PDA

View Full Version : Noob vraagje : stereo vs mono



denis.hermans
10 juli 2017, 22:55
Ik heb me al vaker met homerecording willen bezighouden maar ondanks goede intenties kwam het er eigenlijk nooit van. Vorig jaar een tascam multitrack gekocht (dp 24) en heb nu toch doorgezet.. Soit...ik ga niet te langdradig worden.

Wat ik me afvraag : bepaalde "instrumenten worden standaard in mono (vb vocalen, gitaar via miced cabinet) opgenomen.
Ik heb echter een kemper met stereo uitgangen. Is het dan altijd beter om gitaar via een stereo spoor op te nemen of verkies ik toch beter altijd of in bepaalde situaties een mono spoor ?

Bedankt voor jullie antwoorden op mijn waarschijnlijk domme vraag.

guitarkid2
10 juli 2017, 23:35
der is imo maar 1 antwoord
en dat is wat jij het beste vind klinken
Kan over twee maanden best iets anders zijn
maar dat is de beste manier om te leren imo

Erik de Perik
10 juli 2017, 23:44
Vragen zijn vaak minder stom dan antwoorden ;)

Als je jouw Kemper stereo aansluit, komt de gitaar links en rechts binnen en valt je gitaar niet meer te verplaatsen in het stereobeeld. Kies je er voor om de gitaar mono in te sturen dan bepaal je gemakkelijker waar de gitaar in het stereobeeld komt te staan. Eventuele effecten zoals galm, delay, detune/chorus/vibe etc. kun je later er altijd nog aan toevoegen en stereo terug laten komen. Een mono signaal (dus ook een gitaar) klinkt veel directer en duidelijker dan een signaal wat over links en rechts verspreid wordt.

guitarkid2
10 juli 2017, 23:49
maar die effecten kun je toch later toevoegen en en zonder schade een spoortje kopieen kan tegenwoordig zonder problemen

btw vroeger ook :)
voor de koelkast
noem de band die daar wereld beroemd mee is geworden ?

Brad
10 juli 2017, 23:54
Mick Ronson nam de basispartij vaak mono op maar dan twee keer op twee verschillende sporen en beide partijen waren net even anders. Vervolgens werden beide partijen flink naar links en rechts gepand. Dat levert wat mij betreft een goed resultaat op.

Erik de Perik
10 juli 2017, 23:57
Mick Ronson nam de basispartij vaak mono op maar dan twee keer op twee verschillende sporen en beide partijen waren net even anders. Vervolgens werden beide partijen flink naar links en rechts gepand. Dat levert wat mij betreft een goed resultaat op.

Dat was in die tijd zo ongeveer standaard Brad.

Brad
10 juli 2017, 23:59
Goede tijd, in alle opzichten muzikaal gezien.

guitarkid2
10 juli 2017, 23:59
fout !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hoewel ff anekdotttee
vroeger transformer helemaal grijs gedraaid en wist ik veel
dacht lou reed een wereld gitarist was
begreep ook echt z'n latere werk niet tot dat...........
mick ronson
denk dat deze man twee wereld sterren heeft gemaakt

Erik de Perik
11 juli 2017, 00:08
fout !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hoewel ff anekdotttee
vroeger transformer helemaal grijs gedraaid en wist ik veel
dacht lou reed een wereld gitarist was
begreep ook echt z'n latere werk niet tot dat...........
mick ronson
denk dat deze man twee wereld sterren heeft gemaakt

Wat is daar dan fout aan... je bedoelt dat hij Lou Reed en David Bowie tot wereldsterren gebracht heeft....??

Ik vind overigens de 2 live platen van Lou Reed met Steve Hunter en Dick Wagner (RIP) zijn beste, zeker qua gitaarwerk.

guitarkid2
11 juli 2017, 00:13
Wat is daar dan fout aan... je bedoelt dat hij Lou Reed en David Bowie tot wereldsterren gebracht heeft....??

Ik vind overigens de 2 live platen van Lou Reed met Steve Hunter en Dick Wagner (RIP) zijn beste, zeker qua gitaarwerk.

okkee smaak enzo

ok je hebt de velvelvetjes

maar voor mick hebben zowel bowie en reed imo weinig opzienbarend geproduceerd (ook commercieel maar dat doet er niet toe)
maar nogmaals
smaak

Erik de Perik
11 juli 2017, 00:18
Smaak ja, maar zo raak je de draad al snel kwijt, want die ging over mono vs. stereo. "Wat jij het best vindt klinken" is een advies waar je alle kanten mee uit kunt en dat kon TS daarvoor ook al. Ook dat zal dan wel smaak zijn.

Brad
11 juli 2017, 00:35
okkee smaak enzo

ok je hebt de velvelvetjes

maar voor mick hebben zowel bowie en reed imo weinig opzienbarend geproduceerd (ook commercieel maar dat doet er niet toe)
maar nogmaals
smaak

Space oddity is anders een erg goed album. Dat was voor Ronson.

maxdb
11 juli 2017, 03:01
Van een mono track kun je een kopie maken en uit elkaar pannen en het haas effect toepassen zodat je zelf het stereo beeld ervan kunt manipuleren naar wens. Zelfde reden dus dat je niet met reverb en delay opneemt.., zodat je het later nog kunt veranderen in de mix.
https://www.sageaudio.com/blog/pre-mastering-tips/use-haas-effect.php

Brad
12 juli 2017, 00:18
Maar dan krijg je niet die subtiele verschillen tussen de twee bijna identieke gitaarpartijen. Die subtiele verschillen maken het juist levendig.

miyaru
13 juli 2017, 07:48
Let erop als je mono opneemt zonder fx, je heel beperkt ben met een DP24 qua fx. Ik zou alle fx, behalve reverb meenemen op een stereospoor, of beter nog twee mono sporen om zo de breedte van je geluid zelf te kunnen bepalen......

De Kemper heeft veel meer fx dan een DP24, dus houd daar rekening mee!

NLF
13 juli 2017, 11:10
Ik vind overigens de 2 live platen van Lou Reed met Steve Hunter en Dick Wagner (RIP) zijn beste, zeker qua gitaarwerk.

Eens. Het schijnt ook zo te zijn dat hij ze uit de band heeft gezet omdat de pers alleen maar over de gitaristen schreef en niet over hem, maar ik weet niet of dat ook waar is.

lcvanderhelm
13 juli 2017, 17:27
Volgens mij was dat om zijn platenmaatschappij te narren,hun wilden een nieuw album in de stijl van R&R animal,waarop Lou het afgrijselijke dubbelalbum Metal machine music uit liet brengen(een album dat alleen bestond uit gekras op metaal.

NLF
14 juli 2017, 15:30
Nee, ze hebben nog een tijd getoured met precies dezelfde band maar dan met Danny Weis op gitaar die (geloof ik) ook op Sally can't dance meespeelde.

Erik de Perik
14 juli 2017, 18:28
Nee, ze hebben nog een tijd getoured met precies dezelfde band maar dan met Danny Weis op gitaar die (geloof ik) ook op Sally can't dance meespeelde.

Dit zeiden ze er zelf over.

maxdb
14 juli 2017, 18:46
Maar dan krijg je niet die subtiele verschillen tussen de twee bijna identieke gitaarpartijen. Die subtiele verschillen maken het juist levendig.

Dan zeker zou ik 2x mono gebruiken als basis.

Han S
26 juli 2017, 20:29
Ik vind het altijd wel grappig als er op een forum iemand een vraag stelt en er dan een hele discussie komt die niet over de vraag gaat.

De TS, die de vraag stelde zie je dan niet meer terug komen.

Het ging over stereo vs mono en wat is er stereo aan een gitaar met zes snaren vraag ik me dan af.

Ik heb wel 2000 gitaren opgenomen en die waren allemaal mono, dus met een enkele uitgang.

Wat vind je nou zelf mooi, een gitaargeluidje ergens in het stereobeeld? Of twee gitaartjes ergens tussen links en rechts? Of een kamerbreed gitaargeluid?

Ik heb wel eens een eindaccoord gemixed met acht gitaren, beetje als de Beatles deden met al die piano's.

Kwestie van smaak, een enkel gitaartje ergens naast het midden is bij reggae wel lekker. Bij harde metal ga ik voor een kamerbreed geluid met twee gitaren, of een enkele gitaar links met een heel korte delay rechts.

Maar Brad heeft een punt, twee gitaren is mooier, maar het moet dan wel strak.

NLF
27 juli 2017, 16:48
Dit zeiden ze er zelf over.

Link doet het niet bij mij ...

Erik de Perik
27 juli 2017, 17:13
Link doet het niet bij mij ...

Is ook een lege link..... volgens mij was het deze (http://www.vintageguitar.com/2795/dick-wagner-and-steve-hunter/)


Ook leuk:
YT Docu over het duo (https://www.youtube.com/watch?v=M-Og4hXqAAM&list=PL0A90D3B730F21042)

Fusion
27 juli 2017, 17:23
Met alle respect voor iedereen, maar niemand geeft een goed antwoord. Het hangt er helemaal vanaf wat de Kemper stereo doet ha wat de TS achteraf nog denkt te willen en kunnen veranderen daaraan.

Doet de Kemper bijv op L amp A en op R amp B? Prima, maar doet ie bepaalde stereo ping ping effecten erover heen, zit je daaraan vast. Dus als je amp A anders wilt pannen tov B , vernaggel je je ping pong. Dus dan zou je beter je ping ping zelf achteraf kunnen toevoegen.

Enzovoorts.

denis.hermans
29 juli 2017, 22:24
Ik heb nog niet gereageerd op alle antwoorden maar wil even benadrukken dat ik dit draadje met aandacht blijf volgen. Bedankt voor al jullie reacties.

ateng
21 augustus 2017, 11:26
Wat ik me afvraag : bepaalde "instrumenten worden standaard in mono (vb vocalen, gitaar via miced cabinet) opgenomen.
Ik heb echter een kemper met stereo uitgangen. Is het dan altijd beter om gitaar via een stereo spoor op te nemen of verkies ik toch beter altijd of in bepaalde situaties een mono spoor ?

Net wat je zegt, in bepaalde situatie mono tis net wat je wilt.
Als je fx later toevoeg dan zou ik gewoon mono opnemen en kan je ermee doen wat je wilt. Maar als je die uit de Kemper wilt gebruiken zoals stereo chorus of flanger dan gewoon stereo opnemen vind ik.
2x een zelfde gitaarpartij opnemen (dubben) zou ik doen om een riff of rhythm partij vet te laten klinken en niet zozeer om een stereo effect te krijgen... jaja ik weet het je pan het links rechts ja maar bedoelde meer het pingpong, circular delay effect.
Dus gebruik je je Kemper puur voor het droge amp sound dan zou ik mono opnemen.

Da Vinci
24 augustus 2017, 13:36
Wat ik er van weet (en dat is niet veel) biedt de Kemper best wat mogelijkheden mbt opnemen. Zo kan je ook een droog signaal laten meelopen zodat je de later altijd via je Kemper kan reampen. Bijvoorbeeld voor een andere sound of alsnog je signaal te voorzien van stereo effect.

Weet niet of je dit filmpje al had gezien, wellicht heb je er wat aan...

https://www.youtube.com/watch?v=dYyzUDCmG3Y

Fusion
24 augustus 2017, 15:22
Axe Fx is da bomb!!!!11!!!1!

duckman
24 augustus 2017, 15:33
Er is geen goed of slecht, Ik neem 99% van mijn gitaren mono op maar vaak wel meerdere sporen (verschillende partijen, gitaren, versterkers, cabs, mics ed.).
99.9999% van alle gitaren zijn ook mono.
Als je :
- SPDIF opneemt met de KPA is het mono.
- geen effecten gebruikt die stereo zijn adviseer ik mono.
- echt de stereo opties van effecten gebruikt (bijv. delay) dan stereo opnemen.
- daarna nog wil wijzigen? DI track opnemen ernaast en dan evt. Reampen :-)

Succes ermee!

duckman
24 augustus 2017, 15:33
Fusion is da bomb!!!!11!!!1!


Axe Fx is da bomb!!!!11!!!1!

Fusion
24 augustus 2017, 15:42
Duckman is a really really intelligent young man!!!!!1!!1!