PDA

View Full Version : Nieuwe push/pull potmeter installeren



WarRe
18 juli 2017, 18:52
Een aantal dagen geleden heb ik m'n push/pull volume potmeter van mijn Epiphone SG kapot getrokken. Nu heb ik een nieuwe besteld, en die is ondertussen aangekomen, maar op de oude/kapotte potmeter zit er een printplaat (of daar lijkt het toch op) waarop de draden van de pickup zijn bevestigd (zie foto).
Nu is mijn vraag: hoe installeer ik die nieuwe potmeter? Moet ik de printplaat van de kapotte potmeter solderen, en aan de nieuwe solderen? Of kan ik zonder problemen de draden losknippen en deze, zonder de printplaat, op de nieuwe potmeter installeren?

WarRe
18 juli 2017, 19:10
Hier is de foto.
https://drive.google.com/open?id=0B61DsvYo-4fUajg2dkxwc211QnZXOElBX21lMlB2SUdWVzg4

Tabula Rasa
18 juli 2017, 19:37
Draadjes losknippen kan best. Print loshalen en overzetten kan ook, alleen zelf heb ik een schurfthekel aan printjes. Ik zou gewoon een schaar pakken

catab
18 juli 2017, 19:45
Ik zou de printplaat gewoon los solderen en de nieuwe potmeter op de print weer solderen.
Dit staat wel zo netjes.
Als je dit wat moeilijk vind , probeer dan aan een injectie naald te komen.
Hier hecht zich geen tin aan. Als je de naald over een soldeer punt zet en dan verhit kun je de naald over dit punt drukken.
Dan laten afkoelen en de naald weer terug trekken.
Je zult zien dat je dan goed de soldeer punt los hebt gekregen.

WarRe
19 juli 2017, 12:53
Ik zou de printplaat gewoon los solderen en de nieuwe potmeter op de print weer solderen.
Dit staat wel zo netjes.
Als je dit wat moeilijk vind , probeer dan aan een injectie naald te komen.
Hier hecht zich geen tin aan. Als je de naald over een soldeer punt zet en dan verhit kun je de naald over dit punt drukken.
Dan laten afkoelen en de naald weer terug trekken.
Je zult zien dat je dan goed de soldeer punt los hebt gekregen.

Maar als ik de print op de nieuwe potmeter wil solderen, moet ik die potmeter eerst aanpassen. Want de nieuwe potmeter is een beetje groter, de bovenste drie connectoren (niet de 6 pinnen) liggen iets hoger dan op de kapotte potmeter. Ook zijn die ringen veel te groot om door de printplaat te krijgen. Kan je die zomaar verkleinen, zonder de potmeter te beschadigen?

Is die printplaat eigenlijk een toevoeging aan het volume, de elektronica,...? Of is dit alleen zo omdat het makkelijker is tijdens het productieproces, massaproductie,...?
Als dat niet zo is lijkt het me toch gemakkelijker om de draadjes los te knippen en elk apart te solderen. Maar dan zit ik met het probleem dat ik niet weet welk draadje naar waar moet, want ik vind verschillende kleurencodes...

Tabula Rasa
19 juli 2017, 12:58
Kwestie van goed kijken naar de banen. Pak eens een schema met coilsplit op een 2p2t schakelaar.

WarRe
19 juli 2017, 18:18
Kwestie van goed kijken naar de banen. Pak eens een schema met coilsplit op een 2p2t schakelaar.

Ik ben er bijna uit, hoop ik. Als ik alles goed heb gevolgd gaan de groene en witte draad naar een middelste pin van die 2p2t switch. De middelste rode draad (op de foto) verbind ik met de draad die van de tone knop komt. De zwarte is een ground, die soldeer ik op de potmeter zelf. Maar naar waar gaat die dikkere rode draad, uiterst rechts op de foto? Ook ground?

Link naar de foto:
https://drive.google.com/file/d/0B61DsvYo-4fUN2RjZ1Jhdk4wTnc/view?usp=drivesdk