PDA

View Full Version : Electro Harmonix Pitch Fork



D3nnis
8 juli 2017, 11:41
Heeft er hier iemand ervaring met de Electro Harmonix Pitch Fork?
Lijkt me een mooie toevoeging aan een pedalboard, de tracking lijkt echt super in dit filmpje:


http://www.youtube.com/watch?v=s2O2xaRfje0

Of zijn er inmiddels betere / andere alternatieven?

Nils47
11 juli 2017, 09:49
Ik gebruik 'm! Heb de Micropog gehad. Daarna de POG2, daarna de Pitchfork.

1. MicroPog (alleen up and down octaaf). Stiekem toch een beetje spijt van dat ik deze heb weggedaan.

2. Pitchfork (3rd, 4th, 5th, whammy sounds + octaven). Dit pedaal geeft mij echt inspiratie!

3. POG2 (2 octaven up, 2 octaven down). Erg prijzig voor wat hij biedt. Ik was er snel op uitgekeken.

De pitchfork heb ik gekozen omdat ik de Digitech Whammy qua afmetingen te groot vind en omdat ik graag de 5th optie wilde hebben. Wat ik soms wel mis is de aparte blend knoppen voor hoge en lage noten (wat de dan weer wel heeft Micropog heeft) om een goede mix te maken tussen de octaven... Achja er blijft altijd iets te wensen over :)

PS: je kunt van de Pitchfork ook een whammy maken d.m.v. een expressie pedaal.

HaroldA
11 juli 2017, 10:46
Ik heb de MicroPOG, en heb de Pitch Fork heel even gehad en snel weer verkocht.

1. De Pitch Fork heeft een merkbare latency, en klinkt een stuk "modderiger" dan de MicroPOG.
2. Als je -zoals ik- een dikke suboctaaf wil met een beetje octave up erbij, heb je pech: het is -1, +1 of beiden evenveel.
3. De andere opties van de PF zijn leuk speelgoed, maar amper bruikbaar in band-verband.
4. Omdat hij geen presets heeft, is het erg lastig om telkens een nieuwe sound in te stellen, zeker tijdens het spelen.

Ik heb 'm dus snel weer weggedaan en ben nog steeds erg tevreden met mijn MicroPOG!

D3nnis
11 juli 2017, 12:56
Bedankt voor de reacties!
Dat van die latency is minder...kan dat met de (lage) stemming van de gitaar te maken hebben, of niet?

Wat die preset betreft...daar heb je zeker een punt. Ik heb een tijdje een Boss PS-6 gebruikt, en tussen nummers wisselen van settings, live, is minder ideaal. Omdat de PS-6 iets niet positiefs met mijn geluid deed (in bypass -->ik gebruikte hem uiteindelijk met een extra true bypass boxje), én omdat ie mijn fx loop levels niet leuk vond, heb ik hem weggedaan en een Eventide Pitchfactor aangeschaft (en ook meteen de mogelijkheid van presets). Die is uiteindelijk naar mijn rack gegaan (en daar uiteindelijk vervangen door een Eclipse).

Voor mijn (eenvoudige) pedalboard denk ik niet dat ik daar zo'n Pitchfactor van Eventide weer op wil zetten; daar zit zo veel op dat ik niet gebruik. Als ik die programmeerbare kant op wil, dan denk ik dat ik dan liever voor de flexibiliteit van een Eventide H9 ga.

HaroldA
11 juli 2017, 13:07
Als ik die programmeerbare kant op wil, dan denk ik dat ik dan liever voor de flexibiliteit van een Eventide H9 ga.

Wat ik daarvan gelezen heb is dat de pitch-effecten daar ook niet echt geweldig van zijn.

D3nnis
11 juli 2017, 13:19
Ah, zo ver was ik nog niet; daar zou ik even in moeten duiken.
Ik vind wel, dat de tracking van de Eventide Pitchfactor eigenlijk maar matig is ten opzichte van de Boss PS-6, vooral gezien het prijsverschil tussen deze twee apparaten.

MarkS
11 juli 2017, 18:20
TC Sub 'n Up anyone? Of teveel organ-like?

HaroldA
11 juli 2017, 18:55
TC Sub 'n Up anyone? Of teveel organ-like?

Dan vind ik de MicroPOG beter klinken (op Youtube).

apekop
11 juli 2017, 20:53
Ik heb de MicroPog ook gehad, maar vond die te klinisch klinken. Wel prima tracking, maar als het geluid je niet bevalt heb je daar niet veel aan.

Het blijft moeilijk met die pitch effecten, ieder ding heeft ook weer zijn beperkingen. Wat is nu de holy grail? Ik zou het niet weten.

jasses
12 juli 2017, 12:33
geen persoonlijke ervaring mee, maar de digitech drop en ricochet lijken me ook leuke opties.

D3nnis
13 juli 2017, 13:38
Die whammy ricochet lijkt me wel geinig inderdaad.

Zonde dat de meeste pedalen geen intelligent pitch shifting hebben; dan zit je zoals ik het nu zie toch min of meer vast aan de Boss PS-6 (of oudere modellen), of aan de Eventide apparaten.

jasses
14 juli 2017, 10:59
Neen, inderdaad, qua intelligente harmonist pedaaltjes zijn er minder. Behringer heeft er ook eentje geloof ik, waarschijnlijk kopie van de boss?
Ik ben er ook niet meer naar op zoek, maar indertijd sprak de digitech HM2 me wel erg aan. 2de hands kom je die af en toe nog wel tegen.