PDA

View Full Version : 4 weg schakeling t.b.v. Gibson met P90's?



LRS
10 juli 2017, 11:32
Hey allemaal, ik zou mijn ES-135 graag willen voorzien van een fijn setje niet al te heet gewonden P90's (zitten nu nog de P100's in, niet verkeerd, maar klinken IMHO meer als een humbucker), en ik zou deze dan graag als volgt willen kunnen schakelen:

1: hals element
2: hals / brug parallel (normaal dus)
3: hals / brug in serie (wat vettere sound)
4: brug element

Weet iemand of hiervoor tuimel schakelaartjes zijn die er net zo uitzien als het normale 3 weg schakelaartje dat er nu in zit? Ik wil de gitaar niet voorzien van extra schakelaars e.d. Bij voorbaat dank voor de reacties!

Oh, wat de P90's betreft: ik zit sterk te denken aan een setje Smitty's, maar als iemand een andere goede suggestie heeft, houd ik me aanbevolen.

Mvg
Chris

Mr.Fingers
10 juli 2017, 11:35
Moet je dus een 4-way tuimelschakelaar vinden, en die bestaan naar mijn weten niet.

Dus dan is de enige andere optie: standaard 3-way switch, en een push-pull potmeter met daaronder de serie/parallel schakelaar.

Freeway maakt wel een 6-way toggle (https://www.freewayswitch.com/), dus dat kan een optie zijn, maar moet je nog 2 andere functies verzinnen.

Tabula Rasa
10 juli 2017, 11:36
Stew Mac heeft een 6 standen toggle voor Les Paul.

hefke
10 juli 2017, 14:02
Stew Mac heeft een 6 standen toggle voor Les Paul.
Deze is ook van Freeway (http://www.stewmac.com/Pickups_and_Electronics/Components_and_Parts/Switches/Free-Way_Ultra_Switch.html)


… maar moet je nog 2 andere functies verzinnen.
Denk niet dat dat een probleem zal zijn. Denk eerder dat het moeilijker wordt welke schakeling je uiteindelijk kiest zoveel mogelijkheden zijn er.

Duhsjaak
10 juli 2017, 14:47
Een standje gereserveerd voor kill switch. Niet nodig, wel handig. Nog maar een te gaan.
Wie volgt???
Vriendelijke groet, Gus

duckman
10 juli 2017, 15:19
Geen idee of dit mogelijk is met P90s, maar je zou ook kunnne kiezen om 1,2 en 4 via de normale toggle switch en dan een push/pull op bijv een van je tonepots (zoals de jaren 90 Jimmy Page LP) of via een toggleswitchje?

Tabula Rasa
10 juli 2017, 15:29
Geen idee of dit mogelijk is met P90s, maar je zou ook kunnne kiezen om 1,2 en 4 via de normale toggle switch en dan een push/pull op bijv een van je tonepots (zoals de jaren 90 Jimmy Page LP) of via een toggleswitchje?Kan! Bijvoorbeeld in de brugstand het brugelement loskoppelen van de van de hete kant en het halselement loskoppelen u van massa en ertussen zetten. Zal je ff moeten gaan tekenen, maar zo'n serieschakeling moet te doen zijn.

Tabula Rasa
10 juli 2017, 15:31
Deze is ook van Freeway (http://www.stewmac.com/Pickups_and_Electronics/Components_and_Parts/Switches/Free-Way_Ultra_Switch.html)


Denk niet dat dat een probleem zal zijn. Denk eerder dat het moeilijker wordt welke schakeling je uiteindelijk kiest zoveel mogelijkheden zijn er.Had die van meneer vingers niet gezien in z'n post. Is inderdaad dezelfde.

Edit: zie net dat ie hem 1 minuut na mijn post bewerkt heeft.

Great minds...... :-)

LRS
10 juli 2017, 20:30
Geen idee of dit mogelijk is met P90s, maar je zou ook kunnne kiezen om 1,2 en 4 via de normale toggle switch en dan een push/pull op bijv een van je tonepots (zoals de jaren 90 Jimmy Page LP) of via een toggleswitchje?


Zo'n extra toggle switch vind ik zonde, daarmee verander ik m'n gitaar onherstelbaar. Een push/pull potmeter lijkt idd de beste optie. Bedankt allen voor de suggesties!

Tabula Rasa
10 juli 2017, 21:04
Extra toggle? Die 6 standen schakelaar vervangt gewoon je normale schakelaar

Woml
10 juli 2017, 21:41
Met 6 standen kun je alle schakelingen van 2 elementen maken, als die schakelaar genoeg pootjes heeft. En die Freeway heeft dat wel, zo te zien.

Brug apart, nek apart, beide in serie, beide parallel, en serie en parallel nog eens, maar dan uit fase.
Parallel uit fase heeft meestal niet veel om het lijf, maar wie weet...

Orpheo
29 juli 2017, 15:37
ik kan de freeway absoluut niet aanbevelen. Enorm fragiele constructie. Ik deed er een jaar maar mee en toen kon ik 'm vervangen. Een CTS pushpull pot gaat veel langer mee bij mij.

Pepe
29 juli 2017, 17:18
Voordat je de P100's eruit gooit voor een stel P90's, probeer misschien eerst de bekende mod om de zwarte draad naar de onderste spoel te klippen, wordt het een soort van hete P90.

Tupelo
29 juli 2017, 20:49
Een standje gereserveerd voor kill switch. Niet nodig, wel handig. Nog maar een te gaan.
Wie volgt???
Vriendelijke groet, Gus
Twee kill switches, dan heb je er altijd eentje dichtbij !! :crazyhappy:

D3nnis
29 juli 2017, 20:55
Twee kill switches, dan heb je er altijd eentje dichtbij !! :crazyhappy:

Een parallel en een serial kill switch?

Tupelo
30 juli 2017, 07:55
Scherp. :D

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk