PDA

View Full Version : Voor de 7 snarigen onder ons



helleke
31 juli 2003, 15:15
Ben ff benieuwd wat jullie voor een aanpassingen maken wanneer je met eem 7 string speelt over een versterker die daar eigenlijk niet voor geschikt is.Normaal gesproken zou je toch een versterker moeten hebben die het extra laag van de gitaar aankan.Denk aan de Warp 7.
Als je niet zo'n versterker hebt wat doen jullie dan om het toch lekker strak te laten klinken?
Natuurlijk een beetje EQ aanpassingen maar misschien ook nog iets anders?

Ic3gl0vE
31 juli 2003, 15:16
Een andere speaker die de lage frequenties beter aan kan lijkt mij zinvol...

Swan
31 juli 2003, 15:20
dr spelen al heel lang metalbands met 6 snarige gitaren gestemd in B enzo zonder problemen dus al dat gezeik over bijzondere versterkers enzo vind ik bullshit

helleke
31 juli 2003, 15:23
Een andere speaker die de lage frequenties beter aan kan lijkt mij zinvol...

Kan k me iets bij voorstellen maar hoe meet of weet je dat?

helleke
31 juli 2003, 15:27
dr spelen al heel lang metalbands met 6 snarige gitaren gestemd in B enzo zonder problemen dus al dat gezeik over bijzondere versterkers enzo vind ik bullshit

Klopt ook wel maar die maken ook aanpassingen in hun EQ denk k.Als je nl eerst met je 6snarige hebt gespeeld en daarna je 7 snaar pakt zul je niet zo'n topgeluid hebben met dezelfde instellingen.

Wringley
31 juli 2003, 15:28
dr spelen al heel lang metalbands met 6 snarige gitaren gestemd in B enzo zonder problemen dus al dat gezeik over bijzondere versterkers enzo vind ik bullshit

hmm, beetje jammer dat je er niet bij vermeld dat je dan wel redelijk goede speakers moet hebben. Mijn bevindingen zijn dat 1 rommel van geluid word.... En het waren geen crappy speakers die we gebruikten :)

Swan
31 juli 2003, 15:43
ja je moet natuurlijk wel goeie gear hebben maar geen JA MIKE HET IS FANTAAAAAASTISCH DEZE SPECIALE AMP NU VOOR DE 7SNARIGE GITAAAR JAAAAA GREAAAAT LAGE TONEN MIKE

Anders Destium
31 juli 2003, 16:09
Het komt denk ik al snel meer uit op iets dergelijks: Als je een goede (metal)versterker hebt, zal deze normaal gesproken ook goed laag tot extreem laag aan moeten kunnen. Dan hebben we het wel over Powerball's, Powertones, Peavey 5150s ed. Als je zo'n machine hebt hoef je eigenlijk alleen wat te knoeien met de instellingen om wederom een vette sound te krijgen...

helleke
31 juli 2003, 16:24
ja je moet natuurlijk wel goeie gear hebben maar geen JA MIKE HET IS FANTAAAAAASTISCH DEZE SPECIALE AMP NU VOOR DE 7SNARIGE GITAAAR JAAAAA GREAAAAT LAGE TONEN MIKE

Ja oke, maar het gaat er nou ff niet om of je goeie gear hebt of niet.
:D Voor mijn part speelt men op een mini-Marshall stack met 5" speakers :razz:
Het gaat erom dat ik graag wil weten wat de forumgebruikers er aan doen om hun 7 snarige zo goed en strak mogelijk te laten klinken in verhouding tot je 6 snarige? Welke aanpassingen in bv EQ, andere speakers( en welke),dikkere of dunnere snaren?
Ik speel met een 6 snarige en een 7 snarige over dezelfde gear en de 7 snarige klinkt wel goed maar ik vind dat het wel beter kan.Vooral in het laag wil het nog wel eens een rommeltje worden als ik de EQ niet aangepast heb.

bert k
31 juli 2003, 16:29
Ik weet niet zoveel van 7 snarigen, maar wel van geluid... En ik denk dat bijna iedere versterker de klus kan klaren, maar dat de moeilijkheden in de speakers zitten. Als die geen laag kunnen weergeven wordt het een modderbrij, zelfs als je een serieuze versterker ervoor hangt. Bij zulke lage tonen, die al aardig richting basgitaar gaan, krijg je last van intermodulatievervorming: de speaker moet tegelijk de langzame beweging van de lage tonen maken en de snelle beweging van de hogere snaren en de boventonen. De bassisten hebben dit opgelost met een scheidingsfilter en aparte speakers voor hoog en laag.
Ik weet niet of dat wat is voor gitaar.
Een andere manier is het geluid verdelen over zo veel mogelijk speakers. Dan is de beweging per speaker minder, dus minder vervorming. In de praktijk is dat dus een 4 x 12 kast :) (of 4 x 10)

Jay Cal
31 juli 2003, 18:58
Ik speel mijn RG2027X over een 100watt top met 4X12. Als ik 7 snarig speel gooi ik er altijd een tikkeltje extra compressie op en een kleine EQ change. Works fine.

Lacrymosa
31 juli 2003, 19:06
Ik heb welliswaar geen 7snaar, maar ik heb er wel een zooi op mn amp (koch multitone) bespeeld

o.a. die van Jay Cal en die van Pheonix Rising

De groote truc is om een groote speakerkast te hebben.....

in mn multitone zitten 2 koch/jensen speakers (dat wil natuurlijk ook wel helpen) en hij heeft een redelijk grote inhoud (de kast dan) en de kast is grotendeels open.

Dus wat je kan doen als je een dichte kast heb, haal je achterste plak er af
en zaag em in delen, of koop er een nieuwe voor als je em orineel wil laten

en experimenteer dan met het aantal delen dat je er op doet

Wat je ook kan doen is een extra speakerkast kopen met een 15" speaker.
Je kan em natuurlijk ook zelf maken.

CheerS!!

urezna
1 augustus 2003, 13:54
ik speel op dit moment met 6 en 7 snaren op dezelfde versterker. voor de lage B zou er inderdaad iets laag bij moegn, maar een versterker lost dat niet op, versterkers kunnen doorgaans lage tonen prima aan, vaak zelfs tot gelijkspanning (!), een lagere frequentie ken ik niet ;-)

het zit hem inderdaad in de speaker, en ik heb er wel eens aan gedacht een extra speaker erbij te nemen, die wat lager gaat dan wat ik nu heb.

bert k
1 augustus 2003, 14:13
Gewoon een extra kast met een 15" lijkt me niet goed. Dan krijgen beide speakers nog steeds het volledige signaal, en krijg je toch intermodulatievervorming. Je zou er een scheidingsfilter in moeten hangen, dus laag naar de 15" en hoog naar de topkast. (bijv. 2 x 12)
De pest is dat je mooie vette geluid ook door de speakers wordt bepaald. Dat zijn die mooie Celestion G12M greenbacks waar je een hoop voor hebt betaald. Dat scheidingsfilter stuurt een deel van het geluid, bijv. alles boven 150 Hz. naar de 12"kast. en alles onder de 150 Hz naar de baskast. Dat klinkt heel anders, want andere speaker. En een 7 snaar loopt door tot pakweg 50, 60 Hz. Dat is erg laag. Dan denk ik dat je er beter aan doet om er gewoon nog meer van dezelfde speakers bij te zetten. 8 x 12" :-D

helleke
1 augustus 2003, 16:08
Dat zijn natuurlijk allemaal erg bruikbare tips.Bedankt alvast.
Vraag me alleen af of het maken van een open 4x12 buikkast het gewenste resultaat zal opleveren? Geen ervaring mee.Wie wel?
Als ik naar bv Korn of Nevermore luister is dat een erg strak en laag geluid.Volgens de info spelen ze op een 4x12 kast met 30W Celestion greenbacks erin.Ik heb een 4x12 met 75w Eminence.Zou hier het verschil inzitten?Wat gebeurd er eigenlijk als ik er 4 speakers van 30w in laat zetten? Kunnen de speakers dat wel aan als ik de poweramp net zo hard zet als bij de 75w speakers?

sash
1 augustus 2003, 16:13
Mijn ervaring met Greenbacks is juist dat ze erg flubberig en niet strak genoeg zijn in het basgedeelte.

helleke
1 augustus 2003, 16:23
Mijn ervaring met Greenbacks is juist dat ze erg flubberig en niet strak genoeg zijn in het basgedeelte.

Kan ik hieruit afleiden dat Greenbacks het vermogen van een willekeurige poweramp niet aankunnen en je dus je amp zachter moet zetten? :(

Negative K3 fan
1 augustus 2003, 17:40
helleke, je moet bij speakers niet zo h eel erg naar het wattage kijken, maar meer naar ervaringen van mensen met klankverschllen etc. De ene speaker heeft een betere/strakkere bas response dan de andere. Voor een goede en strakke bas kun je bv zon oversized Mesa Boogie 412 cab kopen. Extra grote kast zorgt voor meer laag. Maar veel 7-snarigen (bijna alle) spelen gewoon over allerlei 4x12s geloof ik. Ik denk dat het wel goed zal komen met een moderne high gain amp en een goede 4x12" erbij. Greenbacks zijn zoals sash al zei voor een modern korn achtig geluid niet e cht aan te raden.

Static-M
1 augustus 2003, 18:56
Mijn gitaar staat gestemd in C, en dat is niet zover van de B van een 7-snaar af. Mijn geluid is absoluut perfect op mijn crappy setupje, namelijk een Peavey Rage 158 (instapmodel) en een Digitech RP200. Het klinkt geweldig, volgens mijn gitaarleraar (heb ik al eerder gezegd) omdat de PEaveys de klank erg bijkleuren zodat de Digitech erg natuurlijk klinkt, maar dat terzijde. Moraal van het verhaal: ik heb niks aangepast qua EQ of wat dan ook, en het klinkt gewoon goed. Lekker QOTSA-achtig! En voor metal klinkt het ook erg strak op het brugelement. Op het neck-element wordt het erg zompig, maar dat is soms ook leuk.

helleke
2 augustus 2003, 18:22
Ok K3, maar Korn speelt toch echt(volgens hun bio) op 30w greenbacks en klinkt toch lekker strak in t laag dacht ik zo, ondanks dat greenbacks misschien niet geschikt zijn voor metal. Nevermore bv speelt ook op 7 strings en die spelen op Carvin 4x12.Klinkt ook lekker! :D
K vraag me trouwens af wat je zei over het niet naar het wattage kijken.Denk dat dat wel degelijk van belang is. Door een 30w speaker jaag je nou eenmaal minder geweld dan door een 75w als je de speaker heel wilt houden,of heb ik het fout?
:???:
Ook denk ik dat goeie dikke snaren, die dan wat strakker gespannen zijn eraan bijdragen dat het geluid wat strakker klinkt.Misschien dat nieuwe signature setje van Zakk Wilde van GHS maar eens proberen.Die heeft er met zn drop D tuning een 070 opliggen. Kun je nagaan wat er dan voor een B-snaar op komt te liggen :razz:

sash
2 augustus 2003, 19:20
Veel speakers klinken pas echt lekker als ze op hun flikker krijgen door een stevige amp.
Een speaker die 70W aankan zal met een amp van 25W nooit zo lekker klinken als een speaker van 30W op een amp van 25W.

Aan een 100 watt top zou ik dus ook nooit een speakerkast van 350W hangen.

Tis natuurlijk erg speakerafhankelijk, maar dit is een beetje de algemene theorie.
Marshall Plexi met 4x Celestion Vintage 30 klinkt werkelijk geweldig. Dat is dus 100 watt top met 280 watt speakerkast. Er zijn dus uitzonderingen.

Negative K3 fan
2 augustus 2003, 19:38
Ok K3, maar Korn speelt toch echt(volgens hun bio) op 30w greenbacks en klinkt toch lekker strak in t laag dacht ik zo, ondanks dat greenbacks misschien niet geschikt zijn voor metal. Nevermore bv speelt ook op 7 strings en die spelen op Carvin 4x12.Klinkt ook lekker! :D
K vraag me trouwens af wat je zei over het niet naar het wattage kijken.Denk dat dat wel degelijk van belang is. Door een 30w speaker jaag je nou eenmaal minder geweld dan door een 75w als je de speaker heel wilt houden,of heb ik het fout?
:???:

het wattage heeft met vervorming te maken, speakers zorgen ook voor vervorming in eht geluid, daar heeft sash het over, maar meestal wil je dat niet met een strak metal sound en het heeft ook met de voicing van alle apparatuur te maken.

En volgens mij (ik weet het niet zeker) zijn greenbacks geen 30, maar 25 watt, het kan nl wel goed zijn dat korn V30s gebruikt omdat die een goede rock toon geven, misschien dat je ze hebt verward, of dat ik het fout heb ofzo...

sash
2 augustus 2003, 19:39
V30's zijn 70 watt.

helleke
2 augustus 2003, 19:54
Ik speel nu op een 4x12 met 75w p/s en mn 2x 50w buizeneindtrap staat nagenoeg voluit.Als ik er nu 30w inhang lijkt me dat niet echt lekker klinken.Het gaat nou eenmaal hard,erg hard :( Wil het wel proberen hoor, maar ben er bang voor. :D

sash
2 augustus 2003, 20:04
HARD is goed :D


Wazeggie?

Ja dat dus :D


Btw, ik snap hier niet wat ik doe. Ik zit met metalgitaristen te discussieren over toon, terwijl ik bluesgitarist ben :D

bert k
2 augustus 2003, 21:00
Hihi, ik bet toch ook geen metalgitarist, ik lul maar wat :-D

NK3, je hebt Greenbacks gehad van 20W, 25W, en 30W. Ze zijn ze in de loop der jaren steeds zwaarder gaan maken. Ik heb twee 4x12 kasten met 20W greenbacks uit 1968 (ff patsen..) Die kasten zijn dus maar 80W per stuk! Kan ik nooit meer dan een 50W top opzetten.

Helleke, staar je niet blind op vermogen. Het is niet zo dat er de hele tijd hetzelfde vermogen uit een versterker komt, ook niet als je het volume lekker opendraait. Dat gaat met pieken en dalen, gewoon zoals je zelf speelt. Het is ook zo dat speakers best wel een klap kunnen hebben, dus een 50W speaker gaat echt niet stuk an even een piekje van 60W. (Dat is dus dat beroemde muziekvermogen, waar je nix wijzer van wordt.)
Nog moeilijker: Het vermogen dat naar je speaker gaat hangt ook af van lage of hoge tonen.Voor lage tonen heb je veel meer vermogen nodig als voor hoge.
Tenslotte, (als je het nog een beetje snapt) Stel, je hebt een versterker van100W, en een box van 300. Dan denk je dat je je versterker helemaal kan openschroeven, want de box is zwaar zat. Not! De versterker gaat vervorming leveren, en die vervorming lijkt electrisch gezien nogal op gelijkstroom, en daar kunnen speakers niet tegen :-( Plof, dooie box...

Zo, ik zit zonder text...

sash
3 augustus 2003, 00:57
Die kasten zijn dus maar 80W per stuk! Kan ik nooit meer dan een 50W top opzetten.



Kan wel, maar dan moet je em niet op 10 zetten ;)

bert k
3 augustus 2003, 01:37
Nee, precies, kan wel, maar dan moet je gaan luisteren, met je oren, hoe ver je kan gaan.

helleke
3 augustus 2003, 15:17
Nou dan zijn we er zo'n beetje uit dacht ik :D
Ff dit topic samenvatten: Geen extra 15", geen lichtere speakers bv 30W,
geen andere versterker bv Warp7, wel meer compressie en wat EQ tweaking en misschien dikkere snaren. :roll:
Valt dan nog mee he? Wist niet dat t zo eenvoudig was :razz:
Zal na mn vakantie eens een beetje experimenteren want dan kom ik pas weer in de repetitieruimte.Kan t tenminste weer lekker hard!

MetalPunk
7 augustus 2003, 12:15
Nou heb ik ook nog ff snel een vraagje, ik wil binnenkort ook een 7-snarige aanschaffen, alleen ik hoor op dit onderwerp allemaal ingewikkelde dingen over de versterking. Maakt het echt zoveel uit als je een verkeerde versterker op een 7-snarige gebruikt?? Een maatje van me die heeft ook een 7 snarige, en thuis heeft ie een 10w yamaha versterkertje staan (in de oefenruimtes 100w marshall) En hij gebruikt een boss ns-2 en een md-2 zo'n mega distortion van boss. En ik moet eerlijk zeggen dat korn er niet aan kan tippen. Of moet ik andere equipment aanschaffen??

HELP!!!

metalpunk