PDA

View Full Version : Buizenversterker from scratch



Smeigel_12000
10 juli 2017, 10:40
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of het te doen is om zelf een buizenversterker in elkaar te solderen. Bestaan er bijvoorbeeld goede bouwhandleidingen voor? Ik heb voor ogen om tussen de 50 en 100W in een compacte top te bouwen. Het lijkt mij sowieso interessant om de werking van een buizenamp beter te kunnen begrijpen.

cluseau
10 juli 2017, 10:58
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af of het te doen is om zelf een buizenversterker in elkaar te solderen. Bestaan er bijvoorbeeld goede bouwhandleidingen voor? Ik heb voor ogen om tussen de 50 en 100W in een compacte top te bouwen. Het lijkt mij sowieso interessant om de werking van een buizenamp beter te kunnen begrijpen.

Natuurlijk is dat mogelijk, het is zelfs kinderlijk eenvoudig mits je weet waar je mee bezig bent. Maar.......dat laatste is nou net het punt aangezien we geen enkel inzicht hebben in jouw vaardigheden.

Smeigel_12000
10 juli 2017, 11:06
Hoi Cluseau, bedankt voor je reactie. Ik ben bouwtechnisch ingenieur. Techniek zit er dus wel in, alleen heb ik weinig ervaring met elektrotechniek. Echter kom ik er meestal wel uit met logisch nadenken en het bestuderen van schema's. Zo heb ik mij in ieder geval altijd nog weten te redden met het solderen van mijn zelfbouwgitaartjes. Een buizenversterker is natuurlijk wel andere koek. Vandaar ook mijn vraag.

Bestaan er handleidingen of boeken voor het bouwen van buizenversterkers?

nico verduin
10 juli 2017, 11:18
Er zijn zat sites te vinden met bouwhandleidingen. Ook op deze site is wel eea te vinden. Dan heb je nog ceriatone die al zijn pakketten online heeft. Dus genoeg mogelijkheden.

Tabula Rasa
10 juli 2017, 11:38
Neem gewoon een bekend, vertrouwd schema, zoek de parts bij elkaar en ga aan de slag.

cluseau
10 juli 2017, 12:02
Hoi Cluseau, bedankt voor je reactie. Ik ben bouwtechnisch ingenieur. Techniek zit er dus wel in, alleen heb ik weinig ervaring met elektrotechniek. Echter kom ik er meestal wel uit met logisch nadenken en het bestuderen van schema's. Zo heb ik mij in ieder geval altijd nog weten te redden met het solderen van mijn zelfbouwgitaartjes. Een buizenversterker is natuurlijk wel andere koek. Vandaar ook mijn vraag.

Bestaan er handleidingen of boeken voor het bouwen van buizenversterkers?

Met alle respect maar als je de wet van ohm niet kent blijft het een lastig verhaal. Een kit in elkaar solderen kan iedereen wel maar je moet het zien als een complexe berg onderdelen welke je op een bepaalde voorgekauwde manier aan elkaar soldeert. Een foutje en het ding werkt niet en dan wordt het zo'n "zoek de verschillen" opdracht. Of je daar iets van leert heb ik mijn twijfels over.

Wil je inzicht in de werking kun je beter beginnen met een versterkertrapje waar je aan gaat meten en rekenen. Dus op zijn minst een scoop, multimeter en de basiswetten kennen.

cannondale_01
10 juli 2017, 20:22
Zoals gezegd..... Begin gewoon met een bekend en vertrouwd schema. Van een 5watter bijvoorbeeld. De techniek blijft zo redelijk overzichtelijk. Zo ook de kosten. Voldoende topics hier. Succes !

Thiez
10 juli 2017, 21:39
Ik ben begonnen met het schema van ax84. Zeker een aanrader. Single ended met bouw handleiding op de website.

Verder kan ik het boek van merlin blencow aanraden.

Dutch66
11 juli 2017, 08:32
Ik ben begonnen met het schema van ax84. Zeker een aanrader. Single ended met bouw handleiding op de website.

Verder kan ik het boek van merlin blencow aanraden.

Idem dito hier, precies de 2 tips die ik zou geven ...

Buxtra
24 juli 2017, 15:36
Idem dito hier, precies de 2 tips die ik zou geven ...

Als aanvulling zou ook de 5f1/Fender Champ niet misstaan om je in te verdiepen zoals Uncle Doug dat sectie voor sectie doet op Youtube. Daar zijn ook veel nabouw kitjes van.

Nu is de cirkel weer eens rond. Dankzij dit forum en vooral specifiek enkele leden (de welbekende amp guru's) heb ook ik het kunnen snappen en nabouwen van eenvoudige amps als lol mogen beleven. Geef het graag door. Bij mij dus zeer beperkte kennis aanwezig en meer een doorverwijzing!

Bux

Remork1970
24 juli 2017, 17:43
Ik zou het ook wel willen. Gewoon een simpel laagvermogenampje voor thuis zelf maken, iets van 0,5 of 1W.
Vind ik veel leuker dan iets kopen.
Moet me dan alleen wel in de materie verdiepen, heb maar heel beperkte kennis van electrotechniek, maar buizentechniek schijnt geen rocket science te zijn.
Maar ja, hoe/waar te beginnen he?
(Ben wel technische man: AutoCAD/piping)

Remork sluiten.

riske
25 juli 2017, 12:34
Zou Von Braun reeds transistors gehad hebben ? Alle gekheid op een stokje, als je echt met lampen wil werken of experimenteren moet je er toch wat in verdiepen. Waar beginnen? zelfs voor de meer eenvoudige ontwerpen tenminste een basiskennis van lampen. Vb uit de technische bibliotheek va Phillips "Electronenbuizen voor LF versterkers door E Rodenhuis. Of nog uit de radio servicereeks LF versterking. Toch blij dat er nog mensen zijn die interesse hebben in deze techniek en voor gitaristen blijft het nog altijd een lekkernij wanneer het gaat over pre-amp of eindtrappen op buizen.
Alvast succes met een nieuwe start en uitbreiding in de mooie technoligie.
grtjs
riske

nico verduin
25 juli 2017, 20:23
maar buizentechniek schijnt geen rocket science te zijn.
Nee eerder buizen science......

no 1 hops
26 juli 2017, 09:35
Ik zou het ook wel willen. Gewoon een simpel laagvermogenampje voor thuis zelf maken, iets van 0,5 of 1W.
Vind ik veel leuker dan iets kopen.
Moet me dan alleen wel in de materie verdiepen, heb maar heel beperkte kennis van electrotechniek, maar buizentechniek schijnt geen rocket science te zijn.
Maar ja, hoe/waar te beginnen he?
(Ben wel technische man: AutoCAD/piping)

Remork sluiten.
1/3 watt ook goed?
http://el34world.com/Forum/index.php?topic=20005.msg210725#msg210725

Tabula Rasa
26 juli 2017, 09:44
Gaaf! Die ga ik denk ik ook ooit maar eens maken.

Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk

Remork1970
26 juli 2017, 09:51
1/3 watt ook goed?

Hoe minder hoe beter. Als ik in m'n woonkamer een harde wind laat, kunnen ze het 2 deuren verder door de muren heen nog horen.

Remork sluiten.

nico verduin
26 juli 2017, 11:42
Nou zoiets dan : http://www.verelec.nl/?page_id=29


http://www.verelec.nl/wp-content/uploads/2013/04/100_3391.jpg

Schema: http://www.verelec.com/tijdelijk/images/MicroVerb Amp.pdf

no 1 hops
26 juli 2017, 11:47
ik heb er al eens een topic over gemaakt en ben er ook aan begonnen, alleen behuizing etc moest nog gemaakt.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140184-op-herhaling-third-watt-amp/page3
had alles in een pc voeding gebouwd en het werkte ( alleen met een speaker die niet in een behuizing zit, gewoon los)
plan was om er ook nog een 1 pots toneregeling bij te maken.
maar ja, in de laatste jaren getrouwd, verhuisd (veel minder ruimte om te hobbyen) , weer een baan gekregen dus alles ligt in een doos en het komt er denk ik ook niet meer van :-(

nico verduin
27 juli 2017, 19:51
Ja hoor.... komt vanzelf weer:)

cannondale_01
27 juli 2017, 23:10
Hoe klinkt die 1/3W ongeveer ? Wat moet ik me erbij voorstellen?

Na een 18wTMB / 15w 2 kanalen / 5WSE gebouwd te hebben wil ik iets HUUL kleins bouwen.
1/3 klinkt klein.... maarja :crazyhappy:

no 1 hops
28 juli 2017, 05:44
Hoe klinkt die 1/3W ongeveer ? Wat moet ik me erbij voorstellen?

Na een 18wTMB / 15w 2 kanalen / 5WSE gebouwd te hebben wil ik iets HUUL kleins bouwen.
1/3 klinkt klein.... maarja :crazyhappy: ik denk dat je daarvoor toch even op de
http://el34world.com/Forum/index.php?topic=20005.msg210725#msg210725
of andere topics over deze versterker in kan haken.
ik kan je daar ieder geval geen duidelijkheid over geven omdat de versterker niet in een behuizing zat met speaker en dat maakt wel verschil.
klein kan het zeker, een pc voeding is niet zo groot en daar paste alles in behalve de buisjes en de OT.
door dat gedoe met photobucket kan ik je de foto's ervan niet laten zien.
de omvang van de complete versterker bepaald dan eigenlijk de speaker, ik had er een kleine 8 inch voor.
maar misschien kun je ook wel leuke resultaten krijgen met een speaker zoals genoemd uit deze topic
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?173280-goedkope-greta-upgrade

en nico, je hebt gelijk, nu ik de combi leg met de greta speaker kriebelt het weer ;-)