears....
Duik er zodra de gelegenheid er is ff de repetitieruimte mee in. Daar staan een aantal speakercabs en hangt een zangset waarop ik het op beide op volume kan instellen.

Tommeke90
6 augustus 2017, 14:20
Voila, het is een 2de hands palmer cab geworden.
2x12 ( Celestion anniversary g12h30 & Vintage v30 )

Wat een verschil !

Marshall class 5 combo : Klonk niet slecht als je hem meer dan de helft kan open draaien. Maar er miste toch nog steeds iets.
Maar nu op de 2x12 cab, wat een ballen ipv die kleine 10inch !

tmms
6 augustus 2017, 15:14
Mooi, stereo is helemaal lekker he:p

EBOUE
6 augustus 2017, 15:21
Goede keuze gezien je doel, de combi van beide speakers is helemaal fraai!

Da Vinci
7 augustus 2017, 10:44
Voila, het is een 2de hands palmer cab geworden.
2x12 ( Celestion anniversary g12h30 & Vintage v30 )


is dat een standaard combi?
En in hoeverre verschilt dat van bijv. 2xV30?

Tommeke90
7 augustus 2017, 19:28
is dat een standaard combi?
En in hoeverre verschilt dat van bijv. 2xV30?

Denk dat ze enkel 2xV30 & 2xgreenbacks standaard aanbieden bij de 2x12...
Zou het verschil niet weten. Zo 2de hands gevonden en gekocht. zeer tevreden ( maar weinig ervaring op dat vlak )

ateng
22 augustus 2017, 16:35
Mooi, stereo is helemaal lekker he:p

Ik snap het niet helemaal... speel je echt stereo dus met pingpong delay, stereo chorus enzo met 2 verschillende versterkers?

tmms
22 augustus 2017, 21:14
Ja, lekker, heb er een Zoom CDR70 voor. Maar een eenvoudige delay doet wonderen, 15-25ms tussen links en rechts, of ambience, ook prima.

ateng
22 augustus 2017, 22:02
En je overdrive sound hoe doe je dat?
Persoonlijk weet ik het niet of dat zo lekker is om stereo over 2 verschillende type versterker en 2 verschillende speaker te spelen. Heb je dus bij een stereo delay 2 verschillende delay-feedback... smaakkwestie natuurlijk.

tmms
22 augustus 2017, 22:24
Tja, daar zeg je wat. Het zal, echter, twee versterkers, heerlijk. :)

EBOUE
22 augustus 2017, 22:38
Als ik stereo speel heb ik ook twee amps. Marshall Plexi sound (Celestions V30/ Creamback) en aan de andere kant een Vox AC15 (Celestion Creamback). Klinkt werkelijk superdik.
Beide amps stel ik basic in, tegen het clean aan met een klein randje. Mijn pedalboard doet overdrive, compressie en fuzz. Daarna reverb en delay stereo, deze gesplit via een Lehle Dual richting beide inputs. Dit is denk ik het eenvoudigste, maar wel effectief. Zonder reverb of delay is het dus dubbel mono, maar doordat het twee verschillende amps zijn met verschillende klankkleuring en respons, krijg je wel een stereo beeld.

De Vox heeft geen fx-loop. Als ie dat wel had gehad, dan had ik beide preamps in een looper kunnen zetten, zodat ik beide versterkers zou kunnen schakelen en toch het stereo signaal weer weg kunnen sturen naar beide speakers. Nu is het dus de basic instelling van beide amps.

Erik de Perik
22 augustus 2017, 23:19
Tja, daar zeg je wat. Het zal, echter, twee versterkers, heerlijk. :)

Speciaal voor jou:


https://www.youtube.com/watch?v=3zZRy-UArXM

Erik de Perik
22 augustus 2017, 23:34
Als ik stereo speel heb ik ook twee amps. Marshall Plexi sound (Celestions V30/ Creamback) en aan de andere kant een Vox AC15 (Celestion Creamback). Klinkt werkelijk superdik.
Beide amps stel ik basic in, tegen het clean aan met een klein randje. Mijn pedalboard doet overdrive, compressie en fuzz. Daarna reverb en delay stereo, deze gesplit via een Lehle Dual richting beide inputs. Dit is denk ik het eenvoudigste, maar wel effectief. Zonder reverb of delay is het dus dubbel mono, maar doordat het twee verschillende amps zijn met verschillende klankkleuring en respons, krijg je wel een stereo beeld.

De Vox heeft geen fx-loop. Als ie dat wel had gehad, dan had ik beide preamps in een looper kunnen zetten, zodat ik beide versterkers zou kunnen schakelen en toch het stereo signaal weer weg kunnen sturen naar beide speakers. Nu is het dus de basic instelling van beide amps.

Ik heb jaren op een Marshall top gespeeld met 2 Plexi eindtrappen. Deze gingen naar een 2 x 2 x 12 zelfbouwkast met aangepaste Beyma GU speakers. Daarvoor had ik eerst een aangepaste Kitty Hawk Quattro preamp, Koch midi switcher en een Alesis GT Quadraverb (chipped). Speelde veel stereo met pingpong delay, chorus/pitch en Lesley. Gebruikte bewust ook mono sounds, omdat deze beter drukken. Later is de set veranderd. Effect processor vervangen door een Boss GX700 (ook aangepast), preamp door een bouwsel van een maat van mij (Fender clean/CAE lead), daarna een H&K Access preamp. Stereo set afgedankt (ik heb 'm nog) en speelde vorig jaar op het reünie optreden met m'n oude band op een 50 watt stack met alleen een chorus als effect (niet eens galm). Sommige lui waren echt teleurgesteld dat ik al die sounds niet meer had.... :D

EBOUE
23 augustus 2017, 07:46
Haha, te gek. MEER IS BETER!!!

zo. :D

tmms
24 augustus 2017, 20:42
Als ik stereo speel heb ik ook twee amps. Marshall Plexi sound (Celestions V30/ Creamback) en aan de andere kant een Vox AC15 (Celestion Creamback). Klinkt werkelijk superdik.
Beide amps stel ik basic in, tegen het clean aan met een klein randje. Mijn pedalboard doet overdrive, compressie en fuzz. Daarna reverb en delay stereo, deze gesplit via een Lehle Dual richting beide inputs. Dit is denk ik het eenvoudigste, maar wel effectief. Zonder reverb of delay is het dus dubbel mono, maar doordat het twee verschillende amps zijn met verschillende klankkleuring en respons, krijg je wel een stereo beeld.

De Vox heeft geen fx-loop. Als ie dat wel had gehad, dan had ik beide preamps in een looper kunnen zetten, zodat ik beide versterkers zou kunnen schakelen en toch het stereo signaal weer weg kunnen sturen naar beide speakers. Nu is het dus de basic instelling van beide amps.

Is de Lehle Dual een goede toevoeging? Of gaat het om de polarity-switch?

EBOUE
24 augustus 2017, 23:16
Dat niet alleen. Die polarity switch hoeft niet altijd nodig te zijn. De ene versterker matcht prima met de ander, omdat die niet veel uit fase is, maar de andere klinkt ver weg.. midden verlies je en je kunt je gehoor niet goed focussen in het centrum. Dan is die knop een uitkomst.

Maar niet minder een uitkomst is de aarde-switch: van veel ruis/gedoe naar een bijna stille combi. Aardlus weghalen en bingo bij amp 2, weg is veel van je ellende.

Je kunt 'm stereo insturen, maar ook switchen met je monosound tussen twee amps. Het uitgaande signaal is elektrisch gezien geïsoleerd van het ingaande signaal. Geen gekke bijgeluiden dus. Ook voor een enkele amp merk ik dat het scheelt.

tmms
25 augustus 2017, 08:49
Interessant ding.

ateng
25 augustus 2017, 12:54
Tja, daar zeg je wat. Het zal, echter, twee versterkers, heerlijk. :)

Oké heerlijk maar uit je Zoom neem ik aan.

EBOUE
25 augustus 2017, 13:37
Ik krijg ook niet helemaal zuiver voor de geest hoe tmms de setup nu heeft. ;)

tmms
25 augustus 2017, 15:10
Momenteel gaat m'n pedalenbordje de Zoom in en vervolgens naar een Class-5 en een Valve Junior.:ok: