PDA

View Full Version : Deze sound, envelope?



davidof
18 juli 2017, 14:26
Hey allen!

Kan iemand mij helpen deze sound te benaderen? Een bepaalde envelope filter pedaal?

https://www.youtube.com/watch?v=D6tVGxkH35g

Tupelo
18 juli 2017, 15:40
Tonepot wat dicht ?
Dikke chorus erover.
Type dichtgezwollen echo waarbij je aanslag een fractie later hoorbaar is ?

arjanb01
18 juli 2017, 16:33
Ik zou als ik het goed hoor een compressor en een flanger pedaal hiervoor gebruiken. Compressor heel hard insturen en flanger diep instellen met weinig snelheid. Plus tonelist van je gitaar half dicht inderdaad.

davidof
18 juli 2017, 17:35
Ik denk wel dat er een modulatie reageert op de aanslag of op een pedaal.

Terminus
19 juli 2017, 00:37
Klinkt meer als een orgel dan als een gitaar, vooral de lage attack ga je moeilijk uit een gitaar krijgen. Envelope zou denk ik je beste optie zijn.

duckman
19 juli 2017, 11:26
Envelope filter lijkt me inderdaad de beste optie. Overigens op 1:44 m de te dikke autotune op de vocals..bbbrrrr....

ateng
20 juli 2017, 23:40
Denk inderdaad dat je in de richting van een filter achtige fx moet gaan zoeken.

California Jam
21 juli 2017, 22:13
*maakt nu vast geen vrienden*

Als je dit soort geluiden wilt produceren dan moet je geen gitaar kiezen. Ga voor een synthesizer of een ander digitaal ding...

apekop
21 juli 2017, 23:11
*maakt nu vast geen vrienden*

Als je dit soort geluiden wilt produceren dan moet je geen gitaar kiezen. Ga voor een synthesizer of een ander digitaal ding...

Zo te zien toch gewoon gitaar. Apart effect. Iets filter-achtigs maar dan net anders. Ik zou het niet weten:


https://www.youtube.com/watch?v=YcpHjL8dPdM

ateng
22 juli 2017, 09:57
*maakt nu vast geen vrienden*

Als je dit soort geluiden wilt produceren dan moet je geen gitaar kiezen. Ga voor een synthesizer of een ander digitaal ding...

En waarom?

mountainman
22 juli 2017, 13:08
Zo te zien toch gewoon gitaar. Apart effect. Iets filter-achtigs maar dan net anders. Ik zou het niet weten:
Zo'n warble hoor je vaak bij envelope filters. Het is in feite een ongewenst neveneffect, ik denk vanwege slechte tracking. Dat is ook meteen de reden dat ik zelf liever een envelope phaser gebruik in plaats van een envelope filter. Wel grappig dat er in dit nummer juist creatief gebruik wordt gemaakt van een tekortkoming.

Edit: Je kan ook denken aan een envelope filter met sample and hold, zoals de Earthquaker Devices Spatial Delivery of de Subdecay Proteus. Voor dit geluid zou je dan de sample and hold functie heel subtiel moeten instellen.

California Jam
22 juli 2017, 18:15
En waarom?
Omdat ik vind dat je voor dit soort sounds beter een synthesizer kunt gebruiken. Meer niet...

apekop
22 juli 2017, 18:30
maar het is een gitaar....

davidof
22 juli 2017, 23:13
Omdat ik vind dat je voor dit soort sounds beter een synthesizer kunt gebruiken. Meer niet...

Maar, als je nu eenmaal handiger bent met een gitaar.

woldhek
22 juli 2017, 23:26
Dan is dit iets?
https://youtu.be/oZKVPzRyn50

apekop
23 juli 2017, 03:28
Nee, dat is niet dat geluid. Klinkt te netjes.

Terminus
23 juli 2017, 12:57
Die warble in het live filmpje is vrij uniek inderdaad. Ik ken het zelf niet van envelope filters, eerder van een pitch shifter. Misschien een orgelpedaal zoals dat Electro-Harmonix ding in combinatie met een envelope filter? Het is zeker geen phaser, want je hoort dat de warble alleen bij bepaalde combinaties van noten voorkomt. Echt een tracking probleem dus.

Philippe
23 juli 2017, 14:29
Een Qtron misschien?


https://www.youtube.com/watch?v=51M9S2IwlZ4

ateng
23 juli 2017, 19:24
Omdat ik vind dat je voor dit soort sounds beter een synthesizer kunt gebruiken. Meer niet...

Meen je dat nou echt?! Nooit van creativiteit gehoord of van experimenteren?
Dit is gewoon een gitaar fx hoor en niks raars ofzo, niet een veel gebruikte fx maar zeer zeker ook voor gitaar.

California Jam
25 juli 2017, 10:11
Ik ben een ouwe l*l die opgegroeid is met ouderwetse rock'n'roll en 'doe je haar met een gitaar' muziek. Ik heb dus niks met oeverloos gepiel en 25 effectpedalen voor je voeten om maar de meest rare geluiden uit je gitaar te halen.

Maar goed, ieder z'n ding toch? ;-)

Tupelo
25 juli 2017, 15:37
Het is teveel werk, en er is altijd wat stuk of iets dat niet lekker gaat in de keten; tel op de winst dan ?

lcvanderhelm
26 juli 2017, 11:46
Een hoop gitaristen zijn erg conservatief,ze spelen dezelfde riedels als iedereen en vinden het geweldig dat zij dat kunnen.
Dan zijn er de notenpoepers die ook hetzelfde spelen als iedereen maar dan tig keer zo snel.
Gelukkig zijn er ook kreatieve gitaristen, die weten dat je door met andere geluiden te werken,vanzelf op nieuwe ideeen komt.
Dus heb je het idee dat je vast loopt in een dagelijkse routine,probeer dan eens een effekt als een Q-tron of gitaarsynth uit.

Fusion
26 juli 2017, 12:05
Een hoop gitaristen zijn erg conservatief,ze spelen dezelfde riedels als iedereen en vinden het geweldig dat zij dat kunnen.
Dan zijn er de notenpoepers die ook hetzelfde spelen als iedereen maar dan tig keer zo snel.
Gelukkig zijn er ook kreatieve gitaristen, die weten dat je door met andere geluiden te werken,vanzelf op nieuwe ideeen komt.
Dus heb je het idee dat je vast loopt in een dagelijkse routine,probeer dan eens een effekt als een Q-tron of gitaarsynth uit.Heb t dee dat je de verkeerde notenpoepers luistert.

arjanb01
26 juli 2017, 12:18
Die creatieve gitaristen maken ook gebruik van dezelfde nootjes en laddertjes als de rest. Een apart effectje eroverheen gooien verandert daar niks aan, niks vernieuwends of creatiefs aan.
Het gitaarspel is uit ontwikkelt. Accepteer je dat, heb je er veel plezier van, accepteer je dat niet? Lekker wat anders gaan doen, niks mis mee.

apekop
26 juli 2017, 21:35
Het gitaarspel is uit ontwikkelt.

Ben ik het niet mee eens. Het zal nooit uit ontwikkelt zijn. Gelukkig niet anders zouden we net zo goed kunnen stoppen. Er valt altijd iets nieuws te ontdekken en te leren.

Je kan wel dezelfde ladders gebruiken maar het is net hoe je ze gebruikt. Ook is het maar net hoe je een geluid toepast, dat bepaald of het creatief is of niet. Niet het geluid op zich.

Fusion
26 juli 2017, 21:38
Als t een nieuw geluid is, is het wel degelijk creatief. Letterlijk.

En idd, gitaarspel is helemaal nog lang niet uitontwikkeld. Iedere keer als ik denk van wel, slaat e.o.a. .mafkees me weer in de oren met een tof nieuw iets.

davidof
28 juli 2017, 00:45
Wat een hoop gezeik :-D het instrument ben je zelf, als je graag een gitaar gebruikt om welke reden dan ook, TOP! Maar creativiteit is (gelukkig) oneindig, zoals het universum, prachtig vind ik dat!

http://www.youtube.com/watch?v=y_7DgCrziI8