PDA

View Full Version : hoe speel je dit liedje van sammy kershaw?



gitaargerrit
28 juli 2017, 14:57
meestal lukt het me wel om iets vlot na te spelen, maar deze lukt me gewoon niet.....
iemand die het wel kan?
https://www.youtube.com/watch?v=MYkPEX-1gVE

Pepe
28 juli 2017, 15:18
De akkoorden?
Intro is D/G//D// x2
couplet: D//G/D x2
opmaat: Bm/F#7/G/A
Ref: G/D/G/D/G/A/D

en vanaf de gitaarsolo:
D//G/A/
F#7/G/D/G/F#7/D,G/D/C/Em/A//
en hop, weer naar het refrein.

gitaargerrit
29 juli 2017, 08:13
die akkoorden waren me al wel duidelijk.
maar het gaat om de manier waarop dat steeds terugkerende loopje gespeeld wordt.....

Brad
29 juli 2017, 09:50
Bedoel je dat loopje dat vooral aan het begin en aan het einde te horen is Gerrit?

Pepe
29 juli 2017, 12:06
die akkoorden waren me al wel duidelijk.
maar het gaat om de manier waarop dat steeds terugkerende loopje gespeeld wordt.....

Oh, graag gedaan hoor trouwens.

Dat loopje is een dubbelstop, je middelvinger is 4 op G, wijsvinger 3 op B zodat je met je pink de 5 op B kan hammeren en dan simpel je ring en pink op schuiven naar 2 (A) en 3 (D) om de lick te eindigen in het D akkoord.
Eigenlijk hetzelfde wat Gilmour doet in Wish You were Here.

De eerste noten van de lick zijn toch wel duidelijk he?

Tabula Rasa
29 juli 2017, 12:12
Oh, graag gedaan hoor trouwens.:-)

geen handtekening.

Brad
29 juli 2017, 12:38
Oh, graag gedaan hoor trouwens.

Dat loopje is een dubbelstop, je middelvinger is 4 op G, wijsvinger 3 op B zodat je met je pink de 5 op B kan hammeren en dan simpel je ring en pink op schuiven naar 2 (A) en 3 (D) om de lick te eindigen in het D akkoord.
Eigenlijk hetzelfde wat Gilmour doet in Wish You were Here.

De eerste noten van de lick zijn toch wel duidelijk he?
Volgens mij eerst sprake van een slide van de tweeklank van de noten a en d op de g en b snaar naar b en e. Dan is er sprake van een hammer on bij de noten d en g op de b snaar en hoge e snaar. Je legt dan je wijsvinger op de d en g en hamert dan met je ringvinger van de d naar een e op de b snaar. Die g op de hoge e snaar laat je ongemoeid en doorklinken.

Pepe
29 juli 2017, 13:11
Eerlijk gezegd, ik DENK dat hij het loopje begint op de 5 van de A snaar, vrij klassiek om dan ringvinger op 7 te zetten en door te glijden naar 9, wijsvinger op 7 van D snaar, ringvinger op 9 van D snaar, te laten staan en de 7 op G snaar. Dan heb je al je eerste dubbelstop en kan je met je pink de 9 op de G snaar hammeren.
Je eindigt dan simpel door je wijsvinger op de 7 te fretten over de D, G en F# (wat een D akkoord is)
Je kan horen dat hij die B snaar erbij pakt want hij speelt ergens als tussenversiering een hammer on met de 8 (B snaar) op die drieklank wat een dsus4 is.
En DAAR zit die G er wel bij.

Tis een vrij standaard loopje he, zo oud als de weg naar Rome. Die sus4 hoor je vooral in een A of D akkord want die liggen dan zo voor het oprapen. Welke pinball wizzard is er niet mee groot geworden.

gitaargerrit
29 juli 2017, 15:44
bedankt voor de tips,
begint duidelijker te worden.
ik kan al die verwijzingen naar snaren en fret nummers niet zo snel achter elkaar volgen, maar ik ben er wel achter dat het begint met een D akkoord gespeeld in barre op fret nr 5.
ik kan een filmpje maken van hoe ik het interpreteer, maar hoe plaats ik dat hier?