PDA

View Full Version : Maybach vs. Gibson



Sander Groenhuijsen
24 juli 2017, 19:55
Beste mensen,

Ik ga sparen voor een Les Paul voor ongeveer 2000 ekkies.
Ik heb een SG, Stratocaster, Telecaster alles geprobeerd van de grote merken (Fender en Gibson) en een Epiphone Les Paul die geupgraded was, tot 2 keer aan toe.

Op een of andere manier blijf ik toch terugkomen op een Les Paul, ondanks SG fijner speelt haha.
Dus, ik weet waar ik mijn geld aan uit wil geven.

Maar nu de vraag:
Gibson Les Paul Standard of een Maybach Lester 59?

Via internet zien die Lesters er super strak uit, beter dan de Gibsons.
Maar behouden die Lesters een beetje zijn waarde, en zijn ze kwalitatief ook even goed (of beter) dan de Les Paul Standard?
Ook hoor ik dat Lesters beter bespeelbaar zijn....

Ik ga ze binnenkort uiterraard proberen, maar ben wel benieuwd naar ervaringen?

Laat t weten!

barno
24 juli 2017, 20:35
De bespeelbaarheid van een gitaar hangt voor 100 procent af van de afstelling, als de gitaar voor de rest goed is gebouwd, en daar mag je vanuit gaan bij een Gibson. En die afstelling hangt dan ook nog es af van de voorkeur per gitarist. Het zou wel kunnen dat jij bv een beter gevoel hebt bij een dunne SG plank, tov een logge LP, maar da's ergonomie eigen aan het model.

arjanb01
24 juli 2017, 20:40
Je budget is 2000 euro max, dan kun je het volgende testen:
- maybachs, Souman heeft er een aantal op voorraad. Zeker aanraden om te testen, vind ze echt te gek klinken. Heb zelf een Maybach Stradovari, een strat, die elke cent meer dan waard is!
- Gibson lp standards/traditionals, ook binnen je budget. Veel testen, want ze verschillen nogal in geluid, feel, afwerking. Dan moet je denk ik naar guitar king in Boekel, die hebben best veel keuze.
- tokais, op mp staan er soms een aantal. Ikzelf heb in 2014 een nieuwe ls150 gekocht, echt super geluid, mooi afgewerkt en een lekkere chunky hals, tussen 58/59 er in. Speciaal op bestelling leverbaar en tegenwoordig iets boven de 2000 euro.

Succes met je zoektocht!

D3nnis
24 juli 2017, 20:45
Objectief:
Met de bespeelbaarheid (fretwerk) van de lesters die ik getest heb is niks mis (maar heb ook prima spelende gibsons in handen gehad, al leek de toets van veel gibsons wat "stroef").
Gewicht ook lekker, de exemplaren die ik getest heb waren absoluut niet zwaar (ok, dit is toch smaak).

Ik vind ze er niet strak uit zien, het zijn geen "foutloze" gitaren; nog geen exemplaren gezien die superstrak waren (niet mooi aansluitende topkam, scheve inlay), alhoewel laatst iemand hier op het forum er eentje gekocht heeft die naar het schijnt wel strak was.
Maar ook Gibson heeft goede exemplaren, dus zou hier niet automatisch Maybach laten winnen.

Qua klank:
Ik heb er eentje getest die ik helemaal te gek vond, de andere 4 geteste exemplaren deden het niet voor mij, vond ze wat "saai", moeilijk uitleggen, beetje van "o leuk, een les paul kopie", maar dan wel voor dik 1900 ballen.
Qua spel"sensatie" komt het totaal niet bij een lekkere customshop Gibson in de buurt. Hoeft geen nadeel te zijn, want het zal maar zomaar je smaak zijn, maar mocht dat wél zijn wat je zoekt in een LP, dan ben je m.i. met een Maybach niet aan het goede adres.

Ik heb het laatst ook al een keer gezegd in een Gibson versus Maybach topic, maar als je meer een gitaar wilt als een Gibson R8 / R9, check dan ook zéker The Heritage; die zijn (nieuw) iets duurder, maar voor mij zou dit verschil tov de Maybach het méér dan waard zijn.
De headstock van The Heritage is gruwelijk lelijk, maar sinds ik er twee getest heb, boeit die headstock me eigenlijk helemaal niet meer; geweldige gitaren.

Probeer ook je ogen niet te sluiten voor Tokai of FGN; kan ook zomaar je ding zijn!

Edit: arjan was me voor met Tokai :)

arjanb01
24 juli 2017, 21:17
Tokai en fgn hebben het nadeel dat ze lastig te verkrijgen zijn in Nederland. Zeker de premium serie van tokai, waarvan de ls150 ook deel uitmaakt en die ik dus heb, moet speciaal besteld worden bij de importeur. Kaj's guitarstore in Enschede heeft zowel tokai als Maybach les Pauls nog op voorraad. Wellicht een idee daar eens langs te gaan. Dan kan je ze allebei testen.

pasqual
24 juli 2017, 21:21
Ik ben absoluut geen Les Paul kenner maar het argument van de restwaarde is bij een Gibson toch relevanter dan bij een Maybach.
Hoe dan ook is en blijft het een kopie en zal alleen genoeg restwaarde hebben bij iemand die er echt naar op zoek is. Een Gibson heeft alleen al een hoge restwaarde omdat het een Gibson is.

Sander Groenhuijsen
24 juli 2017, 22:06
Ontzettend bedankt voor je reactie, heb ik veel aan.

Zoals ik uit jouw mening haal zijn Maybachs prima gitaren die zeker net onder doen voor een LP stamdard.
Ik ga bij Souman dan wel meerdere soorten proberen.

Ik ga ook is een kijkje nemen op MP voor Tokai, hoor ik ook idd goede verhalen over.

Ik zou ook natuurlijk graag bij de big deal van een R8/R9 willen komen, maar The Heritage kan gewoon echt niet, die hebben zo afschuwelijke headstock (ook een reden waarom de epi steeds weg ging)

Nogmaals bedant!

Sander Groenhuijsen
24 juli 2017, 22:13
Ook bedankt voor jou reactie.
Zoals ik hieronder heb gereageerd ga ik gewoon is langs bij Souman om die gitaren te proberen.

Ik vraag me alleen af of ze het goed keuren dat ik die gitaar daar probeer terwijl ik op het moment geen geld heb, nog ff 2 maandjes sparen namelijk...

Sander Groenhuijsen
24 juli 2017, 22:14
Ontzettend bedankt voor je reactie, heb ik veel aan.

Zoals ik uit jouw mening haal zijn Maybachs prima gitaren die zeker net onder doen voor een LP stamdard.
Ik ga bij Souman dan wel meerdere soorten proberen.

Ik ga ook is een kijkje nemen op MP voor Tokai, hoor ik ook idd goede verhalen over.

Ik zou ook natuurlijk graag bij de big deal van een R8/R9 willen komen, maar The Heritage kan gewoon echt niet, die hebben zo afschuwelijke headstock (ook een reden waarom de epi steeds weg ging)

Nogmaals bedant!

@D3nnis, sorry haha

Rogueny
24 juli 2017, 22:38
Sander, wat zoek je precies in een les Paul? Maakt het gewicht je wat uit? Moet hij volledig solid zijn of is chambered ook oké? Dunne of dikke hals? Coil split functies belangrijk?

Ik heb zelf nog nooit een Maybach in mijn handen gehad dus daar kan ik geen ervaringen over delen. Ik bezit momenteel 2 Gibson Les Paul Standard's uit 2016 en 2011. In mijn oren en in gevoel twee compleet verschillende gitaren. De 2011 is chambered en heeft een dik hals a symmetrisch halsprofiel. Voelt, speelt en klinkt clean en voor blues erg mooi. De 2016 heeft een dun a symmetrisch halsprofiel, is weight relieved, heeft coil split functies, phase reverse en een bypass. Klinkt een stuk strakker, weegt 300 gram meer en heeft meer sound mogelijkheden. Hier speelt ik meer hardrock en metal op. Beiden geweldig, maar compleet verschillend. Ik kan van beiden daarom ook geen afstand doen. Je komt uit de buurt van Zwolle toch? Kom eens langs in Hattem, kun je ze beiden uitgebreid testen, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. :)

Sander Groenhuijsen
24 juli 2017, 22:49
Sander, wat zoek je precies in een les Paul? Maakt het gewicht je wat uit? Moet hij volledig solid zijn of is chambered ook oké? Dunne of dikke hals? Coil split functies belangrijk?

Ik heb zelf nog nooit een Maybach in mijn handen gehad dus daar kan ik geen ervaringen over delen. Ik bezit momenteel 2 Gibson Les Paul Standard's uit 2016 en 2011. In mijn oren en in gevoel twee compleet verschillende gitaren. De 2011 is chambered en heeft een dik hals a symmetrisch halsprofiel. Voelt, speelt en klinkt clean en voor blues erg mooi. De 2016 heeft een dun a symmetrisch halsprofiel, is weight relieved, heeft coil split functies, phase reverse en een bypass. Klinkt een stuk strakker, weegt 300 gram meer en heeft meer sound mogelijkheden. Hier speelt ik meer hardrock en metal op. Beiden geweldig, maar compleet verschillend. Ik kan van beiden daarom ook geen afstand doen. Je komt uit de buurt van Zwolle toch? Kom eens langs in Hattem, kun je ze beiden uitgebreid testen, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. :)

Hey,

Het gewicht maakt mij niet uit, als je een Les Paul haalt, weet je dat je een zwaar ding hebt en ik heb er ook geen problemen mee.

Lijkt me wel is leuk om langs te komen, leuk aanbod!
Kan ik ook is gelijk voor het eerst een Gibson Les Paul spelen haha.

Sander Groenhuijsen
24 juli 2017, 22:51
Sander, wat zoek je precies in een les Paul? Maakt het gewicht je wat uit? Moet hij volledig solid zijn of is chambered ook oké? Dunne of dikke hals? Coil split functies belangrijk?

Ik heb zelf nog nooit een Maybach in mijn handen gehad dus daar kan ik geen ervaringen over delen. Ik bezit momenteel 2 Gibson Les Paul Standard's uit 2016 en 2011. In mijn oren en in gevoel twee compleet verschillende gitaren. De 2011 is chambered en heeft een dik hals a symmetrisch halsprofiel. Voelt, speelt en klinkt clean en voor blues erg mooi. De 2016 heeft een dun a symmetrisch halsprofiel, is weight relieved, heeft coil split functies, phase reverse en een bypass. Klinkt een stuk strakker, weegt 300 gram meer en heeft meer sound mogelijkheden. Hier speelt ik meer hardrock en metal op. Beiden geweldig, maar compleet verschillend. Ik kan van beiden daarom ook geen afstand doen. Je komt uit de buurt van Zwolle toch? Kom eens langs in Hattem, kun je ze beiden uitgebreid testen, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten. :)

Daarnaast denk ik dat ik een dikkere hals toch fijner vind spelen, op mijn SG Faded heb ik een redelijk dikke hals, dit is mijn favo neck.

arjanb01
25 juli 2017, 06:27
Ook bedankt voor jou reactie.
Zoals ik hieronder heb gereageerd ga ik gewoon is langs bij Souman om die gitaren te proberen.

Ik vraag me alleen af of ze het goed keuren dat ik die gitaar daar probeer terwijl ik op het moment geen geld heb, nog ff 2 maandjes sparen namelijk...

Heb ik ook gedaan. In september een Maybach getest, in april gehaald. Vinden ze prima hoor! Ard is een prims gozer, gezellige vent ook.

MikeD
25 juli 2017, 08:48
als je toch open staat voor Tokais en het 'behoud van waarde' aspect niet geheel onbelangrijk is: denk dan eens aan een jaren 80 Tokai; een jaren '80 LS 80 koop je voor 1600 euro (excl koffer en verzendkosten) bij Mark Fletcher….(http://www.japanguitars.co.uk/page%206%20Tokai.html_) nadeel is dat je de gok moet willen nemen qua conditie (z'n beschrijving van de Burny die ik van hem heb gekocht was overigens redelijk accuraat), geluid en bespeelbaarheid; ff alles uitproberen is d'r niet bij of je moet 'm vragen of je even bij 'm langs mag komen in Zuid Frankrijk (maak je d'r een vakantie van) en als je nog verder van het Gibson versus Maybach dilemma af kunt wijken: kijk dan ook naar de (oude) Greco's en Burny's.. (en lees erover op internet)…. binnen NL zal je te maken krijgen met het gemis aan 'status symbool' maar 't zijn hele goeie Les Pauls. BTW als je in de buurt van Tiel komt, mag je bij mij 2 Tokai's van 2003/2004 en een Burny uit de late '80-s komen proberen…om t nog ff moeilijker te maken

arjanb01
25 juli 2017, 09:21
Om het makkelijker te maken: ik woon in Zwolle dus je kan altijd m'n tokai ls150 uit 2014 testen.
Nadeel is dat hij dus speciaal op bestelling te leveren is dus je kan er niet ff eentje testen.
Souman is in jou geval de beste optie aangezien Ard er meerdere heeft hangen.

E-J
25 juli 2017, 21:07
als je toch open staat voor Tokais en het 'behoud van waarde' aspect niet geheel onbelangrijk is: denk dan eens aan een jaren 80 Tokai; een jaren '80 LS 80 koop je voor 1600 euro (excl koffer en verzendkosten) bij Mark Fletcher….(http://www.japanguitars.co.uk/page%206%20Tokai.html_) nadeel is dat je de gok moet willen nemen qua conditie (z'n beschrijving van de Burny die ik van hem heb gekocht was overigens redelijk accuraat), geluid en bespeelbaarheid; ff alles uitproberen is d'r niet bij of je moet 'm vragen of je even bij 'm langs mag komen in Zuid Frankrijk (maak je d'r een vakantie van) en als je nog verder van het Gibson versus Maybach dilemma af kunt wijken: kijk dan ook naar de (oude) Greco's en Burny's.. (en lees erover op internet)…. binnen NL zal je te maken krijgen met het gemis aan 'status symbool' maar 't zijn hele goeie Les Pauls. BTW als je in de buurt van Tiel komt, mag je bij mij 2 Tokai's van 2003/2004 en een Burny uit de late '80-s komen proberen…om t nog ff moeilijker te maken

Als ik hierop mag inhaken... ik heb enkele Tokai's uit begin jaren '80, waaronder een LS80. Het zijn echt topgitaren, minstens Gibson Custom Shop niveau en dat voor de helft van de prijs. Fletcher is trouwens aan de duurdere kant, voor 1400 euro kun je er wel ééntje thuis krijgen. Er staan altijd wel een aantal te koop op tokaiforum.com en het mylespaul forum. Dan krijg je wel een plaintop, de flametops vind je op de 100 en 120 modellen en die zijn aanzienlijk duurder.

D3nnis
25 juli 2017, 21:20
en als je nog verder van het Gibson versus Maybach dilemma af kunt wijken: kijk dan ook naar de (oude) Greco's en Burny's.. (en lees erover op internet)…. binnen NL zal je te maken krijgen met het gemis aan 'status symbool' maar 't zijn hele goeie Les Pauls. BTW als je in de buurt van Tiel komt, mag je bij mij 2 Tokai's van 2003/2004 en een Burny uit de late '80-s komen proberen…om t nog ff moeilijker te maken

Heb jij de originele elementen in jouw Burny?
Ik heb een vroege jaren 80 Burny (naar het schijnt; die dingen hebben geen serienummer), maar de pickups waren klote,al weet ik als niet-kenner nooit helemaal zeker of het de originele elementen waren. Véél te compressed / weinig dynamiek.
Bareknuckles in gegooid en nu is het een beest!

Hendriks
25 juli 2017, 22:17
http://m.ebay.com/itm/Tokai-Love-Rock-LS-80-1980-Les-Paul-Reborn-/253061103859
https://reverb.com/item/5697034-tokai-70th-anniversary-ls-186ef-2017-vf
Etc,etc. En deze zijn minstens zo waardevast als een Gibson.

arjanb01
26 juli 2017, 06:27
Mooie tokai!
En deze is een plaintop en daar betaal je al een kleine 2k voor! Wat mag die van mij nu dan kosten?
Waardevast dat zeker dus! In 2014 was die van mij 1600, zal nu rond de 2200-2300 liggen. Over 30 jaar zal hij richting de 3k gaan, dus maak je over de restwaarde geen zorgen. Les Pauls blijven in waarde stijgen of je nu gibsons of andere merken hebt. Maybach is nog een jong merk dus die zijn over 30 jaar ook wel meer waard dan nu!

the sure thing
26 juli 2017, 08:24
Als ik hierop mag inhaken... ik heb enkele Tokai's uit begin jaren '80, waaronder een LS80. Het zijn echt topgitaren, minstens Gibson Custom Shop niveau en dat voor de helft van de prijs. Fletcher is trouwens aan de duurdere kant, voor 1400 euro kun je er wel ééntje thuis krijgen. Er staan altijd wel een aantal te koop op tokaiforum.com en het mylespaul forum. Dan krijg je wel een plaintop, de flametops vind je op de 100 en 120 modellen en die zijn aanzienlijk duurder.

Mijn duit in het zakje: ik heb zelf jaren lang een originele Gibson Les Paul gehad. Een prachtige klank zat er in. Ook mee opgetreden. Toch na lange tijd weer weggedaan. Kort daarna kon ik via een ruildeal weer een andere Gibson Les Paul krijgen. Ingeplugd.... maar "het" geluid zat er niet in. Ik begreep het niet.... toen bleek het geen originele Gibson te zijn, maar een Tokai met een Gibson logo (dus nep).

Het is maar een n=1 verhaal, maar ik zou je oren vooral de ervaringen gunnen van een Gibson, Tokai en Maybach.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MikeD
26 juli 2017, 08:51
Heb jij de originele elementen in jouw Burny?
Ik heb een vroege jaren 80 Burny (naar het schijnt; die dingen hebben geen serienummer), maar de pickups waren klote,al weet ik als niet-kenner nooit helemaal zeker of het de originele elementen waren. Véél te compressed / weinig dynamiek.
Bareknuckles in gegooid en nu is het een beest!

Ja de mijne is volledig origineel tot aan de elementen aan toe. 'klote' zou ik ze niet noemen; wel in mijn beleving opvallend afwijkend van wat ik gewend was aan de hand van m'n oude (late 70's) Di Marzio's (SDH en DSH), hedendaagse Seymour Duncan 59's / Jazz en Tokai (= Gotoh) PAF's. De Burny pups hebben merkelijk meer 'bright' (sprankelend helder); ik ervaar ze dus niet als minder dynamisch maar als minder 'dik' en minder 'wollig'. Come to think of it.. wellicht dat het brugelement wat minder 'bijterig' is dan Seymour Duncans en de Gotoh PAF's in de Tokais maar wel wat meer 'rinkelend en sprankelend' en houden wat langer hun definitie. Moeilijk om onder woorden te brengen. Nou moet ik er ook wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit clean speel; zo goed altijd met een stevig randje.

Overigens klopt het dat die 80-er jaren Burny's geen serienummer hebben; dateren gebeurt meestal aan de hand van de elementen, potmeters en de condensatoren… tricky business ….

MikeD
26 juli 2017, 08:57
Mijn duit in het zakje: ik heb zelf jaren lang een originele Gibson Les Paul gehad. Een prachtige klank zat er in. Ook mee opgetreden. Toch na lange tijd weer weggedaan. Kort daarna kon ik via een ruildeal weer een andere Gibson Les Paul krijgen. Ingeplugd.... maar "het" geluid zat er niet in. Ik begreep het niet.... toen bleek het geen originele Gibson te zijn, maar een Tokai met een Gibson logo (dus nep).

Het is maar een n=1 verhaal, maar ik zou je oren vooral de ervaringen gunnen van een Gibson, Tokai en Maybach.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


misschien was dat geen MIJ Tokai????

Hendriks
26 juli 2017, 09:36
https://reverb.com/item/5697034-tokai-70th-anniversary-ls-186ef-2017-vf
http://www.ebay.co.uk/itm/Navigator-N-LP-480-LTD-MOD-Honey-Sunburst-HS-Good-Condition-Shipping-From-Japan/232391922231?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%2 6asc%3D20140122125356%26meid%3D658ec98cd597450aabc 266e654435aeb%26pid%3D100005%26rk%3D2%26rkt%3D6%26 sd%3D332304380125

arjanb01
26 juli 2017, 09:36
Ik zou zeker deze de ts willen aanraden:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1178795452-tokai-love-rock-ls60-1985-made-in-japan.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=12

Een ls60 voor die prijs, prima aanbieding. Fletcher vraagt daar zeker 12/1300 voor.

D3nnis
26 juli 2017, 12:20
Ja de mijne is volledig origineel tot aan de elementen aan toe. 'klote' zou ik ze niet noemen

Nou, die pickups in de mijne zaten, vond ik het zwaar irritant dat als je harder aansloeg, het zaakje niet harder ging zeg maar.
Het klinkt misschien gek, maar ik had echt het gevoel om dan met een harde limiter aan het spelen te zijn.
Maar, nogmaals, ik heb geen idee of de elementen die in mijn Burny zaten de originele waren. Qua hardware waren ze wel net zo veel verouderd, maar dat zegt natuurlijk niks.

Sjors1994
27 juli 2017, 09:09
Die Maybach Lesters zijn echt helemaal te gek.
De afwerking vind ik persoonlijk beter dan de afwerking van een Gibson (heb zelf een Les Paul Traditional).
De klank is super vanwege de Amber pick-ups.
Als je een fan bent van relic op een gitaar, ben je ook aan het goede adres. De gitaren worden met de hand gemaakt en er wordt duidelijk veel aandacht besteed aan het uiterlijk.
Daardoor blijven ze ook zeker waardevast.
Als ik nu nog een Les Paul model zou moeten kopen, was mijn keuze op Maybach gevallen, niet op Gibson.

Verder zijn de Japanse Tokai's ook enorm goed. Vooral prijs kwaliteit.
Super afwerking, hele vette sound, goeie pick-ups.
Tokai werkt ook met de originele Gibson headstock, wat weer een grote plus is.

Ik was laatst bij een gitaarwinkel in Oss, The Guitar Factory.
Zij hebben een aantal Maybach Lesters en een paar Tokai's hangen.
Zal vast ook allemaal bij te bestellen zijn.
Zou daar zeker eens gaan kijken! Sowieso een hele mooie zaak, werd daar fijn ontvangen!

Da Vinci
27 juli 2017, 09:46
Fijne tent inderdaad. Ken Francois al een tijd en die laat ik ook het afstel/knutselwerk een mijn gitaren doen.

Daar heeft een tijdje een Maybach Lester in de winkel gehangen waar de topkam niet helemaal netjes zat. Dat was een visueel minpuntje. Hoewel dat voor zover ik begreep inmiddels is opgelost, lijkt dat nu een heel eigen leven te gaan leiden hier.... Iedere keer als het woord Maybach valt komt ie weer voorbij alsof het afwerkingsniveau overwegend matig is. Zelf heb ik er inmiddels een paar vast gehad en ik vind er overwegend weinig op aan te merken.

arjanb01
27 juli 2017, 09:48
Maar dat is met alles. Men herinnert alleen de slechte gevalletjes.
Ik heb niks op Maybach aan te merken.

Da Vinci
27 juli 2017, 09:52
Maar dat is met alles. Men herinnert alleen de slechte gevalletjes.


De vraag was Maybach vs Gibson. Als het gaat om het noemen van slechte gevalletjes valt er over Gibson ook nog wel wat te melden, toch ;)

humbucker
27 juli 2017, 11:20
Waarschijnlijk wel. Maar Gibson zal ook wel wat meer gitaren produceren dan Maybach. Dus de hoeveelheid klachten zal ook net iets hoger liggen.

D3nnis
27 juli 2017, 13:43
Daar heeft een tijdje een Maybach Lester in de winkel gehangen waar de topkam niet helemaal netjes zat. Dat was een visueel minpuntje. Hoewel dat voor zover ik begreep inmiddels is opgelost, lijkt dat nu een heel eigen leven te gaan leiden hier.... Iedere keer als het woord Maybach valt komt ie weer voorbij alsof het afwerkingsniveau overwegend matig is.

"een Lester in de winkel waar de topkam niet helemaal netjes zat"....wat denk je van een stuk of 3 van de 5 die ik getest heb (2 normale Lesters en een customshop Lester)?

Tuurlijk, foutje kan gebeuren, maar om Maybach nou superieur aan Gibson te vinden....nee, in mijn beleving echt niet; we praten hier ook over bijna €2000,- aan gitaar; zo'n "foutje" zegt wat mij betreft net zo veel over de kwaliteitscontrole van Maybach als de waardeloze kwaliteitscontrole van Gibson waar iedereen altijd over valt.

D3nnis
27 juli 2017, 14:42
Trouwens, ff voor de duidelijkheid, ik bedoel geenszins te zeggen dat Maybach slecht is (die blauwe bij the guitar factory met de P90's is geweldig; het is dat ik reeds een gitaar met 3 P90's heb en toch vooral van de humbuckers ben, anders kocht ik hem vandaag nog...). Ook niet dat ze overpriced zijn.
Maar op internet wordt Maybach vaak de hemel in geprezen (niet door henzelf, dat siert ze) als zijnde dé grote verlossers, met hét alternatief voor gibson (véél beter, customshop killer, etc) en dat is waar ik het niet echt mee eens ben.
We hebben het over een Tsjechische LP kopie van bijna €2000,-. Voor dat geld mag het gewoon wel een verrékt goede gitaar zijn. En die zitten er misschien ook wel tussen, maar de variatie vind ik best groot.

arjanb01
27 juli 2017, 14:47
Ja maar, Dennis, bijna elke bezitter van een lp kopie roept dit.
Ik ben d'r in ieder gevoel ongevoelig voor en beoordeel gitaren pas als ik ze in de handen heb gehad en minimaal anderhalf uur getest heb. Wat er digitaal allemaal geroepen wordt zou me jeuken eerlijk gezegd.

D3nnis
27 juli 2017, 14:51
Zo zou het moeten zijn Arjan, maar dan kan eigenlijk elk forum wel opgedoekt worden :D

arjanb01
27 juli 2017, 15:00
Dat zou dan wel weer jammer zijn, ouwehoeren op het forum blijft leuk !

D3nnis
27 juli 2017, 15:12
Zo is het maar net!

arjanb01
28 juli 2017, 14:25
Dezelfde die ik heb, voor echt een matsprijs:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1187896530-tokai-love-rock-ls-150-made-in-japan.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=41

MikeD
28 juli 2017, 17:23
T
We hebben het over een Tsjechische LP kopie van bijna €2000,-. Voor dat geld mag het gewoon wel een verrékt goede gitaar zijn. En die zitten er misschien ook wel tussen, maar de variatie vind ik best groot.

ik heb wel eens gedacht dat de naam MAYbach wel heel erg veel aanleunt tegen de andere Tsjechische gitaarfabrikant genaamd BaCH....
Bewijzen kan ik t niet maar t zal gezien de her en der gerapporteerde slordigheidjes (die scheve topkammen en de slechte passing van de inlays in de toets die met een of ander vulmiddel worden dichtgezet) me niet verbazen als dezelfde luthiers die BaCH-jes bouwen ook Maybach-jes bouwen

MikeD
28 juli 2017, 17:26
Dezelfde die ik heb, voor echt een matsprijs:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1187896530-tokai-love-rock-ls-150-made-in-japan.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=41


volgens de aanbieder heeft de zijne een Bigsby maar die staat niet op het fotootje... 'k zou er voor uitkijken dat je geen MIC Tokai voor die kilo euro's in de mik gespleten krijgt

arjanb01
28 juli 2017, 18:21
Klopt. Maar een MIJ tokai heeft een serienummer en een Chinese en Koreaanse tokai heeft een serie nummer dat begint met C. Die van mij heeft geen letter voor het serie nummer. Daaraan kan je ze herkennen.
Ik zou hem zeker checken hoor. Gewoon mailtje sturen en serie nummer opvragen.

Erik de Perik
28 juli 2017, 20:46
Dezelfde die ik heb, voor echt een matsprijs:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1187896530-tokai-love-rock-ls-150-made-in-japan.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=41


"De kenner weet genoeg." en nog veel meer gelul van de verkoper.

arjanb01
28 juli 2017, 20:55
Het is inderdaad wel opvallend dat hij de foto's gewijzigd heeft. Want hij had een gitaar met bigsby op de foto.
Dat voelt inderdaad niet goed.
Ik ben benieuwd of de ts inmiddels bij Souman langs is geweest.

Erik de Perik
28 juli 2017, 21:06
Het is inderdaad wel opvallend dat hij de foto's gewijzigd heeft. Want hij had een gitaar met bigsby op de foto.
Dat voelt inderdaad niet goed.
Ik ben benieuwd of de ts inmiddels bij Souman langs is geweest.

Ik vind het wel opvallend dat 'men' internet als bron van informatie ziet, terwijl er hoofdzakelijk gelogen wordt....

Tegenwoordig moet je je als aspirant koper al sowieso goed inlezen en de verkoper een bezoek gunnen (zo heb ik mijn SG gekocht, maar mijn '62 AVRI heb ik op laten sturen).

Luca P
29 juli 2017, 11:45
Maar nu de vraag:
Gibson Les Paul Standard of een Maybach Lester 59?


Ik spreek nu voor mijzelf.
Gibson heeft iets magisch voor mij.
Zeker, er zullen vast gitaren zijn die beter zijn gebouwd, spelen enz.
Maar dat is dan zo. Ik heb een Gibson LP Custom gehad die ik weg deed omdat hij echt slecht was.
Mijn vrouw doet ook soms rare dingen en heeft minder ideaal en leuk zijn, maar ze blijft wel want ik hou van haar.
Toen ik nog niet rijk genoeg was had ik ook zoiets een Ibanez is net zo goed. Misschien nog beter.
Maar toch ik wilde een Gibson en een ander merk is geen Gibson.
Intussen heb ik er 5 staan hier en geen spijt.

Kortom, you're on your own.

:cheerup:

mrweird
29 juli 2017, 17:33
Ik spreek nu voor mijzelf.
Gibson heeft iets magisch voor mij.
Zeker, er zullen vast gitaren zijn die beter zijn gebouwd, spelen enz.
Maar dat is dan zo. Ik heb een Gibson LP Custom gehad die ik weg deed omdat hij echt slecht was.
Mijn vrouw doet ook soms rare dingen en heeft minder ideaal en leuk zijn, maar ze blijft wel want ik hou van haar.
Toen ik nog niet rijk genoeg was had ik ook zoiets een Ibanez is net zo goed. Misschien nog beter.
Maar toch ik wilde een Gibson en een ander merk is geen Gibson.
Intussen heb ik er 5 staan hier en geen spijt.

Kortom, you're on your own.

:cheerup:

Mja.. Ik snap. Ik heb twee prima spelende, netjes afgestelde, goed klinkende Les Paul model gitaren. Beide chinees.
Maar toch zit ik regelmatig te kijken naar een echte Gibson op marktplaats e.d.

Rogueny
29 juli 2017, 20:43
@Sander: ik stuur je dadelijk even een PM met mijn tel. nr. Dan kun je me een appje doen, en de Gibby's hier een keertje komen testen :) Maandag en dinsdag ben ik helemaal vrij van werk, dus dan zou je al langs kunnen komen.

arjanb01
31 juli 2017, 13:28
Dezelfde die ik heb, voor echt een matsprijs:

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1187896530-tokai-love-rock-ls-150-made-in-japan.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=41

Serienummer opgevraagd en hij heeft betere foto's bijgevoegd. 7 cijferig serienummer is zichtbaar op een vd foto's, 0915330, eentje uit 2009. Een echte Jap dus.

denis.hermans
31 juli 2017, 17:38
Mooie gitaar inderdaad alleen ...een bigsby op een les paul tja ik weet niet of ik dat nu echt een meerwaarde zou vinden. Lijkt me trouwens een bigsby "licensed. Maar het blijft een goeie deal natuurlijk .

Rogueny
31 juli 2017, 19:30
Mooie gitaar inderdaad alleen ...een bigsby op een les paul tja ik weet niet of ik dat nu echt een meerwaarde zou vinden. Lijkt me trouwens een bigsby "licensed. Maar het blijft een goeie deal natuurlijk .

Hij kan m er waarschijnlijk beter gewoon afschroeven en apart verkopen.

munkie
2 augustus 2017, 16:51
Ik heb ooit een Gibson ES335 Studio gehad, was echt een slechte gitaar voor dat geld. En een Les Paul Studio 90s, was niet mooi maar wel erg goed. Testen, testen, testen is het devies.

Tis dat je een Les Paul zoekt, maar qua Es335 gitaar zeg ik: yamaha SA2000/2100/2200.

D3nnis
2 augustus 2017, 17:11
Ik heb ooit een Gibson ES335 Studio gehad, was echt een slechte gitaar voor dat geld. En een Les Paul Studio 90s, was niet mooi maar wel erg goed. Testen, testen, testen is het devies.

Buiten dat testen, volgens mij vind iedereen wat anders goed (of slecht) aan een gitaar. Vlakheid van fretwerk, nette afwerking, en intonatie zijn zowat de enige dingen die "meetbaar" zijn.
Zelf zoek ik naar een gitaar die er sowieso onversterkt al "zin in heeft".
Maar op een of andere manier zoeken andere mensen iets anders.
Bij the guitar factory in Oss hangt een Lester met P90's die enorm goed is naar mijn smaak, maar die hangt er al maanden, terwijl exemplaren waarvan ik "mwah" zeg, in een poep en een scheet verkocht zijn.

Hendriks
8 augustus 2017, 09:05
Koopje en vlakbij : https://reverb.com/nl/item/6229748-tokai-ls360-love-rock-premium-2015-dark-heritage-cherry. , beter ga je ze niet krijgen :)

arjanb01
8 augustus 2017, 09:17
Wat heeft de topic starter inmiddels gekozen na zoveel tips?

D3nnis
8 augustus 2017, 09:18
Koopje en vlakbij : https://reverb.com/nl/item/6229748-tokai-ls360-love-rock-premium-2015-dark-heritage-cherry. , beter ga je ze niet krijgen :)

Wat een beauty!

Da Vinci
8 augustus 2017, 09:36
New Old Stock uit 2015?

arjanb01
8 augustus 2017, 09:39
Mooi ding! Op de kleur na, exact dezelfde specs als de mijne.

lcvanderhelm
8 augustus 2017, 10:06
Voor maar 2 euro,dat is nog eens goedkoop!

Sander Groenhuijsen
15 augustus 2017, 22:53
Wat heeft de topic starter inmiddels gekozen na zoveel tips?

Ik heb 2 Gibsons getest bij @Rogueny en Maybach Lesters bij Soumann te Wezep.

Ik vond toen ik voor het eerst de Gibsons bespeelde dat er een wereld van feel en speelcomfort voor mij open ging.

De Maybachs waren toch een tikje meer bijzonder in mijn ogen. Prachtig afgewerkt, nog meer een kunstwerk dan de Gibsons.
Qua speelcomfort hebben de Lesters een dikkere hals. Heb nooit echt voorkeur voor een hals, als het maar goed speelt.
De sound die uit de Maybach komt is voor mij wel duidelijk de winnaar, prachtige PAF sound!

Ook heb ik van een vriend van mij een SG Standard 2017 geprobeerd die ik ook wel ontzettend fijn vind spelen en klinken (klote vrienden, nu weet ik ook niet meer wat ik wil haha).

Ik denk dat ik dus voor een Maybach ga, tenzij ik een mooie Standard op MP vind.

Erik de Perik
14 september 2017, 21:37
En wat heb je gekocht?

marc_o
29 november 2017, 10:13
Ik lees hier dat Tokai lastig te krijgen zou zijn...dat valt erg mee.
De importeur zit gewoon in Nederland (USA Music import, eigenaar van Koch) en ze hangen oa bij:
Blues Lee
Ede Muziek
Guitar Factory
Guitar Villa (Belgie)
Just Music
Kaj's guitarstore
Music All-In
Paul's Bass Matters
Piet Guitars Arnhem
Van Gorp Roosendaal
Muziek meibergen
Sacksioni
Stockenhof
Spanjaard
Wolve Muziek
Zjon's Guitarstore
Reichenbach
Ap Snaar
Let's Play Guitarcenter

en binnenkort meer

Geronimonl
21 februari 2018, 23:34
Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik heb beide; Een Maybach Lester 59 aged en een Gibson LP Traditional 2016.

Qua bespeelbaarheid en, ook niet onbelangrijk, gewicht wint de Maybach het. By far zelfs.
Geluid is heerlijk vintage, maar daardoor wel wat beperkter. Hals is heerlijk stevig.
Ben nooit fan geweest van aged gitaren, maar het geeft de gitaar een hele fijn gevoel.
Je pakt m op en wil m niet meer loslaten.

De 57 Classic humbuckers in de Gibson zijn veel feller en toch wel wat breder inzetbaar.
Maar dat is eigenlijk het enige puntje waar de Gibson het wint. Althans in mijn bandrepertoire.
En de Gibson is een stuk zwaarder. Afwerking is wel heel mooi. Maar moet wel degelijk ingespeeld
worden om tot leven te komen.

Restwaarde is wel een puntje denk ik. Maar ik denk dat ik eerder de Gibson de deur uit zou doen dan de Maybach.

arjanb01
22 februari 2018, 07:43
Mooi man!
En als je die Gibson de deur uit doet, een Maybach stradovari s61 aanschaffen, een strat dus. Dan is je Maybach plaatje compleet en kun je qua stijlen alle kanten op.

telerocker
22 februari 2018, 15:32
De baas van Andertons twijfelt of hij Maybach gaat voeren. Hij heeft er een paar staan, maar vindt ze vrij duur voor een 'Oost-Europees' product dat volgens hem niet beter is dan Gibson. Misschien zit dat vooral in de pickups. Het hout zal ook meespelen. Ik ben benieuwd of zo'n Maybach nou beter is dan een luxere Tokai.

Peppi en Kokki:


https://www.youtube.com/watch?v=Zdjt1RT0Vvg

D3nnis
22 februari 2018, 18:39
De baas van Andertons twijfelt of hij Maybach gaat voeren. Hij heeft er een paar staan, maar vindt ze vrij duur voor een 'Oost-Europees' product dat volgens hem niet beter is dan Gibson.

Exact mijn gedachte. Voor even veel koop je een gibson LP traditional, waar niks mis mee is.
Smaakdingetje kan, maar verder?

arjanb01
22 februari 2018, 18:56
Geen idee eigenlijk.
De grootste verassingen kunnen uit een blinddoek test komen, zie de test van Peppie en Cocky van Andersons. Dan blijkt de gitaar waar je op het oog niet aan gedacht had de favoriet.

Hendriks
22 februari 2018, 19:02
In deze klasse bestaat “beter dan” ook bijna niet meer , persoonlijke smaak zal de doorslag moeten geven . Er zijn dan ook veel meer spelers in dit segment : Pannuci ,Crews, Greco , Bacchus , etc,etc.

telerocker
22 februari 2018, 21:17
In deze klasse bestaat “beter dan” ook bijna niet meer , persoonlijke smaak zal de doorslag moeten geven . Er zijn dan ook veel meer spelers in dit segment : Pannuci ,Crews, Greco , Bacchus , etc,etc.

En niet te vergeten:baas Kauffmann maakt tegenwoordig ook LP-derivaten.

Eko
23 februari 2018, 16:15
Vaak ervaren: als je iets wilt, koop dat dan ook. Ga dan niet voor: precies hetzelfde maar goedkoper. Een goedkopere versie klinkt misschien net zo, maar is het niet. Als je het origineel wilt, ga er dan voor. Heb tal van immitaties van Gretsches gehad voor ik een 6120 SSU kocht. Nog nooit zoveel plezier gehad als van die investering. Zelfde geld voor een USA vintage tele.....

Geronimonl
7 november 2021, 18:12
Even nieuw leven inblazen. Ik heb inmiddels de Gibson Les Paul Traditional verkocht en een R8 uit 2014 gekocht.
De Maybach blijft (voorlopig).

Man, man, man, dit ding draait rondjes om de Maybach heen.
Akoustisch hoor je het al. Enorm resonant, en de custombuckers vind ik beter klinken dan de ambers in de maybach.

Hals voelt ook beter. Minder schouder dan de maybach maar wel voller. Dus niet je baseballbat van een std58, maar meer richting een 59.

Is wel een beetje appels met peren vergelijken qua prijsstelling, maar het verschil in feel en sounds is echt groot.

Al vind ik de Maybach nog steeds beter dan elke Traditional en Standard die ik vast heb gehad.

arjanb01
7 november 2021, 18:40
Mooie post😁
Maar waarom hou je de Maybach als die R8 alles heeft wat je zoekt in een les paul?
2 Lp’s is er altijd eentje teveel 😉

RoryVDW
8 november 2021, 23:41
Mijn beste Les Paul en maingitaar is een Burny rlg70 randy roads van 1983..dat hij gibson naar huis speelt zal wel niet waar zijn maar mijn gibson blijft gewoon aan de kant. De neckpick up is een Iron Gear "blues engime" splitbaar. Een top pick up!!! De gitaar zal je maar weinig te koop vinden..en als je er eentje vindt...KOPEN

arjanb01
9 november 2021, 06:33
Het blijf persoonlijk zoiets. Iedere gitarist heeft een andere speelstijl en techniek waardoor de een andere dingen wil terugzien en horen in een gitaar.
Dat beter dan Gibson gewauwel zal wel allemaal maar is in dat geval niet relevant.

Geronimonl
23 maart 2022, 21:46
Mooie post😁
Maar waarom hou je de Maybach als die R8 alles heeft wat je zoekt in een les paul?
2 Lp’s is er altijd eentje teveel 😉

Beetje late reactie, notification stond uit.
Uiteindelijk toch de maybach verkocht. Maar wil er een andere LP bij hebben. Sparen voor een r9. Het is een virus.... I know.