PDA

View Full Version : Elco's-weerstanden vervangen marshall jcm900



crazylay
22 juli 2017, 19:54
Hallo

ik heb zojuist buizen laten vervangen in mijn marshall. De amptech zei wel dat ik de elco's en wat andere condensatoren ook moest vervangen binnenkort. Zelf kan ik wel solderen e.d dus vroeg mij af of dit zelf te doen is?

moeten elco's ook gemeten/gesteld worden? Of kan ik alles zo los solderen en nieuwe er in plaatsen zonder modificaties?

en moeten ze vervangen worden door exact het zelfde wat er nu in zit?

mvg
marco

Tabula Rasa
22 juli 2017, 20:27
Wel dezelfde waarden aanhouden. Ze doen wel wat met je geluid., Met name die gene die aan de kathodes van je buizen hangen.

Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk

crazylay
22 juli 2017, 22:34
Ok maar kan dat alles zo vervangen zonder iets aan te passen of te modificeren oid?

fastfolkert
23 juli 2017, 01:53
Zolang je de capaciteit en werkspanning aanhoudt kun je ze gewoon vervangen, let wel op de polariteit.
Overigens zou ik alleen vervangen als dat nodig is, meten is weten dus. Aks je dat niet kunt, zou ik toch het door een tech laten doen. De onderdelen zijn de kosten niet vermoed ik.

YMMV

crazylay
23 juli 2017, 09:01
Ik heb net even gekeken wat er nu in zit en wat volgens de amptech vervangen moet worden op te duur.

2x 50+50uf 500vdc
1x 33uf 450v
1x 10uf 350v
2x 100uf 50v
2x 1000uf 16v

Brum
23 juli 2017, 10:44
Moet dat serieus allemaal vervangen worden??? Ik heb een veel ouwere JCM800, is bij NEL geweest (een begrip) en er is helemaal niets vervangen dan een voorversterkerbuisje en klinkt nog steeds als een klok. Natuurlijk zijn elco's aan slijtage onderhevig, maar misschien wordt er ook wel erg snel geroepen dat e.e.a. vervangen moet worden als het om elco's gaat. Het enige wat ik ooit heb moeten laten vervangen is een koppelcondensator en de versterker is verder helemaal nagekeken. Ik weet niet welke amptech we het over hebben, maar gezien je woonplaats, probeer Dr. Tube 's. Die zit in Drouwenerveen. Da's ook geen wereldreis vanuit jouw woonplaats. Een goeie amptech loont echt hoor. Niet daarmee zeggende dat de huidige amptech een slechte is, want dat weet ik natuurlijk niet. Wat ik wel weet is dat er nogal wat 'amptechs' zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

lcvanderhelm
23 juli 2017, 10:57
Ik zou alleen de afvlakcondensator en de gelijkrichtbrug vervangen.Deze geven vaak problemen,zeker bij de SLX versie.

Tabula Rasa
23 juli 2017, 11:02
Waarom zou je de gelijkrichter vervangen? Die doet het, of doet het niet. Als hij het doet kan je hem toch lekker zo laten?

Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk

Dutch66
23 juli 2017, 11:08
moeten elco's ook gemeten/gesteld worden? Of kan ik alles zo los solderen en nieuwe er in plaatsen zonder modificaties?
en moeten ze vervangen worden door exact het zelfde wat er nu in zit?



Op basis van bovenstaande vraag zou ik bijna zeggen weet je zeker dat je dit zelf wil gaan doen ...

Vraag jezelf eerst af of je genoeg kennis in huis hebt om te meten/weten waar het straks onverhoopt fout gaat,
als je amp na zo'n operatie niet (goed) meer functioneert.

lcvanderhelm
23 juli 2017, 11:11
Hij gaat bij deze versterker vaak kapot en sloopt dan ook de afvlakcondensator en soms meer.Het is een goedkoop onderdeel dus better save than sorry.

Tabula Rasa
23 juli 2017, 11:15
Hij gaat bij deze versterker vaak kapot en sloopt dan ook de afvlakcondensator en soms meer.Het is een goedkoop onderdeel dus better save than sorry.Prima, maar dan moet je wel vermelden met welke diodes je de gelijkrichter gaat vervangen. Vervangen voor hetzelfde heeft geen nut.

Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk

ateng
23 juli 2017, 19:24
Ik heb net even gekeken wat er nu in zit en wat volgens de amptech vervangen moet worden op te duur.

2x 50+50uf 500vdc
1x 33uf 450v
1x 10uf 350v
2x 100uf 50v
2x 1000uf 16v
Wie is je amptech? Anders ff naar Martin gaan van Soundhouse.

crazylay
23 juli 2017, 19:30
Daar ben ik geweest

ateng
23 juli 2017, 19:45
En hij vertelde dat je dat allemaal moet vervangen?

crazylay
23 juli 2017, 19:49
Klopt. Niet perse gelijk maar niet te lang mee wachten

ateng
23 juli 2017, 20:02
Moet zeggen dat ik geen slechte ervaring met hem heb en ik kom regelmatig langs om mn versterken na te laten kijken en te onderhouden. Hij heeft veel verstand van buizen versterker en vooral de oudere types dus hij zal geen onzin uitkramen.

crazylay
23 juli 2017, 20:22
Waarschijnlijk is in 30 jaar nog geen elco oid vervangen.

wat zeggen jullie? Is het verstandig de elco's te vervangen wat marten zei? Of alleen de 2 50+50uF ?

wat is gebruikelijk?

tmms
23 juli 2017, 20:46
De twee van 1000uF zou ik laten zitten, is voor relais denk ik.

nico verduin
24 juli 2017, 09:45
Die paar extra elco's gaan het niet uitmaken. Hij ligt toch al open.....

crazylay
24 juli 2017, 10:02
Ok nou ik laat het doen nu. Maar even ter info. Moet de bias na vervangen van de elco's ook weer opnieuw afgesteld worden?

fastfolkert
24 juli 2017, 21:33
Ok nou ik laat het doen nu. Maar even ter info. Moet de bias na vervangen van de elco's ook weer opnieuw afgesteld worden?Je mag toch verwachten dat een beetje tech je amp speelklaar, dus netjes gebiased, weer aflevert :dontgeti:

ateng
24 juli 2017, 23:08
Daar hoeft hij geen zorgen om te maken want ken de amptech en hij zal het speelklaar afleveren ;)